Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

VW Tcross 1.0 als trekauto

W.verhoosel vraagt op 17 August 2019 om 20:28:

Ik ben voornemens om een Tcross 1.0 70kW/95pk aan te schaffen als trekauto voor mijn Eriba touring 310 (2015).
Als ik de gegevens van beide heb ingevuld Blijkt
de Tcross elke keer 6 versnellingen te hebben terwijl deze uitvoering echt maar 5 versnellingen heeft. In hoeverre is dit rapport dan nog bruikbaar voor mijn combi?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 18 August 2019 om 12:20:

De gegevens van de 95 en 116pk versie waren omgedraaid. Inmiddels verbeterd!


Gerrie antwoordt op 18 August 2019 om 20:59:

Kijkt u wel even naar de max kogeldruk. Deze is namelijk maar 55 kg.
Ik vind het ook een leuke auto maar schrok hier een beetje van omdat wij de kogeldruk van onze caravan meestal op een 75 KG hebben.


Aad antwoordt op 18 August 2019 om 22:08:

Gerrie, een Eriba van 640kg heeft geen kogeldruk van 75kg nodig. Sterker nog, onze lichte caravan rijdt veel fijner bij een druk van 55kg dan van 75


Gerrie antwoordt op 19 August 2019 om 19:22:

Aad, een eriba touring 310 weegt wel meer dan 640 kg geladen. Zelfs onze puck woog vakantie klaar al meer. Schijnbaar is het u toch al een keer gelukt om de kogeldruk op 75 kg. te krijgen. Het gaat in mijn reactie ook niet om de caravan van Aad maar om de nieuwe auto die W.verhoosel wil kopen. Een leuk trekkertje die de eriba zeker kan trekken maar alleen een vrij lage toegestane kogeldruk heeft.Niet meer en niet minder.


Geert Hoekstra antwoordt op 31 August 2019 om 10:41:

Tijdens onze vakantie liet de VW Tiguan het afweten en kregen we een 3 cilinder 150pk VW T-Roc mee.
ik zou er 1300 kg mee mogen trekken terwijl onze caravan 1100 kg weegt.
Genoeg zou je zeggen maar in de file voor de Spaanse grens liet deze T-Roc ons behoorlijk is de steek.
Ik kon niet wegkomen vanuit stilstand en werd aan alle kanten door vrachtverkeer ingehaald.
En dan het geluid wat geproduceerd wordt, vergelijkbaar met een Porsche 911.
Voor mij geen T-Roc.


@Eric antwoordt op 31 August 2019 om 11:21:

Als je met 150 pk geen 1100 kilo weggetrokken krijgt gaat er iets anders mis vrees ik?
Heb je het ook met uitgeschakelde Traction Control en wielspin geprobeerd hoewel ik betwijfel of dat nodig is richting la Jonquera, met 6% percentage zal het wel ophouden.


TheoV antwoordt op 31 August 2019 om 12:56:

Neem ik de T-roc 1.0 van 116pk, dan zou die met een caravan van 1300kg nog kunnen vertrekken op hellingen van 13%. Bij 1100kg wordt dat 15%. Het zou me verbazen dat een 150pk dat niet zou kunnen op een helling die minder steil is.


Michiel antwoordt op 02 September 2019 om 10:25:

Geert heeft het over een 3 cilinder.....die heeft geen 150 pk, maar 115 (116?) PK. Ik denk dat hij dus met die 1.0 TSI op pad is geweest. Dat op zich prima zou moeten kunnen, maar een klein turbo motortje heeft bij echt lage toeren (<1500tpm) erg weinig trekkracht. Een ADAC test met een Skoda met deze motor illustreert precies waar het pijnpunt zit. De acceleratieproef van 15-30 km/u (ik neem aan in z'n twee) duurt ruim meer 3 seconden (een Prius is in diezelfde test 2 hele seconden sneller!!). De 1.0 TSI pakt traag op, en het duurt vervolgens ook weer even voordat de turbo erin komt. Ik kan me goed voorstellen dat dit gedrag in een file behoorlijk irriteert. Op de snelweg denk ik dat een 1.0 TSI prima als motor voor een trekauto kan dienen. Op de Route National, in de file en bergafwaarts ben je denk ik prettiger onderweg in een Mazda CX3 met zijn atmosferische 2.0 motor. Die heeft zelfs bij stationair toerental royaal trekkracht om met het stijgen van de toeren steeds krachtiger te worden...echt ouderwets lekker. In test blijkt hij bovendien net zo zuinig als een 1.0 TSI. Waarom downsizen we ook al weer?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 02 September 2019 om 12:42:

Een T-Roc met 150 pk is de 4 cilinder (1500 kg trekgewicht) en de 3 cilinder heeft 115 pk (1300 kg trekgewicht). Wegrijden op een helling in een file op een normale weg waar veel vrachtwagens rijden, is meestal meer een koppeling probleem dan een motorisch probleem. Deels kan dat aan de koppeling van de auto liggen maar ook deels aan de bediening daarvan. Misschien reed Geert wel met een Tiguan met automaat (DSG)?

Moderne gedownsizede motoren doen m.i. ook bij wegrijden niet meer onder voor turboloze motoren. Een brandstofmotor vergelijken met een Prius is appels en peren vergelijken. De acceleratie van een Prius gaat deels elektrisch waarbij direct maximaal koppel beschikbaar is en de CVT (plenair tandwielstelsel) zorgt er ook voor dat de motor optimaal presteert waardoor die veel soepeler/sneller is dan een vergelijkbaar VAG product. Staat dus helemaal los van downsizen.


Michiel antwoordt op 02 September 2019 om 13:57:

Mijn opmerking over de twijfel over de zin van downsizen slaat vooral op de vergelijking met de Mazda Skyactiv-G motoren en ik snap dat een Prius geholpen wordt door een elektromotor en zijn CVT.

Feit is echter dat de 1.0 TSI (Skoda Scala) ook t.o.v. andere auto's mager presteert in deze test. Dat heeft m.i. alles te maken met het 'turbogat'. Hij doet ff niks, om dan ineens wel te gaan. Solo al irritant wanneer je bijvoorbeeld stapvoets op een rotonde afkomt en vlot wil oprijden, en met een caravan als ballast wordt dat gedrag nog eens versterkt. Dit komt omdat een 1.0 TSI bij 1000 tpm, wanneer de turbo nog niet werkt, net zoveel (of weinig) koppel heeft als bijvoorbeeld een Toyota Aygo. Je zult bij wegrijden op een niet zo steile helling de 1.0 TSI motor duidelijk meer toeren moeten laten draaien om soepel weg te rijden dan een 2.0 Skyactiv-G van Mazda. Wegrijdend op een 12% helling ga je hoger in toeren en dan heeft de 1.0TSI profijt van zijn turbo en kom je, net als met de Mazda, prima weg. Wanneer je zelf een (grotere) atmosferische motor gewend bent valt het gebrek aan trekkracht tussen de 1000-1500 toeren van zo'n 1.0 met turbo echt op en je zult je rijstijl er echt op moeten aanpassen. Een automaat, en grotere (downsize)motor maskeert dit gebrek wel vaak enigszins.


liesbeth antwoordt op 02 September 2019 om 16:11:

Het is een mooie auto die t-rock , maar waarom als je hem toch wil kopen de zwakste nemen ? 21pk verschil ..is niet zo gek veel maar ja.116 pk klink wel beter als 95 .


TheoV antwoordt op 02 September 2019 om 20:23:

@Michiel: het is Geert Hoekstra die beweert met een 3-cylinder van 150pk gereden te hebben. Blijkbaar weet hij niet precies met wat hij onderweg is geweest.

Ik begrijp heel het downsizen niet. Ik vind persoonlijk dat het verbruik van de wagens de laatste 20 jaar amper vooruitgang heeft geboekt. Mijn oude Galaxy 1.9tdi 130pk verbruikte solo maar 6 liter/100km. Was toch een auto van rond de 2 ton. Geladen 2,5 ton. Kijk ik nu naar de VW Sharan 2.0 140pk, dan verbruikt die 7 liter gemiddeld volgens spritmonitor. Kijk ik op dezelfde website naar een T-roc, 116pk dan verbruikt die 6,5 liter benzine. Een Opel Insigna 140pk verbruikt amper meer.

Een collega heeft een Focus 1.0 ecoboost. Met 4 personen en bagage op de autobaan hellingen voorbij Luik niet meer vooruit te branden.

Ik heb het al meermaals geschreven. Ons caravan gebruik zal de fabrikanten worst wezen. Getuige heel veel elektrische (en eco) wagens waar niet eens een trekhaak aan mag.


liesbeth antwoordt op 02 September 2019 om 20:51:

Als je een caravan gaat trekken koop je geen 1000 cc auto , dat is zo klaar als een klontje. Doe je dat wel dan ga je betalen in ergernis en reparatie...en brandstof want dat motortje moet loeien anders trek hij gewoon niks .


Aad antwoordt op 02 September 2019 om 21:37:

Liesbeth, je slaat de plank een beetje mis, een tsi trekt heel hard bij 2000 tpm, terwijl een Mazda skyactiv zijn maximumtrekkracht pas vanaf 4000 toeren en hoger heeft. Dus die “dikke 2-liter” moet juist loeien!!!!


Michiel antwoordt op 03 September 2019 om 10:04:

@Aad. Die dikke 2 liter van Mazda trekt wel over een breder toerenbereik dan zo'n klein turbo torretje, en heeft bij 2000 tpm waarschijnlijk al wel 90% van zijn maximale trekkracht hebben...ofwel bijna 190 Nm.



Aad antwoordt op 03 September 2019 om 12:14:

Er zijn vast mensen die dit beter kunnen uitleggen, maar ik probeer wat:
1- Een motor is niets meer dan een luchtpomp en hoe meer lucht hij verpompt hoe sterker hij is. Of hij dat doet door meer cylinderinhoud of door kleinere cylinders onder druk te vullen, maakt niet uit.
2- De 165pk 2.0 heeft bij 2000tpm pas 180Nm en de 1.0 heeft er dan al 200.
3- Bij een bepaald toerental maakt het koppel niet zoveel meer uit en gaat het alleen maar om vermogen. Natuurlijk heeft die Mazda 165pk en dat is 50 meer dan de VW. Maar dan moet hij wel eerst 4000 rpm draaien; daaronder is die T-roc gewoon sterker.
4- Ergernis is dus niet nodig. Sterker nog, mijn auto is veel stiller. Een driepitter heeft simpelweg minder verbrandingsslagen bij gelijk toerental doordat hij een cylinder minder heeft en ik draai ook nog eens een groter koppel en vermogen bij een lager toerental.
5- En waar staat dat een kleine turbomotor vaker stuk gaat dan de Skyactiv? Die cijfers zou ik graag zien. Tot die tijd zijn het puur aannames.


Leo antwoordt op 03 September 2019 om 12:41:

@Aad, Ik rij toevallig zo'n Mazda CX-5. Als ik naar mijn vorige 2 auto's kijk allebei gedownsized. Volvo V50 en een Peugeot 508 SW. resp. 1.4 en 1.6 motoren met 165 pk onder de motorkap. Bij deze auto's hebben de turbo's het begeven. Jou punt 5, dat de turbo motor vaker kapot gaat zou zomaar eens waar kunnen zijn. Cijfers heb ik niet. Maar dat is wel de reden dat ik overgestapt ben naar weer de gewone atmosferische motor. Geen gezeik met kapotte turbo's die je een vermogen aan reparatie kosten. Ik zou nooit een 1.0 motor inhoud kiezen, tenminste als trekauto maar ja dat is persoonlijk.


Aad antwoordt op 03 September 2019 om 12:52:

Noemen we een 1.6 nu ook al gedownsized? Als je vroeger een 1600 had, nou dan had je een goede caravantrekker. Ik weet wel dat de caravans toen lichter waren, maar mijn Ascona 1.9 had maar 75pk, dus de verhoudingen zijn niet erg veranderd.
En stukgaan....genoemde 1900 ging voortdurend stuk. Een auto met 100.000 km op de teller kon je nauwelijks inruilen. Daar kreeg je een niets meer voor.
Er zullen best wel tsi’tjes sneuvelen, maar er rijden er ook vele tientallen miljoenen van rond. En dan denk ik stiekem dat het meer aan de bestuurder ligt dan aan het blokje, als het kapot gaat. Uitzonderingen zijn er altijd, natuurlijk


ben antwoordt op 03 September 2019 om 14:30:

Een turbo gaat niet kapot, wel als je bij caravan gebruik de turbo niet even de tijd geeft om af te koelen. Even twee minuutjes stationair laten draaien als je bv moet tanken o.i.d Verder hoor ik hier niemand over misschien een lange eerste versnelling van de t-roc? De vw polo bleumotion 1.2 tdi heeft dat ook, en dat is soms lastig met optrekken. Volkswagen zou eens in de leer moeten gaan bij bv Dacia, heerlijke korte eerste versnelling (4x4) en gewoon veel waar voor je geld. En die 1.2tce is echt een heerlijk motortje.


Sjef Bertens antwoordt op 03 September 2019 om 16:19:

@ben,

Je schrijft:
Verder hoor ik hier niemand over misschien een lange eerste versnelling van de t-roc? De vw polo bleumotion 1.2 tdi heeft dat ook, en dat is soms lastig met optrekken.

Daar raak je mogelijk wel een heel belangrijk punt in deze discussie.
Personenauto,s worden niet gemaakt om caravans te trekken.

De transmissie is een heel belangrijke factor bij het caravannen en dat kan zo maar beteken dat auto,s met dezelfde motorische kwaliteiten zeer verschillende trekkrachtkarakters hebben.

Daarom is het ook zo prettig dat op deze site die trekkrachtkarakteristieken keurig worden weergegeven zodat je perfect kunt aflezen dat niet 1.0 of de 2.5 liter motor belangrijk zijn maar de motorprestaties in combinatie met de transmissie.
Deze trekkrachten in de verschillende versnellingen moet je met elkaar vergelijken en niet het motorvermogen en koppel.

Verder kunnen we toch inmiddels wel vaststellen dat kleine opgeladen benzine motoren geweldige prestaties kunnen leveren in een groot toerental gebied.


liesbeth antwoordt op 03 September 2019 om 17:18:

Veel kleinere lagers drijfstangen krukas nokkenas cilinders en boring. Alles is kwetsbaarder als in een fatsoenlijke motor . Ieder zijn ding maar ik wil geen auto meer met een motorfiets motor er in...de rekeningen liggen hier opgestapeld , een Renault 0.9 ltr blokje ,mijn god wat een ellende 😃


Sjef Bertens antwoordt op 03 September 2019 om 17:50:

@liesbeth,

Sorry je hebt het slecht getroffen met je Renault zo te lezen.
Of dat door de geringe cilinderinhoud komt is natuurlijk moeilijk vast te stellen maar soms zit het mee en soms zit het tegen.

Moderne opgeladen benzinemotoren maken niet meer toeren dan voorheen ze hebben alleen een veel betere vullingsgraad over een groot toerental gebied waardoor de uiteindelijke kracht op de zuiger groot is.
Niets bijzonders want onze gebruikte dieselmotoren hadden nog veel hogere drukken en krachten op de zuiger.

De gebruikte materialen en technieken bepalen de levensduur en niet de cilinderinhoud.





liesbeth antwoordt op 03 September 2019 om 17:59:

Dat over de veel dunnere drijfstangen enz.. vermeld je maar even niet ? Voor het gemak..En nee ik ben niet de enige en ja het lag bewezen aan dat fout motortje . Reclame en verkopers gelul hoef ik ook niet. Je kunt geen caravan trekken met een scooter motortje.. na 80.000 km vliegen de lagers om je oren.


Aad antwoordt op 04 September 2019 om 00:12:

Liesbeth, omdat jij een slechte ervaring hebt met een Renault, betekent dat niet dat alle gedownsizede blokken slecht zijn.
Max Verstappen wil ook nooit meer een Renault


TheoV antwoordt op 04 September 2019 om 07:44:

@aad: het heden niet met het verleden gaan vergelijken. Met die 1600 en caravan van 750kg kon je met de vrachtwagens mee naar boven aan 50km/h. Ga je dat vandaag doen, dan gaan de vrachtwagens u naar boven duwen. Onze 'lichtste' caravan trekauto was een 1800cc benzine in 1976. Daarna kwam een 2 liter benzine, 2.5 D, 2 liter benzine (105pk), dan 2.0i (120pk ), 1.9tdi (130pk 310Nm bij 1900rpm) en nu een 3.2tdi (200pk 470Nm vanaf 1500rpm). Ik denk niet dat ik hoef te vertellen dat deze laatste veruit de beste trekker is.

Alle auto's die ik gehad heb, sinds 1985, hebben minstens 200 000km gereden.

Ik reed in het wat verdere verleden nog met een vrachtwagen 5,5 liter 136pk motor. Ook nog met een 13,2 liter met 130pk. Hoeveel hebben de vrachtwagens nu?

Een 3 cilinder stiller als een auto met meer cilinders? Ik herinner me nog heel goed de 1 en 2 cilinder tractoren, zoals de Landi, Deutz Fahr, ... die stonden gewoon te daveren op hun wielen en hadden een groot vliegwiel nodig om draaiende te blijven. Een 6 cilinder heeft bij gelijk toerental dubbel zoveel ontstekingen als een 3 pitter. Deze zal dus altijd veel mooier rond draaien. Een 3 pitter heeft elke 240° een arbeidsslag. Bij een 4 cilinder is dat 180°? Bij 5 144° en bij 6 cilinders 120°.

Nog een anekdote. Begin jaren 70 stonden we op camping in Italië. Kwam er Nederlander toe met een lelijke eend, gezin met 3 kinderen en een campingcar. Vroeg mijn vader hoe hij dat deed op bijvoorbeeld de St Gothard pas, de tunnel was er nog niet. Het antwoord? 'Het gaat niet snel maar het gaat'.


liesbeth antwoordt op 04 September 2019 om 10:33:

De Renault is al verkocht , en bijna vergeten .Een ieder kan zelf beslissen wat voor een auto hij/zij wil. Voor mij nooit meer een speelgoed autootje .Zoek het maar eens goed op Aard , en open je ogen...alle respect verder.


PieteR antwoordt op 04 September 2019 om 18:29:

Jaja, die eend...
Topsnelheid was kruissnelheid. Top-toeren in 2 de helling op, desnoods in 1

Dát waren nog eens tijden!

En met een bestel-eend, 400AK, als ik me goed herinner, kwam je op plekken waar men met een andere auto niet durfde komen...


Ton Groenendijk antwoordt op 04 September 2019 om 22:06:

Ahh..PieteR, wat een nostalgie allemaal: je kan wel merken dat een groot gedeelte van de forumbezoekers al op leeftijd raakt.
Ja, ja, met de golfplaten motorkap en GEEN homokinetische kruiskoppelingen over de Grossklockner naar Montenegro, het kon allemaal en blij dat ik het gedaan heb.
Maar die tijden zijn uiteraard onvergelijkbaar met de huidige en ik krijg wel eens de indruk dat de ontwikkeling van de caravan geen gelijke tred heeft gehouden met de overige ontwikkelingen in het verkeer.
Zowel motorisch als technisch zijn enorme stappen genomen, vaak ten goede. (Of rij jij nog steeds met een blik olie in je kofferbak rond voor het geval dat?) Kw en Nm van vrachtauto's zijn enorm toegenomen en je zou met je 12 pk eend nu alleen maar een gevaar op de weg zijn, zeker voor jezelf op de autobahn.
Maar de caravan is nog steeds (uitzonderingen daargelaten) een houten doos met een rubberen torsie-as, goedkoop en slecht gemaakt.
Logisch dat autofabrikanten niet heel begaan zijn met een parallelle industrie die weigert te innoveren en slechts uit is op snel gewin of kwaadaardige overnames (zie de ondergang van Tirus).
En dus wordt een 900 cc motortje verkocht als serieuze caravantrekker om toch ook die kleine groep klanten aan zich te binden. Ik heb er bij gestaan.
Spijtig is dan dat de verkopers om hen moverende redenen geen zwaardere motorisering aanbieden. Die is er wel, maar verkooptechnisch kennelijk niet aantrekkelijk.
In dit draadje zijn een aantal stellingen geponeerd en iedereen heeft wel een beetje gelijk. Van de drie en een half liter diesels tot het minimotortje van Peugeot, ze kunnen het allemaal. Maar het verstandigste is, denk ik, de gulden middenweg te bewandelen, en daar kom je maar weinig serieuze trekkers tegen. De tijd van de Opel Rekord met de Betonplex, staalgeveerde 4.50 caravan ligt ver achter ons. En toch hebben we er het jaren mee gedaan. Rustig aan, dan brak het lijntje niet.
Maar we moeten wel bedenken dat de motortechnieken van toen en nu niet meer te vergelijken zijn: dank aan de digitale robots met hun verfijnde toleranties. Maar er zijn grenzen en ik denk dat Liesbeth het inderdaad slecht getroffen heeft, maar om nu drie ton te trekken met de cilinderinhoud van een simca 1000, tja....


Ton Groenendijk antwoordt op 04 September 2019 om 22:09:

Want, zoals een vriend van mij met een Yeti 1.2 (trekt alles makkelijk meneer) met een Eriba Touring in alle oprechtheid zegt: "het kan, maar je moet wel kunnen rijden en geen haast hebben."
Het gaat al jaren goed, dus: het kan, maar....


liesbeth antwoordt op 04 September 2019 om 22:25:

Nogmaals ....ik heb het dus NIET slecht getroffen , meerdere van die flut dingen zijn gesneuveld . En met " niet" bedoel ik dat wij niet de enige zijn en waren waarbij dat motortje de geest heeft gegeven . Laat dat duidelijk zijn..dus niet steeds opnieuw vermelden dat wij pech hadden bij uitzondering..dat is bewezen niet zo ...die dingen zijn dus niks waard. Je kunt geen caravan trekken met een mini flut motortje van geen enkel merk. Vrejeu nog An toe.Ik lul niet uit mijn nek ...


Hafar antwoordt op 04 September 2019 om 22:48:

Volgens mij wordt er iemand boos........

Met vriendelijke groet,

Hafar


Dirk, be antwoordt op 04 September 2019 om 23:10:

Bij deze treed ik Liesbeth toch bij. Ik praat wel eens met mensen die werkzaam zijn in een garage (dus geen garagehouders zelf), maar autotechniekers en van hen hoor je toch meer "horror"verhalen over die kleine motortjes in combinatie met aanhangers en/of in geladen toestand. En vergelijk aub geen F1 met een gewone auto. Dit is van een heel andere orde, onbetaalbaar dure onderdelen en een beperkte levensduur.


PieteR antwoordt op 05 September 2019 om 01:06:

Liesbeth, voor mij heb je gelijk. Ik krijg hele vreemde kriebels als ik hetzelfde zou moeten doen met een motor onder de twee liter. Dat is misschien verouderd gezwets van me, maar je kunt nu eenmaal geen bergen beklimmen op een Philishave met wielen


Aad antwoordt op 05 September 2019 om 08:33:

Maar waar is de onderbouwing? Nu krijgt PieteR weer “kriebels” bij het idee..... en Dirk heeft weleens een verhaal gehoord van een monteur:(
Maar niemand heeft de cijfers. Waarom? Omdat het hoogstwaarschijnlijk niet waar is!
Op dit forum bijvoorbeeld wordt vaak Dacia helemaal opgehemeld, maar in de pechstatistieken blijkt dat het helemaal niet zo’n betrouwbare auto is. Toch zijn er heel veel mensen blij met hun Duster.
Dit draadje ging over een VW dus laten we daarbij blijven. Geef nu eens de resultaten van een gedegen onderzoek, waarin staat dat de 1.0 tsi alsmaar stuk gaat bij het trekken van een caravan. Ik wacht af


TheoV antwoordt op 05 September 2019 om 08:46:

Auto's worden gemaakt volgens de markt waarvoor ze bedoeld zijn. Een Mercedes W124 2.5TD is zowat onverslijtbaar. Speciaal gebouwd voor de (Duitse) taxi markt. Gemaakt om kilometers te vreten. https://www.hln.be/auto/1-249-081-km-op-de-teller-dat-willen-ze-zelfs-bij-mercedes-eens-zien~add9c320/ Aan de andere kant heb je autootjes die gebouwd zijn voor 5 jaar en 100 000km. In deze categorie de vele kleine lichte vrachten die gebruikt worden als vervoermiddel voor technici die op locatie gaan.

@dirk, be: Met mijn garagehouder kan ik daar heel openlijk over spreken. Hij werkt nog zonder gasten. Hij heeft momenteel >35 jaar ervaring. Weet perfect hoe lang een waterpomp het trekt op een bepaald model. Klopt geen geld uit iemand zijn zakken. Bij mijn Galaxy I (gelijk aan VW sharan) kreeg ik schakelproblemen. Hij vroeg aan mij km-stand? Symptomen? Zijn antwoord was onmiddellijk, niet goedkoop reken maar op 2000€ uw dubbelmassa vliegwiel is stuk.

Een auto die gedurende langere tijd op zijn maximum moet presteren zal niet lang mee gaan. In normale omstandigheden moet de auto overschot hebben. Kom je dan een worst case scenario tegen dan weet je dat die overschot kan te pas komen. In de buurt van Schnelldorf moesten we de A6 verlaten wegens ongeval en moesten we via de landelijke wegen verder. Daar zijn de hellingen net iets steiler als op de autobaan. Ook daar moet je kunnen vertrekken en op een deftige manier boven geraken. Dan is wat overschot heel welgekomen.


Vakantiegenieter antwoordt op 05 September 2019 om 09:06:

Toch even een reactie na het hele draadje te hebben gelezen.
De Tcross met de touring 310 zou voor mij een mooie combinatie zijn. De 95 pk turbo variant zou voor mij al prima zijn in de praktijk.
Downsizen, heb zelf sterk de indruk dat de meeste van de negatieve reacties van lezers zijn welke zelf geen ervaring hebben met een downsize turbo blok. Als ik lees dat alles onder 2 liter al als downsize wordt gezien dan rij ik reeds 27 jaar zo......
Laatste twee echte downsize ervaringen heel goed. Peugeot 1.2 thp 130 pk / 230 Nm voor mij was dat een heerlijk en goed blok. 160.000 km mee gereden zonder enig probleem. Veel trekkracht, pakt erg goed op en ook laag in de toeren goede respons (sport stand maakt dan echt een verschil)......alleen in het heel laag (1200 tpm en minder), ja dan mis je wat en ik denk vooral een zwaarder vliegwiel. Hij kreeg het met een caravan ook op echte!!! Bergpassen niet merkbaar warm.....Mijn houdige BMW 1.5 turbo (ook 3 cilinder) doet het prima (140pk / 220 Nm) is wat minder vinnig maar de snelle DSG weet dat heel mooi op te vangen en heeft geen enkele moeite met 1300KG aan de haak....levensduur zal over enkele jaren blijken, maar ik ben zeker niet bang voor de downsize motoren (meerdere auto’s met turbo, zowel diesel als benzine tot circa 160.000 km gereden, nooit problemen gehad! Laat hem na een zware rit met caravan wel even rustig stationair lopen alvorens hem uit te zetten). Tussen de turbo blokken door een 2 liter atmosferisch gehad (ford 146 pk, 185 Nm) prima blok maar qua trekkracht niet te vergelijken met de downsize turbo motoren die ik heb gehad......


Leo antwoordt op 05 September 2019 om 09:16:

Een tijdje terug stond dit artikeltje in het AD,

https://www.ad.nl/auto/gaat-zo-n-kleine-turbomotor-korter-mee~a565fd22/


Sjef Bertens antwoordt op 05 September 2019 om 12:13:

@Beste Leo,

Iedereen mag denken en schrijven wat hij wil maar we leven in een tijd die bulkt van het nepnieuws.
Alle verhalen van horen zeggen of een hele groep “deskundigen “ die beweren dat vroeger alles beter was, geven geen duidelijk beeld van de werkelijkheid.

Als we naar het bewuste artikel kijken dan staat er:

Experts luidden onlangs de noodklok in het vakblad AMT. De meest geconstateerde problemen betreffen problemen met hoofdlagers, vooral bij diesels vanwege het hoge koppel. Ook de krukassen en andere onderdelen van deze motoren zijn fragiel.

Wat zegt dat nou over de 1.0 Tsi waar we het hier over hebben, helemaal niets.
Het gaat vooral over diesels waar zonder turbo al geweldige drukken en trillingen ontstaan, niet vergelijkbaar met benzine motoren.

Ik wil niet gaan opsommen wat er vroeger allemaal kapot ging maar wanneer hebben we het nu nog over uitgelopen lagers, rammelende zuigers of defecte nokkenassen.
Natuurlijk komen er in bepaalde gevallen nog miskleunen voor maar in zijn algemeenheid gaat het goed.

Verder mag men rustig praten over dat motortje maar vergelijk de prestaties dan eerlijk met die van de motor.

De technische ontwikkelingen zijn prachtig en we zullen straks zien hoe klein die elektromotoren gaan worden.


Frans antwoordt op 05 September 2019 om 16:51:

Als aanvulling op de reactie van Sjef: downsizen is niet synoniem met kleine motortjes, maar het is een ontwikkelingstrend naar hoger specifiek vermogen die al decennia te zien is. Een fabrieks BMC Mini Cooper S waarmee in de jaren ’60 WRC-rallyes werden gewonnen had 1275cc en 130pk, dus een toen geweldige 100pk/liter. Nu staan in de showroom Volvo 2 liter familie-auto’s met 160pk/liter, die meer vermogen hebben en veel sneller zijn dan de Jaguar E-type met 4,2 liter zescilinder.
De motorenproductie is door robotisering, materiaalontwikkeling en meettechnieken in staat om dat hoge specifiek vermogen in consumentenauto’s verantwoord te maken. Als je er net zo hard mee rijdt als 40 jaar geleden gaan ze geheid langer mee dan toen. De incidenteel korte levensduur is vaak terug te voeren op onverstandig gebruik en daar mochten fabrikanten wel meer rekening mee houden. Ik denk trouwens dat auto’s buiten de leasemarkt in het algemeen een langer leven hebben dan auto’s van de baas


liesbeth antwoordt op 05 September 2019 om 18:10:

De meeste trekken er geen caravan mee, maar krijgen ook problemen . De Ford motortjes met die in olie lopende distributie riem de langzaam oplost in de olie en de kanalen verstopte.Kettingen die breken of langer worden en nog veel meer ellende bij de kleine benzine motoren.Diesels begin ik niet eens over...
Maar ieder zijn ding , over 5 jaar ga ik het nog eens hebben over dit item, kijken of er dan andere ervaringen komen..


Gerrie antwoordt op 05 September 2019 om 20:27:

Mijnheer Verhoorsel, gewoon doen. Het zal vast een prima combinatie zijn die uw toering ook wel over de alpen gaat brengen. Ik ben zo'n gek die wel een 1000 cc als caravtrekker gebruikt. Momenteel rijden wij met en kona met daarachter onze caravelair 390 style en deze trekt hem met twee vingers in de neus. Deze heeft weliswaar 120 pk maar caravelair heeft nog nooit van stroomlijn gehoord. Inmiddels in ander halfjaar een 10000 klm. met deze combinatie op, stap geweest. Hiervoor hadden wij er een corsa voor ook al met zo'n 1000 cc motortje, die ook geen problemen met de caravelair had. Volgens mij is er maar één belangrijk ding en dat is nooit de uitersten opzoeken. Dus mag er 1200 kg achter, dan misschien toch maar bij 1100 stoppen. Is niet alleen beter voor de motor maar ook vaak voor de gewichtsverdeling. Zo kan zelfs en fiat panda een goede trekauto zijn, alleen moet je dan wel stoppen bij een eriba puck.
Geleerden hier, wij gaan zo weer met onze combi richting Oostenrijk of Zwitserland. Zal wel onverantwoord zijn maar ik waag het er maar weer op. Komt vast goed. B.d.w. Liesbeth, je hoeft vast geen vijf jaar wachten want deze discussie komt een paar keer per jaar voorbij.


liesbeth antwoordt op 05 September 2019 om 20:42:

Heb niemand voor gek verklaart en het is voor mij geen discussie . Als 1000cc voor iemand genoeg is , prima . Voor mij mag het hierbij blijven..graag zelfs..het is al veel vaker een onderwerp geweest. Dat welles nietes leverd ook niks..heb nu een 530 Ii 3x 1000 cc die heeft niet eens in de gaten dat er 1200 kg aan zijn kont hangt .


Gerrie antwoordt op 05 September 2019 om 20:56:

Lezen is moeilijk Liesbeth er is ook niemand die dit zegt dat je iemand voor gek verklaart. Vast erg tevreden over je combi, dat zijn wij ook. Fijn in ieder geval twee tevreden mensen.


liesbeth antwoordt op 05 September 2019 om 21:08:

Lezen s vrij gemakkelijk, maar goed doei en de groeten. Happy caravaning 😀


TheoV antwoordt op 06 September 2019 om 08:01:

@Gerrie: je gaat er mee naar CH en A? Doe me een plezier. Rijdt een keer van het Zwitserse Gams naar Wildhaus. Daar is een camping op 900m hoogte. Na ongeveer 4,7km heb je een 90° bocht naar rechts, net na een bruggetje. Doe dan een keer de moeite om ongeveer 25m verder te stoppen. Nadien praten we verder. Ik heb 10 jaar lang op die plaats moeten stoppen met auto en caravan wegens werken en verkeer geregeld via verkeerslichten.

De klim is maar 8km lang. Een hoogteverschil van 546m. Een zacht gekookt eitje.

Zet je reis dan verder, met koude motor, via het centrum van Wildhaus en Schwägalp kan je naar Hemberg. Daar is ook nog een camping.

Misschien eens op een zaterdag ochtend, in de file, de port d' envallira over (heen 35km lang en max 8,4% terug 27,7km en max 9,4%) en dan in La Massana gaan kamperen.

Ik heb op de terugweg van Oostenrijk, met 3 uur file, 0,5 liter meer verbruikt per 100km dan solo. Hoeveel stijgt jou verbruik? Een indicatie voor de extra arbeid dat hij moet leveren. Caravan 1300kg aan de haak, 4 volwassenen en bagage in de auto. Buiten de passagiers maakt dat ik nog een 300kg laadvermogen heb in de auto.

@liesbeth: 3.2 mag 3,5 ton trekken. Van 1300kg ligt die echt niet wakker. Ik wil niet dat mijn auto gaat bepalen waar ik wel of net niet kan komen met de caravan.

@Menno: in mijn handleiding staat dat het opgegeven trekgewicht geldig is op 1000m hoogte. Per extra 1000m moet er 10% van het trekgewicht af. Waar ik me wel in kan vinden. Hoe zit dat bij andere auto's? Wordt daar rekening mee gehouden in de berekeningen? De Port d'Envallira is bijvoorbeeld 2400m hoog. Voor een auto die 1200kg mag trekken zou dat dan betekenen dat het bij 1032kg op is.


Sjef Bertens antwoordt op 06 September 2019 om 11:59:

Beste Theo V,

Je wil met bovenstaande uitleg toch niet beweren dat die 200 pk van jouw 3.2 TDI andere pk’s zijn als die van mijn 1.6 Renaultje met 200 pk.


Aad antwoordt op 06 September 2019 om 12:01:

TheoV, Liesbeth, etc,
Ik vind dat jullie aan het drammen zijn. Je wil echt je gelijk halen en dat is niet prettig. Niet iedereen wil op de top van de Mount Everest zijn caravan kunnen neerzetten en/of met 130 km/h bij Luik omhoog gaan. En waar houdt dat op? Er zijn ook caravans die te zwaar zijn voor jouw BMW; dus dan word je toch beperkt🤭
En de vraag ging over een VW; dan heeft het niet zoveel waarde om te beschrijven hoe slecht je Renault of Ford was


TheoV antwoordt op 06 September 2019 om 13:45:

@sjef bertens, zetten we de wagens eens aan elkaar? Kijken we dan wie er vooruit gaat rijden en wie achteruit gaat schuiven? Desnoods zet ik hem in 4x4 low gearing. Ik ben wel niet verantwoordelijk als je trekhaak er onderuit gaat. Ik denk dat je zelfs op je rem mag gaan staan en dat je nog gaat vertrekken. Maar dan achteruit. Vergeet niet dat mijn auto ledig al meer weegt dan jou auto mag trekken. 700kg zand laden en ik zit op 3,2 ton. Nog goesting?

Vergelijk de wagens ook een keer hier op de website.

Pk's zeggen niet alles. Dan is een F1 wagen de ideale trekker. Mijn broer had een 2.0i met 150pk. Nooit een slechtere trekker gehad.


Ton Groenendijk antwoordt op 06 September 2019 om 15:00:

Zo, dame en heren, we hebben weer even lekker kunnen rollen met onze pk-spierballen en hebben de Nm borst weer eens breed gemaakt.
Dat moet het maar weer even zijn.
Of is verder nog iemand geïnteresseerd in andermans stuurmanskunsten of diens zandtransport.
Neen? Dan moet mijn bijdrage maar de laatste in dit draadje zijn.


TheoV antwoordt op 06 September 2019 om 16:05:

@sjef bertens: Even wat meer tijd als daarstraks. Wat berekeningen gemaakt met een Renault 1.6 200pk en mijn Fordje van 200pk. Gelijke caravan er aan en dezelfde belading van de caravan. Over de stabiliteit gaan we het niet hebben. Daar speelt het gewicht en de kogeldruk te hard door. Mijn 200pk worden gegenereerd bij 3000rpm. Die van de Renault bij 6000rpm. Uit de 200pk van de Renault wordt 260Nm gehaald bij 2000rpm. Uit die van mij wordt 470Nm gepuurd van 1500 tot 2750rpm. Kijk ik naar de grafieken bij 2000rpm in eerste, dan komt de Renault aan 14000N, mijn karretje ruim 18000. De 14000N wordt al gehaald bij 1000rpm. Bij 80km/h en de Renault in 5de, dan heeft deze bij 2000rpm 2000N. Mijn bakje haalt dan ongeveer 1700rpm in 5de en heeft dan net geen 4000N.

De Renault wordt opgegeven nog te vertrekken op 21%, terwijl dat bij mijn auto, zonder low gear, 48% zou zijn.

Hoezo 200pk=200pk?

Deze heeft maar 100pk. https://www.mascus.be/landbouw/tractoren/fiat-100-90-dt/3bgee7b6.html 100% zeker dat die beter trekt als mijn auto.

Denk uw Renault in de plaats van de Amarok lol https://www.youtube.com/watch?v=Mgj8C5Hy3OE


Gerrie antwoordt op 06 September 2019 om 17:05:

Theo, je hebt ongetwijfeld de beste combinatie. Gefeliciteerd. Volgens mij ben je echter wel vergeten waar de vraag over gaat. Natuurlijk zal jouw ford de Eriba toering beter trekken dan de tcros. Het is echter ook geen vergelijk. De tcross trekt de caravan heus wel door de bergen. Misschien niet naar die geweldige camping op 900 meter maar dat wil mijnheer misschien ook wel niet. Alhoewel ik denk dat hij daar ook best komt. Afgelopen jaar met de kona ook op een camping 900 mtr. Geweest. 12 % naar boven. Motor heus niet warm. Op de terugweg vond ik de caravanremmen wel net warm genoeg. Neeeeeeeee nu niet beginnen dat ik dat niet goed doe. Ik weet zeker dat je dat veel beter kan . Succes met uw keuze mijnheer Verhoorsel. Misschien eens bij de revieuws kijken . Heeft u waaarschijnlijk meer aan.


Henkie antwoordt op 06 September 2019 om 17:21:

Stomme discussie hier door betweters.


Sjef Bertens antwoordt op 06 September 2019 om 17:49:

Dit niet lezen Ton.

Beste Theo V,

Je hebt aardig je huiswerk gedaan, het is alleen jammer dat je niet helemaal de spelregels die we in de techniek hanteren volgt.
Wil je daarin discussiëren moet je de spelregels wel volgen.

Vermogen uitgedrukt in pk of kW geeft een prestatie aan.
Kracht of koppel worden uitgedrukt in N of Nm en zijn geen tijdafhankelijke grootheden.

Vermogen is de prestatie die per sec. geleverd kan worden en dus is

200 pk = 200pk. diesel, benz of elektrisch maakt niet uit.

Hoe dat vermogen ingezet wordt maakt de gebruiker of de fabrikant uit.
Dat kan een supergrote kracht (of koppel) zijn bij lage snelheid of juist een kleinere kracht (of koppel) bij hoge snelheid.

Onze gegevens waren:

Jouw auto leverd 200 pk bij 3000 omw/min en een koppel van 470 Nm.

Mijn auto leverd 200 pk bij. 6000 omw/min en een koppel van 260 Nm.( koppel is iets lager bij dit toerental)

Begrijp je nu dat als mijn auto de dubbele vertraging van jouw auto toe zou passen (dan is dus het uitgaande toerental nog gelijk ) het koppel 2 x zo groot wordt. Dus in dit voorbeeld 520 Nm.

Beste Theo lees het nog maar eens rustig door ik heb me aan de spelregels gehouden en ik weet waarover ik praat want ik doe mijn hele leven niet anders, het is namelijk mijn beroep geweest.

De steeds terugkomende discussie met de grootheden koppel en vermogen zal ons nog wel een tijdje bezig houden!!


Ton Groenendijk antwoordt op 06 September 2019 om 22:39:

Sjef, ik heb het stiekum toch gedaan. Niet boos worden. Gelukkig loop ik al zo lang rond dat ik bepaalde basisprincipes wel begrijp, ook al heb ik er niet voor geleerd.
En dus begrijp ik heel goed dat vertraging kracht oplevert en meer van dat soort natuurwetten.
En dus is het altijd leuk om een techneut je gevoel te zien bevestigen.
Dit is een leuk forum, maar eigenlijk zou je de reacties waarin ik en mijn voorop staan moeten overslaan.
Maar ja, soms staat er dan toch wat zinnigs in als het over ik en mijn gaat. Maar verhalen over de krachtpatserij om een bepaalde camping te bereiken, tja, wat moet je daarmee. Dat zijn de momenten waarop ik en mijn schuren.


ben antwoordt op 06 September 2019 om 23:25:

Sorry hoor, maar dit gaat echt nergens over, wat een eindeloos gezever.


Durk antwoordt op 07 September 2019 om 01:43:

Ik begrijp dat het 70+ recreatieteam weer te weinig activiteiten heeft georganiseerd. Tjongejonge, dan zoekt een aantal 70-plussers het vermaak dus weer hier. Volgende keer toch maar mee met "We zijn er bijna"?

De reageerders zijn dus echt helemaal de oorspronkelijke vraag kwijt. Er werd alleen maar gevraagd naar het verschil tussen een 6v en een 5 versnelling en missen in het rapport! En Menno antwoorde direct adequaat

Wat een wijsheden weer van de oudgedienden van de leuterpraat in de vorige versie van het forum.

Hé kerels, zoek een zinvolle bezigheid of koop een bak geraniums.


ton groenendijk antwoordt op 07 September 2019 om 10:19:

Liet me even meeslepen, dus oprecht: SORRY!


liesbeth antwoordt op 07 September 2019 om 13:13:

Daarom ben ik tijdig afgehaakt,zag de bui al hangen. Aan de wedstrijd verpiesen kan ik toch niet mee doen..


Mc antwoordt op 20 October 2019 om 14:25:

Als je in Nederland blijft zal het misschien gaan


Aad antwoordt op 20 October 2019 om 15:56:

Mc, wat bedoel je nou met je reactie? Als je deze combi invult op deze site, dan blijkt het een uitstekende combinatie te zijn waarmee je zelfs 17% hellingen kunt rijden. Gewichtverhouding is 65%; kortom...perfect! I


Mc antwoordt op 20 October 2019 om 17:58:

Ik heb zelf een Seat leon st 1.4 tsi 125 pk uit 2014 en rijdt eens per jaar naar Spanje met caravan beladen 950 kg rijdt super ,deze week naar Mallorca geweest en een Seat Ibiza met 1.0 tsi 95pk gehuurd rijdt fijn en vlot maar zou er mijn caravan toch maar niet mee naar Spanje trekken ,wordt erg veel schakelen Bergje op


Mc antwoordt op 20 October 2019 om 18:14:

Wat betreft de gehuurde Seat Ibiza 1.0 tsi was een 5 bak en draaide bijna 4000 toeren bij een snelheid van 120 , bij een 1.4 tsi met 6 bak is dat hoogstens 2600 toeren (zonder caravan uiteraard )bij een snelheid van 120 km


Jan antwoordt op 06 November 2019 om 20:18:

Wij zijn zeer tevreden over de 150 pk versie, ook berg op.

Alléén steil berg af valt hij ons tegen !


Ton Groenendijk antwoordt op 06 November 2019 om 20:45:

@ Jan: dat is normaal hoor, bergaf remt een klein motortje uiteraard niet zo sterk af als een grote diesel met een grote compressie.
Persoonlijk vind ik het dalen een stuk spannender dan het stijgen. In ieder geval minder relaxt als in de tijd dat ik nog over een grote(re) cilinderinhoud beschikte. Maar ja, die leverde weer mindere prestaties.
Het is ook altijd wat......


Mc antwoordt op 06 November 2019 om 22:34:

1.0 tsi gaat tot 115 pk bij Vw dus 150 pk is een 1.4 of 1.5 tsi


Frans antwoordt op 07 November 2019 om 08:17:

Er is wat gevonden op het gebrek aan remvermogen van turbomotortjes, als bijvangst bij het streven naar zuinigheid, en dat is elektrisch remmen met het hybride concept. Als je kijkt wat een Golf GTE of A3 e-tron ineens aan remvermogen lieten zien met hun tsi-motortje, dan is de oplossing voor caravanners wel heel nabij. Je hoeft niet eens elektrisch te gaan rijden met laadpalengedoe en zo, want ook een mild hybrid remt elektrisch.


Jan antwoordt op 14 November 2019 om 20:03:

Re Ton Groenendijk, dat is zeker normaal, dit motortje heeft veel minder compressie om op af te remmen, maar het is wel iets wat snel vergeten word bij de aankoop, en verkopers vertellen dat niet.
Maar misschien is het antwoord van Frans de oplossing ?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 14 November 2019 om 20:07:

Alleen als de caravan voorzien is van ARC of ITBS is het ontbreken van remwerking vervelend, anders toch niet?


Frans antwoordt op 14 November 2019 om 20:45:

Het is maar wat je vervelend noemt.
Een auto-/caravancombinatie zonder effectieve motorremwerking is bergaf zonder ARC of ITBS nog gevaarlijker dan met. Op de rem naar beneden op een lange afdaling betekent maximale belasting voor het autoremsysteem; het betekent iedere bocht of hairpin hopen dat er nog wat vertraging te vinden is. Met een door fading ongeremde caravan erachter kan het zo maar teveel zijn voor de autoremmen.
Blijft vervelend


Sjef Bertens antwoordt op 15 November 2019 om 12:40:

Het afremmen op de motor gebeurt niet door de compressie maar door de inlaatslag.
De negatieve arbeid die nodig is voor compressie krijg je weer terug bij expansie.

Het smoren van de inlaatgassen ( smoorklep ) veroorzaakt negatieve arbeid. De smoorklep ontbreekt bij turbomotoren.
Die zou ook als extra rem ingebouwd kunnen worden net als vroeger de uitlaatrem bij vrachtwagendiesels.

@Frans,
Volgens mij maak je een vergissing bij het gebruik van ARC of ITBS komt meer remkracht op het trekkende voertuig.




Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker