Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravan koppelt niet los van de auto

Sandra vraagt op 02 August 2009 om 00:22:

We hebben vandaag een caravan gekocht uit 1981 die gekoppels is aan de caravan met een koppeling met een stabilisator.Eenmaal; thuis gekomen wil hij met geen mogelijkheid van de auto losgekoppelt.Iemand?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

DJ antwoordt op 02 August 2009 om 00:33:

Als het de Alko-stabilisator is moet je niet alleen de handgreep omhoog trekken maar ook de rode knop/schijf aan de andere kant van de koppeling los draaien tot een lichte aanslag


DJ antwoordt op 02 August 2009 om 00:54:

Iets te kort door de bocht, nog een keer:
-koppeling moet niet onder spanning staan dus niet duwen of trekken aan de auto
-rode hendel van stabilisator omhoog trekken
-rode schijf aan andere kant losdraaien tot aanslag
-koppelingshendel omhoog trekken en dan aan slinger neuswiel dissel omhoog draaien

en dan gerustgesteld gaan slapen


Pieter antwoordt op 02 August 2009 om 00:55:

Waarschijnlijk is dat een stabilisator met typenummer AKS 1300?
Is het dan zo, dat die grote draaiknop niet wil "pakken" en blijft ratelen?
Als dat zo is, kun je proberen om de knop voorzichtig met een hamer in de goede richting te tikken. Het helpt om dan een stokje te gebruiken om op te slaan, dan beschadigt de knop minder makkelijk.

Een andere manier om een tegenstribbelende stabilisator los te krijgen is om een beetje vooruit/achteruit te rijden met de caravan op de handrem.

Er was ooit ook een type, geen Alko, dat niet los wilde, als de hoek met de auto te groot was. In dat geval had je soms aardig wat moeite om de auto er recht voor te krijgen.


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 09:09:

We gaan bovenstaande tips zo uitproberen.We hebben het gisteravond opgegeven.Maar als iemand nog eventueel andere tips heeft(mochten deze niet werken)het is een stabilsator van het merk Westfalia een SSK.
Heel erg bedankt voor de snelle reacties.


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 10:04:

Bovenstaande tips hebben ook niets uitgehaald.Iemand anders nog?


pe antwoordt op 02 August 2009 om 10:12:

Als het een ssk 2 is wil het nog wel eens lukken om met de hand die armpjes links en rechts van de koppeling even heen en weer bewegend naar buiten te trekken dan gaan ontkoppelen.succes


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 10:30:

Het is geen SSK2.We hebben de ANWB gebeld,want mijn man moet zo naar zijn werk met de auto.En alhoewel een constant vakantiegevoel erg leuk is,is heel de tijd met de caravan rijden niet echt handig.We hopen dat het een handigheidje is wat we over het hoofd zien.Ik laat jullie nog weten hoe het afloopt.


T5 antwoordt op 02 August 2009 om 10:35:

Sandra,

Wellicht heb je de SSK type 1 (de allereerste) op de caravan zitten.

Heb je wel eerst de klaphendel met zwarte greep los gemaakt die het zwarte schokbrekertje los haalt.

Het zwarte schokbrekertje moet vrij hangen anders krijg je hem nooit afgekoppeld.
(zie foto geleend van google en let op de GELE pijl)


Succes


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 10:41:

Ook die hangt los,dus dat is het ook niet.De meneer van de ANWB krijgt hem ook niet los.....


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 10:45:

Misschien een domme vraag,maar kan die stabilisator er ook nog af,want ik geloof niet dat het erg leuke vakanties worden zo.


Pieter antwoordt op 02 August 2009 om 10:59:

Het is inderdaad die SSK 1, die er niet af wil, als de hoek, verticaal en/of horizontaal te scherp is. Ik ken iemand, die het kreng met een hele zware hamer te lijf ging. Die heeft nu een Stabifix.
Probeer met en gerust hart nog maar eens stevig vooruit en achteruit te rijden met de handrem op de caravan, waarbij dus alles van de koppeling los moet zijn. Daarna nog eens proberen om te ontkoppelen terwijl de auto niet op de handrem staat.


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 11:05:

Hij is er met grof geweld afgekomen nu.Ik was er niet bij,maar mijn man belt net.
Nu gaan ze samen even kijken waar het probleem zat,maar ik vermoed dat er heel snel een andere stabilisator op gaat komen Wat een onding!
Echt allemaal heel erg bedankt.


antwoordt op 02 August 2009 om 11:06:

De ssk zit met 2 bouten aan de trekstang vast
Moeren losdraaien en dan eerst de achterste bout terugtikken met een andere bout met afgezaagde kop. De lengte van die hulpbout mag niet meer zijn dan de dikte van de trekstang.4-5 cm.
Dit is omdat de hydraylische demper van de rem door die bout op zijn plaats wordt gehouden.
Dan de voorste bout eruit tikken.
Je hebt dan in ieder geval de caravan los vd auto.
Zal wel een komisch gezicht zijn: een auto met alleen een ssk aan de kogel.
Je krijgt zeker opmerkingen in de trand van : caravan verloren!!
succes
JT®


Ed Westermolen antwoordt op 02 August 2009 om 11:08:

Wij hebben ook zo'n stabi op de caravan gehad en deze er afgehaald en vervangen voor de AKS 1300.

Wel even kijken naar de MTM (Maximum Toelaatbare Massa) van de caravan en aan de hand daarvan een Stabilisator aanschaffen.

Hier vind je een overzicht van Stabilisatoren en hun MTM gewichten:

http://www.caravans.net/toebehoren/stabilisatoren.php

Veel succes


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 11:29:


Degene met de mooie foto van de schokbreker had het aan het juiste eind.Die was idd niet goed los.Dus probleem helemaal opgelost nu.Je moet het maar weten.Erg opgelucht hier en weer blij met de caravan.


T5 antwoordt op 02 August 2009 om 13:08:

Sandra,

Graag gedaan, en veel plezier met de caravan.

Toen de SSK1 net uit kwam ergens begin 90er jaren geloof ik, had ik het zelfde probleem, toen zat ook de hendel los alleen het schokbrekertje blokkeerde toen ook het afkoppelen, vandaar dat ik het wist.

PS de koppeling hoef je dus niet te vervangen, scheelt weer!




janka antwoordt op 02 August 2009 om 13:41:

Ach Sandra, je kunt ook zonder stabilisator rijden hoor! gewoon lekker op vakantie gaan en dan kijken of je echt zo'n ding nodig hebt. En dan kun je altijd nog beslissen.


Sandra antwoordt op 02 August 2009 om 15:12:

Ik zei ook al: kan dat ding er niet af?Maar mijn man zegt dat het wel fijner rijdt zo en dat er nu niks meer aan de hand is.Ik ben wel blij dat iemand anders hetzelfde probleem had.Voor mij dan,niet voor jou.En het scheelt idd dat er geen nieuwe hoeft te komen en anders was zonder volgens mij ook prima gegaan.


Martin antwoordt op 02 August 2009 om 22:22:

Ik heb zo'n SSK koppeling sinds 1991.
Tot volle tevredenheid.
Wel bij het afkoppelen beide armpjes goed heen en weer bewegen als hij niet van de kogel af wil.


Jan de Ruijter antwoordt op 04 May 2019 om 23:52:

Ik heb een SSK2. De koppeling's mantel met greep blijft omhoog staan. En kan met geen mogelijkheid meer naar beneden krijgen. Heeft iemand enig idee wat ik fout doe, ik trek de handel omhoog en naar voren zoals aangegeven. Help!!!
Met vriendelijke groet'
Jan



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker