Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Dakschade caravan

Andreas-NL vraagt op 19 April 2019 om 15:00:

Terugkomende v/h overwinteren in Spanje heeft mijn Fendt 510 uit 2009 in Frankrijk schade opgelopen door een dikke boomtak die vooral de daklijst links/achter beschadigd heeft.
Geregeld met de verz. dat die schade gerepareerd en vergoed wordt en daarop de c/van naar de dealer gebracht, dit in combinatie met een 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt. De dealer heeft inmiddels de schade bekeken en laat mij nu weten dat er buiten de schade a.d. daklijsten ook een flinke deuk in het dak zit, doorsnede ca. 30 cm. Er kan niet uitgedeukt worden want het dak is verlijmd. Alles is nog waterdicht maar voor het mooie zou er een nieuwe dakplaat over het bestaande dak gelegd moeten worden waarbij er niet gelijmd wordt. Op mijn vraag hoeveel gewicht er bij zou komen, kreeg ik te horen ca. 30 kg en dat zit me dwars. Technisch kan ik die 30 kg wel hebben maar dan het liefst laag. 2 jaar terug de caravan nog gewogen, rechtstreeks uit Spanje komend en hij woog toen nog geen 1650 kg terwijl hij 1700 kg mag wegen. Dit was het echte gewicht, afgekoppeld op de weegbrug van de gemeente, dus incl. neusgewicht. De auto is een Outback 2.5 i en mag 1800 kg trekken, dus dat is ook geen probleem. Maar ik ben altijd heel strikt geweest met het laden. Zoveel mogelijk gewicht in de auto en in de caravan alle gewicht laag en rond de as. De bovenkastjes laat ik gewoon leeg en dat voordeel zou nu in één keer weg zijn door die extra 30 kg op het dak.
Heb in het verleden een paar keer onverwacht moeten uitwijken. De slinger die daarbij in de caravan ontstond was er na 2 x al weer uit en dat wijt ik aan het relatief lage zwaartepunt.
Dus mijn dilemma: moet ik die reparatie laten doen waarbij ik straks een stuk minder stabiel ben of zal het allemaal wel meevallen?
Ik sta open voor gerichte adviezen. Ik kan natuurlijk ook proberen bij de verz. die reparatie op te schorten totdat ik de caravan verkoop of inruil waarbij de schade alsnog geclaimd wordt.
In het verleden heb ik dat ook bij de hand gehad met een caravan met hagelschade die ik niet heb laten repareren (was onzichtbaar vanaf de grond). Na 6 jaar de caravan ingeruild voor de huidige en de dealer was happy met de “hagelklus”, daaraan kon hij nog extra verdienen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

TheoS antwoordt op 19 April 2019 om 16:56:

Over het al dan niet laten repareren het volgende: Natuurlijk zijn dealers blij met een schade caravan, die op kosten van de verzekering gerepareerd kan worden.
Vaak (altijd???) bieden verzekeringen een keuzemogelijkheid: Ofwel repareren. De kosten daarvan worden betaald.
Ofwel niet repareren. Dan wordt de waardevermindering betaald. Van deze laatste mogelijkheid zijn verzekeringen gecharmeerd. De waardevermindering kan aanzienlijk lager zijn dan de reparatiekosten. De schade is dan afgedaan. Reparatie op kosten van de verzekering is dan niet meer mogelijk.

Informeer daarom bij de verzekering welke alternatieven zij biedt.


Frans antwoordt op 19 April 2019 om 20:09:

Iets dergelijks heb ik ook gehad bij mijn vorige caravan. Bij een storm is er een asbest golfplaat op terecht gekomen die een golfplaatprofiel in het dak had gemaakt. Het dak was nog dicht en een jaar of acht later toen we afscheid namen was het nog steeds dicht. Alleen van boven was het te zien..

Een beschadiging die niet stoort kun je in dit geval best laten zitten. Het hoekprofiel vervangen is voldoende. Bij verkoop kun je beter een eerlijke beschadiging hebben die technisch niet stoort en die je niet ziet dan een ongewenste reparatie. Verzekeringsgeld mislopen mag natuurlijk geen argument zijn als door reparatie de caravan ‘slechter’ wordt.


Debouncer antwoordt op 19 April 2019 om 20:27:

Een dakplaat er over leggen is GEEN reparatie maar een optisch lapmiddel. Een reparatie is het voertuig terugbrengen in de staat van vlak voor het evenement met gelijke specificaties. Dus leuk voor de dealer, maar zelf heb je er niets aan. Dus probeer die centen van de verzekering te pakken en hou je laadvermogen over.


Jasper antwoordt op 20 April 2019 om 16:31:

Hoe oud is de caravan en hoe lang denk je er nog mee te doen?
Wat ik daarmee bedoel is dat als je er nu plaatselijk een ronde plaat op zou laten plakken je het voordeligste uit zou zijn.
Een heel dak bedekken met een gigantische plaat is toch wel een beetje overdone. En niemand die er last van heeft om met zo'n rondje rond te rijden. Alleen als je 'm weg doet is ie wat minder waard, maar dat wordt steeds minder naarmate hij ouder wordt.


Andreas-NL antwoordt op 22 April 2019 om 10:05:

@jasper, zoals ik al meldde dateert de caravan uit 2009.

Ik vind jouw oplossing niet slecht: een ruime ronde plaat over de deuk heen plakken/lijmen. Zal dit morgen bespreken met de verzekering resp. de Fendt dealer.
Had nog geen plannen om de oude c/van weg te doen. Bekijk elk jaar de nieuwe modellen maar zo’n ruime rondzit en brede kledingkast vind je vrijwel niet in dezelfde maat.


TheoS antwoordt op 22 April 2019 om 10:30:

@ Andreas

Als je het bespreekt, betrek daar dan ook de waardevermindering bij.
De ronde plaat zal behoorlijk kostenbesparend zijn.
Er zal waarschijnlijk ook een waardevermindering zijn. Die zal de verzekering wel willen betalen.


Andy antwoordt op 22 April 2019 om 12:15:

@ Andreas-NL

Je zegt niet waar de deuk is, maar is het niet mogelijk een dakluik te (laten) monteren op de plaats van de deuk? Hierbij snij je de gedeukte stuk uit.

Dus: geen deuk meer, geen extra gewicht, waarschijnlijk veel goedkoper en een extra dakluik!


Jasper antwoordt op 22 April 2019 om 14:05:

Tja, kan misschien wel. Maar zou een enkel plaatje alu niet het goedkoopste zijn? Ik zou me er trouwens niet druk om maken.
Want bij zo'n leeftijd is een vanaf de grond onzichtbaar plaatje niet meer dan een gebruiksspoor.
Bij verkoop kun je er bij wijze van service melding van maken, maar het zal niet of nauwelijks indruk maken op de verkoopbaarheid of de waarde.


Andreas-NL antwoordt op 04 May 2019 om 17:00:

Ter afronding wil ik laten weten hoe de zaak opgelost is. Ben naar de dealer gegaan om de zaak van de ronde plaat over de beschadiging te bepleiten daar ik geen trek had in de complete extra dakplaat van ruim 30 kg. De dealer liet me foto’s zien waaruit bleek dat de -overigens lichte- schade iets doorliep tot over de ronding achter, m.a.w. zichtbaar vanaf de grond. Had ik nog niet gezien. Dus een ronde plaat zou een lelijke oplossing zijn geworden. Het wordt nu een soort uitvlakken met filler of mastiek, schuren en daarna bijspuiten. Het resultaat heb ik nog niet gezien want er volgt ook nog een onderhoudsbeurt en wat reparatie.
Overigens had ik vóóraf best een goed gesprek met de verzekering. Die zei namelijk: “Als een complete nieuwe dakplaat de beste oplossing is, dan vergoeden we dat gewoon aan u en als u liever een andere deal maakt met de dealer, dan bent u daar vrij in”. Vond ik wel goed, de meerprijs was dan als uitkering voor waardevermindering te beschouwen. Maar de dealer wilde daar niets van weten en geeft alleen een nota v.d. werkelijk gedane reparatie. Geen ‘spookoperaties’ zei hij nog. Jammer maar ik heb me daar bij neergelegd.
Ik dank een ieder die een bijdrage heeft geleverd in deze.


Debouncer antwoordt op 04 May 2019 om 20:46:

Goed dat het simpel opgelost kan worden. Ik krijg echter wel een nare smaak in de mond van de handelswijze van de dealer. Die ging in eerste instantie voor een dakplaat. Ik zo eens overwegen de reparatie bij een ander bedrijf uit te laten voeren.


RBH antwoordt op 05 May 2019 om 10:18:

Ik heb met mijn vorige Hobby (500KMFe) eenzelfde probleem gehad, hagelschade opgelopen in Spanje en net als bij Fendt een verlijmd dak. Enorme discussie geweest met verzekering. Dealer wilde idd een nieuw dak verlijmen, gewichtstoename ca. 30 kg = minder laden, op een voor die caravan al niet te ruim laadgewicht. Ook dat is schade en waardevermindering! Dat is mede inzet geweest van de schadeafhandeling, waarbij de expert een twijfelachtige rol heeft gespeeld. Nadat de caravan alsnog "total-loss" was verklaart, is deze verkocht aan een opkoper en heeft de verzekeraar het restant van de schade tot nieuwwaarde uitgekeerd. Het toetje van het verhaal was dat notabene de verzekeraar zelf in de afwikkeling van het geheel opeens meldde dat er ook een kunststof (polyester?) dak aangebracht had kunnen worden. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die dat kunnen, en dat weegt een fractie van een nieuwe dakplaat. Bijkomend voordeel is dat het dak direct hagelbestendig is. Informeer dus goed voor je een beslissing neemt.


Andreas-NL antwoordt op 05 May 2019 om 15:17:

Een alu dakplaat vervangen door een polyester dakplaat? Jammer dat de dealer dat zelf niet gemeld had of de verzekeraar iets eerder..

Kan me overigens niet voorstellen dat zo’n polyester plaat maar een fractie zou wegen van een alum. plaat? Zou zwaar is aluminium toch niet?
Of zo licht polyester....


JT® antwoordt op 05 May 2019 om 19:47:

Ook wij hebben in 2016 een flinke hagelschade gehad op het alu dak.
Ik heb bij diverse reparateurs en mijn eigen dealer geinformeerd naar een gfk dakplaat. Sommigen zeiden dat het wel te doen was, maar op den duur wel vervorming zichtbaar. De grotere reparateurs en mijn dealer wilden er niet aan beginnen omdat de gfk dakplaat ernstig gaat vervormen met kans op barsten als hij op een oude aluplaat ligt en je veel kampeert in de volle zon met hoge temperaturen, en dat doen wij veel in zuid frankrijk.
Het gewichtsverschil is te verwaarlozen.
Wees dus blij dat je niet voor deze mogelijkheid hebt gekozen als je een overwinteraar bent in spanje.
vrgr
JT®



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker