Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Ervaring trigano/rapido

Pieter vraagt op 12 September 2010 om 21:05:

Wie heeft ervaring met trigano/rapido caravans, wat is de kwaliteit ervan? Ik ben tevens benieuwd hoe de wegligging (slingeren?) is van het 4-persoons model, ik geloof 42 of 420/430 met de keuken achteraan.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Mong antwoordt op 12 September 2010 om 21:41:

Rapido word niet meer gemaakt .
Het hefdak van de rapido caravan is het beste wat er bestaat ( gegarandeerd waterdicht ) .
Bijv. kip hefdak als zovele anderen hebben een hefdak dat bestaat uit stof of tentdoek matriaal .
De eerste rapido's waren vierkant van vorm , neem zeker de laatste serie , ronde voorkant en zeer hellende voorkant naar achter .
De eerste trigano's hadden zeer veel problemen met het hefdak ( niet waterdicht ) het is me zelf vertelt door de rapido en trigano verdeler in BelgiŽ .
Rapido's hebben NOOIT enig probleem gehad zelf niet rijdend of stilstaand met zelfs een enorm onweer ( veel wind of wolkbreuk zogezegd ) .
Hij hangt achter Uw auto zonder moeite ( als een geheel met de auto ) , ik rijd met een toyota 1,4 diesel , en rijd al meer dan 30 jaar naar KroatiŽ , de snelheden die ik er mee haal zelf omhoog zijn fantasties , en het verbruik is zelf nog indrukwekkender als ik andere reviews lees .
Het hefdak zet ik zonder moeite op in minder dan 1 minuut en de 2 bovenstukken van de badkamer inbegrepen .
Rapido geeft levenslang garantie op het hefdak , ikzelf heb altijd rapido gehad heel mijn leven ( meer dan 40 jaar ) nooit enig probleem mee gehad .
In een rapido kan U in de breedte slapen , in vele hefdak caravans zijn het lengteslapers , er blijft altijd een tafel en zitjes over voor het ontbijt , U hoeft nooit heel het bed af te breken .
Ze zijn nog altijd prijzig in aankoop , maar als U daar niet over struikeld , denk ik zeker dat U niet bang hoeft te zijn voor hem aan te kopen .


Gerard antwoordt op 19 November 2010 om 19:49:

Beste Pieter,

Wij hebben een Rapido 42, nu 6 jaar oud; hiervoor hadden wij een Rapido 31. De Rapido caravans staan bekend om hun zeer goede wegligging. De fabrikant heeft gekozen voor een Alko onderstel, waarbij de kombinatie as/vering verlaagd is uitgevoerd. Kijk maar eens naar de instaphoogte van een Rapido in vergelijking met een andere caravan. De hoogte van een Rapido is 1,98 meter. Hoe lager de caravan, des te minder de windvang en de kans op slingeren. Daar komt bij dat de plaats van de achteras relatief vrij ver naar achteren ligt. M.a.w. het stuk dat kan slingeren is kort. Veel Rapido caravanners rijden dan ook met 2 fietsen achterop een fietsdrager. Daar hoor je nooit een probleem over. Zorg natuurlijk wel voor voldoende gewicht op de kogel. Op deze site wordt dit duidelijk verder uitgelegd.

Een Rapido is - ook gebruikt - behoorlijk aan de prijs. Echter, de prijs/kwaliteitverhouding is prima. Voor de duidelijkheid moet nog worden opgemerkt dat dit niet geldt voor zijn opvolger, Trigano. Helaas zijn hier veel problemen mee.


John antwoordt op 19 November 2010 om 21:59:

" Hoe lager de caravan, des te minder de windvang en de kans op slingeren'

Watte????


Henk antwoordt op 03 December 2010 om 20:30:

de problemen met Trigano betrof het model Rubis. de nieuwste modellen van Trigano onder de naam Silver zijn goed gebouwd en van een hoger kwaliteitsniveau. Het dak is eenvoudiger te openen dan bij de Rapido en minder slijtagegevoelig. De stahoogte met uitgeklapt dak is ruimer geworden dus ook voor lange mensen.
Ik heb de Siver 380 en ik ben er zeer over te spreken.


ad antwoordt op 21 January 2011 om 21:05:

Wij hebben november 2009 een gebruikte Trigano Rubis 430 bouwjaar 2006 gekocht, die thuis onder onze carport kan staan, zodat wij geen winterstalling nodig hadden. We zijn ermee naar Tirol, Kroatie en Wenen geweest en wij waren er zeer tevreden over. Er zat een Soplair voortent bij, die wij in Kroatie ook gebruikt hebben. Op de beurs in Duesseldorf hebben wij bij de Triganodealer uit Duisburg (Duitsland) de Rubis ingeruild en een nieuw Trigano Silver 430 LJ gekocht, die half maart afgeleverd zal worden. Onze Rubis, waar wij een veel hogere inruilprijs voor kregen als wij bij aankoop betaald hadden, bleek 'n probleem te hebben met de stabiliteit aan de achterzijde, waardoor de ingangsdeur soms niet mooi sloot. Deze dealer kende het probleem bij deze serie uit 2006 en vertelde dat hij bij de fabriek hiervoor een gratis extra stabilisatieset kon bestellen die dit probleem zou oplossen. De Nederlandse dealer waar wij na aankoop van de Rubis een kontrolebeurt hadden laten doen repte toen nergens over terwijl het euvel van deze kleine serie uit 2006 algemeen bekend moest zijn bij de dealers omdat de fabriek deze modificatie bij alle dealers had aanbevolen. Drie weken na aflevering in Duisburg was de Rubis alweer verkocht en wij verheugen ons nu al op de nieuwe. Als voortent hebben wij een Fortex genomen van Fortex uit Enschede, waar we hem ook zelf opgehaald hebben. Als trekauto hebben wij nu een Volkswagen Tiguan, doch krijgen half maart een Audi A6. Lekker handig die 2 meter breed van de caravan, want ik heb geen verbredingsspiegels nodig. Het opzetten van het dak stelt helemaal niets voor. Zo gepiept en wind- en waterdicht. Je moet alleen even wennen aan de lage deur, maar na twee keer je hoofd stoten weet je het wel. In ruil daarvoor heb je meestal geen opstapje nodig bij je caravandeur. De caravan ligt vast op de weg. Zo vast dat ik op de Duitse autobahn vergat dat ik er ueberhaupt wat achter had en tot mijn schrik merkte dat ik al 140 reed.


joost steeman antwoordt op 01 August 2011 om 12:45:

Ik krijg van de dealer en van de fabrikant La Mancelle in Frankrijk geen enkele reactie op de vraag of er een modificatie bestaat voor de Trigano Ruby 430. Ben zeer tevreden over de caravan maar maak me ernstige zorgen over het feit dat de deur begint te wijken en het lijkt mij dat met name die modificatie gemaakt is om dat te voorkomen. Wie kan mij iets vertellen over het bestaan van deze modificatie en heeft daar mogelijk ook documentatie over.

Bedankt, Joost.


ronny antwoordt op 08 September 2011 om 21:09:

beste ik heb mij een rapido caravan met hefdak gekocht waar de achter raam stuk is waar kan ik zoon raam nog kopen het bouwjaar is 1988
mvg
Heeren Ronny


peter antwoordt op 15 October 2011 om 03:56:

Wij hebben nu bijna 2 jaar een trigano silver 430 LJ en zijn er niet tevreden over . Aan het dak zit een fiamma luifel ( verkocht door de dealer , kon makkelijk! ) en daardoor gaat het dak heel moeilijk open . Als we dit hadden geweten hadden we hem nooit gekocht .
De bedden ,geweldig veel ruimte eronder , maar helaas niet te gebruiken onderweg omdat de kogeldruk zonder dat er iets onder ligt al te hoog is . Beetje jammer ,moet nu allemaal losse spullen in de caravan leggen onderweg . Verder ziet de caravan er heel mooi en knus uit . De wegligging is goed en hij is zeker niet windgevoelig. Gelukkig genieten we er toch van , het is niet anders .


john antwoordt op 15 October 2011 om 11:18:

Dus peter, kort samengevat heb je maar ťťn minpuntje aan het algeheel ontwerp. De ruimte onder de bedden tijdens het rijden. En toch ben je er niet tevreden over ondanks de knusheid, geweldige ruimte en wegligging. Contradictie?


paul antwoordt op 01 February 2012 om 14:06:

de kwaliteit van rapido caravans is geweldig maar ze worden jammer genoeg niet meer gemaakt. 2e hands zijn ze behoorlijk aan de prijs ron de 5000 euro voor een exemplaar van 15 jaar oud is geen uitzondering. Het zijn echter zeer gewilde caravans en de vouwexemplaren van 1980 zie je zelfs nog geregeld. Zelf hebben we een 42 cp van 1996 en die is in het najar van 2011 gekocht voor 6000 euro. het is een geweldige caravan maar zoals al eerder verteld is de kogeldruk door de ver naar achteren geplaatste as standaard met lege caravan al rond de 72 kg. Wij hebben nooit een fiets meegenomen maar tegenwoordig wel alleen maar om laadruimte onder het bed te creŽren. maar met 1 elektrische fiets fiets achter op de caravan lukt het om probleemloos de caravan te beladen en de kogeldruk op ongeveer 75 kg te krijgen. Onze caravan is voorzien van een ALKO antislingerkoppeling maar slingert totaal niet tijdens een inhaalmanoeuvre was ik een keer de caravan "vergeten" en reed na afronding van de manoeuvre 135 en nog steeds merkte ik er weinig van. Heb toen weer snel de snelheid naar 90 teruggebracht en de cruisecontrol weer aangezet. Het verbruik van onze Opel vivaro zonder caravan ligt rond de 1 op 14 zonder caravan met kruissnelheden van ongeveer 125. en met de caravan netjes met 90 gebruikt de opel 1 op 12.

met vr grt Paul


Bob antwoordt op 03 February 2012 om 16:48:

@Paul. Wij hebben nooit een fiets meegenomen maar tegenwoordig wel alleen maar om laadruimte onder het bed te creŽren.
Leg dat even uit. Een fiets meenemen om ruimte te creeeren.

mvg
Bob


nitram antwoordt op 04 February 2012 om 14:34:

Hier wordt bedoeld ....de kogeldruk was al leeg te hoog om ook nog spullen onder het bed te leggen.Nu met een fiets achter op gaat de kogeldruk omlaag en kan de ruimte onder het bed wel benut worden(om de kogeldruk weer naar de eerste waarde te krijgen.)


ovandriel antwoordt op 05 February 2012 om 08:45:

Ik kan een RAPIDO Club 32T 1998 overnemen maar mijn toegestane kogeldruk is max 50 kg. Kom ik hier dan wel mee weg? Moet ik dan zorgen voor veel gewicht aan de achterkant?


Jan antwoordt op 05 February 2012 om 09:17:

Is het niet handiger daarvoor een nieuw draadje te starten?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 05 February 2012 om 09:37:

50 kg voor z'on kleine caravan is genoeg kogeldruk. En juist niet te veel achterin beladen.


piet antwoordt op 06 February 2012 om 19:19:

heb zelf een rapido 31 tdl, maar 50 kg kogeldruk is echt te weinig, caravan gaat dan slingeren op snelheid.
kogeldruk verhogen naar 60-65 kg lost dit geheel op, echter heeft de caravan van zichzelf al een veel te hoge druk, dit is inderdaad prima te compenseren door een fiets achterop meetenemen en zware spullen op de achteras te plaatsen.


RobD antwoordt op 06 February 2012 om 19:29:

"zware spullen op de achteras te plaatsen."

Dubbelasser???


piet antwoordt op 21 February 2012 om 19:15:

voor goed lezende robd, boven de achteras,echter ik denk dat de meeste mensen het wel begrijpen.
is ook ter lering bedoeld en niet om lollig te wezen.


@Eric antwoordt op 21 February 2012 om 19:25:

boven de achteras

Blijft een tandemasser piet.











Grapje, moet kunnen....


Manuel antwoordt op 12 August 2012 om 11:54:

Beste medecampeurs, wij rijden een Dacia Duster (2-wielaabdrijving, maximale kogeldruk 50 kilo) met daarachter een Rapido club 32 T evolution. Twee gasflessen totaal 11 kilo in disselbak, dus reservewiel achter in de caravan. Verder alleen nog maar licht spul in de disselbak. Loeizware tenstokken van de Soplair voortent op de as. Kogeldruk wordt dan ca 62 kilo, en de caravan ligt als een plaatje achter de auto. Toch rijd ik nooit meer dan 100/uur en bij veel regen en/of stevige wind ga ik terug naar 90 of 80. Tenslotte wil je niet echt uitproberen wat er gebeurt als....precies.

Tja, de caravan ligt dan vol met spulletjes. Een probleem? Vinden wij van niet. Vorige zomer in Noorwegen rondgetrokken met luifeltje in plaats van voortent, stoelen en tafel gewoon achterin de auto net als de boodschappenkratten...no problems.

groeten

Manuel


paul antwoordt op 20 September 2013 om 09:23:

beste manuel,

de maximale kogeldruk word door de fabrikant opgegeven en berekent vanuit een volle auto (alle zitplaatsen benut met personen van 75 kg) en achterin per persoon 20 kg bagage. als je dat er allemaal in hebt mag je kogeldruk nog steeds 50 kg zijn. Ik denk persoonlijk dat als je met zijn 2 en voorin de auto zit en niet al te veel bagage achterin je kofferbak dat een iets hogere kogeldruk zo rond de 65 / 70 kg in jouw geval geen probleem is, dat je trekhaak er niet tegen kan hoef je niet bang voor te zijn.

mvg Paul


Paul VB antwoordt op 22 December 2013 om 14:37:

wij hebben een trigano rubis 420 gehad (9jaar)deze verkocht voor een Fendt 470TF (jonge tweedehands van 1j) nu na 2 seizoenen terug verkocht. gaan nu terug een trigano silver 430 kopen! wij misten onze trigano flexibel, smaller, handiger om mee te rijden. Rijden met een Mercedes 220cdi 170pk was zeker geen probleem om de Fendt te trekken.


John antwoordt op 22 December 2013 om 16:53:

Paul ,misschien een andere optie als het licht, flexibel, smaller, handiger om mee te rijden moet zijn



PS M&B ik mis deze in het overzicht


hans antwoordt op 22 June 2015 om 11:38:

ook wij hebben een rapido van 1989 club 380 een zeer degelijke caravan een voudig dak open en dicht ,boven zij kanten kunnen op 2 standen open voor koeling daar heb ik gaas voor gemaakt voor de vliegen enz ,ook met zwaar weer op de camping voor beeld garda meer hagel stenen geen problemen beter als kip en andere hefdak caravans ,helaas stoppen wij er mee gezien onze leeftijd 75 jaar, dus is te koop ik weet dat ze erg duur zijn maar je heb wel kwaliteit ,en in franrijk erg voor delig ook benzine verbruik valt erg mee ,wij zijn blij,e rapido rijders .


Rapido Club Evolution antwoordt op 18 September 2015 om 06:32:

Hallo,

Wat is het verschil tussen Rapido Club zonder Evolution en Evolution?


La Bontie antwoordt op 29 April 2019 om 20:16:

Ben in het bezit van een trigano silver cp420

Weggedrag : is gewoon goed , geen slingering of wind gevoelig

Interieur : solide , netjes afgewerkt , dwarsbed 190x140 , voor
mensen tot 1.80
Exterieur : makkelijk te onderhouden , gladde buitenwanden ,
polyester , geen deukjes , walker luifel erbij gekocht past
super
Nadelen : erg laag bij de grond , raak zo nu en dan een steile
verkeersdrempel of oprit
Voordelen : geen tol in frankrijk , brandstofbesparend , goed
weggedrag , redelijk waardevast



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker