Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Dacia duster

Ben vraagt op 17 February 2016 om 12:41:

Wij willen volgend jaar een duster kopen,waarom kraakt men deze wagen zo af?
Op een ander forum begint men meteen over een tiguan ipv een duster?
Ik zelf heb nog nooit een duster langs de kant van de weg gezien met pech,ook in frankrijk niet en daar lopen er toch zat.
Wagens van de Vag groep zie ik met enige regelmaat met pech staan.
Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van een duster geweldig,niet te veel toeters en bellen maar toch een super betrouwbare auto die er ook nog eens leuk uitziet.
Wat is uw mening hierover?
En zijn er inmiddels al wat mensen met ervaring met een duster 1.2 tce?

Mvg,Ben

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Menno (Caravantrekker) antwoordt op 17 February 2016 om 13:35:

waarom kraakt men deze wagen zo af?

Omdat de keuze van een auto hoogst zelden een rationele is maar alles met gevoel en imago te maken heeft. Zo ook het oordeel over een auto die men vaak helemaal niet kent.

M.i. is inderdaad de prijs/kwaliteit verhouding van Dacia helemaal niet slecht, dus al jij je daar prettig bij voelt een goede keuze. Een ander heeft wellicht een beter gevoel bij een Volkswagen Tiguan. Diegene zal dan op zoek gaan naar rationele argumenten om die keuze te verantwoorden. Maar uiteindelijk maak jij zelf uit wat voor jou de beste auto is.


jean antwoordt op 17 February 2016 om 14:35:

Goede keuze, en niets van een ander aantrekken als die het dubbele voor een auto uit willen geven is dat hun keuze.
Ik heb zelf 2 jaar met een Lodgy dci 110 gereden met daar achter een Adria 470 van 1200 kg, en dat naar zuid Italie.
Dat ging probleemloos, ik zou persoonlijk de dci 110 overwegen maar in Holland is dat geloof ik niet zo evident.


Quirien antwoordt op 17 February 2016 om 15:32:

Ik durf er haast niet meer naar te verwijzen maar er staan er een paar bij de gebruikerservaringen.
En Menno heeft de rest eigenlijk al min of meer gezegd wat de invloeden zijn, dus wat let je.

Oh, nog onzeker? Ga er anders eens uitgebreid mee proef rijden en maak een berekening op deze site. Misschien lach je vele en bespaar je wel een heleboel euri's uit.
Succes met je keuze.


Ben antwoordt op 17 February 2016 om 15:52:

Toevallig zojuist een afspraak gemaakt voor een proefrit zaterdag as!!..
Ik verwacht dat het wel goed komt.
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe.

Mvg,Ben


Robertb antwoordt op 17 February 2016 om 17:26:

Wij rijden de Duster diesel 110 pk en zijn erg tevreden. Onlangs heb ik een Renault Megane met de 1.2 TCE en 125 pk gereden. Soepele motor, die evengoed een diesel zou kunnen zijn. Goede trekkracht bij weinig toeren. Was er van onder de indruk. In het land waar wij wonen wordt de 1.2TCE nog niet ingevoerd, maar zou dat de volgende keer best aandurven. Moet wel vermelden dat wij een kleine Eriba Puck hebben.


Robertb antwoordt op 17 February 2016 om 17:30:

Als je duits leest, is er op de volgende site veel informatie te lezen. Op deze site worden geen strukturele ernstige vermeldt. http://www.dustercommunity.de/index.php


patrick antwoordt op 17 February 2016 om 23:44:

ik rij nu 1 jaar met dacia duster 1.5 diesel 4x4.
Ongeveer 4000 km afgelegd met caravan 1350 kg.
Zonder problemen rijd hij elke helling op, vertrek zelf zonder gas te geven .
Heb ook een cursus gevolgd bij Bert, hij stond zelf versteld van de trekkracht van deze auto.
Niet twijfelen maar doen.


fransvb antwoordt op 18 February 2016 om 07:15:

Het merk heeft een suffe naam daarbovenop komt voor deze auto ook nog eens een suffe naam. Dus dubbelop.
Ik moet dan altijd aan poetsmiddelen denken.
Misschien dat we daarom dit merk wat meer links laten liggen.
Dacia Buster klinkt al heel anders.........
Hebben jullie ideeen voor een stoere naam voor dit merk en auto?


Quirien antwoordt op 18 February 2016 om 10:12:

Heel veel campeerders voelen zich op de een of andere manier op bepaalde tijden op de camping in de "duster" enorm (veilig) thuis, dus er wordt meer gebruik van gemaakt dan dat we denken.(smiley)

Maar even serieus, ik heb ook wel meer testen gelezen en meestal verrast deze auto een ieder in positieve zin.Bij Caravantrekker staat ook een test.
Tja, die naam, ach, misschien juist daarom kent iedereen hem, dus toch een goede marketing zet?


jean antwoordt op 18 February 2016 om 14:30:

bekijk dit filmpje van practical caravan eens https://www.youtube.com/watch?v=FYxgEs0Cg2M


Ben antwoordt op 18 February 2016 om 15:11:

Ik heb het filmpje gezien Jean,bedankt voor de tip!Wel een foei lelijke kleur dat blauw!..maar dat is mijn mening.
Zaterdag gaan we voor de proefrit met een 1.2 tci.
Door verandering van werk en de kids die steeds groter worden hebben wij besloten volgend jaar (zomer 2017) een duster te kopen.
Ik ga van 130km woon/werk naar 16km per dag,dus een diesel gaat het niet worden.
Daarbij schijnt een turbo benzine ongeveer dezelfde rij eigenschappen te hebben als een diesel?
Ben benieuwd hoe het gaat zaterdag.
Onze mini caravan is trouwens een caretta 1500,met lading ongeveer 650kg,denk dat de duster dit wel aankan..


Tijs antwoordt op 18 February 2016 om 16:51:

Een puntje van aandacht: een Duster scoort maar 3 sterren in de Euro NCAP test terwijl de Tiguan 5 sterren scoort. Misschien kan iemand de details induiken om te kijken waar de verschillen zitten, maar ik vind dat we iets om rekening mee te houden.


Robertb antwoordt op 18 February 2016 om 17:32:

De Euro NCAP scoorde inderdaad 3 sterren, dat 4 sterren zou zijn geworden als de destijds geteste Duster was uitgerust met ESP. Als de ESP nu niet standaard zou zijn zou ik het erbij bestellen. Maar nog steeds geen vijf sterren. De ontbrekende ster heeft te maken met de veiligheid/Schade aan voetgangers en fietsers. Onze vorige auto, 9 jaar geleden gekocht, had niet eens 4 sterren. En zo rijden er nog vele. Weet ook niet of ik voor 15000 euro extra een Tiguan zou kopen vanwege de sterren.


Ben antwoordt op 18 February 2016 om 18:10:

Ik weet wel zeker dat ik geen 15000 euro gaat uitgeven voor een extra ster!..
En ik vindt de dacia ook mooier qua model!


Frans antwoordt op 18 February 2016 om 20:50:

Op een ander forum begint men meteen over een tiguan ipv een duster?
Waarom niet over een Fiat 500 of een Yeti, of… een Porsche Macan… Noem eens een betere caravantrekker dan een Duster in zijn klasse, niet een luxere of een veiligere of comfortabelere die veel meer kost. Eerst maar eens proefrijden. Misschien ook nog in een jonge occasion van Fiat, Skoda, VW?


Lodgy antwoordt op 18 February 2016 om 21:26:

Let op ,Duster met zo,n kleine caravan kan wel ,maar door de maximaal kogeldruk,die maar 50 kg bij de Duster mag bedragen wordt de stabiliteit met een grotere caravan behoorlijk slechter. Daarom koos ik met mijn Hobby van 1200 kg voor een Dacia Lodgy die wel 75 kg op de kogel mag hebben en doordat hij een langere afstand heeft tussen voor en achteras en minder hoog is een stuk stabieler is in deze combinatie.
Let wel ! kies je voor een Duster 4x4 die mag wel 75 kg kogeldruk hebben en is stabieler en trekt beter door deze 4x4 aandrijving.


Ben antwoordt op 19 February 2016 om 16:46:

Allen bedankt voor de reacties tot nu!!..

Mvg,

Ben


Ben antwoordt op 20 February 2016 om 14:41:

Zojuist een proefrit gemaakt in de dacia duster 1.2tce.
Ik ben ook aangenaam verrast wat betreft de 1.2 motor,wat trekt dat ding lekker door!!..het voelt als een hele snelle diesel.
Het schakelen voelt wat hakkerig aan,de stoel kunnen er mee door maar verder een prima auto!!
Wij zijn natuurlijk ook ff stiekem een landbouwweggetje opgegaan.
Ik kwam in een situatie waar ik met elke andere auto zou stoppen,hele dieppe sporen en veel modder en water.
Maar gewoon in zijn eerste versnelling er door en geen centje pijn.ik zou mijn willys er voor in 4wd zetten,maar deze zat er niet op bij deze dacia.
Conclussie:veel auto voor relatief weinig geld!!
Wij gaan er zeker een aanschaffen...


Quirien antwoordt op 20 February 2016 om 15:17:

@Ben, dat is dan toch nog even leuk dat je dit hebt teruggekoppeld. Nu de kleur nog maar bij een nieuwe mag je zelf kiezen(smiley)

Misschien nog een tip, neen geen Bullbar, maar probeer er tenminste achter een paar orginele spatlappen bij te dingen in je onderhandelingen. Mijn ervaringen zijn met korte oversteek bij wat hogere auto's dat je caravan anders al heel gauw onder de troep/modder zit.
Staat meestal nog wat leuker ook, maar dat is mijn persoonlijke smaak.


Ben antwoordt op 20 February 2016 om 16:46:

Quirien,bedankt voor de tip.
Behalve dat de caravan smerig wordt is de kans op steenslag ook groot,spatlappen komen er dus zeker op.
En wat betreft de kleur?..ik vind wit een mooie kleur en ook nog eens goedkoop.
Onze caretta caravan weegt geladen ergens tussen de 600-700 kg,afhankelijk van wat er in de dacia past,en dat is volgens mij best veel?
Ik denk dat het een leuke maar vooral praktische combi wordt.


René antwoordt op 20 February 2016 om 17:26:

Lijkt mij een prima wagen, ANWB vind het ook wel iets, zie de occasiontest, komt hij best goed uit. http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/DACIA/DUSTER/2010-03-01/2014-01-06/2010


Louis antwoordt op 20 February 2016 om 20:48:

Wát lees ik nu Ben ?
Heb jij een echte Willy's...oorlogsjaren ?
Geluksvogel !! ,toch niet óók nog eens met Bantam aanhanger ?
Als ik de pot nog eens win komt er gegarandeerd een Willy's of Ford GPW.
En rij er rond de 6e Juni mee door Normandié na hem meegenomen te hebben op een GMC CCKW.


Ben antwoordt op 21 February 2016 om 20:07:

Hallo Louis,het begon op vakantie in 1981:ik ontdekte samen met mijn buurjongen een beginnende bosbrand.
Als een razende op onze crossfiets terug naar de camping in Longarisse. (lacanau ocean)
De brandweer kwam toen met originele gmc's en wij mochten toen meerijden.
Zo ben ik min of meer besmet geraakt met het groene virus.
Bantam trailer heb ik ook uiteraard.
Het mooie is dat je nu nog een compleet nieuwe jeep kan opbouwen,kost je ongeveer 30.000 euro maar dan is hij echt nieuw!!..ik doe er ongeveer 3 maanden over!
Zelfs met een origineel chassis nummer (40-45)
Mijn broer heeft er min of meer zijn werk van gemaakt (johnny's jeep repair)

Mvg,Ben


Louis antwoordt op 22 February 2016 om 07:13:

Goeiemorgen Ben.
Die broer van je blijkt bijna bij m'n dochter "om de hoek" te wonen !
Hij zal dus vast een bezoekje krijgen tijdens een van onze verblijven in het zuiden.
Komend weekend al, maar dan komt het er niet van om langs te gaan.
(Waar een Duster al niet toe kan leiden...bedankt voor de tip)


fransvb antwoordt op 22 February 2016 om 08:07:

Er blijft niemand meer over om over caravans te praten


Louis antwoordt op 22 February 2016 om 12:40:

Jawel hoor fransvb.
Maar het is een beetje pruimentijd en Ben gaat voor z'n Duster dus dat hij is er al wel uit.
En de caravans ?...ach, Koot en Bie zeiden het destijds al.
Die willen zelf eigenlijk helemáál niet op vakantie, anders zouden de auto's er niet zo hard aan hoeven te trekken...


Bert Harry antwoordt op 22 February 2016 om 14:04:

Wat voor een Caravan mag de Duster eigenlijk gaan trekken?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 22 February 2016 om 14:22:

Ik neem aan dat je de 'caravan' van Ben bedoelt?
http://carettacaravan.eu/portfolios/caretta-1500/

Geen discussie of dit wel of niet een caravan is
Qua rijden in ieder geval niet vergelijkbaar met een doorsnee caravan maar veel prettiger!


Quirien antwoordt op 22 February 2016 om 14:36:

Tja, en voor de kogeldruk hoeft Ben zich helemaal al geen zorgen te maken. Met 10%marge bij de Duster benzine uitvoering is dit 55kg, komt hij gemakkelijk aan de 9% van het caravan gewicht. Menig een kan dat niet realiseren.(smiley)


Ben antwoordt op 22 February 2016 om 15:29:

Louis,je mag gerust een keertje komen kijken in de "jeep" garage,echter op korte termijn gaat dat niet ivm de ziekte (ongeneeslijk)van mijn schoonzus.
Maar we gaan in de toekomst zeker een keertje afspreken..

@Menno,ik zelf vindt het een slaapcabine op wielen,met een mooie luxe keuken aan de achterkant.
Met de tent eraan heb je voldoende ruimte,mits je met zijn tweeen bent natuurlijk.
Nadeel als het slecht weer is dat je de tent moet opzetten om droog te zitten,of je moet direkt gaan slapen?
Voordeel is dat het geweldig rijd,je kan overal tussendoor en onderdoor!
Het is feitelijk net iets luxer dan een tent,vooral handig onderweg om niet eerst je tent voor een nacht te moeten opzetten tijdens een overnachting (tussenstop)
Ik heb wel bewust voor een geremde gekozen,voor die paar honderd euro meer zoveel meer veiligheid!

De Dacia zal het zeker goed doen met de caretta,voordeel van de dacia is de geweldige laadruimte!Nu hoeft er echt niets meer in de caretta vervoerd te worden,nog veiliger dus.
Ook leuk is dat de caretta vanaf april in de garage recht tegen over ons huis komt te staan,dit kwam echt onverwacht aanwaaien,eerst ff huren en over een tijdje kopen we de garage.Hoe mooi is dat,als je een weekendje weg wil kan ik hem naar buiten rijden,aankoppelen en rijden maar!
Maar eerst maandag voor mijn nieuwe baas gaan rijden,er gebeurt momenteel genoeg dus!!..


Louis antwoordt op 22 February 2016 om 21:21:

Dat is nu weer spijtig om te horen Ben.
We staan om eerder genoemde reden ook regelmatig met de caravan ergens in die omgeving dus...
Voorlopig eerst maar eens sterkte ermee !
Groet,Louis.


Ben antwoordt op 15 March 2016 om 18:22:

We hebben er een gekocht,geen nagelnieuwe maar eentje van 2015 met alles erop en eraan!(prestige)
De kleur is wit en ik heb er een gratis trekhaak op gekregen.
Ben zo benieuwd hoe het rijd met onze grote caravan!!


PieteR antwoordt op 15 March 2016 om 21:23:

Hartelijk gefeliciteerd en veel genot en veilige kilometers gewenst!


Louis antwoordt op 15 March 2016 om 21:55:

Benieuwd hoe dat rijd met jullie caravan Ben ?
Als dat tegen zou vallen eet ik m'n hoed op...als ik die zou hebben tenminste ha,ha.
(En kunnen de meeste van onze combi's wel helemaal thuis blijven)
Er lekker op uit, en genieten van dat spul !


Quirien antwoordt op 16 March 2016 om 12:18:

@ Ben
Leuk, dat is eerder verwacht dan gedacht. In iedergeval is het nu niet meer; Another one drives a Duster, voor jou.
Veel plezier ermee.. eh, nog aan de achterspatlappen gedacht of zaten die er ook op?


Robin antwoordt op 16 March 2016 om 12:18:

Ben, wat een ontzettend gave combinatie is dat!
De Caretta zou je zelfs een ontwerp-familielid van de witte Duster kunnen noemen
Mijn complimenten voor jouw keuzes.


Robertb antwoordt op 16 March 2016 om 18:17:

Hei Ben,

gefeliciteerd, mooie combinatie.

Robert


Ben antwoordt op 16 March 2016 om 20:36:

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
Ik zal jullie op de hoogte houden over de rij kwaliteiten van de dacia (met de caretta erachter natuurlijk)
Wat ik als eerste gaat monteren zijn zeker de spatlappen achter,ben erg bang voor steenslag en opspattend vuil!!

Ik ben erg benieuwd hoe dat de dacia het gaat doen richting Millau/albi?

Mvg,

Ben


jan antwoordt op 18 March 2016 om 20:07:

Slechte auto's bestaan niet meer volgens mij, dus de Dacia Duster is dat beslist ook niet.
Als je naar de prijs kwaliteit verhouding kijkt, is het een prima auto, of je de Duster mooier vind dan een Tiguan, is een kwestie van smaak. Kwaliteit verschil is er natuurlijk wel met de Tiguan, maar daarom kost de ook behoorlijk meer.

De bewering ;
Ik zelf heb nog nooit een duster langs de kant van de weg gezien met pech,ook in frankrijk niet en daar lopen er toch zat. Wagens van de Vag groep zie ik met enige regelmaat met pech staan.

Deze bewering klopt natuurlijk niet, want er rijden veel meer auto's van de VAG groep rond dan Dacia's.


Bert.s antwoordt op 18 March 2016 om 21:38:

Was het een Porsche Duster geweest, dan had iedereen het een prachtige auto gevonden.
Wel jammer dat hij niet met automaat leverbaar is.....maar wat niet is kan nog komen.


Ben antwoordt op 19 March 2016 om 10:03:

@Jan:Ik weet dat er veel mensen zijn die Vag wagens geweldig vinden maar waarom staat men dan zo hoog in de lijst van storing gevoelige wagens?
Ik meen zelfs dat Dacia op plek 2 staat van betrouwbare wagens?
Ik heb zelf vw polo bleumotion gereden,fijne wagen maar soms van die vervelende haperingen.
Denk hierbij aan een verstuivertje vervangen.
Kosten:800 eurie!
Egr problemen en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Ik zat altijd met dichtgeknepen billen achter het stuur in bv Frankrijk!..zo van,blijf het aub probleemloos doen!
Zelfs in mijn willys jeep had ik meer vertrouwen als ik in het buitenland was!..


Louis antwoordt op 19 March 2016 om 18:55:

Dat hadden véle 10000'en een dikke 70 jaar geleden al Ben.
Wat er niet aan zit kan niet kapot en kost niets.
Dat wisten ze toen nog wel ha,ha.
Een stukje canvas met wat simpel ingerold gereedschap, bougietjes, verdeelkapje, rotor en nog wat kleinigheden plus een vetspuit op reserve.
En zo kwamen ze letterlijk een heel eind.
Ik heb vandaag die Duster (toevallig ook een witte) trouwens eens even echt goed bekeken.
Alles behalve de bekende dertien in een dozijn saaiheid.
Veel plezier ermee.


Ben antwoordt op 19 March 2016 om 19:24:

@Louis,het enige wat ooit kapot is gegaan aan mijn jeep was een gebroken v snaar,en natuurlijk de nodige keerringen.
Wij hebben heel veel zin in de Duster!
Maar morgen eerst maar eens naar de ktr beurs!!

Fijn weekend Louis.

Mvg,

Ben


JT® antwoordt op 19 March 2016 om 19:42:

Ben,

Die originele spatlappen van tegenwoordig stellen niet zoveel meer voor. Ze zijn veel te kort en houden nauwelijks steentjes tegen. Daarom heb ik aan de onderzijde een aanvullende spatlap gemaakt. Alu hoekprofieltje en daar een oude spatlap van een vrachtwagen aanmaken. Tijdens vakantie met een paar parkers even dat profieltje in de originele spatlap schroeven en je krijgt iets waar je wat aan hebt. Scheelt echt veel troep voor op de caravan.



vrgr

JT®


charl antwoordt op 20 March 2016 om 13:16:

wij rijden ook een Dacia duster 1.2 met een sprite van max 1200 kg we zijn er goed over te spreken 1 minpuntje vindt ik dat de spiegels erg snel naar binnen klappen door de rij wind ik heb er dan ook een extra elastiek aan bevestigt nu is het probleem opgelost


Ben antwoordt op 20 March 2016 om 13:36:

Charl:je bedoelt waarschijnlijk met opzet spiegels?
Hoe doet de dacia het in de bergen?
Bij ons komt er een mini caravan achter van max 700kg.


charl antwoordt op 20 March 2016 om 14:07:

hoi ben ja ik bedoel met opzetspiegels in de bergen heb ik nog niet gereden we zij vorig jaar in nederland gebleven maar hij trekt een stuk beter dan mijn vorige auto opel astra 1800 125 pk we gaan deze zomer naar de ardennen dus zullen we het gaan zien hoe hij het daar doet


Jasper antwoordt op 20 March 2016 om 14:18:

Ook wij hebben een Dacia Duster 1.2
Heb gisteren onze Hobby 450 opgehaald en was best wel zenuwachtig over de combi. Zeker ook gelet op het feit met de kogeldruk van max 50 kg.
Toch reed de combi geweldig. Geen centje pijn. De zesde versnelling kon ik niet echt gebruiken, maar dat was niet storend. Dit is overigens onze tweede Duster al. Onze eerste kocht ik nieuw in 2011. Dit is wel de eerste keer dat ik er een caravan achter had. Wij zijn heel tevreden over de Duster.


Ben antwoordt op 20 March 2016 om 16:08:

Kijk,dat zijn leuke berichten.
Ik denk dat 50kg kogeldruk voldoende is mits je de caravan goed doet beladen,daarbij heeft de duster ook de achteras ver naar achter zitten wat alleen maar goed is natuurlijk.
Onze vorige auto was een polo bleumotion.
Deze had een hele lage instap,dit is ook een reden waarom wij voor een duster gaan,lekker hoge instap en soepele vering.
Ik was echt aangenaam verrast met de proefrit over de 1.2tce motor.
Ik hoop dat wij nu uitgeruster op plaats van bestemming aankomen?...nog een paar maandjes!


Benno antwoordt op 20 March 2016 om 22:30:

Ben, wie kaatst moet de bal verwachten.
Het is momenteel populair om VW aan te vallen op internet, maar kom je aan Volkswagen, dan kom je aan mij, dus ben ik even gaan graven in de auto literatuur.
Kleine bloemlezing:

Tüv (Duitse APK):
Auto's van 2 à 3 jaar oud: Duster op plaats 121 van 132. Gemeten zijn het aantal storingen, dat waren er gemiddeld 12 bij een doorsnee kilometrage van 46 k.

Consumentenbond test Duster 1.2 Tce
Pluspunten:
Aanschafprijs
Bagageruimte
Remmen

Minpunten:
Hoog verbruik
Gevoelloze besturing
Klein veegoppervlak wissers
Onpraktische bedieningselementen
Niet stil
Geen hoofdairbags

De auto krijgt een totaalscore van 5.4 en is daarmee de laatste in rij van geteste SUV's.
De auto krijgt 3 (!) sterren van EuroNcab.
Ik lees ook dat ie geen ESC heeft, maar dat ik bijna niet geloven.

Ik rijd al 40 jaar VW/Audi en heel veel kilometers, maar nog nooit stilgestaan. Herinner mij nog steeds een kapotte thermostaat in een koelvloeistofreservoir in een Vento TDI na 140.000 km. maar mijn geheugen zal wel selectief zijn zoals gebruikelijk bij autogedoe vrees ik.

Begrijp me goed Ben, ik wens jou enorm veel plezier met je Duster.
Toch zou ik in jouw geval kiezen voor een iets oudere Mazda CX5 of Nissan Kaskai voor hetzelfde geld.






Ben antwoordt op 20 March 2016 om 22:57:

@Benno,duits is in duitsland natuurlijk goed!!en kom niet aan vw!!
Natuurlijk heeft de Dacia minpunten,is mij ook bekend.
Wel weer vreemd dat een duster volgens de duitsers zo slecht is en dat hij zoveel verkocht word in Frankrijk en in zuid Amerika?allemaal domme mensen dus!
Dus nee...mij overtuig je niet met dit verhaal..


Benno antwoordt op 20 March 2016 om 23:28:

Ik wil jou helemaal niet overtuigen. Dat lukt toch niet.
Het gaat mij erom dat VW onterecht wordt gediskwalificeerd.
Daar strijd ik tegen.


jasper antwoordt op 21 March 2016 om 00:28:

Echt slechte auto's zijn er volgens mij niet meer. En dat de Duster veel storingen heeft zou best kunnen. Jammer voor diegene die het treft. Ik ben zeer tevreden met mijn Duster en heb ook met mijn vorige Duster en Sandero nooit geen storingen gehad. Ik heb geen zin om andere auto's waar andere mensen blij mee zijn te gaan afkraken aan de hand van allemaal testen die ze ooit ergens gelezen hebben. Wees blij met je VW of wat dan ook maar ga niet altijd in de verdediging als er totaal niet aangevallen wordt. Wees blij voor je medemens. Ik ben trots op mijn Dacia Duster en vind het wat betreft het trekken van een caravan best een prima wagen. Ook aal heb ik er tot nu toe niet veel mee gereden de eerste indruk is heel goed.


fransvb antwoordt op 21 March 2016 om 07:39:

Toch een mooie reclame voor de Duster


Ben antwoordt op 21 March 2016 om 08:23:

Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben,koop je een maandagmorgen wagen heb je pech,en dat is niet merkgebonden.
Wij hadden de pech dat wij een zeer slecht afgewerkte caretta caravan afgeleverd kregen (2015)
Banden van 2011,opbouw 0,5 cm uit het lood,schroeven vergeten,verkeerde goedkope achterlichten,scheur in keukenklep,reservewiel was een 12inch vouwwagen wieltje gemonteerd op een draadeind welke gelast zat aan een u profiel welke men met twee schroeven dwars onder de caravan had gemonteerd!..en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Het is overigens wel opgelost door de dealer,maar zeg je niets of kijk je niet alles na dan ben je mooi de ..l
De banden die er u onder zitten zijn van 2016 en er hangt een kooi onder met eenzelfde lichtmetalen wiel als die aan de as zitten.
Dus:het blijft een gok,wat je ook koopt.


Bert antwoordt op 21 March 2016 om 20:29:

Ik ben bezig om aan de Duster lijst de 1.2 TCe 4x4 toe te voegen. Schijnt 22 mille te kosten, mag 1500 kg trekken. 1300 kg moet zonder meer kunnen?!

De zestraps bak is iig qua eerste korter gestoken dan bij de 110 lichter wegende voorwielaandrijver en da's mooi. Ook de diesel heeft/had die ultra korte één. Advies trekgewicht voor de fwd zou o.i. duidelijk lager zijn.

Bij controle van de data bleek me dat de huidige Dusters allemaal 75 kg als maximale kogeldruk hebben. Check die data bij aanschaf van een (jong) gebruikte.


Robertb antwoordt op 21 March 2016 om 21:43:

Hei Ben,

rij nu 20.000 km met een Duster 4x4,diesel. Waarvan 6-7000 km met een Eriba Puck (geladen 700 kg)erachter. Kan je verzekeren dat dat leuk auto rijden is. Woon niet in NL en rij bijna altijd in de bergen. De Bømlo-tunnel is 9% stijging over ca. 3 km. Ik kan geen "aanloop" nemen omdat onder in de tunnel een flitspaal staat. Begin dus met 80 km/u en eindig met 75 km als ik boven de tunnel weer uitkom.
De caravan beinvloed de auto niet, geen zuiging, geen slingeren. Enigste nadeel: je merkt niets van de caravan en het gaat snel te hard.
Overigens ben ik verwoed lezer van de Dustercommunity en ben nog erg onder de indruk van de weinige problemen die de Duster kent. Voor ons is het een goede keuze. Ook een witte trouwens, snel vies, heerlijk om weer schoon te maken. Net zo'n schoonmaakmiddel reclame.
Mvg, Robert


dirk antwoordt op 21 March 2016 om 21:58:

De duitse mobielen zijn zonder meer goed maar totaal geen luxe of je moet er nog meer voor betalen ,voor 1 duitser koop je bijna 2 Dusters .


Ben antwoordt op 28 May 2016 om 20:23:

Even een update over onze dacia duster.
Met hemelvaart voor het eerst met de duster met caretta er achter naar de ardennen.
Wat een heerlijke auto om mee te rijden,niet echt zuinig maar dat wist ik bij aanschaf al.
Wat mij wel opviel was het behoorlijk doorzakken achter van de duster,dit had ik al eerder gelezen maar dacht dat het wel meeviel.
Aangezien wij alles in de auto leggen en niets in de caravan heb ik vandaag verzwaarde hoofdveren achter geplaatst.
Veel werk?zeker 20 minuten.
Kosten 195 voor de veren (mad hv-140558)
Dit zijn goedgekeurde veren volgens europese richtlijnen en je krijgt er een attest bij.
Dus mochten er nog duster rijders met dit probleem zijn?
voor een klein bedrag is het probleem opgelost.
Zelfs te doen zonder brug!

Mvg,
Ben


Ben antwoordt op 21 November 2018 om 13:01:

Zo, we zijn intussen weer een paar jaar en een duster verder. Ik wou eigenlijk voor het nieuwe model maar er kwam een hele mooie 4x4 bouwjaar september 2017 voor in de plaats. Wel al met het nieuwe dikkere stuur, dat oude driespaaksstuur was echt een minpuntje,en een limitededition. Scheelde mij 7000 euro op een nieuwe en het rijd echt hetzelfde. Ik ben wel onder de indruk van het verbruik, zal met een caravan niet veel beter worden. Wegtrekken solo doe je echt in zijn tweede versnelling, even wennen dus. Hij voelt zeker stabieler en zwaarder aan dan de 2wd en rijd best wel comfortabeler dan de 2wd,mede door de onafhankelijke geveerde achteras.En natuurlijk weer de verlengde spatlappen gemonteerd, staat leuk en is zeker functioneel. Mvg Ben.


Jan Teepe antwoordt op 30 November 2018 om 10:31:

Ik heb een Dacia Duster diesel 110 CV 4 WD. En het is voor caravan trekken een top auto. Qua wegligging zit er wel een duidelijk verschil tussen een 4WD en een 2WD. Dat komt door een andere ophanging van de achteras. 4WD heeft als het ware een Mc Pherson ophanging, vergelijkbaar met de voorwiel ophanging van haast alle personenwagen.
Op deze site staan een test van deze auto. Ik heb er nu ± 42.000 km. mee gereden en ben zeer tevreden. Mijn partner is zelfs zo tevreden met deze auto, dat ik niet eens naar een andere auto mag gaan kijken. Het is jammer, dat de Nederlandse staat zoveel belasting op deze auto wilde heffen, zodat Renault Nederland deze uitvoering niet meer in het assortiment heeft. Maar er komen Dusters met hele zuinige en met veel Nm trekkracht benzinemotoren aan. In Engeland heeft een organisatie een Dacia Duster en een Renault Kadjar volledig gestript. Per onderdeel heeft men een kwaliteitsscore opgezet. Toen bleek dat de Duster kwalitatief beter was, dan de Kadjar. Dus slechte kwaliteit?


Jan Teepe antwoordt op 30 November 2018 om 10:36:

Ben, wacht nog even met beslissen, lees dit eerst maar even:
https://auto55.mobi/nieuws/30604-dacia-duster-krijgt-nieuwe-mercedes-motor


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 30 November 2018 om 10:47:

Qua wegligging zit er wel een duidelijk verschil tussen een 4WD en een 2WD

Zou dat niet komen doordat de 4wd zwaarder is (met juist dat gewicht op een goede plaats)?


Jan Teepe antwoordt op 30 November 2018 om 17:47:

Menno het komt ook door het meergewicht van de 4WD aandrijving, maar vooral door een andere wiel ophanging. Er moet ook wel een andere ophanging voor de 4WD dan voor de 2WD zijn, om het fourwheel differentieel voor de achteras kwijt te kunnen. Daardoor is er een achterwielophanging ontstaan die vergelijkbaar is met de voorwielophanging, dus met veerpoten. In testen van de Duster als trekwagen is dit verschil in stabiliteit ook duidelijk naar voren gekomen. Het is alleen zo jammer, dat er in Nederland zoveel meer voor de 4WD versie gevraagd werd. Ik geloof zelfs, dat er op dit moment helemaal geen 4WD aangeboden wordt door Dacia. Zal wel weer komen als de 1.3 benzine motor van Renault/Nissan/Mitsubishi/Mercedes erin komt.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Wat is een goede trekauto?

Een veel gestelde vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is goed en wat is minder goed en wat is voor jou goed genoeg?

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

© 2004-2018 Caravantrekker