Caravantrekker.nl

A75 millau

Henry vraagt op 26 juni 2019:

Goedendag allemaal,
Wij willen dit jaar een keer een andere route nemen naar spanje en dan wel via A75 millau ipv de route du soleil.
Nu lees ik hier verschillende reacties over hellingen en afdalingen.
Wij rijden met een opel insignia 1.6 turbo 180pk benzine met een kip hyline 470 beladen 1600 kilo.
Is deze route dan wel te doen.

Gr
Henry

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frank antwoordt op 26 juni 2019:

Je hebt in ieder geval voldoende vermogen. Het is een normale snelweg die op een “andere manier” heuvelig is. Niets bijzonders. Er zitten lange klimmende stukken en lange bochtige delen in. Maar het blijft een gewone snelweg. Andere stukken zijn weer supersaai.Ben je sterk gemotoriseerd dan krijg je (ik) hier de neiging om een beetje door te rijden. Bij 18 graden geen probleem maar bij zomerse temperaturen boven 30 graden kunnen er koelproblemen optreden. De pijn zit niet in de steilte van de klim maar in het langdurig stijgen. Dat is belastender voor de motor
Omgekeerd is het bij slecht weer of bij harde Franse winden weer niet fijn als het zo lang blijft dalen. Ben je een ervaren caravanner dan denk je straks : waar doen ze moeilijk over? Het is zeker leuk om deze route een keer te nemen.
Caravanners die aan de grens zitten van het motorvermogen, verantwoord gewicht en zich alleen op het vlakke thuis voelen : gewoon over Lyon gaan.


Jan Teepe antwoordt op 26 juni 2019:

Hier op het forum is de A75 al heel vaak aan de orde geweest. Daarom van mij geen uitgebreide reactie. Maar bij geen rem bescherming systeem op de caravan, niet doen van noord naar zuid. De afdaling bij Lodeve zorgt ervoor dat de remmen van de caravan oververhit raken. Van zuid naar noord kan wel. U heeft vermogen genoeg. Met de opmerking erbij, de combinatie moet wel 100 km./uur in afdalingen aan kunnen, anders is zelfs van zuid naar noord problematisch wat betreft verhitting van de caravan remmen.


@Eric antwoordt op 26 juni 2019:

Niet zo snel door de bocht, ik heb de A75 diverse malen probleemloos gereden.
Is best klimmen en dalen maar is op zich prima te doen voor de combi van Henry.
Dalen is een dingetje maar als je dat met beleid doet is er weinig aan de hand.


aad antwoordt op 26 juni 2019:

Neem die weg gewoon , dat doen duizenden caravans campers vrachtwagens . Het is een prachtige route en je komt bij het Viaduc de Millau ,grandioos. Met die sterke Opel en Kip gaat dat zonder problemen...


Jan Steurrijs antwoordt op 26 juni 2019:

Vanuit Zeeland de A75 naar Argeles Sur Mer al diverse malen gereden. Voor ons de meest rechte lijn omlaag 😉. Dit met een BMW 320i 184pk en Hobby van 1.400kg. Met beleid is het te doen en voor mij op de grens. Met 1.600kg in mijn rug zou ik het niet doen. In mijn herinnering staat een afdaling van 10km. lang zonder noemenswaardige vlakke delen (zuid/noord). Met 1.400kg ook vaak moeten terugschakelen. Dat zal met 1.600kg nog vaker gebeuren. Niet mijn ding 😉. Voor mij is dat een ergernis. Wordt ik niet blij van en dat is wat vakantie juist wel teweeg moet brengen.

Deze zomer met een Mercedes AMG C43 370pk en koppel van 520Nm deze route nog es nemen. Zal bergop wel beter gaan 😉. Bergaf blijft oppassen op deze route.


Paul antwoordt op 27 juni 2019:

Al heel vaak gereden. Prachtige route. Klimmen valt mee afdalen uiteraard via terug schakelen. Zeker even de lange brug bekijken bij Millau
Vuistregel: stijgen in een bepaalde versnelling eraf in dezelfde versnelling


Hafar antwoordt op 27 juni 2019:

Beste Paul.

Die vuistregel is bekend maar hoe weet ik, als ik afdaal, welke versnelling ik bij het klimmen zou gebruiken. Ik kan moeilijk even terugrijden om dat uit te vinden.

Met vriendelijke groet,

Hafar


Rico antwoordt op 27 juni 2019:

Die weg is prima te doen. Van zuid naar noord is de helling bij Lodeve ook geen probleem. Van noord naar zuid is deze helling uiteraard een afdaling. Als ik het me goed herinner is daar een snelheidsbeperking van 50 km/h. Als je daar een beetje bij in de buurt blijft, kun je op het gemakkie prima naar beneden. Ja de remmen worden warm, maar niet zodanig dat het nou echt knetterbloedheet wordt. Ik vind die afdaling juist leuk, beetje technisch naar beneden rijden. Op onze vorige caravan hadden we een ARC systeem (zo'n afdaalhulp zeg maar), dan hoef je er eigenlijk amper meer bij na te denken. Maar ook zonder ARC is het te doen.


Henry antwoordt op 29 juni 2019:

Iedereen bedankt voor de reacties,
We gaan deze route nemen, leuke uitdaging


Jan Teepe antwoordt op 30 juni 2019:

"Leuke uitdaging" Ja vooral voor de caravan remmen op de afdaling bij Lodeve. En let op de camera's voor de 50 km. snelheidsbeperking ter plekke.


ben antwoordt op 30 juni 2019:

Ik denk dat het vragen om problemen is, maar dit is wat ik denk. Ik ben natuurlijk geen expert.


Leendert Schutte antwoordt op 2 juli 2019:

Ja, is echt super te doen!Wij hebben dezelfde auto en het gewicht scheelt niet heel veel. Rij hier zeker 6/7 jaar met heel veel plezier overheen. Stukken beter dan de route du soleil


@Eric antwoordt op 2 juli 2019:

Niet alleen stukken beter maar vooral stukken mooier dan de Route du Soleil. 😉


Leendert Schutte antwoordt op 4 juli 2019:

@Eric, helemaal mee eens! Vooral van Clermont-Ferrand tot Spanje is de route super. Misschien nog een tip voor @henry als je nog wil overnachten onderweg camping municipal du mas in Issiore


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juli 2019:

De A75 heeft 2 problemen/aandachtspunten voor caravanners:

1) De genoemde afdaling bij Lodeve. Gegarandeerd worden de caravan remmen daar warm. Bij sommige caravans gaat dat nog net goed en bij andere worden ze te warm (met schade tot gevolg). Welke caravans daar wel problemen mee hebben kan ik moeilijk aangeven, maar let daar dus wel op.

2) Een groot deel van de hellingen zijn relatief steil voor een autobaan en liggen op een hoogte van 1000 tot 1300 meter. Daar heeft een auto tot zo’n 10% minder kracht. Dus als je de klim van Luik al zwaar vindt voor je combinatie dan zou ik de A75 mijden.


Jan Steurrijs antwoordt op 6 juli 2019:

Ik sluit me aan bij de wijze woorden van Menno. Met m'n BMW320i (184pk) en Hobby 495 van 1.400kg heb ik 2x de ervaring gehad dat het motormanagement ingreep en het vermogen meer dan halveerde. Je komt dan met kruipsnelheid boven. De tweede keer de vluchtstrook moeten opzoeken. Ik heb overigens niet de indruk dat de BMW onvoldoende kracht. Er zaten een paar caravanners voor me die amper vooruit kwamen en ik vanwege een inhaal verbod achter hen moest blijven.

De oorzaak van de storing zal ik deels ook bij mezelf moeten zoeken. Omdat de snelheid ongemerkt steeds verder afnam had ik eerder moeten terugschakelen 😉.

De afdalingen waren voor mijn combinatie op het randje. Met 1.600kg in de kont zou ik het zeker niet meer doen. Zeker niet met een relatief lichte wagen als een 320i of Insignia er voor. Het is niet voor niets dat er 'grindbakken' aangebracht zijn om in geval van nood de combinatie tot stoppen te brengen. Worden de remmen te heet en gaan ze verglazen, dan kan je het vergeten. Dat krijg je met een lichte wagen niet aangeremd zonder ook de remmen van de auto te beschadigen.

Mijn advies, gebruik je gezond verstand. Het is het niet waard om grenzen op te zoeken en risico's te nemen. Zeker niet als het om vakantie gaat 😉.


