Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

E-bike mee nemen in de caravan

Noël Dortu vraagt op 23 December 2019 om 20:23:

Ik Ben op zoek naar een manier / systeem om de e-bike mee te nemen in de caravan, hoe moet ik de fiets fixeren?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

PieteR antwoordt op 24 December 2019 om 00:23:

Schroef een complete dakdrager op een plank en leg die midden in het pad. Dus: 1 goot met wielbevestiging en framebeugel.
Schroef vooraf kruislings twee latten onder de plank ter breedte van het pad, dat voorkomt het schuiven en kantelen van het hele spul.
Gooi een zeiltje over de fiets en vul tussenruimtes op met kussens.
Het zeiltje is bedoeld om schade aan de kussens te voorkomen.


Jan@ antwoordt op 24 December 2019 om 08:16:

Ik leg hem gewoon plat op een oude deken op het achterste zitje in bed-stand. Accu eraf, scheelt weer gewicht achterin, kogeldruk in de gaten houden.


@Eric antwoordt op 24 December 2019 om 13:26:

Is afhankelijk van de indeling van je caravan en kogeldruk die je ter beschikking hebt.
Onze fiets ligt soms op het vaste dwarsbed voorin de caravan.
Bed is 140 x 200 cm en past prima.
Haal meestal wel het pedaal eraf dat op het matras drukt en verdraai het stuur een kwartslag.

Kogeldruk is geen probleem, ik mag 100 kilo hebben.


Gea antwoordt op 08 January 2020 om 10:24:

Als ik in het overzicht kijk waren hier toch 15 antwoorden?
Ik zie er maar 3.
Mis ik wat?


@Eric antwoordt op 08 January 2020 om 12:07:

Waarschijnlijk mis je de 12 antwoorden die die totaal niet ter zake deden en door B&M naar de prullenbak gemoved zijn.


ton groenendijk antwoordt op 08 January 2020 om 12:10:

@Gea: nee hoor, iedereen heeft dat. Ik denk dat het een beetje te ver ging over riemen, kettingen en vervuilende fietsen. En dus is teruggebracht tot de basis, wat wel zo verstandig is.
@Eric zei het al: het is allemaal afhankelijk van de indeling van de caravan.
Nog wel één tipje mijnerzijds. Als je een gangpad boven de as hebt, kan je op plekken waar degelijk hout zit, daarin bij de ijzerwinkel verkrijgbare beugeltjes schroeven.
Daarna gebruik je oplossing van PieteR, een constructie die je zelf met een paar latten op maat kan maken en je trekt de fietsen kruiselings vast met spanbanden (wel een dekentje er tussen.)
De handremmen vastzetten met een klein spanbandje of andersoortige klem, zo nodig op slot zetten (hoewel ik dat niet graag doe ivm beschadiging van de spaken en het zit als een huis.
Veel succes!


PieteR antwoordt op 09 January 2020 om 00:28:

Bij mijn constructie is het helemaal niet nodig om verdere voorzieningen te treffen... Iedereen kent toch die gootjes, die voorzien zijn van een framebeugel? Normaliter koppel je die aan een paar dakdragers, maar in de caravan op een stevige plank.
Je zet de fiets in het gootje, zet de wielen vast met de bijbehorende riempjes en de schuine framebuis aan de beugel. Daarmee staat het ook goed genoeg op een autodak!


ton groenendijk antwoordt op 09 January 2020 om 11:14:

Ik zal wel een angstig hart hebben, maar PieteR, waar zet je die plank dan aan vast? Op de bodem?
Ik moet maar denken aan een noodremming. Dan komt de massa van zo'n 50 kg fiets makkelijk in beweging. Maar ook zonder zo iets is een rijdende caravan een bijzonder beweeglijk voorwerp dat hotsend en bonkend achter je auto hangt. (daar zijn filmopnames van) .
Een extra bandje of een extra beveiliging is dan wel een geruststellend idee.
Nogmaals, ik zal wel een angsthaas zijn, maar de krachten verdelen over diverse punten lijkt mij wel zo veilig. Ik kijk wel eens naar zwaar transport. Dat kan door eigen gewicht niet verplaatsen, zou je denken, maar rondom worden dan toch kettingen gesjord en gespannen. Dat probeer ik dan in het klein na te bootsen, want ik leer graag van vaklui.


PieteR antwoordt op 09 January 2020 om 20:53:

Ton, misschien ben je juist helemaal geen angsthaas, maar heb je waarschijnlijk geen ervaring met het vervoer van dingen die misschien kunnen gaan schuiven, maar dat bijvoorbeeld niet doen omdat ze op een antislipmatje staan.
Ik heb zo'n dingetje op het dashboard en leg er mijn telefoon en mijn zonnebril op. Dat gaat nergens heen!

Kleurentelevisies werden destijds kaal vervoerd naar een technische dienst of weer terug naar de klant, liggend met hun glazen beeldbuis op een lap polyether van zo'n 5 cm dik. Ik heb dat 15 jaar gedaan, daar gebeurde nooit iets mee...

Nu weer even naar die e-fiets in het gangpad.
Die fietsgoot of goten worden op een stevige plank geschroefd en die planken staan op twee punten op een dwarslat geschroefd, die het gangpad overspant. Aan de goot zit een beugel, waarmee je het frame vastzet, de wielen staan in de goot vast met de gebruikelijke bandjes. Zijdelings zal dat wel wat bewegen, maar dat is niet zo belangrijk.

Het enige risico zit 'm in het remmen, het spul zou naar voren kunnen schuiven. Als die dwarslatten op een antislipmat staan, is die kans erg klein. Als je bovendien ergens achterin de caravan op een struikelvrije plek een schroefoog bevestigd, kun je die gebruiken om met een scheerlijntje of een spanbandje die plank nog eens te zekeren. Die schroefoog moet je niet in de vloer draaien, maar wel bij de vloer in een lat van een meubel.

Dit soort beveiligingen kan iedereen zelf bedenken en aanpassen aan de eigen situatie, mij ging het vooral om het eigenlijke vervoer.
En laten we wel wezen, met al die kussens in de caravan kan ook heel erg veel!

Gerustgesteld?





Gea antwoordt op 10 January 2020 om 09:16:

PieteR, Gerust gesteld NEE, Wat jij hier verteld is eigenlijk te gek van woorden.
De lading hoor gezekerd zijn tot als bijvoorbeeld bij een vrachtauto op zijn kant gaat de lading moet blijven liggen of staan.
Dus gaat eens vragen of je bij iemand die les geeft in lading zekeren of je daar een dagje mag meelopen.
En kom er dan hier weer op terug wat je allemaal mis hebt?


Ale Kok antwoordt op 10 January 2020 om 10:37:

@PieteR
Die matjes helpen echt niet als het door een botsing of op andere wijze tot een abrupte stilstand van de auto komt.
Ik heb ooit een stelletje cassettedoosjes in scherven uit elkaar zien spatten tegen mijn zijraampje toen ik door ijzel verrast werd en dwars de berm in gleed op de A12.
Die lagen ook op zo'n matje op het dashboard.
Ik reed ongeveer 100 km/h en de auto gleed dwars de berm in waardoor de wielen zich ingroeven en in ongeveer tien meter stond de auto stil. De wiellagers kon ik allemaal afschrijven.
Bij een aanrijding gaat het nog veel harder.


Aad antwoordt op 10 January 2020 om 15:07:

Lading zekeren doe je om te voorkomen dat het van je aanhangwagen kf zo valt. Dus als je losse zaken vervoert, dan span je daar een net over.
Maar als het in een afgesloten wagen zit, dan ga je toch niet ieder artikel zekeren? Pieter heeft een prima oplossing en veel beter dan je fietsen los op een bed leggen.
Als je fiets op een drager staat met de wielen in de riempjes en de beugel vast, dan hoef je echt geen spanbanden meer daaromheen te doen. Dat geldt zowel in als buiten de caravan


ton groenendijk antwoordt op 10 January 2020 om 16:51:

Okay, even terug naar de beginvraag. Wellicht kan Noël even vermelden wat de indeling van de beoogde fietstransporteur is. Dan kan de discussie (en eventueel goede raad) wat gerichter gespuid worden.
( en nog één keer dan, omdat ik zo onzeker ben) 50 kg, de vertraging van een noodstop en de daaraan gekoppeld de kracht die nodig is om 50 kg op z'n plek te houden. Daar zijn formules voor en ik vraag de Beta-studenten onder ons of die kracht gegenereerd kan worden door de wrijving van een antislipmatje op een gladde ondergrond.


PieteR antwoordt op 11 January 2020 om 01:55:

Tsjongejonge!

@Ale: gedurende heel veel beroepsmatige transportkilometers heb ik me nooit laten verrassen door gladheid of andere weersgevolgen. Ik heb hele gekke ritten gemaakt over ongepekelde besneeuwde en be-ijsde routes en heb ondanks de tijdsdruk nooit een noodstop hoeven maken en ben ook nooit uit een bocht gevlogen.
Wie zich goed informeert en ook een beetje sliples neemt, hoeft zich doorgaans alleen zorgen te maken over hen die het wél overkomt!

@Gea: volg vooral je eigen gebruiksaanwijzing, ik heb mijn eigen jarenlange schadevrije ervaring.

@Ton: leef je lekker uit, maar vooral: probeer eens wat uit, in plaats van hier je onnodige angsten te ventileren zonder enige onderbouwing.

Verder: Ik heb een stabiele basis aangegeven, die alleen nog vooruit zou kunnen schuiven. Ik heb ook een voorbeeld aangereikt om dat te kunnen voorkomen. Dat voorbeeld kun je eigenstandig uitbreiden met meer voorzieningen, maar de uitwerking dáárvan is niet aan mij, maar aan degene die het gaat uitvoeren.

Bovendien: De vraagsteller heeft het over 1 e-fiets, dus zonder accu en verdere losse aanhangsels weegt die plm 22 kilo, dus geen 50!
Waar háál je het vandaan?

Tsjongejonge!


Ale Kok antwoordt op 11 January 2020 om 13:46:

@PieteR
Twee dingetjes, ik reed op prachtige zonnige dag op een droge weg in oostelijke richting, de regen kwam zoals zo vaak, uit het westen. U zit continue in de spiegels naar de lucht te kijken?
In het begin van de jaren 80 waren de weersverwachtingen nog lang niet zo goed als tegenwoordig, van buienradar hadden we nog nooit gehoord.
Niet alles is te voorzien.


PieteR antwoordt op 12 January 2020 om 00:28:

Klopt, Ale, niet alles is te voorzien. We hadden geen buienradar, maar wel elk uur een goed weerbericht op de radio, en antislipmatjes waren er toen ook nog niet voor op het dashboard.
Er was ook nog geen GPS, maar Hilversum 3 bestond al wel en er werd nog uitgebreid gebruik gemaakt van 27 Mc om elkaar te waarschuwen.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2020 Caravantrekker