Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Geen dieselauto wel dieselcamper

Jan vraagt op 10 May 2019 om 09:47:

Ik vind het toch raar dat de aanschaf van een dieselauto om de caravan prettig mee te kunnen trekken zoals de 2.0 tdi motoren van Ford en VAG wordt ontraden omdat deze milieu onvriendelijk zijn en niets meer opleveren als je hem inruilt en dat de wegenbelasting erg duur is. Als je het dan hebt over de aanschaf van een camper met een meestal Fiat Ducato dieselmotor dan hoor je er niemand over. Campers vliegen de toonbank over.
Val ik dan zo buiten de boot met mijn overweging om mijn benzine turbo auto die echt niet zuinig rijdt met of zonder caravan in te verkopen en een jonge Skoda Octavia 2.0, VW 2.0 Tdi of Focus 2.0 tdci te kopen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 10 May 2019 om 11:26:

Voor campers (bedrijfsauto's) zijn er eigenlijk nog geen alternatieven. Uiteraard zijn campers met hun zwaar belaste motoren heel erg vies. Ze voldoen ook lang nog niet aan de eisen waaraan personenauto's al wel voldoen. Campers die aan de schonere euro 6d-temp norm voldoen zijn er nog bijna niet (laat staan door Nederlanders gekocht). De wegenbelasting gaat volgend jaar met 15% omhoog voor diesels zonder roetfilter. Dat zal voor heel wat oudere campers dus 150 euro extra per jaar gaan kosten.

Als caravantrekker is een tweede hands diesel geen verkeerde keuze, juist omdat de prijzen wat onder druk staan. Kijk dan wel goed naar de euro norm waarbij eigenlijk alleen de euro 6d-temp vrij 'schoon' is. Maar als je stadsbezoek met de auto niet belangrijk vindt kan je de komende jaren voordelig uit zijn met een euro 4 of 5 diesel.

In de toekomst kan niemand kijken dus is het lastig om nu een auto te kopen die nog 10 jaar mee moet gaan. Dus met een hele jonge diesel die niet aan de euro 6d-temp voldoet neem je een gok.


Stef antwoordt op 10 May 2019 om 22:08:

Volgens mij worden alle nieuwe campers ; net zoals alle bedrijfswagen busjes , geleverd met de nieuwste mileueisen .

Dus EURO 6 , met extra toevoeging d.m.v. ad blue.

Mvg
Stef


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 10 May 2019 om 22:36:

Pas vanaf september 2019 moeten nieuwe modellen voldoen aan de Euro 6d-temp norm en alle nieuw geleverde auto’s pas in 2020. En dan is de datum van auto bepalend en niet die van de camperopbouw. Het duurt dus nog wel even voor er schonere campers zijn. Extra lastig gaat het worden om het verbruik en CO2 vast te stellen omdat de gehele in en opbouw meegenomen moet worden in de WLTP/RDE tests. Uiteraard hoor je daar de branche niet over

En dan nog iets:
Het aantal nieuw verkochte campers in NL is niet zo groot. Nog geen 1500 geloof ik per jaar. Het overgrote deel is import van ‘gebruikte’ modellen.


pierre antwoordt op 11 May 2019 om 22:11:

In principe is een camper een zwaar beladen bedrijfsauto ,met een vaak onderbemeten motor die echt moet werken .Dat geeft een grotere milieu belasting .
Goed verwoord Menno , voor wie tussen de regels wil en kan lezen klopt je verhaal .


Johan antwoordt op 14 May 2019 om 12:35:

Verschil is ook dat camper over het algemeen een vakantievervoermiddel is, en een auto dagelijks gebruiks middel. Daarmee kom je meer in milieu zones. Uit onze camper tijd: we gingen echt niet met onze camper Milaan of Praag in. Met de auto een stuk makkelijker. Zonder caravan uiteraard.
Naast de duidelijke argumenten van Menno, is soort voertuig ook nog van belang misschien.
Scherpe argumenten trouwens Menno!



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker