Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Geen dieselauto wel dieselcamper

Jan vraagt op 10 May 2019:

Ik vind het toch raar dat de aanschaf van een dieselauto om de caravan prettig mee te kunnen trekken zoals de 2.0 tdi motoren van Ford en VAG wordt ontraden omdat deze milieu onvriendelijk zijn en niets meer opleveren als je hem inruilt en dat de wegenbelasting erg duur is. Als je het dan hebt over de aanschaf van een camper met een meestal Fiat Ducato dieselmotor dan hoor je er niemand over. Campers vliegen de toonbank over.
Val ik dan zo buiten de boot met mijn overweging om mijn benzine turbo auto die echt niet zuinig rijdt met of zonder caravan in te verkopen en een jonge Skoda Octavia 2.0, VW 2.0 Tdi of Focus 2.0 tdci te kopen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 May 2019:

Voor campers (bedrijfsauto's) zijn er eigenlijk nog geen alternatieven. Uiteraard zijn campers met hun zwaar belaste motoren heel erg vies. Ze voldoen ook lang nog niet aan de eisen waaraan personenauto's al wel voldoen. Campers die aan de schonere euro 6d-temp norm voldoen zijn er nog bijna niet (laat staan door Nederlanders gekocht). De wegenbelasting gaat volgend jaar met 15% omhoog voor diesels zonder roetfilter. Dat zal voor heel wat oudere campers dus 150 euro extra per jaar gaan kosten.

Als caravantrekker is een tweede hands diesel geen verkeerde keuze, juist omdat de prijzen wat onder druk staan. Kijk dan wel goed naar de euro norm waarbij eigenlijk alleen de euro 6d-temp vrij 'schoon' is. Maar als je stadsbezoek met de auto niet belangrijk vindt kan je de komende jaren voordelig uit zijn met een euro 4 of 5 diesel.

In de toekomst kan niemand kijken dus is het lastig om nu een auto te kopen die nog 10 jaar mee moet gaan. Dus met een hele jonge diesel die niet aan de euro 6d-temp voldoet neem je een gok.


Stef antwoordt op 10 May 2019:

Volgens mij worden alle nieuwe campers ; net zoals alle bedrijfswagen busjes , geleverd met de nieuwste mileueisen .

Dus EURO 6 , met extra toevoeging d.m.v. ad blue.

Mvg
Stef


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 May 2019:

Pas vanaf september 2019 moeten nieuwe modellen voldoen aan de Euro 6d-temp norm en alle nieuw geleverde auto’s pas in 2020. En dan is de datum van auto bepalend en niet die van de camperopbouw. Het duurt dus nog wel even voor er schonere campers zijn. Extra lastig gaat het worden om het verbruik en CO2 vast te stellen omdat de gehele in en opbouw meegenomen moet worden in de WLTP/RDE tests. Uiteraard hoor je daar de branche niet over

En dan nog iets:
Het aantal nieuw verkochte campers in NL is niet zo groot. Nog geen 1500 geloof ik per jaar. Het overgrote deel is import van ‘gebruikte’ modellen.


pierre antwoordt op 11 May 2019:

In principe is een camper een zwaar beladen bedrijfsauto ,met een vaak onderbemeten motor die echt moet werken .Dat geeft een grotere milieu belasting .
Goed verwoord Menno , voor wie tussen de regels wil en kan lezen klopt je verhaal .


Johan antwoordt op 14 May 2019:

Verschil is ook dat camper over het algemeen een vakantievervoermiddel is, en een auto dagelijks gebruiks middel. Daarmee kom je meer in milieu zones. Uit onze camper tijd: we gingen echt niet met onze camper Milaan of Praag in. Met de auto een stuk makkelijker. Zonder caravan uiteraard.
Naast de duidelijke argumenten van Menno, is soort voertuig ook nog van belang misschien.
Scherpe argumenten trouwens Menno!



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker