Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Belastbaarheid achterklep door kofferbakfietsdrager.

Peter Niemeijer vraagt op 23 May 2019 om 12:00:


Caravantrekker adviseert i.v.m. de stabiliteit om fietsen op de achterklep van de auto mee te nemen bij een auto-caravan combinatie.
Mijn dealer betwijfelt of de constructie van de achterklep van mijn Skoda Roomster voldoende sterk is om een kofferbak drager met daarop 2
e-bikes te dragen. De e-bikes wegen samen zonder de accu's 45 kg.
Wat is wijsheid ?317

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Sjef antwoordt op 23 May 2019 om 13:48:

Inderdaad Peter wat is wijsheid.
Als de kogeldruk van de caravan in geladen toestand zonder de fietsen al aan de maat is zijn de mogelijkheden beperkt.

Heb je een caravan met in onbeladen toestand een geringe kogeldruk dan is een optie op de dissel een mogelijkheid.
Is deze in onbeladen toestand al redelijk hoog dan is plaatsing op de auto de beste optie.

Ikzelf heb twee elektrische fietsen (zonder accu ) op de dissel staan en in de disselbak geen reserve wiel een klein gasflesje en uitsluitend licht materiaal met groot volume.


Jan Teepe antwoordt op 23 May 2019 om 15:02:

Eentje voorop op de dissel, mits het geen Engelse caravan is, want dan lukt het niet. Eentje achterop de caravan. Op de dissel een fietsendrager monteren, waarbij een oprijgootje gebruikt kan worden om de fiets op de drager te zetten en eraf te halen. Op de achterzijde een Thule Lift V16 12V fietsendrager monteren. Gemak dient de mens. En de extra kogeldruk door de elektrische fiets aan voorzijde wordt overgecompenseerd door de zwaardere fietsendrager + elektrische fiets aan de achterzijde. De caravan wordt wel iets minder stabiel door de zwaardere fietsendrager + elektrische fiets aan de achterzijde. Maar daar valt goed mee te leven met een aangepaste rijstijl.


PieteR antwoordt op 24 May 2019 om 12:41:

Ooit heb ik doordat tijdens een vakantie in het buitenland de fietsendrager gevaarlijk verboog, noodmaatregelen moeten nemen, die ook heel best blijvend aangebracht zouden kunnen worden.

Ik heb toen van de fietsendrager het achterste gootje afgenomen en dat op de dissel bevestigd. Daarna heb ik de fiets op dat gootje gefixeerd met twee bandjes naar de handgrepen en twee spanbandjes naar een bruikbare plek bij de koppeling. En uiteraard de wielen vastgezet aan het gootje.

Dat stond als een rots, de hele verdere vakantie.

De uitgebogen drager was voor die ene fiets nog gewoon veilig bruikbaar met gebruik van een extra spanbandje tegen verder uitbuigen.

Daarmee kom ik terug bij het advies van Jan Teepe: dat is ook uitvoerbaar zonder het toevoegen van extra gewicht als gevolg van een fietsendrager voorop.

Voor rustige rijders is dit inderdaad heel goed te doen, ik heb er de hele tijd plm 90 km/u (GPS) mee gereden.


Hafar antwoordt op 24 May 2019 om 16:19:

Als ik de vraag goed lees dan gaat het over een kofferbakdrager (drager die aan de achterklep van de auto gemonteerd wordt) en niet over dissels of achterkanten van caravans.
M.i. heeft de vraagsteller niets aan de tot nu toe gegeven antwoorden maar dat had hij zelf ook kunnen zeggen.

Met vriendelijke groet,

Hafar.


Ale Kok antwoordt op 24 May 2019 om 16:49:

De (gasdruk)veren van een achterklep zijn meestal sterk genoeg om de klep omhoog te houden maar ook niet te sterk want je zou de klep dan niet meer naar beneden krijgen.
Zou je een fietsenrek aan de achterklep bevestigen betekent dat je het hele gewicht van het rek en de fietsen omhoog moet zien te krijgen en te houden als je bij de bagage wilt.
Lijkt me niet echt comfortabel.


PieteR antwoordt op 24 May 2019 om 17:05:

Beste Hafar, als de dealer twijfelt, moet je daarin meegaan en naar een alternatief zoeken.

Het moge duidelijk zijn, dat het bieden van een alternatief op het antwoord van Peter dan ook meteen inhoudt, dat we met de dealer meetwijfelen. Zomaar nog eens 50 kilo gaan hangen aan een betwijfelde constructie is niet verstandig.

Of Peter daar iets aan heeft, is te zijner beoordeling en staat verder niet open voor kritiek als de jouwe. Daar is dit forum niet voor!

Je schreef het zelf al: dat had hij zelf kunnen schrijven.

Laat hem dan ook die ruimte en onthoud je van negatieve sfeerberichten die op generlei wijze bijdragen aan deze draad.

Met vriendelijke groet, dát wel!
PieteR


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 24 May 2019 om 17:25:

Het maximaal toegestaan gewicht van de 'kofferbak drager' lijkt me meer bepalend dan de stevigheid van de auto zelf. De versies met spanbanden kunnen meestal niet zoveel dragen (voor 2 elektrische fietsen). Of er dragers zijn met andere bevestigingsmogelijkheden voor op een Roomster? Geen idee.....


PieteR antwoordt op 24 May 2019 om 20:15:

@Ale: Ik ken mensen, die voor dat doel een bezemsteel meenemen. Mét zachte doppen aan beide kanten.


Peter N. antwoordt op 27 May 2019 om 11:42:

Ik ben een beetje verrast door de snelle en vele reakties.

Maar nu dan toch een aantal antwoorden.

Mijn vraag ging inderdaad over 2 e-bikes op een achterklep drager op
de auto en juist niet op of in de caravan.

Want : - in de auto of in de caravan gaat niet ( te klein)
- als je de fietsen aan de caravan plaatst, is 1 voorop en 1
achter beter als 2 achterop
- als ik alleen met de auto ga heb ik ook nog een drager op de
kogel nodig. Dus 3 in totaal.
- aan de auto is stabieler dan aan de caravan

De dealer leek een achterklepdrager geen goed idee, maar de
importeur van Skoda vindt op zijn website een drager met een
draagvermogen van 45 kg. wel geschikt voor mijn auto.
Dus wie van de 2 moet ik geloven ?

Als de fietsen op de achterklep staan, dan hoef ik deze niet meer te
openen, lijkt me inderdaad ook niet handig. Is bij mijn Roomster ook
niet nodig, als ik de achterbanken verwijder lijkt hij op een Berlingo of
Kangoo, de bagageruimte is bereikbaar via de achterdeuren.

Ik heb inmiddels 2 aanbieders gevonden die zeggen
achterklepdragers te hebben die 2 e-bikes van in totaal max. 45 kg.
kunnen dragen. Ga daar maar eens kijken.
16


Leo antwoordt op 27 May 2019 om 11:53:

En fietsen op het auto dak ? Niet ideaal maar misschien ook een optie ??


PieteR antwoordt op 27 May 2019 om 17:01:

Ik weet het niet, want: bij twijfel....! Toch?

Vraag hier ook eens rond, zou ik zeggen: https://www.skodaforum.nl/forum/


Gerrie antwoordt op 27 May 2019 om 19:41:

Wat als je het voorwiel er uit gaat halen, passen ze er dan ook niet achter in. Is een kleine moeite als je tenminste geen aandrijving in het voorwiel hebt.
Onze fietsen hebben uitvalnaven en die passen zonder voorwiel mooi in onze kona. Een oude slaapzak op de eerste fiets en de ander er voorzichtig bovenop. Het is maar een idee.


pierre antwoordt op 27 May 2019 om 20:34:

Of je huurt op de camping twee fietsen..



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker