Caravantrekker.nl

Met de caravan naar Kroatie

Luuk vraagt op 27 mei 2013:

Hoi,

Wij willen dit jaar eventueel naar Camping Umag in Kroatie gaan.
De caravan met een beladen gewicht van 1200 kg wordt getrokken door een Ford Focus 1.6 benzine.

Dit is niet de beste combinatie, zeker niet als je op een helling stil komt te staan. Twee jaar geleden slechte ervaring in de file voor de Gothard op weg naar Lago Maggiore.
Stinkende en rokende koppelingsplaten voordat we groen licht hadden om door te kunnen rijden.

Wat is de beste route om bijna geen hellingen tegen te komen waar je stil kunt komen te staan door files.

Ik hoor het graag.

Gr,
Luuk

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Joost Kolen antwoordt op 27 mei 2013:

Bijna geen heuvels en dat door bergachtig Oostenrijk dat zal lastig worden.

Beste optie lijkt mij via München, Slazburg, Villach en door Slovenië naar Kroatië. Veel tunnels en qua stijgingspercentage beter als via Fernpass en Innsbruck


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 mei 2013:

Een stinkende koppeling ligt voor een groot deel aan je eigen rijtechniek. Behalve wegrijden met nog minder gas is het zaak zo min mogelijk te hoeven stoppen. Enerzijds door je snelheid dusdanig te kiezen dat je veel kunt blijven rijden en anderzijds door een tijdstip te kiezen waarop geen files zijn.

Veel verschil in helling is er niet tussen de Gothard route en de andere mogelijkheden via Oostenrijk. En files kan je ook overal tegen komen....


marcel antwoordt op 27 mei 2013:

Ik zou ook de route van Joost voorstellen.
Die hebben wij meerdere malen gereden. Meestal gaan wij op maandag of dinsdag van huis en rijden wij het in 3 dagen (2 overnachtigingen). Op de heenweg (4 maal gedaan) hebben tot nu toe geen echte files gehad.

Hellingen zijn helaas onvermijdbaar.


fransvb antwoordt op 27 mei 2013:

Menno, Wij gaan ook regelmatig naar Kroatie Dalmatische kust.
Met wegrijden op helling doe ik denk ik maar wat. Dat is niet goed. Rijp voor cursus?
Ooit eens geleerd dat je de koppeling snel moet laten opkomen en veel gas geven. Het verhaal erachter was beter rokende banden dan rokende koppeling.
Nu lees ik minder gas bij wegrijden. Verklaar je nader.


RobD antwoordt op 27 mei 2013:

Luuk. Kijk eens goed hoe vrachtwagens zich in een file gedragen, zowel op vlak als heuvelachtig terrein.
Dit is met een c/van ook makkelijk toe te passen.


dirk antwoordt op 27 mei 2013:

Hoi Luuk,

wij zijn verschillende keren naar kroatie geweest met een 1,3 benz solo en dan reden we altijd door italie net voor de tunnel Italie in richting Udine dan Triest aanhouden en dan Koper rij je zo Istrie in en veel relaxer oostenrijk ontkom je niet aan maar wij vinden dit lekker relaxd , we hebben nu een 1.6 diesel en gaan zoals het er nu naar uit ziet met de caravan naar Rovinj zal 3 de week van aug worden en we rijden altijd woensdag op donderdag weg normaal in 1 x solo maar nu gaan we overnachten in de buurt van Villach
alvast goede reis.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 mei 2013:

Wegrijden op een helling liefst met zo min mogelijk gas en veel gevoel in de koppeling. Dus probeer met pakweg 1000 à 1500 toeren weg te rijden. Is de helling daarvoor te steil dan kan je de grove methode met wielspin toepassen, maar op autobaan hellingen is dat meestal niet nodig.

Is de weg bij Koper inmiddels verbeterd? De helling voor de grens was vroeger een ramp.


Jan antwoordt op 27 mei 2013:

Afgelopen week nog gereden, vanaf Koper naar de grens is nog steeds hetzelfde.
En inderdaad, laat net als de vrachtwagens een gat vallen en laat je combinatie rollen.
Nog een tip, rij niet op zaterdag vanaf Koper naar de Kroatiesche grens want dat kan in een half uur maar kan ook 4uur duren.


dirk antwoordt op 27 mei 2013:

is redelijk te rijden hoor omg Koper ze werken hard aan de weg daar over het algemeen is het goed te rijden , Italie rijd best wel relaxd veel tunnels maar goed te rijden.

groet


Jan Z antwoordt op 27 mei 2013:

Ik ben trouwens JanZ en niet Jan!!!

En je kan misschien beter via Rijeka rijden!

gr Jan


marijke antwoordt op 31 mei 2013:

Hallo,
Wij zijn met de caravan naar Pula in Kroatië geweest maar via slovenie zou ik dus met de voorgestelde combinatie niet naar boven durven te rijden. Je staat daar vaak in de file om de grens over te gaan van slovenie naar Kroatië.
Ik ben er met een peugeot 407 1,6 diesel trek uitvoering samen met caravan 1200 kg naar boven gegaan maar het lukte net. er komen zeer veel caravanners in de problemen met hun koppelingen. En zeker met de focus 1.6 met caravan dat gaat je niet zomaar lukken

Dus wel een andere route dan via slovenie nemen.


dirk antwoordt op 1 juni 2013:

hallo hoe wil je dan naar Kroatie rijden je moet toch altijd door slovenie als je naar Istrie wilt wij rijden over Italie en dan via Koper en inderdaad bij de grens kan het heel druk zijn het beste is om op donderdag od zondag aan te komen, wij gaan dit jaar voor het eerst met de caravan we zijn benieuwd rijden trouwens een 1.6 turbo diesel hebben er vertrouwen in.
fijne vakantie allemaal.


marijke antwoordt op 1 juni 2013:

klopt inderdaad ik had ook turbo diesle maar was kanp klimmen in een file naar bovengaan succes


Jeroen antwoordt op 1 juni 2013:

Wij hebben ook vage plannen om naar Kroatie te gaan (regio Porec). Wij gaan alleen komende vrijdag al weg en zouden dan zaterdag daar aan moeten komen met 1 overnachting onderweg dus.
Nu is dit zo lees wordt ik toch wat huiverig hiervoor qua reis en files.
Is er een grote kans op file bij de grensovergang op deze zaterdag?

Ik rijd trouwens een Peugeot 207 SW met 1.6VTI benzine (120pk, 160nm) motor met een Sterckeman Starlett 420 van max 970Kg.


Jan Z antwoordt op 1 juni 2013:

Geen probleem, ik was er vorige week zaterdag rond 12.00uur er stonden toen 15 auto's voor mij(grens)
Als je vroeg door de katsbergtunnel en de tauerntunel bent valt het in deze tijd wel mee.
In zuid Duitsland hadden ze vorige week vakantie en er waren dus hoofdzakelijk Duitsers in Kroatië maar druk op de weg was het niet.
Dus gewoon gaan en laat je niet gek maken zeker niet als je nu al gaat.
Ik zal trouwens ook in Porec.

Gr jan


dirk antwoordt op 1 juni 2013:

Wij laten ons ook niet weerhouden hoor maar dit jaar voor het eerst met de caravan max 1000kg en hebben 1.6 diesel (230nm) dus trekkracht genoeg en ach al staat er beetje file dat is nog wel te doen en zeker als je in het voor of naseizoen gaat maar elke keer optrekken op een helling is voor elke auto wat minder , maar als je daar beetje feeling voor hebt komt het goed alvast fijne vakantie in omg Porec het blijft schitterend daar en aardige mensen.

goede reis


U. Bakker antwoordt op 1 juni 2013:

Naar Kroatië nemen wij een ruimere en rustiger route. Die via Passau,Graz, Maribor, Ljubljana. Dan kom je niet langs de drukke Munchenroute en de tunnels. Eerste camping tussen Nurnberg en Regensburg, tweede camping in Oostenrijk in Leibnitz (vlak voor de grens met Slovenië). Daar vanuit is Kroatië een stuk relaxter ter bereiken.


fransvb antwoordt op 1 juni 2013:

Inderdaad U Bakker, als je het rustig aan wil doen zijn de volgende etappes naar Dalmatische kust goed te doen: vertrek thuis, camping Katzenkopf,camping in Leibnitz Oostenrijk, camping Slapic 75 km onder Zagreb dan de campings aan de Dalmatische kust van Sibenik tot Split. Voor Dubrovnik etappe meer in ruimen.


dirk antwoordt op 1 juni 2013:

ja wij vragen ons af hoelang we onderweg zullen zijn , solo reden we in 1 nacht naar Rovinj om de 2 uur wisselen en constant 150 km maar met de caravan denken we 1400/ 70 is 20 uur daar komen de rusttijden natuurlijk bij dus dachten 1 lange dag en de tweede dag het laatste stuk, alleen in duitsland mag je maar 80 km we rijden niet harder dan 90 a 95 km maar dan is 80 toch stuk langzamer en we zijn ons bewust dat dit langer gaat duren en we hebben als we wegrijden vakantie.
Frankrijk is in 1 lange dag te doen als je zo rond de 900 km ver gaat maar 1400km is aardig eindje .
we hopen dat we rond 20 aug voor 3 weken naar Kroatie kunnen , over 2 weken blijven we in brabant.
groetje,s


dirk antwoordt op 1 juni 2013:

kroatie is niet naast de deur maar o zo vriendelijk en gastvrij dus je moet er wel wat voor over hebben het mooiste is inderdaad 2 overnachtingen heen en 2 terug maar dan moet je 4 weken gaan eigenlijk maar in 2 dagen lijkt het ons te doen .
groet


marijke antwoordt op 1 juni 2013:

Dirk,

Die man vraagt niet hoeveel dagen je er over moet rijden doch of het mogelijk is met zijn combinatie


marijke antwoordt op 1 juni 2013:

Dirk sorry voor de opmerking hierboven, dacht dat dat je enige antwoord was op zijn vraag


Jan-Willem antwoordt op 1 juni 2013:

Een lastig punt is bij grens slovenie-kroatie tussen de 2 posten een 500 meter steile helling, bij wegrijden bij 1e post kijken of de weg vrij is en anders even blijven staan, zodat je in een keer door kunt rijden.

Veel plezier in Umag.


dirk antwoordt op 2 juni 2013:

Prima hoor Marijke

bedoelde er ook een beetje mee dat als je er de tijd voor neemt je ook wat relaxer en dus alert blijft voor wat dan ook ,en zoals al aangegeven is als je beetje kan blijven rijden ook al is het maar stapvoets gaat het vele malen beter als elke keer voor 30 m optrekken , we kunnen moeilijk voor 1 of 2 x per jaar er een tank voorzetten . maar ik heb lichtere combi,s gezien dat je je afvraagt hoe komen die ooit boven .
maar goed allemaal een fijne en vooral veilige vakantie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2013:

Ik wil niemand bang maken maar lees de laatste review even waarin iemand schrijft: ".... Bij grensovergang Slovenië - Kroatië zelfs de koppelingsplaten verbrand.".

Het voordeel is dat het geen meerbaans weg is dus kan je wat gaten laten vallen zonder ingehaald te worden zodat je niet telkens hoeft weg te rijden. En rijdt je toch weg....zo min mogelijk gas (toeren). Beter de motor een paar keer laten afslaan dan verbranden van je koppeling.


Jan@ antwoordt op 2 juni 2013:

OK Menno, en met een automaat??


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2013:

Met een automaat is het geen probleem. Gewoon rustig gas geven en wegrijden. Is het een automaat met een droge koppeling (zoals de DSG7 in de Golf etc.) dan ook rustig wegrijden en niet echt blijven kruipen (met slip rijden).


Nout antwoordt op 2 juni 2013:

Wij hebben gereden via Frankfurt- Wurzburg- Neurenberg- Munchen- Salzburg- Villach- Slovenie. Deze route vonden we ideaal rijden en ging met een Picasso 1.6 16v en een caravan van 1100kg erachter uitstekend.
Wij reden heen op zondag + maandag en daardoor totaal geen files gehad (kan natuurlijk altijd wel). Uit verhalen hoorde we dat er op zaterdags voor de grens bij Kroatie wel veel files kunnen staan. Dus ik zou lekker iets later vertrekken op zondag en dan overnachten en maandag verder rijden. Terug hebben we gereden op woensdag + donderdag, ging ook erg goed.


Cs antwoordt op 3 juni 2013:

We zijn vorig jaar naar Kroatië geweest. Auto 1.4 turbo benzine met caravan 1400 kg aan de haak. Nergens problemen gehad , ook niet bij de grens. Steile hellingen zijn me nog eens niet echt opgevallen en ik ben dan ook verbaasd over de opmerkingen die hierover gemaakt worden. Gewoon de boel een beetje laten rollen. En z' on prima Donna ben ik nu ook weer niet als vrouwelijke chauffeur.


Dirk H antwoordt op 3 juni 2013:

Beste Luuk,

Wij rijden al circa 8 jaren deze route naar het fantastische Istrie: Frankfurt- Wurzburg- Neurenberg- Munchen- Salzburg- Villach- Slovenie via de Karavanken tunnel. Het stuk vanaf Koper tot aan beide grensposten is nog steeds een smalle, bochtige slingerweg met forse klim en daal partijen.

Of uw combinatie wel of niet geschikt is voor dergelijke inspanningen weet ik niet. Wel hoor ik ook op plaats van bestemming elk jaar wel vele dramatische verhalen en af en toe ook positieve.

Wellicht geeft het u enig hou vast door aan te geven dat wij hier nog nimmer een probleem hebben gehad met onze combinatie. Wij rijden met een caravan van circa 2000kg+ 2.50 breed en bijna 9 Mtr lang. Wel rijdt ik een auto met automatische transmissie (2011) wat betreft de files... Deze kunnen er altijd en overal zijn. Ik heb regelmatig Denen gezien met caravans van soortgelijke afmetingen en daarvoor "Mondeo's) en die kwamen er ook. Overigens niet gevraagd naar de koppelingsplaten.

Laat u niet gek maken, maak gebruik van enkele goede tips hier en geniet van uw vakantie.


Hans antwoordt op 3 juni 2013:

Valt allemaal wel mee! Probeer in ieder geval niet op zaterdags te reizen want dan is de kans, vooral in het hoogseizoen, bijn 100procent dat je voor de grens bij Kroatie, maar ook in Duitsland en Kroatie in de file staat!

Wij rijden vanuit omgeving Eindhoven via Frankfurt- Wurzburg- Nurnberg- Munchen- Salxburg- Slovenie- Kroatie, gaat prima met caravan. Wij rijden met een Citroen C4 (2007) 1.6 16v met 110 PK en 147NM en met een caravan van dik 1100kg erachter en dat gaat uitstekend. Ik zou mij niet zo zorgen maken om de rit. We vonden het een fijne route, al rijden wij het liefst nog wel steeds over de Route du Soleil in Frankrijk...dat blijft voor ons de idealer route en gaat altijd erg gemakkelijk, alleen daar kom je niet mee in Kroatie.


Bert antwoordt op 4 juni 2013:

Ik lees nu pas deze reacties, maar had al wel in een p.m. gereageerd naar de door Menno aangehaalde gebruikerservaring.

Menno? Wat mij betreft kun je mijn reactie aan hem hier plakken...


jasper antwoordt op 9 juni 2013:

Hallo,

Vanaf 1 juli zal Kroatië bij de EU horen, dus dan zijn (hopelijk) de lange wachttijden voor de grens ook voorbij.

Mvg
Jasper


fransvb antwoordt op 16 juni 2013:

Jasper,
Betekend dat ook dat de euro daar ingevoerd wordt?


Jasper antwoordt op 18 juni 2013:

Hallo,

Nee, voorlopig houden ze daar nog de Kuna.

Groeten,

Jasper


John antwoordt op 18 juni 2013:

De euro staat los van het EU-lidmaatschap!!
Er zijn nog genoeg EU landen die geen euro hebben, en als ze slim zijn...............😉


Ruud antwoordt op 19 juni 2013:

Maar je kan er (bijna overal) met Euro's betalen


fransvb antwoordt op 20 juni 2013:

Inderdaad kun je er vaak met euro betalen, lastiger is de juiste koers te hanteren. Degene aan wie je moet betalen houd er een voor hem zeer goede koers op na. M.a.w.betalen in
Kuna kan ook voordeliger zijn.
wat betreft de oorspronkelijke vraag: De snelwegen in Duitsland, Oostenrijk en Kroatie zullen niet snel problemen geven met zo'n combinatie.
Problemen kun je krijgen in files bergop.
Ook op de secundaire wegen kun je problemen verwachten doordat je vanaf de camping die meestal op zeenivo ligt moet klimmen. Hierin zitten soms flink steile weggedeeltes.


Jan Z antwoordt op 20 juni 2013:

De vervelendste klim in Isrie is volgens mij die bij het limfke fjord omdat die op plaatsen ook smal is (rotswanden)
en al meerdere keren aangegeven als er file is de grens via Koper.

Jan


fransvb antwoordt op 20 juni 2013:

Met de files heb ik geen ervaring wij gaan in het voor of naseizoen.
Vorig jaar hebben we de hoofdrouten naar het zuid puntje van Istrie gereden. Net na de grens zat wel een flinke klim, gaf echter geen problemen.
Om van de autobaan langs de Dalamtische kust naar de kust te komen zitten wel vervelende secundaire klimmen/dalen.


Henk antwoordt op 4 augustus 2013:

Wij hebben een Peugeot 307 SW 1.6 benzine (108PK) en een Sterckeman Evolution Comfort 420 CP (1100 KG) en het gaat prima tot je bij de grensovergang Slovenië Kroatië komt. Vaak is daar filevorming op een redelijke steile helling. Ik kreeg de combinatie vanaf stilstand erg moeilijk in beweging.


pietsch antwoordt op 19 augustus 2013:

ikzelf vind de mooiste route door duitsland via nurnberg regensburg passau naar graz en dan via ljubljana naar zagreb bijna alles autosnelweg en geen klimmingen wel een tolweg


Defries antwoordt op 20 augustus 2013:

Hallo,

Vroeg mij af of het de vraagsteller is gelukt zonder al teveel stress en verbrande koppelingsplaten Kroatië te bereiken...?

Wij zijn inmiddels vanuit Vrsar ook weer veilig thuis
Over in het weekend niet rijden gesproken... Ik wil niets anders meer.
Voornamelijk wegens het ontbreken van vrachtverkeer op nagenoeg de gehele route maar ook de tunnels. Het laatste geeft mij een veiliger gevoel.
Files hebben wij in die 9 jaar zowel op de heen als terugreis nagenoeg niet gehad of het moet al de blok abfertigung bij de Taueren zijn (3 jr geleden)
Ook dit jaar weer mopperende medelanders gehoord over de steile klim bij de grens, stinkende koppelingsplaten en te smalle wegen... Als eerder aangeven rijden wij met een caravan van 2.5 breed en bijna 9 mtr lang.
Als dit kan kan toch alles? Al is natuurlijk het trekkende voertuig wel van belang. Enfin weer 11 mnd. Wachten...


Thei antwoordt op 18 januari 2014:

Van: jasper
Datum: 09 June 2013 om 20:37

Hallo,

Vanaf 1 juli zal Kroatië bij de EU horen, dus dan zijn (hopelijk) de lange wachttijden voor de grens ook voorbij.

Mvg
Jasper

Beste Jasper, Het zijn de Sloveense doanes die voor oponthoud aan de grens van Slov/Kroat en visa versa zorgen. Slovenie hoort overigens tot de EU.


RobD antwoordt op 18 januari 2014:

Behorend tot de EU wil niet zeggen dat controles tot het verleden horen. Ieder land kan grenscontroles uitvoeren, waar, wanneer en hoeveel men zelf wil.


fransvb antwoordt op 18 januari 2014:

Eind augustus zijn we vanaf Italië (A4 E70) via wegnr 7 in Slovenie (geen autobahn) gereden naar Rijeka Kroatie (A7 E61) Voor deze route heb je geen Autobahnvignet voor Slovenië nodig.
om de Dalmatische kust te bezoeken.
Bij de Italiaans/Sloveense grens stonden 2 verveelde douane beambten te zwaaien dat we door konden rijden. Op dat moment waren we de enige passanten.Bij de Sloveense/Kroatische grens hadden we pas na enkele honderden meters in de gaten dat we de grens gepasseerd waren.
De terugweg via Zagreb Maribor reden we door ogenschijnlijk verlaten grensposten door. Kortom de EU is hier ook in werking. Hier heb je wel een Autobahnvignet nodig
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag de beste route om de Gotthard te vermijden is de A3 A9.


cruiming antwoordt op 30 augustus 2014:

tot mijn verbassing lees ik dat alle nederlanders via de steil berg omhoog gaan naar de grens.Er is namelijk nog een weg naar de grens van kroatie,maar veel vakantiegangers weten het niet.Bij Koper aangekomen recht doorrijden naar portoroz,2 flauwe heuvels bij de kust langs,dat is alles.Maar allemaal niet tegelijk gaan,anders staan wij ook in de file.


yuri antwoordt op 17 mei 2015:

idd wij pakken die grensovergang bij de kust ook altijd,hebben audi 1,9tdi 160pk 400 nm met caravan totaal gewicht van 1400 kg,ook wel een keer op die steile helling gestaan maar wachte net zolang tot er 100m voor me vrij stond haha en dan ff met kleine wielspin optrekken en stationair in zn 1 naar boven tokkelen,achtermij waren ze boos maar laat ze maar komen haha.


Martijn antwoordt op 3 juni 2015:

Hoi allen,

Ik rijd al enkele jaren richting Rovinj (passat 2007, 140 PK TDI en Fendt 490 Q, 1360 max beladen). Op de weg door Duitsland, Oostenrijk, en Slovenie zijn naar mijn smaak geen noemenswaardige hellingen. Maar, zoals al eerder aangegeven is, de grensovergang van Koper naar Kroatie is een uitdaging. In het weekend is het altijd zeer druk (volgens mij ook veel lokalen die ene dagje naar het strand gaan in Kroatie). Tegenwoordig gaan wij altijd op zondag weg en rijden dan door tot Flachau. Op maandag dan verder en dan blijkt de grensovergang altijd rustig te zijn en kunnen we vaak gewoon doorijden (en dus geen problemen).


JanB antwoordt op 5 juni 2015:

Hallo,
Afgelopen september en october 2014 was de grenspost al opgeheven.
De grens afwikkeling werd beneden bij de ïtaliaanse" overgang uitgevoerd.


Bert antwoordt op 10 juni 2015:

Lang geleden, vroegâh. Ik meen me te herinneren even via een puntje Italië Slovenië in?

Was toch een makkie, maar ik kan me vergissen hoor.


RS antwoordt op 30 juli 2017:

Over Udine (Italie) en Tirest(italie) rijden, heb je niet de steile klim van Lujbliana


Henkie antwoordt op 30 juli 2017:

Lijkt me goed om na 4 jaar nog met een antwoord te komen ...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker