Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Stabiliteit Dethleffs in vergelijking tot Eifelland

Cor vraagt op 15 May 2019 om 11:34:

Sinds vorig jaar in bezit van een Dethleffs 510DB, max. gewicht 1.500kg. Daarvoor 10 jaar Eifelland 495, max. gewicht 1450kg.

Geen fietsen mee.

Beide caravans nagenoeg even lang en met relatief lange dissel.

Achter mijn Mondeo 1.6 ecoboost (160pk) was de Eifelland veel stabieler, zelfs bij 120km/h geen slingering te bemerken. De Dethleffs is vanaf 100km/h duidelijk onrustiger.
Kogeldruk met de Eifelland 65kg, met de Dethleffs 85kg.

Iemand tips om dit te verklaren, en eventueel hoe te verbeteren?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 15 May 2019 om 12:03:

Ondanks dat het maximaal gewicht niet zo veel scheelt zal de Dethleffs leeg toch wel wat zwaarder zijn. Bovendien is die wat langer (breder en hoger?) en is de stroomlijn anders. Beide hebben een lange dissel maar maatgevend daarvoor is de afstand van wiel tot aan de kogel en dan ook in relatie tot de afstand as-achterkant (achterverbouw). Wat ook een verschil kan zijn is de indeling (gewichtsverdeling) van de caravan.
Gevoel van stabiliteit ligt ook nog wel eens in de gebruikte banden en misschien zelfs wel de sporing van de as. Kortom er kunnen heel veel oorzaken zijn.

Het eenvoudigste om te verbeteren is de caravan minder beladen en de auto zwaarder. Hoe is de wegligging van de lege caravan met alleen voldoende kogeldruk?


TheoV antwoordt op 15 May 2019 om 16:25:

Het zwaartepunt kan door de constructie of door de plaatsing van kastjes een stuk hoger liggen. Hoe lager bij de grond, des te beter.

Maat van banden, laag profiel of net niet. Loadindex van de banden.

Max gewicht zegt dan weer niks over het reële gewicht. Is het laadvermogen bij beiden identiek en wordt er evenveel meegenomen?

Hoe is de watertank gevuld? Water transporteren doe ik nooit. Maximaal 10 liter in de tank van 50 liter. Doe je er meer in maar niet vol, dan is dat uiteindelijk een constant bewegende massa.

120km/h met zo een zware caravan achter een lichte wagen, wat mij betreft gekkenwerk. Gelukkig in de meeste landen gewoon verboden. 100km/h met een caravan van 1350kg achter een auto van 2t3 leeg (MTM 3t2) is meer dan gek genoeg.


Cor antwoordt op 16 May 2019 om 09:37:

Beide caravans hebben 185R14C banden met 4,0 (Eifelland) en 4,2 bar (Dethleffs) spanning.

Dethleffs is 8 cm langer qua totale lengte, indeling binnen gelijk, alleen de kogeldruk leeg is duidelijk lager, m.a.w. ik kan nu wel gemakkelijk nog even fiets meenemen voorop de dissel.
Water in toilet in beide gevallen ook iets van 8 á 10 liter. Watertank linksvoor iets van 5 liter. Moveraccu zit ook linksvoor onder bank bij de Dethleffs, zat in Eifelland boven de as rechts in de kledingkast.
Ik rijd normaliter ook geen 120 km/h, maar wel 's een stukje geprobeerd en vermeld om het verschil aan te geven.
Max. gewicht is in beide gevallen gewogen met redelijk gelijke bagage. Enig extra verschil is dat de Dethleffs een caravanstore in de rail heeft hangen van zo'n 10 á 11 kg.

Mondeo is leeg 1400kg, rijklaar 1500 en dan nog meerijder + zwaarste bagage totaal zo'n 1700 a 1750 kg


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 May 2019 om 11:27:

De kogeldruk is leeg duidelijk lager!

Dat betekent dus dat vermoedelijk de as verder naar voren staat wat ongunstig is. De Dethleffs zal je dan door belading voldoende kogeldruk moeten geven. Niet door een fiets voorop te zetten maar liefst bagage uit de caravan achteraan naar het midden verplaatsen.

Water in de toilet...die zit toch helemaal achterin?
Moveraccu stond in de Eifelland ook op een betere plaats.


Cor antwoordt op 16 May 2019 om 16:18:

Menno,

op zich heb je gelijk m.b.t. plaatsing accu, echter dan zou er nog minder kogeldruk overblijven. Met de Eifelland had ik altijd kogeldruk iets lager dan aanbevolen i.v.m. de lange oversteek aan de achterzijde van de Mondeo (vorige Mondeo had max. 75kg. De huidige heeft 90kg).

Met die lagere kogeldruk had ik het gevoel dat ik voor niet "te licht" werd. Wellicht is dat nu ook nog het proberen waard.

WC zit inderdaad achterin.

RDW geeft als wielbasis 434 (waarschijnlijk dus van kogel tot as) voor de Dethleffs. De Eifelland schat ik via foto's ook op ongeveer 430 in.

De dissel is dermate lang dat ik met 2 fietsen er op nog goed kan rijden EN de disselbak (verticaal) openen...
Ik vermoed dus dat de lagere kogeldruk meer met materiaalkeuze dan dissellengte te maken heeft.


Jan Steurrijs antwoordt op 16 May 2019 om 22:11:

Ik denk dat de oorzaak gezocht moet worden in de eerste reactie van Menno en dan met name de gewichtsverdeling (niet alleen voor/midden/achter) maar ook in de hoogte. Daarnaast kan de vorm van de voorzijde ook negatieve effecten hebben.

Overigens is het toch zo dat je met deze combinatie nergens (m.u.v. 100km. keuring+sticker) harder mag rijden dan 90km. p/u?


Cor antwoordt op 17 May 2019 om 07:34:

@Jan: Opmerking m.b.t. snelheid klopt en ik rijd normaliter ook niet harder, behalve als ik even een inhaalactie doe. Ik ben andere weggebruikers nl. graag zo weinig mogelijk tot last.

Bovenkastjes zijn slechts gevuld met licht materiaal, maar die caravanstoreluifel zit natuurlijk wel op de verkeerde plek qua gewicht...


PieteR antwoordt op 17 May 2019 om 12:26:

Heeft er al iemand iets geroepen over andere banden of bandenspanning? Dat zou ook nog wel wat in de stabiliteit kunnen schelen.
Bijvoorbeeld een wat hogere bandenspanning of banden met stuggere zijwangen.
Het verhogen van de bandenspanning op de achterwielen aan de auto zou ook kunnen schelen.

Het verschil zou zomaar in een dergelijke kleinigheid kunnen zitten!


TheoV antwoordt op 17 May 2019 om 15:13:

@PietR: De banden werden al aangehaald. Volgens Cor is de maat gelijk. Het merk kan dan nog meer of minder wang stijfheid geven. Vermits er heel veel maxmiller af fabriek geplaatst wordt zou ik niet verschieten dat het merk gewoon identiek is. Een band met stuggere flanken zou wat winst kunnen geven.

10kg bovenaan en buiten je wielbasis heeft ook gevolgen. Gemiddeld is de weg aan de rechterzijde ook wat slechter als links. Een groot verschil tussen linkse en rechtse zijde kan ook mee spelen.

Hulpvering op je Mondeo kan ook helpen. In het verleden had ik een Scorpio hatchback. Deze lag heel soepel in de vering. Je had het gevoel dat de achterkant niet rustig werd. Hulpvering geplaatst en het probleem was weg.

Mijn broer heeft een Mondeo 2.0i gehad. De slechtste trekker die hij ooit had. Zijn Insigna doet het veel en veel beter.


Jan Steurrijs antwoordt op 17 May 2019 om 16:46:

@Cor
Ook ik heb met mijn Fords (Escort, Sierra, Mondeo, Focus) ook altijd hulpveren laten monteren. Onder m'n laatste Ford (S-Max) eigenlijk geen behoefte aan gehad. De hulpveren zorgden in alle gevallen voor een stabielere ervaring. De caravan leek minder grip te hebben op de achterkant van de auto.

Waar ik overigens ook veel last van had met m'n Mondeo (Wagon) was gecupte banden. Volgens de dealer lag dit aan het feit dat het onderstel van een wagon erop gericht was 'beladen' te rijden zodat er meer neerwaartste druk op de banden zat

Ik vermoed dat de andere lengte en de stroomlijn van de caravan vooraan een onstabieler gevoel geeft. Of je daardoor ook eerder tegen de gens van de combinatie aanzit weet ik zo niet. Dat hoeft niet zo te zijn hoor.


Cor antwoordt op 17 May 2019 om 22:54:

@TheoV: enkele Mondeo diesels gehad, prima trekauto's, de 2.0 146pk benzine viel erg tegen qua trekkracht, de EcoBoost doet het wat dat betreft wel goed.
Caravan banden GTradial, 185R14C LI 102
Auto 215/50/17 3.0bar achter.
Cuppen is bekend probleem, jaarlijks wisselen van voor naar achter is de oplossing.

@Jan: deze EcoBoost voelt juist steviger achter, ook hogere max. kogeldruk van 90 kg.


Louis antwoordt op 18 May 2019 om 00:24:

De mondeo is een prima auto qua comfort, prijs , storingen, rijeigenschappen. , weglegging e.d.
Leg je daarbij neer en accepteer dat daarvoor in ruil ongeveer 1300 kg aan caravantrekgewicht de max is.
( Nattevingerschatting)
Geef anders gewoon veel meer uit...en maak een andere keuze.




Quirien antwoordt op 18 May 2019 om 09:48:

Ik denk dat het meeste wat de oorzaak zou kunnen zijn wel gezegd is.
Vroeg nog wel af wat is de de druk op het rechter of linker wiel vanuit de " leeg/beladen" positie.
En je noemt verder een gewicht van 10/ 11 kg voor de caravanstore, dan gaat het hier waarschijnlijk over een hele kleine lengte van de caravanstor zakluifel op de 510 DB Dethleffs

Mocht deze toch groter zijn dan kom je toch op een aantal kilo's meer uit wat boven aan de wand hangt en misschien ook nog toevallig op het wiel wat al de grootste druk heeft.
Verder helpt, mocht er een reservewiel in de disselkast aanwezig zijn deze door onder de caravan in een rek te plaatsen nog enige verbetering kan brengen door zwaarte punt verlaging en dichter bij de as komt en allicht wat minder invloed heeft op pendelbewegingen

Even terzijde, ik zag dat het laatste antwoord van Cor dubbel in de topic staat.


Paul antwoordt op 19 May 2019 om 07:32:

Ik heb ook met een Dethleffs gereden inderdaad minder stabiel. Mogelijk komt het ook omdat het tweepersoons bed behoorlijk hoger zit gemonteerd dan bij andere caracavans. Dat geeft minder stabiliteit


Jan Steurrijs antwoordt op 19 May 2019 om 10:49:

@Cor

De maximale kogeldruk zou ik toch even checken. In de brochure van de nieuwe Mondeo's staat deze niet meer vermeld. Er wordt vermeld dat je contact moet opnemen met de dealer.

Bij de nieuwe Focus staat deze er wel bij. Er staat bij de verschillende modellen een individueel gewicht (meestal 90kg) vermeld. In de kleine lettertjes daaronder staat echter 'Limiet kogeldruk is maximaal 75kg voor alle modellen'. Waarom dit zo is en wat je moet aanhouden, geen idee maar het lijkt erop dat je in dit geval dan toch moet uitgaan van de 'kleine lettertjes' :(.

Kan voor de Mondeo anders zijn hoor .



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker