Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Tunning Volvo D3

Daniel vraagt op 31 March 2019 om 19:11:

Heeft er iemand ervaring in het tunnen van volvo D3.
Ik ben ( noodgedwongen) overgestapt van volvo v70 D4 400nm naar een v60cc maar een D3 ( ook twinturbo) zou ik deze best laten tunnen om caravan van 1500kg te versleuren ???
iemand ervaring ??
groetjes Daniel

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MarkS90 antwoordt op 31 March 2019 om 20:11:

Ik denk dat je tunen bedoelt en niet tunnen ...

Deze D3 hoeft niet getuned te worden omdat hij stetk genoeg is om een caravan te trekken. Op deze site kun je zelf uitzoeken hoe goed de Volvo is.
Daar komt bij dat je de eigenschappen van de auto verandert en dat is verboden: hij voldoet niet meer aan de toelatingseisen. Want pas je ook de remmen aan bij meer vermogen?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 31 March 2019 om 22:44:

Chiptuning is niet nodig bij een D3. Iets langzamer en wat eerder terugschakelen kan ook

Door een berekening te maken en dan bij de technische gegevens het vermogen en koppel aan te passen kan je precies zien wat het effect is als je hem vergelijkt met de standaard versie. Kijk en vergelijk dan vooral de trekkracht grafiek en de factsheet.

Chiptuning is niet verboden maar het is wel de vraag of je auto nadien nog voldoet aan de geldende milieu normen. Bovendien is de kans op motorschade natuurlijk groter als je ook nog eens een caravan trekt en de trekkracht ook gebruikt. Maar als deze nadelen niet belangrijk zijn (lease auto?) krijg je een sterkere trekker.


Remco antwoordt op 31 March 2019 om 23:45:

https://www.volvotune.nl/Chiptuning-Volvo-V60

Hier staan alle typen v60 met aangepaste waarden.

Misschien kun je ze is berichten met jouw wensen ze doen ook Tuning op maat.

Laat nog even horen wat je hebt gedaan (wel of geen Tuning), altijd leuk voor andere lezers hoe het is gegaan.


daniel antwoordt op 04 April 2019 om 15:55:

Zal zeker op de hoogte houden,denk om eerst te testen,in mei gaan we naar het zuiden voor 3 weken daarna zien we wel.
Indien ik het zou laten doen zou het wel bij volvotune.nl zijn
!!
Op de volvo forum alleen maar goeds over deze.
Groetjes Daniel


TheoV antwoordt op 05 April 2019 om 16:49:

Denk goed na voor je aan tuning begint. Vraag het heel goed na bij je verzekering en laat het op papier zetten. Als puntje bij paaltje komt voldoet je auto niet meer aan wat in je COC staat. Een collega van me kreeg een schijnbaar banaal ongeval. Wat blikschade. Het eerste wat de inspecteur van de verzekering deed? Controleren of de originele software er nog op stond en zien dat er nergens een 'blackbox' was gemonteerd.

Het is misschien niet verboden maar het is alleszins een grijze zone.


daniel antwoordt op 07 April 2019 om 17:21:

Zeker om rekening mee te houden !! had nooit zover nagedacht !!

groetjes daniel


pierre antwoordt op 08 April 2019 om 20:39:

Tuning kan gewoon bij de dealer , Volkswagen Volvo Audi geen probleem om het officieel te laten doen. Er is niks grijs ilegaals aan of verzekerings technisch mis mee. Fabeltjes en borrelpraat....


Johan antwoordt op 10 April 2019 om 16:40:

Pierre,
Toen onze golf 1.6 tdi binnen garantietijd problemen kreeg met de koppelingsgroep/versnellingsbak, was het eerste wat ze deden uitlezen. Om te kijken of er tuning software op zat of had gezeten.
Dat was reden geweest om garantie te laten vervallen. Zowel motorblok als aandrijflijn zou na tuning buiten garantie vallen. Oh ja, fabrieksgarantie! Een dealer of tuning bedrijf kan soms garantie over nemen. MAAR lees wel de kleine lettertjes!
Zelfs als onze golf door ABT getuned was, zou er discussie zijn over garantie.
Onze golf had gelukkig zijn sjoemel software nog.


daniel antwoordt op 10 April 2019 om 19:39:

Beste Johan , was deze dan tot het uiterste opgedreven ??of binnen de perken gebleven ?
groetjes Daniel


Jacques Bakker antwoordt op 11 April 2019 om 12:38:

Voor wat de tuning van de Vag groep betreft. Het kan volgens Pierre zonder problemen bij de officiële dealer dwz bij hun huistuner. Dat was inderdaag het geval met behoud van garantie.
Echter toen ik mijn tiguan in 2013 wilde laten tunen was dat niet meer mogelijk. Wegens milieu is men gestopt met deze tuning.
Maar misschien zijn de regels alweer aangepast.


Frank antwoordt op 11 April 2019 om 17:32:

Tuning via VAG was ook niet geweldig. Het inregelen van goed koppelverkoop hield te wensen over en ook fijnafstemming was niet top van deze software.
Een goed getunede motor is niets mis mee. Sterker nog, bij goed gebruik kan hij mooier en probleemlozer blijven lopen dan met originele software.
Dan ga ik voorbij aan evt. milieu eisen en volle bak met caravan erachter.
Maar ook dat valt best mee. Veel hangt af van de bril waardoor gekeken wordt. Na ruim 30 jaar rijden met alleen maar (goed!)getunede motoren, wil ik het niet meer missen.


Raymond antwoordt op 11 April 2019 om 17:39:

D3 tuning nodig??? Waarom en wat wil je bereiken? Met een snelheid van 170/ 180 met de caravan erachter naar het zuiden?

Wij zijn vorige zomer met een V60 D2 88kw met een Fendt 560 van 1600 kg naar de middellandse zee gegaan, vollast met z'n 4-en. Geen enkel probleem gehad, temeer omdat ik een stevige doorrijder ben. Kengetallen: klim bij Nancy 90km/u in z'n 3. De rest kun je dan zelf invullen. Nu hebben wij de nieuwe V60 d3 aangeschaft, 110kw. Na de komende zomervakantie zal ik het verschil hier aangeven.

Wat mij betreft is het gehiem een getunde bestuurder. Op tijd terugschakelen en de motor goed in zijn werkgebied houden.

Bespaar dus alle kosten en moeite en ga genieten van je al dan niet noodzakelijke mooie aanwinst!

Groeten,
Raymond


daniel antwoordt op 22 May 2019 om 13:52:

Pas terug van 2000km met sleurhut (1600kg). als rustige rijder kan ik zeggen het gaat het gaat goed minder dan 10lit/100km 50%gewone baan 50% autostrade.In vergelijk met de D4 een beetje adem te weinig in de lage toeren aldus wat meer schakelen : van D naar Sport en bij cc op tijd wat gas bijgeven .Een mens moet eens tevreden zijn ?? en beseffen wat een luxe of kan en moet het altijd beter ????Verlof met sleurhut moet fun blijven en genieten ( heb nieuwe super camings ontdekt onderweg).... of iets huren en er moeten zijn


PieteR antwoordt op 22 May 2019 om 14:09:

Hee Daniel, je bent van al dat uitgespaarde tuningsgeld toch wel flink uit eten geweest in je vakantie?

In ieder geval is het fijn dat je even hebt laten weten dat het je goed bevallen is, dankjewel!



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

© 2004-2019 Caravantrekker