Caravantrekker.nl

Via de Plockenpas

JanB vraagt op 17 augustus 2010:

Wie heeft actuele ervaring met caravan via de Plockenpas?
ANWB geeft nu een rode caravan aan.
Rijden met 2 volw. Ford Moneo 2,0 Benzine 147PK bj.2008 Nw.Model en Hobby 495UFE 2001 1350 kg.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 augustus 2010:

Ik heb die pas wel gereden dus het kan! Het is wel een 'echte' bergweg met veel haarspeldbochten en een behoorlijke afdaling. De caravanremmen moeten daar dus wel tegen kunnen.
Of u dus die pas kunt rijden kan ik niet beoordelen.


Lex M antwoordt op 17 augustus 2010:

Ik ook. Met Renault Laguna 1.9 TDi en BIOD Excellent. Van Italie naar Oostenrijk. 12 haarspelden aan de I-kant en niet te brede weg. Brede weg aan de O-kant, met behoorlijk steile stukken (tot 13%). Echter de vrachtwagens met boomstammen kachelden er als bezetenen overheen. Als ze er nog steeds rijden: oppassen.


Frans antwoordt op 17 augustus 2010:

Ben een jaar of tien terug over de Plockenpas gereden met een 144pk Volvo 850 met 1200kg Kip. Vermogen zegt niets in de bergen. Deze auto had een veel te lange eindreductie en moest om de haverklap ook in hairpins in de 1e versnelling. Wegtrekken op 13% helling was zelfs op het randje. Route zelf goed te doen. Afdalen met een zware caravan op meer dan 10% ging altijd een beetje tegen mijn gevoel in; kost remvoering; heb pas recent CDC ontdekt op deze site.


AJ antwoordt op 18 augustus 2010:

Ik heb respect voor je Menno dat je de Plöckenpass hebt gereden met de caravan. Ik ben in die omgeving diverse keren op vakantie geweest en heb op de pas wel eens een carvan gezien. Tegelijk dacht ik: dit moet je gewoon niet willen. De Oostenrijkse kant gaat nog wel, maar de Italiaanse kant....brr. Als er geen andere weggebruikers zijn en je hebt een beetje "over" met je koppeling en of automaat dan durf ik het best wel. Maar....als je nu eens zo'n Oostenrijkse vrachtwagen tegenkomt met al die boomstammen.....dan kom je tot stilstand. En dan? Ik zou tegen JanB willen zeggen: niet doen. Dat rode caravannetje van de ANWB lijkt mij op z'n plaats!

vr.gr.
AJ


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2010:

Door het centrum van Palermo rijden is heel wat lastiger 😉

Een ander (ook ik niet) kan beoordelen of iemand die ik niet ken, een bepaalde route kan rijden. De ANWB is uiteraard heel voorzichtig, maar het kan, mits de combinatie kan wegkomen op 13%, maar of de bestuurder het wil en kan????

Vandaar ons motto:

Elke weg is geschikt voor caravans, maar niet elke weg voor alle caravanners.


JanB antwoordt op 18 augustus 2010:

Dank allen voor de input. Tot 8 jaar geleden gebruikten wij altijd de Plockenpas bij MOOI weer om iets meer te zien dan de autobahn. Zo ook de Grossglocknerroute. Ja, je moet in de haarspeldbochten misschien terug naar de 1e versnelling en vervolgens weer opschakelen en bergafwaarts bij te steil in de 1e versnelling. Ik probeer altijd zo weinig mogelijk te remmen en daardoor de remmen van de caravan te activeren en zoja dan stevig af te remmen en opnieuw gas geven om de klik/schok te horen van het lossen van de oplooprem. De noordroute (IT/AT) is denk ik voor onze huidige auto/cv niet de ideale cobinatie. Mondeo moet je hoog in de toeren houden maar de zuide route (AT/IT) is dus uit de input begrepen toch wel te doen.
Tevens gebruikten wij deze route om de files op de Taernautobahn te vermijden. Wij gaan over 14 dgn. en zal laten weten hoe dit gegaan is.


Frank antwoordt op 18 augustus 2010:

@JanB :
Hoe beviel jou de Grossclockner dan? Heb je hem van noord naar zuid gereden?
Dit lijkt mij vanaf Duitse kant toch net zo lastig.
Ik ben dan ook wel benieuwd naar de afdaling aan de zuidkant, want dat is immers bijna een snelweg.


JanB antwoordt op 19 augustus 2010:

Van Zuid (Heiligenblut) naar Noord (Zell am See).
(Nrd-Zuid nooit gereden, maar wel een uitdaging mits met geschikte combinatie.)
Nooit problemen gehad. Combinaties: Mazda 626/Opel Ascona/Ford Sierra/Ford Mondeo - Knaus 395TK; Ford Mondeo-Hobby 470UB. Altijd 1,8 / 2,0 motoren.
Pakten ook vaak Zuid/Nrd v.v. route met dezelfde combinaties over de Plockenpas.
Meestal buiten juli en medio augustus om.
Vlgs. mij is de Grossglockner in hoogseizoen gesloten voor caravans.


MvO antwoordt op 19 augustus 2010:

Ben in aug. 2007 van nrd naar zuid de Grossglockner met caravan overgestoken. Het enige wat tegenviel (buiten het weer) was de prijs, €28,- vind ik behoorlijk aan de prijs. Dan is de Felbertauerntunnel of Tauerntunnel aanzienlijk goedkoper.


Frank antwoordt op 19 augustus 2010:

Voor € 28,- een prachtig en uniek stuk natuurschoon kunnen zien, is toch bijna niets? Moet je natuurlijk ook het laatste stukje klinkerweg omhoog benutten en koffie gaan drinken. Beter dan niets te kijken hebben in een saaie tunnel.
Geintje hoor, want ik snap dit wel als je die route alleen gebruikt om naar je vakantiebestemming te rijden i.p.v. dagje uit.
Volgend jaar ga ik hem misschien eens doen met caravan, want tot nu toe kwam ik met losse wagen voorbij.


Arthur antwoordt op 19 augustus 2010:

Hoi jan, ben gister net terug gekomen en heb de pas vanuit italie naar oostenrijk gedaan, met een VW Golf TDI bj 2009 en een Wilk van 470 meter leeg 1.000 kg en max beladen 1.300 kg, moet zeggen heb veel ervaring met rijden met caravan, maar het begon te regen en dan word het in de haarspeld bochten omhoog best pittig, moest 1 keer terug naar de 1e versnelling en kwam toen met moeite en wielspin de bocht door.... en de tunneltjes in sommige bochten moet je geen dikke campers tegen komen ...succes en een fijne vakantie.


Frank antwoordt op 20 augustus 2010:

Aan regen in haarspeltbochten terwijl er een caravan achterhangt, heb ik nog nooit gedacht. Maar je hebt daar inderdaad een punt. Als je door de wegsituatie terug moet naar één en het asfalt is glad dan zal dat best lastig kunnen zijn. Als ik ergens hekel aan heb dan is het gebrek aan wegligging en grip.

Grappig eigenlijk dat die Plöckenpas hier zoveel aandacht krijgt. Ik ken de Plöckenpas met caravan vooral vanaf de achterbank toen hij met het oude wegdek nog een echte scherprechter was voor caravancombinaties. Jaren later reed ik hem zelf met losse auto en verbaasde mij toen over het tumult van mijn ouders als het weer eens lastig werd op de Plöckenpas. De weg was ondertussen verbreed, bochten waren uitgefreesd en er was ruimte genoeg om ook grote vrachtauto's probleemloos te laten passeren.
Nergens was het nog echt gevaarlijk of bedreigend. Indertijd was een foutje veel eerder fataal.
De hoogte van de pas was ook geen scherprechter meer, want vermogensterugval zoals op andere passen boven de 2500 of zelfs 3000 mtr. constateerde ik hier niet.
Maar auto's worden moderner en chauffeurs zijn steeds meer gewend. Daarom vind ik het toch bijzonder dat meer dan 35 jaar later deze Plöckenpas hier weer opduikt. Het wordt blijkbaar niet als een gewone doorgaande route ervaren.
Mijn nieuwsgierigheid is nu weer gewekt en het wordt tijd dat ik hem met caravan eens ga rijden. Zo'n 25 jaar geleden stelde hij solo nog weinig voor. Ben toen paar keer 's avonds naar boven gereden om een soepje te eten na een lekkere wandeling en te genieten van de berg.
Jammer dat de bergen zo ver weg zijn, anders hing ik hem er nu nog achter 😉


janka antwoordt op 20 augustus 2010:

Bergen, Bergen aan zee, Eibergen, Bergen op Zoom..Dus wat let je? 😉


Vino. antwoordt op 20 augustus 2010:

Hopenlijk zal het niet: "en de caravan bergen" worden.

Met vriendelijke groet.


AJ antwoordt op 20 augustus 2010:

@ Frank,
het lijkt wel alsof ik mezelf hoor spreken. OOk ik kende de pas eerst alleen vanaf de achterbank! Is hij de laaste jaren "verbeterd'? Dan zal het makkelijker zijn. Het daagt mij dan wel uit om het eens te proberen. Maar het verhaal van die Golf TDI en nat wegdek maken me toch voorzichtig. Ik neem aan dat het rode caravannetje van de ANWB op grond van de "verbeterde" situatie is en geen copy van hun bevindingen van de nog niet verbeterde situatie.

@ Menno,
wat is er aan Palermo het ergste? Je auto of je caravan? Schade of angst voor diefstal tijdens stilstaan in een file?

Vr.gr. AJ


Frank antwoordt op 20 augustus 2010:

Het rode caravannetje had de pas indertijd al.
Maar ook als de weg verbreed, de bochten verruimd en de stenen paaltjes verdwenen zijn, blijft het traject overeind.
Afgelopen jaren zijn auto's en caravans steeds breder geworden. Indertijd waren caravans 2,00 of 2,10 breed en een opbouw die werkelijk 4,20 mat (zonder toiletgroep).
Trekauto's van 90 PK waren toen sterk en hadden 4 versnellingen en zelfs binnenbanden.
Op diezelfde achterbank heb ik de dolomieten gereden, met een zwetende vader 's nachts achter het stuur. Tussendoor noodweer. Dat was mijn spannendste rit ooit en op dat moment net een stapje te ver gezien de omstandigheden.
Nostalgie ; )


Karel Eimers antwoordt op 20 augustus 2010:

Door dat het nu op deze side staat wordt het een uitdaging om hem te gaan rijden. Niet doen vooral in het hoogseisoen worden er veel opstoppingen veroorzaakt door mensen die het net niet halen. En daarna optrekken te veel voor de koppeling.
gr. Karel


Bert antwoordt op 21 augustus 2010:

Ik weet zeker dat praktisch elke redelijk nieuwe auto met caravan die wettelijk is toegestaan 99% van de Europese bergwegen óverkomt. Zelfs de extreme Stelvio met 48 tornanti en de Col de la Bonnette op maar liefst dik 2800 m boven zeeniveau; 'on top of the world' dus. De laatste kent een superpiekje ^up^ en is daardoor de hoogste (verharde) pasweg in Europa. Vet nep zegt men in Italië, de Stelvio is de hoogste!!

Hoe kan dat waar zijn? Heeft caravantrekker.nl geen functie meer? is elke trekauto goed genoeg? Nee! Wat echt belangrijk is zijn de omstandigheden en dan met name het overige verkeer.

Op de snelweg (sic) naar de Gotthardtunnel rijden duizenden caravanners hun koppeling aan gort. Nb een hellingspercentage van slechts 5 à 6%. Waarom? Omdat men in een file terechtkomt en niet goed weet om te gaan met technische dingen als bijv. koppelingen. Ja... dan gaat het dus vooral mis op de Stelvio die op sommige stukjes bijna 3x zo steil is (aan de binnenkant van elke 48 hairpins)! Nee hoor. Als je de burgemeester genoeg betaalt sluit hij de weg voor je af voor tegenliggers. De BBC met Topgear kreeg dat voor elkaar! En als je dan genoeg rijvaardigheid hebt rij je met - ik herhaal - elke toegestane combinatie simpel de Stelvio op.

@JanB, met de Mondeo 107 kW 2.0 en een Hobby van 1350 kg (of meer?). Reken uit wat je auto kan, vanuit stilstand wegtrekken op xx% en op xxx m hoogte boven zeeniveau. Hoe steil is het op die Plockenpas gemiddeld en op stukken. Ga op zoek op het web naar wielersites, die geven bergprofielen. Héél interessant. Vraag op deze website (en antwoorden heb je al) hoe druk is het in het seizoen met wielrenners, motoren, tegenliggers. Hoe breed is die pas, heb je dus überhaupt last van tegenliggers of alleen maar in een enkele haarspeld. Kun je zeer trage wielrenners inhalen omdat het breed genoeg is voor die fiets, jou én een tegenligger tegelijk? Is het een aaneenschakeling van haarspeldbochten die stuk voor stuk te smal zijn voor twee tegelijk, zoals de Stelvio? Kijk op kaarten om een indruk te krijgen van het landschap, de weg, de breedte. Viamichelin en ook Googlemaps kunnen je bij de voorbereiding daarbij behulpzaam zijn.

Karel Eimers heeft het in z'n laatste reactie waarschijnlijk bij het rechte eind. Hij lijkt de pas te kennen onder die drukke omstandigheden. Kijk vervolgens efkes naar de capaciteit van je Mondeo wegkomen vanaf stilstand. Need i say more? Zie je staan 18% op 1500 m hoogte en is die pokkenpas hooguit 11%? Doe maar! Als jij het kan, kan je auto het ook aan om een paar keer - leuk is het nooit - noodgedwongen vanuit stilstand weer op gang te komen. Maar dat percentage zie je niet. Je ziet dat the max 9,7% is dan kun jij met voldoende technische know-how 2, 3 misschien 4x die truc herhalen op die pas en de volgende keer dat je wéér achter een wielrenner opgesloten wordt het schudden met je koppeling.

Conclusie. Kundigheid van de bestuurder is het belangrijkste aspect op welke helling dan ook. Nauw verbonden is kennis van de capaciteiten e/o beperkingen van jezelf en de kracht van je trekauto.

Hoe kom je aan die kundigheid, hoe weet je wat je auto kan e/o niet kan? Door zelfervaring en mogelijk schade en soms een beetje schande. Niet de allerbeste methode nowadays... Andere optie via studie. Kijk eens even in het menu bij Cursussen. Daarna zelfervaring, routine en geen schade en schande. 😉 Jongens en meisjes: het komt niet aanwaaien, het is ook geen kwestie van 140/200 pk en 190/350 Nm. Hoe ga je er mee om....


Frans antwoordt op 21 augustus 2010:

Ben het ook eens met Karel Eimers. De laatste vijf jaar neemt bijvoorbeeld het aantal zondagstruckers explosief toe. Rijders in een bak van 2.50m breed die niet weten waar de rechterkant van hun koets ophoudt en daardoor een meter meer weg nodig hebben dan een vrachtautochauffeur. Ik doel op de campergolf: met het mobilhome sight-seeing over de passen, niet gehinderd door ervaring of door rode anwb-campertjes op kaartmateriaal… Voor je het weet ben jij de l#l met je combinatie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 augustus 2010:

@ Menno, wat is er aan Palermo het ergste? Je auto of je caravan? Schade of angst voor diefstal tijdens stilstaan in een file?

Diefstal heb ik voor geen moment aan gedacht....
Het verkeer in Palermo (en op meer plaatsen in Sicilië) is nogal chaotisch en op veel plaatsen nauw/smal dat ik dat niet iedereen zo maar ga aanraden om daar met een grote caravan te rijden.


Frank antwoordt op 22 augustus 2010:

Hoeveel vakantiegangers zouden überhaupt door de straten van Palermo rijden? Diegenen die er met caravan komen, hebben meestal wel de nodige ervaring. Italianen zijn trouwens heerlijke weggebruikers, ze zijn relaxed en duidelijk.


Tonny simons antwoordt op 13 mei 2014:

in 1975 heb ik de plockenpass gereden met een mazda1300 en een fendt karaat 390........
Wij kwamen terug van een fijne vakantie op camping capalonga in bibione.
Alls ik nu de you tube beelden bekijk snap ik nu nog niet dat ik zonder problemen er over heen gekomen ben...
wel begrijp ik nu ook heel goed de vraag van een commies die in een soort grens overgang zat,: wie sind sie hier nach oben gekommen ?

nu zou ik het met deze combinatie niet meer doen !


Frans antwoordt op 13 mei 2014:

Ben zomer 2013 voor het laatst met een ‘smalle’ combinatie van 2,19 x 11,99m 1550kg over de Plöckenpass N-Z gereden. Je moet echt van krappe paswegen houden en het is behoorlijk lang en steil. Best indrukwekkende pas. De weg is officieel niet toegankelijk voor vrachtauto’s, maar ik kwam er wel een tegen (zal wel ontheffing hebben).
Het is uitkijken wegens de combinatie van haarspeldbochten en tunnels. Voordat je een blinde bocht inrijdt kun je soms tevoren zien of het stijgend verkeer jou heeft gezien; dat is belangrijk want in de bochten heb je de hele wegbreedte nodig. Ook campers weten soms niet waar hun rechterkant zit en rijden midden op de weg.
Verder is de aanloop over de Gailbergsattel in slechte toestand, gedeeltelijk steenslag en veel gaten. Weet waar je aan begint.


AJ antwoordt op 13 mei 2014:

Ik kan me de discussie van 4 jaar geleden nog wel herinneren.

Die Gailbergsattel waar jij over begint Frans, die zit toch tussen Koetschach Mauten en Oberdrauburg? Volgens mij is die wel redelijk te doen. Heb ik in ieder geval in 1999 gereden met Hobby 560. Ging prima.

Maar.....hoe zit het met Ploeckenpass? Is die sinds 1999 verbeterd? En dan met name aan Italiaanse zijde?


Frans antwoordt op 13 mei 2014:

Aan de Italiaanse kant is volgens mij al jaren niets veranderd; toestand wegdek is daar het probleem niet.
Als je van de omgeving Lienz komt (Felbertauern of Grossglockner), moet je over de Gailbergsattel om bij de Plöckenpass te komen. Vorig jaar was op dat laatste Oostenrijkse traject een lange Baustelle met puinstukken die je moest delen met groepen toeristen op racefietsen die de banden probeerden heel te houden. Zou nu verbeterd kunnen zijn en is dan idd goed te doen.


RobD antwoordt op 14 mei 2014:

Op youtube zijn filmpjes te vinden!!


Bob antwoordt op 30 juli 2017:

Ik heb deze pas 48 jaar geleden voor het eerst gereden. Ik had toen een KIP caravan 1150 kg en een ford cortina 1300 cc .ook toen stond op de anwb kaarten al een rode caravan . Deze pas heb ik daarna nog 7 x bereden altijd zonder problemen ,wel probeerde ik bij het dalen zoveel mogelijk op de motor te remmen . Toevallig ben ik 2 jaar geleden daar weer geweest , nu zonder caravan ,en zou hem nu niet meer rijden , mede doordat mijn huidige caravan te breed en te zwaar is .(nog steeds een KIP maar 1500 kg, en misschien telt mijn leeftijd ook wat mee (78 jaar).De pas is in al die jaren niet veel verandert en je moet wel redelijk ervaren zijn om hem te rijden .


Quirien antwoordt op 31 juli 2017:

Een kleine glimlach kwam te voorschijn vanmorgen Bob.

Ik moest in een keer denken aan al die vragen op de site inzake de huidige meest geplaveide, hellingen passen , percentages met de huidige auto's met ,turbo's, ik weet niet hoeveel PK/ NM's .

1300cc met caravan erachter, soms met veel wielspin totaal niet wetende wat mij te wachten stond, zo begon ik ook.
Tsja, de caravan was nog niet zo breed en voorzien van asbest in de remvoeringen. Goed tegen hitte bestendigheid voor de rem afdalingen.

Wat mij op valt in de verhalen, ,ik reed toen ook een Kip, opbouw 3,90 mtr. de z.g.n. 2 tafelmodellen. Zo reden er in die tijd heel wat ( oude) kipjes rond.


Frank antwoordt op 31 juli 2017:

Anekdote : "Bergpas alleen voor zeer ervaren chauffeurs" (de rode caravan)

Ook ik heb deze pas 48 jaar geleden al met caravan gereden. Toen zag ik hem nog vanaf de achterbank. Dertig jaar terug reed ik hem zelf voor het laatst met losse auto. Dat was tevens de laatste keer tot een paar weken geleden.

Inderdaad is er weinig veranderd en dat maakt hem juist zo leuk. Het asfalt is wel veel beter ondertussen. Gewoon een behoorlijk stuk wegdek maar net smal en afgesleten genoeg om een klein beetje nostalgie op te roepen.
Ik moest denken aan mij vader die heel Europa doorcroste. Alleen in Duitsland lag er op de meeste stukken snelweg daarna moest je echt over de bergen. Met 1500 cc en een volledig overbeladen caravan (o.a. voor zes weken ingeblikt vlees onder het bed) gingen wij over de Plöckenpas. De schrik was altijd een volbeladen vrachtwagen die tot stilstand kwam en de douane die op zoek ging naar smokkelwaar. Eerlijk is eerlijk, ik kreeg respect voor die "ouwe" toen ik dezelfde weg weer reed. Hij vond die Plöckenpas niet zo bijzonder zolang hij maar niet tot stilstand kwam. De Plöckenpas is immers relatief kort en rustig.

De oude Brenner en oude Gotthard waren andere koek. Die waren breder, maar ingeklemd tussen overbeladen vrachtwagens waarvan de motor aan de kook raakte of de remmen overbelast raakten, ook bedreigend. Wij hadden daarvoor zelfs een speciaal evacuatieplan om te ontsnappen aan vrachtwagens die de controle kwijt raakten. Tsja, en dan nog die ene keer snachts, midden in de Dolomieten met noodweer op de bergpas (Pordoi dacht ik). De bliksem sloeg naast ons in en mijn vader slalomde tussen losgeraakte stenen door op weg naar ons vakantiebestemming De ruitenwissers konden het niet verwerken, vangrails waren er niet. Alleen elke vijf meter een steen. De gloeilampjes in de auto verlichten amper nog het wegdek. Het water stroomde sneller van de berg dan wij konden dalen. Wij stonden doodangsten uit, maar pappie bracht ons veilig omlaag. Gelukkig had onze auto een speciale zelf -in-elkaar-gelaste tank waarin probleemloos 100 liter benzine verdween. Dat was altijd een geruststelling. Bij de benzinepomp zaten wij altijd te wachten tot de pompbediende weer op zijn knieën ging, vertwijfelt zoekend naar een mogelijk lek.
Ja, hier moest ik dit jaar aan denken toen ik met pks te over, de airco aan, de haarspeltbochten en smalle tunneltjes al ruimschoots van te voren zag aankomen op mijn kleurennavigatie. Respect "ouwe" ! Dat waren vijftig jaar terug nog eens tijden!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker