Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: wiellager caravan
Van: Arthur
Datum: 13 September 2011 om 20:03

Na 15.000 km of 2,5 jaar werd het linkerwiellager vervangen van mijn Fendt Bianco 475 TFB, met Alko onderstel. Het lager was blijkbaar uitgesleten. Volgens de dealer komt dit door een verkeerde en te hoge belasting van de linkerkant van mijn caravan. Op zich weegt de caravan niet teveel, maar het kan wel zijn dat er een redelijk verschil is tussen het gewicht op beide wielen. Aan de linkerzijde bevindt zich het bed (met onderkast), het keukenblok, de koelkast en de watertank. Ik zoek me nu suf naar een mogelijkheid om het gewicht te compenseren door meer spullen naar de rechterzijde te verplaatsen. Ik doe in mijn watertank maar 5 liter, in de laadruimte zit alleen maar een kampeertafel en twee lichtgewicht zetels. En in het keukenblok is alleen maar het noodzakelijke keukengerief te vinden. Al bij al vind ik het toch vreemd dat het wiellager al zo snel versleten en defect is. Zijn er onder jullie nog kampeerders met dergelijke ervaring?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Jan
Datum: 13 September 2011 om 20:33

Dat is een makkelijk aan te halen reden maar de oorzaak ligt niet aan de ongelijke belasting.
Een zijdelingse of schokbelasting ligt er eerder aan ten grondslag. Wellicht kan je het je niet meer herinneren en vaak heb je het ook gewoon niet door dat het wiel iets ongunstig heeft geraakt of door een flinke kuil in de bocht gereden is.
Dit zijn meestal de oorzaken en de gevolgen openbaren zich vaak vele duizenden kms later tijdens een controle of onderhoud.


Van: @Eric
Datum: 13 September 2011 om 20:34

Zijn er onder jullie nog kampeerders met dergelijke ervaring?

Nee, onze Knaus uit 1995 rijdt jaarlijks 4 5000 km.
Originele lagers zitten er dus al iets van 80.000 km in en zijn zo te zien en horen nog niet aan hun eind.

Dat links te zwaar beladen verhaal van je dealer lijkt mij lichtelijk onzin, ik neem aan dat zo'n wiellager ruim op z'n taak berekend is bij een kwaliteits caravan die Fendt pretendeert te zijn.


Van: Fr@ns
Datum: 14 September 2011 om 09:09

Kontverhaal van die dealer.
Levensduur wordt bij deze lagers vaak bekort door oververhitting a.g.v. verkeerde remafstelling of langdurig remmen. Het oude lager zal wel niet meer voor handen zijn. Kans dat het andere lager komend jaar aan de beurt is.


Van: Theo Gerrits
Datum: 14 September 2011 om 11:07

Er zijn verschillende soorten lagers als het gaat om caravan assen. Ik neem aan dat bij deze Fendt zogenaamde cassettelagers zijn gebruikt. Dat zijn gesloten lagers die geen onderhoud vergen en normaal gesproken 100.000 km mee gaan. Sinds een paar jaar is de vervanging van lagers enorm toegenomen en dat geeft te denken. Na wat rond bellen en mailen ben ik in het bezit gekomen van een tiental lagers van het gesloten onderhoudsvrije type.
Een paar lagers zijn inderdaad stuk, maar van een aantal is dit zeer twijfelachtig. Dat geeft te denken. Overigens ben ik niet de enige.
Waarom gaan ze defect, zijn ze wel defect? Hoe wordt dat gecontroleerd. Hierbij heb ik vele ???????????????????
Na onderzoek van de lagers die ik in bezit heb ben ik van mening dat sommige niet defect zijn. Voor een goede beoordeling heb ik een hulpmiddel bedacht waarbij het lager, eventueel met de remtrommel in een boorkolom kunnen worden gezet en met een stethoscoop kan worden geluisterd naar het lager. Dit kan bij diverse toerentallen.
Ik heb deze methode en vinding voorgelegd aan de Bovag.
Tot op heden ben ik niet in de gelegeheid gesteld om dit te demonstreren. Ik ben van mening dat door demontage en montage van de remtrommels de lagers worden beschadigd.
Ik heb een voorbeeld van een caravan waar het vierde stel lagers is gemonteerd (het derde stel heb ik in bezit)
Niemand vraagt zich kennelijk af waarom deze lager vervangen moeten worden!

Theo G

Ik


Van: Andreas-NL
Datum: 14 September 2011 om 11:34

Hl goed, Dr. Gerrits U bent goed bezig. Petje af!


Van: Jan@
Datum: 14 September 2011 om 12:41

Tja, dat lijkt een beetje op omzet creeren. De APK voor personenwagens wordt hier ook regelmatig voor "gebruikt" zo ondervond een familielid toen hij een second opinion liet uitvoeren. Resultaat; APK plus beurt kostte maar ongeveer de helft van de eerder gemelde kosten.


Van: Arthur
Datum: 14 September 2011 om 17:06

Jongens, enorm bedankt voor deze uitvoerige reacties. De situatie is voor mij nu duidelijk genoeg. Ik hoef me niet te schamen voor de zgn. onevenwichtige lading van de caravan. Het gaat tenslotte amper over een tien kilotjes. Ik houd nu de boel goed in de gaten en als ik nog iets voor heb, laat ik het wel weten. Schitterde service van jullie medekampeerders!


Van: Jan
Datum: 14 September 2011 om 21:48

" Resultaat; APK plus beurt kostte maar ongeveer de helft van de eerder gemelde kosten."

Dat zegt helemaal niets. Wat er tijdens een onderhoud wordt uitgevoerd heeft niets met APK te maken.
APK heeft een vast tarief en is een moment opname. Goed is goed en zo niet, dan niet. Wat het uiteindelijk kost om het voertuig wel APK goedgekeurd te krijgen heeft niets met de APK zelf te maken.
Wanneer er een combinatie met onderhoud wordt gemaakt valt er al helemaal weinig te zeggen over de meerkosten die de APK met zich meebrengt.
Om daar duidelijkheid in te krijgen zal er een gespecificeerde prijsopgave gedaan moeten worden. Wel of niet nodig voor de APK.
Daarna is het nog steeds in samenspraak hoe en waarmee er reparaties worden verricht t.b.v een goedkeur.

Voorbeeld:
Afkeur op n versleten band (<1,6mm).
Er kan goedkeur worden verkregen op vervanging van n band. Een advies van de keurmeester luidt 2 banden vervangen ivm gevorderde slijtage van de andere band.
Een andere keurmeester zou ervoor kunnen kiezen de reserveband te monteren en zonder verdere kosten de auto goed te keuren.
Welke keurmeester is er nu het beste bezig?
Is dat nu omzet creren of goed advies geven?


Van: Louis
Datum: 14 September 2011 om 22:19

Op elke site betreffende lagers kun je zien hoe enorm ze belast kunnen worden .
En in (bijna)elke garage of caravancentrum kun je helaas zien hoe ze door nonchalance en onkunde vernield worden tijdens dat wat een onderhoudsbeurt genoemd word.
Niet eens alleen het verkeerd stellen ,maar vooral het vuil wat men gratis toevoegt maakt een vroegtijdig einde aan de levensduur .
Open potten vet met een laagje slijtmiddel (stof en vuil)er op, waarmee "gesmeerd " word ,en dat bij voorkeur met vet/zanderige vingers.
Ook open en bloot liggende remtrommels met de halve lagers erin,waar het met de luchtspuit weggeblazen remstof in terecht komt e.d zijn funest voor de levensduur.
De andere helft van het lager dat op de asstomp blijft zitten word uiteraard niet tegen rondvliegend vuil beschermd met een schone doek o.i.d.,en " blazen maar weer" met de luchtspuit .
Dus Arthur,in jouw belading zit het probleem gegarandeerd niet ,en laat je niets wijsmaken door je dealer .
Integendeel : leg hem maar eens uit hoe hij zorgvuldiger met jouw caravan om zou moeten gaan !!


Van: b
Datum: 15 September 2011 om 21:35

Deze caravan heeft gesloten lagers hoe kan hier stof in komen die conische lagers zijn volgens mij ergens begin jaren 90 voor het laatst gebruikt

lagers kunnen kapot gaan door verkeerde de- en montage maar ook door misbruik, en hier kan een flinke kuil in de weg de oorzaak van zijn.

Je kan volgens mij op geen enkele manier uitzoeken of de reperateur een fout heeft gemaakt of dat het door het gebruik kapot is gegaan. wat je wel kunt controleren is of het lager echt kapot is.


Van: Theo Gerrits
Datum: 16 September 2011 om 10:02

In de caravans en aanhangwagens < 3500 kg worden deels cassettelagers gebruikt, maar ook een behoorlijk deel heeft nog de traditionele lagers die onderhoud vergen.

Als je lagers misbruikt is dat mogelijk tegevolge van een ernstige overbelading, al dan niet in combinatie met een onbehoorlijk rijgedrag.

Mijn ervaring leert dat lagers stuk zijn (als dat al zo is) dit na enkele onderhoudsbeurten is, waarbij de trommels zijn gedemonteerd. Geen onderhoud geen lagerklachten!?

Theo G


Van: R.B. Hoekman
Datum: 20 October 2013 om 16:40

Zou het soms een probleem zijn tussen Fendt en Alko?
Mijn dealer gebruikt sinds dit jaar geen lagers van Alko meer!!


Van: Jan
Datum: 20 October 2013 om 19:45

Alko maakt zelf geen eigen lagers en gebruikt lagers van gerenommeerde lagerfabrikanten.


Van: Debouncer
Datum: 20 October 2013 om 21:56

Natuurlijk is het een probleem tussen Alko en Fendt. Sommige modellen vreten werkelijk banden. Duidelijk een relatie daartussen.


Van: joannes
Datum: 23 October 2013 om 11:02

Mijn ervaring met wiellagers is dat het niet ligt aan de lagers maar aan de wijze van monteren. Ik heb hier een lagerschaal van een zeer gerenomeerd merk liggen waarop in de binnenring duidelijk de afdrukken van de kogels staan. Men claimde garantie. Men gebruikt inplaats van het juiste gereedschap een hamer en een ring ten grootte van de buitenring van het lager om het lager op de binnenas te krijgen. Gevolg kogels raken beschadigd.Maar ja het moet allemaal zo goedkoop en snel mogelijk gebeuren.


Van: Kip
Datum: 23 October 2013 om 12:05

Hier nog maar eens ondersteund er word meer stuk gesleuteld dan er stuk loopt.


Van: Gerrit
Datum: 28 July 2014 om 17:10

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk in 2014 werd ik geconfronteerd met een uitgelopen lager van mijn Fendt Saphire 470 TF van 2009. De caravan had ongeveer 20.000 km afgelegd. Er zat een speling van enkele cm in het wiel en het wiel maakte veel lawaai. In Frankrijk is het lager vervangen. Tevens waren beide banden scheef afgesleten en de remvoering heet geworden.
Thuis gekomen heb ik de caravan voor een uitgebreide beurt naar mijn dealer gebracht. Ook het andere lager moest worden vervangen. De dealer vertelde mij dat bij Fendt met delta as zeer regelmatig uitgelopen lagers voorkomen. Volgens de dealer heeft het te maken met het toespoor van de wielen en adviseerde mij deze opnieuw af te stellen. Ik heb geen vertrouwen meer in de lagers en zal in ieder geval reserve lagers meenemen. Zijn er meer mensen met deze ervaring?


Van: E.Polstra.
Datum: 17 July 2015 om 16:40

M.H.

Volgens mij is dit type lagers niet geschikt bij in combinatie met een oplooprem, omdat er bij het afdalen de oplooprem te veel warmte ontwikkeld is de smering van het lager onvoldoende het lagervet loopt ondanks de afdichting er gewoon uit.
De lagers worden volgens mij tijdens het langdurig remmen teveel belast.
De uitvoering met conische lagers die in het verleden werd gebruikt en met een goede afstelling beter.

Gr. E.P.


Van: Kees
Datum: 17 July 2015 om 20:17

De lagers daar mankeert het niet aan.
Je kunt je afvragen of met het rijgedrag icm met de oplooprem de beperking daarvan voldoende in het oog gehouden is.
Het nadeel van de afstelbare conische lagers is de afstelling of beter het ontbreken van een goede afstelling. Deze lagers zullen in extreme gevallen agv van onjuiste afstelling eerder tot problemen leiden dan de unilagers.


Van: Hendrik Jan
Datum: 06 August 2017 om 13:32

Ook wij hebben met onze Fendt Opal 465 van 2014 problemen met een kapot rechter wiellager.Na ongeveer 14.000 km lager stuk en de banden schuin afgesleten.Geen garantie want dit is volgens onze Fendt dealer vrij normaal.De banden hebben veel toespoor.Volgens de dealer is dit een probleem van de Fendt met een Alko onderstel.Onze Fendt dealer vervangt de lagers van zijn Fendt caravan om de 2 a 3 jaar,want hij wil niet met pech op de Franse Auto route stilstaan.Toen wij een Fendt kochten is ons dit niet verteld door de verkoper.Wij rijden al 40 jaar met een caravan en nog nooit een kapot lager en versleten banden gehad ,maar ook nog nooit eerder met een Fendt onderweg geweest.

Hoeveel mensen hebben hier ook last van??????


Van: Frank
Datum: 06 August 2017 om 17:16

Hoi Hendrik Jan, er zijn wel meer dealers die bijzondere antwoorden geven.
Als op jouw Alko onderstel een ander merk caravan gemonteerd wordt dan is het vast en zeker opgelost? Alleen een Fendt heeft hier last van? Deuuuuhhh.....
Velen zeggen ook dat dit aan het Alko onderstel ligt. Door de technische bouw slijten banden ongelijk en veel sneller.
Ik heb ook een Alko onderstel en de banden hebben ca. 14.000 km gelopen. Zal ze zo voor je opmeten dan heb je vergelijk.

Zijn jouw banden aan vervanging toe met 14.000 km? Hoeveel mm zit er nog op?



Van: Quirien
Datum: 07 August 2017 om 09:04

Er is al veel,over lagers in diverse topic's gezegd.

Onlangs in een andere topic had Louis het over onderhoud dat hij nu maar weer zelf deed en de bekende standaard afwerklijstjes.( niets mis mee)

Bijna mijn hele leven deed ik het onderhoud als doorgeslagen hobbyist aan auto en caravan zelf.
Ik heb heel wat caravans gehad de afgelopen 40 jaar .
Ik kom geloof ik aan 4 x een lager te hebben vernieuwd.

Mijn laatste caravan is nu 11 jaar oud.
Gezien mijn omstandigheden heb ik nu de laatste jaren het onderhoud uit handen moeten geven.

Let wel lijstjes prima, maar mijn lijstje gaat voor.
2 maanden geleden door een goed bekend staand bedrijf remmen, asrubbers inzakking meting etc. maar eens flink uit elkaar laten halen en specifieke zaken laten nakijken.

Alles zag er nog heel goed uit of was (nog) niet aan onderhavige slijtage toe.
En ik heb een delta as etc. Maar daar hebben we het in andere topic' s al over gehad.
Verder heb ik al vaak aangehaald, een berg op ben ik nog " bang" geweest. Hoe een berg af te komen op verantwoorde wijze was mijn grotere zorg.
- En ja, er zijn " verlichtende" aanslag methodes op je remsysteem voor.
Moet iedereen ze wel toepassen.

Maar het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat ik wat dat aangaande, minder pech heb.
En Louis zo' n hendeltje was wel leuk maar als die er uitschoot moest je telkens de auto uit om dat ding er weer in zetten.
Maar ik kan je zorgen wel een beetje delen. Stel dat die terugrijautomaat zijn werk niet goed doet is dat de gedachte erachter?

Maar in zijn algemeen moet je toch soms maar op de techniek een beetje vertrouwen, anders heb je geen leven meer.


Van: Louis
Datum: 08 August 2017 om 00:19

Zo is het ook Quirien.
Dat hendeltje kon ook best lastig zijn bij losschieten.
Wat ik een beetje kort door de bocht aan wilde geven is dat vooruitstrevende en theoretisch geweldig innovatieve technieken geen onzorgvuldigheid of gebrek aan een beetje inzicht oplosssen.
Gisteren even op m'n gemakje de onderkant van de caravan bekeken.
Waarom voert men de verlichtingskabeltjes domweg onbeschermd door de gestanste onafgebraamde gaten in het chassis ?
Straks weer een topic van iemand met een lampje wat niet werkt of een foutmelding op z'n computer dashbord.
En waardoor ? ...een lullige reden : isolatie stuk door "klapmaarinski" fabrikage.
Zo is ook een gloednieuw wiellager direct al waardeloos als je hem met zand van de hefbrug er in, of een lik zandvet uit een open pot monteert....
Men wil daar kennelijk niet aan, maar zandkorreltjes zijn gewoon vernietigende steentjes...mét of zonder lagervet.
(Poets je brillenglazen maar even met wat schuurstof aan je zakdoek...op naar de opticién voor een nieuwe !)
Goed afgestelde gesmeerde en behandelde lagers gaan héél erg lang mee...
Zolang je ze zelf maar niet leeg kookt door langdurig sleepremmen enz.
(Elke machine of wat dan ook bewijst dat toch ?)


Van: Louis
Datum: 09 August 2017 om 18:59

Mee eens...maar niet na slechts 15000 km zoals hier wordt aangegeven.
En daar ging het toch om ?


Van: Kees
Datum: 09 August 2017 om 21:44

De meeste lagers worden in de werkplaats gesloopt.


Van: Frank
Datum: 11 August 2017 om 11:03

Als ik tussen de regels doorlees, dan is de algemene bevinding dat lagers lang mee horen te gaan.
Louis zijn argwaan snap ik helemaal. Dezelfde ervaringen heb ik ook. Monteurs zijn veel meer opgeleid tot componentenvervangers. Zo'n grijze sleutelaar die ooit vlotternaalden gangbaar maakte, contactpunten verving en noodreparaties deed, mag mijn lagers wel afstellen.
Onder onze Alko hebben wij geen problemen en dat onderstel wordt bepaald niet gespaard. Maximaal beladen, veel zand, stof, bergen en gaten gezien. Wel carosseriedelen losgetrild, scharnieren wc deur gebroken en nog wat meer van dit soort lichte ongemakken door het wegdek. Hoort erbij. Had het maar geen caravan moeten worden. Nog nooit een wiellager vervangen, wel bv. preventief de remvoering.
Triorep zei : echt mooi fris zijn ze niet, lichte verglazing maar nog voldoende op de schoen en ze halen de remtest. Ik roep dan: vervangen ! Die dingen kosten bijna niets, verslijten doe ik ze niet, maar ik moet er wel weer mee afdalen. Ook wil ik maximale remkracht en niet eerst een paar meter doorglijden. Over monteurs gesproken : dat is een goed adres !


Van: Quirien
Datum: 11 August 2017 om 11:34

Ja Frank een onderdeeltje in de printplaat opsporen, los solderen ( als het al te doen is) en een onderdeeltje van een paar euro als het dat kost op nieuw er in zetten is nu eenmaal veel duurder dan een nieuw printplaatje erin zetten met onze huidige werkplaats tarieven.

Al al die electronica is al vaak niet besteed aan de "auto monteur" Daar heb tegenwoordig allemaal specialisatie voor nodig.

Ik denk nog wel eens aan de motors die ik had terug, daar kon je nog eens lekker mee " knoeien" ( lees sleutelen)


Van: Quirien
Datum: 12 August 2017 om 08:32

Even terug naar de vraagsteller en zijn laatste alinea betreffende o.a. Wiellager/ 15000 km bij zijn FendtBianco 475 TFB etc.
Slotzin, zijn er nog kampeerders met dergelijke ervaring?

Dan naar Hendrik Jan van 06-08 over Fendt Opal 465 soort gelijke ervaring, na 2/3 jaar kapot bij km. stand 14000.
Slotzin, vraagstelling, hoeveel mensen hebben hier ook last van.

- slaat dit op het product Fendt? Of in zijn algemeenheid?
- een stroom van antwoorden op dit gegeven ontbreekt m.i.

Wel vinden we in allerlei topic 's over de wiellager problemematiek de meeste variabele antwoorden en worden getracht oorzaken te noemen.
Dus eigenlijk moeten we misschien maar eens eenvoudig beginnen.

Herkennen Fendt rijders zich in deze kapotte Wiellagers c.q versleten banden na 2/3 jaar bij b.v. 15000 km's?


Van: Kees
Datum: 12 August 2017 om 10:12

Onder Fendt zit een Alko chassis. Het gaat dus meer om het chassis (rijstel) dan om het merk bovenbouw.
Daarnaast is het de vraag of het lager werkelijk defect geraakt is of dat deze (onnodig) of uit voorzorg periodiek vervangen wordt. Laten we wel wezen, de eigenaar is zich vaak geheel niet bewust van het feit wel of niet noodzakelijk.
Er heerst naar mijn mening inmiddels bij de dealers wel de gewoonte om vooral niet te twijfelen en heel makkelijk over te gaan tot vervanging geholpen door het feit dat er van de eigenaar weinig weerstand komt. En deze is natuurlijk snel overstag bij de daarop volgende doemscenario's.
De vraag is dus niet zozeer of de lagers werkelijk kapot zijn maar bij wie ze (frequent) vervangen zijn?


Van: gea
Datum: 12 August 2017 om 12:30

hallo,
Onze caravan is van 2014 en het is er een van het type Hobby.
De caravan mag 1350 kg wegen en ik heb de weeg bon van de dealer van 30/06/2016 met het gewicht van 1390 kg.
Op 28/06/2017 weer een beurt laten geven en toen was het gewicht 1430 kg.
Na dat wij in 2016 met de caravan na z.frankrijk gingen heeft de caravan onderweg div. keren tijdens de reis verschrikelijke klappen gegeven tijdens het remmen en hier na heb ik contact met de dealer gezocht en die adviseerde ons kijk of je de as iets omhoog kunt zetten en draai de wielen rond en als dat goed gaat is er niks aan de hand, ik denk zelf tot hij ons toen beter bij een KNOTT dealer had kunnen langs sturen.
Op de terug weer een paar keer van die klappen en toen maar weer gebeld maar hij vertelde toen zet je caravan koppeling tijdens het binnen door rijden maar niet op de stabililatie stand en dat zal wel helpen! Dus niet.
Wij hebben de caravan in de maand juli weer weg gebracht voor een grote bovag beurt en al het bovenstaande door gegeven.
Maar tijdens de beurt kregen wij een telefoontje dat het linker wiellager kapot was en de remvoering versleten.
de caravan laten repareren en een factuur van ruim 600 euro in ontvangst genomen.
Ik heb de factuur onder protest betaald en ben op vakantie naar z. frankrijk gegaan.
En als jullie nu denken tot het is op gelost nou nee dat ook niet.
Het is nog steeds het zelfde.
Nu ben ik gister bij triorep in scherpenzeel langs geweest en die vertelde mij binnen het kwartier je remcijlinder van de caravan koppeling is niet goed.
Wat is nu de beste oplossing, ik heb intussen wel weer contact met de dealer gehad en daar gaat de caravan ook binnen kort weer na toe.
Hoe kan die dealer mij nu het beste en eerlijkste te gemoed komen.


Van: Frank
Datum: 12 August 2017 om 14:37

@Gea : laat hem alsjeblieft repareren bij Triorep. Dan weet je dat het goed zit en veilig op pad kunt. Iets belangrijkers is er niet.
Daarna volgt het gesprek met je eigen dealer. Ik zou even afstand nemen van je emoties en objectief kijken wat redelijk is. Kies daarin een duidelijke lijn en vraag hen om een voorstel. Wat is onnodig uitgevoerd?


Van: Frank
Datum: 12 August 2017 om 14:55

De vragensteller in dit topic moet hetzelfde doen als Gea : naar Scherpenzeel !
Heb je direct duidelijkheid. Krijg je antwoord waardoor er slijtage is. Is onderstel niet goed (wiel uit spoor of totale sporing niet goed) dan zijn zij degenen die dit oplossen. De reparaties verdient zichzelf terug want je banden blijven heel.

Na uitlijning van het Alko onderstel door Triorep heb ik ca. 15.000 km gereden. De banden hebben nog 8,2 mm profiel. Dus zware banden slijtage door delta as is een fabeltje.

Louis, schaf je lijstje toch af en zet hem daar ook neer. Competente jongens !
Eerlijk is eerlijk, op veel andere plekken krijg ik ook vaak een "Louis-gevoel"
Ik kan nl. wel een paar "kassa of radar verhaaltjes" schrijven terwijl ik pas 7 jaar caravanner ben.


Van: Kees
Datum: 14 August 2017 om 11:40

Wel jammer dat er nu met een erg grote schaar in wordt geknipt Menno. Er stonden naar mijn mening toch erg zinvolle en inhoudelijke bijdragen hier die nu zonder pardon zijn verwijderd. Vooral bijdragen die het juridische aspect belichtten zijn nu ook verdwenen. Iets meer subtiliteit daarin zou wel gewaardeerd worden. Met dit soort botte censuur is niemand geholpen en verliest men animo te reageren zeker als men de vullis negeert en inhoudelijk blijft maar toch 'gestraft' wordt door het verwijderen van normale inhoudelijke reacties.
Natuurlijk stond er veel onbehoorlijks tussen maar het was vrij duidelijk wie dat had geplaatst.
Dit is slechts een uiting van mijn mening over de gedane ingreep en ik weet zeker dat die wel bij meerderen vraagtekens oproept. Is de mening ongerieflijk voel je dan vooral vrij om ook deze te verwijderen.


Van: Quirien
Datum: 14 August 2017 om 12:00

Misschien is het mogelijk dat Menno deze informatie aan Gea mailt indien nog aanwezig. Heb ik toch het gevoel hij/ zij een beetje houvast heeft aan het geschrevene.
Maar ik kan mij voorstellen dat de botte bijl er een beetje in moest.
Het was natuurlijk wel het nodige openings vuurwerk voor de nieuwe site
Oh Menno, haal dit maar weg hoor want dit hoeft voor mij niet op de site.


Van: Kees
Datum: 14 August 2017 om 13:29

Onmiskenbaar Quirien maar om daar het gehele topics voor te verminken? Tijdig ingrijpen is ook een groot goed.
Het gaat er op deze manier tot verworden dat er geen of weinig gereageert gaat worden. Immers wanneer er één onverlaat (aadje=hennie=idoot=bart) zich misdraagt alle bijdragen van iedereen verwijderd worden. Dan heeft ook het forum geen lang leven meer. Zero tolerance is prima maar men(no) moet daarmee niet iedereen tot slachtoffer maken. De lol gaat er dan wel snel af.


Van: Frank
Datum: 14 August 2017 om 18:16

Modereren kost vreselijk veel tijd dus ik snap Menno wel.
Gea had bovendien alles gelezen zag ik aan de reacties. Waarschijnlijk is ze nu met haar dealer in overleg. Als zij straks haar bevindingen en eindconclusie ook nog post in haar eigen topic dan staat alles op de goede plek. Al die tussentijdse beschouwingen voegen dan niets meer toe.


Van: Sjef Bertens
Datum: 14 August 2017 om 20:33

Jammer dat bepaalde vooroordelen kunnen leiden tot degradatie van de hele branche.
Ik heb heel veel vertrouwen in een reparatie bedrijf als Triorep maar er zijn zeker meer goede caravan dealers.

Neem de problemen die Gerrit en Hendrik Jan naar voren brengen over bandenslijtage en toespoor in combinatie met een Delta as.
Hiermee werd ik een tijd geleden ook geconfronteerd en heb daar ook op dit forum uitgebreid over gecommuniceerd.
Mijn eindconclusie was een slechte kwaliteit band ( Kargomax ST 6000 ) en een (te) zware belasting van de caravan.
Volgens mij en AL-KO Duisland is de toespoor niet nastelbaar.
Zie onderstaand bericht uit Duisland.

Bei AL-KO Achsen Typ Delta und Plus wird die Vorspur, wie im Automobilbau, werkseitig fest eingestellt. Wir finden uns nicht mehr mit großen Schweiß- toleranzen ab. Toleranzen der Vorspur, wie sie beim Verschweißen der Kom- ponenten durch Verzug entstehen, werden von uns so stark herabgesetzt.

Ik heb geen reparaties laten uitvoeren behalve 2 nieuwe banden, te weten Michelin Agilis 185 R 14C en inmiddels al weer 8000 km gereden en geen bijzondere slijtage.
Niet zoals bij Frank die na 15000 km nog 8,2 mm profiel heeft want dat haden mijn banden toen ze nieuw waren nog niet eens.

Zo verbaas ik me ook over de reactie die Gea van Triorep kreeg n.l.
De remcilinder van de koppeling is niet goed.

Waar ik dat ding moet zoeken weet ik niet maar wat ik wel weet is dat de oploopkracht via een schuifcilinder ( gedempt ) overgebracht wordt op een hefboommechanisme, die de kracht via stang en kabels over brengt op een hefboom op de ankerplaat die de remschoen in beweging brengt.
Verder weet ik dat bij caravan remmen gebruik gemaakt wordt van duo servo remmen.
Dit is een remsysteem wat met relatief geringe krachten een zeer grote remkracht kan veroorzaken.
Dit systeem heeft een super zelfbekrachtigende werking welke zelfs zo groot kan zijn dat door foutieve montage of een veel te zachte voering de remmen na het in werking treden niet meer uit zichzelf (veren) lossen.

Dit zou een oorzaak kunnen zijn omdat het probleem zich aan een kant voordeed. Grote warmte ontwikkeling verbrande voering en defect lager.
Het is maar een idee. Wie weet ?


Van: Frank
Datum: 14 August 2017 om 21:40

@Sjef B :
Ook ik snapte Gea niet helemaal. Belangrijker vind ik dat de oorzaak is gevonden en zij nu kan werken aan een oplossing.

De compact en de standaard as van Alko kunnen niet gesteld worden.
De euro/delta as kan wel gesteld worden. Als jij het anders bedoelt dan ben je abuis. Laten wij dan deze discussie in het daarvoor bestemde topic oppakken.

Je meldt daarnaast iets over mijn 8,2 mm profieldiepte. Ik snap niet waarom je dat aanhaalt? Als dit ook een uitgebreidere toelichting vraagt dan doe dat ook maar in de delta-as topic.


Van: Kees
Datum: 14 August 2017 om 22:13

" Zo verbaas ik me ook over de reactie die Gea van Triorep kreeg n.l. 
De remcilinder van de koppeling is niet goed. "

Dat is de verwoording van Gea Sjef. Dat hoeft niet die van Triorep te zijn.

"Je meldt daarnaast iets over mijn 8,2 mm profieldiepte. Ik snap niet waarom je dat aanhaalt?"
Omdat nieuwe banden meestal slechts 8mm profiel hebben.


Van: Louis
Datum: 14 August 2017 om 23:51

Wanneer er een technisch probleem ontstaat kun je gissen of verschillen van mening over de oorzaak.
Maar als de mogelijk juiste diagnose eenmaal is gesteld (je ziet hier dat dat al moeizaam genoeg gaat) zou uiteindelijk de oplossing altijd dezelfde moeten zijn en op dezelfde manier uitgevoerd.
Aangezien dit in de praktijk niet altijd gebeurd bepaal ik zelf maar wat wel en niet gebeuren moet.
Wil iemand dat niet....zeg het meteen, dan zoek ik een ander.
Daar ik meen redelijk van technische zaken op de hoogte te zijn, geef ik aan wat wel en wat niet...als het nodig is.
IK betaal, dus IK bepaal wat er gebeurd !,dat zijn we tegenwoordig kennelijk wat vergeten.
Dat gaat natuurlijk vriendelijk, maar wel strikt, en accepteer de daarbij horende risico's...dus geen geklaag na een eigen blunder.
In de verwijderde reacties zat een overduidelijk voorbeeld waardoor ik soms twijfel, en bij die twijfel zelf de handen smerig maak.
Vanaf zo'n constatering gaan m'n geitenwollensokken uit....wat zullen we nú krijgen, het gaat namelijk om MIJN geld !
En niet het ego van een monteur of bedrijf.
Dus in bovengenoemde gevallen begrijp ik het alsmaar (voor de klant) duurder en resultaatloze probleem niet.
Een caravan van 2014, en vanaf 2016 een onopgeloste situatie .
Heeft Gea daardoor tot nu toe ook niet hoeven betalen of restitutie gehad, of iemand die de schouders er onder zet om het opgelost te krijgen ?
Ik proef van niet...anders kwam het hier niet ter sprake.





Van: Sjef Bertens
Datum: 15 August 2017 om 00:25

@ Beste Frank

De Delta Euro-plus as is te verstellen en dat is dezelfde die Triorep laat zien in het filmpje de gewone Euro as die onder mijn caravan zit en vele andere is niet nastelbaar. Zie de discussie op dit forum over toespoor delta as.

Het antwoord op jouw andere vraag is door Kees al gegeven.

@ Beste Louis,
Ik heb in mijn omschrijving juist willen aantonen dat men beweerd dat bij extreme bandenslijtage men de toespoor moet controleren/verstellen terwijl dat helemaal niet kan.
Blijkbaar is het ook geen probleem want met nieuwe banden en iets minder belasting gaat het goed.


Van: Quirien
Datum: 15 August 2017 om 08:49

@Sjef, leuk om te horen dat het met jouw Delta as nu goed gaat.( hadden we toen al niet min of meer een mogelijke oorzaak conclusie getrokken.
Algemeen: En hele discussies hieromtrent om die weer op te starten lijkt mij geen goed idee. ( maar ieder staat vrij dit te doen)
Op deze site is hier voldoende te vinden, tenzij er voortschrijdende informatie is.

Oh Sjef, ik heb even hier en daar weer wat op/ terug gezocht.
Jouw leerzame inbreng kwam ik tegen op onderwerp; Sporing Delta as d.d. 08-10-2016 laatste mutatie 17/10/2016 hiervoor waren ook al de nodige zaken hierover gezegd.
,


Van: Frank
Datum: 15 August 2017 om 10:55

Sjef, mooi dat nu alles naar tevredenheid is.
Ik snapte jou post niet helemaal omdat in jouw Duitse citaat juist staat dat ze verstelbaar zijn. Toen heb ik de Duitse handleiding nog maar eens gelezen en het topic nog eens bekeken.
Die 8,2 mm is misschien 8.0 of desnoods 7.9 want het meetijzertje oogt nl.wat afgerond.Misschien is de binnenkant wel slecbter want de wielen staanietsje schuin. Ik wilde hiermee aangeven dat er geen overmatige slijtage hoeft te zijn op de alko-as.
Alle banden die ik nieuw in handen heb gehad in de afgelopen jaren lagen tussen ruim 7 en een kleine 10 mm. C- banden hebben nieuw een dieper profiel dan energiezuinige personenauto banden. 9,5 is niet bijzonder op een bestelbus.
Volgende week zal ik nogmaals meten. Kan mij natuurlijk vergist hebben.


Van: Louis
Datum: 15 August 2017 om 11:01

Geen zorgen Quirien, de discussie wordt wat mij betreft niet opnieuw gestart.
Maar nog even ter verheldering over mijn handelswijze : Ik had een onderhoudsafspraak gemaakt, en deze is inmiddels naar ieders tevredenheid uitgevoerd én onmiddellijk betaald.
(Boter bij de vis zoals het naar mijn mening hoort)
Klaar...het was rustig, dus tijd voor een vraag over mijn manier van doen .
En hij reageerde : Ik ga geen klanten afkatten want het is natuurlijk mijn brood.
Maar het zou voor ons makkelijker worden als meer mensen gewoon duidelijker zouden zijn.
We hebben natuurlijk de standaard lijsten als handvat (daar heb je ze weer) maar horen graag aanvullende informatie.
Want met alle caravans gaan proefrijden doen we normaal natuurlijk niet.
Dus als een klant aanvullende informatie heeft gebruiken we dat om "hier wat meer, en dáár wat minder nadruk op te leggen" terwijl we toch alles doorlopen.
Zo houden we de kosten redelijk, en blijft iedereen tevreden.
Als ik bijvoorbeeld niet aan had gegeven dat ik m'n trekkogel smeer, hadden zij er nu nieuwe cupjes in gedaan...logisch, maar werk en kosten voor niets.
Zo heb ik een Remis dagluik met slinger wat ondanks vernieuwing van het mechanisme destijds onbetrouwbaar werkt.
Kunnen zij niet helpen....is een Remis probleem.
Dus komt er op mijn lijstje : Het dakluik zit dicht om die en die reden.
Laat het maar zo, daar we hem alleen als lichtkoepel zien.
Scheelt ook weer discussie e.d. achteraf als een onwetende monteur het ding geprobeerd zou hebben, en het mechanisme zou hebben vervangen.
Op deze manier bedoel ik dergelijke dingen...dat is alles.
Voor het "lagerverhaal" had hij best begrip, mede omdat het hem zelf ook geld en naam kost wanneer er te vroeg problemen ontstaan qua levensduur, dus al met al een storm in een glas water....


Van: Frank
Datum: 15 August 2017 om 16:06

"Als ik bijvoorbeeld niet aan had gegeven dat ik m'n trekkogel smeer, hadden zij er nu nieuwe cupjes in gedaan...logisch, maar werk en kosten voor niets."

Waar smeer jij hem mee Louis? Bedoel je schuren en dan bv wasbenzine? Trekhaakkogel en frictiecups?


Van: Louis
Datum: 15 August 2017 om 17:12

Met smeervet Frank.
Ik gebruik de stabilisator niet.
En met vet scharniert het allemaal geluid en slijtage (en roest) loos.
Een gewone aanhangerkoppeling heeft ook geen stabilisatordeel.
Zó gebruik ik hem, nauwelijks slijtage van de trekhaakkogel en geen gekraak.
(Wél een vuil been of broek als ik de dop er na afkoppelen vergeet op te drukken en achter in de auto moet zijn.)
En de boodschap is ook voor de dealer zélf zodat ze de kogel van hún electrische karretje ontvetten als ze deze voor mijn caravan hebben gebruikt.
Anders komt "mijn vet" later via dat ding bij wijze van spreken aan jouw stabilisatorcups, en dat moet natuurlijk niet.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen