Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Airstream en auto

Linda vraagt op 18 September 2015 om 19:27:

Wij hebben een Airstream International van 1981, 27ft lang. We denken erover om weer terug te verhuizen naar Nederland en we zullen niet veel meenemen, maar ik wil eigenlijk wel onze Airstream weer meenemen. De auto die we nu gebruiken om de Airstream te trekken, nemen we niet mee.

Wanneer ik hier de getallen intoets, kan ik niet een geschikte auto vinden om deze caravan mee te kunnen trekken. Iemand ideeen? Het lege gewicht is bijna 2000 kg.

Bedankt!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 18 September 2015 om 20:06:

http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php


Ton Groenendijk antwoordt op 18 September 2015 om 20:22:

Die auto's zijn er wel, maar zeldzaam. Mijn buurman heeft er zo één: Een GMC Silverado, 5.7 liter benzine met vierwielaandrijving. Een pick up dus. Die trekt zijn grote caravan met gemak. De meeste van deze grote sterke Amerikanen rijdt op een bedrijfskenteken en /of op gas. Voor een particulier zijn ze door de overheid wel erg duur gemaakt. In Nederland wordt het bezit van grote zware auto's ontmoedigd en eigenlijk onbetaalbaar gemaakt.
V.w.b. de airstream zou ik nog wat informatie inwinnen bij de Nederlandse Rijksdienst voor het wegverkeer. Deze 9 meter lange caravan zal wel opzien baren tussen de Kipjes en de Knausjes maar of u hem ook door de keuring voor het NL kenteken krijgt is nog maar de vraag. Zeker de verlichting zal omgebouwd moeten worden en of de elektrische remmen genade zullen vinden is nog maar de vraag. Overigens zijn er weinig NL auto's die een inrichting hebben voor een elektrische rem. Vaak is daar een (kostbare) aanpassing voor nodig.
Verstandig lijkt het mij dus eerst contact op te nemen met de Rijksdienst onder vermelding van maten, gewicht en technische specificaties, voor u een container bestelt.
Ik heb al meer airstream projecten zien mislukken. Die kwamen niet door de keuring of de aanpassing werd te prijzig.
U zult tevens dus in NL een dure auto moeten aanschaffen in de orde van zo'n 3 liter inhoud of meer en meer dan 1800 kg. en daar ook het hele jaar de belasting voor moeten betalen. Dat zijn bijna allemaal, op een paar dikke BMW's na Amerikaanse auto's en die zijn weer zeldzaam in NL.
Ik kan mij uw wens heel goed voorstellen maar bezint eer gij begint.


Linda antwoordt op 18 September 2015 om 21:14:

Volgens diverse sites moeten er wel wat aanpassingen gedaan worden aan de caravan zelf zoals de verlichting en het remsysteem, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Onze pick up heeft wel een brake controller om het afdalen in de bergen gemakkelijker en veiliger te maken. Invoeren hoeft niet al te duur te zijn (behalve de boottrip) omdat de Airstream ouder is dan 30 jaar en dus als Vintage wordt gezien.

Wij hebben nu ook een pick up, een Ford F150 die het redelijk doet, maar die willen we eigenlijk niet meenemen. Deze auto is inderdaad niet erg zuinig en waarschijnlijk duur in onderhoud in Nederland. Maar misschien moeten we de pick up toch ook meenemen en alleen in gebruik nemen wanneer we gaan kamperen mocht er geen goed NL alternatief zijn.

Heeft iemand anders nog ervaringen met het trekken van een Airstream?


RHJ antwoordt op 18 September 2015 om 21:35:

Wellicht even in contact treden met dit bedrijf:
http://www.funtear.nl
Zij hebben ervaring met import/ombouw van Airstreams naar de nederlandse eisen.


Tom antwoordt op 19 September 2015 om 05:28:

Deze site geeft veel informatie
http://www.airstream-holland.nl/airstream_import.shtml


Jan@ antwoordt op 19 September 2015 om 09:46:

Bedenk ook eerst het volgende: het vinden van een plek(je)
op een Europese camping met z'n smalle straatjes met heggen en haakse bochten. Ik zag een keer een schitterende Fifth Wheel plus pickup die na ca 30 meter op een Franse camping was gestrand en ergens maar in een hoekje werd geplant. Niet handig en ongezellig.


Tijs antwoordt op 19 September 2015 om 12:43:

Op de grote campings met krappe straatjes zul je inderdaad in de problemen kunnen komen, al gaat zo'n 5th wheel wel anders door de bocht dan deze caravan. Maar er zijn genoeg campings in Europa waar je prima uit de voeten kan, naar eigen ervaring zeker in Duitsland en Scandinavië. Dus ja, wel even goed de campingsites bekijken, maar nee, een groot probleem hoeft het ook niet te worden.

In Zweden en Noorwegen zie ik veel van dit soort grote caravans rijden (hoewel niet vaak zo charmant als zo'n Airstream). Vaak hangen daar dan busjes voor, het Europese alternatief voor pick-ups. Linda, ik heb dit niet doorgerekend, maar als je op Ford Transit of Volkswagen Transporter off zo zoekt dan zou er wellicht genoeg mogelijk moeten zijn zonder in totaal onbetaalbare modellen te vervallen.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 19 September 2015 om 13:12:

Op de site die Tom noemt is heel veel te vinden. Nu nog een geschikte trekauto? Hoeveel is de kogeldruk van jullie Airstream?
In de VS is 200 a 300 kg heel normaal en dat is in Europa toch wel een probleem.
Kijk maar eens op deze site http://www.trekhakenspecialist.nl/
en zoek een auto die een hogere kogeldruk heeft dan 150 kg (met een Europeesche 50 mm trekhaak). Ik zou het niet weten....


Louis antwoordt op 20 September 2015 om 12:54:

Zo'n airstream past hoe mooi ook, qua gewicht, kogeldruk enz. nu eenmaal niet in het Europese beeld en trekauto's.
En in Nederland zelf al helemaal niet wat belastingregelgeving, toegankelijkheid op de campings zelf en standplaatsgrootte's betreft.
Met plaatst hier (maar ook in omliggende landen) op elk hoekje van een pad bewust een obstakel om te voorkomen dat je de bocht wat afsnijd met een caravan groter dan gemiddeld.
En de paden op campings zelf zijn ook nauwelijks breed genoeg om zonder takjes van struiken en boompjes te raken langs te kunnen rijden.
De genoemde F 150 doet het kennelijk niet beter dan "redelijk", dus zal er minstens een F 250 meegenomen (of hier aangeschaft) moeten worden om een beetje in verhouding te kunnen blijven.
Echte auto's zie je hier weinig, bovendien halen ze ook de hier gewenste "één op vijftig" niet.
(Een nieuwe achtcilinder Mustang kost hierdoor aan "strafport" gigantisch veel meer dan het zespittertje bijvoorbeeld)
Vergeet ook niet dat je Nederland van oost naar west bijna op de fiets kunt doen zonder te hoeven overnachten....


Tijs antwoordt op 20 September 2015 om 13:24:

@Louis: vergeet niet dat er ook een hoop campings zijn die niet aan dat soort straatjes en hoekjes doen. Je zult inderdaad niet overal kunnen komen maar ik heb al genoeg leuke en ruime campings gezien waar die Airstream met een busje of die Ford F150 prima terecht kunnen.

Het zal dus vooral op de technische haalbaarheid neerkomen of die combi hier rijdbaar te maken is.


Quirien antwoordt op 20 September 2015 om 18:39:

Inderdaad Thijs, dit jaar diverse gehad en zo ook nu een plaats van 15,5 breed x 10.mtr. diep en een heleboel ruimte er omheen.

Echter, vraag niet hoe er soms juist naar dit soort campings er heen te komen met zeer smalle weggetjes en allerlei opstakels en maar bidden dat je niets tegen komt. Soms ook nog met een 120 graden afslag met sloot erlangs.
En of dat met een Airstream zal lukken, ik denk het niet. De spoeling voor campings met dit soort caravans en een flinke trekker ervoor wordt dan wel heel klein.


Linda antwoordt op 21 September 2015 om 17:43:

We zijn niet zo bang voor het importeren van de airstream zelf, dat komt op de 1 of andere manier wel in orde nadat we de nodige aanpassingen gedaan hebben. Het is meer de vraag welke auto we ervoor moeten zetten en of we toch onze pick up moeten meenemen. Onze Ford F150 doet het prima voor de Airstream ook al zou een iets zwaardere het beter doen. Maar we rijden met deze combinatie regelmatig door de bergen en af en toe ook door steile stukken. We merken het dan wel op de remmen maar we hebben daar een brake controller voor in de auto zelf. De Airstream zelf trekt geweldig achter de auto en we rijden er met gemak 110-120 km per uur mee en ze blijft er solide achter hangen, ook naar beneden. Misschien niet in de Alpen maar we mogen in Europa helaas toch niet zo snel….

En ja, de kleine straatjes in Europa zullen misschien af en toe lastig zijn en ook niet alle campings zijn geschikt, but so be it. De draaicirkel van de Airstream valt mee , de wielen zitten aardig in het midden en we hebben nog niet veel moeite gehad met kleine, rare plekjes. We zoeken de andere campings wel op en als ze ons in dat hoekje stoppen, vind ik het ook prima, lekker weg van de drukte en de nieuwsgierige mensen. We rijden regelmatig de bergen in op gravel roads en ook daar is het soms aardig manouvreren. We staan dan aan een klein meertje in ons eentje en vinden het heerlijk. Kayak op het water, vuurtje stoken en heerlijk worstjes roosteren en daarna de marshmellows.

Vroeger hadden wij een Mercedes bus die we gebruikten voor motocross wedstrijden maar die ook omgebouwd was als een campertje. Dat zag er natuurlijk niet zo normaal uit als een auto met een caravan en dan een stel erin die begin 20 waren…. Wij werden regelmatig geweigerd of op een hoekje staan waar niemand anders wilde….. We zijn dus wel wat gewend!

De grootte vraag is dus inderdaad of we onze pick up gewoon lekker hier kunnen laten en in NL een andere auto ervoor kunnen kopen. Dat die veel gaat verbruiken dat is logisch maar dat is het ons wel waard. We willen de Airstream eigenlijk niet verkopen of inruilen voor iets anders.

Menno, ik weet niet precise hoeveel kogeldruk onze Airstream heeft maar het is zeker rond de 200.

Tijs, bedankt voor de tip van een Ford transit of de Transporter. Mijn man zat hier ook naar iets dergelijks te kijken mocht hij zijn pick-up kwijt willen maar ik weet eigenlijk niet wat er uitgekomen is. Ik ga even verder googelen.


Kees antwoordt op 21 September 2015 om 18:17:

Het is duidelijk dat je je het e.e.a. niet goed realiseert en bepaalde zaken bagatelliseert.
Je bent natuurlijk vrij om gegeven adviezen in de wind te slaan maar blijf wel nadenken. Je moet je eens afvragen waarom er hier zo verdomd weinig van die dingen rondrijden.
Duidelijk is ook dat je verliefd bent op dat ding en de dingen die je ermee kan doen maar we leven hier wel in een ander werelddeel. Ook hier kan je plezier beleven met een caravan en dat veel goedkoper dan wat jij van plan bent.
Overigens hebben onze caravans een draaicirkel van 0 meter en zitten de wielen ook ongeveer in het midden.
Ook een transporter of een transit hebben 'slechts' een kogeldruk van max. 150kg en dat is voor de Airstream met 200/300kg nog steeds onvoldoende.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 21 September 2015 om 19:18:

Natuurlijk is een Amerikaans product heel onhandig in Europa, maar wel heel erg leuk!
In de Eu hebben we
- 230v ipv 110 volt
- andere stekkers
- gasfles aansluiting past ook niet
- stortputten voor de wc hebben de meeste campings niet
En de al genoemde andere remmen, diameters van de kogel, hulpkoppeling aansluiting en verlichting.
Toch zou ik hem wel meenemen en desnoods gebruik je hem als stacaravan.
Ik weet niet hoe lang je je auto/caravan op Amerikaans kenteken kan houden (ik dacht 6 maanden) maar dan kan je er zeker nog van genieten als je ook je auto mee neemt.


Louis antwoordt op 21 September 2015 om 20:45:

Aan een meertje...kayak op het water...vuurtje.
Je weet dus helemaal hoe het moet.
Maar dan komt er aan deze kant van de oceaan een onaangename verassing.
Of je kunt niet bij dat water komen....óf alleen via een te huren route of ruimte.
En alleen zul je er genietend van de ondergaande zon niet zijn.
Dat word dus Schotland, de noordelijke landen enz.
Maar deze vrijheid in of nabij het vaste land van Nederland, maar ook in landen als Oostenrijk of Zwitserland...ik heb het niet echt kunnen vinden.
Bijna overal afrasteringen of stopverboden zodat je geleid als een vis in een commerciéle fuik terecht komt waar de idyllische gedachte al snel letterlijk verwatert.
Het echt vrije kamperen is hier nu eenmaal zeldzaam mogelijk.
Maar : Succes gewenst, ook met de praktische zaken, ik zie zulk mooi spul graag dus kom maar op .


Linda antwoordt op 23 September 2015 om 01:42:

Ik weet dat het niet het meest praktische is en dat het stukken goedkoper kan en dat zeker het kamperen anders is in Nederland en Europa. Ben ik naief? Misschien, maar ik ben ook positief ingesteld en dat er voor de meeste problemen wel een oplossing te vinden is. Ik heb intussen ook geleerd in de jaren dat ik weg ben uit Nederland, dat het niet alleen daar om gaat en dat andere dingen belangrijker zijn. Ik heb door mijn 10 jaar in het buitenland een totaal andere kijk gekregen op heel veel dingen en dat bevalt me prima.
Ja, ik hou van mijn Airstream en als ik al mijn dromen zou kunnen waarmaken, staat die Airstream op een stukje ongerept bos, aan een meertje met vlakbij een leuke, gezellige Europese stad. En ik weet dat de mogelijkheid dat die droom uitkomt, aardig gering is.

Als we terug verhuizen naar Nederland, gaat de Airsream mee, of het nu kamperen wordt, of een rollende showroom, een patatzaak of lekker achterin de tuin.
Maar dat er iets voor moet om het ding te trekken is duidelijk en daar ben ik naar op zoek.

Op de site van Ford en VW ben ik nog niet veel wijzer geworden hoe het staat met het trekvermogen. Op de Amerikaanse Ford site is het heel duidelijk en zijn er voldoende transporters die het kunnen trekken. Maar ja, dat zijn de Amerikaanse versies en niet op de Europese markt te vinden. Zover ik weet......

Misschien toch maar hier blijven. Ook een niet verkeerde oplossing.


@3 antwoordt op 23 September 2015 om 07:54:

Het trekvermogen is niet het probleem wel de S-waarde (max. kogeldruk)
In die 10 jaar is het maatschappelijk leven hier wel enigzins veranderd Linda. De zo geroemde vrijheid is niet langer en zeker niet vergelijkbaar met waar jij je de laatste decennia hebt bevonden. De caravan in je eigen tuin zetten is een utopie, dat mag gewoon niet. Je kunt hem drie dagen voor de deur parkeren en dan moet hij weg zijn. Elke gemeente kent zo'n APV.
Met jouw inmiddels veranderde kijk op dingen zul je in Nederland van een koude kermis terugkomen. Letterlijk alles heeft men hier in regeltjes en wetten vastgelegd.
Zo komt het hier regelmatig voor dat men in de tweede kamer debatteert over zaken die de burger tot diep in zijn prive leven treft. De laatste anderhalve decennia zijn de debatten van inhoudelijke saaiheid overgegaan naar vaak onrespectvolle populistische schreeuwpartijen om onpopulaire maatregelen met de waan van de dag erdoor te jagen. Als je hier in Nederland een kind een pedagogisch verantwoorde draai om de oren geeft loop je het risico opgebracht te worden, ook je eigen kind. De overheid stimuleert klikgedrag, het aangeven van je medeburger. Bijna elke aanslag wordt gemotiveerd gebruik om de rechten van de burger aan te tasten. Privacy moet wijken voor het dienen van het algemeen belang. In geen land ter wereld wordt zoveel afgeluisterd als hier.
De koude oorlog is dan voorbij maar de controle van de burger is daarmee niet afgenomen, integendeel.


Linda antwoordt op 23 September 2015 om 20:29:

Intussen is mijn vraag jammergenoeg niet echt beantwoord behalve goede adviezen over kogeldruk en het veranderen van bepaalde zaken aan de caravan zelf. Blijkbaar is het moeilijk om een Europese auto te vinden die de Airstream kan trekken. Ik trek dan ook maar de conclusie dat wij toch de pick-up moeten meenemen en kijken hoe we die hier goedgekeurd kunnen krijgen.

En ja, ik ben me er heel goed van bewust dat Nederland is verandert in de tijd dat wij weg zijn. Maar ik hoor hier ook een aantal opmerkingen en adviezen over de kleinste details en wat minder goed is in Nederland die typisch zijn voor Nederland. En volgens mij is Nederland verandert, omdat er mensen wonen die altijd op de kleine details letten en omdat er veel gezeurd wordt over alles! Als we daar nu allemaal eens mee stoppen, zal het ook in de politiek minder belangrijk zijn en wie weet wordt er weer over de grotere zaken gediscussieerd.
Nederland zeurt enorm en denkt dat het zo slecht gaat, maar iedereen mag in z'n handjes knijpen om te mogen wonen in zo'n sociaal land. Het sociale stelsen met de vangnetten, is bijna nergens anders te vinden en toch wordt er gezeurd. WW uitkering, goede AOW regeling, arbeidsongeschiktheid, sociale bijstand..... WOW !


PieteR antwoordt op 23 September 2015 om 20:42:

Linda, je hebt absoluut gelijk, we hebben het hier veel beter dan we ons doorgaans realiseren!

De mensen die het over de kogeldruk hebben, hebben echter ook gelijk: die twee ton kan wel getrokken worden, maar een auto vinden die daarbij minstens 125 kilo kogeldruk mag hebben zal heel wat zoekwerk vergen.

Veel succes gewenst!


Linda antwoordt op 24 September 2015 om 00:22:

Dank je PieteR. Ik verwijs dan ook naar de goede adviezen die ik me niet realiseerde zoals de kogeldruk en bedankt iedereen daarvoor. Met zulke adviezen kan ik verder kijken en de rest komt vanzelf en de enige die zich daar druk over moet maken en nadenken, dat zijn wij zelf.


Louis antwoordt op 24 September 2015 om 10:39:

Linda, alle problemen in één keer opgelost en tóch een echte airstream !
Marktplaats.nl advertentienummer a1034931773.
Hoef je alleen je koffers nog mee te nemen deze kant op.


Linda antwoordt op 24 September 2015 om 17:59:

Dank je Louis! Dat is een leuke!
Heb ze hier wel rond zien rijden maar niet veel. Zo heb ik inderdaad alles in 1 keer; een huis, auto en een camper.


Michiel antwoordt op 25 September 2015 om 08:55:

Heb je al aan een land rover defender gedacht? Die mag 250 kg kogeldruk hebben meen ik. Niet heel comfortabel, maar wel een leuke combinatie vind ik.


Linda antwoordt op 29 September 2015 om 17:11:

Ik zag de auto voorbij komen als 1 van de betere voor grotere caravans. Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar wel een heel erg dure. Misschien moeten we tzt hier even rondkijken want over het algemeen zijn de auto's hier goedkoper. En wanneer we ze zelf 6 maanden of 1 jaar in bezit hebben, kunnen we de auto gratis NL invoeren.


Defries antwoordt op 29 September 2015 om 22:19:

Hoi Linda,

BMW X5.
Kogeldruk geen probleem, max aanhangerlast 3500kg, perfect overzicht en qua rijeigenschappen de maatstaf in zijn klasse.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 29 September 2015 om 22:37:

Maximaal 150 kg kogeldruk op een X5. Das niet genoeg voor een Amerikaanse Airstream.


Jasper antwoordt op 30 September 2015 om 14:37:

Niet echt de voordeligste optie, maar toch;
https://instagram.com/p/8PedyKI0Dd/

Met hoog eigen gewicht en gigantisch koppel vast een super caravantrekker! Jammer dat je waarschijnlijk blijft laden onderweg..


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 30 September 2015 om 15:03:

Zeker een mooie caravantrekker!

Tesla wist mij dit voorjaar al te vertellen dat ze werken aan een Towcar voor RV's. En ach...dat laden gaat best snel tegenwoordig, net zo snel als het zetten en drinken van een kopje koffie elke 200 km. Laadpunten is nu (nog) meer een probleem.


Linda antwoordt op 30 September 2015 om 21:00:

Dat zijn hele mooie auto's! Ik heb hier nog even gekeken naar de kogeldruk, maar ik kan alleen maar tongue weight vinden als equivalent. Ik heb het idee dat dat niet helemaal hetzelfde is en wanneer ik google op Airstream International tongue weight, heb ik nog geen succes.

Wel vond ik dit op een Airstream forum en dit is de manier waarop wij ook onze trekhaak hebben en daarmee de verbinding van de Airstream naar de truck:

Q: Are there ways to make a trailer more secure?
A: By the use of sway control and load distributing hitches from such manufactures as Reese, Hensley and Pull-Rite. They bolt or weld onto your trailers tongue, and secure into your hitch receiver, providing additional linkage between you your tow vehicle and trailer. In the case of the sway control, it acts as a shock absorber to any sway or fish-tail tendencies that might occur. Load distributing hitches, on the other hand are usually complex mechanisms involving link arms. Their main purpose is to decrease the single point of contract hinging effect between the trailer and vehicle – making the two almost like one chassis. This will distribute the trailer tongue weight to a point forward on the tow vehicle, reducing rear end sag and increasing stability. Some complex units (expensive) combine both features.


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 30 September 2015 om 21:18:

Ja, tongue weight of tow ball limit zijn allemaal hetzelfde. Hier vind je een overzicht van de Airsteams:
http://www.airstream.com/wp-content/uploads/2014/02/Trailer-Motorhome-Weights.pdf

Een weight-distributing hitch is in Europa niet gebruikelijk en misschien wel niet toegestaan.


Linda antwoordt op 01 October 2015 om 23:27:

Dat overzicht heb ik maar ik wist niet precies welke waardes ik moet kijken. Voor onze Airstream staat 480 (!).
Ik zal een keer onderzoeken of we een weight-distribution hitch kunnen gebruiken hier of niet, maar eerst moet ik de boel klaarmaken want wij gaan dit weekend kamperen! Het schijnt mooi weer te worden. Dus zoals in een eerdere post: kayaks in de bak, fietsen achterin, hout mee voor een vuurtje, marshmellows en een smokie, mooi plekje aan een meer...... Done!


hans antwoordt op 15 November 2015 om 20:58:

Hi Linda,

De Ford F150 is ook hier in NL een prima auto om je Airstream te trekken. Voordeel is dat het een pick-up is (dus grijs kenteken) en de aanschaf en motorrijtuigenbelasting relatief voordelig is dan iedere alternatieve auto met die prestaties in "geel" kenteken. Of het voordelig is om je eigen F150 met de huidige eco tax wetgeving voordeliger is dan hier een reeds geimporteerde F150 kopen zul je even moeten uitzoeken.
Zelf rij ik in een Ford Excursion (=F250 op geel kenteken). Kost wat ...... maar een hobby en rijplezier mag wat kosten....hahahah.

Succes, ben benieuwd hoe je zoektocht eindigt.....


jean claude antwoordt op 24 January 2016 om 20:20:

misschien wat laat ? Wij rijden een caravan 1750kg en een Dodge Ram 1500, geen probleem met de kogeldruk en trekvermogen.


Kees antwoordt op 25 January 2016 om 01:04:

Is dat ook een Airstream Jean claude?


Benny antwoordt op 18 November 2016 om 23:11:

Hallo,
Waarschijnlijk is je probleem ondertussen al lang opgelost.
Ben toch benieuwd hoe het is opgelost
mvg.
Benny


Daniel antwoordt op 19 November 2016 om 07:27:

Beste ,
Ik zou niet twijfelen en alles invoeren !!!!
Indien de ford in goede staat is, In Europa rijden er ook veel F150 F250 ( op lpg) Tenzij je dit nieuw kan aankopen in Nederland.Want deze wagens in 2 de hands is een gok .!!!!
Dan zoeken naar camping waar het kan en of een mover want een caravan van slechts 1300 kg verplaatsje ook niet manueel op een natte grasmat.
groetjes laat weten wat het geworden is


Danny briers antwoordt op 02 February 2019 om 16:59:

Mijn airstream landyacht van 1954 is aangekomen bij marlog
Heb in amerika vergeten te kijken naar het aahangpunt
Moet ik een 50 x50 bol hebben of een insteekpen
En zou het lukken met mijn grote bestelbus


jadatis antwoordt op 05 April 2019 om 17:42:

Airstream is dacht ik Amerikaans, en daar is verplicht 10% tot 15% op de trekhaak.
Dus gesteld MTM GAWR 3000 kg , dan moet er minimaal 300 kg op trekhaak.
Dan verval je al in de ( geimporteerde) Amerikaanse bakken.
Dus mogelijk is het verstandig om ook je auto mee te nemen.
En dan hoort daar hoog brandstofverbruik bij.

Waarsch ST banden , maar hier kunnen er ook C- banden evt in " for trailer use only" onder .

Als het allemaal doorgaat , kan ik je voor de banden en bandendruk verder helpen


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 05 April 2019 om 17:49:

Ik zie de (oude) vraag nu pas maar een originele Amerikaanse kogelkoppeling heeft een andere maat dan de Europese en natuurlijk andere verlichtingsstekkers. En een remsysteem dat vaak een controler nodig heeft in de auto. Dus behalve de hoge kogeldrukken kan je niet zo met een Amerikaanse trailer de weg op achter een Europese auto.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Hulpvering

Hulpvering kan het rijcomfort met een caravan enorm verbeteren. Hoe komt dat en welke mogelijkheden zijn er?

B of BE-rijbewijs?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

© 2004-2019 Caravantrekker