Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: blaasjes Biod 350TL
Van: Dijkstra
Datum: 28 March 2016 om 14:43

Wij overwegen een Biod 350Tl aan te schaffen echter we hebben er 2 gezien die beiden blaasjes hadden, bij drukken op blaasjes komt er een zure lucht uit.
Op forums wordt gesteld dat Biod geen osmose kent vanwege ontbreken hout bij constructie.
Wie kan ons er meer over vertellen.?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: beverwijk
Datum: 28 March 2016 om 16:32

Kijk maar eens in de polyester botenwereld daar komt het wel voor ook bij oudere boten ,vaak een kwestie van niet de goede soorten hars gebruikt ook vochtgehalte bij het uitharden veel te hoog,


Van: Pieter
Datum: 28 March 2016 om 18:24

Dan is het waarschijnlijk een Biod in driekleur uitvoering.
De beide onderste kleuren zijn een laklaag die op het polyester aangebracht is. Polyester/gelcoat is enigszins poreus en kan een minimale hoeveelheid vocht bevatten wat bijvoorbeeld ontstaat doordat er in de Biod geleefd wordt. Niets mis mee. Maar als het zonnetje goed schijnt wil het water gaan verdampen. Als plaatselijk de hechting tussen lak en polyester/gelcoat niet optimaal is (bij fabricage slecht ontvet o.i.d.) dan kan een blaas(je) ontstaan.
Osmose kan optreden bij polyester boten die -IN- het water liggen.
Ik zou me er niet direct zorgen over maken. Een BIOD is voor het leven...


Van: Dijkstra
Datum: 28 March 2016 om 18:37

Vriendelijk bedankt voor Uw antwoord ik ga me er niet druk om maken en ga een Biod aanschaffen gewoon gebruiken.


Van: Gerrie
Datum: 28 March 2016 om 19:42

U geeft aan dat wanneer u op de blaasjes drukt er een zure stof uit komt. Dat kan kloppen en het lijkt erg vel op osmose zonder het gezien te hebben. Bij boten komt het veel voor, er dringt water via een draadje van de glasvezel door in het polyester en er ontstaat een chemische reactie met als gevolg een bobbel of bobbeltje. Zijn het er niet zoveel is uitboren een optie en goed uitspoelen en opnieuw afdekken met epoxy. Het heeft direct geen gevolgen voor de constructie maar mooi is het niet. Google anders even op osmose.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 28 March 2016 om 21:03

Osmose komt bij BIOD's eigenlijk niet voor omdat de wanden (en zelfs dak) nooit lang onderwater staan. Ik denk dat Pieter gelijk heeft. Vraag of kijk anders ook eens op het BIOD-forum.


Van: JH Vis
Datum: 28 March 2016 om 21:32

Dit is osmose en kan behandeld worden. Ik zou de Biod laten staan en zoeken naar een exemplaar zonder osmose. Indien dit verder gaat kan er delaminatie ontstaan. Gelcoat laag moet verwijderd worden en er moet vaak met schoon water gespoeld worden. Daarna zeer goed laten drogen en een nieuwe gelcoat aanbrengen.


Van: Benno
Datum: 29 March 2016 om 22:46

Meneer Vis toch,
het is geen osmose. Bij schepen die net als u in het water horen te vertoeven kan osmose ontstaan.
Blaasjes op een BIOD zijn luchtbelletjes. Op de mijne heb ik ze hier en daar al 15 jaar. Nou en.
Gewoon onmeunig genieten van de ongeƫvenaarde rijeigenschappen is het devies.


Van: Gerrie
Datum: 30 March 2016 om 18:54

Ik wil de mensen die zeggen dat het geen osmose is graag geloven. Blijf echter wel met de vraag zitten waar dan de zure lucht van komt als men een blaasje lek drukt. Komt er ook vocht mee of is het alleen een zure lucht.


Van: Pieter
Datum: 30 March 2016 om 19:27

Geen idee hoe het ruikt als er vocht in zo een blaasje terecht is gekomen. Misschien handig om te weten hoe dik het (kapotte) blaasje is? Mocht dit lak en gelcoat samen zijn dan is dat beduidend dikker (0.5-0.7mm) en steviger dan alleen een laklaak (ca 0.1mm). Zo te lezen kwam er alleen een zure lucht uit maar geen vocht.

Verder het volgende m.b.t. osmose bij boten en verf gevonden (http://www.de-ijssel-coatings.nl/write/Bestanden/Systemen%20NL/Systeem%20Osmose.pdf):
Wanneer de gelcoat is behandeld met een verfsysteem is het belangrijk te weten waar het blaasje
ontstaat. Blaasjes kunnen ontstaan tussen de onderlinge verflagen, op het grensvlak verf en
gelcoat of op het grensvlak gelcoat en laminaat. Uitsluitend in het laatste geval kan er sprake zijn
van osmose. In alle andere gevallen kunnen andere redenen de blaasvorming veroorzaken.
Bekende voorbeelden hiervan zijn het insluiten van oplosmiddel, veroorzaakt door te snel
overschilderen, en zoutresten welke niet volledig zijn verwijderd.
Maak in deze gevallen een blaasje voorzichtig open en onderzoek de achterzijde van het blaasje.
Meestal kan dan worden vastgesteld waar de blaasjes optreden.


Van: Menno.
Datum: 30 March 2016 om 19:38

Zie http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=943


Van: JH Vis
Datum: 13 April 2016 om 04:21

Benno, waarom zo neerbuigend? Is toch nergens voor nodig?

Velen beschouwen boten als een drijvende caravan. Osmose kan echter ook ontstaan bij caravans die NIET continue in het water vertoeven. Een vochtige omgeving volstaat. Is simpele scheikunde...

Zie laatste post van volgende link:

http://www.caravanclub.co.uk/community/discussions/technical-and-advice/caravans/grp-front-panel-goose-pimpling/rt/210500/?p=1

Ik duik weer onder!!


Van: Benno
Datum: 14 April 2016 om 21:31

Het is geenszins mijn bedoeling geweest u neerbuigend te bejegenen meneer Vis.
Zelf refereert u ook aan de biotoop die bij uw naam past.
("ik duik onder").
De blaasjes op mijn BIOD bevatten alleen lucht. Dat mag ik toch wel zeggen?


Van: Quirien
Datum: 13 June 2017 om 19:29

Eigenlijk heb ik niets toe te voegen, maar..... ik had hem vanmorgen al gespot op de camping hier in de Elzas.
Een Biod Bambi 2 l(uxe) Net even een kort gesprek gehad met de eigenaars. Nota bene al 41 jaar oud is deze en voldeed nog steeds aan alle keuringen en hun gebruikseisen, getrokken door een Peugot Partner.( Ze hadden alleen de kachel verwijderd en daar een kleine losse koelkast met een openslaand deurtje geplaats.)
Morgen nog even verder babbelen en goed kijken want hij had het over putjes in de "schaal". Herkennen jullie dit verschijnsel?

Het enige wat ik jammer vond dat bovenin het stukje opgehoogde dak aan iedere zijkant de 3 ontluchting roosters groen waren.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.

Missende auto?
Staat je auto of caravan niet in de lijst? Klik en stuur een email en we zullen (proberen) hem toe te voegen.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen