Caravantrekker.nl

De route naar Spanje

Cor vraagt op 13 april 2008:

Wij reizen met de caravan vanaf amersfoort over eindhoven - maastricht- luik - luxemburg etc naar Spanje. De routeplanner geeft twee alternatieven aan om met de caravan te reizen:
1. de route over antwerpen - brussel - luxemburg etc
2. de route over antwerpen - parijs - millau etc.

Wat zijn jullie ervaringen over de routes 1 en 2 met de caravan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

kees antwoordt op 13 april 2008:

Van jullie uitgangs punt zou ik de eerste kiezen.
Maar beide routes zijn goed.


nico p antwoordt op 13 april 2008:

Route 1, antwerp-brussel-lux. Goed te doen en een mooi alternatief om de klim achter Luik en de barak de Fraituur te omzeilen. (nogal stevige pukkels.)
Route 2, via Parijs en Millau, iets minder, bij Parijs is het een gedraai van jewelste om op de goede weg te komen. En meestal heel druk. En de brug bij Millau slaat een flink gat in het budget. (kost een tientje of vijf dacht ik). Maar wel een hele mooie vlakke route.
Dus, er gaan vele wegen naar Rome, dus kies gewoon de mooiste.


MvO antwoordt op 13 april 2008:

Tol Viaduc de Millau in juli & augustus klasse 2 (auto met aanhanger hoger dan 2 mtr) € 9,70 rest van het jaar € 7,30.


Evert antwoordt op 13 april 2008:

Wij wonen in Wageningen en rijden naar Spanje altijd via Eindhoven - maastricht- luik - luxemburg. Dit is toch de kortste en snelste route. Via millau kun je doen, maar je bent veel langer onderweg. Dus ik zou persoonlijk niet voor de alternatieven gaan, maar als ik moest kiezen tussen die 2 dan zou ik voor de route antwerpen - brussel- luxemburg enz. gaan.


Yvonne antwoordt op 13 april 2008:

Wij wonen in de buurt van Alkmaar en rijden altijd via de route du soleil naar Spanje. Wij rijden de route via Eindhoven-maastricht- luik- luxemburg enz. Dit is voor ons de snelste en makkelijkste route en ook de fijnste route. Wij rijden met vouwwagen.


Wilbert antwoordt op 13 april 2008:

Ik zou in ieder geval niet via parijs-millau gaan rijden! Wij komen uit de buurt van Rotterdam en rijden via luik-luxemburg naar Spanje. Dit gaat altijd super. Wij vertrekken zondagmorgen en overnachten dan op een camping dicht bij de snelweg en gaan de volgende morgen (maandagochtend) weer verder naar Spanje, naar onze eindbestemming.


T. Hak antwoordt op 14 april 2008:

Nou, wij dachten ook ff over millau te rijden maar ik vond dat daar aardige heuveltjes waren. Of ben ik nog niets gewend?


Bert antwoordt op 14 april 2008:

Natuurlijk zijn die hellingen daar nogal lang en bovendien redelijk hoger dan op zeeniveau. Steil? Nee, natuurlijk niet. Het betreft snelwegen, bovendien moderne. Het stijgingspercentage is zelden meer dan 5%. Als je verwacht daar met 110 naar boven te kunnen vliegen heb je het mis met de meeste combinaties. Veel benzinemotoren moeten daar in drie of in twee naar boven en dan betekent 70 km/u veel toeren. En daar is helemaal niets mis mee en volledig normaal. Een sterke turbodiesel doet dit in drie en misschien is dan 80 mogelijk.

Of je niks gewend bent, kun je alleen zelf beantwoorden....


Ed antwoordt op 14 april 2008:

Waarvoor koop je een caravan als je haast hebt? Wij hebben via Millau gereden en genoten van het verrassende uitzicht en vooral die spectaculaire brug.
Op de route du soleil val je in slaap die is wat ons betreft bedoeld voor commercieel verkeer. Domweg stampen.


Hans B antwoordt op 14 april 2008:

Helemaal met Ed eens. Dit is de mooiste autoweg van Frankrijk. En ook nog een aardig stukje tolvrij.


Tjinne antwoordt op 14 april 2008:

De prijs komt ongeveer overeen maar route een is de meest vlakke ,op route twee heb je daar zo'n 30 klm voorbij de brug van Millau een afdaling waar je maar 50km/h mag en het is niet overdreven om die snelheid te handhaven en op de terugweg moet je hem zeker niet rapper omhoog gaan want je karretje gaat serieus afzien met die sleurhut aan de haak .


Freek antwoordt op 14 april 2008:

Zijn er mensen met ervaringen met de route via de N125/N230
over Vielha naar Lérida?


Ton antwoordt op 14 april 2008:

Voor ons NIET meer via millau! Hebben er stukker langer over gedaan en weinig overnachtingscampings (hebben overnacht op een parkeerplaats)! Route du soleil vinden wij veel fijnere route. Het eerste stuk in Frankrijk is een niet zo mooie route, maar wel fijn om te rijden! hoe meer je naar het zuiden gaat hoe mooier het ook wordt en overigens ik kijk toch bijna niet naar de omgeving tijdens het rijden, ik rijd liever op een makkelijkere autweg (route du soleil). Op de route du soleil ook vaak bredere wegen en 3/4 baans. Wij komen uit breda en rijden via antwerpen- brussel- luxemburg- metz enz.


arjan antwoordt op 14 april 2008:

Wij wonen in de provincie Flevoland en rijden via Eindhoven- maastricht-luik- luxemburg naar Spanje/Zuid-Frankrijk toe! Altijd nog super goed gegaan. langs de route du soleil veel overnachtingscampings en parkeerplaatsen om te pauzeren. Verder goede en brede wegen. Omgeving is misschien niet zo mooi als de route via millau, maar ik moet zeggen als je via route du soleil gaat kom je ook mooie omgeving tegen. En overigens vind ik het stuk Nederland tot cl.ferrand oersaai en dan heb je al meer dan de helft van de route erop zitten. Dus voor ons via Route du soleil.


Xanne antwoordt op 14 april 2008:

Wij rijden naar Spanje ook via maastricht-Luik- luxemburg etc! Gaat altijd prima, nog nooit problemen of iets.


nico p antwoordt op 15 april 2008:

@MvO, Is die brug niet een stuk duurder?
Ik heb destijds vlak na de opening ruim 80 euro betaald voor een touringcar met aanhanger?
Groetjes Nico


bernadette antwoordt op 15 april 2008:

Afgelopen zomer met de auto plus vouwwagen over de brug bij Millau gereden. Ik weet het exacte bedrag niet meer, maar het was zeker niet meer als een tientje.
Een tourincar is natuurlijk van een heel andere orde.


nico p antwoordt op 15 april 2008:

Dan ben ik waarschijnlijk in de war met een andere brug.... Ik wordt tenslotte ook een dagje ouder...
Maar, veel plezier in Spanje!


Bert antwoordt op 15 april 2008:

Het was vast die brug over het Kanaal bij Calais. 😉


nico p antwoordt op 15 april 2008:

Oh ja, dat was de kanaalbrug! Hoe dom kan ik zijn...
Haha, 1 april is allang voorbij, maar ik twijfel nog steeds over de kosten van de Millau brug. Niet zo heel erg belangrijk, maar toch


MvO antwoordt op 15 april 2008:

Nogmaals, gegevens ANWB:
Tol Viaduc de Millau in juli & augustus klasse 2 (auto met aanhanger hoger dan 2 mtr) € 9,70 rest van het jaar € 7,30.


Peter antwoordt op 16 april 2008:

Als je geld genoeg hebt neem je de Peage!
Ga toch over Milau. Honderden km gratis snelweg !! En overnachtingen voldoende aanwezig. Kijk maar in de Acsi gids. Aanbiedingen vanaf 10 euro. No problem sir en de brug van Milau moet je gezien hebben en dat voor nog geen tientje!


Michiel antwoordt op 19 april 2008:

Ik heb biede routes gereden.....geef mij de autoroute du soleil maar....
Een keer vanaf spanje terug via Milau en dat was inderdaad flink afzien voor de auto......kilometerslang 60 in zijn 2 terwijl ik via lyon/luxemburg alles in zijn 3 kan doen


Evert antwoordt op 19 april 2008:

Beide routes ook gereden. Voor ons ook autoroute du soleil! Via millau duurt veel langer en inderdaad een behoorlijke lange klim. Wij kwamen met een Ford Focus 1.8 met een vouwwagen moeilijk omhoog, 60/65km hooguit. Route du soleil is sneller en veel meer overnachtingsmogelijkheden+parkeerplaatsen. En overigens is de brug van Millau inderdaad best mooi, maar verder is de route super saai!


Evert antwoordt op 19 april 2008:

Bijvoeging. Via millau waren wij zelfs iets meer tol kwijt dan via autoroute du soleil!


Ineke antwoordt op 19 april 2008:

Wij rijden via route du soleil naar Spanje, fijne en makkelijke route met veel overnachtingscampings en parkeermogelijkheden. En nog nooit problemen gehad op deze route.


peter antwoordt op 20 april 2008:

Hoi Evert,

Kan je mij ff voorrekenen hoe het komt dat je meer tol kwijt bent over Millau, dan over de route du soleil ??? Vanaf Clairmont Ferrand tot voorbij Montpellier tol vrij ! En op de weg naar het zuiden zo goed als berg (heuvel) af. Maar ja, als je weinig tijd hebt om te genieten en alleen maar wilt raggen, dan de route de soleil !


leo antwoordt op 20 april 2008:

ik rijd vanaf 1980 al met de caravan naar spanje.Al meer dan 25 x over de route du solei gereden. Dit is de snelste en makkelijkste route om te rijden. Wel oppassen met de vrachtauto`s, 90 km gaan rijden niets aan de hand. De laatste jaren gereden via Reims-Auxerre-Clermont-Ferrand Millau. Mooie route, goedkoper met tol en brandstofprijzen. Duurt langer en vooral vanaf clermont-ferand is het stijgen en dalen.VOORAL OPPASSEN MET DE LANGE DALINGEN.(snelheid)


Wendy antwoordt op 20 april 2008:

Inderdaad, route du soleil is de makkelijkste en snelste route, vandaar dat wij ook altijd kiezen voor de route du soleil (maastricht - luik - luxemburg- dijon - lyon - orange - spaanse grens).


Evert antwoordt op 21 april 2008:

Ga je met de auto op vakantie naar Spanje of Marokko en wil je weten wat de tolkosten zijn in Frankrijk op de routes naar de Spaanse grens?

Hier heb je ze op een rijtje staan:
Route Luxemburg-Spaanse grens via A31-A6-A7-A9 kost € 62,40
Route Lille-Parijs-Lyon-Spaanse grens via A1-A6-A7-A9 kost € 79,00
Route Lille-Reims-Lyon-Spaanse grens via A1-A26-A5-A6-A7-A9 kost € 84,80
Route Lille-Parijs-Clermont Ferrand-Spaanse grens via A1-A10-A71-A75-A9 kost € 67,30

Bron ANWB
Via Luxemburg - Lyon - Spaanse grens (route du soleil) is het goedkoopst, het fijnst en makkelijkst. Vandaar dat wij kiezen voor de route du soleil.


Iris antwoordt op 21 april 2008:

Wij rijden altijd via route du soleil naar Zuid-Frankrijk of Spanje. Prima route. Wij komen uit Gouda (westen) en vinden de route du soleil het snelst en het fijnst rijden!


Vlaardingerbroek antwoordt op 8 mei 2008:

Van noord naar zuid...Betreft route over Millau.
Tussen Gannat en 40 km voorbij de brug van Millau gaat het behoorlijk op- en neer tussen de 600 en 1100 meter. Dat is een traject van ongeveer 260km. Mijn Almera 1,6 met caravan van 1000kg had het er zwaar mee, veel in 2 op zo'n 4500 toeren moeten rijden. Probleem zal dit jaar wel minder worden heb nu een 2 liter Skoda Octavia, en dezelfde caravan. Je hoeft minder tol te betalen op deze autobaan omdat soms de hellingen enigzins de 5% overschrijden. En 5% is de max voor een fatsoenlijke peáge. Deze autobaan lijkt mij inderdaad wat ruiger en met minder stopmogelijkheden dan de Route du Soleil.
Alleen de Camping Municipal in Gannat, om te overnachten of wat langer, is zo mooi en goedkoop, dat maakt alles goed. Maar zelfs daar moet je alles eerst in zijn 1 naar boven rammen...
Als je echter die meer oostelijke route neemt, België, Metz-Nancy etc. kom je weer meer heuveltjes tegen in België. Die moest de Almera ook wel in zijn 2 doen. Maar daar kom je meer naar het zuiden in Frankrijk inderdaad minder heuvels tegen. En vergeet niet dat er een prachtige autobaan "recht naar beneden gaat" onder Nancy. Een RN maar dan 4 baans. Je moet daar wel op een gegeven moment vanaf en dan kan je binnendoor naar Beçancon, langs bijv. het dorpje Cromary waar ook een hele mooie overnachtings camping is. Maar deze route bespaart wel tol, echter geen tijd.


edwin antwoordt op 8 mei 2008:

ben net terug uit Montelimar, 200 km onder lyon. Geen spanje dus maar kom een heel eind. Ik kom uit Schagen, dicht bij alkmaar en heb heen via Brussel-luxemburg gereden en dat is qua km korter en sneller dan via maastricht. Aan tol kosten bij elkaar ca €55.00 kwijt voor auto met caravan (bestelbus met caravan 7 mtr)
Heb de route du soleil voor het eerst gereden en heb het als positief ervaren. Min punt de Bomvolle parkeer plaatsen langs de weg. Wat een volk allemaal. Ga normaalgesproken naar scandinavie dus dit wad wel even een verschil.
Ook de tolpoortjes met een 250cm brede caravan aan de haak geen probleem. Kon de cassier overal een hand geven.

suc6


mercha antwoordt op 9 mei 2008:

Pak dan lekker n overnachtings camping
Die liggen bijna altijd vlakbij de snelweg.
Wij doen niet andrs meer.
En je bent zo goed uitgerust de andere dag.
En geen last van overvolle parkeerplaatsen.
gr mercha


Nick antwoordt op 9 mei 2008:

Wij zijn afgelopen zomer voor het eerst naar Spanje op vakantie geweest. Wij wonen in de buurt van Amsterdam en hebben via de route du soleil gereden ( maastricht - luik- luxembrug- metz - nancy - lyon - Orange - Spanje). Hele fijne route. Makkelijke te berijden en brede wegen. Verder veel overnachtingscampings. Wij hebben dit stuk met de caravan in 1.5 dag gedaan. Wij hebben overnacht net boven Lyon. Dit jaar gaan we naar Zuid-Frankrijk (dicht bij de spaanse grens) en gaan zeker weer dezelfde route nemen, dit is namelijk erg goed bevallen.


mercha antwoordt op 9 mei 2008:

hallo nick
welke overnachtings camping hebben jullie aan gedaan net boven lyon.
(weet niet of ik de vraag hier mag stellen
gr mercha


Nick antwoordt op 11 mei 2008:

Wij hebben overnacht in Macon. De camping heet ook Macon. Hele fijne overnachtingscamping! Maar in de buurt zijn ook genoeg andere overnachtingscampings.


mercha antwoordt op 12 mei 2008:

hallo nick
Die camping doen we altijd met de terugreis aan.!!
Zeer fijne camping trouwens.
gr pw


edwin antwoordt op 14 mei 2008:

alllemaal zo snel mogelijk op de plek van bestemming zien te komen en dan die dure tol .
via de route nationaal gaat het wel niet zo snel maar zoveel tijd kost het nou ook weer niet .
want je gaat me toch niet vertellen dat de route du soleil mooi is ,dit is alleen maar een steen op het gas pedaal en gaan ,het enigste wat mooi is dwars door Lyon dan zie je wat.
route nationaal is rustiger geen tol en de brandstof prijzen zijn wat goed koper en je ziet ook nog eens wat.
Kom net uit Zuid Frankrijk en heen via de route soleil terug via de Nationaal dat laatste is wel wat rustige


mercha antwoordt op 14 mei 2008:

hallo edwin
De route national, is niet aan mijn man besteed!
En niet dat wij over de route du soleil scheuren.Maar toch.
Ooit n x geprobeert, nee laatste stuk toch maar eraf gegaan!
maar je ziet wel het mooie van de omgeving, op de route nationaal dat is waar.
gr mercha


Richard antwoordt op 15 mei 2008:

Als ik rijd heb ik niet veel tijd om naar de omgeving te kijken. Ik ben liever snel op plaats van bestemming, zodat ik daar zonder caravan de omgeving rustig kan bekijken. Route du soleil is een perfecte route als je gewoon snel naar het zuiden wilt. Op de route du soleil heb je goede en brede wegen. De omgeving na Lyon is ook prachtig. Dus je komt wel mooie stukken tegen langs de route du soleil met hele mooi parkeerplaatsen en veel overnachtingscampings.


edwin antwoordt op 15 mei 2008:

Hallo Richard als je onderweg niet veel van de omgeving ziet rijd je niet echt ontspannen.
Oke je moet wel op de weg letten maar daarbij heb je de tijd toch ook om wat te zien van de omgeving.
En de route soleil valt niet zo veel te zien allleen maar snelweg.
Ikgeef alleen mijn mening iedereen moet tenslotte weten hoe ze van a naar b rijden .
Als ik niet zo lang vakantie had ging ik ook over de route soleil het schiet wel op ,alleen niet als je op die beruchte zaterdagen rijdt.
Maar dan is het ook overal druk.


Hawi antwoordt op 15 mei 2008:

Het ligt er ook een beetje aan waar je moet zijn in Spanje.
Aan de oostkant of in het noordwesten.
Aan de Oostkust? Gewoon de ene route heen en de andere terug rijden. Dan weet je het voor de volgende keer. Lees je instructieboekje van je auto bij welk toerental je auto het meeste vermogen heeft, dan is geen enkele bult in beide routes een bezwaar. Je kunt op deze site zelfs zien wat de prestaties van jouw combinatie is.



Bert antwoordt op 15 mei 2008:

Je bedoelt bij welk toerental de motor de meeste trekkracht (koppel) heeft.


hawi antwoordt op 15 mei 2008:

Ja, een toerenteller geeft ontzettend veel informatie. Het max. koppel en bij welk toeterental de motor het meeste p.k.\\\'s geeft.


Richard antwoordt op 16 mei 2008:

Edwin, ik kan echt niet goed naar de omgeving kijken hoor. Je bent toch bezig met rijden. Tuurlijk kijk je wat rond, maar je kijkt niet heel ontspannen even alles. Met een snelheid van 110km en een caravan erachter ga je niet rustig de omgeving bekijken. Ik rijd de route du soleil niet om de omgeving te zien, maar gewoon omdat het de snelste en makkelijkste route is naar Frankrijk, Spanje.


Ingrid antwoordt op 23 mei 2008:

Wij rijden zelf altijd (vanuit Leiden) naar Spanje via de A20 (Dordogne route). Als je die eenmaal neemt, wil je niets anders. Reden vroeger Autoroute du Soleil (druk) en ook wel via Millau gereden (heuvels..., toen nog geen brug, maar wel goed te doen). Via A20 Parijs Orleans Limoges is het heerlijk rustig na Orleans, en je hebt een groot gedeelte geen tol. De route is mooi, voldoende campings om te overnachten. Prima


janka antwoordt op 23 mei 2008:

Ik ben blij dat we via Limoges A20 naar Spanje rijden. Maar dan wel de andere kant van Spanje. Via de route de soleil naar Portugal is toch wel een beetje om.
@richard, gewoon blijven doen hoor! Blik op oneindig verstand op zero. Waarschijnlijk begint voor jou de vakantie niet na het dichttrekken van de voordeur. En dat is jammer want ook al rij je 110 dan toch valt er onderweg nog heel veel moois te zien!


Frits antwoordt op 23 mei 2008:

Als je de kant van Portugal op gaat lijkt mij het inderdaad verstandig om via Limoges te gaan😉 Wij rijden naar Spanje (costa brava) via de route du soleil, via limoges is voor ons weer heel eind om. Route du soleil is snelle en makkelijke route, nog nooit problemen gehad met deze route. Richard je hebt gelijk als je aan het rijden bent ga je niet rustig even naar de omgeving kijken, tuurlijk zie je wel wat van de omgeving, maar je gaat het niet uitgebreid kijken tijdens het rijden. Het eerste deel is de omgeving minder, maar daarna komen wij ook een heel mooi stuk landschap tegen hoor! Vooral na Lyon!


Frank antwoordt op 23 mei 2008:

Via route du soleil naar Spanje/Zuid-Frankrijk. Wij komen vanuit het westen.


rob antwoordt op 2 juni 2008:

heeft er ook iemand ervaring om over toulouse te rijden? ik weet t is ongeveer 50 km om, maar wel helemaal vlak, dus je kan gewoon op snelheid rijden ipv steeds 50 of 60 rijden als je naar boven gaat. wat ook belangrijk is, er is bijna geen verkeer

rob ijsselstein


Patrick antwoordt op 2 juni 2008:

Ook iK ga dit jaar naar Spanje, zit nog in dubio welke route ik dit jaar zal rijden. Via Toulouse is inderdaad qua kilometers wat langer ( ik meen 30 a 40 km) echter qua reisstijd ontloopt het mekaar niet zo. Ik heb zowel via Milau ( met en zonder viaduct) als over Toulouse gereden. Route de Soleil lijkt mijn persoonlijk niet fijn, erg veel vrachtverkeer namelijk. Nou ik er eens goed over nadenk.. wordt het via Toulouse: Super weg en veel minder heuvelig dan over Milau


Willy antwoordt op 3 juni 2008:

Als ik zou moeten kiezen tussen toulouse en Millau. Dan zou ik voor Millau gaan. Via toulouse is net zo druk qua vakantieverkeer, wel minder hellingen, maar het duurt eindeloos. Wij waren totaal 3 uur langer onderweg, ondanks dat wij geen file hebben gehad. Voor ons gaat route du soleil nog het snelst en qua drukte valt dit reuze mee!! Veel 4 baans waardoor er bijna nooit file is. Wij komen uit de buurt van Amsterdam en rijden via route du soleil naar Spanje.


jacques antwoordt op 23 juni 2008:

Probeer eens een ander alternatief van ca. 32 km langer dan over Luxemburg of Millau. Wij gaan van R'dam naar Spanje via Lille, Parijs, Orléans, Vierzon, Limoges, Montauban, Toulouse, Narbonne, Perpignan etc.


Simon antwoordt op 28 juni 2008:

Inderdaad een prachtige route, Parijs, limoges toulouse etc. Rustig, minder bergen en daardoor veel sneller dan die andere routes. Is ietsje omrijden en volgens mij ook minder tolgeld. Ik heb eerst jaren via de route soleil gereden. Veel te druk. Veel te veel vrachtverkeer. Tot ik een tip kreeg om deze route te rijden. Alleen Parijs is overdag een rotsuk. Daarom route planner navigator instellen en om Parijs heen rijden. Route du soleil heeft namelijk ook nog eens tegen dat al het vrachtverkeer naar italie en zwitserland deze route neemt.Vooral die autotrailers de zogenaamde caravankillers kom je op de route du soleil tegen. Op de voorgestelde route dus niet. OEPS .... nu niet allemaal over deze route gaan want dan kan ik beter over de route du sloleil. HAHAHAHA


Edwin antwoordt op 29 juni 2008:

Probeer eens een ander alternatief van ca. 32 km langer dan over Luxemburg of Millau. Wij gaan van R'dam naar Spanje via Lille, Parijs, Orléans, Vierzon, Limoges, Montauban, Toulouse, Narbonne, Perpignan etc.

Wat zijn ongeveer de tolkosten voor een
auto met caravan voor deze route ?


Ger antwoordt op 30 juni 2008:

Tolkosten zijn allemaal even duur ongeveer. Via limoges -toulouse duurt veel langer. Wij gaan aankomende weekend naar Spanje, wij gaan via Luxembrug, route du soleil. Goede en makkelijke route.


Tjinne antwoordt op 30 juni 2008:

A1 + A3 + A86 + A10 + A71 + A20 + A62+ A61 + A9 tot LE Perthus = € 93.90 = auto + caravan is een zéér rustige baan en is 20 km langer dan de A75 over Millau .


Toos antwoordt op 30 juni 2008:

Via route du soleil is ongeveer 63 euro.


@Eric antwoordt op 30 juni 2008:

Als die 63 euro incl. caravan is dan heb ik geloof ik vaak teveel betaald op de route du soleil.


Johhny antwoordt op 30 juni 2008:

Ik ben nieuwsgierig naar de route die Tjinne aangeeft.

A1 + A3 + A86 + A10 + A71 + A20 + A62+ A61 + A9 tot LE Perthus = € 93.90 = auto + caravan is een zéér rustige baan.

Hoe rustig is zeer rustig en wat voor een weg type is dit en wat is de snelheid ?
ook wil ik graag weten hoe het met het klimmen is.

Wie kan er iets over te vertellen ??


Rob antwoordt op 1 juli 2008:

Heel rustig is het natuurlijk niet. Want er zijn genoeg die naar de dordogne en westkant van Frankrijk gaan en die nemen allemaal deze route. De route is goed te rijden, maar naar Spanje nemen wij toch veel liever de route du soleil. Het eerste stuk gaat vooral langzaam (van Nederland tot orleans ongeveer). Antwerpen, Parijs erg druk. Via route du soleil gaat voor ons met caravan stukker sneller, scheelde bij ons 2 uur.


Tjinne antwoordt op 1 juli 2008:

Hij is zeker veeel kalmer dan de andere vermelde routes en ja er zijn hellingen zoals bijna overal in die streken maar ze zijn goed te doen , ik rij hem met een Zafira 19 cdti 150 pk automaat en de cc erop en hij doet zen werk heel goed ik rij wel nooit boven de 90 km/h met mijn Tabbert 1300 kg.


lau antwoordt op 6 juli 2008:

Ik zat wat op de kaart te kijken toen vroeg ik me af of er ook mensen ervaring hebben met de route via Lille -Reims -Troyes-en dan weer aansluiten op de A31 route soleil richting Lyon . Je omzeilt dan ook de wegwerkzaamheden bij Metz wat toch ook altijd voor oponthoud zorgd . Ik kom zelf uit het zuid westen van het land dus via Antwerpen richting Lille is niet zo'n probleem


@Eric antwoordt op 6 juli 2008:

Over Reims is een prachtige, relatief rustiger weg.
Aansluiten op de Route Soleil kan je doen bij Langres.
Volgens mij betaal je wel wat meer tolkosten.

Zelf komen wij ook uit het westen en rijden bijna altijd over Reims naar de Alpen (wintersport) of richting Zuid-Frankrijk.
In Chalons en Champagne heb je nog een redelijke doortrekcamping, ik meen een municipal.


Olivier antwoordt op 7 juli 2008:

Als je via Reims wil rijden en toch een stuk peage wilt uitsparen kan je ook in Reims de snelweg verlaten en Chalons en Champagne volgen, dan Vitry le Francois volgen, dan naar St Dizier rijden. in St Dizier volg je richting Chaumont. In Chaumont kan je de bordjes volgen om de snelweg A5 op te rijden ofwel volg je de national richting Langres en rij je daar de A31 op richting Dijon. Dit is een mooie weg en je spaart nog de peage uit ook. Het is wel iets langer rijden maar is wel 20 kilometer korten dan dat je de snelweg via Troyes neemt.


J.Monsieurs antwoordt op 8 juli 2008:

Wij rijden de laatste jaren met caravan via Antwerpen, brussel, charleroi, charleville, chalon-en-champagne, Troyes, Auxerre(eerste overnachting), Nevers, Moulin, bij Riom de A75 op en via Clermont Ferrand en Severac-le-Chateau(tweede overnachting), Millau richting Spanje(Costa Brava).
Bevalt prima, tolvrij(behalve laatste stukje Zuid-Frankrijk), niet druk en mooie omgeving.
Eerste dag ong.550km van 7 tot 15 uur. Tweede dag ong.475km van 7 tot 15 uur en derde dag nog 350km van 7 tot 12uur.
Onze vakantie begint als ik instap.......


Henk antwoordt op 16 januari 2009:

wij willen naar narbonne en hebben een renaullt senic 1.6 en een hobby caravan van 1100 kg mijn vraag is, is de route du soleil dan wel een opzie of een andere weg ?we komen uit alkmaar


janka antwoordt op 16 januari 2009:

Vanuit Purmerend zouden we via Limoges gaan, maar dat is persoonlijk. Ik denk dat gezien de vorige reacties in dit draadje je net zo gemakkelijk over de Route du Soleil kunt gaan. (maar het is wel veel leeswerk)


Jos antwoordt op 17 januari 2009:

Wij komen ook uit Alkmaar en rijden via de Route du soleil die kant op. Fijne route, de vlakste route en daardoor ook de snelste. Wij vinden het een hele fijne weg en makkelijk. Al met al prima te doen!
Je kunt eventueel ook via Parijs-Clermont ferrand, deze route is aardig steil, veel klimwerk en duurt een stuk langer. Wij vinden deze route helemaal niets!
Ook kun je via Parijs-Limoges-Toulouse. Deze route is beter dan via Parijs-Clermont ferrand, omdat het minder steil is en ook fijner rijd.
Maar voor ons blijft het rijden via Luxemburg-Dijon-Lyon-Orange nog de fijnste en beste route!!


PA antwoordt op 17 januari 2009:

Van: peter
Datum: 20 April 2008 om 10:48

Hoi Evert,

Kan je mij ff voorrekenen hoe het komt dat je meer tol kwijt bent over Millau, dan over de route du soleil ??? Vanaf Clairmont Ferrand tot voorbij Montpellier tol vrij ! En op de weg naar het zuiden zo goed als berg (heuvel) af. Maar ja, als je weinig tijd hebt om te genieten en alleen maar wilt raggen, dan de route de soleil !


Ik wist niet dat bergaf geen tol vereist werd???????


john antwoordt op 17 januari 2009:

Ik heb de volgende vraag,

Ik wil graag komend jaar naar spanje maar volgens deze site kan mijn auto max 10% tot 11% aan. Wat is de beste weg?
Kom je op de route soleil stelere hellingen tegen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 januari 2009:

Nee. Op autobanen is het hellingspercentage nooit meer dan 5-7%.


Guus antwoordt op 17 januari 2009:

Wij gaan al 3 jaar naar Spanje en rijden altijd via de Route du soleil naar Spanje (die kant op). Wij rijden op zondag+maandag heen. Het is dan absoluut niet druk op de route du soleil die dagen en je kunt heel goed doorrijden, perfecte dagen om te rijden. Ook vinden wij de route du soleil een makkelijke weg en het gaat het snelst. Terug rijden wij op donderdag+vrijdag, dan is het op de route du soleil ook goed te doen, niet druk, geen files. Al met al als je op die dagen rijd gewoon kiezen voor de route du soleil, dit is een hele fijne en snelle route. Wij komen uit Vlissingen en rijden met kleine caravan.


Paul antwoordt op 22 januari 2009:

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan waar je vandaan komt uit Nederland.
Als je komt uit het oosten van het land zou ik kiezen om het eerste stuk via Duitsland te rijden. Zo rijd je via: Prum -Bitburg-Trier-Luxemburg-Metz-Dijon-Lyon-Orange-Spanje.
Als je het het midden van het land komt zou ik kiezen voor de route via Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz-Dijon-Lyon-Orange-Spanje.
Als je vanuit het westen komt zou ik kiezen of via Luxemburg-Dijon-Lyon etc. Of via Parijs-Vierzon-Limoges-Toulouse-Spanje.
Via Clermont Ferrand - Millau vind ik geen fijne route! Veel hellingen en het schiet niet op. Via deze route hebben wij dik 2 uur langer overgedaan.
Succes ermee.


Joris antwoordt op 22 januari 2009:

Ik ben het helemaal eens met Paul.
Wij komen zelf uit het westen. Wij rijden gewoon via Antwerpen-Brussel-Luxemburg-Dijon-Lyon-Orange-Perpignan-Spanje.
Hele fijne route, betere route dan via Clermont Ferrand Millau en dan via Limoges - Toulouse.
Als ik moest kiezen tussen Clermont Ferrand of Limoges, had ik ook gekozen voor Limoges - Toulouse.
Maar wij rijden gewoon via Luxemburg - Lyon. Makkelijke en snelle weg!!


math antwoordt op 31 januari 2009:

route 1 tot Toul dan de route national richten Dijon


Hans B antwoordt op 31 januari 2009:

Maar de route Clermont-Ferrand-Millau is wel heel erg mooi! En dat je er langer over doet: och, dan geniet je ook langer.


maurice antwoordt op 31 juli 2010:

hallo ik zou zelf over millau rijden is veel rustiger weinig vrachtwagens ik heb alle 2 de routes gereden bij millau
even een klim maar ik kom er altijd wel makkelijk met 110 overheen maar ja sommige stukken mag je maar 70 ik
rij zelf met een volvo 850 t5 en een lmc van 1500kg


Pieter antwoordt op 31 juli 2010:

Hee Maurice, ze zijn allemaal vorig jaar al teruggekomen! 😉


Jan antwoordt op 31 juli 2010:

Het is vandaag alweer ZWARTE ZATERDAG.......
Ze staan vandaag allemaal in de file dus ze zijn voorlopige nog niet terug.😉
Toch iedereen een fijne vakantie toegewenst!


Frank antwoordt op 31 juli 2010:

Soms krullen mijn tenen.....
@Maurice : stoer hoor, maar besef wel dat je mensen hiermee volledig op het verkeerde been zet.

Millau is vanuit de Spaanse zijde één van de allerzwaarste caravanroutes over een snelweg in Europa. Ben je zwak gemotoriseerd dan vraag je veel van je auto over deze route. Is je auto technisch niet 100% dan kun je op zeer warme dagen koelingsproblemen krijgen op deze zeer lange autobaanklim. Ja, deze helling is zeker ruim boven de 6%, ik weet niet hoeveel, maar dat zoek ik zo direct even op.
Luik, Kassel en zelfs de Brenner zijn pukkeltjes vergeleken met deze helling vanaf de zuidzijde. Het is het sterkst stijgende, dalende en ook langste heuvelige autobaanstuk in heel Europa dat ik ken.
Er is dus niets mis mee om hem te rijden met caravan, maar voldoende vermogen maakt het je hier zeker makkelijk.
Ben je minder blij met lange steile autobaan hellingen, neem dan de veel vlakkere maar drukkere route soleil.

Natuurlijk moet je de brug bij Millau een keer gezien hebben en is de natuur er erg mooi, maar daar staat tegenover dat het noordelijke deel van de route (onder en boven Parijs e.d.) lelijker is en minder opschiet dan bijvoorbeeld Route Soleil met vervolg over Dijon, Metz.

Hierboven staat veel posts van mensen die ervaring hebben met beide routes, velen kiezen voor het comfort van de Route Soleil, maar als lange, relatief steile autobaanhellingen geen probleem zijn dan moet je Millau een keer gereden hebben.


Frank antwoordt op 31 juli 2010:

Vervolg reactie :

Zover ik kan vinden is de klim onder Millau ruim 7%.
Dit lijkt niet zo veel, maar door de lengte van de stijging met veel bochten en (soms) vrachtwagens op het kruipspoor is dit een serieus te nemen autobaanhelling.


Bert antwoordt op 31 juli 2010:

We hebben die route een keer nader bestudeerd. Zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/lameridienne_a75.php


Frank antwoordt op 1 augustus 2010:

Informatief stukje dat ik al eens gelezen had.

Wat kan een helling lastiger maken of lastiger doen aanvoelen?

De lengte, de hoeveelheid bochten, het mogelijke vrachtverkeer en drukte, de warmte/hitte in een streek, de stevige wind in een streek, het hellingspercentage dat voor een snelweg stevig is.

Het vrachtverkeer en drukte is op deze route zijn niet echt van betekenins, maar de rest van deze ingrediënten maken de snelweg ten zuiden van Millau tot één van de stevigste stukken Europa.

Precies om deze reden ergerde ik mij aan de luchtigheid van sommigen omdat zij er anderen mee in de problemen kunnen brengen.
Met losse auto, vouwwagen of probleemloze caravancombinatie....dan moet je een keer over Millau gereden hebben.
Ben je slechter gemotoriseerd en heb je hekel aan veel autobaanhellingen.....blijf er dan gewoon weg, want de route blijft flink heuvelen over meerdere honderden kilometers met enkele tientallen kilometers onder Millau een iets steviger soort dan de heuvels in de Duitse snelwegen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 augustus 2010:

Precies Frank! Bovendien loopt een deel van die snelweg 'op hoogte' waardoor je motor (vooral zonder turbo) een deel van zijn kracht kwijt raakt.


mercha antwoordt op 1 augustus 2010:

Zoals dries roelvink het zingt.
ja ja ik kom ik kom eraan via de route du soleil.
Fijne reis gehad via deze route
3 wk costa brava , alweer 1 week thuis!koud
Denk dat cor ondertussen ook wel op zijn vakantie bestemming is.
Ben benieuwd welke route cor heeft genomen!
gr


Ruud antwoordt op 1 augustus 2010:

Spanjegangers. Ook wij zijn vorig jaar en dit jaar naar Spanje gereisd. Benicassim om pricies te zijn. Dan reis je (normaal gesproken) over de rondweg langs Barcelona.

Vorig jaar op de heenweg zijn wij vanuit een passerend auto beschoten met een steen. Dat gaf een flinke knal. De inzittenden van de passerende auto wilden mij/ons doen geloven dat er iets mis was met een band, met de boedoeling ons te laten stoppen.

Dat hebben wij niet gedaan omdat wij voorinfo hadden dat dit soort zaken gebeurt. Mijn vrouw zocht via de portofoon contakt met onze medereizigers en toen ze dat in de andere auto zagen gingen zij er snel vandoor.

Vooraf kwam er ook nog een motorrijder naast ons rijden welke veel aandacht had voor wie/wat in onze auto aanwezig was. Ik had door moeten hebben dat ie in contact stond met de (volg)auto, want heb nog nooit een motorrijder naast me gehad diie aandacht voor ons had. Meestal rijden ze (veel te hard) voorbij.

Op de terugweg geen problemen ondervonden en dit jaar op de heenweg ook niet, maar op de terugweg hadden wij wel weer de aandacht van een naastrijdende auto met opengedraaid raam. Mogelijk omdat ik ze zeer aandachtig volgde en zij dit opmerkten hebben wij geen last ondervonden.

Wij zijn/waren niet de enige uit onze groep, en ook van andren heb ik dit gehoord.

Dit is nu al jaren zo aan de gang, hebben jullie aar last van gehad of gehoord?


mercha antwoordt op 2 augustus 2010:

Hallo ruud
Heb er wel van gehoord, maar gelukkig niets ondervonden van die criminelen.
Hoorde wel dat het meestal in de avond gebeurt
Was dat bij jullie ook het geval ''savonds?


Benno antwoordt op 3 augustus 2010:

Op 28 juni jl. van de Golf van Rosas naar Clermont Ferrand (Issoire)gereden via de A75.
In één woord: schitterend. Puur genieten, elke kilometer.
Spiksplinternieuw stukje autoweg van Beziers richting Pezenas (TomTom werd zeer nerveus).
Lekker genieten van mijn TDI tractorretje bij Lodeve en Millau en als toetje de brug. Tol: € 9.20.
Stukje verder cruse control er op. Vierde versnelling 2500 toeren en 90 km/u. Puur van het landschap genieten.
Na overnachting in Issoire de volgende dag naar Nancy.
Zo'n 40 km na Cl.F. afslag Gannat via de A719.
Vervolgens Richting Moulins en via de N70 en N80 naar Chalon sur Saône. Dan rijd je dus bijna 200 km route national. Ik deed er twee en een half uur over.
Vervolgens via Dijon naar Nancy voor overnachting. De volgende dag Luxemburg-Keulen-Enschede.


Ruud antwoordt op 4 augustus 2010:

Nee Mercha, was midden op de dag. En er worden meerdere trucs gebruikt om bestuurder en inzittenden af te leiden en hun slag te slaan.

Het is niet mijn bedoeling om bang te maken, maar let wel op!.


mercha antwoordt op 4 augustus 2010:

oke niet in de avond ruud.
Ik stop voor niemand en anders stoppen bij de eerste pomp.
Nu moet ik zeggen elk jaar ben je wel allert, door de verhalen.Maar ook dit jaar geen rare dingen gezien.
En mensen die nog op vakantie gaan met de caravan.Neem n municipal wel zo veilig.
Zie nog iedere weer dat de meeste gewoon bij n tankstation gaan overnachten.
Gewoon de camping op er liggen er genoeg lang de route
gr mercha


Ruud antwoordt op 4 augustus 2010:

Juist bij die eerste pomp is het een van de 25 meereizende stellen overkomen. Ze staan beiden naast de auto, bij/na het tanken. Een man komt al herriemakend en wijzend op zijn keel op hen af. Zij zijn afgeleid en een ander persoon weet de tas met geld, passen en paspoorten uit de auto te stelen.

Nogmaals, let op!


peter antwoordt op 4 augustus 2010:

tarieven Viaduc de Millau:

http://www.leviaducdemillau.com/divers/tarifs.php

(HT = zonder belasting,EX BTW
TTC= inclusief alle belasting,BTW inbegepen


Dyon antwoordt op 9 augustus 2010:

Hey,

Wat zijn de tolprijzen over route du soleil vandaag de dag? Vertrek over 3 dagen, maar heb t niet echt kunnen vinden.

Groeten,


janka antwoordt op 9 augustus 2010:

Op de site van de ANWB bij landeninformatie. En dan rechts onder het kopje "toltarieven".


Maup antwoordt op 15 januari 2011:

Ben al 7 jaar via de route du soleil gereden maar voor het eerst dit jaar via Milau. Deze weg is ons zeer goed bevallen geen files en bijna geen vrachtverkeer. wat en verschil met de route du soleil waar we bijna altijd de file inreden vooral bij Lyon. Maar !!!!!! je moet wel een heel goede trekauto hebben (zelf een opel vivaro 2.5 TDCI met Knaus Eurostar) want het is 400 km klimmen en dalen. We zijn veel mensen tegen gekomen op de camping die ook via Milau zijn gereden, maar zijn allemaal terug gereden via de route du soleil omdat ze het toch wel te heftig vonden. Dus via Milau is veel sneller (-80 km) vooral omdat het erg stil is op de weg. Maar zorg wel ervoor dat je een hele goede trekauto hebt, heb je dat niet pak gewoon de route du soleil.


Gilbert antwoordt op 15 januari 2011:

Ik vind de mooiste en gemakkelijkste weg nog altijd Brussel Namen Arlon Luxenburg, maar dat is persoonlijk hoor, kan wat rond zijn maar maakt niets uit, het is vakantie, ik heb 1 maal via Parijs gereden, maar dat was nog voor de tijd van de brug van Milau en mij zegde het niets reistijd was hetzelfde, en ik miste de veelvuldige mooie stopplaatsen. maar nogmaals elk zijn mening. Betalen moet je toch, ofwel tol ofwel brandstof, zo heb eens de raad gevolgd van iemand die beweerde nooit tolwegen te nemen, met aanhanger of caravan ga je toch niet aan 130km redeneerde de man wijs, ik volgde zijn raad, maar na de helft van de weg had ik bijna het dubbel verbruikt door steeds afremmen en weer optrekken, dus geen goede optie ook niet.


Herman antwoordt op 15 januari 2011:

Hallo, wij komen uit Zeeland en voor ons was het richter om via Parijs- Millau te rijden. Dit hebben we dus heen gedaan, wat Maup al zegt het was bij Cl-Ferrand- Millau 400 km klimmen en dalen en dit was behoorlijk, wij vonden het verschrikkelijk, er kwam geen einde aan.
Verder veel 2 baans. We reden heen op zondag en maandag en bij Parijs was het druk, in file gestaan.
Via Route du soleil op zondag is er weinig verkeer en geen files.
Over de reis naar Spanje (l'estarit) hebben we 20 uur gedaan. Terug via Route Du soleil gereden op een zondag en ook maandag, toen hebben we er 18 uur over gedaan. Ondanks dat het voor ons iets om was via Route Du Soleil toch sneller gegaan en veel fijner rijden, echt gemakkelijker.
Overigens rijden vele via Route Du Soleil, voor mensen uit het midden en oosten van het land is dit ook korter. Voor ons het het zuid-westen is via Parijs- Cl.Ferrand wat korter, maar niet voor herhaling vatbaar! Veel 2 baans ook en weinig stopplaatsen.
We rijden met Renault Espace 2.0 (170 PK) en een caravan van max. beladen 1300kg erachter.
Mocht je toch via Millau rijden zorg inderdaad voor een goede auto voor je caravan, wij hebben een goede combinatie, maar het ging erg moeizaam en wat ik dus als zei het reed niet fijn via deze route.
Ik zou zeggen kies voor Route Du Soleil!!


Toon antwoordt op 16 januari 2011:

wij reizen al zeker 25 jaar over de route national.
de laatste 10 jaar met caravan. Zelfs op zwarte zaterdag hebben wij geen file gehad en konden we soms met snelheden van 90 km doorrijden.
Je vakantie begint dan thuis en je komt door leuke dorpjes en stadjes. Je ziet dan tenminste ook iets van het land waar je doorheen rijdt.
onze route vanuit eindhoven is:
maastricht - luik - sedan - chalons en champagne (d977) - troyes - auxerre - clamecy - nevers (via 977) -moulins (via n7) - clermont ferrand (dan gaan we de autobaan op richting montpellier A75. dit ivm de bergen)
fijne vakantie...de heen-en terugweg zorgen hier zeker voor.


Peter antwoordt op 16 januari 2011:

De route de soleil is inderdaad minder "vermoeiend'voor de auto.
Maar er is ook een goed alternatief om via Limoges-Toulouse te gaan,via parijs -orleans,daar de A71 en vanaf Vierzon de A20.
Vanaf Vierzon tot Souillac(net voorbij Brive la gaillarde) is deze tolvrij,de hellingen zijn minder hevig dan over de"Millau"route,En het is er vergeven van mooie canoings langs deze route.

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Utrecht&daddr=45.72777,1.34196+to:Perpignan,+Frankrijk&hl=nl

Utrecht-Perpignan via toulouse :1346 km
via Millau : 1325 km
Via Luxemburg-Lyon: 1330 km

I.i.g Goede reis en prettige vakantie.


Elkjar antwoordt op 18 januari 2011:

Limoges- Toulouse is een eindeloze route vonden wij en je betaalt in totaal meer tol dan via Millau en Luxemburg.
Wij rijden het liefst via Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange- Perpignan. We komen uit Almere.


Fabien antwoordt op 22 januari 2011:

Indien naar Hendaye (Baskenland) en tijd genoeg om te rijden en niet om rond Parijs in de problemen te zitten is volgende route ook niet slecht. Antwerpen, Lille en wat verder er af bij Arras (net voor peage) dan anti klok rond Arras richting Hesdin, Abbeville,dan autoroute tot Rouen, (alles gratis en vrij vlot)dan wat klimwerk maar mooi, naar Alencon (tijd om te overnachten?). Daarna via Le Mans - La Flèche naar Saumur en ofwel via Poitiers en Angoulème naar Bordeaux (druk maar toch snel)of rustig via Niort en Saintes. Al dit zonder peage alleen laatste stukje voor Spaanse grens. Op heel deze route zijn er ook nieuwe autoroutes te gebruiken als het echt sneller moet!


filip de clercq antwoordt op 16 juni 2011:

Gezien beperkt trekvermogen:wagen-caraven,zoek ik de VLAKSTE alternatieve,rustige route,dus:NIET langs autosnelwegen!
Westelijke route: orléans,limoges?
Of Oostelijker:Reims,Troyes,Dyon,Lyon,etc.
Dank voor medewerking!


RobD antwoordt op 16 juni 2011:

Filip:
Waarom ga je er van uit dat de snelwegen NIET het vlakst zijn. Iedere doorgaande weg moet de berg over, snelwegen doen dit vaak vloeiender.


filip de clercq antwoordt op 17 juni 2011:

Hoi Rob,
Stel uw reactie zeer op prijs,ik weet wel dat de autoroutes de vlakste zijn,en misschien neem ik ze alsnog in overweging.
Maar,ik had toch liever niet mee hoeven te razen,naast inhalende,luchtverplaatsende vrachtwagens e.d.
Er zijn voor mij nogal wat nadelen,met mijn lichtere combinatie:corolla,bj'91,en carav,de reu:410kg.
INdien wind op kop,en vals plat,of lange helling wordt het een helse rit,begrijpie,vandaar,mijn vraag:de vlakste alternatieve route.
Op zijn belgisch:mercietjes hè


filip de clercq antwoordt op 17 juni 2011:

Hoi Rob,

Ik bedoelde met autoroutes de snelwegen natuurlijk.Niet de routes nationales,waarbij ik de vlakste route zoek

Groetje,fil


Jeroen antwoordt op 18 juni 2011:

Ik zit nu in de Camargue.
Mijn combinatie: Peugeot 206sw 1.4HDI 68pk en een Sterckeman starlett 330 van zo'n 800kg. Ook nog 2 fietsen op de auto.

Geen flitsende combinatie dus.

Onderweg geen enkel probleem op de autoroute du soleil.
Grote delen tussen de 90 en 100 gereden op de teller. Alleen bergop is het veel toeren maken in zijn 3 en dan net geen 90 meer. Alleen bij Luik ging het langzamer.
Ik heb me geen moment traag gevoeld. Velen rijden langzamer.
Temperatuur liep wel wat op, maar nooit heel hoog.


Arie antwoordt op 18 juni 2011:

Het is ook volkomen normaal als je bergop wat terug loopt Jeroen! Lijkt mij prima prestatie's!
Wij komen op de autoroute du soleil de hellingen niet met 90km/u omhoog...meestal zakken we terug naar de 80km/u en bij Luik richting de 70km/u...is ook normaal!
Fijne vakantie gewenst!


mercha antwoordt op 22 juni 2011:

Hallo
is wel verstandig om via antwerpen brussel luxemburg te rijden.
De belgie heben 1 grote bouwput zoals we hebben kunnen lezen.
Wij willen ook deze route nemen. misschen als je rond 5 a 5.30 er langs rijd dat je weinig hinder heb.
Wat is wijsheid???
gr mercha


Karel antwoordt op 23 juni 2011:

Waar kom je vandaag Mercha?
Als je uit Zeeland of omgeving Breda komt is het denk ik toch verstandiger om gewoon te rijden via Antwerpen- Brussel, maar kom je uit andere delen van Nederland zou ik zeker kiezen voor Maastricht- Luik- Luxemburg...daar gaat onze voorkeur sowieso naar uit en met een bijkomend voordeel dat rond deze route bijna geen wegwerkzaamheden zijn!


Fr@ns antwoordt op 23 juni 2011:

Vorige week op route over Luik tussen Aywaille en Baraque de Fraiture grofe stukken een spoor door wegwerk.


Mon!que antwoordt op 23 juni 2011:

Via deze link
http://trafiroutes.wallonie.be/trafiroutes/liste.do

kom je op een pagina met een lijst met de werkzaamheden in Wallonië.

Op E25 zie ik dan:
http://trafiroutes.wallonie.be/trafiroutes/reponse3.do?lnkdetailReponse=DA00384747

en dat zou klaar moeten zijn op 24/6/2011







mercha antwoordt op 23 juni 2011:

Karel
Vanuit breda.
We houden toch maar antwerpen brussel aan denk ik.
We rijden niet in de vakantie druktte
Gaan 1 week daarvoor weg.Eind van deze mnd
Scheelt weer
gr mercha


mercha antwoordt op 24 juni 2011:

Breda - Maastricht - Luik - Luxemburg
Dat word de route. Is beter , anders gelijk in de file.gr mercha


Maartje antwoordt op 24 juni 2011:

Fijne route Mercha via Maastricht- Luik. Bij Luik hebben ze nu ook aan de weg gewerkt, dus weg zal daar nu ook beter zijn. We vonden sowieso de weg na Luik prima te doen. Snelle en gemakkelijke route! Fijne reis.
Wij gaan zondag 3 juli rijden.


mercha antwoordt op 27 juni 2011:

hallo maartje
jullie ook een fijne reis en een prettige vakantie.
De rest ook allemaal
gr mercha


Leon antwoordt op 28 juni 2011:

De route du Soleil is aan te raden. Goed vlak en niet erg lange hellingen en afdalingen.
We hebben zelf vorig jaar een keer de Millau route genomen om eens naar het uitzicht te kijken. Dit doen we dus nooit meer. Enorm lange hellingen en afdalingen. Mijn caravan is niet zwaar en een flinke 2liter diesel motor, maar die begon aardig heet te lopen. Voordeel is dat je daar weinig vrachtverkeer ziet, die mijden deze hellingen en afdalingen namelijk. Je wordt overigens op de weg zelf ook gewaarschuwd voor deze klim.


@Eric antwoordt op 28 juni 2011:

Ik snap dit soort berichten niet zo.
Je geeft niet veel bijzonderheden maar een "niet zo zware caravan" (1200 kilo misschien?) en een "flinke 2 liter diesel" (2.0 TDI van VW of zo?) motor en dan "behoorlijk warm lopen" bij Millau?

Heb geregeld over Millau gereden met een 1.6 liter atmosferische VAG benzine auto van 102 PK / 148 Nm en 1200 kilo caravan maar nooit problemen ondervonden daar.

Tuurlijk moet je combi hard werken maar op tijd teugschakelen en snelheid aanpassen is het toverwoord denk ik?


Tijs antwoordt op 28 juni 2011:

Mee eens Eric: met onze 2 liter diesel (Ford) hebben we 1.600kg plus het gewicht van de auto zelf over lange en steile hellingen naar boven getrokken. Geen centje pijn. Maar dan wel nadat we het bergtrainingsweekend hadden gevolgd en wisten hoe we de motor tot z'n recht konden laten komen.

In zo'n zelfde vakantie op een korte steile rit naar een uitzichtpunt een licht Peugeootje met oververhitte motor langs de weg zien staan. Terwijl er boven een heel wagenpark in alle soorten en leeftijden ongeschonden te bewonderen was.

Zonder over de individuele situatie van Leon te kunnen oordelen lijkt me die route via Milau dus meer een kwestie van een correct getrainde chauffeur, en niet per se een probleem voor de combi.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juni 2011:

Zie mijn eerdere opmerking van 01 August 2010 om 11:46

Bovendien loopt een deel van die snelweg 'op hoogte' waardoor je motor (vooral zonder turbo) een deel van zijn kracht kwijt raakt.

Het ziet er 'normaal' uit maar je bent met een gewone benzine motor wel 10% van je kracht kwijt. Het gaat dus veel moeizamer dan de helling bij Luik.


@Eric antwoordt op 28 juni 2011:

Eigenlijk nooit nagedacht over die 10% verlies bij een atmosferische motor.
M'n nieuwe VAG 1.2 TSI zou ten opzichte van m'n oude bejaarde VAG 1.6 MPI op 1000 meter hoogte dus eigenlijk extra profiteren van de turbo?

Ga dit jaar voor het eerst over Millau met dit nieuwe "wonder der techniek" 😉 , ben benieuwd of het ietsie makkelijker gaat.


Leon antwoordt op 29 juni 2011:

Nog even ter verduidelijking.
Een Espace 2.0DCi met 1300kg caravan.
Tevens rijlessen gehad en aanhanger-rijbewijs gehaald.

De combinatie kwam op zich goed omhoog en ik maakte genoeg toeren.
Echter is de helling erg lang en als je een auto met veel toeren en verbruik de berg opduwt, gaat de temperatuur op den duur echt wel flink omhoog. Was overigens wel op de weg terug. Ik rijd liever relaxed zonder de temperatuurmeter in de gaten te houden.

De vraag was over de ervaringen met deze wegen en mijn ervaring met deze Millau route is dat die echt veel meer lastige stukken heeft dan via de andere route.

Tevens is het stuk bij Parijs niet echt relaxed met alle afslagen die je moet pakken.


Bert antwoordt op 30 juni 2011:

@Leon. Wat zijn lastige stukken? Wat is er op tegen een prachtige route te rijden tegen inlevering van wat snelheid? Is het de 96 kW versie die je hebt? Dan kun je zien in een trekkrachtberekening dat rijden in de 4e versnelling (met voldoende toeren inderdaad zeg >2k) de motor het wat krachtsoverschot het best wat benauwd krijgt op die steilere stukken (7%) op de La Méridienne... Blijf je dan 'trappen' rij je met voldoende (tussen de oren brede Autoroute) snelheid zeg 80 naar boven, maar verg je best veel gedurende langere tijd van je motor. En is het dan ook nog eens warm...? Geen wonder hoor dat een dCi, TDI, D, whatever wat warm wordt. Je kunt ook accepteren dat je een kwartier lang ('t is wat) het wat kalmer aan doet in de 3e versnelling. Iets hogere toeren zeg 3k voor een diesel (70 km/u). Weg is het warmteprobleem.

Neemt niet weg dat je vrij mag ventileren dat die route jouw keuze niet is hoor. Ieder maakt uit alle info die hier zo voorbijkomt zijn eigen keuzes. Prima!

Heb je overigens bij de gevolgde rijlessen en de aanhangeropleiding E ooit vernomen hoe je zou moeten /kunnen anticiperen op dit soort routes? Ben benieuwd, want je meldt dit expliciet.


Frank antwoordt op 1 juli 2011:

Milau is ook niet mijn favoriet. De fraaiheid van het landschap wordt later omgezet in een vreselijk saai stuk, honderden kilometers lang en dan volgt Parijs, waar je weer allert moet zijn.
Ik snap veel posters wel. De Route Soleil is heerlijk onbekommerd rijden zolang het er niet te druk is.
Onder Lyon wordt altijd iedereen gek en moet je weer voortdurend scherp zijn, maar dat bevalt mij beter dan de enorme tegenstellingen op de A75.
Ach ja, na twee keer Lyon rij ik vast wel weer Millau, gewoon voor de afwisseling. Het is allemaal een gevoelskwestie.
Daarom gaan wij dit jaar naar Elba, dan zien wij onderweg meer bergen, meer afwisseling en lekker op de boot.


Fr@ns antwoordt op 1 juli 2011:

Als je van afwisseling houdt is er ook nog een mix mogelijk van autoroute en route nationale. Ik houd ook niet van de Parijs route en combineer de Méridienne met de route Luik-Bouillon-Sedan-Reims-Troyes-Auxerre-Nevers of met de variant Luik-Martelange-Longwy-Verdun-Troyes etc. Die laatste heb ik een paar weken geleden gereden en je kunt ook langs die route met gemak in twee dagen naar de Languedoc.


Leon antwoordt op 1 juli 2011:

Hoi Bert,

Ik heb de 150pk uitvoering van de Espace.
Wel heb ik ergens gelezen dat de router terug via Millau lastiger is dan de heenweg. Ergens hier op dit topic.
Van wat ik me kan herinneren kwam ik met zo'm 90km/u op de helling af in z'n 4. Daarna moest ik al snel terugschakelen naar de 3 om hem op toeren te kunnen houden. Het resultaat was dat ik het grootste stuk uiteindelijk met zo'n 60-70km/u in z'n 3 (+-2800 toeren) naar boven kwam. Ik heb niet geplankt, dat leek me niet goed. Waarchijnlijk kan de auto er wel tegen, maar ik had mijn temperatuurmeter nog nooit zo snel en zo hoog zien stijgen (en ook mijn eigen temperatuur niet).

Was overigens ook een warme dag met >30grd.
Toen de airco automatisch uitschakelde (waarschijnlijk vanwege de hoge motor-temp) kreeg de auto wel ineens stukken meer vermogen en daalde de motor-temperatuur aanzienlijk en ook nog eens snel. Totdat de airco weer opkwam.

De auto zal er waarschijnlijk wel tegen kunnen, maar ik zelf niet zo goed 😉

Tijdens de caravan cursus kreeg ik voortdurend tips over op vakantie gaan met de caravan en met welke versnellingen en toeren etc. Je moet het ergens over hebben in de auto al die uren.


Kees antwoordt op 1 juli 2011:

Via Millau vonden wij een ramp, allemaal van die 'opvangwegen' mocht je de helling te hard omlaag gaan of de bocht niet meer goed kunnen halen...
Veel hellingen na Cl.Ferrand en van Nederland tot Cl.Ferrand is de route werkelijk niets...gewoon saai en rond Parijs super druk.
Nee, doe mij maar de route du soleil naar Spanje, veel sneller en gemakkelijker. We proberen zaterdags niet te rijden om zo rustig naar het zuiden te kunnen gaan.


Frank antwoordt op 1 juli 2011:

Geweldig veel mooie reacties in deze topic, waar veel mensen iets aan zullen hebben die richting Spanje gaan.
Maak je niet te druk om een oplopende temperatuurmeter.
Je kunt hier heel gemakkelijk zelf ingrijpen. Zoals Leon al beschreef : nadat de airco was uitgeschakeld, had hij direct meer vermogen en liep de temperatuur terug naar normale waarden.

Als onverwacht de temperatuur door omstandigheden oploopt, kun je heel eenvoudig zelf de airco uitschakelen. Beter is het nog om de ramen open te zetten en de verwarming aan te doen met de ventilator op flinke blaasstand.
Als je dit doet, wordt het koude water in het verwarmingssysteem richting motor geleid en dat zorgt onmiddelijk voor koeling. Je zult direct de meter zien zakken. De passagiers krijgen dan even lekkere warme lucht om de oren, maar dat heeft ook wel weer iets.
Met al die warme lucht om de oren, snap je direct dat je auto niet zo heel veel schuld treft als je de grenzen van zijn vermogen opzoekt. Het is net een mens....die vindt al die warmte ook niet fijn als hij zich moet inspannen bij >30 graden 😉. Als de temperatuur weer gedaald is, gewoon de airco weer aan, ramen weer dicht en een tikje rustiger omhoog.


Fr@ns antwoordt op 1 juli 2011:

We proberen zaterdags niet te rijden om zo rustig naar het zuiden te kunnen gaan.
Hoe rustig wil je het hebben @Kees. Op werkdagen op de A9 (la Languedocienne) word je gegijzeld tussen hordes inhalende vrachtauto’s met 1 km/u snelheidsverschil, dat rijdt zo rustig dat je er het liefst weer af gaat 😉 maar van warmlopen heb je daar nooit last


gert antwoordt op 9 juli 2011:

Fr@ns, de route nationale waar je over spreekt via trojes en never is dat goed met een caravan te rijden. ik overweeg deze namleijk te gaan rijden


Fr@ns antwoordt op 9 juli 2011:

De genoemde routes zijn tot Verdun en tot Reims tolvrij en niet druk, van Sedan tot Reims echter wel autosnelweg. Van daar tot Troyes péage en zeer rustig qua verkeer.
Vervolgens via een prima RN zonder moeilijke hellingen (let wel op flitskasten) via Auxerre en Clamécy naar Nevers. Autosnelweg boven en rond Nevers is ook tolvrij.
Ik vind het een goed alternatief om Parijs te mijden en toch via Clermont Ferrand te rijden. Afwisselend, maar per saldo natuurlijk wel iets langzamer dan de autoroute. Op veel plaatsen wordt een rondweg gebouwd of is reeds gerealiseerd rond mooie stadjes. Daardoor is het vaak heel aantrekkelijk om eens te kiezen voor de oude route via ‘centre ville’ i.p.v. de route voor vrachtverkeer.


Arthur antwoordt op 19 juli 2011:

Wij gaan binnenkort richting Marseille. Jaren zijn we richting de Mont Ventoux gereden, vaak via de autoroutes maar ook via de RN, zowel de west- als de oostkant. Opschieten doe je via de autoroutes. De keren dat ik via de RN rijd merk ik dat ik veel meer geniet en rustig kan rijden en nog wat van de omgeving zie. Vorig jaar zijn we richting Montauban gegaan en ook weer via de RN (Namen, Sedan, Troyes, Clermond Ferrand). Dit jaar gaan we ook weer via de RN. Veel rustiger en de oude bochten die er uit gehaald zijn, zijn omgetoverd tot aires en dat zijn de mooiste aires. Pootjes uit, koffie zetten en eieren bakken. Puur genieten dus. Tevens verveel ik me op de autoroutes, zo saai en dan krijg ik de neiging de snelheid op te voeren. En laat dat nu juist geen ontspanning zijn (voor mij). Lekker binnen door dus, het echte sturen zeg maar 😉


ato antwoordt op 4 december 2011:

Kom uit Roosendaal.Veel caravanners zijn bang voor Parijs.
In goed 4uur ben ik noord parijs,je moet optijd wegrijden. Rijd niet de A85 maar oude rondweg . Dan over Never naar Milau .Bij normaal op tijd schakelen geen probleem met deze weg.(Wat denken de anderen van Brussel Arlon en de Fogezen ? )


John antwoordt op 4 december 2011:

Prijzen auto toute's:
http://www.autoroutes.fr/index.htm?lang=en
http://www.aprr.fr/autoroute/tarif_autoroute.htm
http://routes.wikia.com/wiki/Prix_des_p%C3%A9ages_en_France
voor specifiek Millau:
http://www.leviaducdemillau.com/version_html/tarifs.php


Leon antwoordt op 5 december 2011:

Ik ben niet bang voor Parijs en voor die hellingen, maar als de route via Luxemburg- Dijon- Lyon sneller gaat kies ik gelieve voor deze route. Daarnaast is het wel zo dat Parijs (erg) druk is + de hellingen na Cl. Ferrand behoorlijk zijn (niet voor niets 'opvangbakken')...dus vandaar dat wij niet gaan voor Parijs- Cl.Ferrand- Millau.


Jorrit antwoordt op 17 januari 2012:

Ik ga vrijdag 27 juli 2012 weg rond 18.00/19.00 uur naar spanje (Costa brava) Dit is voor een zwarte zaterdag, ziet iemand hier een probleem? met betrekking tot file's? Ik kom uit de buurt van Zwolle, en rij met auto zonder er wat achter. En welke route kan ik dan het beste nemen?
Gr Jorrit


Jorrit antwoordt op 17 januari 2012:

Dit is onze eerste keer die kant op. vandaar.
Jorrit


John antwoordt op 17 januari 2012:

Tja Jorrit, als wij eens file's konden voorspellen 😉
Je zult voor een gedeelte achter de file's aanrijden maar geheel vrij?


Jorrit antwoordt op 25 januari 2012:

Tja dat snap ik.
Kon wezen dat er meer mensen in de afgelopen jaren die nacht gereden hadden en mij hier meer over konden vertellen. Iedereen die ik spreek zegt dat ik via Dyon en Lion moet gaan maar routeplanner zegt via Parijs. Vandaar


Alain antwoordt op 25 januari 2012:

Waar kom je vandaan?
Want mijn routeplanner geeft aan dat wij via Luxemburg- Dijon- Lyon moeten rijden en we komen uit de buurt van Rotterdam.
Persoonlijk vind ik via Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange ook veel en veel fijner rijden en erg gemakkelijk.


@Eric antwoordt op 25 januari 2012:

Dit zou mijn favoriete route zijn naar Costa Brava:
Hoop dat de link werkt... 😉

http://g.co/maps/fw3d5


RobD antwoordt op 25 januari 2012:

Een 240km korter dan maastricht - luik - luxemburg- dijon - lyon - orange - spaanse grens!


@Eric antwoordt op 25 januari 2012:

Huhh, 240 km korter, dat lijkt me sterk.
Dan zit er een foutje ergens vrees ik....


Freek Nijeboer antwoordt op 25 januari 2012:

Zoveel mensen, zoveel wensen.. 😉
Grappig om de verschillende overwegingen te lezen, zelfs als het vertrekpunt in veel gevallen gelijk ligt wat betreft snelwegen.

Zelf rijd ik vanuit het "Groene Hart" bij voorkeur via Rotterdam-Parijs-Millau en zo verder. En dat doe ik niet alleen omdat de nav dit aangeeft maar het is m.i. een mooiere route dan via de "7" Alleen al voor DE brug zou je het doen..
Drukte bij Parijs heb ik geen last van want daar komen we in de nacht doorheen. Deze route vraagt inderdaad wel een sterke/goede combi auto-caravan i.v.m de "heuveltjes"

Uiteraard begrijp ik dat mensen uit het oosten beter en sneller via Lux rijden maar vanuit het westen kies ik voor Millau.

Succes met de keuzes, dit is toch ook al voorpret? 😉




RobD antwoordt op 26 januari 2012:

Eric,
Je route link gaat over:Antwerpen, Kortrijk, Parijs, Limoges, Toulouse, Narbone, Perpignan. Correct? Dit is 1510km
VERLEG ik deze naar Maastricht, Metz, Dijon enz kom ik toch op 1755 km
GEEF ik in Via Metz, geeft Google ineens 1461km aan

Althans, zover Google maps het uitrekend, en ook niet altijd accuraat is 😉


Hans antwoordt op 26 januari 2012:

Voor Eric is het veel handiger om via Maastricht- Luxemburg te rijden. Korter + sneller.
Wij rijden vanuit het westen via Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange, omdat dit het snelste gaat naar het zuiden. Wij hebben ook weleens gereden via Parijs- Cl.Ferrand- Millau, maar waren bijna 2 uur langer onderweg vanuit het westen + veel meer hellingen. Wij kiezen dus nu altijd voor Luxemburg-Dijon- Lyon- Orange, snelle en gemakkelijke route!


Jorrit antwoordt op 30 januari 2012:

Ik denk dat jullie allemaal met iets achter de auto rijden maar alleen met de auto wat is dan sneller? van af Zwolle.
Ik ben ook s'nachts bij Parijs als ik daar langs zou gaan.


Benno antwoordt op 30 januari 2012:

Jorrit,
Ik rijd vanuit Enschede direct de Duitse grens over en dan via Bitburg naar Trier/Luxemburg.
Geen gedoe met Maastricht en Luik. Heerlijk.
Misschien is komend van Zwolle, de route via Venlo en daar Duitsand in, een optie.


TheoS antwoordt op 31 januari 2012:

Via Venlo en daar Duitsand in is inderdaad een optie, echter geen goede. Ben je eenmaal in Venlo dan is Maastricht - Luik een prima alternatief: buiten de spitsuren ben je snel door Maastricht. Ook de rondweg van Luik is snel genomen.


Rob antwoordt op 31 januari 2012:

Wij hebben nu sinds een jaar een caravan en rijden via Venlo- Maastricht- Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon- Orange ideale route richting het zuiden. Waarom bij Venlo grens overgaan? Is alleenmaar om dan nog via Duitsland te rijden en via Nederland-Belgie heb je alleenmaar snelwegen en heel erg fijn en gemakkelijk rijden. Ook zonder caravan reden wij deze route komende uit Hengelo.


Jos antwoordt op 1 februari 2012:

Wij zijn afgelopen zomer naar Zuid-Frankrijk geweest (dicht bij spaanse grens). Wij hebben gereden via Maastricht- Luik- Luxemburg- Dijon- Lyon-Orange-Beziers vanuit omgeving Den Haag.
We vonden het erg fijn en gemakkelijk rijden en geen files tegengekomen (reden heen op zondag + maandag en terug donderdag + vrijdag). Alleen op de heenweg druk bij de benzinetankstation in Luxemburg (ja we willen toch goedkoop tanken), maar dat was hooguit 20 min wachten dus dat kan ook nog wel even en vonden wij totaal geen probleem.


Koen antwoordt op 1 februari 2012:

"""Alleen op de heenweg druk bij de benzinetankstation in Luxemburg (ja we willen toch goedkoop tanken), maar dat was hooguit 20 min wachten"""

Daarom is het beter om in Martelange op de N4 te gaan tanken. Daar is 1 kant van de weg Luxemburgs grondgebied met vele benzinestations.
Laatste afrit 'Bastogne - Arlon - Martelange' nemen, de N4 richting Arlon en onderweg kom in martelange uit (na een lange en steile helling bergaf. Let op je remmen 😉 maar dat komt al in een ander draadje voor 😉
Snelheidsbeperking van 70 en 90 km/uur. hier en daar 50 per uur. Glooiende hellingen, geen kuitenbijters.

Ofwel voor Arlon (richting Stockem), ofwel voorbij Arlon ('buitenring' nemen, niet door het centrum) kom je terug op de snelweg naar Luxemburg.
Je bent dan zo'n 50 km eerder gaan tanken dan het allerlaatste station in GHL.
Hoop en al heb je 5 liter verbruikt op die 50 km ?


Arie antwoordt op 1 februari 2012:

Je kunt gewoon ook een afrit nemen en even tanken en weer terug rijden. Van afrit naar benzinestation is 2km en dan weer terug 2 km, dus 4 km om en geen files. Vinden wij opzich ook ideaal.
Al doen wij dit alleen als het bij de eerste tank heel erg druk is anders tanken we gewoon wel langs de snelweg, wel zo gemakkelijk vooral met caravan.


Janka antwoordt op 2 februari 2012:

Ik denk me nog te herinneren dat de pomp bij Steinfort op zo'n 1,5 km van de afrit ligt. Dus d'r af en d'r weer op.


Fran$ antwoordt op 2 februari 2012:

Als je echt voor het uitsparen van centen in Luxmb tankt moet je heen en terug zo dicht mogelijk bij Ned tanken en dat is in Martelange. Op de heenweg met minimale reserve in de tank volgooien... Minder kilometers en nooit wachten.


TheoS antwoordt op 2 februari 2012:

Nee hoor, al praten we hier over peanuts.
Heen: bij het laatste station, zo ver mogelijk van Nederland.
Terug: inderdaad zo dicht mogelijk bij Nederland


Fran$ antwoordt op 2 februari 2012:

Dan rijd je minder op goedkope Franse en meer op dure Nederlandse brandstof


Koen antwoordt op 2 februari 2012:

Volgens mij heeft Frans$ het bij het rechte eind : met een minimum aan brandstof uit Nederland vertrekken en dus (noodzakelijk zelfs) zo eer mogelijk tanken in GHL. Waarschijnlijk Martelange dus. En dan nog eens 50 km verder op het einde van GHL...
Bij terugkeer zo goed als leeg GHL binnenrijden, tanken en 50 km verder nog eens tanken.

Huh ?!? Dààr begin ik niet aan, voor inderdaad, vooral die extra stops, "peanuts".
En met krap genoeg brandstof aankomen in GHL : brrr, liever niet.
Je zal je maar eens misrekend hebben : met kroost, kat en caravan op de pechstrook van de snelweg of N4.

Het idee van Arie en Janka is zeker ook te overwegen.
Moet je wel zeker zijn dat er vlakbij de afrit een benzinestation is (GPS, internet helpt).
Nadeel, ook in Martelange bij de heenrit, is dat de stations niet zo 'ingericht'zijn voor caravans.
In Martelange moet je de weg kruisen. En buiten de snelweg zijn de stations in GHL soms wat kleiner.


TheoS antwoordt op 2 februari 2012:

Dan rijd je minder op goedkope Franse en meer op dure Nederlandse brandstof

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om het maximaal profiteren van de goedkope Luxemburgse brandstof. Deze is goedkoper dan de Nederlandse en Franse


Jan antwoordt op 2 februari 2012:

Het gaat er ook om hoe duur de brandstof is als je niet op Luxemburgse brandstof rijdt.
Rijdt je dus meer op dure NL benzine buiten NL terwijl andere brandstof dan goedkoper is dan ben je dus spekkoper.
Het gaat er toch om zo goedkoop mogelijk brandstof rijden?
Elke druppel dure NL brandstof is teveel. Dus leeg NL uit.


Jan& antwoordt op 2 februari 2012:

Gewoon met een volle tank uit Nederland wegrijden is toch niet zo onvoordelig, tenminste er zijn genoeg goedkopen pompen hier. Als je echt voordeel uit het GHL-tanken wil halen dan zou ik twee of vier jarrycans meennemen en daar volgooien. Alhoewel brandgevaar, stinken ...
Ik zou eigenlijk voor mijn vakantiepret gewoon die paar tientjes extra brandstof maar voor lief nemen😉


TheoS antwoordt op 3 februari 2012:

@Jan,
Even terug naar de dicussie: hier gaat het om zoveel mogelijk profiteren van de goedkopere Luxemburgse brandstof. Dit betekent met een ongeveer lege tank in Luxemburg aankomen en met een volle Luxemburg verlaten.


Jan antwoordt op 3 februari 2012:

Dat laatste zonder meer natuurlijk.
Verder is het toch vrij logisch dat elke liter brandstof meenemen die duurder is dan die je elders kan kopen onvoordelig voor de portemonnaie is?


Jan antwoordt op 3 februari 2012:

Oh, voor mijn vorige bericht zat TheoS ertussen.

TheoS,
Wanneer de brandstof in B goedkoper is dan in NL dan is het toch voordeliger het Belgische stuk ook met Belgische brandstof af te leggen?
En ging het er ook niet over of met volle of met lege tank NL verlaten? Je moet toch ook in Lux. Zien te komen toch?


Koen antwoordt op 3 februari 2012:

Haha, het begint gekker en gekker te worden 😉

Inderdaad Jan, als NL'er nèt in B geraken, daar nèt voldoende tanken zodat je in GHL geraakt (Martelange lijkt me op de route Maastricht - Luik - Luxemburg het meest praktische / dichtbije). Dan nog eens tanken op het einde van GHL (zo'n 50 km verder dus... = 5 liter ?? ).
Maar ook even af de snelweg gaan : meestal is het daar ook iets goedkoper.
En bij terugkeer nèt in GHL geraken, bijtanken op het einde van GHL, nog eens tanken in B.
En telkens van de snelweg afrijden...
(en in F gaan we elke dag brood kopen... met de auto...2 km verder...want de fietsen zijn te zwaar om mee te nemen 😉

@Jan& : Jerrycans vullen : geen ijzeren leger-jerrycans, maar plastic met een goede afsluiting : die stinken echt niet.
(ik kan het weten : heb een set van 3 x 10 liter 😉 .
Maar het is inderdaad wel strafbaar én gevaarlijk bij aanrijding.
Ik dacht dat in sommige landen 5 liter wel toegelaten is ?
Vroeger (jaren '80) zeker in Duitsland.

Enkele jaren terug heb ik zo mijn 3 x 10 liter eens gevuld in GHL, doorgereden naar Zwitserland, daar aangekomen met nog de 3 volle jerrycans (onderweg in F of D misschien 1 x getankt, weet het niet meer zo goed). Het was voor een lang WE van 5 dagen (treffen oldtimercaravans in Sempach).
Wat bleek ?
In Zwitserland was de benzine nòg goedkoper dan in GHL :-(
Daar stond ik met mijn 30 liter 'goedkope' benzine.

Waar wou de TS in 2008 weer naartoe ? Ah ja : Spanje 😉


TheoS antwoordt op 3 februari 2012:

@Jan,
Herhaal je niet met andere woorden hetgeen ik zeg?


Janka antwoordt op 3 februari 2012:

Koen de pomp bij Steinfort ligt direct aan de rotonde voor het stadje. Achter de pomp is een hele grote parkeerplaats, zo groot dat vrachtauto's er een rondje kunnen rijden.


Jan antwoordt op 3 februari 2012:

Van: TheoS
Nee hoor, al praten we hier over peanuts.
Heen: bij het laatste station, zo ver mogelijk van Nederland.
Terug: inderdaad zo dicht mogelijk bij Nederland


Van: TheoS
… Het gaat om het maximaal profiteren van de goedkope Luxemburgse brandstof. Deze is goedkoper dan de Nederlandse en Franse
"

Je bedoelt misschien wel hetzelfde maar je zegt het niet.
Eerder schreef ik al dat het erom gaat om op goedkopere brandstof te rijden.
Dat en in samenhang met het vertrek uit Nederland wat in het draadje naar voren kwam is het zaak zo min mogelijk op duur gekochte brandstof te rijden.
Je kan dus nog goedkoper rijder door naast zoveel mogelijk op GHL brandstof te rijden ook zoveel mogelijk op de goedkopere Belgische te rijden wanneer GHL brandstof niet langer te koop is (in België of Fr.).
Evenzo is het verstandig NL leeg uit te rijden en goedkoop zoveel te tanken dat het reikt tot een nog goedkopere tankmogelijkheid. Dat houdt dus in dat je niet zo ver mogelijk van NL moet tanken maar zo vroeg mogelijk.
En dat heb je andere woorden voor nodig dan die jij hebt gebruikt. Of op zijn minst een andere volgorde daarvan. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 februari 2012:

Dus als ik het goed begrijp moet ik in NL om gaan rijden om mijn tank leeg te krijgen zodat ik goedkoper in B en L kan tanken 😉

Ik geef wat minder gas en bespaar het hele jaar door veeeeel meer.


RobD antwoordt op 3 februari 2012:

Voor de vakantie neem ik 2 dagen de tijd om langs de gehele route alle tankstations te checken en daar te tanken waar het het goedkoopst is 😉😉😉😉
Beetje slalom van pomp naar pomp, schiet zo heerlijk op😉


Jan antwoordt op 3 februari 2012:

Ik tank altijd voor 100 Euro en dan alleen wanneer leeg waar dan ook.
Scheelt een boel tijd en ergernis.😉


Benno antwoordt op 3 februari 2012:

Even ter informatie.
Brandstofprijzen zijn bij alle pompen in Luxemburg gelijk, zoeken naar een goedkope pomp heeft dus geen zin.


RobD antwoordt op 3 februari 2012:

Goh Jan, Ik tank al jaren voor €100,-- Merk er niets van dat de prijzen stijgen😉


olaf cornelissen antwoordt op 21 februari 2012:

ik tank ook gewoon mijn bus helemaal af als wij vertrekken uit oisterwijk kan plus minus 1000 km rijden met de tank diesel, heb al vaak gezien dat er in luxemburg rijen met auto,s staan tot op de vluchtstrook omdan lekker echt hollands met ronkende motor te wachten voor een paar centjes voordeel....je hebt altijd mensen die er een sport van maken om zo min mogelijk te spenderen.........geniet liever


Janka antwoordt op 21 februari 2012:

Iets verder terug kun je lezen dat en tanken in Luxemburg mogelijk is en dat dit ook kan zonder aan te schuiven op de uitvoegstrook.


jeroen antwoordt op 22 februari 2012:

De route via:
Parijs (je moet geluk hebben met de verkeersdrukte).
Orleans, Limoges, Toulouse & Narbonne.
Deze route is goed te rijden & een stuk stiger als de gebruikelijk route via Luxemburg.
Wanneer je via Luxemburg rijd kun je heel goed vanaf Dyon de A39, A40 & A42 over Bourge en Bresse.


frank antwoordt op 27 februari 2012:

Wat is de vlakste, kortste en (meest) tolvrije route via Luxemburg naar Perpignan/Spaanse grens?
Mijn idee is: Lux-Nancy-Besancon-Lyon-Montpellier via RN wegen, of zit ik ernaast?
Vooral een hoog stijgingspercentage wil ik vermijden.
Een beeje mooie route met campings zou mooi zijn.
Racen over de Route du Soleil is geen optie meer...


RobD antwoordt op 27 februari 2012:

@ Frank, als je het hele draadje leest is het antwoord duidelijk. 😉


Wim Lindenhovius antwoordt op 5 maart 2015:

Laat de Caravan in Spanje na de vakantie
En rij met een losse auto terug naar Nederland
De Stalling in Spanje in Prima en kost zeker niet meer als in Nederland
Voordeel is : minder Tol en Brandstof
Met dat voordeel betaal je voor 1 jaar de stalling in Spanje


@remco antwoordt op 14 juli 2016:

Rij al vele jaren met de caravan naar Spanje, Malgrat de Mar op precies te zijn, rij zo min mogelijk tolwegen en veelal binnendoor. kom uit de buurt van Dordrecht en ga over Breda, Antwerpen, Brussel, Charleroi,Reims, Auxerre, Never, Moulins, bij Riom klein stukje tolweg langs Clermond FD, dan door Millau heen om te overnachten. Bij Bezier de tolweg A9 op tot de grens en dan een gedeelte tolweg AP-7 tot Girona, dan via A-2/N-II naar Malgrat totaal 1385 km en ± €40,- tol.


Dennis antwoordt op 19 juli 2016:

Grappig dat een topic uit 2008 nog steeds reacties oplevert.
Ik heb het vandaag aandachtig doorgelezen.
Wij denken er aan om dit jaar via Maastricht - Luxemburg - Lyon te rijden. We vertrekken uit Flevoland en rijden s'nachts. Vorig jaar via Parijs - Millau gereden zonder enige problemen.
Wel erg veel ongelukken op deze route. Ik hou het al een aantal dagen in de gaten en zie elke dag wel wat voorbij komen.


Joke antwoordt op 20 april 2017:

Wie kan mij de Route Nationale zeg maar van Toul naar Malgrat de mar doen toekomen, en wel het liefst de wegnummers, ik ben me toch aan het speuren maar kan er geen wijs uit worden.
m vr gr Joke


Remco antwoordt op 21 april 2017:

https://drive.google.com/file/d/0B_W6DHwBgqcLQXVEb0N4Q0twMzg/view?usp=drivesdk

De route in een tekst bestand.
Via Google maps tolwegen vermijden

Fijne vakantie


freddy antwoordt op 21 april 2017:

Joke,
Toul, is dat een gemeente of stad in Frankrijk?
Nergens te vinden op een wegenkaart ook niet op Google maps


Reinier antwoordt op 21 april 2017:

Toul? Jazeker! Onze vuistregel: "De tol begint bij Toul". (Om heel precies te zijn bij Gye, maar dat is op een steenworp ervandaan) Aan de A31. Wie de Route du Soleil rijdt, komt erlangs.


Remco antwoordt op 21 april 2017:

@Freddy

Toul
57700 Hayange, Frankrijk

https://goo.gl/maps/FhC26jYcTvG2

In mijn vorige reactie stond de route vanaf Toul.
Met Google maps


Frans antwoordt op 21 april 2017:

https://www.viamichelin.nl/1.144.0/html/michelinmap.html?lat=48.68971388695307&lon=5.952014923095704&zoom=12&headerLabel=Kaarten%20en%20Routeplanner&apiJsConfigUrl=%2Fapijs%2F1.34.0%2Fapi%2Fjs%3Fkey%3DJSBS20110216111214120400892678%24166489%26lang%3Dnld%26protocol%3Dhttps%26loadModule%3DViaMichelin.Api.Custom.Core


H W Visser antwoordt op 19 juni 2017:

Ik lees hier tig reacties allemaal over de route du soleil of over Millau,maar is er nu niemand die over Parijs Bordeaux naar Spanje gaat?Weinig tol en het snelste en ga eens niet naar de Spaanse kust maar naar het echte Spanje.


Frank antwoordt op 19 juni 2017:

Kan inderdaad, maar minder logisch. Heb ik drie jaar geleden nog maar eens een keertje gedaan. Maar....ik heb persoonlijk een bloedhekel aan Parijs-Bordeaux. Goh, wat is dat saai, geestdodend en helemaal niets ! Je merkt het al, persoonlijke keuze.

Wij hebben er San Sebastian en Baskenland aan vast geknoopt en toen Spanje doorgestoken richting Costa Brava.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker