Caravantrekker.nl

Caravan + auto overschrijden max. terreingewicht

Theo vraagt op 27 november 2019:

Wanneer ik de gegevens invoer voor een Renault Captur (96kw), volgens de fabrikant kan deze auto 1200 kg trekken. Wanneer ik vervolgens in het systeem van Caravantrekker de caravan (volgens RDW ook 1200 kg max gewicht) koppel aan deze auto krijg ik de melding dat deze combinatie met 42 kg het maximale terreingewicht overschrijdt.
Mijn vraag; wat zijn hiervan de consequentie bij het staande houden door Politie, of betrokken raken bij een ongeval. Kan deze auto daadwerkelijk een caravan trekken met een totaal gewicht van 1200 KG.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2019:

42 kg is procentueel erg weinig en daar zal niemand moeilijk over doen. Bovendien wordt zelden op treingewicht gecontroleerd. In de praktijk zal het dus niet zo'n probleem zijn. Wel wordt de auto zwaarder belast dan Renault toestaat.

De auto kan 1200 kg trekken mits de auto zelf niet te zwaar beladen is.


Mark S90 antwoordt op 27 november 2019:

Te zwaar is te zwaar. Bij een ongeval zal er niet uitgekeerd worden omdat je niet voldaan hebt aan de regels. Verzekeraars vangen graag premie maar willen liever niet uitkeren ...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2019:

Geen paniek zaaien MarkS90! Betaalt jouw verzekering ook niet als je 51 km/u hebt gereden in de bebouwde kom?
Pas bij bewezen grove nalatigheid kan de verzekeraar de eigen allrisk schade niet vergoeden.... maar dat is bij 42 kg te zwaar van het treingewicht echt niet het geval.


Mark S90 antwoordt op 27 november 2019:

Ik hoop werkelijk dat je gelijk hebt Menno. Maar niets is zeker en dus zou je als bestuurder niet te zwaar of onverantwoord op pad moeten gaan.


Daniel antwoordt op 27 november 2019:

Beiden hebben gelijk .Bij ( kleine ) ongevallen zal dat geen probleem zijn maar indien het zou gaan over ongeval met dodelijke afloop of blijvende schade zou de kat op de koord dansen !!!Zo werkt de verzekering eenmaal .( uit ervaring)


Theo antwoordt op 27 november 2019:

Waar ik mij het meeste over heb verbaasd is dat de fabrikant aangeeft dat deze auto 1200 kg kan en mag trekken maar dat het eindelijk niet kan. Nu kijk ik op deze site en maak een berekening. Hoeveel mensen kopen deze auto met een caravan met een maximaal gewicht van 1200 kg en zijn in de veronderstelling dat ze het goed hebben gedaan. De RDW kon mij helaas niet geruststellen. Het maximale terreingewicht wordt ook niet op het kenteken card vermeld, wel weer als je op de RDW site het kenteken invult. Ik overweeg uiteindelijk deze auto niet aan te schaffen.


Ale Kok antwoordt op 28 november 2019:

@Theo.
Beschouw het als een extra stukje keuzevrijheid.
De auto kan een maximaal samenstelgewicht aan.
Binnen dat gewicht hebt u enige vrijheid te schuiven tussen aanhanger en belading van de auto. Bij een verhuizing kan er een wat zwaardere aanhanger achter, maar met de gezinsfamilie op vakantie kan er wat meer in de auto geladen worden.
Er zijn natuurlijk ook altijd mensen die het maximum samenstelgewicht gebruiken als argument om dat ene ongewenste familielid niet mee te hoeven nemen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 november 2019:

Precies. Er is maar 1 reden waarom er soms een beperking is van het treingewicht: De fabrikant denkt (of vind) dat de auto niet is staat is om op een helling vaak genoeg weg te rijden vanuit stilstand of de combinatie stil te houden (handrem).

In mijn eigen auto heb ik dat ook. Mijn VW mag 2000 kg trekken maar als de VW-bus helemaal maximaal beladen is, blijft er voor de caravan niet meer dan 1700 kg over. Best handig als je af en toe een zware aanhanger wil trekken en je moet dus voor je zelf nagaan met hoeveel kg je op vakantie gaat en daar het gewicht van de caravan op afstemmen. Immers voor de belasting van de auto maakt het helemaal niets uit of het gewicht in de auto zit of er achter hangt.


jadatis antwoordt op 28 november 2019:

Eens gelezen , weet niet of het daarna veranderd is, dat wettelijk gezien je met MTM van auto + MTM van caravan/aanhanger mag rijden , ook al gaat dat over het maximum T(e)reingewicht, en geheel volgens de wet. Dus dan kan een verzekeraar daar ook geen aanspraak op maken, of dit is te ontkrachten.

Of het wijs is, is weer een andere zaak,
Kan je dus net niet die helling van 12% 5x achter elkaar vanuit stilstand nemen, so what.
En gaat er iets overmatig slijten, kan je geen aanspraak maken op garantie( zou ik dan ook niet aan de fabrikant melden)

En zeker die 42 kg valt nog wel binnen de reserves.

Bij onze seat alhambra was verschil tussen treingewicht en MTM's opgeteld ook zo'n 300 kg, en dan ga je echt toch wel buiten de marges denk ik.


Ale Kok antwoordt op 29 november 2019:

@jadatis
Twee jaar geleden heb ik dat eens diepgaand uitgezocht.
Uiteindelijk kwam ik op basis van de wetteksten tot de conclusie dat overschrijden van de maximum toegestane voertuigmassa strafbaar was, net als het overschrijden van het maximum aanhangermassa.
Maar het overschrijden van het maximum samenstelgewicht was op dat moment niet in de wet opgenomen en dus niet strafbaar.
Om hier definitief zekerheid over te krijgen heb ik contact opgenomen met de politie en na enige discussie kwamen zij ook tot dezelfde conclusie.
Met daarbij de opmerking dat bij de eerstvolgende revisie ook overschrijding van het maximum samenstelgewicht in de wet gaat worden opgenomen.



Debouncer antwoordt op 29 november 2019:

@Ale. Ik denk dat die wetswijziging er niet zo maar zal komen. Ten eerste niet omdat de politie geen wetten kan maken (gelukkig maar) en ten tweede dat in de opsporingsrichtlijnen steeds over de gegevens uit het kentekenbewijs wordt gesproken. Er daar staat niets in over een treingewicht. Trouwens weten weinigen waar het treingewicht gevonden wordt en het plaatje waarop dat staat heeft dus naar mijn idee geen wettelijke status. Zelfs de kogeldruk die wel genoemd wordt in het kentekenbewijs is in principe een no-go area voor de politie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 november 2019:

Sinds kort (2 jaar of zo) staat het treingewicht wel online op de site van de RDW als "maximum massa samenstel"(F3). Bij controle kan de Politie het dus ook in hun eigen gegevens zien, maar in NL doen ze dat (nog) niet. Bovendien is het niet strafbaar volgens de wet (en ik kan ook geen reden verzinnen waarom het wel strafbaar zou moeten zijn). Kogeldruk kunnen ze niet in hun systemen zien en alleen aflezen op het typeplaatje.


Theo antwoordt op 1 december 2019:

Hartelijk dank voor al deze inzichten omtrent het “maximum toegestane voertuigmassa”. Inmiddels gekozen voor een auto met een trekgewicht van 1200 kg waarvan de waardes vanuit de fabrikant als de RDW kloppen. Dan weet ik zeker dat het qua verhoudingen geen problemen hoeft op te leveren. Dat ik voor deze zekerheid kies, zegt meer iets over mij zelf. De kans is wellicht relatief klein dat het een probleem zou kunnen worden maar het voelt nu beter.


Gerrie antwoordt op 1 december 2019:

Wat is het geworden Theo .


Robin antwoordt op 2 december 2019:

@Theo; ik snap jouw redenatie en ben zelf ook voorzichtig op die manier, maar wat is het geworden?


TheoV antwoordt op 2 december 2019:

Denk er aan dat 90% van de caravan gebruikers niet alleen in NL rondrijdt. In D en B wordt er wel degelijk op treingewicht gecontroleerd. Je maximale treingewicht staat ook zeer duidelijk op je identificatieplaatje. Daar zijn geen RDW gegevens voor nodig.

@jatadis: Bij een alhambra meer 300kg? Bij mijn Galaxy I (gebouwd bij SEAT/VW) was dat 500kg. MTM voertuig 2500. MTM aanhangwagen 2t. MTMs 4t.


Theo antwoordt op 3 december 2019:

Uiteindelijk heb ik opnieuw gekozen voor een nieuwe Ford C-Max, ik rij al 25 jaar in een Ford en een hoge en comfortabele zit is mij zeer welkom. Maar als de nieuwe Renault Captur niet deze vraag had opgeleverd was het naar 25 jaar een Renault geworden. Een mooie en een complete auto. De nieuwe Renault Captur 130 automaat kan 1500 kg trekken echter de verkoper en ik kwamen er niet uit met het bij te betalen bedrag. Ergens moet je ook een streep kunnen trekken. De inruil van mijn huidige C-Max op een nieuwe C-Max was zeer gunstig. De komende jaren zal ik weer met plezier kunnen rondreizen met en zonder de Caravan.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker