Caravantrekker.nl

Ventielen- staal en tpms

Wevedeka vraagt op 27 november 2010:

De 100 kmh voor caravans levert tijdens langdurig rijden met die snelheid o.a. op vervorming van rubberventielen waardoor geringe lekkage kan ontstaan langs het ventiel/velg. Gevolg is drukafname van de band. Kan nare gevolgen hebben. Ook omdat de temperatuur van de band de druk (> 6 bar) doet oplopen adviseert men in Duitsland stalen ventielen. Je moet er in NL om vragen. Hoe zinvol is het om standaard naar staal over te gaan?
Om de druk tijdens het rijden te monitoren zijn er blue tooth systemen in de handel (Tyredog vb) Wat zijn de ervaringen met dit systeem? (ontvanger in auto, ventieldop BT op ventiel caravan band en het zou moeten werken) Je merkt immers tijdens het rijden niet dat een caravanband druk verliest.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

AJ antwoordt op 27 november 2010:

Helemaal mee eens. Stalen ventielen, zeker als je ergens rond de vijf bar druk in je band stopt.
Ik meen dat rubberen ventielen tot vijf bar gaan.

Is het waar dat sneller rijden de band warmer maakt?

Volgens de logica wel. In dezelfde tijd is er meer contact tussen band en weg. Maar er is ook meer rijwind.
Hoe zit dat?

Vr.gr. AJ


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2010:

Ik heb in mijn caravanwielen stalen ventielen en ook een TPMS. Koud meet ik daarop een druk van 4.6 bar maar dat loopt op tot zo'n 5.3 tijdens een rit op de snelweg in de zon. Temperatuur rond de 50 graden (meestal een graad of 20 boven de buitentemp).
Bij zware caravans waarbij de banden op maximale spanning moeten staan geven stalen ventielen (en TPMS!) mij een veilig gevoel.


AJ antwoordt op 27 november 2010:

Dat gaat hard Menno. 0,7 bar erbij als je gaat rijden.
Dat TPMS staat voor iets als tyre pressure monitor system?

Waar heb je dat zitten? In de band ( op de binnenkant van de velg waar dat tyron ook op zit? Of als ventieldopje?

Hoe vaak moet je de batterijtjes vervangen? Lijkt me als dopje makkelijker dan de band eraf.

Doet dat ding alleen prssure meten of ook temperatuur?

vr.gr.AJ


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 november 2010:

TPMS = Tyre Pressure Monitoring System. Meet en waarschuwd bij te lage bandenspanning en te hoge temperatuur.



De batterijen zouden zo'n 6 jaar mee moeten gaan en kunnen dan gelijk met de banden vervangen worden. Ik ben benieuwd.


Dirk antwoordt op 27 november 2010:

@wevedeka je scrijft je moet er in Nederland omvragen (stalen ventielen) dat is niet meer zo sinds een jaar.
Ik ben afgelopen jaar overgegaan op een inch groter wat Velgen en Banden betreft.Mijn Dealer Caravan bedrijf Meerkerk monteerde Stalen ventielen het heerlijke daar is dat je er gewoon bij kan blijven.Dus mijn vraag aan de monteur was waarom doe je dat want mijn oude banden zijn pas drie jaar oud en toen hebben jullie nog gewoon rubber ventielen gemonteerd.
Zijn antwoord was, alle Bovag bedrijfen moeten bij 4 bar en hoger slalen ventielen monteren sids een jaar.
mv


jadatis antwoordt op 27 november 2010:

Ik ben daar net mee bezig om die drukken uit te zoeken van rubber en stalen ventielen.
De druk die genoemd wordt is voor 18 graden celcius. In de band kan het incidenteel wel 100 gr celcius worden, en dat moet het ventiel dan ook aankunnen. maar er wordt steeds met een vuistregel gewerkt van 0,1 bar stijging per 10 gr C. De ventielfabrikanten zorgen er voor dat ze ruim aan die eisen voldoen. Maar zelf heb ik uitgerekent dat deze vuisregel te weinig is bij hogere drukken,zelfs als je een zekere uitzetting van de band meerekent, dus dit maakt het geheel wat onzekerder.

ruwweg 3 soorten. tot 4,5 bar ( koud) normaal rubber snap-in ventiel.
2. High pressure snap-in ventiel tot 6,3 A 6,9 bar ( verschilt per fabrikant.
3 Stalen ventiel wel tot meer dan 10 bar, verder me niet zo in verdiept.

De High pressure ventielen kun je onderscheiden van de gewone rubber ventielen door er een licht zijdelingse druk op uit te oefenen. buigt ie mee dan is het een rubber 4,5 ventiel, en buigt ie niet mee dan is het een Highpressure ventiel ( metaal loopt helemaal door ), dus vrij makkelijk te controleren zelf.

Metalen ventielen werken de bandenspecialisten niet graag mee. Ik heb van een camperforumgenoot vernomen dat de nogal platte moer aandraaien de velg kan beschadigen, maar er bestaan ook bredere moeren.

Daarom is het HP ventiel een goede middenweg.
Bandenspecialist blij, want je trekt het er net zo makkelijk in als een rubber normaal ventiel, en het kan toch de hogere drukken aan.

Mogelijk is het verhaal van lekken bij \"hoge\" snelheden een afleidingsmanouvre, om het eigenlijke probleem van de verkeerde rekenmethode te verbloemen. Als ik terugreken dan zou een 4,5 bar ventiel eigenlijk maar tot 4,2 bar koude druk gebruikt moeten worden, en de HP ventielen tot 5,9 bar. Dankzij dat de fabrikanten ruimschoots aan de gestelde eisen voldoen, zal dit in praktijk nog meevallen.


Jan antwoordt op 28 november 2010:

De 100 kmh voor caravans levert tijdens langdurig rijden met die snelheid o.a. op vervorming van rubberventielen waardoor geringe lekkage kan ontstaan langs het ventiel/velg. Gevolg is drukafname van de band. Kan nare gevolgen hebben.

Dit is leuk verzonnen maar is geen argument.
De standaard rubberen ventielen worden op nog grotere schaal toegepast bij de personenauto’s die hogere snelheden rijden.
Hierbij is het geen enkel probleem.


renaat antwoordt op 28 november 2010:

naar mijn gevoel is niet de snelheid bepalend om te kiezen voor versterkte ventielen, maar de gebruikte bandendruk

dus vanaf 4,5 bar = 65 psi koud! : versterkte ventielen aanbevolen.

\'correct me if I am wrong\'

grt R.


AJ antwoordt op 28 november 2010:

Jan, een personenauto die twee keer zo hard gaat als een caravan heeft ook vaak de helft aan druk in de banden.
Menno zei dat tussen "koud" en rijden er ongeveer 0,7 bar bijkomt.
Als een personenautoband tussen de 2 en 3 bar heeft dan is er met 0,7 bij nog niet zoveel aan de hand.

Ik zou nog van Jadatis willen weten hoe hij aan die 100 graden komt die een band incidenteel kan meemaken.

Is dat echt zo? Is dat dan de lucht in de band? Of is dat het rubber aan de zijkanten? En, wat kunnen banden "aan"?

Een klapband kan oa komen doordat er te weinig druk in de band zit en je van die wangen krijgt. Daar ontwikkelt zich enorm veel warmte en na een tijdje zeggen de banden dan \"boem\"

Ik weet wel dat bij afdalen de remmen de boel warm kunnen maken maar volgens mij bedoelt Jadatis dat niet.

vr.gr. AJ


Jan antwoordt op 28 november 2010:

AJ, je schrijft: “De 100 kmh voor caravans levert tijdens langdurig rijden met die snelheid o.a. op vervorming van rubberventielen waardoor geringe lekkage kan ontstaan langs het ventiel/velg”

Mij lijkt het dan dat je vooral de snelheid en duur als probleem ziet. Je noemt niet de druk. De druk waarbij het rubberen ventiel probleemloos kan worden gebruikt bedraagt 4,5 bar in koude toestand.

De bandtemperatuur is een gevolg van de inwendige wrijving ín de band, zowel in de wang maar vooral in het loopvlak.
Samen met de temperatuur die wordt opgewekt in de remmen en die doorgegeven wordt aan de velg en de temperatuur van het wegdek en ook de warmte agv frictie tussen weg en band kan deze oplopen tot ruim 100graden.
Op het circuit wordt deze gemeten aan het profiel (waar de meeste warmte zich manifesteert) door middel van een meetsonde die op/in het loopvlakrubber wordt gestoken. Tegenwoordig wordt ook wel infrarood gemeten.


jadatis antwoordt op 29 november 2010:

Die 100 graden is mij door de importeur geschreven, en komt dus wel meestal, zoals Roel het op dit forum al eens geschreven heeft, door de warmte van de remmen via de velg.
Dat kan dus in de bergen gebeuren bij afdalingen, waar de plastic dopjes soms beginnen te smelten. Dan kan je het ook op dat moment niet gebruiken, dat je banden leeglopen.

Dus de ventielen moeten deze drukstijging aankunnen.
Bij invullen van 4,75 bar bij 18 graden in spreadsheet wat ik gemaakt heb ook voor bandendrukberekening en later te spelen met de temperatuur en druk,komt er bij 100 graden 6,37 bar uit, dus een drukverhoging van 1,67 bar, en dus geen 0,82 bar hoger, zoals de vuistregel zegt( van 18 naar 100 gr, 0,1 bar/10grC), 4,5 bar wordt 6.05(daar wordt uitgegaan van geen uitzetting van de band bij hogere druk).Zelfs al een grafiek gezien van aligator ventielen, die met die vuistregel gemaakt is, dus deze vuistregel wordt algemeen voor waarheid aangenomen.
Zelfs als je uitgaat van een vulumetoename van de bandinhoud door de drukverhoging van ( 25% van 0 tot 4,75 bar en dan evenredig door rekenen, zal eerder lager zijn) kom ik 0,3 bar lager uit, en dus nog steeds hoger dan de vuistregel.
Het is dus dankzij dat de ventiel-fabrikanten zich ruimschoots aan de eisen houden, te danken dat het in praktijk vaak wel meevalt. Maar je kunt ook een fabrikant treffen die wel maar net aan de eisen voldoet, en dan heb je pech. Dus daarom zou je voor optimale veiligheid, waar we natuurlijk voor gaan, terug kunnen rekenen wat de koude druk mag zijn als je bij 4,5 bar 0,82 bar optelt voor 100 graden.
Kom ik voor 4,5 bar op 4,12 en voor Highpressure 6,3 bar op 5,33 bar, wat je als koude druk ( 18 gr C) maximaal zou mogen vullen High pressure 6,9 wordt dan 5,8bar. Want ook de HP ventielen varieren wat in koude druk-opgave.Hierin ook weer niet met uitzetting rekening gehouden,dus een paar tiende hoger zou nog kunnen.
Maar aan de buitenkant kunnen wij dat niet zien.
Dan wordt het zelfs met een HP ventiel nog oppassen als je de banden op 5,5 bar zet, zoals bij campers gebruikelijk aan het worden is, en ook voor caravanbanden in de toekomst steeds vaker zal worden geadviseerd.


Louis antwoordt op 29 november 2010:

Eigenlijk raar dat zo\'n goedkoop en simpel middeltje als een stalen ventiel niet altijd automatisch als standaard wordt toegepast.
Zo,n knullige bezuiniging staat toch in geen verhouding tot de prijs van de banden zelf ,het omleggen en balanceren.
Ik heb even bij m\'n busje en caravan gekeken afgelopen weekend.
Allebei op \"C\" banden ,met rubberen ventielen!!
En de achterbanden van het busje zijn ongeveer een half jaar geleden door,jawel,een Bovag bedrijf vervangen.....


jadatis antwoordt op 30 november 2010:

Heb je er ook voorzichtig aan gebogen, om te zien of het HP ventielen zijn, dan zijn ze wel weer volkomen verantwoord.
Maar er zijn ook busjes met gewone autobanden.
Draagvermogen 875 kg gezien, dus volkomen verantwoord voor licht busje van pakweg 2800kg MTM.
En dan is de maximum druk die je ooit voert 3,5 bar , wat een gewoon rubber ventiel weer goed aankan.


Andreas-NL antwoordt op 30 november 2010:

@Louis: dat is niet zo raar als het lijkt, dat gebruik van rubber ipv. metalen ventielen. Jadatis schreef de 27e al dat bandenboeren niet graag met metalen ventielen werken omdat de moeren makkelijk de velg kunnen beschadigen. Ik denk dat je er apart om moet vragen. Ga ik zelf óók doen. Ik heb nu rubbers met een druk van plm. 4,3 bar koud. Maar die nieuwe HP\'s lijken me ook wel wat.


Jan antwoordt op 30 november 2010:

Ik heb nog nooit kunnen meten na/tijdens een stevige rit dat mijn autobanden (standaard 2.3 bar)meer dan 2.4 bar druk hadden.
Bij mijn caravan hetzelfde verhaal (4.5 bar) hooguit 0.1 bar meer op een rit van meer dan 7 uur tot aan Nice.
Mijn caravan weegt geladen ca 965 kg verklaart dit de relatief kleine druktoename ten opzichte van een veel zwaardere caravan zoals Menno dat opgeeft?


Louis antwoordt op 1 december 2010:

Ik heb de gewoonte om met enige regelmaat de bandenspanning te controleren .
Het rijd altijd strak,en je beperkt buiten de andere bekende redenen ook het risico op banden schade .
Ik zit met het busje meestal op 3.6 / 3.6 .
Als ik echt zware spullen vervoer wat maar een enkele keer gebeurd ga ik naar 4.1 voor en 4.3 achter.
Bij vakantielading en de caravan (kogeldruk 80 kg)houd ik 3.8 voor en 4.1 achter aan .
Lijkt bewerkelijk,maar ik heb een compressortje bij de hand ,dus dit is geen probleem .
De caravan zelf houd ik op 4.3 .
Ik blijf dus onder de 4.5 ,maar toch zit het me niet lekker,mede omdat ik niet kan zien hoe oud de ventielen zijn.
Ik heb er wat aan gebogen ,en zie nog geen scheurtjes .
Komend voorjaar moet de caravan toch voor \"de grote beurt\",dus dan toch maar ook de ventielen vervangen ook al zijn de banden nog maar drie jaar oud .
En het busje maar bij de eerstvolgende kleine beurt.
Zo zie je maar weer dat de vraag van iemand anders jezelf aan het denken kan zetten...


@Eric antwoordt op 1 december 2010:

Ik blijf dus onder de 4.5 ,maar toch zit het me niet lekker,mede omdat ik niet kan zien hoe oud de ventielen zijn
Ik heb er wat aan gebogen ,en zie nog geen scheurtjes .
Komend voorjaar moet de caravan toch voor de grote beurt,dus dan toch maar ook de ventielen vervangen ook al zijn de banden nog maar drie jaar oud


Dan zijn je ventielen dus ook 3 jaar oud, die worden standaard vernieuwd bij montage van nieuwe banden.
(beunhazen uitgesloten natuurlijk 😉 )


renaat antwoordt op 2 december 2010:

@Eric
Als jouw stelling klopt dan heb ik al vaak met \'beunhazen\' te maken gehad. Gebruikte ventielen worden vaak herbruikt, caravanbanden NIET uitbalanceren, versterkte ventielen NIET NODIG achten, de max bandendruk niet toepassen omdat de caravan dan teveel stuitert...

Ik vertouw op mijn eigen normen, vaak gebaseerd op hetgeen ik HIER lees en op eigen ervaring.😉


wevedeka antwoordt op 7 december 2010:

Wat een reacties. Bedankt allemaal. Via andere site volgende bericht :
vervorming van de rubber ventielen is getest door duitse bandenverein en waargenomen > 110 kmh en bij hogere druk > 3,8 bar kan er dan lekkage optreden langs velggat en ventiel. Het ventiel buigt naar de velgrand toe.
sowieso moet je de rubber HD ventielen toepassen bij > 4 bar(waar ook over gerept wordt in de antwoorden.
bij een tpms met bluetooth zender als ventieldop (zie tyredog systemen) voeg je 10 gram toe aan het einde van het ventiel. Dat geeft een hogere middelpuntvliedende kracht en dus een grotere vervorming.
Daarom is het advies voor een caravanwiel bij zo\'n tpms systeem (BT zenderdop vervangt ventieldop) : stalen ventiel.
Voor al het overige volstaat een rubber HD ventiel.
Een gewoon of oud of hergebruikt ventiel: niet doen!
Lagere druk in je banden? Is bekend geacht dat het max draagvermogen van de band bij een bepaalde druk geldt. Is geen ervaring voor nodig maar wel kennis. Dus met een lichte caravan kan 3,8 prima ook al heb je dan niet het maximale draagvermogen tot je beschikking (boekenkist dus in de auto).


jadatis antwoordt op 3 januari 2011:

Ik heb het artikel af over de maximum druk van ventielen,
Daarin ook het hiervoor aangehaalde artikel gebruikt, ofwel direct de gegevens van hier uit 2e hand,aangenomen dat die kloppen over lekkage door verbuigen, verwerkt.
De normen bleken toch niet volgens de vuistregel, maar een vaste waarde boven de aangegeven druk. Het is toegespitst op campers,maar slaat ook op caravans.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755
knip en plak deze link, of misschien wil een van de moderatoren dit wel linkbaar maken.


jadatis antwoordt op 3 januari 2011:

zie nu aan de reactie van wevedeka, dat voor TPMS sensoren persee stalen ventielen gebruikt moeten worden, en niet zoals ik begrepen had en in artikel vermeld heb, dat ook HD rubber mocht. Kun je me dit duitse onderzoek naar verwijzen,zodat ik dat zelf na kan lezen en zo nodig verbeteren in het artikel?


Wevedeka antwoordt op 5 januari 2011:

Test tpms systemen voor caravan stond in camping,cars & caravans , duits blad. Je kunt die test op hun website opvragen. Ik kreeg het antwoord van huntechnische redacteur. Punt is dat de ventieldop , voor tpms blue tooth + batterijtje ca 10 gr toevoegen aan eind van ventiel.


willem antwoordt op 6 januari 2011:

stel ik mag 4 bar hebben conform mijn caravan en band type ik doe er toch 4.3 bar in. Het wordt een lange rit en te heet dus de druk gaat naar 4.8 bar . nu gaat mijn ventiel lekken hij lekt terug naar 4.3 . dan is het weer koel en lekvrij.

ik snap het probleem niet.

ps:
ik breng mijn banden op spanning als ik wegrij van de camping en van huis .en bij het tanken doe ik een visuele test en schud de caravan in de breedte even heen en weer dan zie je meteen of je band nog op druk is .
en gewoon nooit boven de 100km/hr komen scheelt ook een hoop.


@Eric antwoordt op 6 januari 2011:

en schud de caravan in de breedte even heen en weer dan zie je meteen of je band nog op druk is

Als ik weer eens een "nieuwe" auto nodig heb schop ik ook altijd even heel professioneel tegen de banden.
Maakt veel indruk bij de verkoper joh... 😉


willem antwoordt op 7 januari 2011:

Beste Eric.
Het even heen en weer schommelen van een caravan en dan kijken of de banden niet "rullen" is iets dat mensen nog van vroeger weten. jouw antwoord doet mij denken aan die belg die puur op de moderne technieken afgaat en dan plots een fietsers garage inrijdt omdat de tom tom dat zegt.blijf op je bandenspanningsmetertje vertrouwen ook als je band plat is.


Jan antwoordt op 7 januari 2011:

“rullen” Wat in vredesnaam is dat?

Vroeger had men diagonaalbanden. Daar was dat bewegen van de wagen nodig om de stijfheid van het karkas te kunnen onderscheiden van de slapheid door spanningsverlies.

De moderne auto’s staan al zo’n dik dertig jaar op radiaalbanden. De caravan kwam daar rap achteraan. De radiaalbanden hebben van zichzelf een ‘buikje’. Bij deze banden hoef je niks te ‘rullen’ daar kan een kind aan zien dat de band zacht is.
Ook bij een radiaalband op spanning beweegt de caravan flink axiaal. Dit is een eigenschap van de radiaalband, deze haalt zijn stabiliteit uit de radiaalgordel en niet uit de bandstijfheid zoals de diagonaal dat wel deed.

Trouwens, wie een fietsstalling inrijdt bezit waarschijnlijk niet eens het geestelijke vermogen om een radiaalband van de diagonaal te kunnen onderscheiden. Wie een TomTom bezit is niet automatisch domdom. 😉


Frans antwoordt op 29 augustus 2018:

Enkele weken geleden heb ik wat bandenperikelen gehad die ik wil delen. ‘Ter lering ende vermaeck’.
Op weg naar Zuid-Frankrijk had ik weer eens de ervaring van een klapband van het rechter wiel op de autoroute. Banden 5 jaar oud, 32600 km, as en banden 200 kg onder het maximaal toelaatbare belast, altijd op de voorgeschreven spanning van rond 4,2 bar ook bij vertrek hoefde niets te worden bijgevuld. Geen aankondiging van slappe band (TPMS uitgeschakeld); effecten van een slappe band vallen door de relatief zware trekauto waarschijnlijk niet op. Plotseling lawaai en een loopvlak dat voorbij kwam...
Ongebruikt reservewiel gemonteerd en weg vervolgd. TPMS ingeschakeld: reservewiel gaf slechts 3,3 bar aan ten opzichte van linker wiel 5,0 bar; temperatuur normaal. Tijdens stop op druk gebracht en weg vervolgd. Onderweg weer drukverlies geconstateerd op het gemonteerde reservewiel. Op de camping ventiel gecontroleerd en dat bleek te lekken.
De volgende dag een nieuwe identieke band besteld, die een dag later geleverd zou worden. Meteen een nieuw ventiel laten monteren op het (reserve)wiel. TPMS weer geraadpleegd en ineens ook drukverlies op het linker wiel. Ook dat ventiel bleek miniem te lekken. Bij het ophalen van het wiel met de nieuwe band ook het derde ventiel vervangen. Let wel: de lek zat bij de twee gecontroleerde wielen tussen het rubberen en metalen deel van het ventiel en niet bij de aansluiting op de velg.
Conclusie: waarschijnlijk is de klapband het gevolg geweest van onaangekondigd drukverliesdoor een lek ventiel en heeft TPMS me behoed voor een tweede klapband. Toeval (?) dat drie even oude ventielen het ongeveer tegelijk begeven.


Jan Br antwoordt op 29 augustus 2018:

Rubber of stalen ventielen?


Jansen antwoordt op 30 augustus 2018:

Waren deze 3 oude ventielen 5 jaar oud of nog ouder?
Waarom zet je je aangekochte TPMS UIT als je een relatieve zware auto/ combinatie bestuurd?


Frans antwoordt op 30 augustus 2018:

Messing ventielen met aangevulcaniseerde rubber velgafdichting net zo oud als de banden. De velgafdichting lekte niet.
De TPMS was niet uitgezet, maar de monitor niet ingeschakeld.


Sjef Bertens antwoordt op 30 augustus 2018:

@Beste Frans,

Je schrijft: Op weg naar Zuid-Frankrijk had ik weer eens de ervaring van een klapband van het rechter wiel op de autoroute.

Moet ik daaruit de conclusie trekken dat,dat regelmatig voor komt bij jouw caravan ?

Verder is het natuurlijk een bijzondere ervaring waarbij minimaal opgemerkt moet worden dat er ventielen zijn gebruikt van inferieure kwaliteit want lekkage op die plaats is zeker niet veelvoorkomend en vooral niet bij 3 wielen tegelijk.


Frans antwoordt op 30 augustus 2018:

De 2e keer Sjef en telkens autoroute.
Ik vraag me af of ik de enige ben. Wat ruimere aandacht aan het controleren van ventielen zou meer inzicht geven.
Ben nu onderweg en zie tot tevredenheid constant 4,7 bar


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker