Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Wiellagers en oplooprem vervangen

Bolssens vraagt op 09 August 2019 om 12:51:

Deze week de caravan binnen gestoken voor onderhoud het betreft een knaus sudwind 500 van 2012 in totaal ongeveer 18000km gelopen nu zouden de wiellagers moeten worden vervangen en de oplooprem is dit normaal of is dit veel te snel?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 09 August 2019 om 12:59:

Normaal vind ik het niet maar het vervangen van lagers komt wel veel vaker voor! Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn:
- overbelading
- te warme remmen waardoor vet uit het lager loopt
- slechte wegen of te harde klap
- en een caravan staat langdurig stil
Vaak is het een combinatie van bovenstaande.....
Maar je kan ook zeggen dat de Alko kwaliteit geen top meer is

Wat is er van de oplooprem vervangen? Als het om de remmen gaat dan is vaak oververhitting bij het naar beneden rijden de oorzaak.


Bolssens antwoordt op 09 August 2019 om 13:04:

De demper!


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 09 August 2019 om 13:10:

Een demper kan altijd kapot gaan, maar mag de kop niet kosten. Vraag wel bij de dealer je de oude demper om die te bekijken.


Hans C antwoordt op 18 August 2019 om 12:06:

Kwaliteitsprobleem Alko? Mijn zoon is juist terug uit Frankrijk met onze caravan. Toen ik de caravan naar huis reed.. weer gonzen..
Thuis de wielen eraf en de wiellagers bleken weer stuk.
Het betreft een Frendt Tendenza 465 uit 2012.. in 2014 (na 10.000 caravankilometers) waren beiden wiellagers versleten( nooit te warm geweest want ze zaten nog vol en nooit gesmolten geweest vet) nu na ongeveer 15.000 caravankilometers weer de lagers stuk( en overigens ook de banden bizar scheef afgesleten ) is dit allemaal een gevolg van die Alko Delta as? De as is niet beschadigd. Een uiterst vervelende producteigenschap ? Of ?


Debouncer antwoordt op 18 August 2019 om 12:23:

@Hans C. Ik heb jouw berichten hier en op het caravanforum gelezen en ik denk dat er wel wat met je as aan de hand is maar dat er ook nogal rauw met de caravan wordt omgegaan. de foto's op caravanforum duiden op een bijzonder sterke remming bij toch al versleten banden. Ik vrees dat als je gedrag van jou of je zoon niet aanpast je dit soort problemen blijft houden. Nu de oplossing. Ik zou met de caravan eens naar Triorep gaan. Daar kunnen ze de as eens heel goed bekijken en eventueel goed afstellen. Daar kunnen ze ook een IBTS installeren en daarmee zijn je technische problemen wel opgelost. Dan het rijden en het verdere gebruik. Menno kan je een rij- en gebruikscursus op maat aanbieden. Mogelijk kan je die samen met je zoon volgen


TheoV antwoordt op 19 August 2019 om 14:36:

Ook eens bekijken of er geen andere lagers in kunnen. In een IT ooit problemen gehad met de gewone lagers. Daarna ander type geplaatst en 30 jaar geen problemen meer gehad. Daarna is de caravan verkocht.

Overladen kan ook een reden zijn.
Controleer regelmatig de speling.
Controleer ook hoe je banden slijten. Is dat niet gelijk over het ganse profiel, dan kan dit wijzen op te veel druk (meer slijtage midden loopvlak), te weinig druk (slijtage vooral op de randen), te veel toespoor (slijtage aan de buitenrand en precies een dakpansgewijs loopvlak) of te weinig toespoor en dan is de slijtage aan de binnenzijde. Kost je niks buiten wat tijd.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs (kentekencard).

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Wanneer banden vervangen?

Op vakantie zit je niet te wachten op een lekke band. Maar hoe lang gaan caravanbanden eigenlijk mee? De meningen zijn verdeeld maar ook veranderd!

E-Trailer getest

E-Trailer brengt een aantal modules op de markt waarmee je via een App op je telefoon (SMART-Trailer) je caravan in de gaten kan houden. Wij testen de waterpas (E-Level) en het bandenspanningssyteem (E-Pressure) in de praktijk.

Zomaar in de slinger?

Ik maak het zelden mee maar wat gaat dat snel....opeens en vanzelf gaan de auto en de caravan slingeren. Een ‘spannende‘ situatie die je niet te vaak wil meemaken, maar waar toch een verklaring voor moet zijn?

© 2004-2020 Caravantrekker