Jan Teepe antwoordt op 6 juli 2019:

Menno en Jan chapeau. Ik durfde eigenlijk niet meer te reageren. Maar als er nog steeds mensen zijn, die ondanks alles wat op "caravantrekker" en "caravan-forum" over het afdalen van de zgn. Lodeve afdaling op de A75 is geschreven, dit propaganderen om dit, zonder aanpassingen aan het caravan remsysteem, te gaan doen, ??? En dan schrijft er ook nog iemand dat hij dit meerdere keren per jaar doet en geen enkel probleem heeft??? Nogmaals ik ondersteun Menno en Jan in dezen. NIET DOEN.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juli 2019:

Ik zeg niet ‘niet doen’. Alleen wel wees heel alert op de gevaren. Hoogstens bij twijfel ‘niet doen’ 😉

En nogmaals, de ene combinatie komt wel heel beneden en een andere niet.


Wim antwoordt op 8 juli 2019:

Beste Menno, heeft een Eclips Cross ook minder vermogen? Op de genoemde hoogte.
Gr Wim


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juli 2019:

Ja, elke auto met een verbrandingsmotor omdat er minder zuurstof in de lucht zit. Motoren met turbo hebben er wel veel minder last van dan turboloze (benzine) motoren maar het verschil is nog steeds onder zware omstandigheden merkbaar.


sjaak antwoordt op 12 juli 2019:

Oke dan 1e reactie op dit forum.(lees al wel een tijdje mee)
kon het niet laten.
deze route vaak gereden met een dacia mcv. 1.5 dieseltje en een beyerland quartz 495 t er achter.
goh goh goh wat had ik een angst!!!! (sarcastische modus). ja ik moest in zijn 3 omhoog. met zo,n 80 km/uur. en ja 50 naar beneden. afremmend op de motor en nu en dan strekken als het kan. Met de digitale thermometer (zo,n laser ding) gemeten onder de bult. (ben de naam even kwijt) de remmen waren net 40 graden.
kunnen jullie dan echt alleen rijden in wagens met 100en pk,s en allerlei systeempjes?
kun je dat inderdaad niet volg dan de cursus hier aan geboden.


Ton Groenendijk antwoordt op 12 juli 2019:

Sjaak, dit is het juiste moment om alle reacties nog eens door te nemen en de voor- en tegenstanders op te tellen.
En dan valt het nog wel mee met die angsten. Jan Teepe heeft behoorlijke onlustgevoelens bij deze route, maar het merendeel roept alleen maar: "rustig aan", en daar is weinig tegen in te brengen.

Grindbakken, snelheidsbeperkingen, langzaam verkeer, het zijn allemaal zaken die bedoeld zijn om geen ongelukken te krijgen. Als je ze ziet, weet je dat je "rustig aan" moet doen. En dan lukt het meestal wel. En als Jan Steurrijs meldt dat het motormanagement ingreep, zegt dat niks over de weg, maar alles over het feit dat hij van de omgeving zat te genieten. "omdat er caravans voor hem zaten die niet vooruit te branden waren." Maar die wél boven kwamen, wat dus het streven was.
Wie nog eens lekker wil oefenen op weg naar het zuiden, raad ik de Bielsa en Vielha tunnels aan. Dan kan je leren wat de beperkingen zijn van iedere, maar dan ook iedere caravancombinatie, of die nu achter een Range Rover of een Dacia Mcv wordt getrokken. Een prima ijkpunt zijn de vrachtauto's, waarvan de chauffeurs (meestal) wél hun beperkingen kennen. Richt je op hen en je komt over iedere bult. Uiteindelijk heb je ook nog een eerste versnelling.



Martijn antwoordt op 12 juli 2019:

Even een vraag. Hoe is de route vanuit Parijs tot Millau? Wordt de route vanaf Millau pas echt uitdagend of zijn daarvoor ook al uitdagende stukken en zijn die via een andere routes te vermijden dan alleen de route soleil?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 juli 2019:

Rond Clermont-Ferrand en verder gaat de weg af en toe al flink omhoog en rijd je 'op hoogte'. Maar door tijdig terug te schakelen en niet te hard willen rijden is dat geen probleem. Caravanremmen geven alleen 'problemen' bij Lodeve (bij sommige combinaties 😉)


Wim antwoordt op 12 juli 2019:

Martijn ik heb deze route tot Milau gereden met een Daihatsu 1.3 en een KipK37.
En met een ASX 1.6 en een Dettleffs Cjoy 460le.
Natuurlijk enkele klimmetjes op de rechterbaan en het laatste stukje in 2 met 60 naar boven..
Maar de route is zoveel mooier als die over Lux.


Frans antwoordt op 12 juli 2019:

Bij afdalingen geldt: hoe lager het gewicht, des te meer mogelijkheden heb je om remschade te voorkomen. De remmentemperatuur kun je verder nog beïnvloeden door bergafwaarts langzaam te rijden, maar dat schijnen de meeste caravanners tegennatuurlijk te vinden. Het is dus niet vreemd dat er verschillen in beleving en resultaat zijn. De A75 zonder schade rijden is best wel mogelijk.

Van vrachtautochauffeurs kun je een hoop leren, maar bergop kunnen zij veel langzamer rijden dan de doorsnee caravancombinatie kan. Lage gearing en elektrische aandrijving zijn nu eenmaal schaars. Bergaf hebben zij allemaal hydrodynamische of elektrische remmen. Je kunt je daar alleen aan spiegelen als je een remhulpsysteem hebt op je caravan en elektrisch remvermogen op je auto. Zelfs de Grossglocknerstrasse is dan verantwoord met je caravan te rijden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 juli 2019:

De laatste keer dat ik de A75 heb gereden heb ik deze foto gemaakt:



Hoewel het op de foto slecht te zien is was duidelijk dat bij het voorbijrijden (de caravan stond stil) de rook van beide wielen af kwam.

En nog een paar plaatjes van de verkeersborden die je tegenkomt:






Martijn antwoordt op 13 juli 2019:

Beste Menno, Wim en Frans,
Dank voor jullie reacties!
Morgen gaan we vertrekken richting Millau (via Parijs).
We hebben geen haast, we hebben er 2 dagen voor uit getrokken. Caravan is geladen, gewogen en kogeldruk is prima. Dus daar kan het niet aan liggen.

Erg waardevol de ervaringen die mede-caravanners 😉 hier delen!

Fijne en veilige vakantie!

Gr. Martijn


Leendert Schutte antwoordt op 13 juli 2019:

Heel veel plezier en succes op deze mooie route! ik neem hem volgende week met mijn Opel insignia 2.0 165PK diesel met Swift Charisma 555
Wij vertrekken vrijdagavond vanuit Emmeloord en overnachten de eerste avond voorbij Lille, waarna we zaterdag naar Issiore rijden (camping municipal du mas). Zondag rijden we door naar Empuria Brava. Geniet van de route en neem je tijd. er zijn genoeg mooie stops onderweg.


Jan Teepe antwoordt op 13 juli 2019:

Hoi Ton. Jan Teepe heeft helemaal geen onlust gevoelens bij de A75 afdaling bij Lodeve. Ik heb een RBS rem beschermer erop zitten. En weet d.m.v. mijn rem verklikker precies wanneer de caravan remt en wanneer niet. De afgelopen jaren heb ik deze afdaling zo'n 3 keer per jaar met- en 5 keer per jaar zonder caravan gedaan. En ik heb de afdaling een keer expres gedaan met uitgeschakelde RBS en kwam er toen achter, dat de caravan remmen vrijwel de gehele afdaling ingeschakeld waren, ook bij het niet gebruiken van de voetrem. Wat trouwens vrijwel onmogelijk is op deze afdaling, met een gemiddeld zware caravan erachter. En Menno heeft gelijk. Met een Landrover/Eriba touring combinatie heb je waarschijnlijk weinig last. Maar ik lees hier Swift Carisma 555 met Opel 2.0 diesel. En dan ligt de verhouding toch net even anders. En van zuid naar noord, steigen dus, moet gek gaan als een combinatie, die aan de wet voldoet, niet boven komt. Maar, what goes up, must come down. En dan begint het gedoe met de oplooprem.


ton groenendijk antwoordt op 13 juli 2019:

He Jan, gelukkig, ik maakte me al zorgen, blij te horen dat je er geen problemen mee hebt.
Uiteraard: waar de auto op de motor afremt heeft de caravan daar geen voordeel van. Gelijk heb je. Vandaar ook mijn pleidooi om tussen de vrachtauto's te blijven hangen: hoe lager de snelheid , hoe minder de hitte in de trommels.
Niet iedereen heeft de luxe van RBS of soortgelijke features. En dan komt het aan op inzicht en een fluwelen voetje.
Overigens: als de caravanremmen worden uitgeschakeld bij een afdaling, krijgt de trekker het wel erg voor z'n kiezen, lijkt mij.
Nu heb ik deze route ook een aantal keren gereden en ik moet je eerlijk zeggen dat het op de A 12 bij Arnhem een stuk rustgevender rijdt. Maar, hetzij door onwetendheid, hetzij door geluk, ben ik met een Zafira 1.8 en een Home Car 3.9 altijd zonder mechanische schade heen en weer gekomen. En ook met een C Max (toch een erkend slechte motorremmer) en een Wilk 420 ging het allemaal goed. Maar ja, wel softly, softly.


ton groenendijk antwoordt op 13 juli 2019:

En dan scheelt het ook nog hoe je er tegen aan kijkt. Een familielid op de camping in Die als ik zeg naar Gap te gaan. "Heb je dat gezien? een col van 12 procent! ben je gek geworden?"
Datzelfde familielid (Opel zafira 1.4, Eriba Light) "moest ik bij Luik helemaal terug naar drie, dat is me nog nooit gebeurd."
Tja, dat is ongeveer het niveau, ergens tussen angst en onkunde. Maar da's nog niet zo erg als bluf en overmoed, zullen we maar denken.
Ergens terug zegt Sjaak dat de temperatuur van zijn remmen (van de cv neem ik aan) 40 graden waren. Onder aan de bult. Dat zijn ze bij mij al als ik naar de stalling ga. Wellicht wil Sjaak deze manier van rijden met ons delen of het merk opgeven van de laserthermometer, die zulke geruststellende waardes aangeeft.
Enne.. ik maak zelf ook wel fouten hoor. Zoals op de CC langs Luik rijden. Die knalt er dan gewoon uit bij berg-op, een ervaring die ik niemand toe wens. Net als Jan Steurrijs iets te lang van het landschap genoten. (knipoog)


sjaak antwoordt op 13 juli 2019:

hoi Ton, de temp meter was een chinees infrarood/laser dinges. dus niet echt een merk.
de tem. normaal (ik check regelmatig met dat ding) is rond de 25-35 graden. moet er wel bij vertellen dat ik niet meteen onder die bult heb gemeten maar bij de lidl stukje verder. (weet plaatsnaam niet zo)
Misschien dat het ook scheelt dat je met een "simpele Dacia" meer met gevoel moet rijden. heb helaas de Dacia met zo,n gele auto in Barcelona terug moeten sturen. Als vervanger kreeg ik een nieuwe volvo v40 crosscountry met automaat. Dan let je ook een stuk minder op wat er achter je gebeurt. Je merkt de cv helemaal niet dat hij er achter hangt.
En zoals hierboven ook staat. Er zijn mensen die bij een helling van 12% beginnen te stuiteren. ik wilde met mijn stukje aangeven dat je met beleid, gemakkelijk en veilig via deze route kunt rijden.
ook met 68 pk(de Dacia) en 1200 kg caravan.


@Eric antwoordt op 13 juli 2019:

Nog een gratis tip, verwijder je wieldoppen voor de afdaling en eigenlijk voor alle bergritten die je maakt.

Ze zien er misschien prachtig uit maar voorkomen wel een adequate koeling van de remmen die je hier toch echt wel nodig hebt.


Frank antwoordt op 29 juli 2019:

Vandaag eerste keer Millau gedaan echt prachtig zijn richting zuiden gereden met tandemas van 2 ton idd gewoon rustig aan je mag ook maar 50 met zware combi als het richting 80 ging terug remmen tot bij de 50 dan ff kort gas dat de caravan rem strekt verder lekker remmen op de motor mooie tocht ga terug hier ook langs lekker rustig klimmen...
Groet Frank


Louis antwoordt op 29 juli 2019:

Andere namen...nieuw theekransje ?
(Ik vind het overigens prima hoor, begrijp me goed, maar waar was eerder zoveel commentaar op ?)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker