Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Duitse auto

Wendy vraagt op 27 September 2009 om 13:46:

Weet iemand misschien of je met een auto met duits kenteken een caravan met een nederlands kenteken mag trekken?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 27 September 2009 om 13:54:

Ja

Informeer wel even de verzekering van je auto en vraag evt. een groene kaart aan voor de caravan.


Ed Peeters antwoordt op 27 September 2009 om 15:32:

Maar wees voorzichtig wanneer je als inwoner van Nederland (*) binnen Nederland in een auto met buitenlands kenteken rijdt.

(*) Officieel: Ingeschrevene in het GBA als woonachtig in Nederland.


Rob N antwoordt op 27 September 2009 om 20:16:

Hoeveel vrachtwagens (Buitenlandse) rijden er niet met een nederlandse aanhanger en anders om ?
Dussss


RobD antwoordt op 27 September 2009 om 20:56:

Van: Ed Peeters
Datum: 27 September 2009 om 15:32
Maar wees voorzichtig wanneer je als inwoner van Nederland (*) binnen Nederland in een auto met buitenlands kenteken rijdt.
(*) Officieel: Ingeschrevene in het GBA als woonachtig in Nederland.
---------------------------------------------------

Ook hierop zijn legio uitzonderingen.


Ed Peeters antwoordt op 27 September 2009 om 23:05:

(OT want het gaat alleen om de auto op Duits kenteken. . . )
Dat is juist, RobD en iemand die voorzichtig is weet dus precies of er een en zo ja, welke uitzondering op haar/hem van toepassing is. Zoals een van deze vier:

In een aantal situaties kan de Douane u vrijstelling van bpm verlenen. U hoeft dan (uiteindelijk) geen bpm te betalen. De belangrijkste vrijstellingen zijn:
werknemersvrijstelling
werkgeversvrijstelling
verhuisboedelvrijstelling
vrijstelling rolstoelvervoer in de laadruimte van een bestelauto

of deze:
Naast bovengenoemde vrijstellingen kunt u vrijstelling vragen voor kortstondig gebruik van een motorrijtuig (personenauto, bestelauto of motor) met een buitenlands kenteken, die u vanuit het buitenland hebt gehuurd, geleaset of geleend. Voorwaarde daarbij is dat u het motorrijtuig binnen 14 dagen weer terugbrengt naar het buitenland.


Bob antwoordt op 28 September 2009 om 11:46:

Pobeer zo lang mogelijk de registratie op Nederlands kenteken uit te stellen, zeker als het een nieuwe duitse auto is. Een eventuele nieuwe koper kijkt meestal naar het kenteken om de ouderdom van de auto te bepalen. Dus hoe later registreren hoe nieuwer is de auto bij verkoop.


antwoordt op 28 September 2009 om 12:21:

Hoewel de opmerking van Bob eigenlijk niets te maken heeft met de oorspronkelijke vraag (en mijn reaktie dus ook niet) wil ik toch graag even mijn gedachte uiten:

Er is wellicht een aantal mensen dat er in zal trappen.

U als verkoper bent echter wettelijk verplicht om juiste informatie te geven over hetgeen u verkoopt. Doet u dat niet dan is dat misleiding en op grond daarvan kan via de rechter de koop achteraf alsnog worden ontbonden.
Bovendien staat de datum dat de auto (in Duitsland) op de weg is gekomen ook op het Nederlandse kentekenbewijs.

Het is maar welk risico je wilt lopen maar bovenal hoe je denkt zaken te kunnen doen met je medemens.

vrgr
JT


Henk antwoordt op 28 September 2009 om 13:43:

On topic maar weer.
Ik heb afgelopen zomer met een nederlandse auto en duitse huur caravan gereden. Alles heb ik hierbij gecontroleerd (politie, rdw en douane) en hieruit kwam naar voren dat dit toegestaan is.
Tijdens het kamperen kwam ik het omgekeerde tegen (duitse auto en nederlandse caravan), dit lijkt dus ook te mogen.
Bel maar naar de duitse instanties dan weet je het zeker.


@Eric antwoordt op 28 September 2009 om 13:50:

Van: Bob
Datum: 28 September 2009 om 11:46

Pobeer zo lang mogelijk de registratie op Nederlands kenteken uit te stellen, zeker als het een nieuwe duitse auto is. Een eventuele nieuwe koper kijkt meestal naar het kenteken om de ouderdom van de auto te bepalen. Dus hoe later registreren hoe nieuwer is de auto bij verkoop.


Er komt toch altijd "datum eerste toelating" op een kentekenbewijs te staan, ook bij invoer?


RobD antwoordt op 28 September 2009 om 16:09:

Sorry Bob, maar er zijn meerdere opties.

Niet gevraagd door vraagstelster, en is dus ook niet van toepassing:
bepalend voor de ouderdom is datum eerste toelating. Dit geld ook voor invoer. Een 3 jaar oude duitse auto, blijft in NL na invoer ook 3 jaar oud op papier.


Willem1 antwoordt op 28 September 2009 om 16:58:

@Wendy
Het antwoord op de vraag hangt af van de wijze waarop de caravan verzekerd is.
In Nederland is een aanhanger WA mee verzekerd op het trekkende voertuig.
In Belge bijv. en ik dacht in Duitsland hebben caravans een eigen WA cq All-risk.
Achter een Duitse auto is dan de Nederlandse caravan niet verzekerd en mag dus niet de weg op.


Bob antwoordt op 28 September 2009 om 18:39:

Off topic: Een familielid heeft ooit een Volvo geimporteerd. Hij slaagde erin lange tijd de registratie uit te stellen. Bij verkoop keek de koper alleen naar het kenteken. Dan ben je toch niet verplicht te vertellen dat de auto veel ouder is? Hij kan toch zien dat er meer kilometers gemaakt zijn dan eigenlijk kan.
De wagen was gloednieuw, dus een speciaal nummerbord bij invoer. Daar kan de kneep zitten.
mvg
Bob


antwoordt op 28 September 2009 om 18:52:

Misleiding?

Voldoende om een koop wettelijk ongedaan te maken, en wat schiet je er dan mee op?


RobD antwoordt op 28 September 2009 om 20:30:

@ wendy:
indien auto en caravan geregistreerd staan in het land van herkomst, dat betekend een kenteken met het daarbij behorende kentekenbewijs kun, en mag je, met deze combi rijden.
Let wel op de verzekering voor de caravan, vaak moet deze separaat geregeld zijn omdat de autoverzekering deze niet zal dekken. In vele landen is een aanhanger niet automatisch mee verzekerd.

en de import verhalen: negeren.


ulli antwoordt op 15 October 2009 om 13:09:

de verzekering van de combinatie lijkt mij een knelpunt; wie dekt een schade? de duitse autoverzekering? of een aparte caravanverzekering voor de caravan - zie het al gebeuren dat beide verzekeringen gaan zwartetpieten als iets gebeurd met deze combinatie..


@Eric antwoordt op 15 October 2009 om 14:37:

Bij een duitse auto is een evt. aanhanger toch ook automatisch WA meeverzekerd ?


RobD antwoordt op 15 October 2009 om 18:15:

@ Ulli:
2 maatschappijen? Binnen/buitenland? Wat is het verschil? laat ze lekker onderling uitmaken wie. Het is hen tijd en geld, so what? Ze hebben zich te houden aan EU-regelgeving.
Het is totaal geen probleem om zo verzekerd rond te rijden.


Veenstra antwoordt op 29 July 2014 om 11:31:

Ja dat mag.
uw caravan is even als in Nederland wa mee verzekerd met het trekkend voertuig.


EWB antwoordt op 29 March 2016 om 16:25:

Iedereen zegt hier ja, maar het is echt NEE!
In Nederland (lees achter een NL auto) is de aanhanger/caravan inderdaad meeverzekerd op WA. Maarrrrr in Duitsland wordt een aanhanger gezien als een voertuig! Niet als een "aanhangsel" van het trekkende voertuig. In DL zijn deze dan ook seperaat verzekerd. In nederland is het simpelweg niet mogelijk om een aanhanger/caravan apart WA verzekeren. Wel voor braak/diefstal e.d. maar niet voor ongelukken e.d! Het is volgens de duitse politie niet strafbaar.... maar bij een ongeluk heb je wel een probleem, je bent simpelweg ten dele verzekerd!

Je neemt dus een risico!


Piet Pietersma antwoordt op 29 May 2016 om 21:12:

Ik woon nu 10jr in Duitsland met NL caravan op NL registratie. Ook ik heb uit moeten zoeken bij de verzekering of mijn Duitse autoverzekering dit dekt. In Duitsland bestaat zo'n verzekering niet eens omdat die altijd automatisch verzekerd is met het TREKKENDE Duitse voertuig. Alles wat aangekoppeld is.
Niet aangekoppeld is een ander verhaal maar dan rijdt hij ook niet. In Duitsland behoort hij dan bij de Duitse inboedelverzekering.


Peter Benjamins antwoordt op 09 June 2016 om 15:05:

Het mag niet omdat u onverzekerd met het getrokken voertuig rond rijdt. De Duitse autoverzekering voor het Duits gekentekende voertuig kent geen wettelijke aansprakelijkheids-dekking voor het getrokken voertuig. In Duitsland heeft elke aanhangwagen een eigen kentekenplaat, verzekering en belasting kaart. In Nederland is voor de WAM (wettelijke aansprakelijkheid motorvoertuigen) een aanhangwagen voor het wa gedeelte automatisch meeverzekerd. Wil je met een Duits gekentekende auto en een Nederlandse aanhangwagen rijden dan moet je in Duitsland een eendags kenteken en een verzekering en belastingkaart aanvragen. Het onverzekerd rondrijden in Duitsland begint met een Boete van Euro 350,00 en u mag niet verder rijden !!! Niet doen, ook niet in Nederland


Wim antwoordt op 16 June 2016 om 18:58:

Daarom ook groene kaart voor de caravan meenemen als je naar of door Duitsland rijdt ben je altijd ingedekt.


Arjan antwoordt op 17 June 2016 om 13:51:

Volgens mij mag het wel!

Enkele jaren geleden hadden wij pech onderweg (in Duitsland). Aangezien het een paar dagen zou gaan duren om de auto te repareren kregen wij van de verzekering een vervangende auto om de reis verder te vervolgen. U raad het al: dit was een duits-gekentekende auto. Op dat moment had ik dus een duitse auto en een nederlandse caravan. De reis ging verder naar Oostenrijk en Italie; op de terugweg konden wij de auto weer omruilen voor onze eigen auto. We hebben dus niet met de duitse auto in Nederland gereden (eventuele BPM). Ik mag er toch vanuit gaan wanneer de verzekering dit voor mij regelt dat dit juridisch/wettelijk dicht zit..(?) Of is dit te makkelijk gedacht van mijzelf?

Het is mij wel opgevallen dat je in Italie op de camping anders benaderd word als "Duitser", maar dat terzijde.


Mieke kortbeek antwoordt op 27 July 2019 om 18:11:

Ik heb reactie van peter benjamins gelezen en deel hem helemaal. Wij zijn van de weg gehaald in duitsland . Reden met duitse auto (ruilauto via anwb omdat onze auto stuk ging) met onze eigen aanhanger. Probleem: aanhanger niet WA verzekerd. We hebben van alles geprobeerd om een verzekering te regelen maar dat is niet gelukt. Heeft iemand hier een oplossing voor. Onze aanhanger heeft een gewicht onder de 750kg en is dus niet zelfstandig geregistreerd. We hebben aanhanger achter moeten lat5en om hem de komende week met een nederlandse auto met een extra kentekenplaat voor de aanhanger.


Louis antwoordt op 27 July 2019 om 23:42:

Dat is dus wéér zo'n gevalletje Europees tekort hé, een wetje waar kennelijk niemand (inclucief de bond) voldoende van weet, en je in de problemen brengt.
En dan blijft het qua oplossingen ook muisstil...succes gewenst.


Chateau antwoordt op 28 July 2019 om 21:19:

Een Duitse firma waar voor ik werkte had hier een aanhanger met Duitse nummerplaat achter een MB sprinter. Die was Duits verzekerd. Ik zelf ben verzekerd voor mijn wagen en apart verzekerd voor mijn woonwagen. Bij transport firma’shebben een trekker van Pl en aanhanger van B of Nl.


Louis antwoordt op 28 July 2019 om 22:13:

Kun je die laatste zin een beetje toelichten Chateau ?...ik begrijp het niet goed (genoeg)
Er is een oplossing voor zo'n probleem ?
Aanhanger of caravan...denk dat meer mensen baat bij een bepaald advies over ' hoe te handelen in zo'n geval' kunnen hebben.
(Je zult er maar staan met je gezinnetje)


Mieke Kortbeek antwoordt op 29 July 2019 om 11:52:

Klopt, wij stonden er en hebben geen oplossing kunnen bedenken. Ook omdat het weekend was. Peter geeft aan een eendags kenteken, verzekering en belasting. Maar dat zou dan toch standaard in het anwb pakket moeten zitten?
Ik ben nog in gesprek met de anwb. Punt is nu wel dat wij thuis zijn, en onze aanhanger nog 900 km verderop in zuid duitsland staat.


ton groenendijk antwoordt op 29 July 2019 om 16:41:

catch 22. Of Kafka. Met dank aan dat éne Europa dat maar niet over een uniforme wegenverkeerswetgeving wil praten. En dat de belangen van haar inwoners op dat gebied ondergeschikt maakt aan...ja aan wat?
Overigens, had hier een separate groene kaart voor de caravan geholpen? Want als die Duitse leenauto in Duitsland rijdt heeft die geen groene kaart nodig. Maar ook dat zal wel weer anders geregeld zijn, zoals het gegeven dat kentekens in Duitsland aan personen of rechtspersonen zijn gekoppeld en niet aan voertuigen.
Sterkte, Mieke!


Chateau antwoordt op 29 July 2019 om 22:49:

Ten eerste mijn caravan is happart verzekerd. Kan ze achter eender welke auto hangen die wettelijk in orde is.
Ten tweede, bij transport firma’s hebben een oplegger met Pools of Roemeens kenteken. De trekken misschien met een Belgische of Tsjechisch kenteken.


Louis antwoordt op 29 July 2019 om 23:41:

Uhhh, oké bedankt Chateau.
Voldoende geinformeerd nu Mieke en anderen ?
Alles apart verzekeren dus, ook al betreft het een schoenendoosaanhangertje van 250 kg.
(Bij pech...het hele 'inclusief aanhanger weg' op een Europaweg met 'anderlands' maar Europees kenteken (!) op het vervangende trekkend voertuig)


TheoS antwoordt op 29 July 2019 om 23:59:

@Chateau
Ook ik heb een aparte caravanverzekering. Aansprakelijkheid is daar bij inbegrepen als de caravan niet aan de auto is gekoppeld. Voor die aansprakelijkheid -dus als de caravan wel aan de auto is gekoppeld - heb ik een groene kaart van de autoverzekering (Dit is een andere verzekeringsmaatschappij). Is dit niet standaard in Nederland?
Die groene kaart geldt lijkt mij niet meer als de caravan aan een andere auto is gekoppeld. Als dat een auto is met Nederlands kenteken is dat nog geen probleem. Bij een buitenlands kan dat wel zo zijn.


ton groenendijk antwoordt op 30 July 2019 om 09:31:

@chateau: Dat is helemaal juist. De aansprakelijkheid is afhankelijk van het al dan niet aangekoppeld zijn. In NL is inderdaad (meestal op aanvraag) een aparte groene kaart voor de caravan te verkrijgen.

Maar, en daar komt het, een aanhangwagen onder 750 kg heeft in NL geen eigen kenteken, geen eigen kentekenbewijs en dus is het niet mogelijk een aparte groene kaart aan te vragen. Want daar hoort een eigen kenteken bij.

Ik ben bang dat Mieke slachtoffer is geworden van de nieuwsgierigheid van de Duitse politie, die het was opgevallen dat een Duitse auto met een aanhanger met wit kenteken reed. En dat valt op. Door de ruimhartigheid van de Nederlandse wetgeving, waarbij een lichte aanhangwagen dezelfde administratieve status krijgt als een fietsenrek, ontstaat internationaal een probleem. Ik zei het al: Leve Europa.

En wat is licht? Ik denk, als ik zo eens om mij heen kijk, dat de grens van 750 kg wellicht beter kan worden teruggebracht tot 250 kg. Daar vallen dan nog de wrakke karretjes onder waarmee je je spullen naar de vuilstort kan brengen.
De grens van 750 kg lijkt mij nogal arbitrair: het zijn vaak volwassen caravans die in de praktijk al snel tegen de 900 kg wegen en dus net zo gevoelig zijn voor gevaarzetting en onderhoud als hun broers van een paar honderd kg zwaarder.

Zeker weten zullen we het nooit, maar als de caravan van Mieke een gele plaat had gevoerd, was de controle er niet geweest, lijkt mij. Dan kunnen ze daar de helft van de vrachtwagencombi's wel langs de kant zetten.
Blijft natuurlijk het feit dat de caravan niet verzekerd was. Een omissie van de verstrekkende instantie (ANWB), die toch wist wat er met de leenauto ging gebeuren.

En, gewoon uit belangstelling? Is de caravan al weer terug in NL??


Mieke kortbeek antwoordt op 30 July 2019 om 13:04:

Onze vouwwagen staat nog in zuid duitsland. We zijn in overleg met de ANWB. Het gaat er ons ook om dat mensen goed geinformeerd worden. Je zal maar met je aanhanger een ongeluk veroorzaken en niet verzekerd zijn. Dank voor alle reacties.


Chateau antwoordt op 30 July 2019 om 21:10:

Daarom verzeker ik mijn aanhanger altijd alleen tov de auto. Die aanhangers onder de 750 kg komt er een nieuwe Europese richtlijn. Voor wanneer is het grote vraagteken. Wij hadden een speciale aanhanger drie ton max met Duits kenteken en tuf.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker