Caravantrekker.nl

Tesla met trekhaak

Michiel vraagt op 28 februari 2020:

Ik wist al wel dat het kon maar vandaag heb ik het met eigen ogen gezien. Een Tesla model 3 met trekhaak. Volgens de RDW gegevens mag hij 1000 kg geremd en 750 kg ongeremd trekken.

MV

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 februari 2020:

Ik hoor geruchten dat model Y 1588 kg zou mogen trekken maar kan dat officieel niet bevestigen.


Michiel antwoordt op 28 februari 2020:

Het wordt misschien toch interessant om er eens wat verder naar te kijken. Voor hen die met de caravan in één keer doorscheuren naar Zuid Frankrijk is het vast niks, maar vragen als hoe gaat het met wegrijden op een steile helling, hoe gedraagt het zich in de bergen en wat is een reële schatting van het bereik met een caravan lijken me best interessant.

MV


MarkS90 antwoordt op 28 februari 2020:

Doorscheuren met caravan? Je staat elke 200 km te wachten op een plaats om te laten. Als er al ruimte is ... Een batterij-auto met caravan is voor een buitenlandse reis gewoon niet geschikt.


Michiel antwoordt op 28 februari 2020:

Er zijn ook caravanners die zelden of nooit meer dan 200 km per dag rijden. De (nu nog) geringe actieradius is wel een dingetje, maar niet voor iedereen een onoverkomelijk bezwaar. Wie nooit afscheid kan nemen van een als onmisbaar geacht voordeel in ruil voor de voordelen van een nieuw concept komt nooit verder. Het paard heeft ook een enorm voordeel: het kan gaan over ongebaande paden. Toch heeft de mens er afscheid van genomen als dominant middel van transport.


MV


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 februari 2020:

Binnenkort kan ik de prestaties en actieradius berekenen en vergelijken met andere auto’s. Ik ben nu druk aan het testen 😉

Wie heeft een recent kenteken van een model 3 die 1000 kg mag trekken?


Michiel antwoordt op 28 februari 2020:

"Wie heeft een recent kenteken van een model 3 die 1000 kg mag trekken?"

Ik dus. Degene die ik vanmiddag zag, Stuur me even een e-mail en ik geef hem aan je door.


MV


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 februari 2020:

De blog over model 3 heb ik aangepast 😉


TheoV antwoordt op 2 maart 2020:

@Michiel: vertrekken op een steile helling, wat noem jij steil, zal het grote probleem niet zijn. 4x4 in vele gevallen en maximaal vermogen vanaf de start. Het aantal malen dat je steil (>15%) dient te vertrekken is verwaarloosbaar. Hoe gaat de actieradius zich gedragen als je een uurtje moet file rijden met onder andere een helling er in als bij Luik.

Persoonlijk ken ik er al enkelen die hun Tesla hebben vervangen door een conventionele diesel. De beperkte actieradius kwam hen de strot uit. Een dagje vliegvissen op de Rur, maar net over de Duitse grens, bleek niet mogelijk zonder 'tanken'. Nadeel er staan geen laadpalen naast de Rur.

Of er de komende 10 jaar veel gaat veranderen op het vlak van batterijen, ik betwijfel het.

https://www.hln.be/auto/tesla-s-op-skivakantie-in-de-laadpaalfile~a9da51e6/

We zijn vrijdag avond in Oostenrijk vertrokken, inclusief omlegging op de A6 bij Neckarsulm, 9,5 uur onderweg geweest (2 chauffeurs) voor 980km. Niet hoeven te tanken. Mocht dit toch nodig zijn, dan kan dat gewoon met VISA/MasterCard of Bancontact betaald. Ik hoef dan geen kaart per benzinemerk te hebben.


Robin antwoordt op 2 maart 2020:

Klopt allemaal, maar over die 'range'; ook ik ken mensen die zelden meer dan 200 kilometer met de caravan rijden. Vrienden van mij blijven vrijwel altijd in Nederland, een enkele keer laten zij zich verleiden om de Ardennen of Eifel in te duiken, maar dat ook niet in één dag.
Dus voor hen zou na 200 km opladen niet zo'n probleem zijn, denk ik.

Daarnaast; met mijn vorige auto was elke pauze ook een tankstop (grote zuipschuit met niet zo grote lpg-tank) en dat standaard na twee uur rijden. Wat met de caravan vaak neerkomt op 160 km.
Maar op vakantie wil ik geen haast hebben, dus mag de pauze best wat langer duren. De plekken met laadpalen die ik deze zomer in Noorwegen zag, leenden zich prima voor een langere pauze. Dus ik zie de beperking niet zo.


Michiel antwoordt op 2 maart 2020:

@TheoV: Wat me in discussies over electrische voertuigen, zij het motoren, caravantrekkers of solo autos, altijd direct opvalt is dat ze ruwweg in twee soorten reacties uiteenvallen. 1) Degenen die het direct afwijzen vanwege de geringe actieradius en die niet eens naar de voordelen willen kijken. 2) Degenen die meer willen weten en bereid zijn eventuele voordelen af te wegen tegen het nadeel van het geringere bereik.

Tegen de eersten zeg ik: Het paard heeft ook een belangrijke en gewenste eigenschap. Het kan gaan op (vrijwel) ongebaande paden. Wie onder geen enkele voorwaarde bereid is dat voordeel op te geven en in te ruilen tegen nieuwe voordelen blijft ten eeuwige dagen bij het paard. De meesten hebben toch afscheid genomen van het paard.

Ik verwacht dat het in de file, al dan niet met helling juist heel erg meevalt en veel prettiger is dan met een verbrandingsmotor. De elektromotor heeft eigenlijk geen minimum toerental. Dus ook geen minimum snelheid. Je kunt zonder de koppeling te verbranden kruipen in de file. Ook tegen de helling op. En de energie die nodig is om de helling op te komen, krijg je andere kant weer terug in de accu. Die hoef je niet in de remmen in warmte om te zetten. Dat is de theorie. Ik wacht de praktijktest met belangstelling af.

Ik verwacht geen spectaculaire ontwikkelingen wat betreft accus in de nabije toekomst. Wel verwacht ik dat het aantal laadmogelijkheden snel zal toenemen.

@Robin: Ik denk dat het een kwestie van wennen en aanpassen is. Zoals ik al eerder schreef: "voor hen die in één keer keer willen doorscheuren naar Zuid Frankrijk is het vast niks". Maar net als jij zie ik voor de caravantrekkende pensionado die geen haast heeft ook wel mogelijkheden ondanks de beperkte actieradius. Elektrische autos hebben beslist voordelen die je tegen het nadeel van de beperkte actieradius kunt afwegen. De autobranche maakt zich zorgen over omzetverlies vanwege de komst van de elektrische auto. Die hebben nagenoeg geen onderhoud nodig. Dat zegt toch wet...

MV








Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 maart 2020:

Ik ben het helemaal eens Michiel! Ik heb de ‘hoop’ om de ‘tegenstanders’ te overtuigen van de kansen al lang opgegeven 😉

En bijna altijd komen de verhalen hoe fantastisch de diesels zijn. NOx zullen we het dan maar niet over hebben. Een ook niet dat auto’s zoals TheoV heeft in Nederland bijna niet voorkomen omdat die terecht onbetaalbaar zijn.

Wat het mooie van een elektrische auto is, dat bijna alle energie die in de accu gaat gebruikt wordt voor de aandrijving. Rijdt je dus in een file dan is het verbruik heel erg laag en de actieradius heel erg groot. Een Tesla rijdt dan misschien wel 1000 km zonder bij te laden. Maar rijdt je juist erg hard dan verbruik je ook veel meer. Dit omdat het rendement van een elektrische auto zo groot is, ongeveer 90%. Dat in tegenstelling tot een benzine/diesel waarvan het rendement ongeveer 30% is. En nee, ik heb het niet over de stroom die ook nog opgewekt moet worden maar wel over de energie die je aan boord hebt. Met een Tesla in de file is geen probleem tenzij het erg koud is en de kachel of airco vol aan moet staan.


Michiel2 antwoordt op 3 maart 2020:

Elektrische auto's kunnen prima een caravan trekken. Het 'probleem' dat nog moet worden opgelost voor caravanners is gewoonweg de actieradius. Die is nu voor de gemiddelde caravanners echt problematisch klein. Ik wil lekker over de route national door frankrijk heen, en rijdt dan doorgaans een km of 600-700 per dag. Dat vinden wij een lekker reistempo. We hebben niet eeuwig de tijd en willen graag een paar weken aan de middellandse zee staan...of lekker zelfs door naar Zuid-Spanje of Scandinavië. Kamperen buiten het seizoen is vrijheid en die vrijheid zou nu heel erg ingeperkt worden door een elektrische auto. Je moet je reis dan aanpassen aan de mogelijkheden van je auto, ipv aan je reislust. En dan laten we nog buiten beschouwing dat een EV die je caravan kan en mag trekken veel duurder in aanschaf is dan een 'gewone' auto. Voor veel mensen is een EV (nog) onbetaalbaar.

Mijn conclusie is dat een EV als reis-trekauto voor mij op dit moment volkomen ongeschikt is. Te duur en te beperkend. Wij overwegen wel een (kleine) EV als tweede auto en ik ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen op dat gebied. Tot die tijd vertrouw ik op mijn (heerlijke) Forester.


Quirien antwoordt op 3 maart 2020:

Een EV is inderdaad in aanschaf duurder dan een gewone wagen.*

Ik denk dat met caravan het pas interresant wordt bij een echte actieradius van 300 km met deze er achter.
Zeker voor een bepaalde doelgroep die de tijd heeft.

* maar... Ga nu eens berekenen met al die voordeeltjes wat bespaar je dan uit over 5,5 jaar.
Per 01 juli € 4000 bonus
Vanaf die datum geen MRB x4,5 jaar en 2025 voor 25% van de oorspronkelijk MRB.
Dan uitgaande van de besparing op "brandstof" 0,40 cent per 10 km versus de prijs van bezine/diesel per 10 km x X aantal km over deze periode.

Trek dit bedrag eens van de aanschaf prijs af als besparing. Misschien is die EV dan in het totale plaatje veel goedkoper.

Laat ik de besparing van onderhoudskosten nog even buiten beschouwing.
Over eventuele inflatie van gelden over die jaren niet besteed en de rente die je nu nog maar hierover krijgt ga ik het maar niet hebben.😉


Michiel antwoordt op 3 maart 2020:

@Menno:

"Wat het mooie van een elektrische auto is, dat bijna alle energie die in de accu gaat gebruikt wordt voor de aandrijving. Rijdt je dus in een file dan is het verbruik heel erg laag en de actieradius heel erg groot. Een Tesla rijdt dan misschien wel 1000 km zonder bij te laden."

Bij heel lage snelheid (en zonder wind) hoeft alleen de rolweerstand overwonnen te worden. De rolweerstand is onafhankelijk van de snelheid en dus is het daarvoor benodigde vermogen is evenredig met de snelheid. Ofwel de benodigde energie is evenredig met de afstand. Dus of je nu 5 km/h rijdt of 0,5km/h zal qua verbruikte energie weinig verschil maken. Maar 5km/h of 50 km/h maakt wel veel verschil want dan krijgt (zeker met caravan) de luchtweerstand de overhand. Zeker is dat een elektische auto in de file energetisch veel gunstiger is dan een verbrandingsmotor. Dat zeggen de wetten van de natuurkunde. Zoals ik al zei: Ik zie de praktijktest met belangstelling tegemoet...

@Michiel2:

Jij behoort duidelijk tot de eerste groep. Tja, zoals ik al zei "voor wie in keer keer door wil scheuren naar Zuid Frankrijk is het waarschijnlijk niks".

"Kamperen buiten het seizoen is vrijheid en die vrijheid zou nu heel erg ingeperkt worden door een elektrische auto. Je moet je reis dan aanpassen aan de mogelijkheden van je auto, ipv aan je reislust."

Dat aanpassen aan de mogelijkheden van je auto doe je nu ook al. Je vermijdt dat je stil komt te staan op een steil stukje. In de file laat je wat afstand om dan het gat weer dicht te kunnen rijden zonder slippende koppeling. Je maakt zonodig de afweging tussen een tiende milimeter van de banden of van de koppelingsplaat. Je bent voortdurende bezig je aan te passen aan de beperkingen van het voertuig. Alleen ben je je er niet meer zo van bewust omdat je het al decennia? zo doet. Een ander vervoermiddel vereist andere aanpassingen aan andere beperkingen. Voor de een is dat lastiger dan voor de ander. Veel vakantiegangers vinden een auto met caravan sowieso veel te beperkend. Die nemen het vliegtuig en slapen in een hotel.

@Quirien:

"Laat ik de besparing van onderhoudskosten nog even buiten beschouwing.

Ik niet. Bij mijn Renault Megane is er ieder jaar wel weer wat. De distributie ketting moet vervangen worden. de uitlaat is kapot of er is weer een ander peifpampalletje gebroken. Dat loopt gedurende de levensduur van de auto nog behoorlijk op. Tot een bepaald niet verwaarloosbare factie van de aanschafprijs. Een elektrische auto vergt nauwelijks onderhoud. Dat moet je zeker meenemen als het over de kosten gaat. Het is niet voor niets dat de autobranche zich zorgen maakt over het verdienmodel als de verbrandingsmotor er uit gaat..



Quirien antwoordt op 3 maart 2020:

@Michiel,
In principe heb je gelijk inzake de onderhoudskosten.
Maar dit kan nogal variabel zijn en levert dus zeker besparing op.

Maar eerlijkheidshalve ben ik in mijn voorbeeld van een hele lage km prijs uitgegaan voor de lading.
Want dit is natuurlijk afhankelijk van je mogelijkheden en hoe ga je laden of laadt je. Maar dan nog mocht je op een prijs van b.v. 75 cent per 10 km uitgaan dan is dit nog een besparing t.a.v. Benzine/Diesel.

En over een paard gesproken. Enkele jaren geleden stond er niet ver van mij op de camping in het Franse gebergte iemand bepakt en gezakt met een klein tentje als overnachting met zijn ezel.
En denk nu niet dat was een zwerver, neen in tegendeel, hij kon wel 3 Tesla's kopen.😂


Michiel2 antwoordt op 3 maart 2020:

@michiel

Die aanpassingen die jij aanhaalt maak ik totaal niet, ik heb namelijk een Subaru...met AWD en automaat. Dus geen helling- of filestress. En al zou je die aanpassing wel doen, vind ik die aanpassing minder ingrijpend dan dat je je vakantieplannen en route om moet gooien omdat je maar 200 km kunt rijden zonder te laden als. Ik rijd absoluut niet in één keer naar Zuid-Frankrijk, maar ook een rit van 650 km is volgens mij ondoenlijk om relaxed via de Route National te rijden met je EV als trekauto. Op die route zul je met een vergrootglas op zoek moeten naar een snellader. Ik dat dat een EV pas bij een flink grotere actieradius en veel meer laadmogelijkheden door heel Europa een serieuze optie wordt voor de (gemiddelde) caravankampeerder.

En dan je punt m.b.t. de onderhoudskosten. Ik denk dat een gemiddelde Toyota of Suzuki door de jaren heen eerder minder dan meer onderhoudskosten heeft dan een Tesla. Ik heb me verbaasd over de opgegeven onderhoudsprijzen voor een elektrische Hyundai Ionic. Die waren namelijk eerder hoger dan lager dan die van een Suzuki met brandstofmotor.

Ik was op zich best geïnteresseerd in die Hyundai als tweede auto. Ik heb zonnepanelen en lever meer stroom dan ik nu gebruik. Dat overschot aan stroom maakt elektrisch 'tanken' extra voordelig voor mij. Een rekensom leerde me echter al snel dat een Hyundai Ionic mij uiteindelijk veel meer ging kosten dan een Suzuki S-Cross met (zuinige) brandstofmotor. De meerprijs van een EV win je bij 15.000 km per jaar onmogelijk terug. Dit komt ook omdat de restwaarde van een EV nog onzeker lijkt te zijn. De inschattingen in koerslijsten laten voor de Hyundai Ionic zelfs een veel grotere absolute afschrijving zien dan voor een Suzuki S-Cross (wat op zich wel logisch is omdat hij meer kost). Mijn conclusie is dat het momenteel echt nog te vroeg voor de particuliere klant om (rendabel) de overstap te maken naar een EV.

Zou gauw het financiële plaatje omslaat ten gunste van de EV gaan mensen als vanzelf massaal aan de EV.


Quirien antwoordt op 3 maart 2020:

Voor wie het interreseert om te lezen hier een artikel van Dagelijksekost.nl

Koptekst: Een Tesla met 650000 kilometer op de teller: dit ging er allemaal aan kapot.


Quirien antwoordt op 3 maart 2020:

Oeps,
Dat automatisch omzetten.
Dagelijksekost moet zijn Dagelijkseauto.nl


Michiel antwoordt op 3 maart 2020:

Dagelijksekost moet zijn Dagelijkseauto.nl"

Bijna goed. 😉

https://www.dagelijksauto.nl/elektrische-auto/tesla-model-x-onderhoud/

Interessant verhaal. Dank voor de link.




Quirien antwoordt op 26 maart 2020:

Zou de Polestar 2 in het kader van caravannen met een max. trekgewicht van 1500 kg en een toelaatbare kogeldruk van 90 kg zomaar de betere opponent t.o.v. de Tesla 3 voor ons caravanners kunnen zijn?

Zie o.a. Op Autovisie een artikel en video: EXCLUSIEF: eerste test Polestar 2 - Ruil de Tesla model 3 maar in!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker