Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Contact Menu

Archief van vraag en antwoorden

Onderwerp: aanhaken caravan
Van: Jan@
Datum: 26 March 2020 - 12:48

Het aanhaken van de caravan hier in NL is wel veel eenvoudiger dan in de VS. Ondanks de dubbele ketting tussen auto en caravan is er ook nog sprake van een soort breekkabel? (de caravan is voorzien van electrische remmen, dus hoe dat werkt??)
Het amerikaanse systeem is m.i. wel een stuk veiliger dan het onze, maar ook veel bewerkelijker.
Opmerkelijk; safety first blijkbaar.


https://www.youtube.com/watch?v=_bwJ-_q0oOg

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Ton Groenendijk
Datum: 26 March 2020 - 13:40

Zo te lezen is dit Amerikaanse systeem gelijk aan dat wat we in Australië gebruikt hebben. Daar wordt ook met een dubbele ketting gewerkt die kruiselings bevestigd wordt. De elektrische rem is geïntegreerd in de stekker . Een stuureenheid achter het rempedaal zorgt voor de nodige stroom. Een losbreekkabel hoort daar niet bij. Het is de bedoeling dat de aanhanger koste wat kost aan de trekker blijft hangen, van daar die dikke ankerkettingen.
Heel bewerkelijk vond ik het systeem niet. De door ons gebruikte Jayco vouwwagen had een kogeldruk van dik 100 kg en een aangepast neuswiel. twee kettingen inhaken, stekker er in en klaar is kees. Het is wel gevoelsmatig een verschil: bijna alle trekkers in Australië hebben een chassis en de hele handel komt zwaar en degelijk over. Het is heel anders dan de geperste stalen achterbakconstructies in Europa. Anders maar niet onprettig.


Van: Ton Groenendijk
Datum: 26 March 2020 - 13:42

en o ja, de handrem is ook echt alleen de handrem, er is geen oplooprem en geen schuifstuk. Voelt lekker degelijk aan.


Van: Jan
Datum: 26 March 2020 - 14:34

Ton, in de bijgaande youtube video kan je er een demonstratie van zien. Dan zijn wij hier een stuk eerder en eenvoudiger klaar met aanhaken.


Van: pieter jansma
Datum: 26 March 2020 - 15:07

Het is een heel andere caravan als dat we in Europa gewend zijn, wat een mooie en vooral stevige caravan . Met een stevig chassis en een heuse stalen achterbumper . Een dikke stationwagon er voor...stuk beter als hier.


Van: Jan@
Datum: 26 March 2020 - 17:34

Zal inderdaad wel wat wegen Pieter, voorheen was de Kia Sorento 2004 zijn trekauto. De V6, die mag hier 2800 kg trekken vlgs autoweek.


Van: PieteR
Datum: 27 March 2020 - 01:02

Allemensen, wat een karwei! Wat ben ik dan blij met mijn Stabifix!


Van: Gert
Datum: 27 March 2020 - 11:01

Heb het idee dat ze alle gemaakte ongemakken, zoals een aangrijpingspunt (de kogel) heel ver naar achter brengen, overdreven hoge gewichten van chassis, opbouw en beveiligingsmateriaal, naderhand weer gaan compenseren door het toevoegen van nog meer gewicht en veerspanningen.
Het aan- en afkoppelen duurt op deze manier ongeveer een hele vakantie..... Zoals veel Amerikaanse ideeën niet gespeend van enige finesse.


Deze vraag kan niet meer beantwoord worden maar meer antwoorden vind je in de informatie op Caravantrekker:

Een auto of caravan kiezen

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Alle informatie over:


Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.


 

© 2004-2020 Caravantrekker