Caravantrekker.nl

Subaru Forester low-gear

Reinold Vugs vraagt op 26 februari 2007:

Ik lees wel iets over wegrijden in low- en dan naar high-gear, of - als het lastig wordt (bergen/gladde ondergrond) - terug naar low gear.
Maar kan het kwaad/is het goed of misschien zelfs beter om met een caravan aangekoppeld altijd in low-gear te rijden? Of heeft dat negatieve consequenties voor bijvoorbeeld het brandstofverbruik?
Dank voor uw reactie.

Reinold Vugs

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 27 februari 2007:

In het algemeen is een low-gear uitsluitend bedoeld om mee in het terrein te rijden. Je schakelt ze (vaak) eerst van 2H naar 4H en dan pas naar 4L, waarbij vaak ook een sperwerking optreedt, waardoor rijden op asfalt in bochten niet kan. Wégrijden recht op steil dus bijna latijd wél. Die lage gearing heeft vaak een reductie van 2,5 of soms wel 5 keer. Dus voor echt heel langzaam rijden. Er zijn overigens heel veel configuraties, maar i.h.a. is het zoals ik hier beschrijf.

Niet zo bij Subaru's, dat zijn dan ook geen 'echte' terreinauto's, wat geen nadeel is als we die fantastische VW Touareg reclame zien. 😉 Goed, die Soebs hebben permanente 4wd, althans normaal worden de voorwielen aangedreven en indien nodig komt er aut. een verbinding naar de achterwielen, via een viscokoppeling dacht ik. Er wordt niets gesperd, zodat differentiëlen hun werk kunnen blijven doen. De low-gear is in elke versnelling inschakelbaar en bij elke snelheid (ehhh, niet bij 180 terugschakelen naar 5L natuurlijk...). De reductie is 'slechts' ca. 1,5x. Je hebt dus permanent de beschikking over 10 versnellingen vooruit en 2 achteruit.

Lagere snelheid dus in ruil voor meer kracht aan de wielen. Ja, factor een kleine 1,5. Het hangt van de omstandigheden af of je gewoon op de weg laag wilt gebruiken. Op de snelweg kun je misschien rijden in 5H of in 4H of in 5L. Op binnenwegen met veel stop & goes en in heuvelachtig terrein prefereer je misschien wel constant in low te rijden. In de 'echte' bergen waarschijnlijk de hele tijd. Brandstofverbruik? Er zijn twee factoren die dat bepalen. Vooral hoge toerentallen en op de tweede plaats de stand van de rechtervoet. Door moderne injectie wordt er weliswaar niet te veel benzine ingespoten, maar (bijna) plankgas met een te laag toerental is a) niet goed voor de motor en b) toch fors gebruik. Beter met veel minder gas en een wat hoger toerental. Dus terugschakelen - of zoals bij div. Soebs - een van die andere negen overbrengingen kiezen. Mooi hè? Ja. Ik ben van mening dat Subaru als enige begrijpt wat wij als caravanners willen - bewust of onbewust.

Heb je zo'n Soeb? Volg een keer een BergTrainingsWeekend en we gaan oefenen!


Reinold Vugs antwoordt op 27 februari 2007:

Beste Bert,

Dank voor jouw uitgebreide reactie, waaruit ik meen te kunnen afleiden dat je lekker kunt 'mixen' zoveel je wilt...(Mits je rekening houdt met snelheid/toerental.)
Zo'n training lijkt me wel wat, had ik al op het oog. Dus ik ga eens kijken wanneer dat lukt! Eerst nog even de nieuwe Soeb Forester (2.0X) bij de dealer halen.


Martijn antwoordt op 22 juli 2007:

Hallo,

Ik heb nog een advies, ga niet rijden boven de 80 km/h in low, want dan vliegen de tandwielen je rond de oren!!!!


Bert antwoordt op 23 juli 2007:

Er is niets op tegen het rijden >80 in low met een Subaru (in 5 of ev. in 4). Met echte terreinauto's zal je dat niet lukken natuurlijk.


Martijn antwoordt op 29 juli 2007:

Mij is verteld door een subaru dealer (Eickhof) dat het verstandig is voor je tandwielen om niet harder dan 80 te rijden in low. Maar het is dus wel mogelijk? Want het zou evt, wel zeer handig kunnen zijn.


Reinold Vugs antwoordt op 20 augustus 2007:

Ik heb inmiddels 'bergervaring' met de Subaru Forester 2.0 X in low-gear en je kunt best in 4 laag met 90 een helling pakken. Geen probleem, tenminste niet tot een bepaald percentage natuurlijk.
De praktijk heeft me overigens geleerd, dat langere hellingen met een stijging tot zo'n 7 procent prima kunnen worden begonnen in 4 high en dat je bij teruglopen tot onder de ca. 3000 toeren het best kunt overschakelen naar 4 low. Beter nog dan (voor de hand liggend) terug naar 3 high! Dergelijke lange hellingen heb ik met een combinatie van ca. 1300 kg beladen (en vier inzittenden) kunnen nemen in 4 low met een toerental van zo'n 4000. De boxer kan makkelijk hoge toerentallen aan, geen probleem. Ook tijdje 5000 toeren draaien, levert geen gekke dingen op. (Behalve wat meer herrie natuurlijk...)


MvO antwoordt op 2 februari 2008:

Omdat ik me oriënteer op een nieuwe Forester heb ik de meningen in dit onderwerp met veel interesse gelezen.
Omdat ik met caravan meestal voor de “binnendoor” routes kies en graag cols en passen rijd heb ik in 2002 gekozen voor een Forester 2.0XT. Deze heb ik ervaren als een prima trekauto. Nu kiezen voor de 2.5XT vind ik niet zo voor de hand liggen. Het is financieel een groot verschil met de 2.0X en ook het brandstofverbruik is fors meer. Bovendien is de low-gear in de 2.0 aantrekkelijk. Echter het verhaal van Reinhold begrijp ik niet zo helemaal. Om het toerental in de hand te houden kies je een overbrenging die nog voldoende kracht levert met een gunstig (laag) toerental.
Ik heb een kleine berekening gemaakt betreffende de overbrengingsverhoudingen. Deze ziet er zo uit:
Keuze Verh. %
1L 4,998 69
1H 3,454 100
2L 2,984 116
3L 2,095 165
2H 2,062 168
4L 1,574 219
3H 1,448 239
5L 1,260 274
4H 1,088 317
5H 0,871 397
Volgens dit tabelletje kun je mijns inziens beter van 4 hoog naar 5 laag gaan of 3 hoog dan meteen naar 4 laag. De 10 versnellingen is deels theoretisch, zie maar hoe dicht 3L en 2H bij elkaar liggen.
Wat ik ook niet begrijp is het verhaal van Bert over de voorwielaandrijving met de bijkomende verbinding met de achterwielen. Volgens Subaru gaat het om permanente vierwielaandrijving. Dit heb ik gedemonstreerd gezien en zelf ervaren bij de safety-roadshows die Subaru gaf op de DAF testbaan in St. Oedenrode. Hierbij werden onderwerpen als vierwielslip (bochten) en trekken (slepen) in terrein alsook hellingtrekken geïnstrueerd.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 februari 2008:

Wat betreft dat laatste: Subaru past als een van de weinige 'echte' AWD toe waarbij de kracht permanent 50% voor en 50% achter verdeeld wordt (overigens sommige versies met automaat regelen de kracht ook afhankelijk van de wielslip).

Wat schakelen betreft heeft u theoretisch gelijk maar 2x schakelen kost relatief veel tijd, en op een helling dus ook snelheid. Daarom is het in praktijk handiger om als er een helling aankomt eerst terug te schakelen van 5H naar 4H en dan van 4H naar 4L. In praktijk is het ondoenlijk om alle 10 de versnellingen opeenvolgend te gebruiken, maar het is met een caravan wel handig op binnenwegen veel in de low gear te rijden.


Reinold Vugs antwoordt op 2 februari 2008:

Ik zou even wachten op de Forester met boxer diesel. De eerste tests van de motor - ik heb wat uit Engeland gelezen en nu springen ook de Nederlandse media erop in - zijn positief tot zeer positief/lovend. De diesel is eerst beschikbaar voor de Legacy en de Outback en zal komend najaar ook in de Forester worden gelepeld. Gemiddeld verbruik schijnt rond 1:18 te liggen, terwijl ik het nu met mijn Forester 2.0X moet doen met ca. 1:11. Dus ik kijk met mijn 35.000 km/jaar én als fanatieke caravantrekker uit naar de komst van de diesel in de Forester!


Bert antwoordt op 2 februari 2008:

't Is maar wat je permanente vierwielaandrijving wil noemen Menno... Ik citeer (kon 't even niet vinden in normaal Nederlands):
"Fünfgangschaltgetriebe mit hydraulisch betätigter Einscheiben-Trocken-Kupplung und integriertem Untersetzungsgetriebe - Dual Range, Zentraldifferenzial mit selbsttätig sperrender Visco-Sperre.
Het voor/achter gebeuren wordt dus net als bij veel andere permanente (niet apart uit- danwel inschakelbaar) systemen geregeld door die viscokoppeling. Ook Audi met het Quattro gebeuren (met een Torsen centraal diff.) is permanent. Op straat betekent dit dat praktisch alle aandrijfkracht naar de voorwielen gaat en achter automatisch wordt bijgeschakeld (gesperd) indien de omstandigheden dat vragen. Het is dus zelden 50:50, maar meestal 100:0 of misschien 90:10.


Jan antwoordt op 2 februari 2008:

Volgens het instructieboekje van mijn recente 2.0x comf ed. (max. 158 pk/186 nm bij 3200 toeren) is de low-gear verhouding ca. 1.44 keer de versnelling van de high-stand. Dat betekent dat je auto 44% sterker is in de low-gear dan in de high-gear. Door deze gunstige krachtsvermeerdering kom je dan bij maximaal koppel (vanaf 3200 toeren) )van de 2.0x ongeveer uit op zo'n 230 pk aan de wielen. En dat zonder turbo... Dat is een vrijwel gelijke krachtuitoefening op het onderstel als de 2,5 turbo-versie, die overigens begrijpelijkerwijs vanwege de superkrachten die daarmee zouden zijn op te roepen geen low-gear heeft.
Een nadeel van low-gear rijden is dat het altijd veel meer benzine kost. Aan de andere kant is dat vaker niet nodig dan wel, want je kunt in de high-gear stand op een helling ook gewoon terugschakelen. Echter, onder echt moeilijke omstandigheden (hellingen boven de 10% met een zware caravan en gladde ondergrond) wint de Forester 2.0 het in low-gear van bijna elke andere auto met normale overbrengingen, door die low-gear. Vanaf 3200 toeren is de motor op zijn sterkst. Hoe meer toeren, hoe meer ie benzine slurpt. Overigens slurpt iedere auto veel meer brandstof in de bergen, dat is iets waar je rekening mee moet houden vanwege de dan wat krappe 60 liter tank.

Voor beter begrip van het low-gear-fenomeen zou je een vergelijking kunnen maken met een landbouwtractor, die zelfs meerdere differentiëlen (met evenzovelen low-gears in talloze combinaties) heeft om een zo gunstig mogelijk (net sterk genoeg) toerental te kunnen draaien, ook voor de aangekoppelde machines en voor het verkrijgen van een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Van de AWD merk ik eigenlijk niet of nauwelijks iets onder gewone omstandigheden. Het rijdt als een gewone comfortabele voorwielaangedreven auto. Pas als het nodig is merk je dat er ook nog aandrijving onder de achteras zit.

Een ander punt is dat ik de Forester heb gekozen is dat de wegenbelasting de helft bedraagt van die van een -ook aantrekkelijke- evenzware diesel. Hierbij speelde een rol dat ik -particulier- minder dan 15000 km per jaar rij.
Ik had achteraf bezien deze (nog?) betaalbare caravantrekker jaren eerder willen hebben.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 februari 2008:

Jan,

Het vermogen van de motor neemt niet toe (tot 230 pk) maar wel de kracht (in Nm) aan de wielen. Ook dit staat echter los van de kracht van de motor zoals in de fabriekspecs is opgenomen.
Het meerverbruik is per definitie niet veel hoger als in low gear gereden wordt in vergelijking met een gelijke overbrenging (bijv. de 3e versnelling) in high gear.
Door goed te schakelen in de low gear kan je met caravan misschien zelfs nog wel zuiniger rijden dan in high-gear. Je hoeft namelijk minder ver door te trekken in de versnellingen om toch bij een toerental uit te komen waarop voldoende kracht beschikbaar is om verder te versnellen. Je schakelt wat meer (en vaker) maar kan dan langer in een gunstig toerenbereik rijden.
Van de AWD merk je inderdaad onder normale omstandigheden niets. Het stuurkarakter van een Forester is volkomen neuraal, dwz als je te hard een bocht in gaat glijdt hij op 4 wielen weg itt een voorwielaandrijver die meestal als eerste over de voorwielen gaat glijden. Wel iets om bedacht op te zijn, maar de bochtsnelheden zijn zo hoog dat je wel gek moet doen om de bocht uit te vliegen.


Anko antwoordt op 3 februari 2008:

Tegen een gladde ondergrond helpt lage gearing natuurlijk helemaal niets. Sterker nog, de overdaad aan koppel op de wielen zou het wel eens moeilijker kunnen maken om op een gladde ondergrond nog weg te komen. Niet voor niets wordt (voor normale autos) vaak geadviseerd om bij glad wegdek in de tweede versnelling weg te rijden. Gelukkig staat daar bij de Forester dan weer AWD tegenover, maar dat is een ander verhaal.

Los daarvan dat blijft zo'n bak natuurlijk prachtig spul. Heb zelf overigens een 2.5XT, dus zonder H/L. Maar het dieselachtige koppel (320 Nm) icm met relatief korte versnellingen maakt dat je niet snel trekkracht te kort kom. Ben eens vanuit stilstand aan een 17% helling begonnen met caravan (1500 kg), drie fietsen, twee volwassenen en twee kinderen en kon halverwege de helling naar 2 overschakelen.

Overigens las ik voor de Legacy Diesel een 0-100 tijd van 6.7 seconden. Voor een 150 pk / 350 Nm diesel lijkt mij dat wel heel erg snel, maar het zegt denk ik wel iets over de hoeveelheid kracht die het ding op de wielen brengt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 februari 2008:

6,7 sec. voor 0-100 km/u moet een drukfout zijn, maar heb ik ook gelezen in Autoweek. De fabriek geeft op 8,7 sec. en wij rekenen uit (op www.topsnelheid.nl) dat met standaard belading de acceleratie 9,3 sec is en met maar 100 kg (voor bestuurder en brandstoffen etc.) 8,9 sec. Met een heel klein Japanertje er in en bijna geen geen vloeistoffen zal 8,7 haalbaar zijn. Nog altijd een goede waarde overigens!


Anko antwoordt op 3 februari 2008:

PS. Zag net dat de Legacy Diesel hier al op de site staat. Grappig genoeg is voor de solo auto inderdaad 6.7 seconden berekend, maar dan van 0-80. Voor 0-100 wordt 9.3 aangegeven. Mijn vorige post was gebaseerd op een verslag in Autoweek.


Anko antwoordt op 3 februari 2008:

@Menno,

Kruisende berichten 😉

Ja, het lijkt mij ook wat veel van het goede. Maar dezelfde drukfout hebben ze dan wel twee keer gemaakt: een keer in de tekst en een keer in het tabelletje. Sowieso stoort het mij dat ze (redacteuren van Autoweek) zelf geen kritische kanttekeningen bij dit soort waarden plaatsen. Dus: ofwel zeggen dat ze het zelf betwijfelen ofwel uitleggen waarom ze denken dat het wel zou kunnen kloppen.


Jan antwoordt op 18 februari 2008:

Menno,

Helemaal mee eens met je opmerkingen; in low-gear geen vermogenstoename van de motor. Wel van extra kracht aan de wielen in nm.
Het verklaart in elk geval de prima trekkracht van deze auto in low-gear.


bart antwoordt op 22 februari 2018:

"in low-gear geen vermogenstoename van de motor. Wel van extra kracht aan de wielen in nm. "
Zelf snap ik nog steeds niets van het vermogen/koppel verhaal, maar als er een werkelijke toename in nm is in low-gear, wat zou dit dan voor bijv. een Forester 2003 in houden? Hi gear 194nm, Lo gear ??? nm
Bij mijn weten wordt het koppel bereikt bij een aantal toeren. Dan maakt het toch niet uit of je dit in lo of hi bereikt? Sowieso rijd ik met een caravan alleen nog maar in lo-gear. Trekt geweldig en klinkt erg mooi.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 februari 2018:

De motor blijft even sterk en dat is het koppel wat in de folder staat dus 194 Nm bij een bepaald toerental van de motor. Dit is de kracht van de motor maar (nog) niet de kracht van de auto. De kracht van de motor moet nog over gebracht worden naar de wielen en dan heb je er pas wat aan. De kracht aan de wielen veranderd door de gebruikte versnellingen (bandenmaat en eindoverbrenging) en dus ook de low-gear.
Door in low-gear te rijden maakt bij gelijke snelheid de motor meer toerenen heb je over het algemeen meer kracht aan de wielen beschikbaar.


bart antwoordt op 22 februari 2018:

Dank je Menno,

Ik zal per saldo ws. meer kracht ervaren doordat de combinatie met deze overbrenging gemakkelijker op gang komt en snelheid houdt, precies op de snelheden die ik wil rijden met de verschillende versnellingen, die ik ook gewend ben in hi zonder aanhang.


Jan Teepe antwoordt op 22 februari 2018:

Ik vond rijden in low gear heel fijn in stedelijke omgeving. En bij hoge stijgingspercentages was het combineren van low- en normal gear erg aangenaam. Daarbij was het door kunnen schakelen tussen low- en normal gear een grote plus. Bij een normale terreinwagen was dit niet mogelijk. Moet er wel bij zeggen, dat bij de 2.0 benzine de low gear wel snel gebruikt moest worden omdat er in de lage toerentallen niet veel trekkracht beschikbaar was.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker