Caravantrekker.nl

Startprobleem

Dimitri Walschap vraagt op 17 mei 2016:

Beste medecampeerders,

Graag had ik jullie advies voor een bizar probleem. Ik heb sinds een aantal weken het caravannetje overgenomen van mijn ouders (Rapido Club 32 uit 1989) die daar tot vorig jaar mee op reis geweest zijn zonder probleem.
Echter, wanneer ik die caravan aan mijn auto hang (Citroen Berlingo, verbonden met een 7-polige stekker, continue stroomdraad is NIET aangesloten) start de auto niet meer nadat ik bv gestopt ben om te tanken. In de garage is er nagekeken of ik geen lekstroom had (negatief), maar dachten ze dat het probleem bij de batterij moest liggen. Een nieuwe batterij in de auto heeft het probleem niet opgelost.
Samengevat: in de caravan zijn geen verbruikers (koelkast uit maar zelfs niet aangesloten, verlichting uit,...), maar wanneer ik een korte rit doe van (bv 30 km) en leg de auto stil en probeer te herstarten na 5 seconden doet hij het niet. Andere elektriciteit in de auto doet het nog, startmotor geeft soms nog een korte stoot, maar starten lukt niet. Als ik de batterij 10 minuten laat bekomen (ik trek dan wel de stekker uit) kan ik terug starten. Als ik dezelfde test toe met de auto van mijn vader is er geen enkel probleem. Mijn garagist snapt het ook niet...
Iemand enig idee of gelijkaardige problemen gehad?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Dimitri antwoordt op 17 mei 2016:

Nog een korte aanvulling: zonder de caravan eraan heeft mijn auto geen enkel startprobleem.


Sjef Bertens antwoordt op 17 mei 2016:

Beste Dimitri,
Ga naar iemand die in staat is om te controleren of de accu opgeladen wordt bij lopende motor en aangekoppelde caravan.
Zelfs met een eenvoudig voltmetertje is dit al vast te stellen.

Voltmeter over de accu plaatsen en nauwkeurig de spanning aflezen.
Caravan aansluiten en kijk of de voltmeter reageert.
Contact aanzetten en kijk of dit invloed heeft
Motor starten en bij enig gasgeven moet de spanning oplopen naar 14 volt.

Als dit allemaal normaal verloopt, wat ik betwijfel , dan kun je een voor een de verlichting controleren.

Of je gaat naar een echte garage
Succes Dimitri.


Kees antwoordt op 17 mei 2016:

Tja, typisch gevalletje van meten is weten.
Lijkt erop dat de caravan de accu leegtrekt. Kijk eens naar de mistlampschakeling van zowel trekker als caravan.


Stef antwoordt op 17 mei 2016:

Het ziet ernaar uit dat je een flinke kortsluiting hebt. Wanneer je met een draaiende motor de accu leegtrekt !!,
Dat betekent dat je verbruikt in stroom groter is dan de opgewekte stroom uit de dynamo + de stroom in de accu !!
Allereerst zou ik toch maar eens controleren of de 7polige goed aangesloten is. Misschien sluit je de contrante plus wel direct op de massa van de caravan, deze wordt ook verbonden door de kogel van de trekhaak indien er een - aansluiting verbonden is met het chassis !!

Meten is weten
Succes

Mvg
Stef


Stef antwoordt op 17 mei 2016:

Nog even een extra opmerking:
Absoluut niet mee door blijven rijden !!
Indien het kortsuiting is , dan krijg je een enorm hoge stroomloop waartegen de bedrading niet bestand is en de isolatie zal dus smelten en dan kan je daarna diverse bedrading gaan vervangen

Mvg
Stef


Louis antwoordt op 17 mei 2016:

Als ik dezelfde test doe met de auto van m'n vader is er geen enkel probleem.
...Bijzonder !
Is die auto van je vader nog steeds dezelfde als die de Rapido voorheen getrokken heeft ?
Dan lijkt het er toch op dat er eerder érgens gerommeld is.


Erik antwoordt op 18 mei 2016:

Zoals eerder aangegeven hier, meten is weten. Ga na een garage die er ook verstand en zin in heeft en niet gelijk een nieuwe accu plaatst.
Dit lijkt mij niet een groot probleem metertje er op en meten maar, zijn vaak vind ik leuke klusjes maar niet zo via een forum op te lossen.
Succes.


Jilger Mout antwoordt op 18 mei 2016:

Van wanneer is die Berlingo?
Zeker als het het tweede (huidige) model is, is de auto voorzien van een CAN-netwerk. De stekkerdoos van de trekhaak maakt dan ook deel uit van dat netwerk en kan voor hele vreemde storingen zorgen als hij niet goed is aangesloten. Gezien het feit dat bij de auto van de ouders er niets mis gaat en het feit dat de Berlingo met aangekoppelde caravan direct niet meer start, geloof ik niet dat het aan de caravan ligt.
Ik weet dat bij de eerste serie Peugeots 407 er ook problemen waren met de trekhaakbedrading. Vanwege het CAN-netwerk kon in het ergste geval de complete motor kapot lopen!
Ik vermoed dus dat deze Berlingo ook voorzien is van CAN-techniek. Laat hier een echte dealer even naar kijken om grote ellende te voorkomen.

Succes.


Erik antwoordt op 19 mei 2016:

Ja zinnige bijdrage jilger volgens mij hetzelfde antwoord


Kees antwoordt op 20 mei 2016:

Vanwege het CAN-netwerk kon in het ergste geval de complete motor kapot lopen!

Nee, dat kan pertinent niet. 
De trekhaakstekkerdoos is geen onderdeel van een netwerk maar wordt daar in een dergelijk geval wel door aangestuurd. De stekkerdoos levert een echte stroom voor de aangesloten aanhanger en geen CAN-signalen.
De verschillende systemen voor de motorsturing, interieur, verlichting, entertainment en veligheidssystemen zijn geheel gescheiden om juist dit soort doem scenario's te voorkomen.
Zo zinnig is die bijdrage niet Erik!
Heeft een hoog gehalte van de bel horen luiden maar ......


Jilger Mout antwoordt op 20 mei 2016:

Beste Kees,

Bedankt voor je opbouwende kritiek...
Ik werkte destijds zelf bij Peugeot. Bij de eerste serie 407's kon de stekker van de trekhaakaansluiting (dus IN de auto) verkeerdom gemonteerd worden. In het geval van een 407 met HDi-motor, kon dit resulteren in het voortdurend inspuiten van Eolys (additief voor het roetfilter), waardoor de motor op hol sloeg en kapot liep.
Dit is bij een paar auto's daadwerkelik gebeurd! Ik denk dat als je gaat zoeken op google, je hier wel meer over kunt vinden.

Groeten,

Jilger Mout


Kees antwoordt op 20 mei 2016:

Naast dat de diverse regelingen in het voertuig geheel gescheiden van elkaar plaatsvinden steekt er nog een contradictie in jouw relaas.
De ammoniakoplossing (NH3) wat in de katalysator en niet in het roetfilter wordt bijgevoegd is een hulpmiddel om de stikstofoxiden om te zetten in minder schadelijke stoffen stikstof (N2) en water (H2O) en is een uitlaatgassen na-behandeling. Daarvan kan de motor niet op hol slaan. Op hol slaan is het gevolg van een ongecontroleerd aanbod van brandstof aan de inlaatzijde. Meestal is dit de motorolie die zich in het inlaatkanaal heeft verzameld.
Daarvan kan je wél het e.e.a. op internet vinden.
(Blijkbaar is de klepel nog niet gevonden ) 😉


Louis antwoordt op 20 mei 2016:

Ik ben slechts op de hoogte van "auto electriek van vóór de computer" ,en kan hier dus niets in betekenen .
Maar ben wel razend benieuwd naar wat het probleem blijkt te zijn Dimitri .
Hier komen we weinig verder ben ik bang, maar laat de oorzaak even weten als het gevonden wordt.


Sjef Bertens antwoordt op 20 mei 2016:

@. Jiilger Mout,

Jilger, je kunt best een beetje teleur gesteld zijn over de reactie van Kees maar ook ik heb op internet niets in die richting kunnen vinden,
Bovendien ben ik het eens met de redenering van Kees dat het niet aannemelijk is dat inspuiting in roetfilter of katalysator het op hol slaan van de motor kunnen veroorzaken.
Daar zal best wel een plausibele reden voor te geven zijn maar niet deze.


johan antwoordt op 20 mei 2016:

Het inspuiten van additief, en genoemde storingen, kan ik me ook niet voorstellen.

Echter trekhaak en bekabeling verdiend in mijn ogen wel even aandacht.
Onze citroen, met CANbus systeem, had grote problemen nadat er een trekhaak onder was gezet. Knipperlicht die het niet/wel deden, startprobleem etc etc.
Uiteindelijk bleek er een niet merk specifieke kabelset gebruikt te zijn door de verkopende garage.
En ook nog eens de "beroemde" blauwe blokjes om stroomdraden mee af te tappen.
Dat gaf echt rare, verschillende en onduidelijke storingen!
Na montage voertuig/merk-eigen kabelset waren alle storingen en problemen over.
Hiermee waren tevens alle blauwe blokjes ook vervangen.

Ik meen dat het canbus systeem continu stroom en stroomsterkte metingen doet, en dan ook in kan grijpen door systemen af te sluiten.
Dacht dat dit wel storings meldingen gaf. In elk geval uit te lezen.

Iets anders kan de al genoemde kortsluiting zijn, of een massa probleem. Dus geen of slechte massa.


Louis antwoordt op 21 mei 2016:

Ik zou me inhouden...maar wát een gedoe over iets knulligs als een trekhaakaansluiting (wat voorheen dus gewoon beter functioneerde dan tegenwoordig !)
Alweer leve het totaal foute, onnodige en afhankelijk makende deel van de vooruitgang.
(En iedereen schijnt zoiets normaal en acceptabel te vinden ook ?)
Ook in de garage komen ze er niet uit...sturen je weg, en staan dan maar wat schaapachtig te kijken of zoiets ?
Sjonge,jonge....


Kees antwoordt op 21 mei 2016:

En wat stel jij voor Louis, dat je er zelf en vooral zelf aan kan doen?
We kunnen allemaal bedenken wat een ander zou moeten doen maar wat doe je er zelf tegen?


Louis antwoordt op 21 mei 2016:

Tja, die is lastig.
Ik zou als ik het beinvloeden kon de vooruitgang natuurlijk stimuleren.
Maar dan wél zo dat het in redelijkheid onder controle te houden bleef.
Nu laten we ons totaal verheerlijken tot wat we "nodig zouden hebben" en voordeel bied.
Is ook deels zo...,maar allemaal nog te zwak om op te kunnen vertrouwen helaas.
En dát brengt ons bij problemen steeds verder (én duurder) van huis.


Bert antwoordt op 22 mei 2016:

Het lijkt wel of de vooruitgang alleen maar nadelen oplevert? Natuurlijk is dat niet zo.

Auto's zijn betrouwbaarder, veiliger, sterker, stiller, krachtiger, stabieler, zuiniger, comfortabeler enz. geworden. En ook zwaarder. En da's goed, want caravans zijn ook zwaarder geworden in de loop der jaren.

Dankzij electronica en computers....


Louis antwoordt op 22 mei 2016:

Het gaat niet over verbeteringen, maar onnodige nadelen waar men nooit graag over hoort want dan ben je automatisch ouderwets .
Waarom een probleem als je een trekhaak aansluit ?
Hoe moeilijk kan zoiets zijn...(nee, gemáákt zijn !)
Als je met een moderne auto iets (niet mechanisch) krijgt en het is zoals vaak niet uit te lezen dan ben je gewoon goed en duur de klos, dat kan ik echt geen voordeel noemen en daar zal ik daarom ook bij blijven.
(Zo belanden ze om geloost te worden uiteindelijk dan ook weer op Marktplaats of zoiets)
En is de volgende de sigaar...óók iets waar niemand over wil horen.
(Dat ze het áls ze het doen, het beter doen doet daar allemaal niets aan af.)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2016:

Auto's zijn naast de dingen die Bert al noemde ook ongelooflijk veel schoner geworden. En ze zullen in de zeer nabije toekomst ook heel veel 'slimmer' worden. Als ze echt 'met elkaar' en de omgeving gaan communiceren. In de huidige auto zit al meer electronica dan in de raket die in 1969 naar de maan vloog.
Dat mede daardoor een auto moeilijk te snappen is door zowel de klant als een monteur ligt voor de hand. En dat het aanbrengen van een trekhaak met verlichting best lastig is ook. En dan is weer het probleem dat fabrikanten geen hoge prioriteit stellen aan het trekken van een aanhanger.
En toch wil je eigenlijk niet meer rijden in een auto van 31 jaar oud als je weet hoe een nieuwe rijdt (ik heb nog een oude Saab uit 85😉


JH Visj antwoordt op 22 mei 2016:

Wat je er zelf aan zou kunnen doen?

Als je auto een can-bus achtig systeem heeft en je kunt leven met de meest noodzakelijke functies op je aanhanger / caravan kun je overwegen om alle verlichting via afzonderlijke relais te sturen. Maw als je remt wordt er door het branden van je remlicht op de auto een relais bekrachtigd dat de remlichten op je aanhanger / caravan aanstuurt. Zo kun je uit de voeten met een standaard kabelsetje, omzeil je heel veel mogelijke problemen en ben je goedkoper uit. Tevens ben je onafhankelijk van je dealer. Ben je sowieso wel als je weet hoe je systemen uit kunt lezen, echter voor de gemiddelde automobilist niet echt dagelijkse kost...


Bert Harry antwoordt op 22 mei 2016:

heb me even afzijdig gehouden. maar heb ook een ervaring met fout in de trekhaak aansluiting. deze was niet goed gemonteerd geen rubbers gebruikt. kwam vocht bij gevolg ongewenste doorverbindingen, die storing melding opleverden, en uitvallen elektronica o.a. crouscontrol.
ik heb ook het systeem van de vooruitgang, maar dat maakt dus ook kwetsbaar!
gezien dat het alleen bij die ene auto voor komt zal ook daar waarschijnlijk de oorzaak liggen, kan nog worden uitgetest om er een andere caravan achter te hangen en kijken of er dan ook start problemen zijn.
wel op lossen dure schade licht in het vooruitzicht als dit niet wordt opgelost


Louis antwoordt op 22 mei 2016:

Door ruimtegebrek na 11 jaar afscheid genomen van een ruim 300 pk achtcilinder uit 1965 .
(Nog spijt van)
Kon je met "hamer en beitel" zonder wegenwacht altijd aan de praat houden.
En dát had pas koppel !
Wel wat zweverig vanaf 190 .
Maar voor die hooguit 130 km per uur (áls er al wat ruimte en gelegenheid is) hoef je tegenwoordig ook al geen snelle auto meer te hebben.
Of met 20 over die duizenden verkeersdrempels.
Van mij mogen al die computers en sensoren dus echt in de kliko als ze zo onbetrouwbaar blijven bij knullige storinkjes.


Ege antwoordt op 26 mei 2016:

Beste Dimitri,

Kijk wat er gebeurt als er een fietsendrager op de trekhaak wordt gemonteerd. Deze heeft negen van de tien keer de zelfde aansluiting, en zou dus hetzelfde probleem moeten geven.

Geeft dit geen problemen dan zou ik eens naar een goede trekhaken installateur (met c'van) gaan om de boel na te laten meten.

Grt Ege


Jos antwoordt op 7 november 2017:

Ik heb precies hetzelfde probleem. Wel met een peugeot 807 en enkel sinds de plaatsing van een nieuwe sturing voor mijn mover van de caravan.


John antwoordt op 7 november 2017:

Juist!!
Dan weet je meteen waar het probleem te vinden is 😉
De vraag stellen is meteen zelf beantwoorden!!!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker