Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Volkswagen Touran verbruik Benzine/Diesel/Automaat/Schakel

Peter vraagt op 04 June 2019 om 13:48:


Hallo allen,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met betrekking tot de VW Touran als trekauto. Kunnen we de volgende details toevoegen om te vergelijken met elkaar?


### DETAILS ###
Bouwjaar:
Brandstof:
Motorinhoud:
Schakelbak:
Type caravan:
Gewicht:
Belading auto(optioneel):
Belading Caravan (optioneel):


Alvast hartelijk dank,

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter antwoordt op 04 June 2019 om 13:51:

Om zelf af te trappen... nu inclusief verbruik...


### DETAILS ###
Bouwjaar: 2011
Brandstof: Benzine
Motorinhoud: 1.4 TSI
Schakelbak: DSG 7 Traps
Type caravan: Burstner Averso 440TK
Gewicht: 1100 - 1500
Belading auto(optioneel):
Belading Caravan (optioneel):
VerbruiK: 1:7 bij 90 km/h


Ale Kok antwoordt op 04 June 2019 om 13:58:

Onder de kop Reviews kun je heel veel ervaringen van Touran rijders vinden.
Volgens mij overbodig er hier nog een topic mee te starten.


pierre antwoordt op 04 June 2019 om 17:08:

Het internet staat vol met gegevens van de 1.4 TSI met een .Seat Audi Skoda Volkswagen als omhulsel. Prima motor met goede trekkracht , maar op zich niks bijzonders . Kan zijn dat er een fanclub is om gegevens uit te wisselen ..?


Hafar antwoordt op 04 June 2019 om 17:38:

Hoe doe je dat, 90km/uur en 1:7 met een caravan er achter?

Ik wil graag wat leren.

Met vriendelijke groet,

Hafar


Jan@ antwoordt op 05 June 2019 om 10:03:

Hafar, vind je dat verbruik hoog of laag?? (wat wordt bedoeld: 1 liter op 7 km of 7 liter op 100km?)


PieteR antwoordt op 05 June 2019 om 15:48:

Er staat 1:7, wat zou er dan bedoeld worden?

Ik vind het een mooi verbruik.

Je kan er zelf veel aan doen, Hafar, zoals dit:

Lang geleden sprak ik een man, die een spons aan zijn gaspedaal had geplakt en daardoor ook hele mooie getallen veroorzaakte.
Als ik me goed herinner, was het in een Renault 12.

Ik weet helaas niet meer, of die spons er óp of er ónder zat.


pierre antwoordt op 05 June 2019 om 16:45:

Verbruik is altijd hoog met een caravan erachter, want wat verwacht je dan.? Een liter meer of minder dan een ander..? boeit ook niet.


Jan@ antwoordt op 05 June 2019 om 20:06:

Sorry hoor maar 1 op 7 vind ik nu niet bepaald zo zuinig voor een 1.4 motor dat ik daar tips voor zou willen hebben.


Hafar antwoordt op 05 June 2019 om 23:24:

Ik heb net een rondreis Iberisch schiereiland achter de rug (8300 km totaal, veel hellingen) met een gemiddelde van 1:8,3 / ook bij 90 km/uur. Met een 1,5 l Kuga en een 1550 kg wegende caravan. Ik zou niet weten hoe ik dat op 1:7 zou moeten krijgen.
Mijn vraag is derhalve: trek je heel fel op of zo om zo onzuinig te rijden?

Met vriendelijke groet,

Hafar.


Jan Steurrijs antwoordt op 06 June 2019 om 00:30:

@Hafar

Dit soort vergelijkingen kan je op deze manier niet maken hoor. Zijn jouw omstandigheden gelijk aan die van de poster? Hoogte/breedte auto, stroomlijn caravan, korte/lange dissel (turbulentie direct achter de auto). Hoeveel km rijdt je met wind mee/tegen? Hoeveel km kan je mee liften in de aanzuigende luchtstromen van vrachtverkeer?

Allemaal factoren die direct, en soms van grote invloed zijn op het verbruik. Uiteraard ook de rijstijl van de bestuurder is niet onbelangrijk .

Vergelijken heeft dus niet zoveel zin. Neem van mij aan dat er heel wat auto's zijn die zelfs 1 op 7 niet zullen halen.


PieteR antwoordt op 06 June 2019 om 00:46:

Na een paar ingrijpende behandelingen van motor en bak hoop ik, dat wij in de buurt van die 1:7 kunnen gaan komen. Deze zomer gaan we het meten, dus weten.


Jan@ antwoordt op 06 June 2019 om 08:32:

Dat laatste klopt denk ik wel Jan St. Velen kijken voor het gebruik op de boordcomputer, maar dat is een onzuivere/onbruikbare meting. Als cijferfetisjist houd ik het verbruik van mijn auto precies bij(over 70k voor de auto en ca9k voor de combinatie). Vol tanken, dagteller op 0, wederom voltanken enz , zelfs de 5% afwijking van de kilometerteller neem ik mee. Mijn uitkomsten zijn nauwkeuriger dan de fabrieksmetingen denk ik. Maar je ziet veel verschillen per keer vanwege de verschillende rij-omstandigheden zoals weer, heuvels/bergen , wat harder/rustiger rijden. Als je het dus precies wilt weten moet je meerdere/vele keren opmeten.


pierre antwoordt op 06 June 2019 om 18:08:

Dat is dan prima Jan @ , maar waarom vertel je dan niet hier wat het meer verbruik is met caravan. Tenslotte gaat het daar om op deze caravan site . Even goede vrienden ...daar niet van.😊


Jan@ antwoordt op 07 June 2019 om 08:30:

Ok Pierre l 34,2% meer benzine, in mijn geval, met caravan.
groet


Sjef Bertens antwoordt op 07 June 2019 om 12:39:

Ik verbaas me er regelmatig over hoe enthousiast sommige met de verbruikscijfers goochelen en daarbij de realiteit uit het oog verliezen.

Iedereen mag natuurlijk doen wat hij of zij leuk vindt maar bepaalde wetmatigheden kun je eenvoudig niet veranderen.

Als je met een bepaalde combinatie 90 km/h wilt rijden kost dat een hoeveelheid energie.
Of Piet, Jan of Toos achter het stuur zit maakt niets uit.
De overbrengverhouding en dus het motortoerental kan kleine rendementsverschillen bij de verbrandingsmotor veroorzaken net zoals bandenspanning en soort banden.

En natuurlijk kan de rijstijl wel enige invloed uitoefenen op het verbruik maar als je 90 km/h rijdt is dat niet van invloed.

Dus is het in veel gevallen appels met peren vergelijken.
Mogelijk kan het voor sommige ook gelden als een soort prestatieindex.




Frank antwoordt op 07 June 2019 om 15:01:

Peter’s vraag wordt niet beantwoord door jullie

Ik heb geen Touran maar een Passat.
2013
Diesel
2.0 tdi
Handgeschakeld 6bak
Kip Greyline ca. 1350kg (incl. 200kg lading)
Belading auto 300-450 kg (wisselt)
Verbruik max. 1:9 (>100kmu of veel tegenwind
Verbruik 1: 12 haalbaar (750 km 1 tank)
bij 90kmu en regelmatige slipstream


PieteR antwoordt op 08 June 2019 om 01:08:

Nou Sjef, volgens mij maakt het echt wel uit, wie er achter het stuur zit, zelfs bij het gebruik van de cruise-control.
Iedereen probeert op zijn/haar eigen manier naar die 90 km/u te komen, dat gasvoetje is daar, naar mijn bescheiden mening, o zo belangrijk bij!


pierre antwoordt op 08 June 2019 om 10:45:

Tank in Duitsland , bij mij om de hoek. 1.19 aan euro voor een liter diesel . Dat rijd extra lekker


Sjef Bertens antwoordt op 08 June 2019 om 12:37:

@PieterR

Natuurlijk Pieter heeft de grootte van de versnelling invloed op het verbruik, daarom geef ik ook als voorbeeld het verbruik om 90 km/h te kunnen rijden.

Ook heb ik geschreven dat iedereen moet doen wat hij of zij leuk vinden maar maak er geen wedstrijd van waarbij de uitgangspunten totaal verschillend zijn en de deelnemer bepaald de uitslag.

Mijn stelling is, er zijn vele manieren om het verbruik van een combinatie van A naar B te beïnvloeden maar soort motor, doorsnede oppervlak auto-caravan stroomlijn bandenspanning en mogelijk nog een paar zijn vaste factoren maar wel wezenlijk van invloed op het verbruik.

Dus blijft over hoe en wie rijdt ??
Dat daar verschil in kan zitten hoeven we toch niet uit te leggen, dat is al zo oud als de weg naar Rome.

Zie de gegevens : Travelcard brandstofverbruik.


pierre antwoordt op 08 June 2019 om 14:32:

Het maakt mij niks uit wat het verbruik is ,want ja als je 1500 kg gaat slepen dan weet je dat het wat kost,zo simpel is het.Rij nooit met m"n diesel onder de 2500 toeren ,met caravan of zonder . Verder niet zo belangrijk wat ik doe ..maar zuinig daar doe ik niet aan want dan is mijn plezier weg...kan toch niks meenemen ,de laatste jas heeft geen zakken.


PieteR antwoordt op 09 June 2019 om 00:44:

Je hebt helemaal gelijk pierre, je laatste jas heeft geen zakken en je laatste caravan geen wielen

Maar voor die tijd letten we tegenwoordig, voor het zover is, bijvoorbeeld vanwege de kleinkinderen, wel op de uitlaat van de trekker...
Er op los leven is er niet meer bij, want eindelijk zijn we gaan nadenken over wat we achterlaten na ons vertrek in de houten caravan zonder wielen en de laatste jas zonder zakken....


pierre antwoordt op 09 June 2019 om 10:43:

Heb het nergens over 'er op los leven' maar over zuinigheid. We hebben geen zuinigheid en ik ben niet crimineel om dat ik een diesel rij . Die diesel span ik voor de caravan net zo lang als het kan ,.Zo lang ze nog bruinkool stoken in Polen Rusland en de Baltische staten , en onze oude Diesels nog vele jaren doorrijden , ga ik niet mee in groene gekte...😀


Hafar antwoordt op 09 June 2019 om 11:22:

Beste Pierre.

Er bestaat in het Nederlands een spreekwoord dat luidt: verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Met vriendelijke groet,

Hafar


Dave antwoordt op 09 June 2019 om 11:39:

Zuinig of iets minder zuinig, kost je 1 tank meer of minder met benzine/ diesel. Streep dat weg tegen je vakantie en waar hebben we het over. Als je auto rest van het jaar maar zuinig is. Daar heb je denk ik meer plezier van.


pierre antwoordt op 09 June 2019 om 18:23:

Een auto is nu eenmaal niet zuinig ,geen enkele auto. Als je de auto voor niks krijgt en hij loopt op water dan nog kost het geld. Je kunt proberen zo min mogelijk verlies te lijden ,maar ook dat lukt niet altijd,zeker niet met een caravan er achter. Wat heb ik aan verbruiks- cijfers ? Niks....


Louis antwoordt op 09 June 2019 om 23:30:

Sjongejonge, dit vind ik nu eens een 'pfff' onder de luifel onderwerp.
En maar dóór en doorgaan.
Stop met caravannen als je er al niet eens de benodigde paar liter extra brandstof voor wilt kopen.
( En anders maar een bbq tje minder.)


pierre antwoordt op 09 June 2019 om 23:44:

Ach altijd het zelfde , wedstrijd verpissen blikken nasi, en te zuinig om te schijten.


PieteR antwoordt op 10 June 2019 om 00:58:

Dat verpissen vind ik nogal meevallen, pierre. Gisteren heb ik ongeveer 220 km gereden, meest snelweg en heb daarmee 26 liter gas verstookt door me gewoon aan de snelheden te houden. Elke diesel die ik voorheen reed was stukken zuiniger
Alleen de beroepsmatig gereden diesels lustten meer, maar die vingen dan ook veel meer wind...


PieteR antwoordt op 10 June 2019 om 17:21:

Even terug naar de topic starter: de ervaring met diverse andere fora heeft me geleerd, dat een vraag om dergelijke opsommingen zelden succes heeft, ook al zou het toch voor veel mensen een handige vergelijkingsmogelijkheid zijn.

Misschien zijn de meesten niet van de tabelletjes?


Jan@ antwoordt op 10 June 2019 om 17:45:

Open deur: auto rijden is nu eenmaal (vooral in NL) duur. Wij NL-ers rijden gemiddeld 13K per jaar. Velen maken zich druk over het brandstof verbruik. Het verschil tussen een auto die 1 op 12 of 1 op 16 rijdt is bij dit kilometrage is ca 270 liter per jaar( 22,5 liter per maand). Maar de grootste kostenpost van een auto is de afschrijving, zeker als je nieuw rijdt( 1ste jaar ca 20% enz.enz.). Daar hoor ik bijna nooit iemand over. Reken dat maar eens uit.


Hafar antwoordt op 10 June 2019 om 19:27:

Dat komt waarschijnlijk omdat je dat zelf niet in de hand hebt, net als de wegenbelasting. Zuiniger rijden , goedkopere garages en verzekeringen wel.

Met vriendelijkje groet,

Hafar


Sjef Bertens antwoordt op 12 June 2019 om 17:15:

@Beste Frank,

De topic starter vraagt “ Ervaringen met de VW Touran als trekauto”

Jouw antwoord is:
Peter’s vraag wordt niet beantwoord door jullie

Ik heb geen Touran maar een Passat.
2013.

Is dat dan een antwoord op de vraag ?


Frank antwoordt op 13 June 2019 om 13:34:

Sjef, de motorenlijn is in beide modellen voor een groot deel hetzelfde. Gewicht komt ooknog redelijk overeen en ik rij een caravan van dezelfde grootte.
Ik dacht : beter één antwoord dan geen antwoord.
Maar zoals vaker op internet : hebben wij de vragensteller zelf nog gehoord? Wat is zijn bedoeling?



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker