Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Inhalen met de caravan in Frankrijk

Erik vraagt op 06 July 2019 om 19:42:

Stel de caravan is max 1600kg en de auto max 2000kg, totaal dus 360kg. Mag je dan in Frankrijk inhalen als er een inhaalverbod is boven de 3.5 ton?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 06 July 2019 om 20:39:

Omdat het samenstel meer is dan 3.5 ton mag je dan niet inhalen als het een bord is met gewone personenauto’s er op en op het onderbord het gewicht staat. Een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt niet voor een auto met caravan.

Harder dan 90 km/u mag ook niet in Frankrijk (en België) boven de 3500 kg.


Frans antwoordt op 06 July 2019 om 22:24:

Inhaalverbod is dus nog redelijk duidelijk. Een snelheidsbeperking kan niet zo eenduidig worden uitgelegd, bijvoorbeeld een beperking tot 70 met onderbord 3,5T zonder categorie-aanduiding of caravanaanduiding.


JdHamer antwoordt op 07 July 2019 om 00:29:

@Frans
Waarom kan een snelheidsbeperking niet eenduidig uitgelegd worden? > 3.500kg is toch voldoende? In Frankrijk doet het werkelijke gewicht er niet toe als het om een snelheidsbeperking gaat. De MTM van de auto + MTM van de aanhanger zijn bepalend. Zit je dan boven de 3.500kg, dan in het geval van het voorbeeld, 70km. p/u.


Frans antwoordt op 07 July 2019 om 12:12:

Soms staat er een beperking voor het gebruik van een rijstrook voor 3,5t en wordt einde beperking aangegeven voor PL (Poids Lourds, vrachtauto’s). Je ziet dat wel bij 3-sporige wegen en bij kruipspoor. Daaruit kun je concluderen dat alleen de categorie vrachtauto’s werd bedoeld met het onderbord en niet de caravancombi’s >3500 kg.


JdHamer antwoordt op 07 July 2019 om 22:37:

@Frans

Het onderbord 'auto+caravan' geldt sowieso niet voor combinaties waarvan MTM auto + MTM caravan > 3.500kg bedraagt. Dit onderbord is van toepassing op auto+aanhanger van > 250kg en waarbij de totale MTM van de combinatie niet meer dan 3.500kg bedraagt.

In Frankrijk zie je vaak een snelheidsbeperking van 90km + een onderbord auto+caravan. Dit geldt dus voor combinaties met een MTM tot 3.500kg. Voor zwaardere combinatie is dat bord ook zinloos omdat zij sowieso niet harder dan 90km p/u mogen rijden.

Op de afdeling in Lodeve zie je een snelheidsbeperking 50km met daaronder 2 onderborden. Een bord auto+caravan voor de combinaties < 3.500kg en een bord met 3,5t voor de combinaties > 3.500kg. De combiinatie van de vraagsteller valt dus onder het tweede bord. Het eerste bord kan hij negeren want is op hem niet van toepassing.


JdHamer antwoordt op 07 July 2019 om 22:42:

@Frans

Plaatjes kan ik hier niet plakken, dus probeer ik ff de Google Maps link. Hieronder de link naar het bord wat ik hierboven bedoelde in de afdaling bij Lodeve. Misschien krijg je het in beeld als je de link kopieert en plakt.

https://www.google.nl/maps/@43.8111444,3.3260902,3a,75y,130.99h,85.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDp4c31DoMYHlSKHWrOLh5A!2e0!7i13312!8i6656


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 07 July 2019 om 23:07:

Hier zie je een foto die bij de afdaling bij Lodeve staat:



Het betekent dat de maximale snelheid 50 km/u voor alle combinaties (MTM) boven de 3500 kg en/of voor auto's met caravan.

Zou i.p.v. max 50 km/u er een inhaalverbod staan dan is dat van toepassing op alle combinaties die zijn opgenomen in de onderborden zoals op de foto hieronder het inhaal verbod geldt voor auto's met aanhanger, vrachtwagens en bussen. Zou daar een gewicht bij staan dan ook voor combinaties zwaarder dan dat gewicht.



Alle foto's staan al hier op site: https://www.caravantrekker.nl/info/maximum_snelheden_europa.php


JdHamer antwoordt op 08 July 2019 om 22:47:

@Menno
Klopt wat je zegt maar de eerste zin onder de bovenste foto is niet compleet . Daar moet staan... ' en/of voor auto's met caravan < 3.500kg'.

Combinaties van > 3.500kg vallen hier dus niet onder. Zij worden beperkt door de 3,5t aanduiding of de afbeelding van een vrachtwagen.

Dit is wat de ANWB zegt over het onderbord AUTO+CARAVAN

Voertuigen die een caravan of aanhanger trekken van meer dan 250 kg en waarvan het totaalgewicht, voertuig plus aanhanger, niet meer dan 3500 kg bedraagt. Dit onderbord geeft aan dat het bord erboven geldt voor de aangegeven voertuigen.

Caravanners die met een combinatie van > 3.500kg op pad gaan, vallen onder (lichte) vrachtwagens. Borden waarop een vrachtwagen is afgebeeld betreft: voertuigen of combinaties gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximale massa meer dan 3500 kg. Met vervoer van 'zaken' wordt bedoelt alle voertuigen die niet zijn ingericht voor het vervoeren van meer dan 8 personen excl. bestuurder.

De afbeelding vrachtwagen moet verkeerstechnisch dus niet letterlijk genomen worden. Een auto+caravan lijkt NIET op een vrachtwagen maar valt wel onder de definitie waar de afbeelding voor staat.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 08 July 2019 om 23:42:

@JdHamer,

Ik kan je niet volgen. Een combinatie (personenauto+caravan samen) boven 3500 kg is toch geen vrachtwagen?
En wat de tekst bij het bord: 50 km/u geldt toch ook voor auto’s met caravan > 3500 kg?


Frans antwoordt op 09 July 2019 om 08:06:

In Frankrijk wordt bij ieder korte afdaling boven 4% op de autoroutes een snelheidsbeperking gegeven (meestal 70 km/u) met alleen een onderbordje met de afbeelding ‘personenauto met caravan’. Volgens citaat van @JdHamer van de ANWB zou deze beperking niet gelden voor combi’s met mtm > 3500 kg??
Hier denkt de ANWB vast anders over


MarkS90 antwoordt op 09 July 2019 om 08:56:

Komt hier nou alweer een discussie op gang wie wel of niet "snel" naar beneden mag rijden? Als ik een bord zie met een helling van 7,5% ga ik gewoon van het gas af. Zoek eens oo internet naar voorbeelden van bestuurders die dachten dat alles kon: juist zij merken dan dat de caravan harder naar beneden gaat dan de auto ...


JdHamer antwoordt op 09 July 2019 om 22:05:

@Menno
Natuurlijk is een auto+caravan fysiek geen vrachtauto maar dat doet niet ter zake. Het gaat om de definitie die bij het plaatje hoort. De afbeelding betreft voertuigen en samenstellen waarvan het totaalgewicht meer dan 3.500kg bedraagt.

En ja, de beperking 50km in je voorbeeld is ook van toepassing. Niet vanwege de afbeelding auto+caravan maar vanwege de 3,5t aanduiding op hetzelfde bord.

@Frans
Het is niet mijn citaat. Het is een citaat van de ANWB. Als zij, zoals je aangeeft, daar anders over denken, dan kan ik niet verklaren waarom zij dit zelf op hun website schrijven.

https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/verkeersborden

Op de onderste helft van de pagina onder 'Caravan en aanhanger' wordt het onderbord getoond. De omschrijving geeft duidelijk aan dat dit uitsluitend geldt voor samenstellen tot 3.500kg. Datzelfde geldt overigens ook voor het verbodsbord waarop een caravan is afgebeeld.

Ik ga ervan uit dat het klopt wat de ANWB aangeeft. Ik kan dit zelf niet beoordelen. Daarom gebruik ik ook de site van de ANWB regelmatig om antwoorden te vinden op mijn vragen.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 09 July 2019 om 22:40:

In NL geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens niet voor combinaties boven de 3500 kg (ook niet bijvoorbeeld voor kampeerauto's boven de 3500 kg).

Ik ben benieuwd of de ANWB het Frans wel goed vertaald heeft en niet google translate heeft gebruikt

"M4x qui désigne les véhicules tractant une caravane ou une remorque de plus de 250 kg et dont le poids total roulant, véhicule plus remorque, n’excède pas 3,5 tonnes."

Ik lees dan: auto's die een caravan trekken OF een aanhangwagen van meer dan 250 kg maar waarvan het totaal (auto+aanhangwagen) niet zwaarder is dan 3500 kg.

Dus dan zou het wel voor alle caravans gelden? In ieder geval geldt de gewichtsaanduiding voor de hele combinatie dus het antwoord van de vragensteller is dat het inhaalverbod voor hem van toepassing is.


JdHamer antwoordt op 10 July 2019 om 00:28:

@Menno

Ik denk dat je de vertaling ten onrecht opdeelt in twee segmenten.

Je kan ook lezen: auto's die een caravan of aanhangwagen trekken van meer dan 250kg maar waarvan het totaal niet zwaarder is dan 3500kg. Dat is hoe de ANWB de zin heeft vertaald.

Wat je zegt klopt hoor... >3500kg vallen sowieso onder de 3,5t onderborden die vaker en al in eerdere stadia langs de kant van de weg staan.

Gezond verstand, je bewust zijn van hetgeen waarmee je op pad en steeds voldoende marge aanhouden zodat je reserves hebt als het onverhoopt toch dreigt mis te gaan. Soms kan dat zelfs betekenen dat snelheden op borden aangeven voor jou nog te hoog zijn. Dan is dat maar zo... dan maar iets later, maar wel heelhuids op de camping


ton groenendijk antwoordt op 10 July 2019 om 09:41:

En zo spitst een onderwerp, dat over gezond verstand en rijvaardigheid zou moeten gaan zich toe op het Franse woordje "ou".
Nu is het al weer zo'n 60 jaar geleden, maar ik kan mij nog wel herinneren dat ik op de Mulo leerde dat "ou" "of" betekent.
Dat zal in die tijd niet veranderd zijn.
Als ik het goed lees heeft de ANWB "ou" in "maar" vertaald. Nu maar hopen dat ze dat bij de alarmcentrale in Lyon anders doen.

Overigens is het systeem met onderborden hetzelfde in heel Europa.
Er is een gedragsregel aangegeven. Met onderborden wordt aangegeven voor welke categorieën die gedragsregel geldt. Op de getoonde foto's is dat heel duidelijk. Er had ook nog een onderbord bij kunnen staan voor bromfietsen, paard en wagen, motorfietsen met zijspan of tractoren. Die hebben zich dan allemaal aan de bepaling van het hoofdbord te houden, ongeacht hun gewicht. Als er een onderbord bij de hoofdgedragsregel staat dat betrekking heeft op caravans , geldt dat voor caravans, of dat nu een Predom of een Tabbert is. En dus was deze discussie interessant, maar (hopelijk niet) ingegeven door de wil om hier sneller te rijden dan aangegeven.
Blijft de limiet van 250 kg. Maar dat is natuurlijk alleen maar voor de in Frankrijk zo geliefde Erka-karretjes.
De camper op de foto zal dus niet zwaarder mogen zijn dan 3500 kg.


Frans antwoordt op 10 July 2019 om 12:05:

Uit de interpretatie van de omschrijving van de (onder)borden zijn een aantal interessante conclusies boven komen drijven.
• Er wordt in Frankrijk bewust onderscheid gemaakt tussen een ‘caravane’ en een ‘remorque’;
• Een caravan valt altijd onder de beperking het bord M4x (afb. personenauto met caravan), ongeacht het gewicht van de combinatie;
• Een aanhangwagen van 250 tot 3500 kg valt ook onder het begrip van bord M4x, dus ook alle in Nederland gebruikte aanhangertjes en vouwwagens;
• Een aanhangwagen, niet caravan zijnde, zwaarder dan 3500 kg, valt niet onder de aanduiding M4x.

Hoewel het bord M4f (onderbord gewichtsbeperking) voor alle voertuigen/-combinaties geldt, is dat v.w.b. caravans moeilijk te controleren omdat met fotoapparatuur de kentekens van trekauto en aanhangwagen niet beide zijn te registreren. De overtreding door overschrijding van de 3500 kg toelaatbaar gewicht van de combinatie i.c.m. M4f (3,5t) zal dus weinig gevolgen hebben, zoals dat ook de praktijk is met overschrijding van de 90 km/u beperking op de autoroute.


Badjakker antwoordt op 10 July 2019 om 19:51:

Bij mijn weten gaat het in Frankrijk als je een aanhanger trekt alleen om het theoretisch maximum treingewicht. Als je auto een max gewicht heeft van 2500 kg en je een aanhangwagen van 1500 kg mag trekken geldt als je een aanhanger trekt de max snelheid van 90 km/u. Dit ook als je aanhanger in werkelijkheid maar 750 kg weegt. Bij controle hoeft men dus alleen maar te constateren dat je een aanhanger trekt en de autogegevens te raadplegen.


Frans antwoordt op 10 July 2019 om 20:32:

Je hebt gelijk, maar “alleen maar constateren dat…” is niet zo simpel; gaat niet met fotoapparatuur die enkel op nummerplaatherkenning is gericht.
Met een geautomatiseerd systeem moet je volgens mij het kenteken van trekker en caravan beide hebben om bij alle combinaties vast te stellen wat is toegestaan, incl. een trekauto waarvan het max treingewicht onder de 3500 kg zit, waarbij de combinatie daadwerkelijk ook onder de 3500 kg weegt, maar waarbij het MTM van auto en van caravan opgeteld boven de 3500 kg ligt.


Jan Steurrrijs antwoordt op 11 July 2019 om 17:58:

@Frans

Toch is het zo simpel als Badjakker uitlegt hoor.

Wat is toegestaan staat op het kenteken van de auto, NIET op het kenteken van de caravan. In jouw gedachte ga je een optelsom maken, maximaal gewicht auto + maximaal gewicht van de caravan die daadwerkelijk achter de auto hangt. Helaas doet de caravan hier niet ter zake.

Het maximale treingewicht zoals op het kenteken van de auto is vermeld is hier bepalend. Als dit bijv. 4250kg is en je met een combinatie op pad gaat die in werkelijkheid 'maar' 3250kg weegt, dien je je toch te houden aan de 90km limiet.

Lees elders op deze site de pagina over snelheden. Daar staat onderstaand te lezen.....

** In Frankrijk betreft het de toegestane treinmassa zoals dat op het kentekenbewijs of op het typeplaatje van het trekkend voertuig vermeld staat! Dus onafhankelijk van de mogelijk lager (toegestaan) gewicht van de caravan.


Frans antwoordt op 11 July 2019 om 19:16:

Jullie hebben gelijk. Het ging mij om een auto met max treingewicht 3500 kg die een aanhangwagen trekt, waarbij de MTM’s van beide opgeteld 4000 kg zijn. In dat geval geldt blijkbaar alleen het treingewicht dat op het kenteken van de auto staat en is er geen beperking als het een caravan betreft.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker