Caravantrekker.nl

Tempo 100 verklaring

Peter vraagt op 1 maart 2013:

Hallo,
Wij gaan van de zomer met 'n kleine bagagewagen door Duitsland naar Italië. Wij huren 'n bagagewagen, dus daar zit geen Tempo 100 verklaring/sticker op, wat nu ? We willen wel met 100 km. p. uur door Duitsland. Iemand ideeën?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 maart 2013:

Gewoon de gok wagen en af en toe wat te hard rijden. Jij maakt mij niet wijs dat je binnen de bebouwde kom altijd exact 50 km/u rijdt dus af en toe ondeugend zijn zal het probleem niet zijn toch? De pakkans is klein en de boete relatief laag in Duitsland.


Karel1 antwoordt op 1 maart 2013:

Nee u kan geen ontheffing aanvragen voor een huur-aanhanger dat is voorbehouden aan de eigenaar.

Sowieso is het hele verhaal "100km ontheffing" onzinnig, de kans op een bekeuring is klein en de bekeuring kost € 30 terwijl de TUV-keuring inclusief reis en wellicht snipperdag minstens 10 maal zo duur uitkomt :-(

Conclusie caravanners met zo'n 100 sticker hebben op school nooit opgelet 😉


John antwoordt op 1 maart 2013:

"Conclusie caravanners met zo'n 100 sticker hebben op school nooit opgelet"

Een uitspraak die kant nog wal raakt en gelukkig maar door een (simpel?) individu is gedaan😉
Karel vergeet dat een 100km goedkeuring niet voor één enkele reis opgaat, in normale situaties.
Er zijn voor-en tegenstanders en die discussie is vaak genoeg gevoerd, gelukkig zonder eenzijdige uitkomst. Ieder zijn keus.


Diny antwoordt op 1 maart 2013:

In maart 2012 hebben we de keuring via Dekra Keuringen BV laten doen. Op de afgesproken tijd reed er een keuringsdeskundige van Dekra bij de caravanstalling voor en de caravan kon gekeurd worden. We waren totaal 109 euro kwijt, hoefden zelf niet met de caravan op weg en zodoende ging het zonder problemen goed.
Er moet wel van te voren een afspraak worden gemaakt om in het schema geplaatst te worden, want dat bespaart reistijd voor de keurmeester als hij meerdere adressen heeft.
In tegenstelling tot wat Karel1 beweert, vind ik de goedkeuring niet onzinnig en zie er de meerwaarde wel degelijk van in.
Zoals John al stelde: er zijn voor- en tegenstanders.
Maar geen daarvan handelt onzinnig door wel of juist niet zo'n certificaat te kopen.


Fendtje antwoordt op 1 maart 2013:

Caravans in Europa worden al vele jaren op de markt gebracht met een 100 km authorisatie sommige merken zelfs tot 120 km, de politie hier en in Duitsland weet dit evenals de verzekeraars. Een 100 km sticker veranderd daar niets in.
De Dekra-inspecteur bevestigd alleen wat we allemaal reeds weten, geeft voor € 109 een sticker (welke slechts een momentopname weergeeft) en wijst de bestuurder vervolgens op de eigen verantwoordelijkheid mbt de gewichtsverhoudingen en het onderhoud van de banden. Wat is nu de meerwaarde?

Laat onverlet dat ieder zijn/haar eigen keus maakt maar ik heb er evenals Karel geen argument voor. Trouwens John en Diny ook niet.
Kansberekening dus zoals je - zoals Menno schetst _ ook in Nederland weleens te hard zal rijden met het risico op een prent.


john antwoordt op 2 maart 2013:

ik rij al 2 jaar naar kroatie zonder 100 sticker en rij in duitsland ook 100 of soms er nog wel over.
Reed zelfs auto met caravan voorbij met 100 sticker maar dan rijden ze 80.


Dave antwoordt op 8 mei 2018:

Tot je betrokken raakt bij een ongeval. Bij onderzoek blijkt dat jij de schuldige ben en harder reed met je combinatie dan de toegestaade maxsnelheid van 80. Dan heb je wel een probleem zonder sticker. Dus tja waar hebben we het over dan.


Henkie antwoordt op 8 mei 2018:

Altijd goed om na 5 jaar nog eens te reageren ...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker