Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Onweer beveiliging

Paul vraagt op 06 July 2019:

Laatst hoorde ik van een collega caravan gebruiker dat na een onweersbui zijn acculader en de omvormer van zijn koelbox stuk waren gegaan. Hoe kun je dit voorkomen?
230 voeding stekker eruit? Of zijn hier piekstroom beveiligers voor te koop die men bijvoorbeeld tussen de stekker die de caravan ingaat kan plaatsen

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Paul antwoordt op 06 July 2019:

Kortom, bestaat er ook een piekstroom beveiliger.?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 06 July 2019:

Ja, Google maar eens op overspanningsbeveiliging. Die zou je direct na binnenkomst in de caravan kunnen plaatsen. Of bij onweer de kabel losmaken


Ton Groenendijk antwoordt op 06 July 2019:

Altijd interessant om als niet-technisch geschoolde dit soort onderwerpen voorbij te zien komen.
Nu dacht ik (let op de eerste zin) dat een caravan een prima doos van Faraday is. Dus, bij directe inslag, vloeit de elektrische energie via de buitenzijde naar de aarde. Kan dat ook gevolgen hebben voor de apparatuur die binnen in de caravan zit? Gezien het vermogen van een blikseminslag lijkt het mij dat via de buitenstekker direct de apparatuur opgeblazen wordt en niet, zoals Paul ervaren heeft enige tijd daarna.
En dan een overspanning via de stroompaal. Dat kan voorkomen, maar niet n.a.v. een onweersbui lijkt mij.
Ik heb sinds 1974 al heel wat onweersbuien tijdens het kamperen meegemaakt, en ook in landen waar dan vrijwel automatisch de stroom uitvalt, maar tussen de paal op de camping en het in duister gehulde dorp verderop zitten wel zo veel zekeringen, dat alleen een directe inslag op de stroompaal voor ongerief kan zorgen en dat merk je dan direct en niet na enige tijd. Schade door overspanning komt voort uit gammele stroomnetten en niet door blikseminslag.
Okay, lees nog één keer de eerste zijn en lever dan vriendelijk commentaar.


Mark antwoordt op 06 July 2019:

Inderdaad moet je onderscheid maken tussen directe inslag en een indirecte inslag, lees inslag op het electriciteitsnet. Een overspanningsbeveiliging kan je dan helpen maar er zullen weinig tot geen campings zijn die in een grof overspanningsbeveiliging voorzien hebben. De overspanningsstekker helpt wel wat maar is een zogeheten fijn-beveiliging en deze werken prima als er ook een grof beveiliging wordt toegepast. Echter een niet al te grote piekspanning kan zo'n stekker wel opvangen. Heb je echter een zware inslag dichtbij op het net, dan houdt het snel op, en zal gevoelige electronica zeker de geest geven.
zoals Menno al zei, helpt dan alleen het loskoppelen van de kabel.
Schade aan apparatuur kan dus wel degelijk veroorzaakt worden door blikseminslag in de directe omgeving.


Joop antwoordt op 07 July 2019:

Als volkomen leek op dit gebied wil ik nog even melden dat bij een blikseminslag in mijn omgeving (thuis dus) het moederbord van mijn pc beschadigd werd. Dit misschien nog ter onderstreping van hetgeen Mark opmerkte. Als dit in een woonomgeving gebeurt lijkt mij een camping zeker een risico-plek. Ik trek op de camping in ieder geval de stekker uit de stroompaal.


Hafar antwoordt op 07 July 2019:

Je kan de kabel beter uit de caravan halen. De kabel is een prachtige antenne om storingen op te vangen.

Met vriendelijke groet

Hafar.



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker