Caravantrekker.nl

Electrische auto's

Ad van der ende vraagt op 23 maart 2010:

Stel dat in de nabije toekomst een electrische auto de standaard is, dan zou het toch goed kunnen dat de caravan zelf ook met een electrische motor kan worden aangedreven?

Zo heb je dan een lichte auto voor het hele jaar. En als je met de caravan weggaat dan heeft deze zelf een krachtbron en is het stel prima. En door uitgekiende electronica kan het stel inspelen op afremmen etc. Dus als we bergafwaarts gaan dan hoeft de caravan electrische motor geen kracht te leveren.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 23 maart 2010:

Stel dat enkele c/van bouwers al aan het ontwerpen en testen zijn!! Maar koffiedik kijken blijft het. Electrisch rijden is een tijdelijke overgang. Waterstof zal uiteindelijk gaan winnen.


MvO antwoordt op 23 maart 2010:

@Ad
"Stel dat in de nabije toekomst een electrische auto de standaard is, dan zou het toch goed kunnen dat de caravan zelf ook met een electrische motor kan worden aangedreven?"

Nog een stuurwiel op de caravan en we kunnen de auto thuislaten!


MvO antwoordt op 23 maart 2010:

@RobD,

Een overgang is sowieso tijdelijk, en waarom zou waterstof winnen?
Waterstof is er genoeg, maar wel altijd chemisch gebonden aan andere elementen. Om het daarvan "los" te maken kost meer aan energie dan het zal opleveren, dus per definitie niet schoon, niet rendabel etc.


janka antwoordt op 23 maart 2010:

Maar die dingen noemen ze toch campers?


Jan antwoordt op 23 maart 2010:

RobD zegt: Waterstof zal uiteindelijk gaan winnen.

Misschien kun je dat ook even onderbouwen. Ik ben ook benieuwd wanneer dat punt bereikt zal zijn want er het laat nogal op zich wachten.


Karel Eimers antwoordt op 23 maart 2010:

Aan MvO.
Een caravan met een stuurwiel en eigen aandrijving heet een camper.
gr. Karel


RobD antwoordt op 23 maart 2010:

@MvO, De ontwikkelingen in waterstof staan nog redelijk in de steigers. In één jaar tijd is men inmiddels al ver gevorderd tot het splijten van deze elementen (energieverbruik) en de voortgang gaat door.
Elektrisch rijden is op de duur geen alternatief, ook deze stroom moet opgewekt worden, dan wel fossiel, dan wel met kerncentrale's. Fossiel is een dezer dagen op en kerncentrale's zijn nog steeds een probleem.
Mocht men met dit 'afval' op zeer korte termijn raad weten, kan de wijzer op elektrisch blijven staan. Idiote is dat onderzoek naar het ver- en/of gebruiken van dit afval op een nulpunt is geland. Men stelt zich tevreden met het maar ergens opslaan.


renaat antwoordt op 23 maart 2010:

H2 is een bijprodukt van de produktie van HCL
De hoeveelhied is beperkt en afhankelijk van de hvh. HCL die je nodig hebt; kortom het is een bijprodukt.

H2 krijg je ook door de hydrolyse van H2O maar dat vraagt veel,,, zeer veel energie, lees elektrische stroom.

Meestal drijft een H2 krachtbron een generator aan die stroom levert aan een accu, dus niet rechtstreeks aan de wielen van onze auto...:-(

En voor zover ik het weet zijn BMW en Mercedes en "les autres" al TWINTIG JAAR bezig met de waterstofmotor, met zeer weinig resultaat. 😉


DOA antwoordt op 23 maart 2010:

H2 is de oplossing van de natuur: beter en meer efficiënt kan het gewoon niet!
H2 kan ook een middel zijn om (langzaam en onregelmatig) opgewekte energie op te slaan.
Je kunt zon- of wind- energie “bewaren” in de vorm van H2.
H2 kan ook direct als brandstof gebruikt worden: zie wat NASA al jaren doet.
Een probleem was het onder druk vasthouden van H2; nu niet meer: nu is er graphane.
Ga eens googlelen…


AJ antwoordt op 24 maart 2010:

Beste mensen,

Een elektromotor is voor ons caravantrekkers ideaal!
Bij een brandstofmotor moet je toeren maken om pk's en newtons te bereiken.
Een elektromotor heeft vanaf het begin het maximale koppel!

De spoorwegen gebruiken de zogenaamde boemeltjes. Een dieselmotor drijft een dynamo ( generator ) en de stroom wordt gebruitk voor de elektromotor.

Ik heb pakweg tien jaar geleden een verslag gelezen van een Zafira die door opel was voorzien van een elektromotor van 25 kW. Redelijk om mee te rijden, maar van Bert zal zo'n ding niet veel sterren krijgen.....maar...diezelfde Zafira werd ook voorzien van 4 van zulke motoren, bijna direct op het wiel.
Ongelooflijk!! In minder dan 8 sec was de Zafira met 100 kW op 100!! Wat een trekkracht schreef de rapporteur.
Stel je zet daar een moderne versnellingsbak tussen met een heel kleine eerste versnelling.....dan trek je elke caravan zo weg!!

Alleen....hoe komt zo'n auto aan stroom? Accu's zijn zwaar en hebben een beperkte capaciteit.
Oplossing: je laat waterstofgas langs metalen platen stromen en je hebt stroom.

Maar waar berg je de waterstof in? Wil je een redelijke hoeveelheid meenemen dan zul je he vloeibaar moeten maken. Dat kan. Alleen: de druk wordt dan erg hoog! meer dan die 10 tot 20 bar die onze lpg cylinders hebben in de zon.
reken maar op tien keer zoveel. Dat worden zware stalen cylinders. Of....en daar is men mee bezig....hele goede kunststof cylinders die ook nog een geïsoleerd zijn zodat de warmte buiten gehouden wordt.

vr.gr. AJ


RobD antwoordt op 24 maart 2010:

Tussen de aangehaalde mogelijkhedheden spelen nog een paar dingen mee: Acceptatie bereidheid door de consument (v.d. gastank werd in het begin ook geroepen het is een bom), en de infrastructuur. De overheid gaat vol voor elektrische auto's. Goedkoop en gemakkelijk, want iedereen heeft al een stekker in de muur. Geen investeringen nodig. Voor waterstof zal dit anders uitpakken i.v.m vergunningen e.d.


ad van der ende antwoordt op 24 maart 2010:

Hallo,

Die antwoorden dat een aangedreven caravan een camper is, hebben het niet echt begrepen.

Een camper heeft het nadeel dat ter plekke voor een boodschap je de hele kraam mee moet nemen.
Mijn idee is : auto met lichte motor, caravan met lichte motor.
1+1=2. Je hebt dan de rest van het jaar gewoon een goede personen auto. Je hoeft dan geen dikke motor in je auto te hebben. Want caravans worden nog steeds zwaarder.

grtn ad


Karel Eimers antwoordt op 24 maart 2010:

Voordeel van electrische aandrijving van de caravan is dat je waarschijnlijk geen mover meer nodig hebt. Een mover is al electriche aandrijving maar voor andere doeleinden.
gr. Karel


janka antwoordt op 24 maart 2010:

Goed, hoe wil je ze dan noemen? Een caravan met een stuurwiel en een eigen aandrijving is in mijn ogen niets anders dan een camper.
Dat neemt niet weg dat het leuk is om erover te filosoferen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 maart 2010:

Dan heb je het niet begrepen Janka. De caravan krijgt alleen een hulpmotor achter een licht gemotoriseerde trekauto. Leuk idee!


RobD antwoordt op 24 maart 2010:

Zoals eerder aangehaald, er zijn al enkele bouwers bezig, met name Alko is al redelijk op de goede weg. Ontstaan met het idee om een mover in de as te bouwen, is men verder aan het ontwikkelen i.s.m Siemens, die ook op zijn beurt druk in de weer is met BMW.
De c/van bouwers onderkennen het gevaar van de el.auto en het feit dat er niets achter mag hangen. Een beetje hulp van een externe (c/van)bron is dan welkom. De oplooprem zal el. omzeilt worden zo snel de c/van gaat 'meeduwen'


AJ antwoordt op 24 maart 2010:

De motor in de caravanwielen ( of er vlak bij in de as etc etc.. ) kan natuurlijk ook "omgedraaid" worden. Dan werkt hij als magneetrem bij het lange afdalen. Geen warmlopende remmen meer.
De remmen blijven er wel voor het geval je echt in de ankers moet.
Het lijkt me echt heel geweldig zo'n emotor in de caravan. In plaats van een dertienpolige stekker een 125 voudige stekker ( of draadloos.... ).
De auto geeft signalen door aan de ecaravanmotor.
Bij het wegtrekken zoveel vermogen als nodig is.....
Geen mover meer op de plek....wie gaat hier iets bedenken? Volgens mij valt hier geld te verdienen.....

vr.gr.
AJ


Michiel antwoordt op 24 maart 2010:

Een aanhanger met hulpmotor.. Hmmm. een aardig idee. Maar eigenlijk heb je dan twee gekoppelde voortuigen. Met de huidige besturingstechnologie moet best te doen zijn. Maar ik zie toch wel een paar nadelen.

Het grote voordeel van een aanhanger is nu juist dat het vanwege het ontbreken van een eigen aandrijving een heel simpel ding is waar weinig aan kapot kan gaan. Daardoor is het goedkoop en universeel. Trekhaak past altijd en de stekkers ook meestal wel, al dan niet met een verloopje.

Dat gaat allemaal veranderen als het aangekoppeld voertuig een eigen aandrijving heeft. Dat moet allemaal gekoppeld worden en dat vereist verregaande aanpassing aan alle kanten. allemaal duur en kwestbaar en weg is de universaliteit.

En wat als er iets mis gaat met die electronica? Wat als het "gaspedaal" van die caravan blijft hangen, net als recentelijk met de Toyota Prius is gebeurd?

En hoe zit het met de stabiliteit van zo'n combinatie? Die caravan met hulpmotor zal behoorlijk zwaar zijn vanwege de accu. En als die dan tegen de auto gaat duwen, lijkt me dat niet bevorderlijk voor de stabiiteit. Ik zou dat wel eens willen testen met de opstelling van Theo Gerrits...

Voor wat betreft electrische autos die niks kunnen/mogen trekken, dat zie ik niet zo somber in. Als electrische autos doorzetten en er is vraag naar el. autos die wel een aanhanger aan kunnen, dan ontstaat er vanzelf aanbod. Gezien het feit dat zo iets van een derde van de autos in Nederland een trekhaak heeft, is die vraag duidelijk aanwezig.

Waterstof vs electra? Inderdaad RobD, electriciteit moet opgewekt worden en daar heb je centrales voor nodig die iets verstoken. Kolen, olie, gas of Uranium bijvoorbeeld. Maar helaas waterstof heeft hetzelfde probleem. Het is ook geen primaire energiebron, het is alleen maar een drager. Om waterstof te maken heb je minstens evenveel energie nodig als er vrijkomt bij de verbranding er van en daarvoor moet je kolen, olie, gas of uranium bij voorbeeld verstoken...

MV




Frans antwoordt op 24 maart 2010:

Ook de NL overheid begint terug te krabbelen van de e-hype en neigt al wat meer naar gemengde motorisering. Probleem: de milieubelasting van elektra. Dat voor OV elektra wordt gekozen in logisch omdat de uitstoot van verbrandingsmotoren daar de directe omgeving belast en omdat bij treinen het hoge aanloopkoppel nodig is en gewicht of accu’s geen rol spelen. Voor het beperken van gebruik van fossiele brandstoffen moet je primair maatregelen zoeken bij de grootverbruikers en dat is niet het wegverkeer.
Voor caravans met lichte trekauto’s is het gewicht nu al een probleem, laat staan wanneer ze nog even 20% zwaarder worden. Omdat voor auto’s met caravan actieradius belangrijk is, kun je veel beter inzetten op verbrandingsmotoren - zo mogelijk aangevuld met hybride om het verbruik te beperken - en het caravangewicht drastisch verlagen. Dan heb je die movers ook niet meer nodig.


Michiel antwoordt op 24 maart 2010:

De millieubelasting voor electra hoeft niet hoger te zijn dan voor een verbrandingsmotor. Je kunt electriciteit ook opwekken met wind- en zonne-energie. Probleem is dan alleen dat het tijdstip van vraag en aanbod niet overeenstemmen. Dus moet je het opslaan. Maar als je nu een paar millioen electrische autos in het land hebt, waarvan de meesten ergens stil staan, dan kun je mooi hun accus als opslag gebruiken. Met een intelligent electriciteitsnet, kom je dan een heel eind. Gratis parkeren voor wie zijn accu ter beschikking stelt...

Een electromotor is veel eenvoudiger dan een verbrandingsmotor. Plus dat ie koppel levert vanaf nul en dus weg met de koppeling en de versnellingsbak en eventueel het differentieel. En bij (matig) remmen gaat er geen energie verloren, die energie gaat weer terug naar de accu. Voor woon-werk verkeer zie ik dat wel zitten.

Voor op vakantie met de caravan is het een ander verhaal. In één keer naar de bestemming in Zuid Frankrijk rijden is er dan niet meer bij. Maar je kunt je caravanvakantie natuurlijk ook anders indelen. Maak een reisschema waarbij je per dag niet meer dan 200 km rijdt. Doe ik eigenlijk al jaren...

MV


Frans van Berkel antwoordt op 24 maart 2010:

Wij hebben al een elektrische aandrijving op de caravan!!!!!
Is al jaren in de handel!!!!


Bert.s antwoordt op 24 maart 2010:

Van: Frans van Berkel
Datum: 24 March 2010 om 16:50

Wij hebben al een elektrische aandrijving op de caravan!!!!!
Is al jaren in de handel!!!!

En wat is de actieradius Frans??


Jan antwoordt op 24 maart 2010:

Een aanhanger met hulpmotor is het paard achter de wagen spannen. Misschien is het op te lossen door een extra stuurstand in de achterzijde zodat de combinatie zonder te keren in tegengestelde richting kan rijden.


Frans antwoordt op 24 maart 2010:

@Michiel: "..Je kunt electriciteit ook opwekken met wind- en zonne-energie...." "Plus dat ie koppel levert vanaf nul en dus weg met de koppeling en de versnellingsbak en eventueel het differentieel. En bij (matig) remmen gaat er geen energie verloren, die energie gaat weer terug naar de accu. Voor woon-werk verkeer zie ik dat wel zitten."
Windenergie is inmiddels een bewezen non-optie. Zonne-energie is er genoeg in de sahara; moeten we daar maar een H2-fabriek neerzetten om hier waterstofmotoren mee te voeden. Hybride is nu het enige werkbare compromis, omdat je dankzij de verbrandingsmotor voldoende vermogen hebt om met een auto.cvan op pad te gaan. Dat is veel belangrijker dan dat aanloopkoppel dat je met een slimme transmissie ook kunt genereren.


RobD antwoordt op 24 maart 2010:

Leuk, al die gedachtengangen en hoe het zou kunnen werken.
We maken één vergissing: we gaan uit van de mogelijkheden zoals ze NU zijn. De ontwikkelingen gaan er snel op dit gebied en we zullen snel geconfronteerd worden met door ontwikkelde, of geheel nieuwe toepassingen. Afwachten wat er uit rolt.


Frans van Berkel antwoordt op 24 maart 2010:

antwoord aan Bert S.
100 m1 !!! ??? antwoordde hij besmuikt


Robin antwoordt op 25 maart 2010:

Ik las iets over falende electronica.......dat komt aanzienlijk minder vaak voor dan falende bestuurders (en dan niet alleen politiek 😉).
Aux sérieux; het Prius-rempedaal bleef niet plakken. Dat was òf iemand die aandacht nodig had, òf iemand die belangen in de auto-industrie in de VS had.
Vreemd toeval dat pas na de terugroepactie er ineens "gevallen" opdoken. Kost Toyota tientallen miljoenen terwijl er niets ernstigs aan de hand is.

Nu het topic; caravans met electrische aandrijving die wordt aangestuurd vanuit de trekauto lijkt mij absoluut de toekomst.
Kunnen we meteen het max. trekgewicht van auto's schrappen, camera's ipv spiegels monteren en het E achter B aanpassen. Hoe? Weet ik nog niet.....


Theo antwoordt op 25 maart 2010:

@Robin
"en het E achter B aanpassen. Hoe? Weet ik nog niet..... "

Wat dacht van alleen nog E? 😉


Ed antwoordt op 25 maart 2010:

Zolang Lexus de enigste fabrikant blijft die hybrides maakt die ook een caravan kunnen trekken, zie ik dat electrische rijden niet gebeuren.

De meeste gangbare modellen zoals de Toyota Prius, Honda Hybrid en Insight mogen helemaal niks trekken.
Toch vreemd, want waarom lukt het Lexus dan wel om dit voorelkaar te krijgen???


renaat antwoordt op 25 maart 2010:

Wat denken jullie van een Honda Clarity rijdt op H2 die met O2 uit de lucht verbrand wordt tot H2O + warmte + damp, waarbij elektriciteit vrijkomt voor de VOLLEDIG elektrische aandrijving.
Het is een 5 persoonsauto met een autonomie van 300 km en een topsnelheid van 160 kmh.

Dat ding bestaat reeds als prototype; er rijden er zo'n 300 rond.

*De H2 onder druk zit in een tank van ?? liter boven de achteras.
*In de brandstofcel wordt de H2 verbrand met O2 uit de lucht en levert elektriciteit. Deze brandstofcel bevindt zich in het midden van de wagen een kwestie van gewichtsverdeling en is eerder klein.
*De opgewekte elektriciteit gaat naar een krachtige elektromotor, die de voorwielen aandrijft. De motor ligt boven de vooras.
*Het teveel aan elektra wordt via de "Powerdrive unit" opgeslagen in een Lithium_ion accu en die onder de achterbank ligt. Deze unit zorgt er ook voor dat de remenergie wordt gerecupereerd en als elektra aan de accu wordt geleverd.

Klaar, alleen de prijs is nog niet bekend en of ie mag trekken weten we ook niet. 😉

Je kunt hem zien op:
www/automobiles.honda.com/fcx-clarity
Toch knap van de Japanners


RobD antwoordt op 25 maart 2010:

Met name de staat Californië, waar het merendeel van deze auto's rondrijd, support deze ontwikkelingen zwaar.
Omdat slechts op weinig plaatsen waterstof getankt kan worden, is de wagen tot nu toe echter nog geen groot succes.
En dan komen we weer op het stukje infrastructuur, die in de US wel wil, in tegenstelling tot NL


antwoordt op 25 maart 2010:

Wordt dit de toekomst???

MITSUBISHI PX-MIEV

Het op de Tokyo Motor Show van 2009 getoonde prototype Concept PX-MiEV van Mitsubishi Motors herbergt indrukwekkende techniek. Het combineert zeer milieuvriendelijke eigenschappen met opmerkelijk goede prestaties, gebruikmakend van verschillende motoren én van Mitsubishi’s nieuwe S-AWC (Super All Wheel Control) systeem.

http://www.mitsubishi-motors.nl/Netherlands/World/About-Mitsubishi/04-News/slider/content/975---Mitsubishi-Concept-PX-MiEV.aspx#/aboutnews/975---mitsubishi-concept-px-miev

vrgr
JT®


merijn antwoordt op 12 november 2010:


Iedereen is vaak zo vol over waterstof, maar ik denk vaak dat ze niet weten waar ze het over hebben. Inderdaad verbrandt waterstof zeer schoon. Die verbranding, daar denken we aan en die vergelijken we met de verbranding van bijv. benzine. Logisch. Maar VOORdat die waterstof onze auto's bereikt is er al zo exorbitant veel energie gebruikt voor de productie : Gewoon geen optie.

Electrisch is de betere optie. Ik denk aan een hoge mate van standaardisatie van accu's die bij een tankbeurt gewoon worden geruild. Dit is mogelijk. Als je het vergelijkt met fossiele brandstoffen : De benzine van Shell is van eenzelfde samenstelling als die van Esso of BP. Met accu's moet dat ook kunnen.

Als we ECHT zo bezorgd zijn over milieu(-maatregelen) dan moeten we drastisch de levenstijl veranderen. Zonder caravan, bijvoorbeeld.


@Eric antwoordt op 12 november 2010:


Als we ECHT zo bezorgd zijn over milieu(-maatregelen) dan moeten we drastisch de levenstijl veranderen. Zonder caravan, bijvoorbeeld.


Ik vreed dat je weinig vrienden gaat maken hier... 😉


Robin antwoordt op 12 november 2010:

En toch las ik laatst dat er al (door één of meer c'van fabrikanten, daar wil ik vanaf zijn) wordt gedacht aan een zgn Hybride caravan. Eéntje die remenergie opslaat en gebruikt bij momenten dat er kracht nodig is.
Mijn idee is een caravan die eigen aandrijving heeft (incl alle extra's die voor semi-zelfstandig rijden nodig zijn) en bestuurd wordt vanuit de auto. Dan zijn we (sorry Menno en Bert) van de trekkrachtprestaties van auto's niet langer afhankelijk en kunnen we klein en zuinig rijden en toch een lel van een c'van meenemen op vakantie....

Dat lijken mij alleen best prijzige wagens worden!!


RobD antwoordt op 12 november 2010:

Merijn staat stil in evolutie? Uiteraard is de opwekking van waterstof momenteel nog kostbaar. Was energie ook.
De ontwikkelingen gaan echter snel, zeer snel. toch toekomst.


renaat antwoordt op 12 november 2010:

Twee dingen

1° In Duitsland kun je op een 7-tal plaatsen waterstof tanken in GASVORM. Het is een bijprodukt van andere industriële processen en er is er nu al genoeg om 750.000 auto's op H2 te laten rijden. win-win? 😉

2° Deze week gelezen en gezien Kia test een grote SUV ( 2 ton ) die uitgerust is met een Fuel Cel waterstofmotor.
Neem 4 gasflessen gevuld met H2, verbrandt die tot H2O, sla de vrijgekomen energie op in een centraal geplaatste batterij en zo de weg op. Max snelheid 160 kmh, autonomie 600 km.

Komt op de markt in 2012, dus...nog een beetje geduld.😉


renaat antwoordt op 12 november 2010:

voor alle duidelijkheid

de waterstofmotor dient alleen om na verbranding van H2 elektriciteit op te wekken.
de aandrijving van de SUV gebeurt elektrisch, zonder versnellingsbak en zonder lawaai en met een MEGA-koppel

specifs:

KIA Borrego Amerikaanse SUV = 2 ton zwaar
met FCEV = fuel cell electric vehicle
vermogen 115 kW
zero emission

getest in Wiesbaden, wegligging ;-(

bron: Autogids aug 2010


Louis R antwoordt op 12 november 2010:

Zonder caravan Merijn ?
Nou....ik denk dat ik hem toch maar hou als alle alternatieve brandstoffen tegen gaan vallen,en er dan maar een paar muilezeltjes met stro hoed voor zet .
Alleen gaat die negentig km/u dan wel een probleem worden.....


R antwoordt op 2 maart 2011:

Waterstof is ook geen optie, wanneer waterstof voor langere tijd in een tank zit zonder gebruikt te worden, verdampt het. wil je dan weg met je auto, kun je niet rijden want je hebt geen brandstof. Een elektrische auto kun je ten alle tijden (behalve tijdens het rijden) opladen. Op deze manier heb je altijd de mogelijkheid om met je auto te rijden. tevens, de ontwikkelingen m.b.o de elektrische auto gaan met sprongen vooruit. er is al een accu ontwikkeld waarmee je 600 km kan rijden! dat is ongeveer net zo ver als met een auto op fossiele brandstoffen


Jan antwoordt op 2 maart 2011:

Als ik dit zo allemaal lees dan diesel ik toch nog maar even door met mijn geledeonaangedrevencamperaanhangercombinatie😉


RobD antwoordt op 2 maart 2011:

" Waterstof is ook geen optie, wanneer waterstof voor langere tijd in een tank zit zonder gebruikt te worden, verdampt het"
Wel concreet blijven R. Vloeibare waterstof kan verdampen, maar blijft wel degelijk in de tank. Moet wel het is een uiterst ontvlambaar gas.

"er is al een accu ontwikkeld waarmee je 600 km kan rijden! dat is ongeveer net zo ver als met een auto op fossiele brandstoffen"
Voor het opladen v.d accu zal voor een groot gedeelte weer een beroep gedaan worden op fossiele brandstoffen.


DOA antwoordt op 2 maart 2011:

Wat houden wij van praten zonder te weten!
Als wij het zelf niet hebben uitgevonden, dan bestaat het niet?
Ga maar eens googelen: graphane, de oplossing voor het opslaan van H2.


Quirien antwoordt op 19 november 2017:

Ik zat weer eens op deze site in het verleden te surfen omdat ik aan een toekomstig item dacht.
Kom ik deze topic van ruim 7,5 jaar geleden tegen dat scheelde alweer een nagenoeg zelfde topic.

Misschien is inlezen wel weer even nodig om tot het huidige voortschrijdend inzicht over deze 7,5 jaar te kunnen oordelen.
Vroeg mij af , hoever zijn we inmiddels gekomen met de waterstof auto, werd deze niet pas in en andere topic afgeserveerd?

Goed de hybride kwam ook ter sprake. Daar zijn we inmiddels al wat verder mee, zeker voor de caravanners daar er dan in ieder geval nog normaal getankt kan worden. Tsja, de meningen zijn natuurlijk nog steeds hierover verdeeld.

Nu terug naar waarop groots door diversen overheden wordt op ingezet;
De Electrische Auto.
De noordelijke landen, vooral Noorwegen loopt hier nogal voorop.
Liefst zo spoedig mogelijk alleen nog electrische auto 's, ik meen gelezen te hebben binnen 3 jaar alleen als nieuw af te leveren.
Zweden , Volvo denkt erover alleen nog binnenkort Hybride te gaan fabriceren.
Nu staan al voor de electrische auto duizenden potentiële klachten in de wachtrij. Met een bereik van 500 km wordt natuurlijk een steeds grotere doelgroep bereikt.
Dan komt daarbij eens aan het ontmoedingsbeleid van de overheid op diesel en benzine wagens d.m.v o.a.
-electrische auto's mogen overal vooraan parkeren
-gratis laden
-vrijgesteld van tol
-toestemming hebben de taxi en busbanen te gebruiken
- uiteraard geen vignetten
En er zullen nog wel de nodige spinsel komen om het "volk" te bewegen in de "schone"" electrische auto zich te gaan voort bewegen.

Tsja, misschien komt het nog wel zover dat je zelfs bezwaard gaat voelen als je nog in zo'n vervuilend "ding" rijdt.
Ach, er vliegen in de bericht gevangen nogal wat jaartallen voorbij 2020/2025 en voor 2030 zo wie zo geen productie meer dan alleen electrische auto 's.

Begon ik mij toch pijnlijk af te vragen.
-wat nu met de caravan voor de caravanners.
Misschien zijn we dan zover dat deze ook een elektromotor op de as heeft met zijn eigen accu's. Hebben we in ieder geval met deze ondersteuning een groter bereik. Hoe super chargers zich dan ontwikkel hebben is natuurlijk de vraag. Of is de caravan dan ten dode afgeschreven, want kom je dan niet heel dicht bij het woord electrische camper?

Als ik nu dit draadje van 7,5 jaar terug kijkt hoever zijn we nu dan met het voortschrijdend inzicht. Meten is weten daaruit is er al voldoende bekend. Nu daadwerkelijk actie ondernemen en ombuigingen realiseren dat wordt de realiteit.

Moeilijk allemaal. Weten jullie het?


Quirien antwoordt op 19 november 2017:

Bericht gevangen= berichtgeving, er zitten nog wat kleine foutjes in maar dat mag geen probleem geven in het lezen.


Jan Teepe antwoordt op 19 november 2017:

Voor we weer een ellenlange discussie krijgen, verwijs ik jullie graag naar: http://www.lowtechmagazine.be/2009/10/elektrische-autos-en-zonnepanelen.html en http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html

In deze info gaat men uit van : Inplugbare hybride auto’s hebben een batterij capaciteit van 5 tot 25 kWh, vergeleken met 10 tot 50 kWh voor een elektrische auto. In mijn item "De ideale caravantrekker" handelt het om een Tesla met een batterij capaciteit van 100 kWh.
Ga dan nog maar eens rekenen. Om veelgebruikers in de elektrische auto te krijgen, dan zou je toch echt het Tesla laadsysteem als voorbeeld moeten gaan nemen. En als het goed is, dan heb je de consequenties daarvan kunnen lezen. Voor mensen die iedere dag ongeveer hetzelfde aantal km.'s af leggen voor w.w.verkeer en dan 's nachts (gewoon) opladen, prima idee. En dat zou een slok op een borrel uit maken m.b.t. uitstoot en efficiënt elektriciteitsgebruik. Maar stimuleren van elektrische auto gebruik voor de veelgebruiker. Ik zou het maar uit mijn hoofd halen. Dan is het medicijn erger dan de kwaal.


Frans antwoordt op 19 november 2017:

Reken maar dat er geen sprake zal zijn van een omslagmoment, maar dat het ingezette proces geleidelijk zal lopen volgens drie invloedfactoren:
• Kostenaspect (gebruikspatronen, energieprijzen, heffingen en subsidies)
• Infrastructuur voor het laden
• Techniek (ontwikkeling van batterijen)
In Noorwegen zal dat volgens een heel andere route gaan en in een ander tempo dan in Spanje. Als je als inwoner van Nederland heel Europa tot je jachtgebied maakt ben je om te beginnen de komende tien tot vijftien jaar dus goed af met een hybride die in toenemende mate geschikt is voor het (elektrisch of elektrisch ondersteund) trekken van je caravan.


Frank antwoordt op 19 november 2017:

Als ik naar de doelstelling van VW kijk ( uit mijn hoofd) met 34 miljard investeren en in 2030 100% electrisch dan hoef je je bnnen Europa geen zorgen te maken.
Denk dat je zelfs moet oppassen op bepaalde momenten met achterhaalde hybrides en verouderde accus. Als er echt een (r)evolutie uitbreekt, dan kan het heel snel gaan. Kijk maar naar de smartphone.
Het lijkt erop dat de fabrikanten "om" zijn. Het is dus geen vraag of er electrische wagens komen maar ehoe snel.
Mijn caravan is al electrisch....heeft een zonnepaneel en een mover. Op de camping draag ik mijn milieusteentje bij door volledig electrisch en op groene stroom naar mijn plek te rijden. Ach, soms zie ik nog wel eens zo'n buurman die een caravancursus heeft gevolgd bij Bert of Menno. Met hun dampende diesel proberen ze dan zo ver mogelijk te komen op hun staanplaats. Ik zit dan met een schoon en groen geweten al achter de koffie voor mijn electrische caravan. Besef mij nu pas dat ik eigenlijk al jaren hybride ben in de vakanties. Goed gevoel ! 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 november 2017:

@Jan,

De links die je aanhaalt zijn 8 jaar oud! Zou de techniek in de loop van die tijd niet veranderd zijn? En de komende jaren niet nog veel verder veranderen?

Ik schrijf een ? maar weet het antwoord wel 😉


John antwoordt op 19 november 2017:

Tesla’s nieuwste versies batterijen zijn in 30 minuten weer voor 80% geladen. Is nog altijd goed voor 375-400km, meer dan vele anderen met een 100% lading!
Het gaat de laatste jaren snel, erg snel met de ontwikkelingen. Frappant detail is dat het niet de gevestigde auto- en accufabrikanten zijn die snel vooruitgang boeken. Nieuwe visie en ideeen die de gevestigde orde van hun gevestigde pad af brengen.
Ach, leonardo da vinci werd ook voor gek verklaard, door de ongelovigen, met zijn ideeen die niet en nooit zouden werken 😉


Jan A. Teepe antwoordt op 19 november 2017:

Menno. De techniek m.b.t. opwekking elektriciteit is niet veel veranderd in die 8 jaar. Zonnepanelen hebben een fractie meer rendement gekregen en windmolens zijn hoger geworden en zouden meer rendement moeten opleveren, maar daar is veel discussie over in de wereld der geleerden. Het aandeel niet fossiele brandstof is sinds die tijd met 0,2 % gestegen. Mede door de continue stijging van het totale elektriciteitsgebruik is dat aandeel maar fractioneel gestegen. Als je een beperkt aantal elektrische autobezitters zou kunnen laten laden tijdens de nachtelijke uren, dan is dat pure winst voor het milieu. Gaat een groot gedeelte van het autobestand over op elektrische aandrijving, dan kan je niet anders dan grootschalig investeren in centrales en waar drijf je die mee aan?


PieteR antwoordt op 20 november 2017:

Handig, zo'n elektrische trekker en een volledig gesynchroniseerde elektrische aanhanger!
Move-control is optima forma!

En nu nog even zoeken naar iemand die dat gaat uitvinden! 😉


PieteR antwoordt op 20 november 2017:

is = in.. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 november 2017:

E-trailer heeft dat al uitgevonden (en gemaakt). Moet alleen nog goedgekeurd worden door de RDW.


fransb antwoordt op 20 november 2017:

Ik raad iedereen aan de site van E-trailer te lezen.
Dit is een heel mooi systeem.
Echter denk ik dat de planning anders is als in de site


Louis antwoordt op 20 november 2017:

Ik heb de E-trailer site eens rustig en goed doorgelezen en gekeken naar wat al bereikt is, en wat vervolgens de doelstellingen zijn.
Het ziet er hoopvol realistisch uit, en zelfs tot in het vacature gedeelte geen spoor van de bijna onuitroeibaar populair geworden inhoudloze en afschrikwekkende "popiejopie taal" waarmee bedrijven zichzelf op een voetstuk trachten te zetten (hetgeen vaak juist contra werkt voor belangstellenden met de juiste kennis)
Dat alleen al wekt vertrouwen in de mensen er achter en het te bereiken doel.
Zelfs de E-Camper van Quirien lijkt al iets dichterbij te komen, en wie weet mogen wij tot er een definitieve en veilige oplossing komt voor het energieprobleem ook een beetje stroom gaan aftappen van de Scandinaviérs met hun waterkrachtcentrales Jan.😉
Het begin van alternatieven en het inzien van de noodzaak ervan is er in ieder geval .
En alle randvoordelen er omheen zoals bij dit systeem zijn mooi meegenomen.
Nu ook nog snel een écht begin maken met een oplossing voor grootverbruikers die zich los van aarde en wal voortbewegen .
Zij zullen iets van een eigen centrale moeten krijgen, maar niet zoiets gevaarlijks en ouderwets als in een kernonderzeeér graag.
En natuurlijk hoe er met al het afval omgegaan zal worden.
(Benieuwd wat de 60 plussers onder ons hier allemaal nog van mee krijgen)




Jan Teepe antwoordt op 20 november 2017:

O, Louis jij bedoelt Hydropower. Daar weten wij in Spanje alles van. Daar heeft men vele miljarden geïnvesteerd in opvang, dammen en hydro centrales, en nu valt er de laatste jaren steeds minder regen. Met als resultaat, dat een steeds geringer percentage van onze stroomopwekking vanuit deze hydro centrales komt – hoger percentage fossiele brandstof en kernenergie. En wat de energieopwekking in Noorwegen betreft, lees dit maar eens: https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Norway
Geen 150% opwekking t.o.v. 100% eigen gebruik, waardoor er een redelijk grote elektriciteitscapaciteit beschikbaar is voor export. In Nederland kan er ook Hydropower ingezet worden. Maar dat gebeurt nu nog maar op kleine schaal. Maar hoe dan ook, je zult eerst grootschalig groene elektriciteit moeten zien op te wekken, voordat je grootschalige omwentelingen inzet om van het gebruik van fossiele brandstoffen over te gaan naar elektriciteitsgebruik. Zolang het bij geneuzel blijft van een E camper of een andere vorm van mover aandrijving m.g.m.v. opgewekte retourstroom van de caravan ( was dat niet waar Knaus mee bezig was) prima. Maar a.u.b. geen grootschalige overgang van het gehele transport op elektrische aandrijving voordat het grootschalig produceren van groene stroom mogelijk is. Mijnsinsziens kan je dan beter zolang door blijven gaan met aandrijving door fossiele brandstoffen en alles in het werk zetten om daar de uitstoot van te minimaliseren. Bosch schijnt daar flink op in te zetten.


Kees antwoordt op 20 november 2017:

Nog beter is om minder energie te verbruiken.
Wat raar toch dat dat geen enkele aandacht krijgt en er daarin ook geen resultaten worden geboekt.
Het energieverbruik gaat jaar op jaar alleen maar omhoog.


Sjef Bertens antwoordt op 20 november 2017:


@Louis en Jan,

Wat een genot om eindelijk eens iets te lezen waar het echt om gaat bij deze milieu problemen.

Bovendien had ik wel verwacht dat juist de grote voorvechters van de E cars veel meer aandacht zouden hebben voor elektrische aandrijving in de binnenstad, openbaar vervoer, bevoorrading en bezorging voor klein gebruik.
Net als een aanpassing van hybride auto’s, zodat ze in de binnenstad uitsluitend elektrisch kunnen rijden.
Daar liggen belangrijke prioriteiten, en niet bij het feit of de E car in 3 sec. de 100 km kan halen.

We moeten de prioriteit niet leggen op het gebruik van elektriciteit maar op het emissieloos opwekken ervan.
Als het gebruik van elektriciteit i.p.v. fossiele brandstof doelstelling zou zijn, is het natuurlijk zeer vreemd dat we op zeer grote schaal aardgas gebruiken om ons huis te verwarmen, terwijl dat veel makkelijker en met 100 % rendement elektrisch kan.








Louis antwoordt op 20 november 2017:

Dat blijft een onbegrijpelijk punt Kees.
En voor het gemak wordt vaak gesteld dat het bij de consument moet beginnen.
Helemaal theoretisch is dat ook zo, maar je kunt niet tegenhouden ...wat al is opgedrongen en aangepraat .
Voorheen kregen kleine kinderen geprakt vers fruit wat zittend in de kinderstoel of aan tafel opgegeten werd, later uit recyclebare glazen potjes, en nu in deze "duurzame" tijd ? (lachen, zo'n modewoordje alleen al)....uit dik plastic "knijpverpakkingen" waar ze wat mee rond kunnen wandelen tijdens het t.v. kijken.
Ook soep zit al in ook zo'n plastic zak . (en inderdaad...erg duurzaam is die rommel zeker 😉
De snackbar gaat over op papier voor zover mogelijk, en jawel, bij allerlei andere producten heb je het gereedschap uit je schuur nodig om het uit die steeds dikker wordende plastic pantserverpakkingen te kunnen krijgen.
Blisterverpakkingen met "niets" er in, gehuld in karton dik papier en nóg dikker plastic mét een paar nieten erin.
In tiener slaapkamers (want we zijn zuinig op onze kindertjes) wordt niet alleen geslapen maar geleefd, en staat het er (pér kamer en kind) zó vol electrische apparatuur dat het er zelfs naar stinkt..."gezond" bedompt warm, heerlijk "fris" en prima voor het energieverbruik .
(Ach, het is allemaal vaak een tegenstrijdig lachertje.....)


Kees antwoordt op 20 november 2017:

"En voor het gemak wordt vaak gesteld dat het bij de consument moet beginnen. 
Helemaal theoretisch is dat ook zo, maar je kunt niet tegenhouden ...wat al is opgedrongen en aangepraat."

Theoretisch zou je dan onmiddelijk moeten stoppen met de EV en Waterstof ontwikkeling en beginnen bij maatregelen die er werkelijk toe doen waarbij de grootste winst kan worden behaald bij het isoleren en besparen. Daarna een aanvang nemen met decentrale energieopwekking met warmtekrachtkoppeling. En alle openbare daken en snelwegen vol leggen met zonnecellen en houtbossen aanleggen voor bio energie.
Een progressieve heffing op fossiel energieverbruik die die ontwikkeling van emmisieloze energie fundeert en een ministerie van energie.


Quirien antwoordt op 20 november 2017:

Tsja Louis, als je eens goed om je heen kijkt is het soms om te "huilen"
Wat een verspilling aan materiaal, nog vaak moeilijk afbreekbaar ook.
En Sjef B helemaal mee eens, en zou dit niet op "korte" termijn realiseerbaar gemaakt kunnen worden? En in de nieuwe huizenbouw wordt er al geen gas meer aangelegd en draait de energie voorziening al op andere energiebronnen. ( zon energie, , en warmwaterpomp)
En Kees, als we dat eens als uitgangspunt punt zouden nemen en van daaruit gaan werken? Maar krijg iedereen maar eens op een lijn!!!


Zo' n eendaagse warme Truiendag dragen en de thermostaat op 19 graden zetten, leuk natuurlijk maar pas effect als we dat eens de hele Winter zouden doen. 😉
En zo zijn er wel meer aanzetten ter besparing aan te dragen. Tsja, ook die oplader er niet altijd er maar in laten zitten, hoe minieme besparing ook , alle beetjes helpen.

Ach, we rijden liever in bepaalde steden door met een mondkapjes op en overvolle ziekenhuis met ademhaling problemen.
Ik zei het al eerder in een topic, er is nog een lange weg te gaan......


Kees antwoordt op 20 november 2017:

De wal zal het schip keren ben ik bang.
Er zijn teveel belangen mee gemoeid om het roer om te kunnen/willen gooien.


Quirien antwoordt op 20 november 2017:

Zou het wereldwijd al niet zo kunnen zijn dat we al in een heeeeel groot schip zitten en de wal als maar lager en lager wordt?
De ravage die zo'n schip dan achterlaat aan die wal, laat zich raden.😉

Nu maar weer terug naar de Electrische auto.


Louis antwoordt op 20 november 2017:

Als we terug (of juist héén willen) naar die electrische auto zullen beide ontwikkelingen samen moeten vloeien Quirien.
Ik vrees dat Kees gelijk krijgt wat wal en schip betreft, zoals we al zo vaak zien op ander gebied.
Eerst uit de hand laten lopen waarna de dure tranen komen.
Onze premier is geschiedenisleraar....ik niet, maar het is al tientallen jaren een vrij fanatieke hobby van me.
En dan blijkt helaas dat keer op keer (al van vér voor de jaartelling tot op de dag van vandaag) het "recht" van de sterkste en hebberigste geldt.
Samenwerken deed met ook altijd al....mits ze er maar persoonlijk (letterlijk) beter van werden .
Kon dit even niet dan volgde er samenwerking in slag of oorlog waarvoor men zich desnoods bij de voormalige vijand aansloot en juist afstand van een vriend.
Tegenwoordig doet men alles wat beschaafder onder de wat valse dekmantel van democratie.
Van vakbondsman naar professioneel groot zakkenvuller waar ook de wetten op zijn aangepast bijvoorbeeld.
De naieve en vreedzame idealist delft al eeuwen het onderspit tegen de gewetenloze ego-ist.
Was het ook niet Edison die wél alle eer kreeg terwijl we juist dankzij Nicolai Tesla hier op de pc kunnen tikken ?
(Jammer dat we lang niet zo slim zijn als we zelf denken en nergens écht van leren)
En dan nu weer naar "alle beetjes helpen" : Ik ga weer een aantal led lampen aan doen want het is hier al weer aardig donker.
En reken er op wéér op een of andere manier financieel gestraft te worden voor m'n minderverbruik 😉
(De electrische auto is er overigens al jaren, kijk maar eens op internet, en speciaal voor lui te maken kleine kinderen van "milieubewuste ouders" bedacht)
Ook zij worden al weer "voorbewerkt".
Minderverbruik Kees ? 😉


Kees antwoordt op 20 november 2017:

De eerste auto was een electrische.


Quirien antwoordt op 20 november 2017:

Kees, Doorbrak zelfs de magische snelheid van 100 km p/ u. 😉

Puur toeval? Vanavond op NPO 1 weer aandacht aan het klimaat met terugblik op de film van Al Gore van ruim 10 jaar geleden.
Ik zag ook nog een figuur die nog een beetje meer opwarmen predikte.😉


Louis antwoordt op 20 november 2017:

Haha, klopt 😉
Ook zo'n "koets zonder paarden" aan een bovenleiding zoals bij een trollybus .
Zijn we ongeveer weer terug bij dezelfde prijsvraag als een heel dikke 100 jaar geleden ...hoe gaan we al die prik een beetje schoon opwekken ?


TheoS antwoordt op 20 november 2017:

@Louis,
Je geeft een mooie beschrijving van onze menselijke natuur. Zoals je zegt weet de idealist daaraan te ontsnappen, velen alleen in hun jeugd, sommigen hun hele leven. Die worden dan wel eens als idioten beschouwd, ook al hebben ze het gelijk aan hun kant.
Wat let ons om te proberen op onze oude dag weer aan die natuur te ontsnappen? Ik bedoel niet per se door helemaal back to basic te gaan, dat mag, hoeft niet. Wel door te ontsnappen aan de waan van de dag, inderdaad door een beetje van de geschiedenis te leren, door de goeie vragen te stellen, door die natuur bij ons zelf, en mogelijk ook bij anderen iets te beteugelen.


Quirien antwoordt op 21 november 2017:

Tsja Theo, mooi streven.

Maar....
Goede vragen zijn zo lastig te beantwoorden.😉
Bij je zelf beginnen, ook.

We laten ons graag " meesleuren" in de hype. ( helaas ik ook, maar ben toch al lange tijd wat bedachtzamer)


Quirien antwoordt op 27 november 2017:

Telegraaf kopte vanmorgen in met wat realistischere " km feiten" met de vermelding onder; Accu elektrische auto veel eerder op!
b.v. Nissan leaf 250 = 144 km
Renault Zoe 400 = 232
Opel Ampera 500 = 304

Ach, aldus de fabrikanten het zijn maar richtwaarden. Wel heel optimistische dan😉

Voor de caravanner zal het m.i. nog wel even duren tenzij de doorontwikkeling op het aandrijven van de caravan een ( betaalbaar) feit wordt en de autobranche toestemming ga geven met zo'n auto wat te trekken. Maar dan nog moet het wel redelijk wat kilo's en een behoorlijke afstand zijn.... Want anders hebben we er eerst maar weer bij wijze van spreken een Predom er achter hangen.......😉

Of wordt het eerst een lange tijd een "betaalbare" Hybride?
We wachten maar af.


Louis antwoordt op 27 november 2017:

Het zijn maar richtwaarden.
Zullen we dat maar eens doorzetten ?
De politiek....het waren maar richtbeloftes.
De supermarkt....het zijn maar richtprijzen.
Je gasfles of caravan.....het zijn maar richtgewichten.
Je remweg.....het waren maar richtafstanden.
De toekomstige werkgever....het was maar een richtsalaris.
De aannemer....het was maar een richtofferte.
En helaas heeft het heel erg toevallig wat minder goed voor u uitgepakt....maar evengoed : wél even afrekenen en accepteren.
Dat Predommeke trouwens bestaat al een tijdje, is geheel hagelbestendig en licht wat geheel in deze materie past, dus doet het heel zo gek nog niet al is hij ook velen "te min".
Wat een geweldig vooruitstrevend dingetje eigenlijk 😉





Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2017:

Toch is er maar een mogelijkheid om verbruik en actieradius met elkaar te vergelijken en dat is door exact dezelfde normering aan te houden. Dat die norm ver af staat van de praktijk is duidelijk, maar hoe daarover gecommuniceerd wordt ligt vooral aan de ‘marketing’.
De huidige norm wordt binnenkort vervangen door een (iets) realistischere. Op 1 september 2017 is begonnen de officiële NEDC-meetmethode te vervangen door de WLTP-test. In 2019 moet die voor alle auto’s operationeel zijn.


Louis antwoordt op 27 november 2017:

Even zonder gekheid of cynisme .
Voor de mensen die werkelijk (om de juiste redenen) geinteresseerd zijn in hybride of vól electrische auto's, en serieus aanschaf overwegen.
Zonder of mét caravan : Het gaat tenslotte om (tien) duizenden euro's (!) en is het dan qua informatie niet ronduit misleidend en triest dat zij slechts op de mooie blauwe ogen van de verkoper en de folder hun beslissing moeten baseren ?
Stel je eens voor dat jijzelf Menno er met je berekeningsformules ver naast zou zitten, en mensen op basis hiervan kostbare verkeerde aankopen zouden doen waar ze spijt van krijgen .
Dan denk ik dat de dagen van Caravantrekker geteld zouden zijn.
Terwijl het juist nu ondanks het ouwelullen gewauwel in het forum (toch even gekheid😉 ) een informatiebron is welke bij gelegenheid (verjaardagen, camping, jeugd enz.) toch als een soort "instituut" en fundering voorgesteld wordt.
Zo ongeveer zou informatie over dit basisonderwerp vanuit de auto industrie ook voorhanden moeten zijn...tot dan blijft men terecht terughoudend en wantrouwig.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 november 2017:

Interessant artikel:
http://www.amt.nl/ondernemen/artikel/2017/11/eu-wil-30-minder-co2-uitstoot-en-verbruik-autos-2030-10156937


Louis antwoordt op 28 november 2017:

Zeker interessant .
Al zie ik niet hoe zo'n chantagemiddel als miljardenboetes naar de automobielindustrie toe het basisprobleem kunnen verhelpen.
(En waar vloeien deze miljarden dan naar toe ?...ontwikkeling van een nieuw soort laboratoriumbacterie wat co2 weg ademt 😉 of subsidies die de oorzaak van het basisprobleem nóóit zullen gaan verhelpen ?)
Er moet naar mijn idee eindelijk eens écht ingezet worden op het verbannen van fossiele verbranding, want dat doet de electrische auto gewoon ook zolang de opwekking niet veranderd.
Over op electra is leuk maar al erg oud, dus technisch bekend en slechts symptoombestrijding zonder dat vorige.
(Al zal de natuur zelf in z'n geheel altijd co2 op blijven wekken, en niet zo'n klein beetje ook (!)...grote en kleine klimaatwisselingen hebben totaal zonder menselijke invloed vele jaren geleden ook hun oorzaken gehad hetgeen zo zal blijven)
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat wij er dan maar een schep bovenop moeten blijven doen.
Dit artikel klinkt toch een beetje als over papieren overheden die denken dat wanneer de boetes maar hoog genoeg zijn, er vanzelf de genialiteit ontstaat waardoor motoren en electriciteits centrales "op zeewater" (óp, niet dóór) kunnen gaan lopen en de waterdamp hergebruikt kan worden of iets gelijkwaardigs ?
Laat genoemde miljarden eerst nog maar daar waar ze horen, dus het bedrijfsleven, maar dan wél onder strenge controle van niet direct financieel belanghebbenden en zuiver voor doorontwikkeling, dus even niet voor aandeelhouders.
Zo ook géén subsidies, noch voor de industrie, noch voor de consument.
Op het overgrote deel van de wereld wat co2 uitstoot betreft heeft deze industrie sowieso weinig invloed.
Kapot chanteren of subsidiéren en dus in eigen voet schieten heeft dan ook geen zin.
Maar dan zijn we weer terug bij echte samenwerking.
Oftewel simpel gezegd even tijdelijk de menselijke hebzucht inslikken omdat het voor iederéén richting twaalf uur gaat....maar de mens is helaas zó destructief blind hebberig dat dit wel een puntje zal blijven.
(En dan gaat het licht voor ons vanzelf uit zoals bij de dinosauriurs 😉 )


John antwoordt op 28 november 2017:

Mooi feit, in het acea website, is dat de nieuw verkoop in EU met 4 tot 10% stijgt t.o verleden jaar. De alternatief gestookte auto’s geven een stijging weer van 51%. in het 3e kwartaal.
1 op de 16 verkochte is inmiddels een alternatieve auto. Het gaat de goede kant op.
Sceptici die het allemaal geldverslindend vinden, de milieu-effecten niet (willen) zien, het boerenbedrog vinden en wat al niet meer, zullen over een paar jaar anders piepen. Het gaat verrekte snel met doorontwikkeling.
En ja, iedere nieuwe ontwikkeling kost in eerste instantie een (forse) investering voordat we, en de volgende generatie, de vruchten kunnen plukken.


Kees antwoordt op 28 november 2017:

Zoals ik eerder stelde Louis, de wal zal het schip keren helaas.


Quirien antwoordt op 29 november 2017:

Ik vroeg me toch even af, op wie zullen al die "Afzichtelijke" miljarden boetes worden verhaald. Komt daarbij al die extra bonussen om maar te stimuleren een alternatief aan te schaffen. Wat zal het opslag percentage worden? Moet toch ergens uit de lengte of de breedte komen.

Tsja, deze aardkloot is toch groter dan de EU, zouden die auto's dan van ons bij inruil naar de arme landen getransporteerd worden? Kan daar de vervuiling doorgaan.
Ach, aan de andere kant van de Oceaan zit iemand die er andere gedachte op na houdt qua opwarming.😉

Helaas heb ik geen glazen bol en zal ik het niet meer meemaken maar misschien loopt dan de generatie over 100 jaar wel allemaal op met zo'n virtuele bril op, te kijken naar deze generatie.

Schip en de wal X 100 ?


Frans antwoordt op 29 november 2017:

Off topic: als je een boete van € 1000 weet te voorkomen door niet 180 te rijden waar 120 is toegestaan, hebben jullie dan meteen een probleem wat je met die € 1000 gaat doen?


aadje antwoordt op 29 november 2017:

Denk dat er wel genoeg gezegd is over Ebike auto,s iemand zich al eens verdiept in het probleem waarheen met de accu,s over zo,n 10 jaar nee?
Nou de fabrikanten wel denk dat waterstof de toekomst wordt althans dat is de mening van Toyota er rijden er nu twee rond in Nederland al ruim een jaar en deze komen volgend jaar voor het eerst in de showroom hangt nog wel een prijskaartje aan maar dat wordt het mijn inziens.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 november 2017:

Waterstof heeft voordelen bij het tanken maar ook een hoop nadelen. Het is namelijk erg inefficiënt (laag rendement) en pas aantrekkelijk als er op duurzame wijze veel meer elektriciteit opgewekt wordt dan er verbruikt kan worden.


Kees antwoordt op 30 november 2017:

"Ik vroeg me toch even af, op wie zullen al die "Afzichtelijke" miljarden boetes worden verhaald."
Dat is erg eenvoudig, de burger wie anders?

"Waterstof heeft voordelen bij het tanken ..."
Ten opzichte van?
Waterstof dient onder hoge druk (700bar) of onder extreme koude (-250°C) of een combinatie daarvan getankt en opgeslagen te worden. Daarnaast is het erg explosief. Er komt dus nogal wat bij kijken om het tanken ervan snel en veilig te kunnen uitvoeren.


Frans antwoordt op 30 november 2017:

Sceptici zullen er altijd blijven en daar moeten we het niet van hebben 😉.
Het is een goede zaak dat er steeds meer concrete doelen gesteld worden en financiële prikkels zijn daarbij onontkoombaar. Dat ACEA hier al lang mee bezig is blijkt wel uit de berichten die uit de automobielbranche afgelopen jaar naar buiten zijn gebracht. Er wordt daadwerkelijk al volop ingezet op elektrificering. Goed nieuws voor caravanners is het bericht dat zware auto's een beetje uit het verdomhoekje komen.
Technisch zijn er nog veel uitdagingen zoals batterijtechnologie en hybride technieken, waar waterstofgeneratoren maar een deel van zijn. In de pas daarmee zien we ook steeds meer gebeuren op infrastructuurgebied. Voor mijn gevoel is een van de belangrijkste ontwikkelingen die van inductief laden tjidens het rijden. Dat maakt hybride auto’s met een relatief kleine accu vele malen meer onafhankelijk van het tanken van brandstof en het betekent een veel betere spreiding van de belasting van het stroomnet. Het is veelbelovend dat de bouw van de nodige infrastructuur in Duitsland reeds op behoorlijke schaal in gang is gezet. De stap van een plug-in hybride naar een uitbreiding met inductielader lijkt niet zo groot.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 november 2017:

Klopt Kees, Ik bedoelde met gemak van tanken de actieradius die je in een paar minuten kunt binnenhalen.


Sjef Bertens antwoordt op 30 november 2017:

@Frans,

Sceptici zullen er altijd blijven en daar moeten we het niet van hebben .

Dat is wel heel kort door de bocht Frans, mijnsinziens zijn er heel reële bezwaren genoemd en laten we niet vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als een waterstofbom.

Wat waterstofgeneratoren zijn weet ik niet precies, mogelijk kun je daar wat uitleg over geven.
Verder is inductief laden heel aardig maar aan rendementsverbetering zal het zeker niet bijdragen en de energie moet ergens vandaan komen.
Volgens mij is in dit forum al diverse keren geopperd dat elektrische aandrijving met elektriciteit uit een gasgestookte centrale nauwelijks een hoger rendement geeft dan een zuinige gewone verbrandingsmotor.
We moeten natuurlijk we allert blijven dat er geen gebakken lucht verkocht wordt.
Alles natuurlijk met een glimlach Frans want we willen allemaal hetzelfde.


Frans antwoordt op 30 november 2017:

@Sjef, ik kan helemaal met je meegaan, maar ik concentreer mij in dit geval natuurlijk meer op de uitdaging voor de autobranche (daar ging het over in de link naar het AMT-artikel) dan op de grootschalige elektriciteitsopwekking.
Wat ik waterstofgeneratoren noem is een variant op de betiteling brandstofcel, waarmee stroom gegenereerd wordt uit waterstof.
Het aandeel gasgestookte centrales is aan het afnemen en wereldwijd wordt reeds grootschalig op een andere manier stroom opgewekt zonder co2 uitstoot. Als ik mij als particulier helemaal kan bedienen met zelf opgewekte zonne-energie ben ik zeker niet de enige. Dat onderwerp moet in dit stadium hoe dan ook geen beletsel zijn voor nieuwe ontwikkelingen.


Kees antwoordt op 30 november 2017:

" Wat ik waterstofgeneratoren noem is een variant op de betiteling brandstofcel, waarmee stroom gegenereerd wordt uit waterstof. "
We maken met fossiele brandstof elektriciteit met een rendement van 40%. Met die electriciteit maken we vervolgens waterstof met een rendement van 80%. Die waterstof gebruiken we dan weer om met een brandstofcel electriciteit te maken met een rendement van 50%. Die electriciteit wordt door de EV gebruik om mechanische beweging te maken met een rendement van 70%.
Uiteindelijk rijden we dus op waterstof met een rendement van ruim 11%. Met een enorme kostenpost voor de nog fijnmazig aan te leggen infrastructuur met ook enorme transport en opslagverliezen.
Een moderne dieselmotor doet dat met ruim 40% met gebruikmaking van een reeds aanwezige infrastructuur zonder noemenswaardige verliezen.
De autofabrikanten hebben hun antwoord al klaar. De waterstof auto bouwen is geen enkel probleem, hem gebruiken wel.

" Het aandeel gasgestookte centrales is aan het afnemen en wereldwijd wordt reeds grootschalig op een andere manier stroom opgewekt zonder co2 uitstoot."
Toch is dat wereldwijd slechts enkele procenten en voor een goed deel kernenergie.
Hier in Nederland komen we niet verder dan een 5%. Met het toenemen van de EV's in de komende jaren zal dat aandeel helaas snel dalen. Het gasaandeel daalt wel maar daarintegen stijgt het kolenaandeel.
De scandinavische landen doen het echter wel heel goed met al hun waterenergie. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen.

"Als ik mij als particulier helemaal kan bedienen met zelf opgewekte zonne-energie ben ik zeker niet de enige."
En dat zou ook veel meer moeten gebeuren!
Decentrale energie opwekking door kleinschalige warmtekrachkoppeling voor huishoudens en lichte industrie.
Voor de zware industrie zal dat niet opgaan. Die hebben te weinig dak voor zonnepanelen.

En btw, CO2 is géén vervuiling en goed voor de flora en fauna.


Louis antwoordt op 30 november 2017:

En zo zijn we inmiddels ruim zeven jaar ouder, en sommigen vast grijs of kaal geworden tijdens dit draadje 😉
Zó snel gaat tijd, maar wel een stapje verder qua technieken.
Al blijft de kernvraag waar alle benodigde toekomstige energie nu echt (en veilig) vandaan moet gaan komen vooralsnog volkomen duister.
Beetje van hier, beetje van dáár...van dit, van dat, maar écht veel opgeschoten zijn we nog niet.
Zeker niet wat ons afhankelijke miniatuur landje met z'n beperkte mogelijkheden betreft.
De uitdaging is best groot, en vóór je het weet zijn we weer zeven jaar of een veelvoud verder.


Sjef Bertens antwoordt op 30 november 2017:

@Louis,

We gaan een putje graven in de tuin op zoek naar geothermische energie.
Onuitputtelijk geen CO2 en we zijn weer even bezig.


Louis antwoordt op 30 november 2017:

Haha, misschien zit je er wel veel dichter bij dan je denkt met deze opmerking Sjef.
Ik heb m'n sneue grondboortje nog even bekeken, maar denk dat ik er ook met wat aangelaste stukken nét niet bij kan komen.
Die olieboeren schijnen hier behoorlijk beter spul voor te hebben.
Dus ik denk dat wij onze geraniums maar in het tuintje moeten laten staan en het aan deze of gelijkwaardige lui over moeten laten.
Of met een beetje ervaringsinformatie van de oudere garde aan die slimme jonge ambitieuze universiteitsrakkers met hun middelen waar wij slechts van konden dromen in onze tijd.
Het gaat juist om hun toekomst, dus vort met de geit en het gas erop 😉
Maar ondanks m'n benzine uitspatting (bevalt prima hoor zonder caravan, en mét... in redelijk vlak gebied) denk ik dat ik t.z.t. toch eerst even terug ga naar dieselen i.p.v. electrisch.


Frans antwoordt op 30 november 2017:

En dat zou ook veel meer moeten gebeuren!
Decentrale energie opwekking door kleinschalige warmtekrachkoppeling voor huishoudens en lichte industrie.


Zonne-energie via PV-installaties is geen wkk 😉 Ik ben geen fan van biogascentrales, CO2-quota en dergelijke trucs.


aadje antwoordt op 1 december 2017:

@allen het wordt weer heel langzaam hetzelfde liedje theekransje van de vaste kern van het bejaardenhuis met meneer groen hihi
Jammer


Kees antwoordt op 1 december 2017:

" Zonne-energie via PV-installaties is geen wkk."
Dat heb ik niet zo gesteld. Ben met je eens dat de zinsvolgorde dat niet echt duidelijk maakt.
WKK wordt bereikt met electriciteit opwekking door fossiel aangedreven motoren waarbij de opgewekte warmte eveneens wordt gebruikt. Het totaalrendement kan daarbij oplopen tot boven de 90%. Dát is pas rendement!
Maar ja dat is allemaal te makkelijk schijnt. Moeilijk doen en onmogelijkheden (waterstof) makkelijker laten lijken (5 minuten tank vol) brengt veel meer subsidie op om 'onderzoek' te doen natuurlijk! CO2 bestrijden in de toekomst in absolute vorm is voor de bühne veel waardevoller dan een relatieve bezuiniging heden ten dage. En zo koersen we lekker op de wal af. Maar voordat het zover is cashen we eerst nog wat subsidie her en der.
En voordat er belasting wordt geheven over het totaaloppervlak van je zonnepanelen kun je nog wat besparen op je energierekening, voor zolang het duurt. Het salderen terugdraaien is een eerste stap in die richting.


PieteR antwoordt op 1 december 2017:

Hee aadje, houd je het op je ouwe dag alsjeblieft wel een beetje gezellig? Je laatste vijf bijdragen zijn echt een stuk vervelender dan de bijdragen waar je op reageert!
Daar zit óók niemand op te wachten!


Quirien antwoordt op 10 december 2017:

Op de Facebook geopende o.a. Kamperen Met de Caravan site starte gisteren om 20:28 een soort gelijke topic.
In nog geen 24 uur zijn daar nu bijna 130 reactie's die zich het hoofd breken hoe dit nu op te lossen met de caravan. 😉
Ach, het leeft misschien wel meer dan we denken.

Oh, soms krijg ik het idee dat antwoorden ergens anders vandaan komen. Het is maar een idee hoor.


Kees antwoordt op 28 augustus 2018:

Dit gaat dan de goede kant op:
Caravan voor de toekomst!


Louis antwoordt op 28 augustus 2018:

Zo is het Kees !
Een hele serie mogelijke mogelijkheden aan elkaar verbonden, die niet onder nutteloze 'frutseliteiten' vallen.
Goed bezig die gasten 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 augustus 2018:

Ik heb het prototype van Dethleffs (samen met ZF) ook bekeken in Dusseldorf. Niet nieuw 😉 Knaus en E-trailer hebben ook al dergelijke prototypes. Zodra de wetgeving dit toestaat is de techniek er klaar voor!


Louis antwoordt op 28 augustus 2018:

Des te beter, dan komt er tenminste eens echt schot in de zaak, en als je direct al concurrenten hebt doe automatisch je extra je best 😉
Zijn we dan misschien in één moeite door ook van de oplooprem problemen af ? (geen idee hoe het in detail werkt)
Dat zou alles bij elkaar genomen geen stapje maar prachtige kangoeroe sprong vooruit zijn.


Michel antwoordt op 11 september 2018:

Ow Louis maar op mijn SMV uit 1975 zit al een elektrische rem. Oplooprem is zo 2018.
.
Afgelopen zomer op pad geweest met de PHEV. Wat meteen opviel was de afwezigheid van laadpalen. Waar we in Nederland bijna overal wel in de buurt laadpalen hebben zijn ze in Frankrijk erg dun gezaaid. Op deze manier is elektrisch rijden helemaal geen optie.


Louis antwoordt op 11 september 2018:

Over de electrische remmen (zoals in Amerika) is hier al vaker e.e.a. gezegd, maar is hier in Europa niet goedgekeurd of zoiets ?
Maar ja, als we dan de complete electrische richting op gaan kun je hier moeilijk in blijven volharden, en lost dit probleem zichzelf t.z.t. zelf wel op denk ik.
Ik zit meer met de in electriciteit om te zetten energiebron en de accu's.
En die laadpalen...die komen er wel.
(Eigenlijk staan ze er al maar heten het tot nu toe lantaarnpalen 😉)


Gerrie antwoordt op 11 september 2018:

Ik vraag mij af of elektrische remmen de oplossing zou zijn.
Het Nederlandse leger had 40 jaar geleden elektrisch geremde aanhangwagentjes. Wat een ramp, veel last van aantasting door zout waardoor de boel niet werkte. Vaak liet men het er maar bij omdat het dweilen met de kraan open was.


Frans antwoordt op 11 september 2018:

Voormijn gevoel wordt het concept van de elektrische caravan achterhaald voordat de goedkeuringen er zijn. Knelpunten zijn gewicht en kosten. Juist voor kleinere trekauto’s moeten caravans juist lichter worden om er nog veilig en comfortabel mee te kunnen rijden. En voor zwaardere trekauto’s is het gebrek aan caravanaandrijving niet zo relevant, eerder de vergroting van de actieradius, maar die wil je dan solo ook weer kunnen gebruiken. Aan huis opslagcapaciteit is voor veel mensen nooit weggelegd. Blijft de prijs die door de kleine productieaantallen waarschijnlijk hoog blijft.

Veel logischer lijkt dan een lichte caravan achter een wat zwaardere EV of hybride, die de caravan moeiteloos kunnen trekken en die nu al zowat geheel elektrisch (op elektromotoren) remmen. Blijft ook hier de prijs, die door de ontwikkelingen alleen maar zal dalen.

@Michiel, Frankrijk is inderdaad nog lang niet rijp voor EV’s, maar met een hybride kun je overal komen en op een vakantie van 3 weken iedere dag éénmaal laden uit een huishoudstopcontact in je caravan is al gauw 800 km elektrisch.

Uit de tijd dat ik met mijn vader met de caravan ging ken ik de ‘elektrisch geremde’ SMV: had een elektromagnetisch bediende trommelrem en aanpassing van de trekauto was noodzakelijk. Die is in het EV-tijdperk ook niet meer nodig.


Michel antwoordt op 13 september 2018:

@Louis volledig toegestaan hoor.

@Frans helaas was opladen op de camping van de PHEV geen optie met 10A. Lader verbruikt al 10 ampere. Meteen ook de achilleshiel denk ik. Het elektriciteitsnet in Frankrijk is hier helemaal niet op gebouwd.


Frans antwoordt op 13 september 2018:

Wat je nodig hebt is een aansluitkabel met ingebouwde optie voor instelbare afnamestroom. Sommige kun je instellen op 6A of 10A, maar er zijn er ook voor 6, 8, 10, 13A.

De ACSI-app geeft meestal een goed beeld van de aansluitwaarden per camping. In Frankrijk meestal 6A, maar vaak ook 10A. Een paar uur de koelkast op gas zetten tijdens het laden kan het verschil maken. Daarom is het gemakkelijk werken met een stroombegrenzer met display op de ingang van je caravan, zoals de Energy-Master.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker