Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

E5/E10

Jan@ vraagt op 18 October 2019 om 15:48:

Ik wil eigenlijk geen E10 in mijn ruim dertien oude caravantrekker, dat heb ik in Frankrijk ook nooit gedaan(daar hebben ze ""98""). Nu kan ik in mijn provincie, N.H. in een ruime cirkel rond mijn woonplaats alleen nog E5 tanken bij de Shell , oftewel V-power; 13 cent duurder dan E10 95.En dan heb ik het nog niet eens over bezitters van oldtimers. Waar die heen moeten??
Ik vraag me af of dit elders in de lande ook zo is?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Aad antwoordt op 18 October 2019 om 18:33:

Jan, mijn auto kan best E10 hebben, maar het feit dat de prestaties minder worden, vind ik geen fijn idee. Ik heb nu paar keer BP ultimate getankt. Dat is inderdaad duurder, maar de auto rijdt er gewoon fijner mee en ook een stuk zuiniger. Scheelt bijna 0,8 l/100km en dat maakt weer wat goed


Debouncer antwoordt op 19 October 2019 om 09:20:

Als je een echte old-timer hebt, dan zijn Shell V-Power en BP Ultimate 98 inderdaad mogelijke brandstoffen. Competition 102 bij Firezone is dan een nog iets betere, maar ook duurdere oplossing. Neem ik wel aan dat er niet zoveel met een old-timer gereden wordt en de opslag in d prijs niet in het autobudget valt maar deel in het hobby gedeelte. Ik gebruik Competition 102 in mijn buitenboordmotor en dat is al 3 jaar geweldig. In mijn aggregaat zit nog Aspen (dat is echt duur) maar daar komt de BP in. Al die milieumaatregelen maken meer kapot dan je lief is.


Jan@ antwoordt op 19 October 2019 om 09:33:

Debouncer ik lees dat de productie van competition 102 per 1 oktober is gestaakt en wordt vervangen door premium 98.Was die brandstof ethanol-vrij??
Ik vraag me af of er nog benzine verkrijgbaar is zonder ethanol, want ook op v-power zit een E5 sticker.


Aad antwoordt op 19 October 2019 om 12:29:

In de BP ultimate zit géén ethanol


Frans antwoordt op 19 October 2019 om 14:02:

Elders in den lande moet je geluk hebben dat je kort bij de grens woont. In Duitsland is volop 95 E5 verkrijgbaar; kost op werkdagen gemiddeld €1,35 en in het weekend €1,42 dankzij het tanktoerisme. Dat scheelt gauw €0,30 tot €0,35 per liter met 98 E5 of premium 98.

Ik koop al jaren geen druppel meer in Nederland en E10 wil ik sowieso niet vanwege het meerverbruik. De extra kilometers zijn niet goed voor het milieu, tenzij je elektrisch rijdt , maar wel voor de portemonnee.

Wat @Aad zegt over ethanol vrij klopt en geldt voor octaan98 bij meerdere merken, maar zeker niet bij alle.


Debouncer antwoordt op 20 October 2019 om 09:10:

@Jan@ Ik heb het nu ook gelezen over de Competition 102. Nog 11 tankstations ver weg van mij blijven nog wel een 102 benzine verkopen. Firezone is er helemaal mee gestopt per 1 oktober. Nu maar hopen dat BP zijn Ultimate 98 vrij van ethanol blijft verkopen anders kom ik met mijn buitenboordmotor en in mindere mate met mijn aggregaat flink in de problemen. Ik heb ervaring met verouderde benzine in mijn boot. Plotseling stopt de motor ermee en kan je de carburateur schoon gaan maken. Met 102 gelukkig al jaren geen last meer mee en motor loopt ook veel beter. Overgebleven benzine E10 kan ik niet opslaan want die veroudert. Ik kan het ook niet in mijn auto gooien want het is een diesel. Dus zal het er op neerkomen dat ik een extra tank moet gaan aanschaffen om de motor winterklaar te maken door hem de laatste keer op ethanolvrije benzine te laten lopen. Dat wordt veel gedoe. Na een EGR klep die vast bleef is dit weer een nutteloze milieumaatregel die de burger treft. En dit terwijl de druppels kerosine bij mij in de buurt uit de vliegtuigen vallen.


Jan@ antwoordt op 20 October 2019 om 12:23:

@Debouncer, we dwalen wel wat af, maar ik tank al jaren Euro 95 in mijn 25 jaar oude buitenboordmotor( tweetakt) ; nooit problemen gehad(afkloppen) Voor de recente ""ethanol-discussie"" heb ik me nooit afgevraagd of dit wel verstandig was. Ook weet ik niet hoelang er al E5 aan deze benzine is toegevoegd? Maar met de kennis van nu ga ik voor de zekerheid die BP ultimate 98 tanken voor die bb mits die ethanol vrij is/blijft. Wordt een duurdere liefhebberij: ik moet er verder voor rijden en is 16 cent duurder per liter(Vpower 13 cent). ( de oliemijen zien dollartekens).
NB ik lees wel dat E5 betekent maximaal 5% kan dus ook (veel) minder zijn. Wie zal het zeggen.


Frans antwoordt op 20 October 2019 om 12:47:

Misschien een idee voor dat oude spul om een geschikt additief bij te mengen. Ben je voor max €0,05 per liter klaar.


renaat antwoordt op 20 October 2019 om 14:10:

super 95 //super 98

In België bevat de super 95 10% ethanol
De super 98 bevat 5% ethanol

Ethanol in de benzine veroorzaakt een film in de carburator, met als gevolg ontstekingsproblemen als de motor een tijdje niet draait.

Uit ervaring tank ik euro 98 = 5% ethanol voor mijn grasmachine. Daarmee geen problemen meer, en dat in tegenstelling tot de euro 95.

Volgens kenners zijn er geen problemen met de euro 95 in de moderne motoren met benzine injectie, maar... dat heeft mijn grasmaaier niet. ;-(

tot je dienst

R.B


jadatis antwoordt op 20 October 2019 om 14:29:

Mijn zoon tankt in zijn Golf 5 , euro 98 en doet op volle tank 2 liter bio-ethanol van de Action.
Zijn auto mag dat hebben, maar mijn idee is dan , waarom geen E10, is de zelfde bio-ethanol?


Debouncer antwoordt op 20 October 2019 om 14:41:

@Jan@ Mijn oude tweetakt motor was ook niet zo kieskeurig. Komt misschien door de mengsmering. Mijn huidige is zeer gevoelig. De handleiding van beide motoren hanteren dezelfde tekst over ethanol. @Frans. Additieven hebben ik ook gebruikt. Deden niets. Mogelijk doet een ethanolkiller wel wat. De Engelse old-timerclub raadt een daarvan aan. Maar die kost dan wel €40,00 per liter en is goed voor bijmenging aan 160 liter. Dus €0.25 per liter. Ik vond ook nog uit dat Tamoil super 98 mogelijk ook vrij is van ethanol. Morgen maar eens bellen.


Jan@ antwoordt op 20 October 2019 om 14:43:

Frans , kan je aangeven welk additief dat is?
alvast dank


Frans antwoordt op 20 October 2019 om 15:49:

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar van horen zeggen in de autobranche dat Wynn’s E10 protector daadwerkelijk problemen oplost (geschikt voor reiniging van injectiemotoren met katalysator) en dat Wynn’s ook algemene verbetermiddelen heeft voor carburateurmotoren zonder katalysator die eigenlijk loodbehoefte hebben of loodvervangers (reinigen en smeren). Als ik vast aangewezen was op E10 voor een oude motor zou ik er over denken.


Jan@ antwoordt op 21 October 2019 om 18:21:

""Ik vraag me af of er nog benzine verkrijgbaar is zonder ethanol, want ook op v-power zit een E5 sticker.""
Ik heb dit voorgelegd aan Shell klanten service, hun antwoord:

"Sinds 1 oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Dit geen impact op onze premium Shell V-Power. De toevoeging van bio-ethanol aan brandstoffen is enkel van toepassing op de "standaard" brandstoffen, premium brandstoffen hoeven geen bio-ethanol te bevatten. Shell heeft er daarom voor gekozen om geen bio-ethanol aan Shell V-Power toe te voegen. In het geval een voertuig niet geschikt is voor Euro 95 E10, kan altijd Shell V-Power worden gebruikt.

Hoewel onze Shell V-Power dus helemaal geen (bio-)ethanol bevat zijn we toch wettelijk verplicht om aan de hand van deze E5 sticker aan te geven dat deze brandstof 0% tot 5% ethanol zou kunnen bevatten.
Shell heeft er daarom voor gekozen om geen bio-ethanol aan Shell V-Power toe te voegen. In het geval een voertuig niet geschikt is voor Euro 95 E10, kan altijd Shell V-Power worden gebruikt""




Bij deze willen we alvast onze excuses aanbieden voor de verwarring en het eventuele ongemak.

""


Jan@ antwoordt op 21 October 2019 om 18:33:

Conclusie(voor mij): buitenboord motor Shell V-power; (oudere)auto om de tankbeurt Shell V-power.
groet, bedankt voor het meedenken.


Ferdinand Blasteile antwoordt op 21 October 2019 om 18:43:

Je kan opzoeken of je auto geschikt is of niet , dat ethanol verhaal gaat al ver terug. Denk aan de Saabs die al vroeg geheel klaar waren voor pure ethanol . Vaak is een kunststof tank al een indicatie dat het kan om e10 te tanken. Gewoon opzoeken..


Ferdinand Blasteile antwoordt op 21 October 2019 om 18:48:

https://www.e10check.nl/


Debouncer antwoordt op 21 October 2019 om 19:41:

Ik heb inmiddels contact gehad met Tamoil. Helaas wel 5% ethanol. Die valt dus af. Verder even of een auto geschikt wordt geacht om op E10 te rijden. Die geschiktheid betreft dan de tank, pakkingen, rubber delen en oppervlaktebehandeling van met name de inspuiting. Wat niet vermeld wordt is het gevaar van verouderende benzine. De houdbaarheid van benzine wordt door 10% bijvoeging van ethanol nog verder teruggebracht. Het kan dus zijn dat er een drab onder in de tank komt te leggen die alsnog voor een dure storing zorgt. In de pleziervaart zijn ze tot hun leedwezen inmiddels zeer bekend met het fenomeen. Winter voorbij en in het voorjaar besluit men een tochtje te maken. Beetje woelig water en de zooi onder in de tank komt in de verstuivers terecht. Motor stopt. Niet prettig op het IJsselmeer maar ronduit levensgevaarlijk op het Amsterdam-Rijnkanaal. Een flink deel van de inzet van de KNRM bestaat uit hulpverlening voor deze storing.


PieteR antwoordt op 22 October 2019 om 00:01:

Wie op gas rijdt, verstookt ook niet zo veel benzine.., bijvoorbeeld eens in de drie maanden een volle tank. Hoe zit het dan met dat bezinksel?


Debouncer antwoordt op 22 October 2019 om 08:36:

@PieteR. Weet het niet. Zal ongetwijfeld optreden want de situatie in de tank is tenslotte niet anders. Zou eens informeren bij een gasinbouwer.


Debouncer antwoordt op 22 October 2019 om 20:04:

Dit filmpje maakt denk ik veel duidelijk: https://www.youtube.com/watch?v=UvS_D4_lF5U



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker