Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Imposant

Ale Kok vraagt op 23 August 2019 om 14:13:


Imposant om te zien hoe snel(4 seconden) het fout kan gaan.


https://www.telegraaf.nl/video/1432850268/hond-vliegt-door-de-lucht-bij-caravancrash

Naar laatste bijdrage

Reacties:

TheoV antwoordt op 23 August 2019 om 15:21:

Die hond had duidelijk zijn gordel niet aan. Wat in vele landen, zoals Duitsland wel verplicht is.

Als het bij deze snelheid fout gaat, dan heb je echt niet veel tijd om te reageren. Zeg maar geen tijd. Ondergaan is het enige wat je nog kan doen.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 23 August 2019 om 16:31:

Ook dit voorbeeld maakt weer eens duidelijk dat een zo op het oog onschuldige invloed van buitenaf, de 'boeggolf' van de vrachtwagen een voor het gevoel stabiele combinatie toch opeens instabiel kan maken. Hoe de belading was zullen we niet weten maar ik durf te wedden dat de doucheruimte (over de volle breedte achterin de caravan) vol stond met kampeerspullen

Bij die snelheden heb je inderdaad maar weinig tijd om te reageren. Want die caravan reed wel erg hard zo te zien.... Als ik er van uit ga dat de vrachtwagen 'normaal' reed dan was de caravan snelheid meer dan de toch al hoge toegestane snelheid van 96 km/u in GB.

Uiteindelijk geldt ook hier weer: de snelheid was te hoog voor de gegeven omstandigheden.... Wanneer blijven caravanners nu eens gewoon met het vrachtverkeer meerijden? Mensen beseffen nog steeds niet dat ze met een instabiele grote doos onder weg zijn die niet geschikt is om harder te rijden dan vrachtwagensnelheid.


gerard antwoordt op 23 August 2019 om 17:53:

Ik schat de snelheid op een 120/130 km per uur. Maar om nou te zeggen dat je met het vrachtverkeer mee moet? Ik zou eerder het advies geven om niet zo'n achterlijk grote caravan aan te schaffen. En verplicht be voor iedereen, inclusief een curcus veilig laden ofzo. Te vaak zie ik combinaties waarvan ik denk je hebt gewoon geen verstand. En meer controle mag ook wel.


TheoV antwoordt op 23 August 2019 om 18:51:

Met de vrachtwagens mee heeft nu ook niet direct mijn voorkeur. Met een niet te lange en te zware caravan met een deftige wagen er voor is 100km/h een mooie snelheid. Na een putje, een oneffenheid of wat zijwind moet een caravan direct terug als een huis achter je auto hangen. Gaat hij nog een tijd door met 'kwispelen' dan zit je echt op het randje.

@gerard: vaak is de wetgever mede verantwoordelijk voor dit gedrag. Iemand met een Mini Cooper mag met mijn caravan (MTM 1300kg) 120km/h rijden in België. Ik mag met een wagen, met fors overgewicht op de caravan (ledig ongeveer 2500kg MTM 3200kg), maar 90km/h. Velen zijn nog altijd de mening toegedaan ik mag 120km/h rijden en doe het dan ook. Met BE verplicht ben ik het 100% met je eens. Wil je met een aanhangwagen rijden, haal er dan ook je rijbewijs voor.


bart antwoordt op 24 August 2019 om 09:16:

Het is nog maar de vraag of de hond dit had overleefd als hij in een gordel had gezeten. Zo te zien gelukkig goed terecht gekomen. Zou een ATC, IDC of ITBS dit hebben kunnen voorkomen? Het ziet ernaar uit dat de bestuurder heeft gedacht: my SUV will easily pull this van, piece of cake. No need to worry. Met andere woorden: overmoed. Hopelijk is men er zonder kleerscheuren van af gekomen en heeft men ervan gekeerd.


Leendert Schutte antwoordt op 24 August 2019 om 11:35:

Zo zie je maar! Ik ben de afgelopen zomer vakantie ook zoveel dingen tegen gekomen onderweg naar Spanje. Zal er een paar opnoemen....
dakluik open meerdere figuren, veel te hard rijden, luiken bagage open, ramen niet dicht. en zelfs een gek met de rem er half op. die laatste spande de kroon


bart antwoordt op 24 August 2019 om 14:53:

Bedankt dat je hier nog eens op hebt gewezen Menno, dat de drukgolf van de vrachtwagen niet alleen voelbaar wordt als hij je passeert of tegemoet komt, maar ook als je hèm passeert. Goed op rekening mee te houden, ook als je eigen caravan goed beladen is.


TheoV antwoordt op 24 August 2019 om 15:13:

@bart: wegvallen van zijwind als je naast de vrachtwagen komt, terug zijwind krijgen als je er net voorbij bent kunnen ook al parten spelen. Net als turbulentie naast de vrachtwagen. Een vrachtwagen kan je ook opzij aanzuigen. Hou altijd maximaal afstand van een vrachtwagen. Af en toe heb je er een onverlaat tussen die jou bewust in de problemen wil brengen. Niet alle vrachtwagenbestuurders zien een caravan even graag.


PieteR antwoordt op 25 August 2019 om 13:56:

Misschien klinkt het gek en overdreven, maar ik kan me niet herinneren, dat ik met deze combinatie ooit last heb gehad van zuiging of stuwing doordat ik werd ingehaald door vrachtwagens, of vooral: doordat ik hen zelf inhaalde.

Van opzettelijk geklier van chauffeurs heb ik geen last, gewoon met genoeg verschil inhalen, is de boodschap.

Ik heb wel last van tegemoetkomend verkeer. Niet heel veel, maar wel genoeg om er rekening mee te houden.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 25 August 2019 om 14:28:

@PieteR, met een BIOD voel je dat nauwelijks. Dit komt door de goede stroomlijn ook van de 'zijkant', de ronde vormen. Dit in combinatie met de kortere opbouwlengte zorgt er voor dat je van inhalen bijna nooit iets voelt.

Ik voel met mijn combinatie het ingehaald worden (of zelf inhalen) niet meer dan bij mijn solo auto. Maar de meeste mensen geloven dat alleen als ze ooit met een BIOD rereden hebben


Ale Kok antwoordt op 25 August 2019 om 17:03:

Even aanhaken bij de drukgolven en dergelijke.
Een paar jaar geleden toerden wij met onze combi door Normandië en Bretagne. Op de snelwegen daar reden nogal veel Britse touringcars rond die de onhebbelijke eigenschap hadden om je rakelings in te halen omdat de bestuurder rechts zat en blijkbaar grotere angst voor de vangrail links had dan empathie voor de caravancombibestuurder.
Meerdere malen zat ik hem stevig te knijpen.
Uiteindelijk besloot ik zelf het initiatief in handen te nemen.
Als ik zo'n touringcar in de spiegels in de verte zag naderen bewoog ik de combi langzaam naar de middenstreep. Verschillende chauffeurs(minder ervaren?) lieten de inhaalmanoeuvre dan maar achterwege.
Anderen gingen wel voorbij met enige ruimte. Op het moment dat de chauffeur ter hoogte van de achterzijde van de caravan was bewoog ik de combi vlot naar rechts in de rijstrook.
Of het de ideale methode was weet ik niet, maar ik voelde me er een stuk prettiger bij dan met een touringcar naast me die de spiegels er bijna afrijdt.


PieteR antwoordt op 26 August 2019 om 00:43:

Zo zijn er heel wat truken om andere chauffeurs aan te geven dat zij best wel voorzichtig mogen wezen met jouw auto of combinatie.
Ik ga ze hier echt niet uit zitten leggen, want ik wil de tegenligger niet op ideeën brengen.

Maar uiteraard is de basis gelegen in de aanschaf van een echt goede reiscaravan en goede reis-oefening. Menno gaf het al aan...

Eén ding kan ik wel meegeven, toen ik nog met een extreem lage ligfiets aan het verkeer deelnam, was het vooral zaak om duidelijk aanwezig en daardoor zichtbaar te zijn. Soms is dat gevaarlijk, maar meestal juist veilig.


Kees Rookus antwoordt op 08 September 2019 om 18:20:

Ik wil toch even een plijdooi houden voor meerijden met de vrachtwagens. Het overige verkeer zal je dat in dank afnemen, het heeft een positief effect op de wegcapaciteit, voorkomt daardoor files en je gemiddelde snelheid (en daardoor de reistijd) is niet eens zo veel lager. Wel veel lager wordt het brandstof verbruik, daarmee je CO2 emissie, en het risico op hoofdpijn en wegblokkade door de capriolen zoals aan het begin van dit draadje. Toch wel een hoop argumenten om je onderbuik wat in bewang te houden bedacht ik me tijdens vele 100km/u kilometers naar Noorwegen (beetje verslaafd aan dat land..) en ik moet zeggen - het is even wennen en je combinatie mag dan 100 keer geschikt zijn om 100 km/u te rijden maar het rijdt eigenlijk best lekker rustig met vrachtwagens mee.


Debouncer antwoordt op 08 September 2019 om 20:30:

Het is logisch dat je tijdens het inhalen van een vrachtwagen naar de vrachtwagen toegezogen wordt. Bootbezitters leren dat ook. Dezelfde natuurkundige wetten zijn van kracht. De vrachtwagen en wij rijden door lucht. Die lucht wordt als het ware gesplitst door onze voertuigen. De lucht moet achter het voertuig weer samen komen en stroomt sneller dan onze snelheid naar de achterkant van de voertuigen. Die versnelling is aan beide zijden gelijk. Rij je echter naast een vrachtauto dan heb je dus te maken met de versnelling van je eigen lucht en die van de vrachtauto. Als lucht versneld wordt, is die minder dicht en ontstaat er lift (het principe van de vliegtuigvleugel). Dat portie dubbele lift zorgt er voor dat de druk tussen de voertuigen veel lager is dan de buitenkanten. Gevolg de voertuigen worden naar elkaar toegedrukt (dus niet gezogen) Kom je met je combinatie bij de kop van de vrachtauto, krijg je met iets anders te maken. De cabine van de vrachtauto gaat uiteraard door de lucht en omdat die dingen geen stroomlijn hebben wordt de lucht aanvankelijk vrij ver zijwaarts weggedrukt en licht eerst een paar meter later weer aan de laadbak. Vlak voordat je de vrachtauto gepasseerd bent krijg je dus een optater van de rijwind van de vrachtauto. En dan ook nog in een totaal andere richting dan de aanvankelijke zuiging. Ben je er dan eindelijk voorbij krijg je weer met de gewone omstandigheden te maken. Dus mogelijk weer een tegengestelde kracht. Geschied dit alles bij een stevige snelheid, en dus een minder stabiele combinatie, dan is een slinger snel daar. Dus haal die grote jongens met beleid in en nooit zo vlot mogelijk.


Ale Kok antwoordt op 09 September 2019 om 09:10:

Ben het helemaal eens met Kees Rookus.
Ik doe dat al jaren.
De meeste vrachtwagenchauffeurs hebben geleerd zo gelijkmatig mogelijk te rijden om brandstof te besparen.
Ik heb jaren de route Veenendaal Oud-Beijerland v.v. gereden en in de spits bleef ik ook met de solo auto op de rechterbaan.
Het rijdt veel relaxter en je verliest nauwelijks tijd want het grootste gedeelte van de route zag je op de linkerbaan telkens dezelfde auto's die je eerst inhaalden en even later rolde jij hen weer voorbij als zij bijna stilstonden.
En met de caravan gaan we op vakantie toch?


Wim B. antwoordt op 13 September 2019 om 21:38:

Even inhakend op dit onderwerp: is er een verklaring waarom ik meer van een passerende bestelauto merk dan van een vrachtauto? Mijn combi is een Audi A4 Avant met een Kip Isa White 44tdb.


liesbeth antwoordt op 13 September 2019 om 21:50:

Omdat een bestelauto sneller rijd dan de 85 km/h van een vrachtauto ? Zo vaak zal je niet door een vrachtwagen worden gepasseerd of ingehaald worden lijkt mij ? Een grote sprinter l4 H4 met 130 per uur geeft nog al een lucht verplaatsing..zou makkelijk meer kunnen zijn dan van een truck.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker