Caravantrekker.nl

Knaus 420QD 2015 lekkage dissel ruimte

Huub vraagt op 26 maart 2016:

zijn er mensen die last hebben van water in de disselbak ruimte tijdens het rijden met regen? De vloer van onze Knaus 420 QD sport uit 2015 sluit namelijk niet helemaal aan tegen de binnenkant van de disselbak, men kan er een hand tussen steken. Tijdens het rijden met regen is het ons opgevallen dat er door de zuigende kracht een behoorlijke hoeveelheid water in de disselbak komt waardoor alles behoorlijk nat wordt daar binnen. Hebben hier meer mensen last van en hoe heeft Knaus / de dealer het opgelost?

groetjes, Huub.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Houtman antwoordt op 26 maart 2016:

Fendt heeft heel lang een roosterbodem in de disselkast toegepast. Zo breed als de toegangsklep en diep als de gehele kast. Ik heb zelf een Fendt uit 2008 en die heeft zo'n constructie. Bij neerslag blijft de kast droog.
Van een zuigende werking kan volgens mij ook geen sprake zijn.


fransvb antwoordt op 26 maart 2016:

Wij hebben ook zo''n rooster in de disselkast.
In het algemeen houden we het droog, maar bij extreme regenval hebben we het wel eens nat gehad.

Het probleem lijkt me een garantiegeval, daarvoor moet je bij Knaus zijn en hen vragen waar voor de handdikke ruimte dient en als het niet zo hoort hoe ze e.e.a willen oplossen.


John antwoordt op 26 maart 2016:

Wat zegt de dealer?
Met hem zou ik als eerste contact opnemen!!


Ton Groenendijk antwoordt op 26 maart 2016:

Er zijn twee manieren om vocht in je disselkast te krijgen;
1. door lekkage (mag niet voorkomen)
2. door stuifwater bij het rijden door plassen en over natte wegen. ik denk dat dit onvermijdelijk is omdat iedere disselkast een gasafvoer heeft die direct in verbinding staat met de buitenlucht. En wat er uit kan, kan er ook in.
Daarom, en dat is een oud verhaal, waren disselkasten van binnen altijd een beetje vettig en groezelig, als gevolg van dieseldampen, een beetje deskundige zal ook nooit z´n voortent meenemen in de disselkast. Een vreemd verhaal, lijkt het, maar decennia geleden was er zelfs een uitvinding waarbij je je uitlaat kon aansluiten op een buis die onder je caravan doorliep. Om vervuiling door dieseldampen tegen te gaan. Gelukkig maar dat daar iets anders op verzonnen is, maar vuil en water via de gasontluchting van je disselkast bestaat echt. En er is niks aan te doen. Sterkte.


fransvb antwoordt op 26 maart 2016:

@ton Groenendijk, Weer wat geleerd, weet ik nu ook waarom ik zo'n moeite heb de disselkast te cleanen.


Quirien antwoordt op 26 maart 2016:

Inderdaad wat Ton aangeeft door verstuiving of wervelingen kun je water in je disselkast krijgen door de openingen/roosters in de disselkast.
Bij mijn Knaus had ik dat ook en op de een of andere manier was het ook een beetje afhankelijk aan het type (vorm) trekker ik er voor had staan. (andere werveling) Nu bestaat mijn disselkast bij de Sudwind uit een "gesloten " concept met aan de voorzijde van de kast met een kunststof vorm met daarin de verwerkte gasventilatie gaten.
-wat heb ik gedaan om water in de disselkast te vermijden.
Ik heb van watervastmultiplex twee vormen gezaagd die de ventilatie gaten afsluiten. In het kunstof rooster een gaatje geboord waar het meeste"vlees" zat van het ventilatierooster. Een slotboutje met een vleugelmoer past met extra borging door een kunstof of rubberen ring om het slotboutje. Corresponderende met het geboorde gaatje deze dus ook doorgeboord in het multiplex plaatje, Dus onderweg als ik slecht weer verwacht even de plaatjes erin en lichtjes vastdraaien met de vleugelmoer op de bovenkant van het plaatje in de binnen kant van de disselbak.

Let wel op deze plaatjes op de camping direct te verwijderen en zorg dat je gaskraan altijd onderweg goed afgesloten is. Kwestie van luttele minuten voor montage c.q. demontage. Dus het kan wel als je bepaalde vorm heb van ventilatie constructie.


CorBone antwoordt op 27 maart 2016:

De dissel(gas)kast afsluiten is de slechtste oplossing die men kan verzinnen en is een zware overtreding van de wetgeving op dit gebied. Nooit van een lekke gasfles gehoord? Wel eens afgevraagd wat er kan gebeuren bij een forse aanrijding?

De enig juiste oplossing kan zijn een rubber "flap" voor de opening eventueel icm spatlappen achter de wielen van de auto.


John antwoordt op 27 maart 2016:

Zware overtreding op de wetgeving???
En toch krijgt iedere caravan een goedkeuring! Overdrijven is ook een kunst! Bij een lekke gasfles stroomt het gas dus via de opening weg, vandaar de opening in de bodem.
Wat kan er gebeuren bij een zware aanrijding? De gasfles is hierop geconstrueerd, getest en voorzien van een type goedkeuring. Een gasfles ontploft niet spontaan.
Voor je iets roept, ff je in de materie verdiepen.


Cor Bone antwoordt op 27 maart 2016:

Die ventilatie-opening onder in de disselkast is verplicht omdat het vloeibare propaan in de fles bij ontsnappen overgaat in gasvorm met een 250 maal grotere omvang en moet dus kunnen ontsnappen.
Een caravan zonder ventilatie van de gasruimte zou geen goedkeuring hebben verkregen.




Ton Groenendijk antwoordt op 27 maart 2016:

met alle respect voor de vernuftige oplossing van Quirien, lijkt het mij toch niet helemaal juist om de ventilatie van de disselkast uit te schakelen, ook niet onder het rijden.
Hoe zorgvuldig je ook bent, er zijn altijd een aantal punten in de constructie die spontaan gebreken kunnen gaan vertonen. Wie gaat tellen, komt op een groot aantal koppelingen, nog voor de gasleiding overgaat in de vaste metalen leiding. Ik zou daarmee geen enkel risico willen lopen en het bezwaar van enig vuil of vocht in de disselkast weegt niet op tegen het gevaar van gasophoping in de kast. En ja, ik weet het wel, de meeste kasten hebben wel een kier of aansluiting waar het gas kan weglekken, maar dit zijn geen objecten om mee te rommelen. Het is maar een idee: Tijdens het rijden valt er iets om in de kast, dat schuurt tegen de gasleiding, die gaat lekken, het gas kan niet naar beneden wegzakken en hoopt zich op in de kast, terwijl mondjesmaat de zuurstof wordt weggeperst door kiertjes. Na driehonderd km stopt u op een parkeerplaats en één of andere aso gooit z'n peuk naast uw cv op straat. Op dat moment kan de ideale zuurstof/gasverhouding voor een hele verassing zorgen. Inderdaad, die R in verrassing is opzettelijk vergeten. De flessen overleven het wel, die zijn er op gemaakt, maar van de directe omgeving ben ik niet zo zeker. Een kwestie van verhouding tussen ongemak en gevaar.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 maart 2016:

Ik zeg niet dat ik voorstander ben van dichtmaken van de disselkast, maar tijdens het rijden heb ik mijn gasflessen goed dicht gedraaid. De kans op gas ontsnappen is dan minimaal met eigenlijk een dubbele zekering. De kraan moet spontaan open gaan en er moet een lek in de leidingen zitten.


fransvb antwoordt op 28 maart 2016:

Ondanks goede afsluitingen en allerlei veiligheidsmaatregelen blijft een gasfles bij een frontale botsing een bom die een gigantische vuurzee kan veroorzaken.Met alle gevolgen vandien.
Dit paasweekend brandde er in Brabant een caravan af. Ooraak was een ongeluk met gas.

Waarom moeten we eigenlijk zo'n gasfles meeslepen? Eigenlijk zou de caravanner en camper elektrisch moeten gaan koken.
De disselkast kan dan mooi gebruikt worden om de elektra aansluitingen in onder te brengen.
Want de kleding kast met elektra aansluitingen vind ik ook niet van gevaar ontbloot.


John antwoordt op 28 maart 2016:

'Oorzaak was een ongeluk met gas'. Stemmingmakerij, er zijn honderden voorbeelden waar mensen knoeien met gas. Heeft niets te maken met een gasfles in de disselkast.
Bij een zware aanrijding is een gasfles echt geen bom, het word pas een bom als deze extreem lang heet blijft, bij een brand bv.


GERARD antwoordt op 28 maart 2016:

WAT OOK KAN HELPEN IS HET AANBRENGEN VAN EEN GOED STEL SPATLAPPEN AAN DE AUTO ZODAT HET WATER WAT VAN DE BANDEN KOMT NIET TEGEN DE CARAVAN AAN SPAT


Quirien antwoordt op 28 maart 2016:

Even een kleine toelichting. Ik zelf ben ook mij terdege bewust van de risico's bij totale afsluiting en ben überhaupt altijd al heel voorzichtig met gas en sluit alles zorvuldig af.(kijk zelfs met zeep de aansluitingen regelmatig op lekkage na) Nu moeten jullie niet denken dat mijn disselkast als ik dit systeem toepast "hermetisch" is afgesloten zoals Ton aangeeft zitten er altijd gaten kieren.
Het gaat er mij om bij regen zoveel mogelijk water uit mijn disselkast te houden en kwam tot de ontdekking dat de ontluchtingsrooster de grootste boosdoeners waren. En nogmaals ik heb deze er niet constant in zitten.

Maar nog een vraag? Als de gasflessen leeg zijn en jullie halen nieuwe hoe doen jullie dat dan?
En zie ik regelmatig niet uit de kofferbak of uit de auto gesitueerd tussen voorstoel en bank een tweede gasfles verschijnen die de hele reis er in heeft gezeten.(smiley)


Cor Bone antwoordt op 28 maart 2016:

@Quirien Natuurlijk bent U heel voorzichtig prima, dat zien we ook wel eens anders, maar dat is niet het punt. Zelf ben ik ook een Pietje Precies toch ben ik ook weleens weggereden met de mover nog op de banden (dat merk je wel gelijk)omdat vriendelijke buren zo lekker kwamen helpen.
Zo gaan de dingen.

En een gaskraan is ook zo vergeten of wellicht is het bij een overnachting onderweg zulk p.kke weer dat je denkt "laat maar voor die ene nacht"
De eis aan een goed oplossing is altijd "maak het foolproof"

Het afsoppen van uw leidingen is best verstandig maar je kan nooit alle koppelingen bereiken, mag ik adviseren: koop zo'n drukregelaar met manometer. Ik heb er ook een gemonteerd
1e kan je "ongeveer" inschatten hoeveel gas je nog hebt,2e draai de fles dicht en is de druk in de leiding is binnen een kwartier weg dan heb je ergens een lek.
Zou verplicht moeten zijn.


Sjef antwoordt op 28 maart 2016:

@iedereen vergeten waar het draadje over ging niet over gas.??


PaulP antwoordt op 28 maart 2016:

Het ging toch over water in de dissel(gas)kast?? Volgens mij zijn we dit keer aardig op het onderwerp gebleven. Er zijn wat tips en aanbevelingen gegeven.
Alleen uw opmerking wijkt af 😉)


PieteR antwoordt op 28 maart 2016:

Zou het een oplossing kunnen zijn om een stukje afvoerbuis onder de vloer te plakken, zodat spatwater niet meer zo gemakkelijk omhoog komt?

En voor die Knaus met de te korte vloer: Jammer dat de garantie net voorbij is, hé! Precies nu je er een heel jaar tegenaan hebt zitten kijken 😉

Waarom sluit je die vloer niet gewoon af met een plaatje watervast triplex? Zolang er per fles een of twee openingen zitten van rond 40 mm, zal het spatten dan wel wegblijven, dunkt me. Die gaten zijn gratis, dat triplex, ja, dat moet betaald worden...

Sorry, dat ik er een beetje de spot mee drijf, maar dit had je toch al lang geleden kunnen oplossen?


Ton Groenendijk antwoordt op 28 maart 2016:

Oh, oh, wat een emoties allemaal. dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een informatief forum. Juist het gegeven dat er veel gereageerd wordt maakt het mogelijk dat je uit al die reacties diegene er uit kan pikken, die je zelf verstandig vindt en die voor jou relevant zijn. Boos worden heeft geen zin, afkatten net zo min.
Zo wil ik nog wel eens op plekjes zonder paal staan , dus is de suggestie van een geheel elektrisch systeem door Frans van B niet op mij van toepassing, maar daarom nog niet onzinnig.
Op een ander forum, waarvan de naam niet genoemd zal worden, vroeg ooit iemand naar een camping met helder zoet water om zijn hond te laten zwemmen, samen met zijn baas overigens. Ik merkte toen op dat niet iedereen daar blij van zou worden. (Ik stelde me een verstild vennetje voor met daarin één of meerdere dartele labradors met een even dartele badgast). Reactie was dat de hondenzwemmer niet geïnteresseerd was in andermans mening. Tja, dan kan je beter gewoon een campinggids kopen.
Dus... wees als de kippen en pik op wat je lekker lijkt. En wees zorgvuldig met gas en inwatering in je disselbak, voor je het weet valt je hele front er af! Als ik wist hoe ik een emoticon kan plaatsen, zou er nu één met een knipoog staan.


Chris van Wijk antwoordt op 6 september 2016:

Jullie hebben het over water in de disselbak tijdens het rijden, bij mijn Knaus 460 Eu sport kraag ik water in de disselbak gewoon op de camping bij een flinke regenbui... De caravan is uit 2013.
Iemand ideeën?


Quirien antwoordt op 6 september 2016:

Naar de dealer. Laat deze er maar eens de slang met een flinke straal water opzetten, Er is toch 5 jaar garantie of langer? M.i. geld dit ook op inwatering bij de disselkast bij stilstand en mag dit niet.
Succes.


HB antwoordt op 16 september 2017:

Al jaren bezig om de lekkage op te lossen bij onze kneus 420qd. Dealer probeert van alles maar het blijft nat. Vermoed dat de constructie gewoon niet goed genoeg is. Bij het nieuwste model hebben ze een extra beugel bovenin gemonteerd en vervormd de disselbak niet meer door de windlast. Is een hele verbetering! Ook door de ruimte bij handgreep en slot lijkt het naar binnen te komen. Komende beurt wordt er weer aandacht aan besteed.


Louis antwoordt op 17 september 2017:

Auerhaan Lelystad "barst" net als zoveel andere rubberverhandelaars overigens (google afbeeldingen) van de zogenaamde "kantrubbers".
(Datzelfde materiaal waarmee ieder autoportier af dicht, mét of zonder flapjes e.d.)
En dan is dicht ook écht dicht en/of afwaterend zoals je raamrubbers ! (stortregen of niet bij de juiste keuze)
Het enige wat nog wat roet in het eten kan gooien is het stuifwater van onderen via de ventilatieopeningen tijdens het rijden.
Op ruimte gebogen plaatje RVS daaronder net als bij de kachel, en klaar is Kees.


Kees antwoordt op 17 september 2017:

Hé wat ....?


Ege antwoordt op 17 september 2017:

Er is maar 1 oplossing, en dat is niet meer rijden in de regen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker