Caravantrekker.nl

Ik neem alles terug over de Reich caravanweger

Jan Z vraagt op 27 juni 2009:

Ik heb mijn caravan laten keuren bij een erkend bedrijf en die hebben hem ook gewogen(1170 kg asdruk) ik kon het niet geloven en ben gelijk naar een andere weegbrug gegaan (die ook geeikt is) en daar kwam hetzelfde uit de bus.
Thuis gekomen mijn reigh weger gepakt caravan gewogen en ik kwam uit op 960 kg asdruk dus een verschil van 210 kg.
Dus alle comentaar die degene hadden op de weger is terecht het ding is alleen bruikbaar om te kijken of links en rechts het gewicht hetzelfde heeft.
Dus ik had ongelijk.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 27 juni 2009:

Goed zo, opgelucht nu?


Volgende.........😉


@Eric antwoordt op 27 juni 2009:

Ik neem niets terug want ik vond 't al een onding en dat blijkt nu wel weer... 😉

Who's next?


R.VDM antwoordt op 27 juni 2009:

Op 3 punten wegen! 2 x wiel plus neuswiel!!!


Lion King antwoordt op 28 juni 2009:

En dat was zo ongeveer conform aan mijn ervaringen met die weger. Met dat verschil dat-ie bij mij aanzienlijk (ca. 10%) meer aangeeft en bij Jan Z minder....
Voor wat betreft kogeldruk vertrouw ik op mijn (zelf gecalibreerde) veerdrukmeter. Voor wat betreft die asdruk weet ik tot op 10 kg nauwkeurig wat die bedraagt aan de hand van weegbruggegevens en wat er zo ongeveer aan boord is.

Betrouwbaar? Hoezo?
Vermoedelijk even betrouwbaar als de "lanceerdatum" van de Reich Compact mover.....


@Eric antwoordt op 28 juni 2009:

Van: R.VDM
Datum: 27 June 2009 om 22:28

Op 3 punten wegen! 2 x wiel plus neuswiel!!!


Het caravanbedrijf en een andere officiele weegbrug hebben de caravan gewogen en vonden beiden een asdruk van 1170 kilo.
Jan met z'n Reich woog hem en vond een asdruk van 960 kilo.

Wat heeft de kogeldruk er dan nog mee te maken?


Robbert antwoordt op 28 juni 2009:

Ik heb deze REICH ook en heb andere ervaringen. Een check bij een geijkte weegbrug resulteerde in een verschil van totaal 35 kg totale asdruk. Van belang bij deze REICH is de wijze van gebruik. Rij er, bij voorkeur aangekoppeld aan de auto, heel rustig overheen. Dan 'geef' je het apparaat de tijd om te wegen en krijg je een behoorlijk nauwkeurige meting. Daarnaast moet de ondergrond hard en vlak zijn. Ook niet op de weger heen en weer 'hobbelen' met je caravan, gaat het ook mis. Dus ja, zit wat beperkingen aan in gebruiksgemak, maar als je daar rekenschap van neemt dan krijg je ook een betrouwbaar resultaat. In de een recente autoweek is aandacht besteed aan meerverbruik brandstof met caravan aan de haak. Voor bepalen totaalgewicht van de combinatie (zowel auto als caravan) maakte men ook gebruik van de REICH weger.


Jan Z antwoordt op 28 juni 2009:

Hoi Robbert,
Als ik mijn caravan over de weger rij ligt de weger precies in het midden van het wiel en op een harde ondergrond,daarbij herhaal ik het altijd dus ik doe de weging 2 keer .
Ik doe dit al meer dan 10 jaar zo en heb altijd ongeveer hetzelfde gewicht links en rechts dus aan de manier van wegen kan het niet liggen dit doe ik altijd heel zorgvuldig.


RobD antwoordt op 28 juni 2009:

@ janZ: Ik doe dit al meer dan 10 jaar zo en heb altijd ongeveer hetzelfde gewicht links en rechts dus aan de manier van wegen kan het niet liggen dit doe ik altijd heel zorgvuldig.

De manier waarop zal wel goed zijn. De uitkomst is bepalend.
Als de weger, zeg 5% afwijkt, doet die dit elk jaar. Structureel.


Jan Z antwoordt op 28 juni 2009:

Dat bedoel ik ook, de weger heeft al die jaren de afwijking gehad.


antwoordt op 28 juni 2009:

De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat je dit al 10 verkeerd doet.

Ja,...................nu zijn de rapen weer gaar natuurlijk. 😉
Nou, kom maar op dan. Je krijgt toch wel gelijk hoor.

Feit is dat er blijkbaar een markt voor is. Ze worden namelijk nog steeds geproduceerd en verkocht.


@Eric antwoordt op 28 juni 2009:

Dus wat doen we dan als we worden aangehouden door de acceptgiro-brigade van de KLPD en die komen met een Reich weger aan?


Pieter antwoordt op 28 juni 2009:

Ja Roel, zo lust ik er ook wel een paar!
Als er een markt voor is, is het dus een goed ding?
De Hobby is de best verkochte caravan, is dat dan ook om die reden de beste caravan van Nederland?
En wat we doen, als we tijdens een politionele actie over een Reich weger moeten rollen?
Eerst even vragen naar het ijkbriefje en zelfs dan nog achteraf bezwaar aantekenen, mocht er een prent volgen...


RobD antwoordt op 28 juni 2009:

@ Pieter, er is nog steeds een markt voor zoals Roel sceptisch opmerkte. Dat ze goed zijn mag iedereen voor zich beoordelen.
Dit forum probeert wat genuanceerder de voor- en/of nadelen aan te tonen.

Voor de KLPD jongens is het ook behelpen met deze dingen. En inderdaad, er zal een officieel ijkmerk op moeten zitten willen ze een proces verbaal op kunnen maken. Geen ijkmerk-geen centen.


LeenH antwoordt op 26 april 2014:

Alles wat de politie gebruikt om een bekeuring te schrijven moet voldoen aan de eisen voor meetmiddelen politiediensten. De apparatuur moet geijkt worden door een erkende instantie, zoals in Nederland het NMI.

Zonder deze kalibratie is een bekeuring nooit rechtsgelding.

Gezien de verhalen over spreiding in de metingen, zal de politie deze weegapparatuur dus normaal gesproken niet mogen toepassen voor het uitschrijven van en bekeuring.

Enfin, een en ander heeft mij aan het twijfelen gebracht betreffende het aanschaffen van een Reich weger. Nog eens een andere oplossing voor proberen te verzinnen.


Arie antwoordt op 22 juli 2017:

Idd onbegrijpelijk dat zo'n onbetrouwbaar wanprodukt nog verkocht wordt. Waardeloos ding. Ook met nieuwe batterijen en geheel volgens de handleiding gebruikt.


Jasper antwoordt op 22 juli 2017:

Het enige wat je kunt doen is bij de eerstvolgende beurt even laten wegen bij de dealer. En bij thuiskomst met de Reich. Het verschil kun je voortaan in je weging steeds aanhouden.
Het enige foutje in dat ding (toevallig niet de mijne) is de steeds aanwezige meet-onzuiverheid. Is het geen 5%, maar 6, 7 of 8? Nou en?
Volgens mij geen reden om het hele ding af te serveren. En daarom blijven ze die dingen maken en verkopen.


Gijs antwoordt op 23 juli 2017:

Aan de weger mankeert niets, alleen hoe hij gebruikt word.
Je gaat in engeland toch ook niet rechts rijden.
Gebruik hem al jaren en bij juist gebruik werk hij perfect en nauwkeurig.


Frank antwoordt op 23 juli 2017:

Mijn Reichweger heeft een verschil van maar lieft 30% tussen beide sensoren. Hoezo nauwkeurig?
Eén sensor doet wat hij beloofd : niet meer afwijking dan 3%. Deze is dus best geschikt voor kogeldrukwegen.
Het links/ rechts verschil wil ook nog wel.
Maar het totaaLgewicht kan ik alleen benaderen door minimaal tien keer per wiel te meten. De wet van de grote getallen zorgt dan voor een redelijke uitkomst.
Voor de kogeldruk heb ik sinds kort een nieuwe geeikte weger. Een verademing dat ding ! Jaren te laat gekocht.


Frank antwoordt op 24 juli 2017:

Reacties geschreven met een mobieltje geven meestal wel spelfouten als je niet checkt.
Maar nu zie ik in mijn eigen reactie....EIken, beuken, kastanjes....oefff...das wel dommigheid 😉


Hans antwoordt op 24 juli 2017:

Hij is dan niet te gebruiken als weger maar als je de geeikte weger mooi in de lak zet kan je hem altijd nog als dienblad gebruiken of zo.
Maar, taalfouten of niet, we snappen je wel hoor Frank.

Hans


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker