Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Nogmaals koelkast

Jan@ vraagt op 15 May 2019 om 08:48:

In de winterstalling/bij niet gebruik draai ik de keuzeschakelaar van de koelkast(Thetford) altijd naar 0( zodat die bij korte ritjes van/naar stalling niet onnodig aanslaat)
Deze schakelaar hapert, net als vorig jaar, wanneer ik hem op 230V zet.Door een beetje heen en weer te draaien krijg ik hem wel weer aan de praat maar dat is geen structurele oplossing lijkt mij.
Het zou stof/vervuiling kunnen zijn na 13 jaar. Is zo''n schakelaar eenvoudig te vervangen of heeft iemand andere tips??
Alvast bedankt.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 May 2019 om 09:19:

Oxidatie van contactpunten kan een oorzaak zijn.
Als je de koelkast alleen op 230v gebruikt zou ik de schakelaar altijd op 230v laten staan. Hij doet dan niets tijdens het rijden.


Jan@ antwoordt op 15 May 2019 om 09:38:

Bedankt Menno, goed idee! Maar vlgs mij is die 230 stand eensoort combinatiestand want tijdens het rijden werkt de koelkast ook , hoewel ik dat niet helemaal zeker weet. De koelkast heeft 4 standen 0; 230v ;gas en een afbeelding van een accu. Betekent het dat je dan tijdens het rijden altijd die schakelaar moet heen en terugzetten??Ik ben er altijd van uit gegaan dat dat automatisch ging.
Maar laten staan op 230 ga ik voortaan doen, dan werkt ie misschien maar een beetje tijdens een korte rit.
Bedankt.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 May 2019 om 11:50:

Als je de stand op 230v laat staan werkt de koelkast niet zonder 230v aansluiting (op de camping). Mogelijk dat het licht in de koelkast het wel doet tijdens het rijden (na aankoppelen) maar dan koelt hij niet.


Jacques Bakker antwoordt op 16 May 2019 om 16:45:

Begrijp nu van Menno dat de koelkast ondanks dat de verlichting het wel doet aangekoppeld achter de auto niet koelt. Moet je dan de koelkast op de accu stand zetten om de koelkast te laten koelen?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 May 2019 om 18:25:

De verlichting is aangesloten via het 12v circuit van de caravan op pool 9 van de auto en via de omvormer (of accu) op de camping. Anders zou die niet branden op de camping. De koeling die veel stroom vraagt gaat apart via pool 10 van de auto.


PieteR antwoordt op 17 May 2019 om 00:59:

Contactspray in de schakelaar spuiten en de knop niet al te zachtzinnig heen en weer draaien. Vaak helpt het ook zonde de spray...

Wel eerst de spanning er af!


Jan@ antwoordt op 17 May 2019 om 10:39:

@Pieter , ik moet kijken of dat kan, die schakelaar ziet er wel erg
""dicht"" uit, dus of die spray op de juiste plek komt??
Dat ik er na al die jaren achter moet komen dat als je onderweg wilt koelen, je de schakelaar naar accu moet draaien en op de camping weer terug!!. Ja de binnen verlichting brandt ook aan de auto dus word je op het verkeerde been gezet. Ik vond ook altijd dat ie het onderweg niet best deed maar ging er altijd vanuit dat dat door de omschakeling kwam en de koeling opnieuw opgang moest komen.Het was onderweg dus gewoon een koelbox.
Tja, zo leer je weer wat. thnx


PieteR antwoordt op 17 May 2019 om 12:17:

Ik zou het eerst zonder spray proberen. Flink raggen met die knop, maar niet geforceerd!
Op die manier poetsen de contacten elkaar


TheoV antwoordt op 18 May 2019 om 10:00:

Eens zoeken op het juiste model nummer en spare parts. Veel kans dat je een lijst vind met reserve onderdelen. Een thetford handelaar kan die normaal bestellen. Of on line wat zoeken.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker