Caravantrekker.nl

Koelfan

Leo vraagt op 9 mei 2016:

Vorig jaar met mijn Volvo V50 1.6 edrive Diesel problemen gehad met de temperatuur. Motor werd extreem warm liep in het rood, de rit eindigde op de Duitse vluchtstrook. Verder gereden zonder airco ramen open en verwarming aan. De volgende dag naar de Volvo dealer die adviseerden er een zwaardere fan in te zetten van 520 Watt standaard 390 Watt. Is het overdreven om te doen of een aanrader? Kosten liggen rond de 500 euro voor het uit en inbouwen. Wat is wijsheid?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Louis antwoordt op 9 mei 2016:

Zo.zo, een echte vakman dealer !...,hij vraagt niets over eventueel cr.co. gebruik, te hoge versnelling of bergrijden, maar weet meteen wél al de prijs natuurlijk ?
De commerciéle oen adviseur bij uitstek dus!
Wat is wijsheid ? Hier lezen hoe problemen te voorkomen door je aan bepaalde adviezen en ervaringen te houden, en de "stropdas" van de dealer te laten voor wat het is.
(Mits je de hier geadviseerde gewichtsverhoudingen al had aangehouden uiteraard...dan pas krijgt hij gelijk)


Paul antwoordt op 10 mei 2016:

Ik heb ook een Volvo V50 gehad en hetzelfde probleem, alleen niet in die mate zoals jij dat heb gehad. De temperatuur loopt kennelijk eerder op als met de auto die ik nu heb.
Volgens mij zit er in die Volvo een Ford blok en die hebben dat soms ook last van
Een grotere vin laten plaatsen is inderdaad een optie


Frans antwoordt op 10 mei 2016:

De V50 1.6 diesel is in verschillende versies uitgebracht. De versie met kleine fan, minder luchtweerstand (luchtopeningen en kleinere radiateur?) heeft meer beperking voor caravan trekken. De suggestie van de Volvo dealer is begrijpelijk. Ook andere maatregelen van de 'groene' versie ongedaan maken zal helpen.


Kees antwoordt op 10 mei 2016:

Wat is wijsheid?

Het probleem is teveel warmteontwikkeling.
De oplossing is minder vermogen van de motor vragen wat meestal betekend minder snelheid.
De grotere fan is in ieder geval geen oplossing. Als je op de vluchtstrook met temperatuurproblemen eindigt dan heeft het niet gelegen aan een gebrek aan koellucht.
Een ventilator is een noodkoeler en wordt aangesproken bij een gebrek aan koellucht. Meestal bij lage snelheid en forse belasting.
Maar om het niet zover te laten komen kan men voordien al veel zelf doen en dat is de airco uitzetten, een lagere snelheid aanhouden en zo mogelijk een lager toerental aanhouden. (Dat betekent meestal vanzelf een lagere snelheid).


Frans antwoordt op 10 mei 2016:

Het mag als normaal beschouwd worden dat de auto zonder interieurverwarming en met ingeschakelde airco een helling aankan met caravan en beheerste snelheid. Lijkt me niet teveel gevraagd, zeker bij hoge buitentemperaturen, ook niet voor een co2 gunstige uitvoering van een V50. Als hij dan te warm wordt moet de koeling worden verbeterd en een zwaardere fan is een van de mogelijkheden, maar vergeet niet de radiateur te (laten) controleren op vervuiling en capaciteit. Dit moet een Volvo-dealer goed voor elkaar kunnen krijgen. Is ie aan zijn stand verplicht. Het bedrag wat genoemd wordt zal gespecificeerd zijn en lijkt redelijk, maar daarmee moet het dan ook wel opgelost zijn.
Langzamer naar boven rijden is een optie die niet moet leiden tot slakkengedrag 😉


Pieter antwoordt op 10 mei 2016:

Er zijn automerken zoals het eerste B-type van Mercedes die alleen langdurig qua gewicht maximaal belast mogen worden als de auto voorzien wordt van een andere radiateur en extra ventilator. De standaardspecificatie zoals in het instructieboekje opgenomen meldt dat ook nadrukkelijk. In af-fabriek toestand geldt een lager toegestaan aanhangergewicht dan die in de RDW/typegoedkeuring.


Frank antwoordt op 10 mei 2016:

Leo, ik kwam het volgende tegen in een test vd V50 1.6 drive: Op de buitenweg is de V50 DRIVe zuiniger dankzij een verlaagd onderstel (-10 mm), een deels gesloten grille en banden met lage rolweerstand. Het klimaatcontrolesysteem is ook aangepast om minder energie te verbruiken.

Van oorsprong mocht de auto maar 800KG trekken. Omdat er van alles gedaan is om milieuvriendelijk te zijn. Later is dit verhoogd naar 1100 KG las ik. Sommige versies 1400 KG maar dan mocht het geen (e)drive meer heten.
Ook waren er maatregelen genomen tot aan meer aerodynamische lichtmetalen velgen aan toe om de lucht gunstig LANGS de auto te leiden. Ook die oorspronkelijke 800kg trekgewicht is een signaal.

Zit jouw grill deels dicht? Hebben andere types dan de (e)drive een zwaardere koeling?


Louis antwoordt op 10 mei 2016:

Ben ik zo dom, en begrijp ik allerlei zaken zoals ook deze koelingsproblemen weer verkeerd ?
Je koopt tegenwoordig negen van de tien keer een af fabriek trekhaak, of laat er een monteren door het bedrijf waar je de auto koopt.
Vaak komt dan de caravan als reden tot aanschaf aan de orde.
En in veel gevallen dus ook de constante stroomdraad e.d.
Dan blijven er in mijn beperkte geest twee mogelijkheden over.
Of : De dealer is een onbenul die niet weet wat de eigenschappen van zijn product zijn en vergeet dus te vermelden dat er bij caravantrekken extra koeling nodig is.
Of : De klant is te krenterig en wil voor een kwartje op de eerste rang...neemt advies niet aan, maar komt later als het mis gaat uithuilen.
Daar tussen zit niet zoveel, en helaas is het zo (en dat maakt argwanend) dat bij aanschaf geen persoon met verstand van de materie wordt gesproken maar bijna altijd de helaas nauwelijks te vermijden visitekaartjes uitdelende "stropdas" waar je op dergelijk gebied totaal niets aan hebt .
( "Morgen" verkopen ze net zo makkelijk serviesgoed als het in de autobranche minder gaat, dus je hebt er op een bakje koffie na echt niets aan )
Van deze beroepsgroep is helaas te vaak de consument het lijdend onderwerp.
Ik heb me de gewoonte aangeleerd om deze overhemden te vermijden als het om echt praktische zaken gaat....of ik spreek iemand die het product kent, of ik sluit de buitendeur...aan de buitenkant.
Al doende leert men zegt het spreekwoord.
(Door schande en schade word men wijzer kan ook.)


John antwoordt op 10 mei 2016:

Ja Louis, in dit geval begrijp je het niet.
Lees het verhaal van Frank eens goed. In deze E-drive versie is er alles aan gedaan om de luchtweerstand zo veel mogelijk te beperken en rijwind LANGS de wagen te leiden.
Wil je dan toch gaan 'trekken' dan zijn er inderdaad aanpassingen nodig. Heeft niets te maken met verkeerde voorlichting of krenterigheid.


Sjef Bertens antwoordt op 10 mei 2016:

@ Louis
Proef ik hier nou iets van een te snel oordeel ?


Frank antwoordt op 10 mei 2016:

Leo, ik zag ook al een vakgarage die bij collega's navraag deed over een koelingsprobleem vd V50 met caravan bij normaal vakantiegebruik. Vreemd is het dus niet.


Louis antwoordt op 10 mei 2016:

Ha,ha, John en Sjef...daar hebben jullie een punt.
En dat is een goeie zaak, zo worden we allemaal wat wijzer hoop ik, en werkt het concept van fora zoals bedoeld.


Kees antwoordt op 11 mei 2016:

Nou, de oplossing is dan simpel. De deels gesloten grille open maken scheelt alvast 500€!


Staar antwoordt op 11 mei 2016:

Op Franse en op ons oude Mustang staat vooraan de radiator een extra ventilator. De XM heeft er zelfs 2 vooraan en 2 aan motorkant.Snelheid met 3 trappen dacht ik.
De fan-switch hang je naast de radiator ,liefst boven waar het heetst is.(let wel op de juiste draairichting)


RonaldS antwoordt op 11 mei 2016:

Het nieuwe autorijden kan hier ook een groot (na)deel in vormen. Laag toerental kost veel energie=warmte die vrijkomt.
Kijk ook eens naar de techniek vwb koppel ed en je zult zien dat je best mag terugschakelen en daarmee meer toeren maakt=betere koeling. De tegenwoordige auto's met een turbo geblazen motor hebben al veel kracht bij 1700 toeren en ga je toch ook niet (ik tenminste niet) rijden met een caravan erachter met die toerentallen in de 6e versnelling rijden. Met mijn Ford (turb) rijdt ik over het algemeen tussen de 2250 en 2500 toeren in zijn 5e versnelling, rij nooit in de 6e versnelling. En in zijn 5e versnelling bij dat toerental ligt de motor lekker in het gehoor. Bij niet geblazen motoren is men vaak bevreesd om met 4000 toeren of meer te rijden, is veel herrie maar voor de motor geen probleem en voldoende koeling.


Frank antwoordt op 11 mei 2016:

Ben wel benieuwd of leo iets verder is gekomen. Vooral of zijn gril deels dicht zit. Maar ook of hij een opgewaardeerde aanhangerlast heeft

@Kees : miszchien toch iets van herkenning in Ronalds turboverhaal ? ; )


Kees antwoordt op 11 mei 2016:

@Kees : miszchien toch iets van herkenning in Ronalds turboverhaal ?

Nee, eigenlijk totaal niet. Hij heeft zijn eigen referentiekader, zichzelf, en vertrouwd op zijn gehoor.
Hij begint zijn bijdrage al met een totaal onjuiste stelling. Hoger toerental is meer verbrandingen, weerstand, wrijving etc dus meer warmte, altijd.
En nee het is niet afhankelijk van meer toeren waterpomp, grotere flow blabla....

Je zou je eens af kunnen vragen waarom motoconstructeurs zo krampachtig blijven proberen om zo'n hoog mogelijk koppel bij een zo'n laag mogelijk toerental te ontwikkelen en waarom er daarvoor zelfs DMF's (dubbelmassa vliegwiel) voor zijn ontwikkeld. 
Het nieuwe rijden promoot juist bij lager toerental te rijden om juist brandstof en milieu te sparen.
Bij het caravannen is het nieuwe rijden niet altijd mogelijk omdat de gevraagde kracht op hogere snelheid meer is dan het door de motor te leveren koppel en zal het vermogen uitkomst moeten bieden. Maar caravannen gebeurd niet alleen op de snelweg natuurlijk.
De reden waardoor Ronald het in de hogere toeren zoekt door terugschakelen is tweeledig, enerzijds vermogen aansprekend en anderzijds koppelvergroting door grotere vertraging. De denkfout is dat de motor het dan beter doet. Dat klopt wel maar daaraan ligt de versnellingsbak meer ten grondslag dan het vermogen. Ik wed dat daarbij geen sprake zal zijn van 'the pedal to the metal'. Het vermogen wordt dan dus gedoseerd.


Remco Meeder antwoordt op 11 mei 2016:

@Paul
De 1.6 diesel die Volvo en Ford gebruiken komt bij PSA vandaan. De Volvo V50 is verder gebaseerd op de bodemplaat van de Ford Focus dus daar zit wel degelijk verwantschap in.


Bert antwoordt op 12 mei 2016:

@Leo. Mail je kenteken even naar bertATcaravantrekker.nl.


Bert antwoordt op 12 mei 2016:

RonaldS schreef o.a. op
Datum: 11 May 2016 om 15:15

Het nieuwe autorijden kan hier ook een groot (na)deel in vormen. Laag toerental kost veel energie=warmte die vrijkomt.

Daar heb je ongelijk imho. Als je bedoelt dat bij een té laag toerental té veel gas wordt gegeven heb je wel gelijk. Maar wat is een te laag toerental?

Turbomotoren leveren voldoende motorkoppel en vaak ook het vermogen (aan de wielen) bij lage toeren. Ook atmosferische motoren leveren (veel geleidelijker) voldoende vermogen om bij lagere toeren dan bij het koppeltoerental te presteren. Maar wel bij hógere (zeg vanaf 3500 rpm).

Mijn punt is dat je met een turbo(diesel) best kunt cruisen bij zeg lager dan koppeltoerental of bij koppeltoerental. Zolang je maar niets forceert. Wanneer je het bijna volledig motorkoppel benut bij of rondom het bijbehorend toerental, ja dan worden koppeling en tandwielen in de bak tot het uiterste aangesproken.

De 'oplossing' kan zijn terugschakelen en bij hogere toeren hetzelfde snelheidspotentiaal benutten. Het verbruik neemt dan toe en ook de warmteontwikkeling. Immers het toerental stijgt. Meer verbrandingen per omwenteling enz.

Dé oplossing is eventueel wél terugschakelen en ook weer rond of tegen het koppeltoerental aan te cruisen. Bij een lagere snelheid dus. (!!) En met een atmosferische motor is dat bijv. bij 3500 rpm. Een turbodiesel rond de 2000. Een moderne turbobenzine vaak wel rondom 3000 omdat die dat vermogen nodig hebben (kracht x arm).


Anko antwoordt op 12 mei 2016:

Vermogen = kracht * arm? Dacht het toch echt niet 😉


Staar antwoordt op 12 mei 2016:

Mijne heren ,wat ontbreekt is rijwind. In bochten bergop of achter een andere traagrijder is je snelheid te laag..
In Andorra stond in elke bocht ene met de motorkap open.Ik lachte maar ik was 1 van de volgende.
Daarom vooraan een extra schroef die rijwind vervangt(indien de grille open is natuurlijk).Verwarming op warm en blazen kan ook al helpen.


Louis antwoordt op 12 mei 2016:

Tja...leve de vooruitgang !


Jilger Mout antwoordt op 13 mei 2016:

Tja, het werd al gezegd, leve de vooruitgang.
Als ik dit zo lees en dan aan mijn Volvo 360 denk, dan was zo'n ouderwetse ventilator met viscokoppeling zo gek nog niet!
Bij warme motor draait de ventilator met een snelheid die evenredig is met het motortoerental. Dus, bij bergop rijden met een caravan draait de koelventilator behoorlijk hard rond. Dit werkt altijd!
Slechts één keer koelproblemen gehad met deze auto, stilstaand in de file. Dit kon ik oplossen door stilstaand iets gas te geven waardoor de fan sneller ging draaien (waarschijnlijk is de radiateur niet helemaal meer fris na al die jaren).


Kees antwoordt op 13 mei 2016:

Elke auto is voorzien van een (noodkoel) ventilator. En bijna ook allemaal van een airco. Die uitzetten scheelt al een slok op een borrel.
Het bijbouwen van extra koelventilatoren is geen eenvoudige zaak tegenwoordig en daardoor een kostbare. Het huidige pakket koelers voor in de auto vraagt soms een halve meter dikte. Alle extra langdurig opgewekte warmte heeft daardoor een fors probleem weggekoeld te worden. Een ventilator erbij is vaak niet genoeg als het al passen gaat.
Een tandje minder snel rijden biedt vaak een oplossing.


George antwoordt op 30 augustus 2018:

Wij hadden afgelopen zomer tijdens de reis van en naar Italië vergelijkbare (koel)problemen. Echter, we rijden een Volvo V70 D3 uit 2014 (2.0 5 cilinders, 136 PK, 350 Nm). De caravan was beladen 1350 kg. Dit zou ook in de bergen een prima combinatie moeten zijn (volgens een betrouwbare site).
Fernpas en Brennerpas waren met de grootste moeite over te komen, door in een lage versnelling (2!) hoog in de toeren te rijden, kachel aan te zetten en wat vaker pauzes te nemen. De boordcomputer gaf ook regelmatig de volgende melding: zware belasting, schakel terug. Bijna de gehele reis bij 80 km/u in de 3 gereden (+3000 toeren)
De auto heeft de heenreis 1 dag bij de garage (geen dealer) gestaan en daar ontdekten ze dat de dop op het koelvloeistof reservoir defect was. Verder werkte alles (ventilatoren, pomp) zoals het zou moeten.
Opmerking was wel dat de trekhaak waarschijnlijk niet af-fabriek was gemonteerd en dat de grill deels gesloten was. Ik heb nagevraagd bij de Volvo-dealer of dat een bekend probleem was, maar dat was niet het geval.

Aangezien mijn technische kennis vrij beperkt is, heb ik de volgende vragen:
- Is er een "groene" versie van de V70 D3? Maximale trekgewicht is 1600 kg
- Kunnen de geschetste problemen veroorzaakt worden door een deels gesloten grill? of lijkt het waarschijnlijker dat er meer aan de hand is?

Op vlakke wegen (Nederland) geen enkel probleem, dus het is ook lastig om te testen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 augustus 2018:

De versie van de D3 bij ons heeft een CO2 van 108 gr. en een combineert verbruik van 4.1 l. Die van jouw ook?

Daarmee moet de Brenner met gemak in 3 te rijden zijn en ook de meeste stukken op de Fernpass. De snelweg met gemak in de 5e versnelling. Dus of je caravan is veel zwaarder dan je denkt of je auto is niet 'goed'. Zet hem eens op een rollenbank.


Sjef Bertens antwoordt op 30 augustus 2018:

Beste George,

Een belangrijk gegeven mis ik in jouw uiteenzetting en dat is de totale massa van de combinatie.

De totale massa is een zeer bepalende factor voor de hellingsweerstand.

Verder schrijf je dat op de vlakke weg geen noemenswaardige problemen zijn terwijl je ook aan geeft de hele reis bij 80 km/h in de derde versnelling gereden te hebben.

Zoals Menno al heeft aangegeven ga je dan toch echt twijfelen aan de motorprestaties.

Een rollenbank is niet zo’n eenvoudige optie maar de garage moet daarover toch uitsluitsel kunnen geven.


George antwoordt op 30 augustus 2018:

Menno, dank voor je snelle reactie!

Volgens RDW heeft die van mij een CO2 uitstoot van 119 g/km en een gecombineerd verbruik van 4,5.

Caravan heb ik gewogen voor vertrek met een Reich caravanweger. Dit zal niet exact goed zijn, maar gezien het lege gewicht van 1000 kg en de redelijk minimale belading, klopt die 1350 volgens mij ongeveer wel. Remmen van de caravan zijn ook gecontroleerd voor vertrek.

Het probleem was dat de temperatuur opliep op die hellingen en ook in de "heuvels" in zuid Duitsland (Frankfurt-Stuttgart). In Nederland kan ik prima 90 rijden in de 5.

Kan het alleen aan het koelsysteem liggen of verwacht je ook andere problemen?


George antwoordt op 30 augustus 2018:

Beste Sjef,

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest: In heuvelachtig gebied, gaf de boordcomputer aan dat ik terug moest schakelen (ook in afdalingen). Dus de terugweg, zeg maar vanaf Noord-Italië tot aan Keulen, waar ik max 80 mocht, "moest" ik in de 3 rijden.
Na een overnachting aldaar kon ik op de vlakke wegen in Nederland weer "normaal" (80 in de 4) rijden zonder melding.

Ik weet niet exact hoe zwaar mijn auto was, maar ik schat in dat ik maximaal 500 kg belading had, inclusief inzittenden. Dus de auto totaal rond de 2100 kg. De combinatie was dus rond de 3450 kg


TheoS antwoordt op 30 augustus 2018:

Wat bedoel je met "groene versie"?

Zelf heb ik een V70 D3 uit 2012. Ook daarbij is de gril gedeeltelijk gesloten. Dat hoort bij het type.
De door jou geschetste problemen heb ik nooit gehad
Al enkele jaren rijd ik met deze auto 1500 á 1600 kg), ook stevige passen (tot 1250 meter hoogte, meer dan 12% helling soms).


TheoS antwoordt op 30 augustus 2018:

Ik bedoel een caravan van 1500 à 1600 kg.


Sjef Bertens antwoordt op 30 augustus 2018:

Beste George,

Je schreef:Fernpas en Brennerpas waren met de grootste moeite over te komen, door in een lage versnelling (2!) hoog in de toeren te rijden, kachel aan te zetten en wat vaker pauzes te nemen

Het maakt nogal een verschil of onder die omstandigheden de motor niet voldoende kracht heeft of dat koelwatertemperatuur te hoog dreigt te worden.

Ik begin te begrijpen dat het terugschakelen noodzakelijk is om de koelwatertemperatuur binnen de grenzen te houden en als dat zo is moet het probleem natuurlijk in het koelsysteem te vinden zijn.


Gerrie antwoordt op 30 augustus 2018:

Hoeveel heeft de Volvo gelopen, hij zou bij een hoge kilometerstand ook veel vermogen verloren kunnen zijn. Tevens zou dan door vuil de radiator en de koelkanalen vervuild kunnen zijn.


George antwoordt op 31 augustus 2018:

Bedankt voor alle tips/opmerkingen. Ik breng de auto volgende week naar de garage.

Hij heeft inmiddels 200.000 gelopen.


Frank antwoordt op 31 augustus 2018:

De V70 heeft een behoorlijk hoog eigen gewicht. George neemt behoorlijk wat kilo’s mee in zijn auto en de caravan is niet licht.
Met deze motor moet de Volvo flink aan de bak. Ik roep altijd : de Fernpas is geen pas en de Brenner is een hele lange lichte klim.
Maar......de buitentemperaturen waren de hele zomer hoog. Die invloed moet je niet onderschatten. Mijn broer heeft ook een V70 (ca 180pk diesel) en ook veel gewicht in auto met vergelijkbare caravan. Hij had ook op de Route du Solleil bij 34 gr koelingsproblemen bij “heuveltje op”.
Als de koeling door steenslag veel beschadigde ribben heeft en van binnen licht vervuild is dan lever je koelvermogen in. Als er ook nog een vieze luchtmassameter is waardoor de auto niet over een optimale verbranding beschikt dan is de ervaring van George heel normaal.
Ook onze Passat met caravan liep afgelopen zomer tegen zijn koelingsgrens aan.
Ik hoop dat de garage toch iets vindt en George meer marge krijgt


Remco antwoordt op 1 september 2018:

1 van de grootste boosdoeners bij volvo is de motor beschermplaat,
De warmte kan niet weg waardoor de motor te warm wordt.


Kees antwoordt op 1 september 2018:

Nee, dat is niet waar.
Die bodemplaat zorgt voor een gecontroleerde luchtstroom die meer dan voldoende is om de warmte af te voeren.


Frank antwoordt op 1 september 2018:

Beste Kees, jij weet als geen ander dat de huidige auto’s niet worden ontwikkeld met als doel : caravan trekken.
Als je uitspraken van posters letterlijk leest dan kloppen ze vaak niet. Met een zwart-wit theorieboekje in de hand, komt dat ook niet goed.
Maar als ik een Volvo met bodemplaat en eentje zonder bodemplaat belast dan weet ik wel welke Volvo gemakkelijker koelt.

Het is een hele andere discussie of iets binnen de toleranties behoort te
vallen en of de Volvo solo wel goed koelt. Formule 1 auto’s koelen heel erg goed met bodemplaat maar zet ze niet stil 😉


TheoV antwoordt op 1 september 2018:

De fernpass en de brenner een probleem? Dan klopt er iets niet. Wat ga je dan doen als je echt op een bergweg terecht komt? Een caravan van 1350kg kan je ook al niet meer zwaar noemen. Als een V70 dat al niet meer kan trekken. Ik ben met een caravan van 1300kg bij 38°C (thermometer boordcomputer) door Duitsland gekomen. Salzburg, München, Ulm, Karlsruhe, Hockenheim, Koblenz, Aachen. Overal waar het kon en mocht 100km/h aangehouden. Nergens is mijn temperatuurmeter omhoog gegaan. Ook met mijn vorige wagen, een Galaxy 1,9tdi (met 240 000 op de teller) heb ik ook nooit dat probleem gekend. Mijn broer, met een Insigna benzine, reed op hetzelfde moment hetzelfde traject, ook met caravan van 1300kg. Ook hij heeft nergens problemen gekend. Zeker rijdende zou je geen koelingsproblemen mogen hebben. In file, bij heel warm weer, kan de koeling wel eens te kort schieten.

Het wattage van een ventilator zegt heel weinig. Hoeveel m3/s zegt zoveel meer.

@george, is je thermostaat gecontroleerd? Gaat die volledig open?


Kees antwoordt op 1 september 2018:

Als een thermostaat stuk gaat is dat meestal dat deze open blijft staan.

Hoe meer luchtverplaatsing door een ventilator hoe meer vermogen daarvoor nodig is dus zo nietszeggend is dat dus ook weer niet Theo.

Maar even terug naar het koelprobleem. Waar naar gekeken moet worden is de oorzaak en dit kan op twee manieren benaderd worden.
Enerzijds doordat er teveel warmte wordt opgewekt en anderzijds dat de koelcapaciteit te wensen overlaat.
Wat hierbij meespeelt is ouderdom en kilometrage naast onderhoudshistorie.
Als bijvoorbeeld nooit het koelmiddel is vervangen kan na verloop van tijd het koelsyteem (radiateur) dichtgeslibt zijn waardoor de koelcapaciteit ernstig verminderd.
Ventilatoren inbouwen en bodemplaten verwijderen is dan een symptoombestrijding en mag misschien kortstondig enige verbetering geven maar het probleem is niet verholpen en zal terugkeren.
Ook hierbij geldt weer dat een goede diagnose de halve reparatie is.


Dries antwoordt op 18 augustus 2019:

Het is een lang verhaal maar ik probeer zo compleet mogelijk te zijn.
Ik heb een Volvo V50 1,6 drive van augustus 2012. Vorig jaar heb ik al bij Koblenz de eerste temperatuur problemen gekregen, auto op een parkeerplaats gezet en de ANWB gebeld. De ANWB heeft de ADAC gestuurd en de monteur ontdekt dat er een verstuiver van de diesel defect was waardoor de temperatuur problemen ontstaan zouden zijn. De auto is toen naar de Volvodealer in Koblenz gebracht waar de diagnose van de ADAC bevestigd werd. Kosten €1000,-. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan en de auto is bij mijn eigen garage in Nederland voor €500,- op de juiste manier gerepareerd. Dit jaar weer op exact de zelfde heuvels weer dezelfde temperatuur problemen gekregen. Nu ben ik doorgereden en heb Italië weten te bereiken met de airco uit en de verwarming in de auto aan als we een heuvel op moesten rijden. Ook heb ik het laatste stuk de grille uit mijn auto verwijderd (er zit een half dichte grille in). Met deze aanpassingen liep de temperatuur nog steeds behoorlijk op maar was naar mijn idee beter te beheersen. In Italië heb ik de Volvodealer gebeld die de originele trekhaak bij aflevering van de auto had ingebouwd, van een aanpassing aan het koelsysteem had hij nog nooit gehoord. De werkplaatsreceptie heeft op aandringen van mij gezocht of er een aanpassing mogelijk was ivm de koeling, het enige wat ze konden vinden was een andere koelventilator. In Italië is de auto nog nagekeken en er werden geen bijzonderheden aan het koelsysteem / motor gevonden.(uitgelezen en geen foutcodes gevonden) Volgens het kenteken bewijs mag mijn auto 1300kg trekken, mijn caravan was 1165kg gewogen. De auto zat zeker niet boven de maximale 1900kg met belading wat hij volgens het kenteken mag hebben. Bij een relatief vlakke weg heb ik makkelijk in de 5e versnelling 90 a 100 kmh kunnen rijden zonder problemen. Bij hellingen heb ik teruggeschakeld naar een toerental dat de auto bij gasgeven direct gaat versnellen. Nu is mijn vraag, wie kan mij vertellen wat Volvo precies aanpast bij het plaatsen van een trekhaak, naar mijn idee moet het meer zijn als alleen een ventilator. De rijwind bij 60 kmh heuvel op zonder voor je rijdende voertuigen kan je niet verbeteren door een sterkere ventilator, ik had de half dichte grille immers al verwijdert.


MarkS90 antwoordt op 18 augustus 2019:

Deze auto is niet echt geschikt om een caravan te trekken: hij heet niet voor niets e-Drive. Dat is een zuinige versie waarbij alle gaten voor de auto dicht zijn gemaakt om een gunstige stroomlijn te krijgen. En dus voor een lager verbruik.


TheoS antwoordt op 18 augustus 2019:

niet echt geschikt om een caravan te trekken: hij heet niet voor niets e-Drive.
Dat er een relatie zou zijn tussen e-drive en de geschiktheid om een caravan te trekken betwijfel ik zeer.
Mijn Volvo V70 (D3, 2012) ook e-drive is een uitstekende trekker. Intussen 5 jaar gebruikt als zodanig, grote afstanden met veel km in de bergen, waaronder passen van 12%. Tot op heden geen koelingsproblemen gehad.


MarkS90 antwoordt op 19 augustus 2019:

Een D3 heeft de helft meer vermogen en koppel. Rijden met een caravan gaat dan toch wel iets makkelijker dan met een V50.


Sjef Bertens antwoordt op 19 augustus 2019:

Beste MarkS90,

Onder normale bedrijfsomstandigheden dient het koelsysteem in staat te zijn het warmtetransport effectief uit te voeren.
Dit heeft niets te maken met motorkoppel of vermogen.

Er zijn diverse redenen te bedenken waardoor de warmte afgifte naar het koelsysteem te groot of de warmte afvoer van het koelsysteem te klein is.

Zeer specifiek onderzoek in deze zal noodzakelijk zijn om de oorzaak op te sporen.


Leo antwoordt op 19 augustus 2019:

Inmiddels 2 auto's verder na mij draadje van 9 mei 2016, kan ik toch wel zeggen dat de V50 een dramatische trekker is voor wat betreft berg en heuvelachtig terrein. Ik moest soms terugschakelen naar zijn 2 op de snelweg om op snelheid te blijven, praat je nog over een gevaarlijke 50-60 km uur Ik ben niet meer toe gekomen om de ventilator te vervangen voor een zwaardere. Inmiddels was de turbo vervangen en de EGR klep moest ook vervangen worden. Nu weer overgestapt naar een benzine trekker.


TheoS antwoordt op 20 augustus 2019:

"De" V50 is een dramatische trekker?
Dat hangt af van welke. 7 jaar heb ik een V50 2.0D (2008) gehad. Dat was in alle omstandigheden (met een caravan van beladen 1450 kg.) een uitstekende trekker.


Leo antwoordt op 20 augustus 2019:

Theo@ Misschien had ik inderdaad het type moeten zeggen de 1.6 D edrive. Bij deze.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker