Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Hoge kogeldruk

Dual Hobby vraagt op 16 July 2019 om 19:18:

Afgelopen weekend met fietsen op dissel gereden. De kogeldruk was 100+ kg volgens de neuswiel meter.
De golf GTE mag een max druk 80 kg hebben. Echter de combi reed als een trein. Zelfs een autotransporter die voor mij reed voelde ik totaal niet. De auto lag volkomen vlak.
De caravan is een hobby 490kmf. Beladen rond de 1500kg.
Dan vraag ik mij hoe slecht is die hoge kogeldruk ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 16 July 2019 om 19:42:

Hoeveel +? Misschien kan je nog wat gewicht uit de disselbak halen maar anders zou ik het zo laten (op 100 kg zonder +). Blijf dan wel over goede (gladde) wegen rijden.


jadatis antwoordt op 16 July 2019 om 21:47:

Het is de vraag of de neuswielmeter, een compensatie heeft voor de plaats waar die zit.
Anders geeft die een hoger gewicht aan, dan op de trekhaak komt. Kan zomaar 10 kg minder zijn , dus 90+ op de trekhaak.

En ook hoever je het neuswiel uitdraait maakt verschil. Hoger geeft minder en lager meer gewicht.


PieteR antwoordt op 17 July 2019 om 00:25:

Het is zeer de vraag, of die neuswielweger wel de correcte kogeldruk aangeeft. Ik weet uit eigen ervaring, dat een dergelijke weger enorme afwijkingen kan vertonen, zowel in de plus als in de min. Daarom is het bij de beantwoording van de vraag of je de toegestane kogeldruk van 80 kilo wel mag en veilig kan overschrijden met een extra gewicht van 20 kilo, van belang om te weten of de betreffende neuswielweger wel betrouwbaar is.

En als die weger betrouwbaar blijkt te zijn, zou ik persoonlijk een poging wagen om minstens tien kilo van die kogeldruk af te krijgen.


Paul antwoordt op 18 July 2019 om 14:40:

welke weger is betrouwbaar? ik heb zo een rode kunststof ding.Maar zijn er ook meer betrouwbare meters?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 18 July 2019 om 14:42:

Je gewone personen weegschaal is betrouwbaar:


ton groenendijk antwoordt op 18 July 2019 om 17:18:

Inderdaad! En dan schrijf je met een onuitwisbare viltstift op die goedkope rode de juiste gewichten, na de stand te hebben vergeleken met de personenweegschaal. Kan je ook onderweg nog controleren.
Wel een aantal verschillende gewichten opschrijven, want dit soort wegertjes is licht, goedkoop en handig, maar niet heel nauwkeurig.


PieteR antwoordt op 18 July 2019 om 19:12:

Ik neem die stok en de personenweegschaal gewoon mee, al jaren.... Al dat andere gefreubel van de diverse merken is me niet nauwkeurig genoeg.


Hafar antwoordt op 18 July 2019 om 22:49:

Waarom neem je een weger mee ? Als je het één keer gewogen hebt en alle spullen zijn altijd de zelfde en liggen ook altijd op de zelfde plaats dan verandert het gewicht op de kogel toch niet ?

Met vriendelijke groet,

Hafar


jadatis antwoordt op 19 July 2019 om 00:05:

Je zou de neuswielweger kunnen testen door het wiel op een weegschaal te zetten.

Dan zie je vanzelf of er gecompenseert wordt, dan geeft je weegschaal 120 kg aan als weger 100+ aangeeft.
Of beide geven gelijk aan, en dan is trekhaakgewicht lager dan de weger aangeeft.

Wiel naar achter of voor geeft ook al verschil. En hoger of lager kun je dan ook zien , wat dat voor effect geeft. Je moet wegen met de koppeling op zelfde hoogte , als dat die op de trekhaak rust.


ton groenendijk antwoordt op 19 July 2019 om 08:54:

Hafar, daar heb je een punt. Maar er kan natuurlijk tijdens een lange vakantie iets veranderen. De hoeveelheid gas in de disselbak vermindert en je neemt soms wat extra water mee als je naar een onbekende bestemming gaat. Je koopt een souvenir wat je eigenlijk te zwaar vind en eet het mud aardappelen op dat, naar het schijnt, nog steeds wordt meegenomen.
Dan is het handig zo'n rode, onbetrouwbare maar met viltstift gekalibreerde weger in de disselbak te hebben.
Met vriendelijke groet,
Ton


PieteR antwoordt op 22 July 2019 om 11:37:

Ik blijk een alko premium neuswiel te hebben, die ik ooit onverpakt kocht bij de vrijbuiter in Gouda.
Na enig gegoegel blijkt bij dat ding een handleiding te horen. Iemand een idee hoe ik die kan bemachtigen? Misschien kan ik door dat ding leren werken met de fiks afwijkende gewichtsaanduiding?


Leo antwoordt op 22 July 2019 om 12:36:

Ik heb het omgekeerde probleem. Bij mij is de kogeldruk juist te licht. Met 1 fiets voor en 1 fiets achter op de caravan kom ik met moeite aan 60 kg. Dus vul ik de schoon en vuilwater tank met water alsmede de schoonwater tank van de WC. Kom ik aan de 65 kg. Nog aan de lichte kant. Echter ik heb geen spullen achter liggen die naar voren kunnen. De combinatie rijdt trouwens prima. De fiets van achter naar voren plaatsen is geen optie van dan zit ik meteen aan de 90+ kg kogeldruk.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

© 2004-2019 Caravantrekker