Caravantrekker.nl

Bij onweer; in de caravan of de auto

Arie vraagt op 8 juli 2019:

Pas waren wij op de camping met onweer. Nu weet ik dat het in een auto veilig is omdat de carrosserie een kooi van Faraday vormt.
Een frame van de voortent is natuurlijk niets, maar hoe zit dat met de caravan. Vaak van aluminium, maar ook met polyester daken. Daarbij is de wanddikte van aluminium erg dun. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan of je erlatief veilig in je caravan kan blijven? of is het verstandiger om tijdens de bui in je auto te schuilen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MarkS90 antwoordt op 8 juli 2019:

Als je caravan op een grote open vlakte staat (Jotunheimen Noorwegen) dan moet je je misschien zorgen maken maar niet in de rest van Europa met overal bebouwing.

Overigens zul je zien dat er net een inslag komt als je van je caravan overstapt naar de auto.

Ik zeg: geen zorgen maken.


ton groenendijk antwoordt op 9 juli 2019:

Blikseminslag (ontlading) richt zich altijd op een punt waarbij op de meest gunstige manier "aarde" wordt gemaakt. En dan liefst via de kortste weg. Dus altijd via hoge punten, die dan ook nog eens goed geleidend moeten zijn.
Ooit zag ik na een blikseminslag een groep caravanners over een kletsnat open grasveld in de stroompalen zoeken of ze die konden resetten. Boven hun hoofd (tja, het was donker) een elektriciteitsleiding. Water en aarding, dat is een prima geleiding voor de volgende inslag. Die omstandigheden kan je maar beter mijden.
Maaarrr.. de bliksem slaat nooit twee keer op dezelfde plaats in. Zegt men. Echter, heel wat kerken zijn meermalen door de bliksem getroffen. (en afgebrand). Prima geleiders. Daar deden ze dan wel eeuwen over, dus zo groot is de kans dat je getroffen wordt niet.
ik zou dus zeggen; rustig de bui uitzitten en als het een goed gevoel geeft, de stroom uitschakelen. Dan moet je de kabel er wel aan de caravanzijde uittrekken . En niet vlak naast de caravan laten liggen in het natte gras.
Ooit heb ik een blikseminslag in mijn woning gehad en weet nu dat grote voltages heel goed door de lucht kunnen reizen, ook nadat ze ergens geland zijn en een isolerend stuk tegenkomen. De gevolgen? Dat pas niet in het kader van dit forum, lijkt mij.


Arie antwoordt op 10 juli 2019:

Blijkbaar weet niemand van een onderzoek, dus beter om het zekere voor het onzekere te nemen en in de auto schuilen..


ton groenendijk antwoordt op 10 juli 2019:

Nee, dat lijkt mij logisch. Onderzoek naar bliksemontlading heeft wel degelijk plaatsgevonden (vanaf 1732) maar het heeft een hoog theoriegehalte, omdat de risico's nogal onvoorspelbaar zijn. Met de kennis van nu zal niemand het meer in zijn hoofd halen om in een onweersbui een vlieger op te laten. Want zo is het onderzoek begonnen.
Beter is het jezelf te realiseren hoeveel mensen sinds 1900 zijn omgekomen door blikseminslag in een caravan. Daar heb je minder dan de vingers van ''eén hand voor nodig. Zet dat af tegen het aantal mensen dat met een onweersbui in een caravan heeft verbleven en je zult zien dat je meer kans hebt de staatsloterij te winnen, dan het leven te laten in een caravan bij onweer.
Met een aluminium dak heb je een prima kooi van Faraday. En bij inslag in een kunststof dak slaat het wel over naar de zijwand. Dus geen angst.


André Boekhorst te antwoordt op 21 juli 2019:

Stonden een paar jaar geleden in Limburg op een volle camping voorzien van veel hoge bomen. En waar sloeg de bliksem in ..........midden op het grasveld, met een flinke zwarte (verbrande) plek achterlatend en een camping in het donker (alle camping stoppen in een straal van 100 meter door).
Ik zou me geen zorgen maken, onder het luifeltje staan en genieten van het natuurgeweld


Jasper antwoordt op 21 juli 2019:

Maar dat laatste zinnetje van André doet me wel denken aan het zinnetje dat ik pas nog zag in 'Goed Kamp' hét handboek uit 1949. Daar deden oude rotten het antwoord aan nieuwelingen:"Gaan we aan den ingang van onze tent zitten, steken een pijp op en kijken naar den storm en het onweer".
Dat zou ik met de kennis van nu toch liever niet doen, want we weten inmiddels dat onweer juist de scherpe puntjes opzoekt. En wat zit er nu bovenop de (metalen) stokken die door de luifel prikken?
Nee, al is de caravan met z'n meestal aluminium wanden en dak dan een kooi van Faraday, wie weet of dat ook nog geldt voor de hedendaagse caravans met kunststof daken (om maar niet de spreken van volwandig polyester)?
Maar het kan nog gekker. Ik heb met eigen ogen gezien hoe één populier uit een rij door een voltreffer z'n top (nouja, de helft!)kwijt raakte, die rechtstandig naar beneden kwam en op de enige daar aanwezige caravan terecht kwam. Gelukkig niet recht op het dak, maar op de dissel. Je zult de pech toch maar hebben.
In datzelfde stukje lees ik ook de slagzin 'Onder peppels en onder eiken moet je niet voor bliksem wijken, maar bij beuken en bij berken zul je nooit een bliksem merken'.
Dit gestaafd door een tabelletje van het KNMI dat van 1885 - 1906 werden getroffen 780 bomen, waarvan 284 populieren, 169 eiken, 89 wilgen, 63 iepen enz. en maar 2 berken.
Het ligt dus, zoals vaak, iets genuanceerder met het gevaar.


TheoS antwoordt op 22 juli 2019:

Nee, al is de caravan met z'n meestal aluminium wanden en dak dan een kooi van Faraday, wie weet of dat ook nog geldt voor de hedendaagse caravans met kunststof daken ....?

Mijn caravan - een LMC uit 2017 - heeft aluminium (zij)wanden en een kunststof dak (en voor - en achterwand).
In de handleiding staat dat deze - als een kooi van Faraday - bescherming biedt bij onweer.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker