Caravantrekker.nl

Weggedrag caravan bij gebruik etui-luifel

Houtman vraagt op 1 april 2010:

Omdat we de caravan vooral gebruiken voor trektochten, overweeg ik de aanschaf van een zg. etui-luifel (Fiamma of Thuel Omnistore). Zo'n ding weegt al gauw 15 tot 20 kilo.
Wat is de invloed van de luifel op het weggedrag van de caravan? En is er kans op beschadiging tijdens het rijden?
Bedankt voor jullie antwoorden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 1 april 2010:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=30535
Wellicht hebt u iets aan bg link.
Zelf heb ik een Fiamma Caravanstore van 3,10 meter lang en die weegt plm 10 kg.
Zo'n luifel kan nooit breder zijn dan het rechte stuk van het caravandak lang is, dus op gestroonlijnde caravans kan slechts een klein luifeltje. Zit de deur van de caravan niet goed onder dat rechte stuk dan heb je geen luifel boven je deur. Toch wel iets om van te voren goed te bedenken.
En ja , je krijgt kale plekken op je caravan, maar daar worden oplossingen voor gegeven in bg topic.
Ik heb nooit iets gemerkt van gewijzigd rijgedrag sinds ik die 10 kg aan de rails heb hangen. Het hangt weliswaar hoog, maar op een totaal caravangewicht van plm 1300 kg heeft het geen invloed.(net zo min als kleding in bovenkastjes of een zware airco op het dak).
Aanvankelijk stonden we erg sceptisch tegenover zo's luifel, we zijn hem toevallig gaan gebruiken omdat onze dochter er een gratis kreeg bij haar caravan en hem niet hoefde. Sindsdien ligt mijn tent en andere luifel thuis en gebruiken we alleen nog maar deze etuiluifel.
Uit ervaring durf ik te stellen dat deze luifels meer storm kunnen verdragen dan gewone luifels omdat ze strakker afgespannen staan aan de caravan.
Door de gaten in de poten heb ik zgn spijkerharingen gedaan en deze op 5 cm na in de grond geslagen. Tussen bovenkant poot en scheerlijn heb ik een veer van een oude klapstoel gedaan. Bij storm kan de luifel dus plm 5 cm opveren en de poten glijden langs de haring en komen dus weer keurig op hun plaats terug.
Wij zijn zeer tevreden over zo'n luifel
vrgr
JT®


Gijs antwoordt op 1 april 2010:

Ik heb sinds een jaar een vaste Omnistore luifel aan de caravan , weegt ong. 40 kg en heb daar al ong.7000 km mee gereden (rondje Griekenland en zuid Frankrijk)
Ik heb me toen ook afgevraagd of dit invloed zou hebben op het weggedrag van de hele combinatie maar ik heb er eigenlijk niets van gemerkt tijdens het rijden.
Ook bij sterke wind in het (Rohne dal) geen enkel probleem , ik wens u veel succes, Gijs.


Bert antwoordt op 1 april 2010:

Gevolgen voor het weggedrag voor een hooggeplaatste 20 kg (of ietsje meer???) luifel zal niet direct merkbaar zijn. Mogelijk is wel dat de li-re balans (keukenzijde) nog schever wordt en je aan die rechterzijde wel een bandenprobleem zou kunnen krijgen. Checken dus. Voorts zal nu bij een iets lagere snelheid in een linkerbocht de caravan iets eerder omvallen. Hoeveel eerder? Hmmm, ik denk bij een hooguit 5 km lagere snelheid dan voorheen. Valt een caravan wel snel om dan in een bocht? Nee. De auto kan heel hard een bocht door, misschien wel net zo hard als zonder caravan. Het is eerder de bestuurder die een bocht verkeerd attaqueert die de auto in het ESP laat schieten, rafelig gaat rijden en de caravan in onbalans kan brengen waardoor het mogelijk tóch tot een opgetild wieltje kan leiden... Maar, stuur je goed etc., valt een caravan in een bocht niet om. Je loopt eerder kans dat een band van de velg af loopt zelfs. Uiteraard voor 99% als gevolg van overbelading e/o een te lage bandenspanning.


antwoordt op 2 april 2010:

Als u kijkt op de site van Fiamma

http://www.fiamma.com/products/fiammastor.asp?Fam=F07

dan ziet u dat een luifel van 410 cm lang slechts 10,1 kg weegt.
En dat is heel wat minder dan de 20 kg of ietsje meer??? van Bert.
vrgr
JT®


Bert antwoordt op 2 april 2010:

Fiamma, Omnistor... 10 kg, 40 kg of andersom. Kan goed zijn hoor JT®. Ik heb ooit eens iets opgezocht. Grote verschillen in uitvoering, manual of electrisch, lengte noem maar op.

Ik bedoel er niet meer mee te zeggen dat je als potentiële koper dat dus maar ff lekker zelf mag uitzoeken. Houtman vraagt dat verder ook niet. Hij zegt: "zo'n ding weegt al gauw..." Juist, 10 of 40 kg maakt nogal wat uit op een laadvermogen van laten we eens wat stellen 300 kg.

Rekenvoorbeeld:
caravan weegt in de praktijk 100 kg meer dan in de folder. Resteert laadvermogen van 200 kg. Reservewiel, slee, krik = 30 kg. Boilertje simpel Truma Therme 10 kg, bijna lege vaste watertank 10 kg, vuil water is 0..., 2 5 kg gasflesjes = 20 kg bruto, haspel en andere zooi 30 kg. Totaal resteert er nu nog 100 kg. Dat is bedoeld voor inhoud koelkast, levensmiddelen, beddengoed, kleding. Daar zit je dus zo aan...

Mover met accu? 70 kg minstens...

prima hoor 10 of 40 kg voor die luifel. Weet wat het weegt.


janka antwoordt op 2 april 2010:

Bert, een mover met accu 70 kg minstens? ja, die uit het stenen tijdperk misschien. Maar tegenwoordig zijn ze al zo'n 25 kg minder meen ik te weten.(Truma).


Tijs antwoordt op 2 april 2010:

25kg: inclusief de accu?


beverwijk antwoordt op 3 april 2010:

mover reich weegt 32 kg en accu weegt 26 kg dus samen 58 kg ||


Nico antwoordt op 3 april 2010:

Was dit de vraag van de Hr.Houtman?


Houtman antwoordt op 5 april 2010:

Houtman bedankt alle meedenkers.
Bert heeft goed begrepen dat ik niet over één nacht ijs wil gaan. Vandaar mijn verzoek om praktische ervaringen. Ben content met de antwoorden van JT en de waarschuwing van Bert. Gelukkig is de deurkant van mijn caravan niet de wand waar de keuken tegenaan is geschroefd, dus misschien wordt de caravan wel, mét luifel, meer in balans. Ik heb een Reich caravanweger dus die ga ik zeker gebruiken. Over het laadvermogen maak ik me geen zorgen: ruim 400 kilo.
Nogmaals bedankt. Ik ga nu aan het werk!


Freek antwoordt op 10 april 2010:

Wat betreft de etui-luifel; ik was eerst niet zo tevreden over de rij-eigenschappen met die luifel aan de zijkant van de caravan. Maar sinds ik hem inklap/oprol alvorens te vertrekken, gaat het prima... 😉

Sorry, beetje melig... Maar zie dat de juiste antwoorden al gegeven zijn..

Fijn weekend allen!


Gijs antwoordt op 10 april 2010:

Nog even dit , de luifel die aan mijn caravan hangt is 4.50 m. lang en heeft een uitval van 2.75 m. en weegt zoals ik in een eerder bericht al zei ong. 40 kg.
En over accu's gesproken , kort geleden een nieuwe gekocht Optima yellow top 55Ah , weegt ong. 19 kg staat aan de andere kant (de keukenkant) en drijft een Truma mover aan, aan een caravan van max.1700 kg.
Dus geen giganties grote en zware accu van meer als 100 Ah , is niet meer nodig en dat heb ik deze week al ondervonden de caravan moest verreden worden van de ene naar de andere plaats , uit de vette klei naar een verharde weg en door het natte gras naar de andere plaats,... feilloos , zeker méér als 10 min aan het sturen geweest , groet , Gijs.


antwoordt op 10 april 2010:

Tip voor Freek:
Monteer een paar zwenkwieltjes onder de poten.
Je zult zien , het rijdt geweldig 😉
vrgr
JT®


Freek antwoordt op 11 april 2010:

@JT; haha! Zal het eens proberen... 😉
Vooral met wind mee zal dit aanzienlijk schelen in het brandstof-verbruik... :p


Quirien antwoordt op 16 april 2010:

Waarom niet gewoon een dakluifel gebruiken.
Scheelt 1/3 van de prijs en binnen 5 tot 10 minuten opgezet.

Bij harde wind/storm of Mistal er binnen 2 minuten er uit geroetst. Stokken/haringen laten liggen en de andere dag is de luifel weer binnen 5 minuten opgezet.
Verder bij 2 kennissen meegemaakt die deze luifel gebruiken de caravan behoorlijk lakslijt plekken vertonen.
Al met al voor mij blijf ik bij mijn dakluifel voor doortrekken.
Ook geen probleem dan met een gewicht wat hoog zit.

Verder benut je dan je volledige rail ruimte dus zo'n 40cm tot 50 cm meer dak en minder regen inslag.


Ronny antwoordt op 16 april 2010:

Heel juist Quirien. Ook ik ben van dat idee. Ze staat en wordt afgebroen in quasi dezelfde tijd.
Met het uitgespaarde gewicht t.o.v. een vast luifel kan de voortent mee. In funtie van het weer kan je dan nog kiezen tussen voortent of luifel. Die twee samen wegen bij mij 35Kg en liggen in de banken bij de as, dus wordt het rijgedrag niet beïnvloed.


Louis antwoordt op 25 augustus 2018:

Zeg Quirien, heb je dan bij al dat spul op de grond wel voldoende zonnecellampjes (je weet wel...die altijd te vroeg leeg zijn) staan zodat niemand 's nachts z'n nek breekt over jou bouwpakket ?
Fietsen nat, stoelkussens nat, tafel zoeken en meteen aan de arbeid 's morgens, al met al (dus ook afbreken en spullen zoeken) wat meer dan vijf minuten denk ik.
En nooooit meer weg kunnen van de camping voor het geval het gaat waaien natuurlijk 😉
Haha, maar er zit wat in, wij hebben ook liever een echte luifel maar de voordelen van de etui hebben toch de doorslag gegeven.
Het drijfnat op kunnen rollen en thuis alleen maar wat uit hoeven hangen bijvoorbeeld is daar een van...ook de gladde wand van de caravan is nog steeds deukjesvrij 😉


Geru antwoordt op 25 augustus 2018:

8 jaar later antwoorden..?


Louis antwoordt op 25 augustus 2018:

Beetje wokken Geru 😉...wat bij elkaar passende ingrediénten door elkaar roeren.
(Kijk maar eens betreffende etui/zakluifels)


Quirien antwoordt op 25 augustus 2018:

Ha, ha Louis, van die lampjes heb ik ook. Maar wees niet ongerust, mijn caravan heeft ook een buitenlicht aan de voorkant.😉

En we zijn nu 8 jaar verder. Het principe heb ik nog steeds gehandhaafd hetzij nu door een Unico Torino luifel.
Kijk eens op You tube hoe snel deze is opgezet en ik kan je garanderen staat als een huis en geef een enorm gevoel van ruimte en bij rustig weer zelfs de voorstaander er uit. En indien noodzakelijk heel snel afgebroken.

Meestal zie ik dan dat de etui- luifels al lang zijn ingerold.😉

Verder hebben wij nog een Panorama luifel met inzetbare zijwanden en inzetbare voorwanden.
Ach, deze gebruik ik nog zelden want wij compenseren deze nu door mijn omstandigheden al enige jaren door een Dorema Mistral all season met zo' n omgekeerde U buis principe.
- Ook razend snel op te zetten en door allerlei mogelijkheden multifunctioneel te gebruiken.
Creëeren hierdoor ook nog veel buitenruimte en heeft al vele buien en harde en winden doorstaan en behoef ik mij geen kopzorgen te maken.

Ik blijf het een voordeel vinden geen gewicht aan een wand ( buiten het feit dat nu door mijn beperkingen boven mijn macht werken not done is) en zo'n Unico neemt in de zak met buis en staander en dwarsligger haast niet veel ruimte in beslag en kan ik gewicht technisch in mijn belading in de auto gebruiken.
Oh, en ik heb niets tegen etui- luifels.😉 Echter voor mij dus niet.


Louis antwoordt op 26 augustus 2018:

Quirien : Houwe zo.
(Geen correct Nederlands, maar je begrijpt het ongetwijfeld 😉)


De Vries antwoordt op 26 augustus 2018:

Goedendag, wij hebben een Thule etui luifel aan onze Dethleffs.
Deze is 5.50mtr. Lang en dat is gelijk de langst verkrijgbare etui luifel. Deze lengte is voor ons mogelijk daar de opbouw van onze caravan 7.50mtr bedraagt. De luifel blijft gewoon zitten tijdens het rijden en laat ook na jaarlijks ruim 3000km (Kroatië) geen sporen of dergelijke achter, ook niet op de rail of dakplaat. Overigens expliciet niet meer voor de dakvariant gekozen (ook gehad) deze weegt voor onze afmetingen al snel 60kg totaal! Als het al mis gaat bij stormen is schade aan de draagarmen vrij groot. Deze vakantie door een Yugo of Bora twee keer de luifel ingerold, binnen een paar min klaar. Veel succes met het maken van uw keuze.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker