Caravantrekker.nl

Fietsen meenemen

Janssen vraagt op 26 april 2015:

Ik heb een kip kompakt van 1998 37ek
Ik wil graag 2 electrische fietsen vervoeren
Gewicht zonder accu 23.7 kg
Ik heb een fietsdrager achterop caravan
Wil een fietsdrager Monteren op dispel
Is een fietsdrager voor op en een fietsdrager achterop mogelijk?

Dank jewel

Ruud

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ton Groenendijk antwoordt op 26 april 2015:

Ja, alles is mogelijk en 1 fiets voorop en 1 fiets achterop is in ieder geval beter dan 2 fietsen achterop. Nóg beter is de fietsen in de caravan te vervoeren, maar dat wordt met dit formaat caravan een heel gedoe. Maar u moet het echt uitproberen. Kan er een fietsendrager op de (korte) dissel van de Kip Kompakt? Hoe reageert de caravan met twee forse gewichten aan de uiterste voor- en achterzijde? Heeft u een auto die dit weggedrag kan opvangen? Dit zijn zaken die zich helaas pas in de praktijk bewijzen. Dus, op naar de dealer of zo, kijken of een disseldrager past (De meesten zijn gemaakt voor twee fietsen, maar één is ook mogelijk) en dan maar hopen dat u niet in de war komt met wegligging, kogeldruk en manoeuvreerbaarheid (2x woordwaarde) Sterkte en wijsheid toegewenst.


jan popelier antwoordt op 26 april 2015:

Had eerst 2 fietsen op de dissel. 1 electrische en 1 hybride. Moest gewicht compenseren om de juiste kogeldruk van 75 kg te krijgen.
was best moeilijk. Heb nu een rek achter en een rek op de dissel. Geen probleem meer met de kogeldruk en meer vertrouwen tijdens het rijden.


Edwin antwoordt op 26 april 2015:

1 voor en 1 achter lijkt mij prima!
Wij hebben zelf gewoon 2 fietsen achter op de caravan en dat bevalt ons ook uitstekend, maar we hebben een iets grotere caravan (Caravalair 460) en hebben geen elektrische fietsen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 april 2015:

Wat dit betekent kunnen we heel aardig berekenen. Vul alle gewichten en maten hier maar eens in: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php


jan antwoordt op 27 april 2015:

Ik heb zelf lang een KK ek37 gehad en fietsdrager voorop en 1 achterop voor onze elektrische fietsen gehad. Geen enkel probleem,geen geslinger, max 100 km/u. Tip doe om de remhandles aan stuur een tyrap en knijp de rem dicht en trek tyrap dan aan. Fietsen schuiven dan ook niet.


AdM antwoordt op 28 april 2015:

De tip van Jan op het vorige schrijven,
Ook wij gaan vanaf dit weekend fietsen mee nemen achterop de caravan. Deze werd mij laatst op de camping ook verteld door iemand, gebeurd het dan vaak dat de fietsen gaan schuiven???? en zo ja wat te doen.


Alfred antwoordt op 28 april 2015:

@ AdM, De fietsen zullen niet meteen gaan schuiven als ze goed vast zijn gezet.
Ik heb dat tenminste zelf nog nooit meegemaakt.
Een elastiekje o.i.d. om de remhandle zodat de fiets op de rem staat, zorgt wel dat deze een stuk stabieler op de fietsendrager staan.


Ton Groenendijk antwoordt op 28 april 2015:

De fietsen zullen altijd wel een beetje bewegen en als de fietsen niet bewegen , beweegt het rek wel. Wat niet buigt, breekt. Zolang de fietsen stevig vast staan in de beugels en op de velgen, aangevuld met en spanband voor de veiligheid valt het wel mee. Sprak ik ook iemand die vond dat je je fiets op slot moest zetten, dan wiebelde die niet zo. Tja, hoe lang kan je met een slot tegen een spaak tikken? Het is overigens een indicatie voor de krachten die worden losgelaten op de achterwand van de caravan. Als er geen beweging in de fietsen zou zitten, zou de achterwand het op den duur gewoon begeven.


Anko antwoordt op 28 april 2015:

Is dat niet wat kort door de bocht, Ton? De fietsen bewegen een beetje, maar moeten, ten opzichte van het rek, toch altijd weer tot stilstand komen. Op dat moment is er in zijwaartse richting een snelheidsverschil tussen rek en fiets dat opgevangen moet worden. Elke keer geeft dat een rukje aan het rek. En daarmee aan de achterwand van de caravan. Voor mijn gevoel is dat veel bezwaarlijker dan fietsen die precies met het rek / de achterwand mee bewegen.

Ik vergelijk het maar met het slepen van een auto met een niet strak gehouden sleepkabel. Of beter nog, met je eigen zorgen over het slot en de spaak.


TheoS antwoordt op 28 april 2015:

Tja, hoe lang kan je met een slot tegen een spaak tikken?

Zeer lang. Al een groot aantal jaren heb ik vele km. gemaakt met fietsen, aanvankelijk voor- en later achter op de caravan en tegenwoordig op het autodak. Altijd op slot.
Nog nooit iets gemerkt van slijtage aan mijn spaken. Niet zo vreemd overigens: mijn wielen staan ook vast. Ze kunnen maar weinig bewegen.
Ik sluit niet uit dat bij de jaarlijks beurt bij de fietsenmaker er wel eens een spaak gespannen moet worden. Dat kan allerlei oorzaken hebben.
Daarvoor zijn ze bovendien spaak geworden: het hoort bij hun corebusiness. 😉


Anko antwoordt op 29 april 2015:

@Theo,

Zo te horen zet jij je fietsen op slot om diefstal tegen te gaan, terwijl ze op zich al goed vast staan. Dan zal er ook weinig getik van sloten tegen spaken zijn. Het gaat er hier echter om (zo lijkt mij) dat fietsen op slot gezet worden om bovenmatige beweging tegen te gaan. Dat is denk ik wel een ander verhaal. Of dat dan weer daadwerkelijk kwaad kan is natuurlijk nog weer een ander verhaal ...


Louis antwoordt op 29 april 2015:

Ik gebruik van die korte gevlochten trekbandjes als extra, en sjor het fietsframe strak aan het rek vast.
Fietsen bewegen totaal niet.
Aan de achterkant twee extra r.v.s. bevestigingspunten gemaakt aan de tentrails waardoor de fiets niet alleen aan het rek hangt, maar ook nog met twee langere spanbandjes aan die extra bevestigingspunten.
Kan er nu (eventueel met fiets en al) zó bij achterop klimmen .
Ik heb achter wél het soort rek waarvan de onderste bevestigingspunten niet in de wand, maar veel lager (en ook weer verstevigd) onder aan de metalen vloerrand vast zitten.


Ton Groenendijk antwoordt op 29 april 2015:

Ik wilde zeker niet de indruk wekken dat ik het juist vindt dat de fietsen heen en weer staan te zwaaien, maar, en ik ben geen metallurg, een vaste onbeweegbare verbinding zorgt voor meer overbrengingskracht dan een wat soepeler. Ik schreef over "enige" beweging. Denk dan aan het gegeven van een stalen brug, die halverwege doorbuigt onder het gewicht van een vrachtauto of (en schrik niet) het doorbuigen van een trekhaakhals onder het rijden. Millimeters of delen daarvan, maar die zorgen juist voor het NIET breken. Door de geringe beweging van het rek of de fietsen, wordt de kracht van de beweging wat geleidelijker. Denk maar aan het gegeven dat je iets wat je met gestaag trekken niet los krijgt, met een ruk wel lukt. Schokken is breken, leunen is lekker. Er zit op dit forum vast wel iemand die verstand heeft van mechanica. Stort u in de discussie!


Jasper antwoordt op 29 april 2015:

Ik wil niet beweren dat ik een deskundige ben op het gebied van mechanica. Maar weet nog wel dat ik daar lang geleden les in heb gehad.
Daaraan refererend heb je, Ton, wel gelijk als je het over een doorbuigende (de leraar destijds had het over doorzanikende) brug hebt. Maar bruggen enz. worden niet alleen op sterkte berekend, maar ook op doorbuiging. En dat heeft weer met het weerstandsmoment te maken. Maar nou wordt het te ingewikkeld om uit te leggen.
Feit is wel dat alles elastisch is. Die leraar van ooit stelde dus ook dat als er een vlieg op een steen gaat zitten, er 6 deuken in die steen zitten.

Kortom, dit alles wil niet zeggen dat fietsen niet strak aangebonden moeten zitten, want hoe minder 'muziek' er in de bevestiging zit, hoe minder elasticiteit er nodig is om de boel op z'n plaats te houden. Gewoon goed strak met riemen, knelkoppelingen, tie-raps of wat ook zodat het geheel een compacte massa is, is nog altijd het beste.


Ton Groenendijk antwoordt op 29 april 2015:

Ha! Zie je wel! Als je het maar vriendelijk vraagt, dan melden de vaklui zich wel. Dank Jasper.


Anko antwoordt op 29 april 2015:

Stel je eens voor dat de koppeling van je caravan in lengterichting een cm speling had ten opzichte van de kogel van je auto. Elke keer optrekken "geeft het geheel even mee" en bij remmen ook weer. Hoe lang zou dat dat heel blijven? Er is denk ik niemand die denkt dat dat een goed idee is.

Uiteraard, het spreekwoord is niet voor iets "buigen of barsten". Maar we moeten wel een verschil maken tussen een fietsenrek met daarop twee fietsen die goed vast zitten en gezamenlijk "meebuigen" bij de bewegingen van de caravan enerzijds en twee fietsen die (overdreven gesteld) van links naar rechts rollen op een fietsendrager anderzijds. Ja, als de fietsen aan het eind van hun bewegingsruimte soepel door dempertjes worden opvangen, dan is er natuurlijk niet veel aan de hand. Maar als ze elke keer met een rukje tot de orde worden geroepen, dan heeft dat niet veel met "meegeven" te maken.

Bij een zijdelingse beweging zal de dragen met fietsen een geleidelijk oplopende kracht op de achterwand van de caravan uit oefenen. De wand vangt deze kracht soepel op door een beetje mee te geven. Net zoals die brug. Maar stel je nu voor dat de fietsen in eerste instantie ongehinderd opzij kunnen bewegen en dan opeens tegen gehouden worden. Alle kracht die daarbij vrij komt wordt dan ineens los gelaten op de achterwand. En die wordt daar vast niet blij van.


Anko antwoordt op 29 april 2015:

Sorry, zie nu dat ik niet helemaal up-to-date was met lezen. Een antwoord van soortgelijke strekking was al gegeven.


TheoS antwoordt op 29 april 2015:

@Anko (29 april om 06.12),

Over het waarom van het vastzetten van de fietsen met het slot heb ik niets gezegd.
Het is om reden van diefstalveiligheid en daaraan gekoppeld de verzekering én het op zijn plaats houden van fiets. Dat laatste is een aanvulling op de andere bevestigingspunten (de wielen en het frame). Deze laten - zeker op het autodak - slechts een minimale beweging toe.


Anko antwoordt op 29 april 2015:

@TheoS,

Fair point. Maar dan vraag ik me af hoe je dat precies doet. Laten we er even van uit gaan dat de fiets twee kanten op kan bewegen. In jouw geval voor en achteruit. Ofwel je slot staat niet onder spanning en zorgt dan, als het al iets doet, juist voor het schoksgewijze afstoppen van de fiets in zijn voor en/of achterwaartse bewegingen. Ofwel het slot staat wel onder spanning. En dat moet dan een flinke spanning zijn als je de beweging in twee richtingen in toom wil houden. En of je slot en de betreffende spaak daar gelukkig van worden?

Maar misschien mis ik iets.


TheoS antwoordt op 30 april 2015:

@Anko,
Het zou kunnen dat het slot tussen twee spaken iets beweegt. Veel kan het niet zijn, want de beugel die aan het frame vastzit fixeert hem zodanig, dat hij niet of nauwelijks kan bewegen.

In de handleidingen van mijn fietsdragers (Volvo/Thule, autodak en trekhaak) staat niets vermeld over het al dan niet op slot zetten.

Tot op heden heb ik nooit bemerkt dat slot of spaken ongelukkig zijn met de huidige situatie.

Mijn huidige auto heeft een schuif/kanteldak. Ik zal mijn vrouw vragen tijdens de volgende rit te letten op het eventueel bewegen van de fietsen.


@Eric antwoordt op 30 april 2015:

Denk je dan wel om viaducten....


Anko antwoordt op 30 april 2015:

@TheoS,

Zo had ik het in eerste instantie ook begrepen. Maar in dat geval draagt het slot toch ook niet bij aan het op zijn plaats houden van de fietsen. Of ben ik nou helemaal gek? Gevaarlijke vraag, ik weet het 😉


PieteR antwoordt op 30 april 2015:

Als ik de wielen met een gewoon spanbandje op de goot vastzet, bewegen ze echt niet meer zodanig zijdelings, dat dit invloed zou hebben op het sluiten van het fietsslot. En met en lange spanband zet ik de hele fiets ook nog eens stijf tegen het frame, dus ook daar gebeurt niets mee.
Nou ja.., niets...: Het mooie van spanbanden zonder spanmechanisme is, dat ze wat flexibiliteit overlaten. En dat is weer beter voor het geheel, dat mag best nog wel een tikkie kunnen wringen.


TheoS antwoordt op 30 april 2015:

@Anko,
Een gevaarlijke vraag? Ik zou niet op het idee gekomen zijn. Ik ken je niet, kan het dus ook niet beoordelen.😉

Op zich heb je natuurlijk wel gelijk met je opmerking dat het slot niet meer bijdraagt aan het op zijn plaats houden van de fiets. Zie het maar als extra veiligheid voor een bijzondere situatie. Of misschien wel een bijdrage aan het gevoel van veiligheid. Dat wil ook wat.😉


fransvb antwoordt op 30 april 2015:

Als je de fietsen nu gewoon bevestigd zoals de leverancier van het rek voorschrijft. Dan moet het toch goed zijn.
zo'n fabrikant is toch niet gek, die zullen ongetwijfeld e.e.a getest hebben. ik ben ooit eens in een fabriek voor trekhaken geweest en als je zag aan wat voor eisen trekhaken moeten voldoen en aan wat voor tests ze blootgesteld staan, dan zal dat ook voor de fietsenrekken van de bekende merken gelden. Maar ja, er zijn altijd weer mensen die vertrouwen niet op wat ze gekocht hebben.
En ja ik zet de fiets ook op slot, maar alleen omdat hij mogelijk gestolen kan worden.


Bert antwoordt op 30 april 2015:

Weten jullie dat Fendt een paar jaar terug via de importeurs de dealers heeft verboden fietsenrekken te monteren achterop hun caravans?

Of dat nog zo is weet ik niet. (Roept u maar Fendt dealer!) Wat ik wel weet is dat Fendt nu niet zo zeer begaan was met de stabiliteit van combinaties met fietsen achterop, maar met de bevestigingspunten. Die deugden wel, maar niet als rek en fietsen alle kanten op slingeren tijdens het nemen van drempeltjes e.d..

Het is in dit draadje al vermeld: schoksgewijze verplaatsing van fietsen en rek resulteert in klappen die de 4 (?) bevestigingen aan de achterwand doen uitlubberen. Met alle gevolgen van dien.


fransvb antwoordt op 30 april 2015:

Bert, wat jij schrijft is absoluut waar ik heb het in werkelijkheid zien gebeuren op een campingstraat max 5 km/uur die voorzien was van korte flinke verkeersdrempels.
(De Koningshof in Rijnsburg) De caravan met fietsen achterop reed meer als 5 km per uur en bij de 3e drempel lag er alles af.
en hoe kwam het: Uitgelubberde bevestigingen aan de bovenzijde.


Louis antwoordt op 30 april 2015:

De rekken zijn goed, en de bevestigingen ook als ze met zorg aan de caravan gemonteerd zijn.
Maar de klemmen/afstandhouders en bandjes waar je de fietsen zelf mee vast moet zetten zijn altijd deels van kuststof of rubber en daar wordt het niet beter van.
Bij veroudering (of iets te vast zetten) kun je voorspellen wat vroeg of laat gaat gebeuren.
Een trekbandje extra zo hier en daar kost nog geen twee minuten, en voorkomt zo onzekerheid en erger.
Ik zet ze ook op slot, maar meer om te voorkomen dat een grapjas dat alsnog doet tijdens een pauze en ik op de camping aan kom met fietsen zonder sleuteltjes.
Als men echt op stelen uit is tilt men ze "op slot" ook wel in hun busje.
Wat het flexibele bevestigen betreft kun je stellen dat je met een heel klein hamertje en kleine tikjes een flinke spijker in een balk kunt slaan.
Een beetje geduld, maar hij verdwijnt er geheel in.
Maar pak je je zwaarste hamer die je stil op de kop van een veel kleiner spijkertje legt dan gebeurt er helemaal niets.
Een beetje massa, en een beetje plots afgestopte beweging is bij constante herhaling dus al genoeg om veel kapot te krijgen.
Vandaar dat bij een starre bevestiging alles langer heel zal blijven.


dirk antwoordt op 30 april 2015:

http://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/73x73/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/s/ps-sport-g2-universal.jpg

als je deze fietsendrager laat monteren en er 2 lichtgewicht fietsen op zet van 14,5 kg p. st. zal het allemaal wel loslopen . ddeze drager mag max 38 kg hebben dus als je er dan 30 kg opzet lijkt mij het geen probleem en natuurlijk niet als een idioot over een drempel .


Quirien antwoordt op 1 mei 2015:

@Bert,
Er gaat mij nu een lichtje op. Opvallend dat bij de Fendt dealer(s) dat ik inderdaad op recente modellen steevast een Thule Caravan Superb draagvermogen 60 kg met slot(voor electrische fietsen) fietsendrager of de Thule Caravan Smart( geschikt voor een electrische fiets en een gewone lichtgewicht) wordt gemonteerd tegenkomt.

Ik heb al in een eerdere topic gevraagd wie daar ervaring mee had gezien ik ook belangstelling had voor deze optie.
Inmiddels weet ik dat men er goede ervaring mee heeft alleen moet het wel gaan i.v.m.met de kogeldruk.(en lengte van de dissel).

En ja,van die gevlochten riempjes die je in verschillende lengtes kunt verkrijgen gebruik ik als extra.
Wat betreft op slot zetten dit doe ook maar dan voor de verzekering, men moet vaak 2 orginele sleutels kunnen overleggen. Overigens trek ik ook nog eens een kabelslot door de fiets(en) en het rek. Eruit beuren wordt dan wel heel moeilijk.

En uitgelubberde bevestingen achterop en inwater verschijnselen met alle gevolgen vandien komt voor, althans vertelde een monteur al heel lang geleden tegen mij.


Andreas-NL antwoordt op 1 mei 2015:

M.b.t. Fendt heb ik een vergelijkbare ervaring. Ik kocht in 2009 een nieuwe Topas 510 en het standpunt van de fabrikant m.b.t. fietsen achterop was mij bekend en ik had mij er al mee verzoend. Maar de Fendt-dealer beweerde bij hoog en laag dat hij een Thule-rek kon en wilde monteren op door hem versterkte punten. Uiteindelijk heb ik mij laten overhalen en ik moet zeggen: geen spijt, het lijkt allemaal heel stevig en zonder voelbare speling. Nu wegen onze 2 fietsen samen maar 33 kg (max. rek = 60 kg maar vergeet het eigen gewicht niet)en er is in die 6 jaar nooit iets fout gegaan. Ook bij mij staan de fietsen op slot; ligt er een kabelslot om alle stangen heen en zijn de beide voorremmen aangehaald d.m.v. zo'n trekbandje. Het scheelt zeker. Wel moet je m.i. kritisch naar de lengte van die stangen kijken. Er staan veel fietsen té rechtop en té ver uit elkaar: gte ver van de achterwand derhalve. Ik heb indertijd de langste stang ingeruild voor de kortste. Hierdoor staan de fietsen stijf tegen elkaar én plat tegen het rek, ook dat scheelt. Tenslotte rij ik niet harder dan zo'n 90 échte km/u.
I.p.v. twee gewone fietsen zou ik hooguit één elektrische fiets achterop meenemen; 2 wordt echt te veel, vooral voor de stabiliteit.


TheoS antwoordt op 1 juli 2015:

On dit draadje heb ik eerder aangegeven tijdens het rijden te bezien of de fietsen op mijn autodak bewegen. Een reden was o.m. het gegeven dat ik ze op slot zet, hetgeen volgens sommigen tot beschadiging van de spaken zou kunnen leiden.

Het volgende:

In mijn nieuwe auto heb ik een open dak. Ik kan de fietsen daarom zien.

Op de eerste plaats: de fietsen zijn gefixeerd door een arm die aan het frame wordt geklemd (naast natuurlijk de fixatie van de wielen). Deze laat geen voor-en achterwaartse beweging toe. Dat is ook te zien tijdens het rijden: iedere voor- of achterwaartse beweging ontbreekt. Spanning op de spaken is überhaupt niet aan de orde, te meer nog daar ik het slot vrij van de twee spaken zet.
Tijdens het rijden zie je een minimale zijwaartse beweging.

Dit is het achtste jaar dat ik de fietsen op het autodak meeneem. Tot op heden bevalt me dat uitstekend. Ondanks het gegeven dat ik niet groot ben, gaat het plaatsen uitstekend. Gebruik makend de suggestie van iemand om een achterdeur te openen waardoor ik geen last heb van de bolling van de auto, is het - ondanks mijn lengte en het hogere dak - een fluitje van een cent.


Ruud antwoordt op 1 juli 2015:

Van: TheoS
Datum: 30 April 2015
Mijn huidige auto heeft een schuif/kanteldak. Ik zal mijn vrouw vragen tijdens de volgende rit te letten op het eventueel bewegen van de fietsen.
Van: TheoS
Datum: 01 July 2015
In mijn nieuwe auto heb ik een open dak. Ik kan de fietsen daarom zien.

oud nieuws dus, en met zijn tweeen de fietsen in de gaten houden moet goed gaan alleen het rijden zal niet lukken, kamperen voor de voordeur dus


fransvb antwoordt op 1 juli 2015:

en als je nu de fietsen voor op de auto zet, dan kun je en rijden en ze goed in de gaten houden.


TheoS antwoordt op 1 juli 2015:

@Ruud,
Oud nieuws? Helemaal geen nieuws! Als je goed hebt gelezen had ik iets beloofd. Het lijkt me een vorm van klantvriendelijkheid om het kader aan te geven waarom ik zou doen, wat ik gedaan heb. Dan hoef je niet alles weer opnieuw te lezen.
Blijkbaar zijn er mensen die veel tijd over hebben zodat ze alles nog eens kunnen nalezen.😉


dirk antwoordt op 1 juli 2015:

wat een gezeur , als je elektrische fietsen hebt ben je toch minimaal 50 plus dus uit de kosten kids de deur uit dus wat te makken , koop een Van zet de fietsen er achterin en klaar want een paar jaar verder moet er een lift op voor de fietsen , of huur een fiets .

fijne vakantie


Theo antwoordt op 2 juli 2015:

Dirk,

+50 mag je inderdaad denken. Ik zou dan nog eerder zeggen +65. De realiteit is heel anders. Dagelijks zie ik er passeren -35. Zelfs scholieren van 15-16 rijden er mee. Kwestie van luiheid of standing. Je mag het zelf invullen.

grts,

Theo +50 en nog steeds zelf trappend.


dabbertje@live.nl antwoordt op 2 juli 2015:

Goh, wat een vooroordelen.

50- en sinds kort in het bezit van een e-bike. Heerlijk om weer te kunnen fietsen!

Gr. Daphne


Louis antwoordt op 2 juli 2015:

En zó zie je dat er altijd mensen blijven die geen millimeter verder kunnen zien dan precies alleen hun eigen situatie Daphne ....,zowel fysiek als ook financieel.
Wij fietsen ook fijn electrisch, of niet .
Want het mooie is juist dat je altijd kunt kiezen (als je daar fysiek nog toe in staat bent tenminste)
Maar dat snappen zij natuurlijk weer niet.
Beetje de beuk erin, of op zo'n hete dag als vandaag hoofdzakelijk op je dooie (accu) gemakje.
Duinen of heuveltjes en eens geen zin om "te sporten" : Tandje erbij en altijd met een grijns op het gezicht.
Vrolijk de zuchtende en zwetende mensen voorbij die nu niet meer van hun verjaardagsuitspraak kunnen afwijken...(ha,ha) omdat ze eens geroepen hebben dat "electrische fietsen alleen voor oude of luie mensen zijn".


TheoS antwoordt op 2 juli 2015:

70+ en in het geheel nog niet toe - ik hoop nog zeer lang - aan een e-bike


Louis antwoordt op 2 juli 2015:

En dat is je ook van harte gegund TheoS.
Maar ik vind het altijd wat kortzichtig als mensen zomaar iets vanuit alleen hun eigen situatie roepen .
Iemand met een beroep waarin hij of zij zich nooit heeft hoeven verslijten en vanaf het (vroeg) pensioen lichamelijk eigenlijk nog maar nét een beetje lekker "ingelopen" zijn...of het geluk van een goede gezondheid heeft spreekt nogal eens veroordelend over de elektrische fiets .
Terwijl degenen die wel productief gewerkt, of gewoon pech hebben daar wat anders over denken.


Theo antwoordt op 2 juli 2015:

Louis,

Er zijn inderdaad situaties dat een e-bike een oplossing biedt. Als ik van mijn fietsenmaker hoor dat er jeugd van 12-13 jaar een e-bike wil en het nog krijgt ook omdat er van thuis tot aan de schoolpoort over 5km 50m hoogteverschil dient overbrugd zegt dat volgens mij heel veel. Als een week later ook het vriendinnetje in dezelfde winkel staat omdat ze zich ook niet wil moe maken, ....

Zelf zal ik stoppen met fietsen zodra er een hulpbron nodig is. Volgens een inspanningsfysioloog is het fietsen met e-bike net iets gezonder als thuis in de zetel zitten. Voor de conditie maakt het niks uit. Het enige verschil is wat beweging.

Zou het kunnen dat de zuchtende en zwetende mens een vorm van voldoening haalt uit zijn labeur? Hoe kan je anders verklaren dat iemand zich puur voor het plezier aan een tocht zoals 'de marmot' begint? Onder hen iemand die ik ken, +65 en met knieprothese?

In alle geval rijd ik de e-bikers nog netjes uit het wiel. Weliswaar met enkele zweetdruppels maar die heb ik er voor over.


Hans antwoordt op 2 juli 2015:

Ik ga ook nog steeds met de trapauto met caravan erachter naar Frankrijk. Ik wil ook geen e-auto.
Mensen, stop toch eens met die vooroordelen. Laat iedereen genieten op de manier en met de middelen die hij (zij) zelf wil.

Hans


dabbertje antwoordt op 2 juli 2015:

Begint op de discussie over movers van enkele jaren geleden te lijken. Toen "mocht" het ook alleen als je iets mankeerde. Of pootjes van de caravan uitdraaien met een accuboormachine.....

Gekke mensen die caravanners.... 😉


Louis antwoordt op 2 juli 2015:

Theo,
Het is mooi weer dus ach, we maken er maar een mooi draadje van die afwijkt van de vraag want die is toch al beantwoord.
Ik zie mensen ook verbaast kijken als ik m'n kajak op z'n tweewielkarretje achter m'n electrische fiets heb hangen op weg naar groot water om me daar uit de naad te gaan peddelen.
Mooie golven dus er tegenaan, en daarna meestal drijfnat van water en/of zweet weer op m'n "luiemensenfietske" met aanhang naar huis.
En hoop dit net als jij nog lang te mogen/kunnen doen.
(Twaalf maanden per jaar mits er weinig ijs, of het niet te dik is, en 's winters met de auto)
Dat van die verwende snotneuzen (sorry kinders) ben ik natuurlijk direct met je eens.
Maar die e-fiets is nét zoiets als m'n mover...ik kan altijd kiezen .
Fietsen op zich is mijn sport/hobby niet zozeer maar doe ik "er zo een beetje bij".
Het gaat meer om het soort van taboe dat er nog wat op blijkt te liggen.


TheoS antwoordt op 2 juli 2015:

@Louis,
Het is niet mijn bedoeling om veroordelend te spreken over e-bikes. Het is niet aan mij om dat te beoordelen.

Gezondheid heeft met drie dingen van doen: genen, geluk of pech en leefwijze. Alleen aan de laatste zou je wat kunnen doen. Ben je echter voor je inkomen afhankelijk van fysiek zwaar belastend werk, dan zou je dit onder leefwijze kunnen plaatsen. Ik denk dat het eerlijker is dit in de meeste gevallen onder pech te plaatsen, want het is vaak niet echt een eigen keuze en het risico op lichamelijke slijtage is met dat werk meestal erg groot.

Vorig jaar zag ik een stratenmaker van 63, zijn hele leven als zodanig gewerkt. Mankeerde helemaal niets,die heeft dus ongelofelijk veel geluk.


joep antwoordt op 3 juli 2015:

Ja nou,met zijn allen staan ze op het pontje te wachten ,met dit weer ,hele rijen 50 plussers die allemaal de zelfde route nemen.
Zo veel dat je met je auto het veer niet eens meer af komt ,en als je eraf bent nog vijf kilometer lang achter die fietsers moet blijven ,om dat ze rijen dik over de dijkjes en weggetjes gaan.Ieder zijn ding ,maar mij niet gezien tussen de vaste ijsjes halers ,bij dat adresje waar het alweer vol zit met 50 plussers met een ijsje en de accu van de fiets op de schoot.Sorry ...


joep antwoordt op 3 juli 2015:

Vooral als ze de e-bike pas hebben ,dan is het helemaal een ramp ,de e-bike moet onderhand mee de snackbar in ,en ik heb er zien zitten op een terras met in de ene hand het ijs en in de andere hand het stuur van de nieuwe fiets ,gewoon meegenomen een vol terras op. Twee friet met ,maar bij het betalen moeten ze eerst de twee accu's op de grond naast zich zetten ,om de knip te kunnen pakken.Jee....


fransvb antwoordt op 3 juli 2015:

Joep, ik herken het, en een uur moeten wachten in de e-bike file van het pontje van Jonen.
Dat is tussen Blokzijl en Dwarsgracht/Giethoorn


Hans antwoordt op 3 juli 2015:

Als ik jou reacties lees Joep, dan vraag ik me af of jij wel 50 wil worden. Wat zal jij je eenzaam voelen als het zover is.

Sterkte,

Hans


joep antwoordt op 3 juli 2015:

Dank je Hans ,ik ben 61 jaar oud, en verre van eenzaam.


dabbertje antwoordt op 3 juli 2015:

Probeer je het nou smeuïger te maken Joep? Accu's op schoot??? De normale e-bike gebruikers laten de accu zitten want die zit namelijk op slot.

Je hoeft alleen de fietscomputer eraf te nemen en die past in een broekzak. Ik heb nog nooit iemand zien zeulen met de fietsaccu.


joep antwoordt op 3 juli 2015:

Ik wel..dus ?


JanP. antwoordt op 3 juli 2015:

Toevallig van de week in Drenthe nog iemand zien lopen met zijn fietsaccu in zijn hand in een theehuis.


fransvb antwoordt op 3 juli 2015:

laatst iemand gezien die de fietsaccu's aan het opladen was met behulp van een fiets die een generator aandreef.


joep antwoordt op 3 juli 2015:

Heb gewoon een bloedhekel aan fietsen,en waarom gaan fietsen met een e-bike ? Oké je hebt lichamelijke klachten en wilt er toch op uit,helemaal goed.Maar als je gezond bent ..koop dan een scooter of zo.


ben antwoordt op 3 juli 2015:

Joep,jij snapt er echt geen zak van.


louis antwoordt op 3 juli 2015:

Je ziet een en ander over het hoofd Joep...
Mooi weer ? ....dus fietsers in "jouw" weg, e-fiets of niet.
Heb je een klassieker om eens te touren tijdens mooi weer ?....iedereen in de weg, inclusief de motorclubs.
Strandje pakken ?....zelfde verhaal.
Pintje pakken op een terras ?....wachten.
(Af willen rekenen?, en zogenaamd wéér niet gezien worden ,dus wachten)
Overnachtingscamping in de bouwvak ?....aansluiten bij de receptie en wachten.
Irritant, maar met teveel mensen op deze aardkloot niet meer te voorkomen.
Eén ding ben ik graag met je eens : Veel ouderen nemen overal alle tijd en ruimte voor alsof er geen anderen achter ze bestaan.
Tien minuten in een rij staan....en dan alsnóg de portemonnee ergens uit op moeten duiken bijvoorbeeld .
(Ha,ha,of het kortingsbonnetje)
Maar.....misschien gaan wij t.z.t. precies hetzelfde doen zonder er erg in te hebben, dus ik houd me maar een beetje in .


Quirien antwoordt op 4 juli 2015:

Ach, afgelopen 5,5 week met mijn vrouw en mijn beperking bijna negenhonderd km weggetrapt op mijn e-bike in het mooie Limburg. Vorig jaar reed ik ik nog met mijn scootmobiel tja, en max 5km lopen zit er ook weer in.
Met de fiets kom je toch op heel wat plaatsen die je met de auto niet zo makkelijk aandoet.
70 - en voor mij is de e-bike een welkome ontwkikkeling.
Overigens 1 op de dissel en een op de rondzit achterin. Voorziening; mijn stuur in lengte richting kan ik snel verdraaien en trappers kan ik bij mij inklappen zodat ik mijn fiets gemakkelijk op de rondzit kan neerleggen.


Yp antwoordt op 22 juni 2019:

Wij plaatsen twee ebikes met verdraaid stuur en afgeschroefde trappers in onze Kip 37 Orbit (1999). Verwijder beide tafels uit de Kip.
Met ons tweeën voorzichtig het voorwiel naar rechts voor de keuken langs. Samen de achterkant omhoog trekken en door de deur halen. Dan op de plek van het tafeltje het achterwiel neerzetten. Naar voren rijden en vastzetten volgens het ANWB filmpje. Dit herhalen voor fiets 2.
Voorzichtig met je interieur en sukses.


TheoS antwoordt op 23 juni 2019:

Waarom zou Yp zijn oplossing niet met ons delen?


aad antwoordt op 23 juni 2019:

Dat moet je aan Yp vragen, waarom hij zijn oplossing niet deelt 😀


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker