Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Hefdakcaravan en gaskachel

Diny vraagt op 06 April 2012 om 20:42:

In de hefdakcaravan, zit een gaskachel. De schoorsteen zit vlak naast het hefdak, zoals bij alle hefdakcaravans van Eriba en Hymer.
Hoewel je mag verwachten dat rook en verhitting geen problemen zullen geven heb ik toch twijfels.
Zitten er op dit forum mensen die stookervaring hebben met kachels en hefdakcaravans? Schroom niet me uw ervaringen toe te vertrouwen!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans Stoute antwoordt op 06 April 2012 om 20:53:

Geen ervaring. Maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer het koud wordt je eerst het hefdak sluit. Anders raak je immers veel warmte weer kwijt. Mocht je toch willen stoken met open dak en je krijgt een onprettig gevoel met de schoorsteen zo dichtbij, dan bestaan er verlengstukken voor de schoorsteen. (veel wintersporters gebruiken ze). Ook bestaat er nog een opzetstuk om met brandende kachel te kunnen rijden. Zoiets houdt de rook ook wel van het dak weg.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 06 April 2012 om 20:56:

Toen wij nog een Eriba hadden zat er een verleng stuk bij zodat de rook boven het hefdak uitkwam. Voor truma kachels zijn die zo te koop.


Durk antwoordt op 06 April 2012 om 21:48:

Geen probleem, de gassen die uit het pijpje komen zijn zodanig afgekoeld dat het doek er niet echt/voelbaar warm van wordt.

Bij de Eriba's zit het pijpje altijd aan een zijde waar GEEN ventilatie-opening zit, dus gassen kunnen ook niet naar binnen komen. Of beter gezegd: waar het pijpje zit daar zit geen ventilatie-opening.

Het verlengpijpje is alleen bedoeld voor omstandigheden waarbij er zoveel sneeuw op het dak kan komen dat het pijpje afgesloten raakt.

Ook bij extreme kou kan het dak gewoon open blijven, het doek van het hefdak is dik genoeg om koude buiten te sluiten


tom antwoordt op 06 April 2012 om 22:35:

Het verlengpijpje moet altijd op de afvoer worden aangebracht als de kachel aan is. Dit pijpje voorkomt dat als gevolg van de wind de rookgassen in de caravan kunnen komen. Rookgassen zijn zijn slecht voor je gezondheid. Het verlengpijpje wordt niet voor niets standaard geleverd bij een nieuwe eriba geleverd


Durk antwoordt op 07 April 2012 om 00:18:

Mag ik dit even af doen als onzin? Lees de gebruiksaanwijzijng! Het verlengpijpje wordt daar duidelijk benoemd qua functie!

Nogmaals; het schoorsteentje zit aan een kant van het doek waar geen ventilatie-opening zit. Als het was zoals Tom beschrijft wat betreft het verlengpijpje kon ik na jaren Eriba-gebruik dit antwoord niet meer schrijven


Hans Stoute antwoordt op 07 April 2012 om 08:08:

Durk. Herman Renz dacht waarschijnlijk (en met hem de fabriek van de kachel) dat de verwarming 100% veilig was. De afloop kennen we. Om tentdoek volledig gasdicht te noemen gaat denk ik iets te ver. Aan de andere kant moet het ook niet overdreven worden. Kom ik weer terug op mijn antwoord; denk je dat je een probleem kan krijgen, dan schroef je het extra verlengstuk er gewoon op. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Er zijn zelfs mensen die totaal onzinnige dingen doen wanneer ze op wintersport gaan zoals antivries aan het toiletspoelwater toevoegen.


Marcel antwoordt op 07 April 2012 om 14:41:

Een klein beetje off-topic, maar waarom niet voor de zekerheid een koolmonoxide en rookmelder in de caravan plaatsen.

Ondanks het feit dat de meeste caravans voldoende ventilatie hebben hebben (vloerroosters en dakluik) kan het geen kwaad om zo'm melder te plaatsen. Het geeft gewoon wat extra veiligheid.


Hans Stoute antwoordt op 07 April 2012 om 19:41:

Voorop gesteld dat die melders geen kwaad kunnen, maar nodig? Nee ik denk het niet.
De kachel betrekt de verbrandingslucht van buiten, brandt in een afgesloten ruimte en de rookgassen verlaten weer via de schoorsteen. Dus het proces verloopt als het ware helemaal buiten de woonruimte van je caravan. Alleen de warmte wordt gewisseld. De koelkast werkt iets anders. Daarvoor is het nodig dat de roosters schoon zijn. Vooral het muggegaas kan onbehoorlijk vies worden. Schoonmaken onder een lauwe kraan. Wanneer schoon en ook de branders van de koelkast onderhouden geen probleem te verwachten. Blijft kookgas over. De caravanfabrikant raadt aan ventilatie (ramen, dakluik) te openen tijden het koken. Neem je deze regels in acht is daar ook geen probleem te verwachten.


Rico antwoordt op 19 April 2012 om 16:35:

Wij hebben een Kip Vision, dus met hefdak. Ik zet voordat het dak omhoog gaat altijd het verlengpijpje erop.

Het dak sluiten als het kouder wordt? Lijkt me niet. De afkoeling valt me 100% mee en het is juist erg prettig dat als de kachel aardig moet stoken, het tentdoek ervoor zorgt dat je niet met een rode kop in de warme lucht loopt. Want dat hebben we met gewone caravans vaak gehad. Dan wordt het bovenin de caravan te warm, terwijl je beneden met koude voeten loopt.

Alleen bij sneeuwval en bij harde storm gaat het dak naar beneden. Het gewicht van sneeuw is te hoog en dan zakt het dak langzaam naar beneden. En bij storm staat het dak wat te "bonken".

Groet,

Rico


michiel antwoordt op 20 April 2012 om 11:32:

Wij hebben ook een vision. Heb jij een schoorsteen op het dak Rico? Waar kan dat dan, het hefdak loopt bijna tot de rand? Heb je die aluminium zijstrip eraf gehaald? Ik ben alleen nog Vision's met een zijafvoer tegen gekomen.


Rico antwoordt op 24 April 2012 om 09:38:

@Michiel

Ja dat klopt. Wij hebben een Truma gaskachel zoals je die ook bij "normale" caravans tegen komt. We wilden er persť een Ultraheat in hebben, en die past niet in die kleine gaskachel van de Vision. De rookgasafvoer gaat dus idd door het dak, we hebben de 41 ETD, dus de kledingkast staat boven de as. De buis loopt daar naar boven en komt precies naast het hefdak uit. Die aluminium sierbuis op het dak is ter plaatse van de rookgasafvoer onderbroken. Het geheel ziet er netjes uit, het is net alsof het zo hoort. Dit idee komt van onze Kip-dealer en we zijn er erg tevree mee.

Ik zal even kijken of ik er een foto van heb. Dan zal ik in een aparte posting de link zetten.

Groet,

Rico


Rico antwoordt op 24 April 2012 om 09:55:

Even kijken of het werkt..... Als je een beetje inzoomt kun je mooi de rookgasafvoer zien t.o.v. de alu buis.

http://smg.photobucket.com/albums/v128/Foppe/Vision/


michiel antwoordt op 24 April 2012 om 11:23:

@rico, ziet er i.d. prima uit zo, maar zou dat verlengstuk echt nodig zijn?? Voor je gemoedsrust waarschijnlijk wel. Wij hebben de electrische vloerverwarming met in noodgevallen een extra 800 Watt halogeen kacheltje. We hebben het nog niet koud gehad, maar we gaan echt niet weg in de winter.


Rico antwoordt op 24 April 2012 om 11:38:

@ Michiel

Als het verlengpijpje er niet op zit, dan is de uitstroom me te dicht in de buurt van dat ventilatieraster in het doek van het hefdak. Dat risico wil ik niet lopen dat er gassen naar binnen komen. Dus ik gebruik dat pijpje altijd.

Wij hebben een keer met oud en nieuw gekampeerd in Duitsland, met sneeuw en al erbij. Het hele feest zeg maar. Dus we waren maar wat blij met onze kachel, en als leuk detail, die grotere kachel heeft ook meer verwarmingscapaciteit. Verder kamperen we altijd in voor- en naseizoen en met regelmaat in Noorwegen. En daar wil het nog weleens frissig zijn


Ben Bos antwoordt op 24 March 2019 om 00:22:

Wij hebben een Eriba Triton 410 uit 1998 met zo'n heel erg laag deurtje en nog wat andere nadeeltjes. Op zoek naar iets nieuws!!
Ietsje groter met hefdak. De Kip Vision Traveler 2019 heeft alles in huis. Behalve een Truma S3002 kachel.
Wij zoeken nu dus contact met Rico die hier ervaring mee heeft.


Ben Bos antwoordt op 24 March 2019 om 15:59:

Gelukt!!!


Rico antwoordt op 26 March 2019 om 09:37:

Je hebt mail

Was leuk je zondag even gesproken te hebben.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Achteruitrijden

Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

© 2004-2019 Caravantrekker