Caravantrekker.nl

Huren caravantrekauto

Kees Kromme vraagt op 15 augustus 2013:

Mijn benzineauto is eigenlijk geen goede caravantrekker. En om nu voor die hooguit 3 1/2 week per jaar een betere trekauto aan te schaffen,die 48,5 weken per jaar niet voor dat doel gebruikt wordt,maar wel duurder in gebruik en hoger in wegenblasting is is een kwestie van een rekensom. Daarom vraag ik me af om voor deze vakantieweken een goede trekauto te huren,wat daarvan ongeveer de kosten zijn? Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Bij googlen onder autoverhuurbedrijven werd ik niet veel wijzer,vooral omdat niet aangegeven is wat de vermogens van de autos zijn en of ze een trekhaak met de juiste stekker hebben etc. De Bovag is een overkoepelend orgaan en verwees me naar particuliere verhuurorganisaties.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jeroen antwoordt op 17 augustus 2013:

Bij veel autodealers kun je ook gewoon een auto huren. Bij Peugeot kun je bijvoorbeeld kiezen uit alle modellen en heb je de keuze uit Diesel of Benzine. Volgens mij staat er vooraf ook bij welk motorvermogen ze hebben. Of er een trekhaak op kan weet ik niet, maar dat kan de betreffende dealer wel vertellen.


FS antwoordt op 17 augustus 2013:

Ik snap de Bovag wel. Google naar “auto met trekhaak huren” en de bedrijven zijn voor het uitkiezen. Een firma als Shortlease verhuurt zowat alles. Je kiest bijvoorbeeld een mooie Ford S-Max diesel automaat met trekhaak en op deze site kijk je nog even of je caravan er bij past 😉


Kees antwoordt op 17 augustus 2013:

http://caravannenbovag.wordpress.com/2010/05/05/op-pad-met-de-caravan-huur-een-trekauto/ ik ging eigenlijk af op dit artikel!maar inderdaad je komt dan toch bij een individuele dealer uit


RobD antwoordt op 17 augustus 2013:

Nou, naar een paar individuele verhuurders, je wensen kenbaar maken, op papier laten zetten en de meest ideale er uit halen. Het leven is makkelijk😉


dirk antwoordt op 17 augustus 2013:

Hallo Kees,

ik maak uit je vraag op dat je dus een caravan hebt maar geen geschikte auto hoe heb je de caravan dan gehaald en als je echt niet meer met de caravan weg kunt is uren wel een optie maar prijzig, je hoeft geen nieuwe auto te kopen maar als je zelf een geschikte auto hebt kan je ook meer weg en of de caravan meer gebruiken want als je echt niet meer dan 3 weken weg kunt had ik ook een caravan of zelfs een camper gehuurd .
succes en alvast een fijne vakantie.


Ralf E antwoordt op 18 augustus 2013:

Hoi, hier ben in een aantal jaren ook intensief naar aan het zoeken geweest, echter zonder resultaat .
Verhuur bedrijven verhuren om allerlei reden geen auto om een caravan mee te trekken.
Het meest gehoorde van de bedrijven was dat het trekkend voertuig aansprakelijk is voor de caravan en dat in het verleden de huurders niet netjes met hun caravantrekker omging.
Mvg ralf


Hennie antwoordt op 18 augustus 2013:

Enkele jaren geleden heb ik om dezelfde reden en op basis van 2 maal 6,5 week huren (gepensioneerde) deze rekensom ook gemaakt. Ik kreeg wel een aanbieding maar niet ieder benaderd bedrijf was geïnteresseerd. Toen heb ik besloten om toch een grotere auto te kopen. Echter, bij slechts 3,5 week gebruik valt de beslissing waarschijnlijk uit in het voordeel van huren. Bij zo'n periode zou je ook kunnen overwegen of evt. huren van een caravan aantrekkelijk is.
Van grote invloed is of je in- of buiten het hoogseizoen huurt. Ook moet je een kostenvergelijking maken waarin ALLE kostenelementen worden betrokken. Dus niet jezelf voor de gek houden. De Consumentenbond publiceert regelmatig een kostenvergelijking van auto's. Deze zou behulpzaam kunnen zijn. Ook zijn er hierbij meespelende factoren die niet in geld zijn uit te drukken zoals b.v. flexibiliteit, kans op veranderende gezinsomstandigheden, onverwacht niet gebruiken van de caravan, caravan wel/niet kunnen aanpassen aan persoonlijke wensen.
Ik wens je wijsheid en succes.


dirk antwoordt op 18 augustus 2013:

Hallo ,
natuurlijk moet je alles mee nemen in je berekening maar wij gingen 3 x per jaar weg en huurde altijd wat, vorig jaar 2 x chalet gehuurd en slecht weer dan zit je dus wel vast. later 3 weken weg geweest met een camper maar dat vonden we erg onrustig we waren alleen maar aan het rijden en in en uitpakken . dus alles op een rijtje gezet en een caravan gekocht april j.l. we zijn samen dus niet zo,n hele grote , een diesel hadden we vorig jaar al dus klaar zijn nu 5 weken in ned weg geweest met de weekenden erbij en gaan aankomend weekend 3 weken naar frankrijk heerlijk hoor inmiddels een luifel dus we staan zo, het grote voordeel is wel dat als je de omgevind wilt bekijken een auto hebt.
het moet wel allemaal betaald worden maar alles huren kost een vermogen , huur maar eens 6 weken een combi , al met al als je iets hebt gebruik je het vaker en je bent eigen baas en dat is veel waard.
groetje,s en een fijne vakantie.


Kees antwoordt op 18 augustus 2013:

In antwoord op eerste reactie Dirk.
We hadden eerst een xsara picasso 2 liter diesel en een iets kleinere buerstner caravan. Hiermee konden we zelfs de Simplon rijden. Door schade moesten we de caravan vervangen en dat werd de grotere Knaus van 1300 kg beladen. Dat kon de diesel nog goed trekken. Helaas kregen we toen grote kosten aan de diesel en kochten toen en 1.8 benzine xsara picasso. (diesel konden we toen helaas niet bekostigen) De trekkrachtrapporten toendertijd op deze site gaven aan dat dat nog net kon. Maar vorig jaar over de brennerpas de helingen naar Italie al met moeite en dit jaar over de Gotthard heb ik mijn koppeling naar zijn grootje geholpen. Met name in het langzaam in file een helling op kruipen voelde ik het grote verschil tussen 2l diesel en 1.8 l benzine. Niet alleen daar maar op meer fronten merk ik dat deze combinatie eigenlijk te zwak is. Nu zou ik het liefst direct weer een goede dieseltrekauto kopen, maar toen kwam de vraag bij me op of huren een optie zou kunnen zijn. Inmiddels heb ik bedragen gelezen van 500 euro per week huur en daarbij komt dan nog de verbruikte brandstof. Zodat een diesel kopen zodra het geld vrijgemaakt kan worden me toch de beste oplossing lijkt,maar dan wel een die qua verbruik als solowagen niet te duur is. Ik keek daarvoor erst naar Hyundai santa fe en ix35' kia sorrento en soortgelijke autos,maar deze zijn solo toch vrij duur in gebruik en de wegenbelasting liegt er ok niet om, maar aangezien de picasso ons verder altijd goed bevallen heeft komt de c4 picasso 2 l diesel nu in aanmerking deze mag 1500 kg trekken en het trekkrachtrapport is ronduit goed. Als ik 4 jaar lang zou huren, zou dat ongeveer het bedrag zijn wat ik nu ineens moet betalen voor een goede occasion. Dus het is een financieringsrekensom.


Kees antwoordt op 18 augustus 2013:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=42280 dat ik niet de enigen ben met deze ervaring blijkt ook uit bovenstaande link, ik herken me in de reactie van degene die zegt met kromme tenen te rijden


Ruud antwoordt op 19 augustus 2013:

Hoi Kees,
Begrijp jou dilemma heel goed. Had zelf voorheen een (turbo)diesel op grijs kenteken welke 3000 Kg mocht trekken. Er achter hing een cv van max 1500 Kg. Nergens geen enkel probleem.
Moest (helaas) vervangen worden en grijs rijden was al een poos niet meer voordelig.
Wat dan wel, Zijn regelmatige kampeerders met een top van zo'n 15.000 Km/jaar.
Bij mijn mede kampeerders kwam de Sub. Forester in beeld, met name de 2 ltr. benzine uitvoering met lage gearing. Deze auto mag (zou ik niet doen ) 2000 Kg trekken. Ik beschik dus vooruit over 10 versnellingen. Het leeggewicht van de/mijn auto is zo'n 1460 Kg, en dat hangt er bij mij ook achter.
Recent tot aan Dubrovnik in Kroatië gekomen, en geen
enkel probleem, ook in de file berg op niet.
Ja het verbruik is stevig, maar dat doen andere trekkers ook.
Heb geen belangen/aandelen bij Sub. maar wilde mijn ervaring delen.


Marcel antwoordt op 19 augustus 2013:

In plaats van huren zou je ook kunnen overwegen om speciaal voor de vakantie een grote, wat oudere auto, te kopen. Als je deze na de vakantie weer verkoopt, ben je ook niet al te duur uit.


Bert.s antwoordt op 19 augustus 2013:

Kees waarom destijds voor een picasso 1.8 gekozen.
Even als voorbeeld ik rijd in een altea 1.8 tsi met dsg7, deze zou jouw caravan met gemak kunnen trekken...je hoeft dan ook geen auto te huren.
Dit is maar een voorbeeld, er zijn natuurlijk meerdere betere trekauto's te bedenken dan jouw picasso.


dirk antwoordt op 19 augustus 2013:

hallo Kees

aleens gekeken naar een ford focus station en dan de 1.6 ecoboost , vanaf 2010 meen ik in produktie mag 1500 kg trekken en als je de ervaringen leest redelijk zuinig . als je een picassao 4 2l diesel koopt zal je ook aardig in je buidel moeten tasten en als je maar 3 of 4 weken weg gaat is het hogere verbruik met de benz tijdens de vakantie te overwegen .
Succes


dirk antwoordt op 19 augustus 2013:

Nog ff een ber Kees.

De reactie van Marcel is ook een goeie je rijd het hele jaar in een zuinig autootje en net voor de vakantie koop je een opel Frontera 3 maanden wegenbelasting en 3 maanden w.a en dan in de verkoop.


Kees antwoordt op 19 augustus 2013:

Heren, bedankt voor de respons. Ik heb een autotrack account met een zoekfilter ingesteld en ik zag enkele auto's die hier voorgesteld worden al langskomen.
@ Bert s. waarom een picasso?, nu, ik had een xantia 1.8 benzine met een vouwwagen, reed prima, toen picasso diesel 2l met kleine caravan, toen nogmaals picasso diesel 2 l en zoals eerder verteld daarna de picasso benzine (maar dan wel met grotere caravan 1300kg) . picasso an sich ligt ons dus erg goed, bijv. vanwege o.a. de hoge instap, maar alleen motorveermogen 1.8 benzine bevalt ons dus niet (ook niet in het verbruik solo) itt 2 l diesel. Maar er zijn inderdaad ook andere auto's en daar wordt nu ook naar gekeken.
@ Marcel, alleen voor een vakantie auto kopen en daarna weer verkopen, vind ik wel een aardig idee,maar ik ben zo'n type die ook niet overstapt naar een andere energiemaatschappij vanwege alle rompslomp, dus dat zie ik me auto's ook niet doen.
@Dirk, ik zal wel heel behoudend zijn, maar als ik al vind dat een 1.8 benzine eigenlijk al te zwak is en ik kijk naar een 2 l diesel, dan zie ik bij wijze van spreken als ik een 1.6 liter zie, deze al niet meer staan. Misschien moet ik nog een beetje wennen aan het begrip downsizen en dat uit minder liter inhoud toch meer kracht kan komen, maar hoe zit het met eigengewicht van deze ecoboostmotorenautos? om stabiel te zijn dient de auto toch wel een stuk zwaarder te zijn als de beladen caravan?


dirk antwoordt op 19 augustus 2013:

kijk eens bij gebruikerservaringen Kees en leeg weeg de focus ook 1250 kg en in de wagon mag je 660 kg laden lijkt me stabiel genoeg .


peter antwoordt op 27 augustus 2013:

Wij huren in Belgie al 3 jaar een minibus om een gezinscaravan van 1300kg te trekken, incluis de 5 fietsen waarvan we er 3 in de laadbak steken!! Kost 1000€ voor 15 dagen. Het bevalt ons prima; we rijden thuis met een hybrid auris die weinig verbruikt, voldoende ruim is om sporadisch met 5 te rijden en we hoeven ons niet te bekommeren over dure herstellingskosten (koppeling, dieselpomp, verstuivers,...). Vorige auto was een caddy tdi met 130pk en ook koppeling stuk gereden(1000€). Na herstelling voelde ik na 2 vakanties aan dat het weer fout ging lopen, verkocht en gaan huren. Heb in straal van 20km 2 adressen voor Mercedes vito en een voor citroen jumpy, wat ideale trekkers zijn (korte 1e versn.), zee van ruimte voor bagage, ruime zitplaatsen...Zo'n minibus met 115pk is ruim voldoende en verbruikt ook niet te veel; 10 à 11 l.


l.p. antwoordt op 27 augustus 2013:

wanneer je een (zwaardere) trekauto moet huren voor een vakantie met caravan, dan kun je de caravan net zo goed stallen in het buitenland nabij je vakantieadres. veel goedkoper! Een chalet,caravan of rent a tent (glamping)is ook nog goedkoper dan een (zwaardere)trekauto huren voor een paar weken. Borgsom verrekenen met een kleine schade is ook duur bij het terugbrengen bij de verhuurder.
wij houden nu meer van rondtrekken en daarom is dit nu niet een optie voor ons.
Wij hebben al meer dan 30 jaar een caravan en hebben wel 20 x met de kinderen op dezelfde camping gestaan. achteraf gezien had ik beter de caravan toen in Spanje kunnen laten staan of iets huren daar.
Als je alle kosten van je eigen caravan afzet tegen huren in het buitenland voor 3 a 4 weken per jaar inclusief zwaardere (duurdere) auto,extra brandstof/tol, caravanstalling en verzekering en de nodige jaarlijkse investeringen (kleine artikelen inventaris e.d.),dan valt het tegen wat je vakantie uiteindelijk kost. Wij vinden een eigen caravan leuker, maar het is niet voordeliger!! Als wij nu zelf geen caravan hadden, dan huurden wij een camper voor 3 a 4 weken in het voorseizoen.
eind van het liedje is, er gaat niets boven onze caravan ,lees vrijheid! Goedkoop niet dus!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 augustus 2013:

Je kan ook eens een heel ander rekensommetje maken en een andere afweging. Hang achter je kleine auto een bijpassende caravan. In de zomer heb je die grote zware caravan niet nodig omdat je toch buiten leeft. Goed slapen kan ook in een kleinere caravan en zo houd je heel wat geld over voor andere dingen.


Bert antwoordt op 28 augustus 2013:

Je kunt inderdaad heel veel (verschillende) rekensommetjes maken. 😉 Zo veel mensen zo veel zielen én wensen en omstandigheden...

lp. schreef: wanneer je een (zwaardere) trekauto moet huren voor een vakantie met caravan, dan kun je de caravan net zo goed stallen in het buitenland nabij je vakantieadres. Veel goedkoper...

Dan ga je er van uit dat jaar na jaar je doel hetzelfde is. En bovendien hoe sleep je je caravan van de stalling naar de camping met je Prius?

Er zijn ook caravannende medemensen die meer variatie wensen e/o of trekkend reizen. Of af en toe een beer van een trekauto willen omdat ze bijv. de Noorse fjordenkust willen verkennen. Voor die categorie is huren van een capabele auto (en misschien ook caravan!) mogelijk een heel verantwoorde en voordeligere optie.

Op het eerste gezicht lijkt huren iets voor 'een keer per jaar'. Hoeft natuurlijk niet. Wil je op de wintersport met caravan, dan huur je een capabele AWD...


Andreas-NL antwoordt op 28 augustus 2013:

@Bert: "En bovendien, hoe sleep je je caravan van de stalling naar de camping met je Prius?" Ik spreek niet voor alle stallingbazen maar mijn ervaring in Z.-Spanje is dat de stallingbaas je caravan graag v.e. redelijk bedrag op de ochtend dat jij wil, naar de camping brengt en op je "vaste" plaats afkoppelt. Maar er zijn er ook die een vriend (die ook al jaren op die camping staat) met een SUV o.i.d. vragen om samen even de caravan op te halen, al of niet tegen betaling. Kortom: dit is eigenlijk geen probleem.


Eugene antwoordt op 13 juni 2014:

Ik verhuur vakantieauto's met trekhaak en airco ( Volvo V70 )


fransvb antwoordt op 14 juni 2014:

Waarom een trekauto huren, je kunt er ook een kopen en vervolgens deze weer na de vakantie verkopen. Als je het slim aanpakt zullen de kosten minimaal zijn.


Kees antwoordt op 6 december 2015:

Inmiddels eind 2015, de voorkeur gaat nu uit naar een koopauto ford s-max 2 liter diesel, mag 1700 kg trekken, terwijl beladen caravan 1300 is. De trekkracht berekeningen lijken positief en de gebruikservaringen van mensen met zo'n combinatie ook.


Tijs antwoordt op 7 december 2015:

@Kees: fijne auto en goede trekker voor dat gewicht. Ik heb veel kilometers over divers terrein gemaakt met de S-Max 2.0 diesel en nu al ruim 3 jaar met de Galaxy met zelfde motor.

Comfortabel als reisauto en als je een berg tegenkomt (een echte, dus niet zomaar een snelweghelling) kom je zeker boven. Zeker als je "Bert & Menno goedgekeurd" bent. 😉


IP antwoordt op 5 april 2016:

Mijn leasediesel gaat er dit jaar uit (pensioen) en ik zoek een vervangende auto om mijn caravan van 1300kg beladen te blijven trekken. Plan is keer of 4 per jaar rond te gaan reizen. Met dank aan de suggesties op dit forum, spreekt koop diesel mij wel aan. Ik vind keuze tussen een in MRB voordeliger benzineauto en in brandstof voordeliger diesel lastig. Heeft iemand een suggestie of rekenmodel hiervoor?


Bert Harry antwoordt op 5 april 2016:

het verschil tussen diesel en benzine, licht in Nederland helaas volledig uit het lood. Door onze politieke partijen( links of rechts maakt in dit geval niets uit.( extreem veel MRB!) Maar gelukkig zijn er turbo benzine motoren die veel koppel hebben bij lage toeren, en heel geschikt als caravantrekker! En er is inmiddels keus genoeg. Minder dan 20.000 km per jaar? neem een turbo benzine !
ik spreek uit ervaring!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 april 2016:

MRB is maar een klein deel van de autokosten. Afschrijving is vaak meer. Koop je nieuw of gebruikt? Tevens is van belang waar je rijdt. In NL of buitenland? Immers in veel buitenlanden is het prijsverschil tussen benzine en diesel kleiner.
Maak een Excel en reken uit voor je eigen situatie wat een auto per jaar kost. Aannames die je zelf maakt zijn vaak nauwkeuriger dan de algemene modellen.


Mukkebummele antwoordt op 5 april 2016:

De afschrijving en kosten van een potente diesel zijn in NL EXORBITANT hoog. Voor een particulier grenst het aan masochisme om diesel te rijden. Heb het zelf gedaan, maar nu ik minder kilometers maak (max. 20.000) ben ik werkelijk een dief van mijn eigen portemonnaie met mijn C5 Tourer. Als ik 'm inruil, krijg ik er geen drol voor en schrijf ik zo'n € 5.000 per jaar af en als ik hem aanhoud, betaal ik € 1.100 meer aan MRB per jaar dan met een vergelijkbare benzine...
Als ik jou was IP, zou ik er nog eens goed over nadenken voordat ik een diesel aanschafte. Of het moet er een op leeftijd en met veel kilometers zijn, waar weinig meer aan af te schrijven valt.


Bert Harry antwoordt op 5 april 2016:

de meerprijs voor MRB is voor een auto van 1450 kg al gauw 800 euro per jaar.dat is een serieus verschil!
de afschrijving is uiteraard de grootste kosten post, maar die zal bij een diesel zeker niet lager zijn dan bij een benzine auto, eerder hoger. daarnaast waarschijnlijk een iets hogere verzekeringspremie. kortom ik den dat je al snel aan 1000 euro extra kosten komt per jaar. wordt alleen door veel km gecompenseerd! klopt geheel met mijn ervaring!


dirk antwoordt op 6 april 2016:

Nu een ander reken sommetje,
met caravan 4 a 5 duizend km op benz a 1 op 8 en solo 15 duizend km a 1 op 14 benz
Nu op diesel 1 op 10 en solo 1 op 18 .
Ik had een C 3 diesel maar grotere cv dus C 4 benz ervoor , nu een jaar oud 19000 km gereden en ook hoop afschrijving dus als ik de C 4 naar mijn zin in kan ruilen voor een diesel een demo ofzo overweeg ik toch om weer te gaan dieselen nu een koppel van 230 nm met een diesel van 120 pk 320 nm koppel en in de zelfde gewichtsklasse betaal ik 600 euro meer mrb .
Maar goed dit is persoonlijk achteraf had ik gewoon moeten blijven dieselen .
en de afschrijving van een benz is ook niet weinig .


Kees antwoordt op 23 april 2016:

Inmiddels de s-max 2.0 tdci 140 pk aangeschaft.
Ik kijk uit naar de komnde zomervakantie om er mee te gaan rijden,


dirk antwoordt op 23 april 2016:

De knoop dus doorgehakt prima toch als het naar jou zin is.
veel veilige km er mee Kees.


H. v/d Berg antwoordt op 9 augustus 2017:

rij nu al 3 jaar met Renault Grand Senic 111 diesel, bouwjaar 2010, een geweldig trekpaard met 131 pk.
omhoog naar beneden maakt niet uit , alles in de 5e versnelling, bijna nooit schakelen, cruisecontrol op 100 km
caravan : Hobby de luxe tot 1300 kg.
nog nooit z,on fijne auto gehad


@Eric antwoordt op 9 augustus 2017:

Drie jaar in een huurauto rijden is best lang....


Frank antwoordt op 9 augustus 2017:

@H vd Berg : mij buurman heeft precies zelfde combi. Daarvoor het iets oudere type. Hij klaagt over slecht oppakken motor tov vorige model. Bij iets te lage toeren of te vroeg naar tweede versnellingen, blijft reactie motor even uit.
Kan exemplarisch zijn maar ook turbogat of roet of...etc.
Herken jij dit?


Kees antwoordt op 9 augustus 2017:

Yep, dan gaat het om een 1600 benzine.
Dat is het gevolg van de 'drive bij wire' wat in die modellen is toegepast. De tweeliter uitvoering heeft daar geen last van.


Jan Teepe antwoordt op 9 augustus 2017:

Als u uw(caravan) vakantie in Spanje doorbrengt, dan is stallen in Spanje een prima optie. Het merendeel van de stalling eigenaren, in Spanje, heeft een Nederlandse achtergrond. Zij weten heel goed, dat hun bestaansrecht in het verlenen van service ligt. Halen van- en brengen van uw caravan naar de camping is haast altijd mogelijk. Ik heb zelfs van diverse mensen gehoord, dat er stallingsbedrijven zijn, die de voortent voor u opzetten en afbreken. Stallingsverzekeringen, noodzakelijk omdat uw caravan maar 6 maanden p.jaar in het buitenland verzekerd is, zijn vrijwel altijd afsluitbaar via- of bij het stallingsbedrijf. Ik ken er zelf eentje, die u van het vliegveld afhaalt, als u dat wilt. Hoeft u niet eens naar Spanje te rijden. Kortom niet alleen uit financieel opzicht aantrekkelijk, maar eigenlijk ook heerlijk relaxed.


hennie antwoordt op 10 augustus 2017:

Het schiet t dan wel een beetje het doel van caravannen voorbij, nou ja het is geen doel maar een gevoel. Elk jaar naar het zelfde gespreide bedje moet je maar willen. Maar het kan inderdaad... Als je maar betaald is alles mogelijk, maar na 1200 kilometer gereden te hebben naar de spaanse zon met je caravan, smaakt dat eerste biertje dubbel lekker, want die heb je echt verdient. Als je ingevlogen word telt dat niet, dan ben je al verwend.


TheoS antwoordt op 10 augustus 2017:

Het schiet t dan wel een beetje het doel van caravannen voorbij, nou ja het is geen doel maar een gevoel.

Is er een natuurwet die zegt wat het doel van caravannen is of bepaal je dat zelf?
Natuurlijk heb je een bepaald gevoel bij caravannen. Zijn doel en gevoel wel vergelijkbare grootheden?


hennie antwoordt op 10 augustus 2017:

Geen idee, denk dat het lekker rijmde...of iets. Doel en gevoel en de heleboel ? Ben niet zo'n filosoof...


Jan Teepe antwoordt op 12 augustus 2017:

Ik heb mijn bijdrage in deze nog eens na gelezen en ik denk dat ik toch iets moet toevoegen. In de meeste gevallen worden de caravans in Spanje in de buitenlucht gestald. En dat lijkt, gezien het klimaat, geen probleem. Echter, wat ons als bewoners in Spanje opvalt, is het feit dat kunststoffen heel snel verouderen hier in Spanje . Bijv. de ophanging van de LNB in de schotelantenne is na een jaar of 3 al zo uitgedroogd, dat de LNB niet meer stelbaar is en dat bij het aandraaien de zaak spontaan uitelkaar valt. Niet alleen mijn ervaring maar ik hoor dit van veel buitenlanders hier in de buurt. En dan komen er nog veel meer problemen naar voren met kunststof veroudering.
De huidige caravans hebben ook veel kunststof onderdelen, zoals bumpers, disselbak enz. Het is dus aannemelijk dat deze kunststof onderdelen ook sneller verouderen bij het stallen, in de buitenlucht, van uw caravan in Spanje.


Louis antwoordt op 12 augustus 2017:

Ik denk dat in hitte en veel licht stallen op allerlei gebied nadelig werkt.
Kunststoffen verouderen sowieso sneller evenals banden.
Wat warmte, droogte en klimaat betreft twijfel ik zelfs over de levensduur van torsieas rubbers, al is dat slechts een gevoel.
Er komt zo hier en daar ook een groter volume aan kit voor de dag...dat dus niet meer dáár zit waar het oorspronkelijk zat.
Waar deze uitwellende kit niet meer is, zit dan lucht en als het tegen zit na verloop van tijd water.
(Dat "uitlopen" heb je in Nederland al een beetje als de temperatuur hoger dan we gewend zijn oploopt)
Je krijgt al met al ongeveer dezelfde effecten als bij stallen in een kas.
Zelf geef ik toch de voorkeur aan een zo donker mogelijk geventileerd onderdak met m'n reserveband in de lichtdichte disselbak, daar hij ook mee doet in dit verband.
(Heeft niets te maken met de oorspronkelijke vraag, maar als reactie op Jan Teepe z'n bijdrage)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker