Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Ster in voorruit - reparatie?

Roger vraagt op 25 July 2013:

Gisteren teruggekomen van vakantie en een ster in de vooruit van de caravan ontdekt. De ster loopt met 2 pootjes uit als barst (ca 2 cm).

Het raam is van Polyplastic en dubbelwandig en van PMMA. Type roxite 94 D399.
De caravan in een Beyerland en 13 jaar oud.
Hoe kan ik dit het beste repareren zonder dat de ster doorscheurt of kan dat niet? Indien repareren niet kan, hoe kom ik aan een nieuw raam?

Alvast bedankt voor de reactie,

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 25 July 2013:

Een mogelijkheid is om aan het eind van de scheurtjes af te boren met een klein gaatje. Dit hoeft niet helemaal door en door maar wel voor het grootste deel.
Door de afronding van die scheurt stopt het verder scheuren.
Daarna kun je met een plastic lijm van Bison het gaatje en de scheuren met geboorde gaatjes aan het eind vullen en daarna afplakken met cellotape.
Dit laten drogen/uitharden en voorzichtig de cellotape verwijderen zonder de lijm weer mee te nemen.
Goed ontvetten met alcohol verbetert de hechting van de lijm.
Dit is geen onzichtbare reparatie maar het raam is wel weer dicht en voorkomt verder scheuren.


cees antwoordt op 26 July 2013:

Als je toch het raam wilt vervangen, volgens mij heeft ACR in Austerlitz tweedehands onderdelen voor een Beyerland. Ongetwijfeld ook ramen.


gerard antwoordt op 27 July 2013:

Helaas bent u niet de enige met een ster in het voorraam van de caravan.
ik heb er 6 sterren in zitten, opgelopen in frankrijk op de route nationaal.
Ik heb de sterren afgeplakt met ducktape om verder scheuren tegen te gaan, en lekkage met regen te voorkomen.
is goed gelukt met het tape.
Een nieuw raam heb ik besteld bij mijn service punt
levertijd +/- 6 tot 8 weken .
Kijk of je verzekering dit vergoed, dan heb je alleen eigen risico.
Veel succes ik hoop dat je gauw een ander raam hebt.

Gr Gerard


gerard antwoordt op 27 July 2013:

PS: Anders bij willemsen caravan in pijnacker op internet
een prijs opgave vragen.
De enige in nederland die dat type polyplastic ramen verkoopt

Op de webside invullen om antwoord te krijgen.

Veel succes

GR : gerard


Senior Be antwoordt op 29 July 2013:

Spatlappen bij de achterwielen van de trekkende auto zouden een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen van nieuwe schade.


Bert antwoordt op 29 July 2013:

Dat wens ik te betwijfelen. Opspattende steentjes komen vooral van tegenliggers. Het snelheidsverschil doet de rest.


Louis antwoordt op 12 August 2013:

Ik heb jaren geleden eens in een modelbouwkit een miniatuur tube met "dunner dan water" transparante vloeistof gehad .
Dit trok door capillaire werking perfect tussen twee delen, maar ook in een "dichte scheur", (dus zoiets als een nog niet doorgeschoten ruitscheurtje waar je geen normale lijm tussen kunt krijgen)
Hiermee werd het acrylaat als het ware iets opgelost waardoor het eigen materiaal weer met elkaar kon verbinden,en er na verdamping van genoemde vloeistof en na de daaropvolgende verharding een behoorlijk sterke en vrijwel onzichtbare reparatieverbinding bleek te zijn ontstaan.
Het merk en de gegevens zijn helaas zoekgeraakt, en ik kan nergens meer iets vergelijkbaars vinden.
Wie herkent misschien iets in dit verhaal zodat we achter het soort vloeistof of merk kunnen komen ?


Frans antwoordt op 12 August 2013:

Louis, was het soms perspex en chloroform?


Louis antwoordt op 12 August 2013:

Of het echt acrylaat of perspex was durf ik zo niet te zeggen Frans.
Polycarbonaat,acrylaat,perspex....eigenlijk werd elk helder transparant hard kunststof "perspex" genoemd .
En chloroform ?.tsja wie weet, ik ben in ieder geval niet onder zeil gegaan, maar het zou wellicht kunnen.
(Ik kan me de geur ook niet zo herinneren )


RobD antwoordt op 13 August 2013:

Aceton lost acrylaat langzaam op, waardoor het wat 'verwerkbaar' word.
Perspex kun je geheel oplossen in aceton waardoor het als vulmiddel gebruikt kan worden. De aceton verdampt weer.
Een heldere hard plastic lijm doet ook wonderen.


Louis antwoordt op 13 August 2013:

Het probleem bij beginnende scheurtjes is onder andere dat je er geen lijm tussen kunt krijgen.
Vandaar dat een soort oplosmiddel wat er zelf tussen trekt handig kan zijn.
Volgens mij kon je nog wel eens gelijk hebben met die aceton Rob.
Inclusief een klein gaatje boren aan het eind van het scheurtje om het "doorlopen" te stoppen wat Jan al voorstelde.
Caravanramen zijn nu eenmaal duur, kwetsbaar en vaak lastig te verkrijgen, dus als je het stoppen van een beginnend scheurtje hiermee kunt bereiken zou dit voor menigeen de moeite waard zijn.
Zeker als je er ook de grotere schades mee kunt herstellen wanneer er al helemaal geen ramen meer verkrijgbaar zijn .


Louis antwoordt op 31 August 2013:

Na een zoektocht middels "via,via en nog eens via" een flacon vloeistof van een acrylaat verwerkende fabrikant ontvangen hetgeen geschikt zou zijn om acrylaat te lijmen.
Vandaag diverse proeven meerdere malen gedaan met een oud raam.
Kopslijmen, scheurlijmen, en op elkaar lijmen.
Resultaat na volledige uitdamping en verharding werkelijk uitstekend.
Het kops gelijmde stukje moest ik er met een tang weer afbreken waarbij het niet eens geheel op de breuk afbrak maar ernaast ook doorschoot.
Bij belasten van de gelijmde scheur brak het ook ernaast af.
En op elkaar gelijmd bleek het met geen geweld meer los te krijgen.
Moet er wel bij zeggen dat ik "schoon" heb gelijmd, dus iets gebroken en vrijwel direct weer gelijmd zodat vervuiling geen kans heeft gekregen.
Wel lastig : De vloeistof is zo dun dat dosering zonder morsen best moeilijk is, al zie je er overigens na verharding nauwelijks iets van terug.
Een probleempje nog : De flacon bevatte geen gegevens over wat voor vloeistof er in zit, dus daar moet ik nog even achteraan.
Zodra ik meer weet meld ik me weer...


Arie-Gerrit antwoordt op 18 September 2013:

Hallo Louis,
Bent u al iets wijzer geworden van de fabrikant die u de lijmvloeistof heeft geleverd want ik zit met het probleem dat de beide raamdelen los beginnen te laten en zou dit ook graag oplossen en de vloeistof die u gekregen heeft lijkt wel de ideale oplossing.
alvast bedankt voor het reageren.


Louis antwoordt op 18 September 2013:

Hallo Arie-Gerrit,
Ik ben er j.l.maandag nog achteraan geweest,maar men lijkt wat angstig om er de benaming van te geven.
En omdat het via,via gaat duurt het allemaal veel te lang.
Ik zal morgen nog wat druk op de ketel proberen te zetten.
Komen we er niet binnen afzienbare tijd uit,dan stuur ik je de flacon wel toe op de een of andere manier.
(Bert of Menno zijn dan vast bereid de mogelijkheden om met elkaar in contact te kunnen komen wel even aan te geven)


Louis antwoordt op 18 September 2013:

Nog even Arie-Gerrit:
Het gaat wel om de vloeistof waarmee scheurtjes,sterren en uitgebroken stukjes kunnen worden gelijmd.
En jouw bijdrage teruglezende begrijp ik dat het hier om de twee verlijmde raamhelften gaat die losgekomen zijn en je weer aan elkaar wilt lijmen.
Daar is deze heel dunne vloeistof minder geschikt voor vermoed ik.
Als ik bij m'n eigen caravan kijk, dan is dit met een dikkere substantie verlijmd.
Maar goed,zover zijn we nog niet.


Louis antwoordt op 19 September 2013:

Zojuist te horen gekregen dat het geen merknaam betreft, maar een eigen combinatiebrouwsel waarvan men de ingrediénten niet wenst prijs te geven !
De via-via personen zijn er zelfs op aangesproken dit middel aan mij te hebben doorgespeeld .
Fijn !...zo zijn we weer terug bij af,en blijven overgeleverd aan veel te dure nieuwe ramen, zo ze uberhaupt al te verkrijgen zijn !
Dus Arie-Gerrit : Als het een scheur betreft stuur ik je een paar cc op zoals beloofd.
(Je kunt er dus niet maar even rondom wat ramen mee gaan lijmen)
Om er dan vervolgens maar heel zuinig op te gaan zijn !


Te antwoordt op 15 May 2017:

Vloeistof Mek maak kunstof zacht .wordt ook gebruikt bij modelbouw (kunststof )
Dun als water


Kees antwoordt op 15 May 2017:

Ik denk dat er in de laatste vier jaar wel een oplossing gevonden is.


Han antwoordt op 15 May 2017:

Mek = Methyl Ethyl Keton en is een in de industrie veelgebruikt oplosmiddel. Echter voor de consument niet eenvoudig verkrijgbaar.


Frank antwoordt op 15 May 2017:

Kees, dat schat je verkeerd in. Vorig jaar heb ik met kapot Kipraam vragen gesteld en dit kwam niet naar voren. Als ik de laatste info had gehad dan had ik vorige week niet twee nieuwe ramen gekocht maar waarschijnlijk de oplossing gehad.


Louis antwoordt op 15 May 2017:

Ai, nu valt het kwartje pas...dezelfde Frank als van de al vaker kapot gegane KIP ramen !
Maar dat van die modelbouwvloeistof klopt wel.
Revell is zo'n merk dat verf, verdunning én lijm levert...wat eigenlijk geen lijm maar oplosmiddel is.
Eigenlijk : Wat heb je te verliezen met een toch al gescheurd raam als je het gewoon uitprobeert.
(Dat via via goedje trouwens "van eerder in dit draadje" wat ik in een goed gesloten flacon in het donker had bewaard is naderhand ongebruikt gebleven en toch leeg, alles op een of andere manier verdampt en weg!)
Dus als ik een (klein) probleem met de ramen krijg ga ik er ook op uit voor plastic modelbouwlijm.


Han antwoordt op 17 May 2017:

Reparatie en opvullen van kleine schade aan caravanramen gaat trouwens het beste met Acryfix 192. Tube is bij diverse webshops te koop voor max eur 25. Acryfix hard uit onder invloed van UV straling van zonlicht.


Jan@ antwoordt op 17 May 2017:

Overigens pas op bij (auto)ruitreparaties, de bekende ruitenreparateur sluit zijn tv reclame af met de geruststellende woorden dat zij ""alles in orde maken met uw verzekering"". Alleen in veel gevallen betaal je dat zelf.Veel verzekeringsmijen rekenen de helft van het eigen risico als je de reparatie bij een door hen aangewezen reparateur laat uitvoeren. Dat verteld het reclame-verhaal niet.


ben antwoordt op 23 June 2019:

heb een ster in het voorraam maar kan dat niet vernemen ….. is dat erg ? en wat kan er gebeuren als ik er niks aan doen? het is een hobby van 14 jaar oud



Reageer

Door het versturen van je reactie ben je het eens met de spelregels!

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Informatie

Maximaal trekgewicht

Wat een auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs (kentekencard).

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

© 2004-2020 Caravantrekker