Caravantrekker.nl

Met de caravan naar Corsica.

Eric vraagt op 19 mei 2009:

Wij hebben dit jaar voor het eerst nog niet geboekt voor een camping in Frankrijk of Spanje.
Wij willen daarom deze zomer (Juli 2009) naar Corsica met eigen caravan.
Hoe is het rijden op Corsica met caravan, wie heeft daar ervaring mee? Wij hebben een redelijk grote caravan (Dethleffs 490) met een Hyundai Tucson 2.0i (2wd) ervoor.
Het rijden met deze combinatie naar Zuid-Frankrijk en Spanje gaat altijd prima, maar hoe zit het met de wegen en hellingen op Corsica en zijn de campings goed te bereiken met caravan?!
Ook zal het misschien fijn zijn om tips te krijgen waar je het beste kunt opstappen met de bood richting Corsica. Ik had al wel gelezen dat de prijzen met caravan met de boot retour helemaal niet veel is, vandaar dat we het ook graag willen doen met onze caravan. Ik had ook begrepen dat er veel campings zijn op Corsica en dat je voor veel campings niet kunt boeken, dus altijd wel plaats is.
Graag horen wij ervaringen en tips (opstapplaats waar, wanneer, welke dag, goed te rijden met redelijk grote caravan, genoeg campings, etc) over de vakantie naar Corsica.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 mei 2009:

Voor de west kant van het eiland en het binnenland moet je wel goed met een caravan kunnen rijden. De wegen daar zijn smal en bochtig. Als je niet gewend bent met het rijden in de bergen dan zou ik daar niet heen gaan. De oostkant is wel goed te rijden (maar minder spectaculair om te zijn).

Zelfs ik, en 'kenners' weten dat dat heel wat zegt, ben niet met mijn eigen caravan op Corsica geweest omdat ik mijn combinatie daarvoor ongeschikt vond.


Andreas antwoordt op 19 mei 2009:

M.b.t. de veerboten: kijk eens op directferries.nl. Er zijn voldoende mogelijkheden, bijv. v/a Nice of Marseille/F, dan wel Genua/Livorno/I.- Verwacht niet dat het zo goedkoop is. Heb zelf een keer de overtocht Civitavecchia (Rome) naar Barcelona gemaakt maar betaalde wel de volle "trein" lengte van ca. 11 m (Grimaldi Ferries) en waarom zou dat bij andere rederijen anders zijn? Ga maar eens spitten op de div. sites.


@Eric antwoordt op 19 mei 2009:

Ben zelf 35 jaar geleden ooit (zonder caravan) op Corsica geweest.
Wat mij is bij gebleven: wees op tijd met het boeken van een ferry naar Corsica.
Ze puilen uit in het hoogseizoen.

Ga hier eens buurten, staat redelijk veel info op:
http://www.corsica-prikbord.nl/


Marcella antwoordt op 20 mei 2009:

Vorig jaar zijn wij inclusief de reis 3 weken naar Corsica geweest.
Het is een geweldige ervaring en zou het zo weer een keer doen. Het is een prachtig eiland.
Wij zijn opgestapt in Genua en terug naar Livorno gegaan, wij waren in het hoogseizoen met een caravan (T.E.C. 450) en auto (Ford Focus) voor heen en terug (retour) 138 euro kwijt. Ik vind dat echt niet veel voor zo'n boottocht.
Op het eiland zijn veel campings waar je inderdaad niet kunt reserveren. Er zijn wel een aantal campings waar je wel kunt reserveren (zijn de meest populaire campings), maar het is niet persee nodig, want op Corsica zijn genoeg campings.
Het is heel goed te rijden met caravan, maar sommige stukken niet, maar daar kun je eigenlijk ook niet eens komen. Naar de campings en groot gedeelte van Corsica kun je met gemak rijden met elke combinatie zonder problemen.
Wij moesten om half 8 met de boot, zowel heen als terug was dat. Je moet er die dag dus al aardig vroeg zijn en het is verstandig om dan die dag ervoor al een camping in de buurt te hebben, zodat je de volgende morgen om half 8 daar ook echt bent.
Ik zou het zeker een keer gaan doen, boek wel van te voren al de boodreis.
Wij willen het zomer 2010 weer gaan doen, het was echt geweldig. Ook onze kinderen van 10 en 14 jaar oud vonden het prachtig en erg leuk om mee te maken.
Er zijn verschillende opstapplaatsen, ook in Frankrijk zijn er een aantal. Wij hebben dit gedaan via Genua heen en terug via Livorno, omdat dit toen het goedkoopste was. Misschien is dat nu anders en kun je beter opstappen in Marseille, Toulon of Nice.


Marcella antwoordt op 20 mei 2009:

Het was overigens 148 euro i.p.v. 138 euro.


Roy. antwoordt op 20 mei 2009:

Marcella,
Vergis je je niet betreffende de prijs van de boottocht?Wij vertrekken van Piombino uit naar Olbia, Sardinië.Retour met de boot:328-Euro incl. annulerings kosten.


Dirk antwoordt op 23 mei 2009:

Wij zijn er een paar jaar geleden geweest met een Toyota RAV4 (4wd) en een Eriba Troll. Een ideale combinatie voor op het eiland gezien het feit dat de wegen metname in het westen erg smal en bochtig zijn, was het wel een voordeel dat de caravan niet te breed (2mtr) was. Ik zou ondanks dat Corsica zeker een keer aan doen want het is er vreselijk mooi. Gewoon de caravan op een mooie camping neerzetten en van daar uit solo het eiland verkennen. Wij zijn trouwens in Livorno op de boot gestapt en hebben deze niet eens geboekt. Het was echter wel in de rustige juni maand.


Theo antwoordt op 24 mei 2009:

@Menno
Je zegt dat je niet met je eigen caravan op Corsica geweest bent omdat je je combinatie daarvoor ongeschikt vond.
Dit lijkt heel wat te zeggen. Blijkbaar ben je er wel met een andere combinatie geweest. Ik ken je combinatie niet. Had dit te maken met de trekkracht, de grootte van de combinatie, etc.?
Stel dat dit een Volvo V50 2.0D, 2008 (handgeschakeld) en een Avento 465TF AvaAxion, 2008 was geweest, hoe geschikt of ongeschikt had je (jij persoonlijk dus) deze dan gevonden voor die reis?


Joop antwoordt op 24 mei 2009:

Wij zijn afgelopen zomer naar Corsica geweest en vonden het geweldig.
Wij waren met eigen caravan. Opel Astra 1.6 met een Hobby caravan 440 erachter.
Alle combinaties kunnen in principe goed rijden op Corsica, totaal geen probleem. Vooral gewoon naar de campings gaat uitstekend!
Er zijn veel campings op Corsica en op de meeste hoef je inderdaad niet te reserveren. Wij zijn opgestapt in Livorno en terug ook weer via Livorno gegaan.
Corsica moet je een keer zijn geweest, echt prachtig en ook zeker aan te raden gewoon met eigen caravan. Gaat prima.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 mei 2009:

Ik had/heb een Volvo 940 2.3 LPT met een Kip Hyline van 1550 kg. Wij houden ervan een echte 'rondreis' te maken en dus ook de gehele westkust te rijden. Kan dat met die combinatie? Ja het zou kunnen maar met name het wegrijden op een helling doet mijn combinatie te moeilijk om echt ontspannen te rijden. Ga je alleen via de 'rode' N-wegen dan is er geen probleem natuurlijk. Het hangt dus eigenlijk meer af van de wegen die je wil rijden dan de combinatie. Zoals gezegd hoofdwegen gaat met een V50 2.0D en die Avento prima.

Wij zelf hebben een Volkswagen Camper (California) gehuurd en zijn daarmee het hele eiland rondgetrokken en de hele vakantie heb ik mijn caravan niet gemist😉


Robd antwoordt op 24 mei 2009:

Dus je volgende website Menno, word waarschijnlijk: www.Campertrekken.nl?


Theo antwoordt op 25 mei 2009:

@Menno,
Met een Volvo 855 2.4 en een V40 1.9D had ik ook problemen met het wegrijden op hellingen. Daarvoor had ik ook een 940 2.3. Daarvan weet ik het niet echt meer. Ik denk dat dat goed ging. Toen had ik wel een lichtere caravan. De V50 2.0D geeft geen enkel probleem bij het wegrijden. Dat komt, neem ik aan, door de DSTC.
Als het het alleen wegrijden op een helling is, ga ik er zonder enig probleem met deze combinatie naar toe. Toch??????
Natuurlijk heb ik veel ervaring in het rijden in de bergen. Zodra ik weer naar Noorwegen ga, kom ik voor een cusrus bij jullie. Als ik op een helling in een bocht terug moet, vind ik dat toch wel moeilijk.
Ik kan zonder enig probleem met deze combinatie naar Corisca, naar de west kant en het binnenland. Toch??????


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 mei 2009:

@Theo:
Ik zeg niet of dat probleemloos kan want ik ken jouw vaardigheden niet. Als jij aangeeft "Als ik op een helling in een bocht terug moet, vind ik dat toch wel moeilijk." dan zijn dat situaties die je op binnenwegen (of toegangswegen naar sommige campings) tegen kan komen. Blijf je op hoofdwegen is die kans veel kleiner en zal het vast wel lukken. Maar waarom die cursus als je naar Noorwegen gaat? Voor Corsica lijkt die mij zeker zo zinvol!


Bert antwoordt op 25 mei 2009:

Het is vooraf altijd lastig in te schatten of zo'n geel weggetje te doen is met caravan. Als ik de kaart goed bekijk dan gaat het vooral om het westelijk stuk van Calvi via Porto naar Ajaccio. Het zal met regelmaat smal zijn, maar niet extreem steil. Nu hangt het er maar net vanaf hoe druk het is of je soms of vaak door tegenliggers gedwongen wordt om vanuit stilstand op te trekken. Misschien moet je idd ook af en toe een stukje terug en als het druk is en smal vaker dan soms. Volgens caravantrekker.nl kan mijn combinatie nog wegkomen op 500m boven zeeniveau op zo'n 16%. Dat wil echter niet zeggen dat mijn auto het lekker vindt om op slechts 13% weg te trekken en zeker niet als me dat elke dag 10x overkomt, da's niet leuk... Menno is toen die uitdaging niet aangegaan, want laten we duidelijk zijn, met name de binnenweggetjes in het zuidelijk deel is weer een slag apart. Maximale flexibiliteit en een goedkopere overtocht hebben ook wel wat...

Ikzelf zou gewoon gaan met mijn combinatie en met voldoende sponsoring komt dat er misschien ook wel van. 😉 Waarom? Omdat ik die westelijke route wel 'aandurf' na een korte soloverkenning. Ik baseer me dus op de kaart en bij twijfel verken ik de zaak. De weg moet kunnen i.c.m. mijn rijvaardigheden. Het is het verkeer wat me zorgen zou baren. Ik wil namelijk kunnen blijven rijden, zo veel als mogelijk is.

Dat zuidelijk binnenland is denk ik heel goed solo te verkennen vanuit een centrale locatie, maar is naar ik aanneem ook minder druk. Dus zou het maar zo kunnen zijn dat die weggetjes daar óók 'te doen zijn' met caravan. Maar waarom zou je?

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je voldoende vertrouwen hebt in de capaciteiten van je trekauto en in je zelf. Je moet goed weten waar ergens beider grenzen liggen, want je kunt alleen al op de kaart goed zien dat het prachtig is, maar van een andere orde dan de Route Napoléon. En zelfs anders dan het merendeel van de Noorse wegen...


Edwin antwoordt op 25 mei 2009:

Wij zijn 3 jaar geleden in het hoogseizoen met onze kinderen naar Corsica geweest met eigen caravan.
Het rijden op Corsica is echt geen probleem, je moet gewoon denken aan Frankrijk, daar heb je ook weleens wegen waar je moeilijk met caravan kunt rijden, maar daar kom je gewoon niet met de caravan. Heel Corsica kun je goed rijden met de caravan en vooral het oostelijke gedeelte is niets bijzonders, is makkelijk te doen. De natuur, landschap op Corsica is prachtig en de campings ook. Ik kan iedereen het een keer aanraden om naar Corsica te gaan.
Wij gaan het deze zomer weer doen, omdat het zo goed bevallen is.
Wij gaan nu met 3 kinderen van 4, 7 en 10 jaar oud. Onze combinatie is een Volkswagen Passat en een Hobby 520 erachter.
Gewoon doen en het zal erg goed bevallen!


Theo antwoordt op 25 mei 2009:

Menno en Bert,
Bedankt voor jullie reacties. Deze geven inzicht in wat ik verwachten kan.
Vertrouwen in mijn combinatie heb ik wel. In mezelf? Als regel wel. Bij smalle wegentjes waar ik in bochten en op hellingen terug zou moeten zetten, gaat dat wat wringen. Dus misschien toch - als we besluiten naar Corsica te gaan - een cursus.


Geert antwoordt op 14 juni 2009:

Dag eric,

Wij gaan voor de 3e keer naar Corsica met een ford mondeo en een hobby 495. Via Genua of Livorno met Moby is het goed te doen.
In Corsica zijn wel degelijk beperkingen!!
Zo moet je bij Bastia zeker niet rechts af de cap Couse opgaan.
Via Bastia naar Bonifacio is goed te doen.
(Wel druk in de ochtend en 's-avonds.)
En dan door naar Ajacio ook.
Maar andere wegen moet je goed bekijken.
Als je in Bartia aankomt is san damiano een leuke camping.
Makkelijk en dicht bij de haven.
Trek niet teveel rond met de caravan maar zoek enkele campings en maak vandaaruit tochten.
Zo kun je het hele eiland goed bekijken.
Wij gaan 15 july op de boot naar Corsica.

MVG

Geert


Marieke antwoordt op 14 juni 2009:

Het lijkt mij een geweldige ervaring naar Corsica.
Een collega van mij heeft heel wat foto's laten zien en leuke verhalen vertelt dat ik Corsica echt wil gaan bezoeken.
Wij willen dit dan zomer 2010 gaan doen met kinderen van 10 en 14 jaar oud.
Wij hebben een eigen caravan en willen dan inderdaad niet echt toeren met de caravan, maar naar 2 campings gaan en dan van daaruit met de caravan door heel Corsica.
Volgens collega gewoon perfect te doen met caravan, zeker als je gewoon doet zoals wij willen gaan doen. Dan is het totaal geen probleem.
Een collega van mij moest heen en terug om half 8 met de boot, is dat altijd alleen 's morgens of ook nog andere tijden?
Als er nog meer mensen ervaringen en/of tips hebben hoor ik het graag.


Lodewijk antwoordt op 15 juni 2009:

Wij zijn zojuist teruggekeerd van een negende reis naar Corsica met de caravan. Er zijn drie grote maatschappijen waarmee je de overtocht kan maken. Vanuit Frankrijk (Toulon, Marseille en Nice) met de franse staatsmaatschappij SNCM of Corsica-ferries. Vanuit Italië (Genova, Savona en Livorno) kan je eveneens afvaren met Corsica-ferries of de duitse maatschappij Mobylines. Voor een overtocht vanuit Frankrijk (auto, caravan, twee personen, kajuit) mag je rekenen op een driehonderdvijftig tot achthonderd euro, dit is zeer sterk afhankelijk van het tijdstip en haven. Vanuit Italië mag je voor dezelfde overtocht rekenen op een honderdvijftig tot vierhonderd euro. Het is aan te raden via de respectievelijke websites verschillende prijssimulaties uit te voeren. Eén dag verschil in de overtocht of plaats van afvaart kan honderden euro's verschil maken in prijs! In principe is Mobylines de goedkoopste maatschappij. Het comfort van de schepen is vergelijkbaar maar Mobylines is iets kindvriendelijker ingericht. De nationale maatschappij SNCM heeft de slechte faam dat er regelmatig onverwachte stakingen uitbreken waardoor uw afvaart in het honderd kan lopen.
De hoofdweg in Corsica, die volledig rond het eiland loopt, is goed berijdbaar met een caravan. Van structuur kan je hem vergelijken met een tweederangsweg in de belgische ardennen. Reken er wel op dat je er zeer traag vordert, de weg is druk bereden en er zijn weing inhaal mogelijkheden waardoor de plaatselijke bevolking soms ongeziene risico's nemen om in te halen. Als je aan een gemiddelde snelheid van 40 km/u komt mag je blij zijn. Snelwegen zijn er niet en andere wegen moet je zeer goed voorbereiden om met een caravan te bereiden, vele zijn te smal, te steil en in te slechte staat. Campings zijn er genoeg maar kunnen tussen 15 juli en 15 augustus wel overvol zitten. De westkust is mooier van uitzicht dan de oostkust. Het eiland zelf heeft een ongelooflijk klimaat, in de zomermaanden zal je er zelden slecht weer hebben maar houd er rekening mee dat het in de bergen 's avonds erg koud kan zijn en dat je er zeer zware onweders kan hebben. Samengevat...
Zeker doen! Blijf met je caravan op de hoofdweg, zoek een camping niet te ver van de kust en trek ruim tijd uit voor de verplaatsingen. Het zal een onvergetelijke vakantie zijn en misschien ga ook nog negen keer terug!
Indien je meer informatie wil mag je steeds contact opnemen met vkvl@dxadsl.be.


Loek,Sil en de kids. antwoordt op 25 mei 2010:

Wij willen dit jaar ook eens corsica proberen met d e caravan, na een aantal malen zuid-frankrijk(de lanque-doc) en zwitserland(lago de Majore, Lago de Lugano).
wilden we dit jaar (2010 laatste van juli en de eerste twee weken van augustus) daar eens naar toe, samen met onze vaste (reeds vijf jaar) combinatie van citroen C5 break en een hobby 440 SF (max. 1350 kg. en 2.30 breed en tussen de 5 en 6 meters lang) er naar toe!!
Zijn er mede vakantie gangers bekend met zulk soort van combinatie aldaar te rijden. Deze combi heeft ons eigenlijk nooit in de steek gelaten qua trekkracht ed.
we hopen er in ieder geval dit jaar een leuke tocht van te maken!! En voor iedereen die ook die kant op gaat of elsewhere een goede en veilige reis gewenst!!!


Ruud antwoordt op 25 mei 2010:

Wat een natuur op dat eiland, schitterend en onvergetelijk. Als je (solo) naar boven rijdt, kom je de waarschuwingsborden tegen van loslopende koeien op de bergwegen. Onvergetelijk.

Wij hebben een (georganiseerde) rondreis met ACSI gemaakt. Ook een beetje voorzichtig wat aan te treffen of tegen te komen. We hebben met mede campeerders met campers en caravans het hele eiland rond gereisd en de meeste bezienswaardigheden gezien. Geen problemen ondervonden, en zouden nu zo weer zelf solo boeken. Beslist een aanrader.

Ruud


Karel Eimers antwoordt op 25 mei 2010:

Ben vaak op Corsica geweest echter altijd met tent. Ik geef 1 tip rij altijd met de klok mee je als het eiland wilt ronden. Met name bij Porto is de weg smal met steile afgronden aan de zeekant, met de klok mee rij je altijd aan de bergkant.
gr. Karel


RobD antwoordt op 25 mei 2010:

Als de weg toch al smal is, zal er heel weinig verschil in zitten of je nu wel of niet met de klok mee reist. Het is hoe dan ook aan te raden de combinatie OP de weg te houden.


Fr@ns antwoordt op 25 mei 2010:

Heb Tour de Corse gemaakt met XC70/caravan. Heen over Savona-Bastia en terug Calvi-Nice met Corsica Ferries. De juiste dag kiezen kan je voor een grote combinatie € 400 schelen. Mijn combinatie is 11.5m l en >2.5m h, dat betekent diverse toeslagen voor de boot. Rondtocht via Bonifacio, Ajaccio en Porto met meerdere expedities naar het binnenland. Het is een absolute aanrader, maar je moet wel helemaal los zijn op rijden op bergwegen. Laat je niet misleiden door @Karel: in het gebied rond Porto is de weg op veel plaatsen in de rotswand aangelegd en je moet dus klokgewijze extra goed de rechterbovenkant van je caravan in de gaten houden en door de blinde bochten strak op de rechterkant van de weg blijven; omdat de rijweg soms te smal is voor 2-richting verkeer ben je afhankelijk van uitwijkstukjes. Het betere stuurwerk dus, vooral als je vrachtauto’s of andere caravans tegenkomt en je achteruit moet. Ik prijs me gelukkig met een ouderwetse breedte van 2.10m.
Ben je niet gerust op het caravanrijden zelf dan kun je bijvoorbeeld rond Calvi of Bonifacio uitstekend terecht en solo het binnenland in, maar een rondreis is zeker aan te bevelen en voor C5/Hobby volgens mij geen probleem (te volgen trajecten afhankelijk van de chauffeur). De sfeer is Côte d’Azur-achtig, maar dan half zo druk en niet bebouwd. Het aantal verschillende landschappen is eindeloos. Een eiland om terug te keren! Echt steile wegen vind je vooral in het binnenland en op sommige campings en toegangswegen; campings even te voet verkennen.


Frank antwoordt op 14 mei 2017:

Helaas is hier de laatste jaren niets meer gepost over met auto en caravan naar Corsica.
Afgelopen tijd heb ik mij redelijk ingelezen over deze trip. Toch wil ik graag ervaringen horen van andere caravanners want de geluiden over Corsica zijn zeer sterk uiteenlopend. De auto's worden steeds beter en de mensen steeds mobieler. Hoe is de ervaring de laatste jaren?
Ik heb geen problemen met bergen of manoeuvreren (soms wel hoor). Caravan is 2,30 en trekkracht auto is ruim voldoende. Wel blijf ik graag rijden op hellingen en heb ik hekel aan het overig verkeer dat mijn keuze vaak beperkt. Afstappende fietsers midden op de weg e.d. of andere "blinde" medeweggebruikers.
Ook het kilometers lang geconcentreerd moeten blijven voor overhangende rotsen, eindeloze muurtjes langs afgronden, tegemoetkomend verkeer op te smalle rijbaan en asociale medeweggebruikers zijn geen liefhebberij want dan kan ik te weinig genieten van omgeving. Maar....wat moet dat moet ; ) om ergens te komen.

Voorlopige conclusies over knelpunten :
Veerboot kan hectisch zijn. Met beleid en evt. schuin aanrijden en je niet gek laten maken door personeel. Afhankelijk van de kade, veerboot en eb/vloed kan de combinatie de grond raken. Het personeel zorgt dan voor oprijstukken/verhoging.
Na de haven in Bastia niet door de tunnel onder de rotonde ivm hoogtebeperking maar boven over de rotonde.
De hele kustweg Bastia zuidwaarts naar Bonifacio is voor elke caravanner probleemloos.
De weg van Bastia westwaarts naar Ile Rousse en Calvi is iets avontuurlijker en bochtiger maar goed te doen. Altijd twee rijstroken en geen rotsen e.d.
De weg van Bonifacio nordwaarts langs naar Propiano en dan naar Ajaccio is nog iets avontuurlijker maar altijd twee rijstroken en soms rotsige stukken maar nooit overhangend e.d.

Op google, youtube heb ik veel kilometers gekeken maar het is soms moeilijk een goede inschatting te maken.

Klopt mijn conclusie? Wie heeft bovenstaande trajecten gereden met caravan?

Vervolgens : het stuk Ajaccio over Corte weer omhoog moet volgens mij ook goed rijdbaar zijn. Er zijn een paar flinke scherpe bochtjes en smalle stukken in dorpjes met stoepjes en ander verraderlijke dingetjes. Soms overhangende bomen of naar binnenkomende rotswandjes.
Is dit goed rijdbaar en wie heeft hier ervaring met caravan?

Tot slot : De westkust tussen Ajaccio en Calvi. Deze is bloedmooi maar is hij rijdbaar met caravan?

Tsja, heel verhaal maar dan snappen jullie mijn wensen.
Hoe gedetailleerder jullie antwoord hoe mooier ik het vind.


Sjef antwoordt op 14 mei 2017:

Beste Fr@ns ga eventueel naar een voorlichtingsdag van de ACSI die organiseren al jaren reizen naar Corsica en Sardinie met de caravan hebben meestal rond november voorlichtingsdagen.
ACSI in Andelst langs de A15



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2017:

Ik denk dat je conclusies wel kloppen Frank. Alleen het mooie stuk tussen Ajaccio en Calvi blijft echt lastig. Ik ben er niet meer geweest de laatste jaren maar als de trend die je in Noorwegen ook ziet zich ook op Corsica voordoet wordt het niet beter.
Steeds meer mensen met een Camper rijden de mooie weggetjes en willen stoppen op de 'mooie' punten, maar die campers zijn zo groot en breed dat ze de weg blokkeren. Ik zou aan de westkust dus niet graag veel van zulke campers tegen komen.
Even een vooroordeel: Bestuurders van campers kopen die omdat ze het rijden met een caravan te lastig vinden. In praktijk is voor hun het rijden met een camper ook erg lastig😉


jan antwoordt op 14 mei 2017:

Je conclusies kloppen en dat kan ik bevestigen tot Ajaccio.
Wij zijn in Nice de boot opgegaan en dan is het 6 uur varen naar Basta. Geen hectiek met inschepen. Vanuit Bastia haven linksaf en dan de rotondes nemen. In San Damiano een prima overnachtings camping . Van daaruit de noordkant verkend. Wij zijn 2 dagen later doorgereden naar camping Ilots D' Or dus naar het zuidwesten. Van hieruit mooie uitstapjes naar de baai Rondinara en Bonifacio.
Je kunt van daar uit ook de bergen in.
Wij zijn met caravan niet verder geweest.
Corsica is erg mooi maar de bevolking totaal niet klantvriendelijk en vervelend in het verkee


Ton Groenendijk antwoordt op 15 mei 2017:

Voor Corsica-gangers: In augustus 2016 werd op een andere kampeersite een bericht gepost dat bij het bedrijf Corsica Ferries alle gasflessen werden geconfisqueerd (op de terugreis). Wellicht had dat iets te maken met een verhoogde terreurdreiging, maar op grond van de "kleine lettertjes" in de vervoersvoorwaarden schijnt zo iets mogelijk te zijn. Of deze zottigheid ook dit jaar weer van toepassing is, weet ik uiteraard niet, maar bij het boeken kan het wellicht één van de vragen zijn.


Ale Kok antwoordt op 15 mei 2017:

@Jan
Ik heb in 2005 totaal andere ervaringen gehad met de bevolking, ze zijn vriendelijk en een groot gedeelte spreekt gewoon Engels.
@Ton Groenendijk.
Corsica heeft een apart belastingregime, ze hebben op veel producten een belastingvrijstelling, maar deze producten mogen dan niet meegenomen naar de "vaste wal".
Misschien was dat de oorzaak.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2017:

Gasflessen meenemen is in verband met terreurdreiging inderdaad een 'probleem' geweest. Volgens de NKC heb je nu geen last meer:
https://www.nkc.nl/nieuws/2016/oktober/gas-mag-wel-mee-naar-corsica/


Michael antwoordt op 24 mei 2017:

Hi Frank, ik ben het met al je opmerkingen eens en heb alle routs behalve Ajaccio-Corte een of meerdere malen gereden. Ook Bastia-Corte ene Corte-Bonifacio zijn zeer geod te doen zonder smalle wegen of steile stukken. Dan rest natuurlijk de west kant. Corte-Porto is af te raden die hebben we solo gedaan toen we in Corte op de camping stonden maar is voor de caravan niet geschikt. Dan de D81 Ajaccio-Porto-Calvi, deze heb vorig jaar met een 1800kg zware Eriba Nova S485 van 2.30 breed gereden. Het is spannend maar te doen. Wel erg lang geconcentreerd rijden! Als ik het nog een keer doe dan ga ik wel de andere kant op Calvi-Porto-Ajaccio. Dan zit de carvan aan de buitenkant en dat is met scherpe bochten een knikken better dan langs de steile rotswand ivm uitzwenken van de carvan achterkant. De route is fenomenabel !! Ik heb foto's van de reis als je intresse hebt!


Frank antwoordt op 24 mei 2017:

Goede info Michael, bedankt !
Ajaccio Port Calvi over de D81 is dus te doen. Dat dacht ik al. Je beschrijft precies mijn verwachtingen : oppassen met bergkant ivm uitzwaai. Ditzelfde geldt natuurlijk voor de muurtjes langs de afgrond. Het vervelende is dat bijna overal de wegafscheiding direct naast de rijbaan staat. Ook op de "gemakkelijke" stukken zit er langs grote delen vd weg een soort stoeprand. Dit betekent bij even niet opletten dat je schade rijdt.Deze weg is ook geen 10 of 20 kilometer maar langer en dat betekent vreselijk lang geconcentreerd blijven met een 2.30 mtr. Dat is jammer van zo'n mooie trip. Juist omdat die weg verschrikkelijk mooi is, wil je als bestuurder graag rondkijken. Dat wil best totdat een andere weggebruiker iets onverwachts doet. Ik ken mijzelf ondertussen want elk jaar ontstaan er wel ergens problemen (uitdaging 😉 ) Elk jaar kom ik hierdoor ook met extra kosten thuis. Vanavond hak ik knoop door.


Frank antwoordt op 12 juni 2017:

Ondertussen hebben wij ons eerste bezoek aan Corsica bijna achter de rug. Veel gezien en daarvoor moet je veel rijden. Het is een mooi eiland met eigen cultuurtje en mee- en tegenvallers. Er zijn ook wel hele specifieke do en don't aspecten maar dat kan ook persoonlijk zijn. Het eiland hebben wij niet in ons hart gesloten zoals Elba. Misschien moet je daarvoor vaker komen en vooral langer blijven. Als er caravanners zijn die Corsica overwegen, meld je gerust in dit draadje.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker