Caravantrekker.nl

Functioneren koelkast

Leo vraagt op 26 juni 2019:

Ik heb een Nissan X trail DIG-T-163 met een Dethleffs caravan, type Camper 460EL.
Prima combinatie, maar de koelkast werkt niet tijdens het rijden.
Reden: koelkast heeft minimaal 10,5 volt nodig en krijgt maar 9 volt van de auto.
De auto dealer heeft alle mogelijke moeite gedaan om e.e.a. te verhelpen, maar - na ruggespraak met importeur - blijkt het niet te verhelpen doordat Nissan zelfdenkende, slimme dynamo's monteert in hun auto's. Maar blijkbaar zijn deze niet slim genoeg om de koelkast voldoende stroom te geven. Vreemd genoeg heeft de auto dealer dit probleem nog nooit gehoord van zijn klanten.
Is dit voor iemand een herkenbaar probleem?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juni 2019:

Helaas komt dit probleem vaker en bij meer merken voor. Een auto wordt tegenwoordig niet meer gemaakt om langdurig 10A extra te leveren bij 12v. Dat kost extra brandstof.


MarkS90 antwoordt op 26 juni 2019:

Wat is dit voor een antwoord Menno? Langdurig 10 ampère niet mogelijk? Wat te denken van stoelverwarming? 25 ampère per stoel. Achterruitverwarming? Ook al snel 20 ampère.

Ik geloof niet in dit soort reacties van dealers. Het kan niet anders of de bedrading is gewoon te dun om fatsoenlijk 12 volt te krijgen bij de koelkast. Laten we niet vergeten dat een dynamo al snel 14 volt levert bij draaiende motor en het zou wel erg vreemd zijn als er onderweg 5 volt verdwijnt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juni 2019:

Mark: lees de trekautotests in het Duitse blad Caravaning. De laatste tijd staat daar geen auto in die wel koelkastspanning kan leveren die nodig is voor een goede werking. Standaard werkt het dus niet goed.


Sjef Bertens antwoordt op 26 juni 2019:

Een heel vreemde situatie die indien de gegevens juist zijn bij de betreffende techneuten toch minstens de vraag moet oproepen hoe dat grote spanningsverlies kan ontstaan.

Spanningsverlies = stroomsterkte x weerstand

Als de ijskast niet werkt is daar geen stroom voor nodig.

Het spanningsverlies heeft dus niets te maken met de ijskast.

Om een goede diagnose te kunnen stellen is het nodig de spanning op verschillende plaatsen in het circuit te meten in bedrijfssituatie.

Of een grote lekstroom of een grote weerstand.


MarkS90 antwoordt op 27 juni 2019:

Ik zou die combinatie wel eens zelf willen controleren. Het is toch idioot wat hier gebeurt.


TheoV antwoordt op 27 juni 2019:

Bij een rijdende wagen is de nominale spanning ongeveer 14V. Bij een AGM batterij nog net iets hoger als bij een gewone batterij. Als daar ergens 5V verdwijnt kan dat maar op 2 plaatsen zijn. Dat is een te dunne bedrading of verlies in het schakelcircuit dat de koelkast aan/uit zet. Of beiden. Bij een relais zal de weerstand zowat 0 Ohm zijn. Bij een goede Mosfet enkele mOhm. Kijk ik bij Mouser naar de slechtste Mosfet 20A dan is de RDSon 27mOhm. Bij 10A zal er dan een spanningsval zijn over de Mosfet van 0,27V. Ook niet om van achterover te vallen. Blijft als enige echte mogelijkheid de bedrading over.

Hoe ik het zou oplossen? Contact 10 uit de aansluiting halen en een 12V relais laten schakelen. Van de batterij een draad 4mm² trekken naar het relais en dan verder naar de aansluiting. Als je de laatste kort houdt zou 2,5 daar kunnen volstaan. Zeker zo kort mogelijk bij de batterij af met 20A.

Dezelfde 4mm² kan je dan ook doorverbinden met contact 9. Ben je zeker dat ook daar een goede stroomvoorziening is. Vervang de massa op pen 11 en 13 ook door 2,5mm² mocht de draad dunner zijn.

Gebruik soepel draad en adereindhulzen.


Steve antwoordt op 27 juni 2019:

Oh wat ben ik blij dat ik niet alleen ben.
Ik heb net dezelfde auto en een burstner premio 460TS en heb hetzelfde probleem.
Volgens de dealer is het probleem dat de "slimme" alternator pas stroom geeft als erom gevraagd wordt, en nu komt het het is wel de wagen die dit moet vragen dus als de stroom niet door de boordcomputer gevraagd wordt doet hij helemaal niks.
Probeer maar eens om de koelkast op te zetten als de stoelverwarming opstaat, dan lukt het wel omdat de alternator dan wel de spanning opdrijft naar 14.4V


aad antwoordt op 27 juni 2019:

Zelf kabels gaan veranderen en pinnen ompolen TheoV ? Dat zou bij een oude auto nog lukken , maar bij de Nissan kan je zo maar duizenden euro's aan schade maken.
De oplossing zal toch echt van de Dealer moeten komen ..al is dat ook niet de fout van de Dealer .


Sjef Bertens antwoordt op 27 juni 2019:

Allemaal prachtige verhalen maar de fabrikant en de dealer moeten toch een plausibel antwoord kunnen geven hoe het mogelijk is dat bij deze combinatie met een 12 volt accu onafhankelijk van de dynamo laadstroom de spanning aan de ijskast tot 9 volt kan dalen.

Zeker als er geen stroom naar de ijskast gaat is een spanningsverlies van 3 volt in een normale situatie onmogelijk.

Wel een mogelijkheid is dat beneden een bepaalde installatiespanning de voeding naar de ijskast elektronisch wordt onderbroken of verlaagd.


Hans antwoordt op 27 juni 2019:

Mijn Vraag.
welke spanning komt an de Stopcontact/Trekhaag aan,niet aan de Koelkast?


TheoV antwoordt op 27 juni 2019:

Waarom zou het fout gaan als ik een relais aansluit ipv de koelkast? Duizenden euro schade omdat iets maar enkele mA verbruikt ipv 10A? Te dunne draden vervangen door dikkere zou schade toebrengen? Bij dunner volg ik de redenering. Bij dikkere niet.

Verwacht vooral van de autohandelaar en fabrikant niet te veel. Ik heb problemen met mijn wagen met een aanhangwagen met ledverlichting. Van de autofabrikant niks oplossing gekregen terwijl het probleem duidelijk bij hun zit. 150€ voor een elektronische module of zelf gaan klooien met weerstanden.


aad antwoordt op 27 juni 2019:

Laat maar, jullie zitten nog in de oude techniek . Volledig achterhaald ....
Met die Nissan is niks mis , alleen de software houd geen rekening met dingen die je er aan hangt, zoals caravans met koelkast. Als je over relais begint in het circuit van die Nissan , dan weet ik al hoe laat het is


Steve antwoordt op 27 juni 2019:

Aan de stekker van de auto meet ik 12.6V.
Aan de stekker van de koelkast (uitgeschakeld) meet ik ook 12.6V vanaf je de koelkast opzet meet ik nog maar 10.2V en beginnen de problemen


Steve antwoordt op 27 juni 2019:

Mijn trekhaak is niet geplaatst door mijn dealer, de trekhaakboer gaat de bekabeling verwijderen en mij terug betalen met extra schadevergoeding.
Net contact gehad met nissan een originele 13 polige kabelset geplaatst kost 306€ dan moet er een extra module voor bijkomende stroomvoorziening geplaatst worden dit kost 106€.
Dus voor 412€ ben ik van alle ellende vanaf.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Mvg Steve


andere Leo antwoordt op 27 juni 2019:

Steve@ 412,00 euro afrekenen om een koelkast tijdens de auto rit te laten draaien ?? Wat dacht je van een paar koel elementen in de koelkast leggen op dag van vertrek. Trouwens de koelkast werkt op 12 volt minimaal terwijl je het wel aan je brandstof verbruik merkt. Koelkast deur 5 a 6 uur dichthouden geeft nauwelijks koelte verlies. Mijn 12 volt schakelaar op de koelkast heb ik nog nooit gebruikt.


MarkS90 antwoordt op 27 juni 2019:

Ik proef een beetje dat de bedrading in de caravan misschien te dun is. Met dat in hrt achtethoofd zou ik de caravan eens achter een andere auto hangen.

Ben benieuwd wat de caravankoelkast doet en welke spanning daar op staat. Pas dan kan de opmerking over die zelfdenkende dynamo gestaafd of tegen gesproken worden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 juni 2019:

Goede oplossing Steve! Tegenwoordig zijn auto’s zo ‘ingewikkeld’ dat een fabrieks trekhaak (of officiële dealer) nog de beste garantie geeft op een goede werking.


Hafar antwoordt op 27 juni 2019:

Op mijn 140 liter koelkast (170 Watt, ca 14A stroom) meet ik 12,5 volt bij stationair draaiende motor. De koelkast werkt ook onderweg prima. Ford Kuga met Fendt 465. Iets dergelijks zou jij ook moeten meten.

Met vriendelijke groet,

Hafar


aad antwoordt op 27 juni 2019:

Steve verteld als ervaringsdeskundige precies hoe het zit , maar jullie lezen niet of willen niet lezen..sorry niet kwaad bedoeld. 😙


TheoV antwoordt op 28 juni 2019:

Beste aad, leg me eens uit hoe je slimme Nissan kan weten of er een relais geschakeld wordt of wat anders. Er staat NERGENS gespecificeerd hoeveel ampere je MOET afnemen op je aansluiting. Er zijn wel maxima, maar die zouden moeten afgezekerd zijn. Leg me dus uit wat er gaat stuk gaan en wat de reden daarvan is.

Volgens wat jij beweert kan mijn aanhangwagen nooit achter een Nissan. Gelukkig weet ik dat nu, niet dat er 1 Nissan is die me kan bekoren. Op deze aanhangwagen kan een verplaatsbaar werklicht aangesloten met stekker op vast 12V. Daarnaast staan er 2 vaste werklichten op die door 2 relais afzonderlijk, met afstandsbediening, worden aangestuurd. Bij mijn autootje, ook met can-bus werkt dit perfect. Als je toch gelijk zou hebben, kan ik alleen maar adviseren een deftige auto te kopen.

Voor mij ook geen af fabriek trekhaak meer. Ik zal wel een deftige bedrading van Erich Jaeger aankopen. Voertuig specifiek en met de garantie dat ook led verlichting correct werkt.


aad antwoordt op 28 juni 2019:

Het is prima zo TheoV, lees gewoon wat je wil lezen ik val niemand aan. Fijne dag nog 😀


Jan br antwoordt op 28 juni 2019:

Waarom toch altijd al die moeite voor de koelkast op 12 volt. Op gas werkt hij vaak zelfs beter dan op 220 en veeeeele malen beter dan op 12 volt. Gewoon de koelkast op gas tijdens het rijden, probleem opgelost.


Michiel antwoordt op 28 juni 2019:

Mijn koelkast werkt onderweg prima op 12 volt aan mijn Subaru Forester van 2016. De trekhaak is door de dealer gemonteerd. Ook op mijn Suzuki S-Cross bj 2014 werkte de koelkast prima op 12 volt. Het meerverbruik door inschakeling van die koelkast lijkt me te verwaarlozen t.o.v. de invloed van de caravan zelf op het verbruik van je auto.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker