Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Wegligging Fendt beter?

Aad vraagt op 29 May 2019 om 09:07:

We zijn aan het rondkijken voor een andere caravan. Fendt 390 vinden we mooi, maar ook de Sprite 420SE en Sterckeman 400 UL bijvoorbeeld. Nu viel op dat de Fendt opgegeven wordt als prima combinatie maar als ik de Sprite kies, dan is Menno een stuk voorzichtiger terwijl de Sprite lichter is. Kan de Fendt, die ook op alko staat, zoveel stabieler rijden? Want dat zou ik heel belangrijk vinden. En hoe rijdt de Sterckeman daarbij vergeleken? Ik heb nu een Kip Kompakt, maar die is wel smal en licht, maar niet superstabiel, met name bij inhalen van autotrailers vind ik. Ben heel benieuwd naar de meningen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 29 May 2019 om 09:16:

Mijn voorzichtigheid komt vermoedelijk door de kortere dissellengte van de Sprite (afstand as kogel). Om dat zeker te weten zal je die lengte wel moeten controleren want de echte gegevens heb ik niet precies.
Maar dan nog zijn er meer verschillen die ik niet mee kan meenemen en wel invloed hebben zoals de indeling en gewichten in de caravan.


Aad antwoordt op 29 May 2019 om 18:58:

Als extra: mijn Seat mag 1300kg trekken, terwijl de 1.5 tsi maar liefst 1800 mag meenemen. Qua vermogen snap ik dat wel, maar het rijklaargewicht scheelt maar 40kg.
Hoe moet ik dit zien?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 29 May 2019 om 22:05:

Trekgewicht zegt helemaal niets over de trekeigenschappen en al helemaal niets over stabiliteit. 40 kg zwaarder is iets beter maar ook weer zo’n klein verschil (bijvoorbeeld tussen een volle en lege benzinetank) dat je daar weinig over kan zeggen.


Aad antwoordt op 29 May 2019 om 22:17:

Eens! Maar snap jij dan waarom Seat 500kg meer trekgewicht opgeeft, terwijl de de auto verwaarloosbaar zwaarder is? Of heeft mijn 1.0 zoveel reserve?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 29 May 2019 om 22:34:

Een belangrijke eis is dat de auto met het trekgewicht een aantal keer achter elkaar op een 12% helling moet kunnen wegrijden. Of dat gemakkelijk gaat is niet van belang, maar de 1.5 is wel sterker dan de 1.0.


aad antwoordt op 30 May 2019 om 21:04:

Ik ben een beetje teleurgesteld. Geen enkele reactie vanuit het forum.
Menno dank ik voor zijn antwoorden, maar zijn er hier dan echt geen forumleden die ervaring met een Fendt tov bijvoorbeeld een Sterckeman aan kunnen geven? De laatste is ruimer en een stuk lichter, maar zou deze minder rijden?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 30 May 2019 om 21:49:

De ene Fendt is de andere niet dus merken met elkaar vergelijken heeft weinig zin. En ervaringen zijn zelden onder gelijke omstandigheden dus stel je van forum antwoorden niet te veel voor. Voorbeeld: een nieuwe caravan rijdt beter dan een oude omdat die nieuwe asrubbers heeft. Ik voel in dezelfde BIOD caravans het verschil tussen een type met eindkeuken en met midden keuken. Maar dat kan alleen als je achterelkaar twee nieuwe caravans trekt met dezelfde auto. Wie doet dat?


Jan@ antwoordt op 31 May 2019 om 08:04:

Goed een reactie van het ""forum"": ik denk zelfs dat er maar weinigen zijn die met verschillende caravans gaan proefrijden. Men kiest voor grootte, gewicht, indeling prijs e.d. niet direct vanwege de rijeigenschappen.


Aad antwoordt op 07 June 2019 om 13:16:

Ik zal de vraag anders stellen:
De Fendt 390 is bijna 150 kg zwaarder dan de Sterckeman 400ul, maar wel beter afgewerkt. De fransman is daarentegen weer ruimer.
Kan iemand iets zeggen over rijkwaliteit en stabiliteit? Met andere woorden; zou de Fendt, ondanks het hogere gewicht, een veiliger combinatie opleveren dan met de Sterckeman?


Frank antwoordt op 07 June 2019 om 15:25:

Aad, ik heb wel met meerdere caravans gereden om hun rijeigenschappen te vergelijken. Ik merkte duidelijk verschil.
In grote lijn : groter betekende windgevoeliger en zwaarder betekende minder overwicht van de auto.
Een goede stroomlijn laat de caravan iets rustiger volgen. Maar.....andere banden of andere indeling van de caravan geven ook een ander gevoel. Ook de lengte van caravanchassis geeft ander gevoel.
Telkens heb ik een trekberekening op deze site gemaakt. Daarin herkende ik mijn bevindingen duidelijk.
Probeer met beide caravans te rijden en maak een berekening dan weet je veel meer


Jan@ antwoordt op 07 June 2019 om 19:05:

""een veiliger combinatie opleveren""
Realiseer je dat veiligheid voor het belangrijkste deel bij jezelf ligt en niet bij een bepaalde caravan. Alle hedendaagse caravans zijn zo evenwichtig en veilig mogelijk ontworpen en zullen in detail wat afwijkingen t.o.v. elkaar laten zien in rijgedrag. En dan heb je ook nog de trekauto. Kies gewoon de caravan die je mooi vindt, die het best past bij je gewenste indeling en prijs en maak het niet zo moeilijk.
succes.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 07 June 2019 om 20:27:

Gewicht is altijd een belangrijke factor, dus hoe minder zwaar de caravan, hoe veiliger. Fendt heeft misschien een betere delta geknikte as maar dat maakt een verschil van 150 kg niet goed (als de Streckeman die niet heeft).



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker