Caravantrekker.nl

Wiellager

Elliot vraagt op 13 oktober 2015:

Hoe lang is de te verwachten levensduur in km van caravan wiellagers bij normaal gebruik en onderhoud.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kees antwoordt op 13 oktober 2015:

Levenslang.


Michiel antwoordt op 13 oktober 2015:

Bij normaal gebruik kan een wiellager makkelijk dertig jaar mee gaan. Langer dus dan de levensduur van de meeste caravans.

Schade aan lagers ontstaat vaker door verkeerd onderhoud dan door slijtage. Meestal door met geweld demonteren en weer monteren van de naven voor inspectie van de remmen.

MV


Elliot antwoordt op 14 oktober 2015:

@ Michiel, onze caravan is nieuw geleverd maart 2011.
Hij wordt buiten de BOVAG onderhoudsbeurt jaarlijks voor onderhoudsinspectie bij de dealer gebracht.
Ik controleer meermaals tijdens de vakantietrip(s) de bandenspanning, temperatuur en staat van de banden.
Nu "blijkt" dat buiten "canvasbreuk" aan de banden ook de lagers stuk waren!
De caravan heeft geen 16000km op de teller staan.
Buiten bovenstaande controles letten wij zorgvuldig op de belading.
Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat mijn dealer me een oor aannaait.


Quirien antwoordt op 14 oktober 2015:

Elliot zoek eens in de zoekmachine onder wiellagers of caravan wiellagers, je krijg dan diverse draadjes waar al heel veel is gezegd over dit probleem.


Dick antwoordt op 14 oktober 2015:

het rijden door een behoorlijk gat over of tegen een stoeprand kan al voldoende zijn om een defect lager te krijgen. ook het met iets teveel kracht monteren of demonteren ,zoals omschreven kan voldoende zijn. vaak is de oorzaak moeilijk te achterhalen. mij gebeurde hetzelfde 200 km nadat de caravan een servicebeurt heeft gehadt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2015:

Bewijzen is lastig maar geen onderhoud is soms beter dan slecht onderhoud 😉


elliot antwoordt op 14 oktober 2015:

Ik wil best wel mijn dealer geloven hoor, ze argumenteren "Als Bovag onderhoudsbedrijf zijn wij dit verplicht" en "dit wordt enkel in het kader van uw veiligheid gedaan. Dit om grotere problemen onderweg te voorkomen"
Daar heb ik zeker oren naar, dat is ook de reden dat ik jaarlijks onze caravan laat onderhouden.
Maar ik vindt het kras dat, een halfuurtje voor ik de caravan bij de dealer achterliet zelf nog de banden heb gecontroleerd, en dat er geen geluid van de lagers te horen was. Ik weet dat we geen stoepranden hebben genomen of iets dergelijk.Je wordt voor een voldongen feit gesteld, rechter en partij situatie, zonder even een foto of zo toe gemaild te krijgen.
Wat er ook van zij, ik denk dat men op z'n minst kan stellen dat er wat schort aan de kwaliteit van de onderdelen, indien het normaal gebruik en /of de manier van onderhoud niet de oorzaak zijn, waar ik dan maar vanuit ga.
Zaterdag halen we de caravan op, de dealer mag er zeker van zijn dat ik op een en ander wat gaan doorvragen.


Kees antwoordt op 15 oktober 2015:

Wat zijn zij verplicht dan?
Hoe heb jij de banden en de lagers gecontroleerd voordat je de caravan achterliet?
Waarin schiet de kwaliteit van de band tekort als er een canvasbreuk is ontstaan?
Zou het niet mogelijk zijn dat de canvasbreuk van de buitenzijde niet zichtbaar is en zich aan de binnenkant onder de caravan bevindt?
En is het dan voorstelbaar dat wanneer de band iets heeft geraakt dat dit ook zijn weerslag op de lagering heeft gehad?
Wat was de reactie van de dealer toen jij je ongeloof over de geconstateerde zaken kenbaar maakte omdat jij zelf de boel nog hebt gecontroleerd en alles in orde was?


fransvb antwoordt op 15 oktober 2015:

Deze discussie heeft alles te maken met vertrouwen.
Vertrouw je de dealer wat hij zegt? maar ook hoe tranparant is de dealer/onderhoudsbedrijf naar de klant en vertelt hij hem een eerlijk verhaal.


beverwijk antwoordt op 15 oktober 2015:

Niets bijzonders ook mij werd verteld dat wiellagers wel 30 jaar meegaan,wat blijkt na 10 jaar gebruik 2 keer nieuwe lagers oorzaak dealerpraat u rijdt veel en slecht wegdek!!!!
Daar ga je , volgens mij id de echte schuldige ALKO!!!
De kwaliteit van de lagers is ver onder pijl maar je betaalt toch wel onder protest


karel antwoordt op 15 oktober 2015:

Ik heb met mijn sprite van 1999 nu zo n 140.000km gereden Daarin zijn zeker al 4 alko lagers vervangen maar nooit 2 tegelijk. Ik ben er enkele malen bij geweest en heb zelf het geluid van een defect lager gehoord. De montage van de lagers kan ook effect op de levensduur hebben . Remtrommel met lager er in is niet eens veel duurden dan een los lager dat voorkomt het risico van slecht inpersen .
Overigens controleer ik zelf altijd voor en na vertrek banden , remmen en lagers.


beverwijk antwoordt op 15 oktober 2015:

Ik heb ook een Sprite Karel, zeker een typische Sprite kwaal
daar kan ik wel een boek overschrijven


joswal antwoordt op 15 oktober 2015:

Beste, waarom gaan CVN wiellagers blijkbaar sneller stuk dan PA wiellagers hoewel de meeste PA's veel meer km maken dan de meeste CVN's? Is dit omwille van verschil in type en kwaliteit? Waarom dan geen PA lagers onder de CVN?


Bob antwoordt op 15 oktober 2015:

Hoe kan je zelf lagers en remmen controleren?


Roger antwoordt op 15 oktober 2015:

Heb 25 jaar met een Chateau cantara 938 gereden. Om de drie a vier deed ik mijn cv bij de dealer binnen. Ik kan mij niet herinneren dat er lager vervangen werd. Normaal moet een lager twee a driehonderd duizend km meegaan. Niet met een hamer inkloppen zoals ik eens gezien in een bekende garage van auto 's. De meeste jongeren kennen de echte scholing niet meer.


Gerrie antwoordt op 15 oktober 2015:

Zouden de wiellagers ook niet extra te lijden hebben van het rijden in de bergen. Door warm/heet worden van de remmen bij berg af,zal het vet uit de lagers lopen.


Karel antwoordt op 15 oktober 2015:

Vraag van Bob :Hoe kan je zelf lagers en remmen controleren?
Wiel opkrikken en in de rijrichting draaien , het wiel moet vrij draaien ,je mag dan geen brommend of zoemend geluid horen . Soms hoor je een licht tikkend /krassend geluid dat is van de remvoeringen dat mag.
Trek daarna de remhandle aan en controleer of het wiel in stand 2 of 3 helemaal vast staat .
De veerbus voor op de remstang moet bij niet aangetrokken rem een speling van ca 1 mm hebben .


Kees antwoordt op 16 oktober 2015:

Karel schreef: Vraag van Bob :Hoe kan je zelf lagers en remmen controleren?
Wiel opkrikken en in de rijrichting draaien, ...


Ik heb ook nog wat vragen uitstaan bij Elliot maar ben bang dat we mooit meer wat van hem horen.
Ook deze vraag en vraag mij af of Elliot een halfuur voordat hij de wagen bij de garage achterliet de boel op staat te krikken?
Hoogst waarschijnlijk een keer stevig op de rem getrapt en dat was het dan. De meesten weten best wel dat er een krik aan te pas komt bij een behoorlijke controle.
De vraag HOE hij de remmen heeft gecontroleerd is daarom ook logisch.


louis antwoordt op 18 oktober 2015:

Goede lagers die heel lang mee kunnen gaan zijn er meer dan genoeg.
Het internet staat vól met gedetailleerde gegevens.
Nu nog weer eens mensen in de gevelbordjesbedrijven, die er niet smoezen verzinnend over zemelen, maar hun mond houden en gewoon ouderwets goed vakmanschap tonen zoals het hoort...
(Stel je toch eens voor dat het met de vele tonnen kostende en zwaar belaste grondverzetmachines die honderden euro's per uur kosten óók zo'n geleuter was over lagertjes...dat werd oorlog tussen gebruiker en leverancier bij stilstand hierdoor)




elliot antwoordt op 19 oktober 2015:

We zijn de caravan bij de dealer gaan ophalen.
De banden en lagers hadden ze voor me opzij gehouden.
Aan de banden was eigenlijk niets te zien buiten lichte slijtage aan een van de buitenzijden van het loopvlak.(weet dat ik de spanning en temperatuur regelmatig controleer en netjes op de voorgeschreven 4.5 bar hou, heb daarvoor een Mannesmann compressor in de wagen)
Net zomin was er iets verdacht te bespeuren aan de binnenzijde van de band.
Als de banden onder druk stonden was er volgens de dealer een welving te constateren die op canvasbreuk duid...
Op mijn vraag ofdat ze de sporing hadden gecontroleerd, was het antwoord dat ze daarvoor niet waren uitgerust.
Vermits de banden volgend jaar zes jaar oud werden, liet ik het daar maar bij.
De lagers waren nog niet "stuk" maar lekten beide vet en ze zijn daarom om erger te voorkomen vervangen.
Tegen deze werkwijze heb ik niets op tegen, echter vindt ik dat de lagers, misschien niet levenslang zoals Kees het stelt, maar toch wat langer dan 15 à 16000km mogen uitzingen.
De dealer zei me dat hij al bij caravans van nog maar twee jaar oud al de lagers had moeten vervangen.
Als ik stelde dat dit toch wel heel snel was en iets zegt over de kwaliteit van de lagers waren we het over dat punt eens.
Maar ik heb mijn les geleerd, net als met mijn wagen heb ik nu de regel toegepast, dat indien ze bij de onderhoudsbeurt iets cruciaal dienen te vervangen me eerst te contacteren.
Men heeft nu op eigen initiatief terug Kargomax st 6000 gemonteerd,ik had liever Continental Vanco's gehad, de dealer zei me dat die aan de prijs zijn, waarop ik hem antwoordde dat ik bij mijn bandenboer precies dezelfde prijs betaalde dan bij hem de Kargomax.
De lagers blijken SKF lagers te zijn, toen ik vroeg of die geen beter kwaliteit lager hadden was het antwoord dat er maar een type voor onze caravan bestond....
Tja, nu wijzer voor volgende keer
Iedereen bedankt voor zijn reactie


Kees antwoordt op 19 oktober 2015:

Banden voor een caravan liggen gevoelig dat weet iedere dealer. Raar dat de dealer zomaar op eigen houtje zaken vervangt. Hij zou eens in de leer moeten gaan bij de autobranche. Wanneer je daar een ruitewisser zonder accoord vervangt kan je hem er weer afhalen.
Met deze praktijk heeft hij jou, Elliot onnodig kritisch gemaakt en zoniet het vertrouwen beschaamt.


Beverwijk antwoordt op 19 oktober 2015:

Net mijn caravan op gehaald nieuwe banden beslist geen KARGOMAX
weer na ong 2jaar versleten en voor de derde maal nieuwe lagers nu deze keer van betere kwaliteit dan Alko, ik geloof dat ze van Knott zijn Volgens onderhoudsbedrijf zijn er meer problemen met Alko lagers!!! Hij monteert ze NIET meer , In de KCK stond een artikel van RDW en ANWB over de slechte ervaringen met Kargomax,dan begrijp ik niet dat ze nog gemonteerd worden


Elliot antwoordt op 19 oktober 2015:

O ja was ik nog vergeten te vermelden, volgens de dealer zou mover gebruik ook eventueel voor bandenschade kunnen zorgen.
Gek dat hij me daarvoor niet gewaarschuwd had voor hij die onder onze caravan had gemonteerd, te gek voor woorden, heb ik hem ook gezegd, het is niet dat je een ballet van pirouette's 30 minuten lang opvoert met je mover en caravan. Aankomen op de plaats afkoppelen en hooguit 5 minuten moveren.
Overigens, @ beverwijk, Knott maakt enkel remmen en assen, Al-KO maakt ook niet z'n eigen lagers, die komen van fabrikanten zoals het Zweedse SKF het Duitse FAG enz.
Ik heb de lagers 42€ P/stuk betaald ik had er liever van 80€ gehad maar dan met de wetenschap of garantie dat die het leven van de caravan zouden mee gaan.
Ik dacht overigens ergens op de ANWB site gelezen te hebben dat AL-KO beweert dat de lagers een levensduur tot 400.000km?
Lagers en banden die "slechts" meelopen, zouden een veel korte levensduur hebben dan banden en lagers die tractie te verduren krijgen, kom nou, na 38 jaar en meer dan 1.000.000km onder de kiezen heb ik twee lekke banden gehad, en één lager stuk, dat was bij een Renault 17 Gordini (die lager) met flink wat km op de teller.


Kees antwoordt op 19 oktober 2015:

Nou, 'slechts meelopen' zou ik zo niet durven stellen!
Als we alleen al het gewicht per wiel beschouwen is dat natuurlijk niet mis. Een gemiddelde caravan van 1500kg (wanneer netjes beladen) verdeeld over twee wielen is dan 750kg per wiel tegenover een auto van dezelfde massa over vier wielen. De statische belasting is dus al twee keer zo hoog.
Daarnaast zitten er trommelremmen op die slecht met hun warmte omgaan in vergelijk met een auto met schijfremmen die de warmte zeer goed kwijt kan.
Een niet te onderschatten bijkomend euvel is de reminspectie's bij de onderhoudsbeurt. De trommels worden er veelal met een hamer afgeslagen ipv een trekker. Dit is funest voor de lagers en verkort de levensduur aanzienlijk.
Ik durf de stelling aan dat minmaal voor een derde de oorzaak van het vervangen van het lager te vinden is in de werkplaats.


Beverwijk antwoordt op 19 oktober 2015:

Je hebt gelijk wat de lagers betreft die zijn niet Alko maar waarsch. van SKF kosten 65 euro per stuk ex. montage en btw!!
Ze gaan beslist niet stuk van movers verzekerde de dealer mij ook de banden slijtage maar de caravan spoort niet helemaal goed denkt hij dat komt van de torsievering???
Dus nu maxxis banden en goed controleren wat er gaat gebeuren de volgende 2 jaar


Gerrie antwoordt op 19 oktober 2015:

De dealer noemt als reden voor het vervangen van de wiellagers dat het vet er uit liep. Wees blij dat hij ze vervangen heeft want lagers kunnen niet zonder vet. Mogelijk de remmen toch erg heet gehad en ja dan kookt het vet eruit. Misschien direct een goede waarschuwing voor de mensen die deze zomer weer met (bloed) hete remmen van de berg zijn gekomen. Lijkt mij een goede reden om de dealer even te vragen of hij de lagertjes wil controleren zodat men bij een volgende keer gebruik geen scheef wiel onder de caravan heeft doordat een lager helemaal stuk is gelopen.
Dat is zo fijn op de vluchtstrook langs de autobaan.


RobD antwoordt op 19 oktober 2015:

Tja, we horen graag wat we graag willen horen. En de dealer praat de klant wel naar zijn bekkie😇. " Goh meneer, we vervangen zoveel banden en lagers, de kwaliteit is beneden alle peil de laatste jaren, en weet U, het word alleen maar erger. U bent echt geen uitzondering hoor." En daar gaat weer een betalende goedgelovige klant die niet vraagt naar de vervangen onderdelen en ze meeneemt. Een oud setje lagers bij de dealer kan vele klanten overtuigen. Bovag of niet, heilig is er niet een. Vertrouwen is goed, controleren is beter.


Houtman antwoordt op 19 oktober 2015:

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten....


Hennie antwoordt op 20 oktober 2015:

Vertrouwen is natuurlijk goed....als na enige tijd blijkt dat het terecht is. Wees kritisch en alert als klant!
Een dealer is geen filantropische instelling en linksom of rechtsom wil men zijn doelstellingen halen. Hoewel ik ook vind dat controle vaak beter is dan vertrouwen, denk niet dat met tonen van oude onderdelen je de controle sluitend hebt. Er kunnen veel oude onderdelen bij de dealer liggen.


fransvb antwoordt op 20 oktober 2015:

Als de wiellagers vervangen zouden moeten worden zou je de dealer kunnen vragen om e.e.a te documenteren met een filmpje. Maar ja dat zijn weer extra werkzaamheden en dus weer een nieuwe inkomstenbron.
Kortom het blijft een kwestie van vertrouwen en van de dealer eerlijkheid.
Vertrouwen heb je nml zo beschaamd en dan ben je als dealer verder van huis, want negatieve verhalen op verjaardagen doen het beter als positieve verhalen.


Bob antwoordt op 20 oktober 2015:

Onlangs mijn "nieuwe" antieke caravan bij een dealer gebracht. We werden keurig op de hoogte gehouden van de gang van zaken als remvoeringen, trekstang, koppeling. De onderdelen die vervangen zijn waren keurig bewaard. Nu kan je wel zeggen dat deze onderdelen bij een volgende reparatie aan een andere klant getoond worden, maar dan is het vertrouwen wel hopeloos zoek. Wat getoond werd klopte met het verhaal. Nu was het wel zo dat ik bij een kleinere dealer was omdat ik de balen krijg van zo'n enorme firma als P. in HHW. Hier kwam de monteur enthousiast vertellen wat er allemaal gedaan was. Dus ..... bij de volgende controle beurt weer naar hun.


fransvb antwoordt op 20 oktober 2015:

Bob, en dat heet nu "klantenbinding" vertrouwen door de de klant en vertrouwen wekken door de dealer.
Ooit had ik een Volvo 343 dus lang geleden. op de grote beurt faktuur van de Volvo dealer stond: lagers wielen op en afstellen, op dezelfde dag na 150 km moest ik stoppen omdat de lagers kapot waren!!!!!
Jk ben destijds belazerd waar ik zelf bij was!!!


Louis antwoordt op 20 oktober 2015:

Juist Bob, dat is de grote kunst vandaag de dag....een bedrijf vinden dat nog met het werk begaan is, en de klant wil houden door buiten er wat aan te willen verdienen óók eerlijk spel speelt en degelijk werkt .
Voor niets gaat de zon op en mag je natuurlijk niet verwachten, maar zó wast de ene hand de andere en bent beiden tevreden.
En de klant gaat niet eens meer "shoppen", dus het bedrijf heeft er een vaste inkomstenbron bij .


Bob antwoordt op 20 oktober 2015:

Het leuke was dat de caravan ouder is dan de dol enthousiaste monteur. Hij zei dat hij het een heel leuke klus vond.


Kees antwoordt op 20 oktober 2015:

fransvb schreef:
Als de wiellagers vervangen zouden moeten worden zou je de dealer kunnen vragen om e.e.a te documenteren met een filmpje.
Wees niet verbaasd wanneer de dealer bij zulk gebrek aan vertrouwen zegt om zijn deur dan voortaan maar voorbij te gaan.


TheoS antwoordt op 20 oktober 2015:

Is het de grote kunst vandaag de dag een bedrijf te vinden dat nog met het werk begaan is, eerlijk spel speelt en degelijk werkt tegen een redelijke prijs?

Mijn ervaring is dat die er op alle terreinen voldoende zijn. Als je daar een duurzame relatie mee opbouwt, hetgeen van twee kanten moet komen, profiteer je daar beiden van.
Natuurlijk moet je altijd kritisch blijven. Daar horen geen camera's bij, wel vertrouwen. Bedrijven waar camera's nodig zouden zijn, zullen mij echt niet zien.


Houtman antwoordt op 20 oktober 2015:


Quote:
Is het de grote kunst vandaag de dag een bedrijf te vinden dat nog met het werk begaan is, eerlijk spel speelt en degelijk werkt tegen een redelijke prijs?

Mijn ervaring is dat die er op alle terreinen voldoende zijn. Als je daar een duurzame relatie mee opbouwt, hetgeen van twee kanten moet komen, profiteer je daar beiden van.
Natuurlijk moet je altijd kritisch blijven. Daar horen geen camera's bij, wel vertrouwen. Bedrijven waar camera's nodig zouden zijn, zullen mij echt niet zien.

Waar zit de LIKE-knop?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker