Caravantrekker.nl

Accu

Thijs vraagt op 21 maart 2014:

Ik heb een Reich move control 2 onder de caravan zitten.
Nu ben ik toe aan een nieuwe accu en wil niet teveel gewicht meenemen.
Moveren doe ik hooguit 20 meter en verder zitten er geen gebruikers op.
Nu kan ik een accu van twee kilo kopen, maar die is mij veel te prijzig
Zelf denk ik aan een accu van 60ah , zal dit voldoende zijn?
Mijn dealer zegt van wel, maar ik twijfel toch.
Wat denken jullie hier over?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Elliot antwoordt op 21 maart 2014:

Als je zegt 2kg en prijzig bedoel je dan de een product van Reich? (2.5kg en dik 400€)
Hier onder een link naar de recente KCK test van mover accu's.
Daar wordt je misschien wijzer van.
De Optima YT 2.7l voor 200€ lijkt me een goed alternatief.
60ah is voor de gebruiksomstandigheden die jij omschrijft ruimschoots voldoende.

http://www.onderhoudslader.nl/docs/2013-kck-test-caravanmover-accu.pdf


Jan@ antwoordt op 21 maart 2014:

Zomaar een ervaring: Reeds 10! jaar in gebruik een VMF 27M calcium accu , semitractie, 105 amp voor een caravan van 1350kg. Indicatie-oog geeft nog steeds groen aan (wit betekent vervangen). Staat wel de hele winter aan de druppellader. Is behoorlijk zwaar ca 25 a 30kg . Is nog steeds te koop bij o.a. Powrmover. Ik kom een prijs tegen van 139,--.
Maar misschien heb ik erg veel geluk met de levensduur.


Jasper antwoordt op 21 maart 2014:

De mijne - ook al 9 jaar in gebruik - semi-tractie calcium M27MF, ook 105 Ah, weegt maar 23,7 kg. Is best te hanteren. Prijs onduidelijk; destijds all in.

Ik heb me trouwens laten vertellen dat 105 Ah eigenlijk veel te veel is. Daar zou ik een blokje mee om kunnen rijden. 60 Ah is doorgaans ruim voldoende voor gebruik op de camping.

In de folder van Teun, die bij de KCK zat lees ik van een Optima accu van 38Ah, van 11,8 kg, die vergelijkbaar is met een traditionele accu van 60 Ah. Kost €189.
Is dat niet wat?


jadatis antwoordt op 21 maart 2014:

Denk er wel om dat je geen startaccu neemt , deze kunnen welliswaar korte tijd veel stroom leveren, maar langere tijd het vermogen dat je nodig hebt is niet goed voor die accu's.
Het moet een tractie of huisaccu zijn, die langere tijd relatief veel stroom kunnen leveren, zonder dat de platen krom gaan trekken.


Ton Groenendijk antwoordt op 21 maart 2014:

In de genoemde KCK test wordt de oude natte platen accu nog lang niet afgeschreven en is qua prijs/prestatieverhouding zeker niet de minste. Nadeel is het gewicht, maar elders bij de antwoorden staan ook al gewichten van 23plus kilo. Zelf doe ik al jaren met een 100Ah semi-tractie accu, aangeschaft via de accu-speciaalwinkel (die bestaan écht). 25 kg , dat wel, maar goedkoop en goed. Zeker voor de caravanners die behalve de mover ook nog wel eens zonder paal staan en licht en water van de accu betrekken, in min visie het overwegen waard.


dick antwoordt op 22 maart 2014:

Dag Thijs,

de accu is al vaak op dit forum besproken, kijk eens via de zoekfunctie en tik eens " accu" in dan krijg je flink wat info.


Thijs antwoordt op 24 maart 2014:

Hallo Dick,

Kan ik wel intikken, maar mijn vraag staat er niet bij.
Heb jij dus ook niet gekeken, maar heb nu wel antwoord.
allemaal bedankt.


Jan@ antwoordt op 19 september 2014:

Zo, dat was het 11e jaar met dezelfde (mover)accu en nog steeds een groene indicator. Gekoppeld aan de druppellader voor komende winter in de garage.
Volgend jaar dezelfde vraag: preventief vervangen of niet als ie nog steeds op groen staat?

Nb ik hoorde dat het voor een accu erg slecht is op een stenen ondergrond te staan. Wist ik niet, maar mijn accu staat al die tijd toevallig op een houtenvlonder, mazzel?


TheoS antwoordt op 22 september 2014:

Nb ik hoorde dat het voor een accu erg slecht is op een stenen ondergrond te staan.

Je hoort zoveel. Werd er ook gemotiveerd waarom dat is?


@Eric antwoordt op 22 september 2014:

Misschien iets in de richting dat hout minder geleid dan steen en dan welicht minder warmte onttrekt aan de accu?


RobD antwoordt op 22 september 2014:

Een koude accu levert minder en een stenen ondergrond is vaak een stuk kouder dan een van hout. Slecht is het niet v.w.b. de accu zelf. Qua stroomlevering kan het verschillen.
Maar....aan de lader staand is het verschil minimaal.


Jan@ antwoordt op 26 september 2015:

Dat was dan het 12e jaar met dezelfde moveraccu. Nog steeds
prima functionerend. Vlgd jaar hetzelfde dilemma houden of wegdoen(preventief)??


Vino antwoordt op 26 september 2015:

We zijn nu meer dan een jaar verder.Heeft Thijs inmiddels zijn keuze gemaakt en wat is het geworden?

Met vriendelijke groet.


gerard antwoordt op 14 oktober 2015:

Ik heb al jaren een optyma accu van 55 ah Wel volgeladen weg zetten .
deze is niet goedkoop +/- 200,00 euro ,in de winter zet ik deze alleen thuis omdat de caravan buiten staat in de winter .
tot volle tevredenheid ieder jaar weer veel plezier ervan , weegt maar 20 kilogram
Veel succes


Karel antwoordt op 15 oktober 2015:

Ik heb een reich move control economy. Nu met een optima van 38 Ah 12 kg geen enkel probleem .
Heb de mover ook uitgeprobeerd met een gelaccu die nog 20Ah over had ook dat werkte zonder problemen . 100 of 60Ah heb je voor alleen moveren echt niet nodig. Je moet natuurlijk wel de accu tijdig bijladen
Bij mijn sprite wordt de accu rijdend overigens standaard weer bijgeladen dus na s morgens moveren is hij bij aankomst weer vol.


Jan@ antwoordt op 21 september 2016:

Voor de mogelijk geinteresseerden onder jullie:
caravan terug in stalling. Het 13e!! jaar zonder problemen met dezelfde accu. Het begint langzamerhand een uitdaging te worden. Hoewel ik nu wel sterk overweeg volgend jaar een nieuwe, vooral lichtere, accu aan te schaffen en die maar als reserve mee te nemen.


TheoS antwoordt op 21 september 2016:

Mijn accu - 105ah - heb ik nu 10 seizoenen gebruikt.
Tegenwoordig stopt de mover tijdens het gebruik regelmatig, ook als hij vol is (groen lampje).
Als ik de mover vrij van de wielen test, blijft hij continu doorlopen.
Kan dit een indicatie zijn van veroudering, van het gegeven dat de accu het binnenkort zal begeven?


Sjef Bertens antwoordt op 21 september 2016:

Theo,
De meest voor de hand liggende oorzaak is het verminderen van de capaciteit in de loop der jaren door sulfatering van de actieve massa.


@Eric antwoordt op 21 september 2016:

@ Jan@

Waarom een nieuwe accu als reserve meesjouwen en niet direct die zware oude accu na 13 jaar dienst preventief eruit?


Jan@ antwoordt op 21 september 2016:

Zoals gezegd Eric het wordt nu een uitdaging . Ik ben benieuwd hoe lang zo n moveraccu het volhoudt. Tussen de vakanties in heeft ie 3 maanden zonder stroom in de stalling gestaan, indicatie op de oplader half vol/leeg. Maar hij gaf geen krimp bij eerste gebruik. Nu wil ik dus volhouden.


Jan@ antwoordt op 4 april 2017:

Ondanks het feit dat mijn 14 jaar oude accu nog steeds in tact is (groen signaleringsoog) wil ik hem nu toch vervangen door een lichter exemplaar.
Bijv.Optima 55ah,maarmet 19kg!nog steeds behoorlijk zwaar
Bij Obelink Dyno AGM accu 44 ah 13,5 kg, = beter
Mijn huidige accu is 105 amp.
Betekent dit nu dat de kracht van alle drie acccu,s gelijk is en alleen het verschil tussen 44ah, 55ah,105ah uitsluitend de tijdsduur is waarmee je kunt moveren??
Een beetje ruim de tijd hebben om te manoevreren vind ik wel zo belangrijk/handig namelijk.
Alvast dank voor adviezen/inzichten/ervaringen.


leo antwoordt op 4 april 2017:

Ik heb net de Powerextreme XC30 aangeschaft. Scheelt ruim 20 kg met een loodaccu. Deze kwam bij de KCK mover accu test als beste uit de bus. Ik moet hem nog inbouwen en heb er nog geen revaring mee. Maar puur het feit dat deze maar 5,5 kg weegt en veel kleiner van omvang is, is meegenomen. Ieder kilootje minder bij het caravannen is mooi meegenomen. Het kost een paar centen 459 euro. Maar dan heb je ook wat. In het najaar kom ik terug met een reactie het het moveren gaat met deze accu.


Mon!que antwoordt op 4 april 2017:

Ik heb die accu nu al 3 jaar en hij bevalt uitstekend.

Mijn caravan van 1700KG krijg ik er prima een heling mee op en zelfs op 2 wielkeggen op elkaar met 1 van de 2 wielen als de ondergrond erg scheef is wil wel lukken (kost wel moeite). Hij is aangesloten op een Simpark mover.


Mon!que antwoordt op 4 april 2017:

De Powerextreme XC30 bedoel ik


Jan@ antwoordt op 4 april 2017:

Klinkt solide maar 459,-- voor een accu!??
Bedankt zover.


Leo antwoordt op 4 april 2017:

459 euro voor een accu ja. Klinkt veel en dat is het ook. Maar de ruimte en het lichte gewicht gaven voor mij de doorslag. Geen gesjouw meer met een zware accu om hem op te laden. Deze mag in de caravan blijven. En deze schijnt een lange levensduur te hebben. Mijn oude loodaccu had het begeven en moest dus aan een nieuwe.


RonaldS antwoordt op 4 april 2017:

Heb vorig jaar ook de Powerextreme XC30 aangeschaft.
5 jaar garantie, maar ook voor het gewicht en incl ingebouwde acculader.
Samen met de Reich mover goed om 1500 kg te verplaatsen en ook indien dat nodig mocht zijn geschikt als interne stroombron voor de verlichting te gebruiken. Simpelweg bedraad naar de voorkant waar ik verbinding kan maken met de caravanstekker. Het aantal laadcycli is ook hoger dan mijn oude loodaccu.


dirk antwoordt op 4 april 2017:

Heb vorig jaar een Reich 1.8 mover laten monteren en een Optima YT 4.2 55 ampere en 18 kg caravan weegt ongeveer 1250 kg bevalt uitstekend , de accu kost iets meer dan 200 euro .


Frank antwoordt op 4 april 2017:

Thijs wat is het nu geworden?

Gezien jouw vraag zou ik je de Optima van 11 kg aanbevolen hebben. Klein, handzaam, veilig (geen zuur), weinig kilo's, betaalbaar en gewoonweg een top accu. Hij movert probleemloos honderden meters en meer (eigen ervaring).


Beverwijk antwoordt op 5 april 2017:

Deze winter heb ik nog iemand geholpen die pech had met zijn mover, hij had er een klein accuutje er in van 2,5 kg
Kosten 495 euro bij metingen bleek dat hij bij belasting in elkaar plofte . geen capaciteit meer , het wonderdoosje was bina 5 jaar oud!!! Bij electrische fietsen komt dat ook vaak voor na ongeveer 5 jaar Dus zou ik beslist gaan voor een AGM accu of een Optima ondaks net meer gewicht


Cees antwoordt op 18 april 2017:

Wie heeft er ervaringen met Sencell accu's ? Er bestaan 2 uitvoeringen nl Grijs en Gold.
de accu dient voor een Truma mover SE en de caravan weegt plm 1600 kg.


Jan@ antwoordt op 10 september 2017:

Mijn 14 jarige-mover accu(eerste gebruik 2004)toch nog een seizoen gebruikt.
Ik kon de uitdaging niet weerstaan. Nog steeds het groene indicatielampje dat aangeeft dat de accu in orde is. Heeft z'n geld inmiddels wel opgebracht. Seizoen voor mij voorbij.
Volgend jaar??


Quirien antwoordt op 10 september 2017:

Dat wordt dan wel een hele lage afschrijving Jan.
Ik zou nu de uitdaging voor volgend jaar ook aangaan.
Een nieuwe is zo gekocht.😉


Jan@ antwoordt op 10 september 2017:

Dat is zo Quirien maar ik heb liever niet dat ie de geest geeft tijdens(buitenlands) gebruik. En dan het gewicht van >25kg breekt me steeds meer op.
Mijn verstand zegt (al langer!) vervangen, door een lichter exemplaar.


Jan Teepe antwoordt op 13 september 2017:

Ik had een 105 Ah loodaccu in de caravan, die samen met de accubak 29 kilo weegt. Afgelopen winter vergeten uit de caravan te halen. Dus technisch overleden. Nu een Varta Professional 60 Ah Dual Purpose, die 17,5 kg. weegt. Geen verschil in Mover gebruik kunnen constateren tot nog toe. Deze accu hoef ik de komende winter niet uit de caravan te halen. Ga wel de accuklemmen los koppelen. Dus zelfde actie en 11.5 kilo minder gewicht.
Volgens mij heb ik er ± 135 Euro voor betaald, in Spanje (internet)


Frans antwoordt op 28 december 2017:

Met normaal movergebruik is 60Ah uit een goede (!) semi-tractie accu meer dan genoeg. Onderweg laden is ook al geen probleem. Met 18kg geeft het misschien al voldoende gewichtsbesparing. Goede en duurzame deep cycle accu’s zijn de Wilco/VMF 95502, 95602 en 95751. Zie ook de ervaring van Jan@ die ik helemaal kan onderschrijven. Ik zie hem nog niet meegaan in de Optima-rage.
De voorwaarde om de accu goed geladen weg te zetten om volledige capaciteit te behouden geldt voor alle accu’s. Als de gewichtsnood op een andere manier is op te lossen kun je je honderden euro’s besparen.


Jan@ antwoordt op 29 december 2017:

Mijn 14,5 jarige accu houdt z;n winterslaap aan de druppellader op een houten vlonder op dit moment. En ja, volgend jaar wederom hetzelfde
verhaal. Houden of wegdoen?? Het enige wat mijn besluit kan beiinvloeden is het gewicht van de accu en/of dat hij down is. Nu nog geen idee! Het groene indicatie lampje brandt nog steeds, dus ""hij slaapt"lekker.
Een voorspoedig 2018 toegewenst, we ""spreken"" elkaar weer.


Jan@ antwoordt op 10 april 2018:

Mijn , nu 15 jarige, vmf accu was vlgs de test bij de Bovagbeurt jl 100%.
Maar ik heb vanwege het gewicht toch maar een nieuwe Yellow top accu gekocht.

Vraag; Ik heb een Ctek lader met twee mogelijkheden: accuklemmen en een kabeltje met twee ringetjes. Dmv een stekkertje/contrastekkertje kan je een van die twee gebruiken.
Bij mijn oude accu zat een extra voorziening naast de polen waar je die ringen dmv vleugelmoeren aan de polen kon vastmaken. Handig
want dan kon de accu zowel aan de mover,accuklemmen, als aan de lader vast blijven zitten. Dus aan de stroompaal betekende laden.
Die nieuwe accu heeft alleen polen +/-. Dus of de accuklemmen van de mover of die van de lader passen er tegelijk op.
Iemand een handig idee??
Alvast dank


Durk antwoordt op 10 april 2018:

Jan@

Volgens mij ben je op zoek naar zoiets;

https://www.conrad.nl/p/batterij-poolklem-minpool-17-mm-l-x-b-x-h-40-x-53-x-42-mm-646710


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 april 2018:

Als je de accu klemmen van de lader er af knipt kan je dan die draden niet verbinden met de draden van de mover bij de accuklem of iets verderop waar de mover draden naar de besturing gaan? De lader levert niet zoveel stroom dus is de verbinding met de accu iets minder kritisch dan van de mover.


Jan@ antwoordt op 10 april 2018:

Inderdaad Durk zoiets. Dat moet ik even goed bekijken of dat werkt
qua maatvoering e.d.

Menno: Dat zou ik dan met die ringetjes moeten doen, dan kan ik de accuklemmen gebruiken wanneer de accu buiten de caravan is(in de winter)alleen hou ik er niet zo van twee blanke draden met elkaar te verbinden via de accuklem. De draden van de mover in die accuklemmen zitten ook niet erg stevig geklemd, dat moet ik regelmatig opnieuw vastzetten.
Bedankt beiden tot zover. Ik ga nog even verder puzzelen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker