Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Gaskeuring Duitsland

Ton groenendijk vraagt op 05 July 2019:

In het Algemeen Dagblad van heden (webversie) stond weer eens een artikel over de staat van onderhoud van caravans. Onder andere over banden.
Maar ook weer over de verplichte keuring van gasslangen in Duitsland en over het feit dat volgens de Bovag " sommige Duitse campings je kunnen weigeren."
ja, ik weet het, er is een eerdere discussie over geweest, maar waar ik nu zo benieuwd naar ben is hoeveel caravanners de afgelopen jaren zijn geweigerd op grond van deze Duitse maatregel die in Nederland vrijwel niet af te ronden is. Maar waar de Bovag gewoon doorgaat met het verspreiden van deze in mijn ogen niet helemaal juiste informatie.
"Herzlich willkommen, darf ich ihre gasprüfungsbücher mal einsehen?"
Wie heft deze kreet ooit gehoord?
(Maar zorg wel goed voor je gasinrichting, ook zonder gasprüfunchlogbuch) Dan heb je de Bovag met zijn voortdurende pogingen haar leden toch vooral van werk te voorzien, niet nodig.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 05 July 2019:

Bovag is weer lekker bezig. Ook blijkt volgens hun onderzoek (?) dat 30% van de caravans op te oude (>6 jaar) banden rond rijdt. De media nemen maar al te graag dergelijke berichten over.

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand uit NL in de praktijk op een camping geweigerd is door het ontbreken van de gaskeuring.


Debouncer antwoordt op 09 July 2019:

De NKC was ook lekker in het nieuws. Volgens hun is bij overbelading boven 3500 kg een C-rijbewijs nodig en ben je niet verzekerd wanneer je B hebt.


ton groenendijk antwoordt op 10 July 2019:

Het is een jaarlijks voorjaarsritueel: het bashen van mobiele individuele vakantiegangers om de kolommen van de kranten en tijdschriften in dit slappe seizoen vol te krijgen. (Ook de redacteuren gaan met vakantie)
Het is een wisselwerking tussen de vraagstellers en de antwoordgevers.
De vraagstellers (kranten) zijn maar matig geïnteresseerd en persen een vaak ingewikkeld onderwerp in een klein kolommetje.
De antwoordgevers zijn soms ook niet helemaal op de hoogte of drukken zich onbeholpen uit.
Zo komen er berichten in de krant die neigen naar lobbyisme of voortkomen uit een gesprek van twee mensen die elkaar niet begrijpen.
Maar ach, in juni 2020 begint de rituele dans over de slecht onderhouden caravans en de vreselijke gevolgen daarvan opnieuw en speuren verslaggevers naar de vakantiegangers met de mud aardappelen.
Dit forum bestaat nu al jaren en nog steeds duiken er nieuwe vragen en antwoorden op. Dat kan natuurlijk nooit in een éénkolomsbericht in een krant worden samengevat.
En dus zou ik me van dit soort berichten maar niet onrustig gaan voelen. De honden blaffen, maar de karavaan trekt voorbij.



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker