Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Kogeldruk, hoe meten

Renaat vraagt op 30 March 2008 om 14:50:

hoi,

Zopas het caravanhandboek en he caravan-forum nog eens geraadpleegd, maar geen antwoord op mijn vraag gevonden.
Moet de caravan horizontaal staan bij het meten van de kogeldruk of niet?
Twee: mag de handrem van de c'van opstaan of niet bij de meting?
Voor alle duidelijkheid, ik gebruik zo'n rode plastic weger, geplaatst onder de koppeling en in de stalling heb ik geen problemen met horizontaal / handrem maar op de camping soms wel

Graag jullie mening.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter antwoordt op 30 March 2008 om 15:03:

Beste Renaat,
Het beste kun je de kogeldruk meten op een vlakke weg. Zorg in ieder geval dat de caravan vlak staat tijdens wegen.

Ook het liefst zonder handrem, maar dat zal niet altijd lukken. Voornaamste is dat de caravan vlak staat. Zo'n rode plastik weger gebruik ik ook, werkt gewoon goed.


Roel antwoordt op 30 March 2008 om 15:07:

De kogedruk moet gemeten worden zoals de caravan achter de auto hangt. Net zo hoog, scheef of anderzins.
Lukt dat niet in het veld, zet hem dan op de weg.
Handrem erop is zinvol wil je geen afgevuurde rode disselweger langs de oren krijgen. Wielkeggen gebruiken is ook een optie.


Wim antwoordt op 30 March 2008 om 15:23:

Nooit bij stilgestaan, ik denk dat het wel uitmaakt, maar dat het verschil is te verwaarlozen. De disselwegers hebben geloof ik allemaal stappen / aanduidingen van 5 kg of meer. Mijn alluminium-weger, gekocht in 1983 heeft stappen van 25kg met cijfers van 10 mm (1 cm) groot. Ook dat is niet helemaal zuiver. Wel ooit gecontroleerd, of 75kg op de disselweger overeen kwam met de personenweegschaal.
Wat betreft de handrem, die trek ik altijd aan, nooit het idee gehad dat het aantrekken van de handrem veel invloed zou hebben op de meting. Het voorkomen dat de caravan gaat rijden vindt ik veel belangrijker. Ik ga er vanuit, dat 70, 75 of 80 kg niet veel uit maakt. De veiliheidsmarge in de construktie zal dat wel aankunnen. Altijd auto's gekocht met een kogeldruk van 75kg. Als ik het sinds 1983 altijd verkeerd gedaan heb, dan lees ik dat graag op dit forum.


Hans antwoordt op 30 March 2008 om 16:05:

Ik gebruik al jaren een op maat gezaagde balk waarvan de lengte overeenkomt met de hoogte van de kogel van de trekhaak.
Zet deze onder de dissel en op een personenweegschaal en laat de dissel dmv het neuswieltje langzaam zakken tot deze iets vrij van de grond staat.
Zuiverder kun je niet meten.
En dat is weten!


Tjinne antwoordt op 30 March 2008 om 18:19:

Hans ik doe net hetzelfde al 27 jaar en dit gaat perfekt.


VANDENDAELE Hilde antwoordt op 23 November 2018 om 23:58:

Hoe werkt een digitale disselweger en de andere


Jadatis antwoordt op 24 November 2018 om 12:59:

Bij een enkel-asser betekent koppeing hoger>minder gewicht op trekhaak, lager> meer.
Bij een tandemasser net andersom en grotere verschillen.
10 cm verschil bij enkel kan zomaar 5 a 10 kg schelen. Is afhankelijk van de plaats en hoogte van het totaal- zwaartepunt. Laag ZP geeft minder verschillen dan hoog ZP ( voor enkelasser, tandem wordt ingewikkelder.
Dus wegen op de hoogte ,zoals die uiteindelijk op de trekhaak uitkomt.
Handrem er op kan verschil geven, omdat de hefboom niet meer om de assen van het wiel gaat draaien, maar om het stukje op de weg.
Verschil zal klein zijn ( denk in de orde van 100 gram,).


PieteR antwoordt op 25 November 2018 om 00:58:

Hilde, het is net als met personenweegschalen, het gewicht wordt in cijfers of met een pijltje aangeboden. Maar verder zijn ze allemaal enigszins onnauwkeurig. Zo heb ik een neuswiel met ingebouwde kogeldrukweger, en dat spul is het beste te vergelijken met een kapotte gokbak. Het is altijd wat anders en nooit iets goeds!

De beste manier van kogeldruk wegen is toch altijd nog die met de stok en de personenweegschaal, die samen de hoogte hebben van de bovenkant van de trekhaak.

Verder komt het allemaal niet eens zo erg nauw, maar je wil natuurlijk uiteindelijk wel de kogeldruk uitvogelen, die je het beste bevalt...
Sommige caravans willen meer druk dan de fabriek opgeeft en sommige kunnen gemakkelijk met minder druk toe, heb ik gemerkt.


ton groenendijk antwoordt op 25 November 2018 om 10:24:

Zelf heb ik ook zo'n goedkope, in dit tien jaar oude(!) draadje genoemde disselweger en ik hecht er aan even te waarschuwen. Ik heb de weger gecontroleerd met een personenweegschaal en daarna de afwijking (tot 20 kg !!) met viltstift op de binnenbuis aangebracht.
Maar dat is niet het enige.
Zorg er voor dat de rode weger alsjeblieft loodrecht onder de koppeling staat. Omdat ik zelf niet zo slim ben vergat ik dat ooit en lette even niet op. De weger spatte uit elkaar en toen bleek dat zo'n veer met 80 kg belasting heel ver kan vliegen, samen met nog andere onderdelen. Alleen geluk behoedde mij voor schade of letsel.
Hij is wel lekker goedkoop, maar zoals met veel goedkope zaken is behandeling met beleid wenselijk.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker